Suljetulla tenoxia

Vihainenpotilas

Minut heitettiin suljetulle osastolle pakkohoitoon vajaaksi pariksi viikoksi. Unilääkkeeksi sain 40 mg tenoxia ja 75 mg ketipinoria. Kotiin päästessäni minulle ei kuitenkaan annettu tenoxia vaan pelkällä ketipinorilla pitäisi nyt pärjätä ja hoitaa ahdistustani. Onkohan tämä silkkaa kiusantekoa? Lääkäreiden täytyy ymmärtää bentsojen olevan neuroleptejä parempia ja turvallisempia vaihtoehtoja. En halua ottaa ketipinoria mutta se on vaan pakko kun ei muutakaan tarjota. Taidan ruveta vetämään näitä oikein urakalla.

19

1737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9753893

      Tenoxiin kehittyy hyvin nopeasti toleranssi. Siksi lääkärit eivät halua sitä käytettävän pitkäaikaisesti. Jos uni ei tule, esimerkiksi Mirtazapin voisi olla hyvä vaihtoehto. Nukuttaa aika hyvin ilman toleranssiongelmia.

      • hirveääpaskaa

        Mirtzapiini lihottaa ihan sairaan paljon. Muiden mielialalääkkeiden, kuten masennuslääkkeiden, on tutkittu olevan yhtä koukuttavia kuin bentsojenkin, ellei jopa enemmän.


    • Vihainenpotilas

      Eilen otin ketipinoria 75 mg harmitukseen kuuden maissa illalla. Nukahdin viimeistään kahdeksalta ja nukuin aamuun saakka. Sen verran aikaisin vedin pillerit niin että nyt aamulla on täysin normaali olo.

      Mieluummin ottaisin tosiaan illalla tenoxia ja päivällä xanoria koska ketipinorin vaarallisuudesta löytyy niin paljon kirjoituksia netistä. Onko kenelläkään tiedossa luotettavaa lähdettä jossa todettaisiin ketipinor kelvottomaksi lääkkeeksi, jotta voisin näyttää sen lääkärille.

      • Epelikeijo

        Ei ole kyse vain siitä mitä sinä mielummin napsisit. Ei lääkäri tai suljettu ole mikään paikka josta potilas vain hakee omien toiveiden mukaiset napit. Lääkäri sen lääkityksen päättää.

        Bentsot eivät ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön. Kirjoituksesi perusteella sinulla on jo jonkinlainen bentsoriippuvuus ja nyt yrität keksiä selityksiä joilla saisit niitä lisää.


      • Vihainenpotilas

        Lähtökohtahan on se että hoidon pitäisi tapahtua potilaan ehdoilla. Nythän tämä periaate ei toteudu koska lääkärit haluavat määrätä itse mitä pillereitä potilaat napsivat. Jos lääkärit olisivat ammattitaitoisia, he kertoisivat potilaille vaihtoehdot ja mitä lääkettä he suosittelevat, miltä pohjalta potilas tekisi valintansa. Näin ei tapahdu siksi koska nämä pillerin pyörittäjät eivät tiedä mitään niistä lääkkeistä mitä jakavat ja että niiden pitäisi edes jollakin tavalla kokea olevansa tärkeitä henkilöitä.

        Jos minä olisin lääkäri minulle ois aivan yksi lysti jos potilas tahtoisi ehdon tahdoin typeränä pitämäni lääkityksen.


      • lääkäritkusettaa
        Vihainenpotilas kirjoitti:

        Lähtökohtahan on se että hoidon pitäisi tapahtua potilaan ehdoilla. Nythän tämä periaate ei toteudu koska lääkärit haluavat määrätä itse mitä pillereitä potilaat napsivat. Jos lääkärit olisivat ammattitaitoisia, he kertoisivat potilaille vaihtoehdot ja mitä lääkettä he suosittelevat, miltä pohjalta potilas tekisi valintansa. Näin ei tapahdu siksi koska nämä pillerin pyörittäjät eivät tiedä mitään niistä lääkkeistä mitä jakavat ja että niiden pitäisi edes jollakin tavalla kokea olevansa tärkeitä henkilöitä.

        Jos minä olisin lääkäri minulle ois aivan yksi lysti jos potilas tahtoisi ehdon tahdoin typeränä pitämäni lääkityksen.

        Näin on! Lääkärit ovat olleet täysin tietämättömiä minulle määräämistään lääkkeistä, yksi ihan myönsi suoraan ettei tiedä niistä juuri mitään. Itse olen joutunut etsimään netistä tietoa näistä lääkkeistä ja niiden haittavaikutuksista. Bentsot ovat turvallisempia käyttää kuin esimerkiksi antipsykootit.


    • ei-suositeltavaa

      Tenox on vaarallinen lääke myös. Usko pois. Kun käytät sitä pitkään, jäät siihen riippuvaiseksi, se heikentää nukkumisesi laatua ja ei usein toimi kuin alussa. Toleranssisi voi nousta lääkkeeseen. Pirulliset vieroitusoireet. 40 mg on hyvin vahva annos.

      • TotuusBentsoista

      • sann-iman

        Olen käyttänyt sekä Tenoxia että Ketipinoria 25 mg eri ajanjaksoina elämässäni. Jälkimmäisestä oli huomattavasti helpompi vieroittautua ja siitä tuli lievemmät vieroitusoireet. Tenox on pitempään säännöllisesti käytettynä tosi huono idea. Todella riippuvuutta aiheuttava lääke, jonka nukuttava teho ei säilynyt samalla annoksella kauaa ja yöunet lyheni.


    • Vihainenpotilas

      Ehkä, mutta pakko se on jotenkin yrittää itseään lääkitä. Nyt taas tuli tähän samaan aikaan se olo että oli pakko ottaa ketipinoria jotten lähtisi baariin vetämään perseitä. Nyt kokeilin ens kerran vähän isompaa annosta l. Ketipinoria 200 mg. Veikkaanpa ettei tää rauhoita mitenkään muuten kuin että kohta sammun kuin saunalyhty. Saa nähdä miten käy.

      Pitäisiköhän yrittää päästä takaisin hoitoon osastolle niin vois saada niitä tenoxeja :) Ei tästä perkele tule yhtään mitään.

    • eilääkäri

      Ketipinorista sen verran, että nimenomaan ne pienet annokset nukuttavat (25-50mg) sen jälkeen vaikutus ikäänkuin nousee mutta ei nukuttavaksi vaan lähinnä psykoottisia tiloja indikoivaksi ts.jos otat ketipinoria esim 200mg se alkaa vaikuttamaan keskushermostossa ehkä lähinnä'rauohoittavasti' mutta aivan eri tavalla kun tenox, noinkin isoilla määrillä. Ketipinor ikään kuin lamaa, vie tunteet ja aiheuttaa ikäänkuin hälläväliä olon, joka tietyissä tapauksissa on toivottuakin, niin potilaan itsensä, kuin lähellä olevien ihmistenkin vuoksi.

      Käyttämäsi Tenox määrä on nyt jo kuitenkin ehkä sinulle subjektiivisesti tietty euforian nostattaja, tai ehkä jo ylläpitäjä. Xanor siihen kyytiin hieman rauhoittavuutensa lisäksi mielialaa nostattamaan(outo bentzo) Jos on taipumusta - vauhti on valmis...Ei sinua olla viety Tenoxin takia pakkohoitoon, ei toki! jotain muutahan siinä. Bentsot on ihan hyviä lääkkeitä jos vaikka läheinen lähtee viereltä-lyhytaikaisesti. Se, että itse koet niiden terapeuttisen vaikutuksen ei ole sinun vikasi! Niitähän jaeltiin, ennen SSRI:tä, kun huonomaineinen neiti sitä ainoataan. Nyt on Lääkintöhallituksen ja KELA.n hanat kiinni...

      • eilääkäri

        Lisäys: Varsinkin, kun rahahanat ovat nyt auki A-tyyppisille, näillä pienillä (ja miksei myös isommillakin?) määrillä...


    • yritäolluomusekannattaa

      Olet riehunut tai käyttäytynyt poikkeavasti jos suljetulle olet joutunut, myös itsemurhalla uhkailu ehkä voi sinne joissain tapauksissa johtaa .. Eli kannattaisi alkaa ahdistustasi purkamaan ennemmin vaikka kirjoittamalla, lukemalla kirjoja, voit urheilla ja opetella tekemään vaikka monimutkaisia ruokia tai esim hakea opiskelemaan johonkin haastavaan paikkaan. Nyt kannattaisi suuntaa ajatus maailma siis kokonaan pois
      lääkkeistä ja lääkkeisiin suuntautuneista kaveriporukoista. Osaat kirjoittaa suuntaa vaikka siihen asiaan ja hakeudu mahdollisimman tavallisten perusjamppareiden suuntaan, ei lääkeporukoiden suuntaan. Kaikilla ihmisillä on huonoja päiviä jolloin ottaa päähän mutta niitä ei pureta tai kannata mitenkään hävittää lääketokkuraan tai alkoholiinkaan. Olet ihminen isolla i:llä ja kestät huonot fiilikset ihan hammasta purren ja pelkkiä ärräpäitä vaikka päästellen, kavereiden, niiden mahdollisimman tavallisten ja
      rauhallisten kanssa voit sitten välillä joku viikonloppu vaikka ottaa parit oluet mutta muuten kannattaa katsoa telkkua ja olla päivä kerrallaan tasasen tien tallaaja. Eiköstä vain elämä mene niin paremmin! Kannustan sinua paljon ja ole ylpeä itsestäsi sellaisena keskeneräisen ja haavoittuvaisen tuntuisena kuin ehkä tunnet olevasikin. Ei kukaan täällä ole sen kummempi kuitenkaan mutta siis älä upota elämääsi lääkkeiden, alkoholin ja kenties muunkin kemiallisen mönjän alle. Uskalla olla vain oma luomu itsesi, se riittää kyllä.

    • OikeinhanSeMeni

      Keskustelun aloittajalla on selvästi paha päihderiippuvuus. Kauhea hinku saada bentsoja ja kun vituttaa, niin ratkaisuna on vetää perseet baarissa.

      Olisi lääkäriltä erittäin vastuutonta määrätä päihderiippuvaiselle nappeja joilla hän saisi pään sekaisin ja ruokkisi riippuvuuttaan. Lääkäri toimi täysin oikein.

      Sinun "Vihainenpotilas" pitäisi opetella käsittelemään ongelmiasi jotenkin muuten kuin päihteillä ja turruttamalla tunteet. Kommentoit myös näin:

      "Jos minä olisin lääkäri minulle ois aivan yksi lysti jos potilas tahtoisi ehdon tahdoin typeränä pitämäni lääkityksen."

      Siksi sinusta ei koskaan tulisi hyvää lääkäriä. Lääkärin tehtävä on ajatella potilaan etua, ei vain noudattaa kaikkia potilaan toiveita. Ei lääkäri voi vastuunsa takia määrätä lääkettä jonka tietää olevan huonoksi potilaalle.

      • en.suosittele

        Lääkäri ei määrää Tenoxia koska siitä ei ole apua univaikeuksiin pitkällä tähtäimellä ja se vaan pahentaa niitä. Sen antama uni on huonolaatuista ja se heikentää nukkumisen laatua. Sitä on tarkoitus käyttää muutaman viikon maksimissaan yhteen putkeen. Kiittäisit lääkäriäsi ettei määrää sitä enempää, jotta et ala kärsimään vieroitusoireista jotka on pahimmillaan hirveitä ja sietämättömiä.

        Tuokin on suhteellista että onko bentsot turvallisempia kuin antipsykootit jos siis puhutaan ihan pienestä annoksesta Ketipinoria, joista pienet annokset on lähinnä antihistamiineja vaikutuksiltaan. Omalla kohdalla bentsotoleranssi nousi jo viikoissa ja sain vieroitusoireet jo viikkojen käytöstä.


      • Vihainenpotilas

        Väärinpäs se meni. Päihderiippuvuus ei ole oikea syy jättää rauhatonta rauhattomaksi oman onnensa nojaan ilman bentsoja. Bentsothan toimivat nimenomaan hyvänä lääkkeenä alkoholismia vastaan. Yhtähyvin voitas jättää verenpainelääkkeet kirjoittamatta verenpainepotilaalle, koska hän ilmiselvästi tulisi riippuvaiseksi niistä.

        Kukapa potilas ei haluaisi saada vaivoihin parasta mahdollista lääkitystä. Omat kokemukseni puhuvat vahvasti bentsojen puolesta. Olen nyt kolmisen viikkoa napsinut päivittäin ketipinoreja eikä naurata yhtään. Antipsykootit leikkaavat eliniästä pois vähintään 20 vuotta. Parempi kai olisi elää bentsokoukussa 20 vuotta pitempään kuin perin ikävässä ketipinortokkurassa.


    • Omin_silmin_nähnyt

      Bentsot ovat lieviä lääkkeitä! Lääkärit eivät enää kirjoita kys. resp. kun pelkäävät Valviraa jossa muuten istuu näitä Aina ja Aimo Ankeisia tutkimassa mitä kukin lekuri on kirjoitellut.

    • Ke_ti_pi_nor

      Ketipinorista tietoa

      http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ketipinorin-vaaroista-vaietaan-suomessa

      Minullekin määrättiin aikoinaan tätä "maailman kalleinta unilääkettä". Muutaman viikon toimi, johtui varmaan kerääntyneestä univelasta ja plasebovaikutuksestakin varmaan osin. Sitten alkoivat sivuvaikutukset (nenän tukkoisuus, levottomat jalat ja monia muita), jonka vuoksi oli vain ikävässä tokkurassa ja unta ei saanut. Ja kyllä tähänkin lääkkeeseen toleranssi kehittyy, eikä vieroitusoireiltakaan välty kun lääkkeen käytön lopettaa - lääkärit vain itsepintaisesti toisin väittävät.

      Ja lukekaapa ko. lääkkeen sivuvaikutuslista, on "nälkävuoden pituinen.

      Kehotin hoitavaa psykiatriani kokeilemaan, millainen olo ko. pilleristä tulee ?
      Vastaus: Ootko ihan hullu, minä en siihen myrkkyyn koske!

    • myrkkysekin

      Tenoxin haittavaikutukset paketista lueteltuna:

      "Tunne-elämän
      latistuminen,
      sekavuus
      Unihäiriöt,
      painajaiset
      Anterogradinen
      amnesia, psyykkiset
      ja paradoksaaliset
      reaktiot
      vieroitusoireet
      depressio
      Libidon muutokset
      Päiväaikainen
      uneliaisuus,
      sedaatio,
      tarkkaavaisuuden
      väheneminen
      Väsymys
      Päänsärky, huimaus,
      ataksia
      Kaksoiskuvat
      Vatsavaivat, suun
      kuivuminen
      Ihoreaktiot,
      yliherkkyysreaktiot
      Lihasheikkous"

      "Bentsodiatsepiinien käyttö saattaa aiheuttaa paradoksaalisia reaktioita, kuten rauhattomuutta,
      kiihtyneisyyttä, ärtyisyyttä, aggressiivisuutta, harhaluuloja, painajaisia, hallusinaatioita, psykooseja,
      epäasianmukaista käyttäytymistä ja muita käyttäytymishäiriöitä"
      "Hoidon äkillinen keskeyttäminen voi johtaa vieroitusoireisiin, kuten ahdistuneisuuteen,
      unettomuuteen ja kouristuksiin "

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe