Mieluummin kuulen kerrottavan ihmisistä joilla

jjoutava

ei mene niin mahdottoman hyvin; sanoi humaani ystäväni Tampereelta. Tottahan kuulemme väsymiseen asti siitä siskosta tai veljestä joka on menestynyt aivan tai noussut melkein' merkittävään asemaan asti. Heikommin onnistuneet unohdetaan ja vähän pitää kaunistella jos edes puheeksi joskus nousee.

32

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jakolasku

      En ole erityisesti nostanut menestyneitä sukulaisiani esille. Äsken vastasin Ruunelle alkupalan taustaani. Suvussani on musikaalisuutta sekä yksi x-ministeri. Ei ole vielä keltainen neste noussut nuppiini eikä nouse. Toisella osapuolella on myös tunnettuja henkilöitä suvussaan. Meillä näistä ei jaaritella.

      • jjoutava

        Ei tietenkään ole suvuissa heikommin pärjänneitä.


      • jakolasku

        Eipä tietenkään huonommin pärjänneitä mainita kun ehkä ovat juoppoja tai mielenterveys horjuu. Jokaisella suvussaan sellaisia on mutta puheissa heitä mainita.


      • logistiikka

        Totta varmaan tuo kaunistelu kerrottaessa ! Mutta miksi niitä surkeimpia pitäisi ihailla, tai esille nostaa?
        Mahdoitkohan saada uusia vaikutteita hyväksyntääsi, sen vaihduttua Hervantalaiseen elämänkatsomukseen.

        Keskivertoihmisiä taikka niiden alapuolellakin sinnittelee valtaosa ihmiskunnasta, mikäpä siinä, onnea heille ilman suurempia tutustumishaluja.


      • paha.olo

        Näinhän se on, huonommin pärjänneitä ei mainita... Onko se niin häpeällistä, jos suvusta löytyy joku huonommin pärjäävä? Minä ainakin haluan auttaa, jos suvun "mustalammas" tarvitsee apua elämänsä parantamiseen. En häpeä häntä, enkä pane päätäni pensaaseen, jos vain jotenkin voin auttaa...
        Minusta ne ihmiset , jotka hylkäävät huonompiosaisen, saavat itse hävetä. Loppujen lopuksi, kukaan ei ole huonompi toistaan, jokaisessa meissä on omat vikansa. Siis peiliin vilkaisu olisi paikallaan.


      • voi.voi
        paha.olo kirjoitti:

        Näinhän se on, huonommin pärjänneitä ei mainita... Onko se niin häpeällistä, jos suvusta löytyy joku huonommin pärjäävä? Minä ainakin haluan auttaa, jos suvun "mustalammas" tarvitsee apua elämänsä parantamiseen. En häpeä häntä, enkä pane päätäni pensaaseen, jos vain jotenkin voin auttaa...
        Minusta ne ihmiset , jotka hylkäävät huonompiosaisen, saavat itse hävetä. Loppujen lopuksi, kukaan ei ole huonompi toistaan, jokaisessa meissä on omat vikansa. Siis peiliin vilkaisu olisi paikallaan.

        Heko heko, paljon ei jää enää arvailujen varaan!


      • kieltäytynyt

        Kyllä ne ns. heikommat osaavat hyväksikäytönkin. Surkeutta voi hyvin jatkaa, juoda pelata rahansa, kun joku hyväntahtoinen mamma tai ukki antaa pyydettäessä lisää rahaa 'tarpeeseen' Usein keksittyyn.
        Lopulta kun on totutettu aivokääpiö saamaan aina apua, ottaa rahaa vaikka väkisin.


    • flegmaatti

      Noinhan se yleensä näyttää olevan.
      Kuitenkaan lapsi ei ole vastuussa vanhempiensa tekemisistä eivätkä ne myöskään ole ylpeilyn aiheita.

      Koska esimerkiksi oma äitini oli puolueellinen, myrkkyä tihkuva tyranni niin tosiasia ei kaunistelemalla muutu.
      Samoin, kun vanhempi veljeni on itserakas, ahne ja moraaliton tyyppi niin se ei halvenna minua.

      Vaimoni on minua sukurakkaampi. Hän tajuaa oman veljensä öykkärimäisyyden ja luonteen heikkoudet mutta tietyissä tilanteissa on valmis kaunistelemaan niitä.

      Esimerkkinä muita hyväksikättävistä heikommista on eräs talomme nainen jolla on joku keskushermoston häiriö. Hänen toimintakykyinen äitinsä asuu lähistöllä ja hänellä on kaupungin puolesta avustaja.
      Kuitenkin ko. nainen yrittää hoidattaa kissaansa saman rapun asukkailla, lainata rahaa ( tupakkaan ), kannattaa olemattoman painoista reppuaan yms. palveluja.
      Palvelupyynnöt eivät katso vuorokauden aikaa. Lainapyyntö saattaa ilmetä aamulla klo 6:n tienoissa naapurin ovikellon soittona yms.

      Tositarpeessa autamme mielellämme mutta kyseisessä tapauksessa alkaa toistuessaan olla simputuksen makua.

    • paha.olo

      Minä kuulun kait niihin keskivertoihmisiin...mutta en halveksi ylempinä taikka alempina olevia ihmisiä. Tutustun mielelläni erilaisiin ihmisiin, sehän juuri on se elämän rikkaus!
      Tuolla logistiikka nimimerkillä taitaa olla ylemmyyskompleksi. Surkutteluun en kuitenkaan anna aihetta!😄
      Vaikka nimimerkkini on paha olo, se johtuu ei vain siitä kun en halveksi ketään, vaan siksi koska moni tekee sitä valitettavasti tuijotellessaan vain omaan napaansa.

    • jjoutava

      Ystäväni on onnettomuudekseen syntynyt perheeseen jossa hänellä ei ole sisaruksia. Sen hän kokee surulliseksi asiaksi mielestään vähintään kaksi lasta pitäisi perheessä olla, mutta kun ei enempää tullut. Eikä hän koe olevansa muuta kuin hunommin pärjäävä.
      Vaikka on valmistuva opiskelija yliopistossa. Yleisemmin hän ja minäkin tarkoitin, että puhuttais vaikka siitä Ihmisestä jolla ei ole työtä. Syyttäjiä on aina enemmistö lähimmäisistäkin.

    • jjoutava

      Hervanta on Suomen suurimpia lähiöitä. Komissaario Koskinen joutuu Seppo Jokisen dekkareissa puolustamaan hyvin useasti, ettei Hervanta ole pahin rikollisuuden pesä on vaan niin suuri. Minusta hyvin kotoisa mutkaton paikka asua. Sellainen Hervantalainen elämänkatsomus minulla on täällä Vantaalla. ;)

      • Lorenaa

        Onko Hervanta se "nääs" paikka. Kauan sitten olin hetken Tampereella, kiva paikka mutta elämä meni toisin. Jotenkin reilumpaa ja rehdinpää porukkaa kun esim Itä-Suomessa. Täällä on sanonta "ainoastaan Kuusamon kiima on kovempi kun Etelä-karjalainen kateus", tämän suuntaisesti näkemykset menevät.


      • jjoutava

        Pitää paikkaansa että jotenkin reilumpaa porukka Tampereella on. Kuten muuallakin Tampereellakin vähemmän enää kuulee murteen sanoja. Latistuu kieli kun ei muka ymmärretä jos vaikka kirjoittaa murretta. Luin kaksiosaisen Nortamon jaarittelukirjan Rauman murteella ja hyvin ymmärsin.


      • se.puhetapa.tarttui
        Lorenaa kirjoitti:

        Onko Hervanta se "nääs" paikka. Kauan sitten olin hetken Tampereella, kiva paikka mutta elämä meni toisin. Jotenkin reilumpaa ja rehdinpää porukkaa kun esim Itä-Suomessa. Täällä on sanonta "ainoastaan Kuusamon kiima on kovempi kun Etelä-karjalainen kateus", tämän suuntaisesti näkemykset menevät.

        Ennen nääsaluetta oli kymmeniä kilometrejä Mansesta ympäriinsä. Asuin Koskissa eli Valkeekoskella vuosia. Nääsaluetta sekin.


      • nääsnähen

        Hyvinkäällä olen myös kuullut, nääs. Hei ruune onhan sekin Hämettä ja Tampereen ympäristöä.


    • Itse_Tappine

      "Mieluummin kuulen kerrottavan ihmisistä joilla ei mene niin mahdottoman hyvin"

      Humaaniuden ja kiltteyden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

      Jos itsellä menee huonosti, niin tietenkin silloin kuulee ihmisistä, joilla menee huonosti, jopa vielä huonommin kuin asianomaisella itsellään. Ko. henkilö voi tuntea itsensä menestyjäksi, kun jollakin menee vielä huonommin ;)

      • jjoutava

        Itse henkilön tuntien tiedä hänen kiltteyden ja toisen ihmisen huomioon ottamisen. Hän on joutunut kokemaan miten hänelle sanotaan, mene töihin siitä ei sinusta kuitenkaan mitään tule. Vaikea siinä on itseensä uskoa jos vastaavaa joutuu liian usein kuulemaan läheisiltään.

        Opiskelu on hyvässä vauhdissa vaikka sairauttakin on ollut vähän liikaakin. Tässäkin ketjussa näkyy tuo lättänäksi lyömisen halu.


      • Itse_Tappine
        jjoutava kirjoitti:

        Itse henkilön tuntien tiedä hänen kiltteyden ja toisen ihmisen huomioon ottamisen. Hän on joutunut kokemaan miten hänelle sanotaan, mene töihin siitä ei sinusta kuitenkaan mitään tule. Vaikea siinä on itseensä uskoa jos vastaavaa joutuu liian usein kuulemaan läheisiltään.

        Opiskelu on hyvässä vauhdissa vaikka sairauttakin on ollut vähän liikaakin. Tässäkin ketjussa näkyy tuo lättänäksi lyömisen halu.

        Ei ole "lättänäksi lyömisen halu" vaan kritiikki. Enhän tunne koko lyyliä. Keskustelu jää aneemiseksi, jos joka kommentti on Joo, Joo, Joo.
        Ihmettelen, että yliopisto-opiskelija ei kykene itsenäisesti ajattelemaan, vaan on läheistensä mielipiteiden heilutettavissa. Epäilyttää, miten tuollainen lyyli voi tehdä itsenäisyyttä vaativan gradun ja selvitä siihen kuuluvasta kypsyystestistä. Saati maisterin tutkinnon yliopistossa.


      • jjoutava

        Siinäpä se kun me ei tunneta kunnolla koko lyyliä. Opiskelija asuu itsenäisesti kaksi kissaa on hoidettavana kun nainen tarvitsee sellaisen hoivattavan. Yksinäinen lapsi ei ota vain yhtä kissaa.

        Jostakin syystä läheisiksi mieskaverista lähtien on sattunut haukkuvia
        ei koiria kylläkään. Susikoiran hän haluaisi, siitä voi päätellä myös jotakin. Epäilijöitä riittää mutta hän aikoo kohta lyödä paperit epäilijöiden eteen. Tässä ne on!


      • Itse_Tappine
        jjoutava kirjoitti:

        Siinäpä se kun me ei tunneta kunnolla koko lyyliä. Opiskelija asuu itsenäisesti kaksi kissaa on hoidettavana kun nainen tarvitsee sellaisen hoivattavan. Yksinäinen lapsi ei ota vain yhtä kissaa.

        Jostakin syystä läheisiksi mieskaverista lähtien on sattunut haukkuvia
        ei koiria kylläkään. Susikoiran hän haluaisi, siitä voi päätellä myös jotakin. Epäilijöitä riittää mutta hän aikoo kohta lyödä paperit epäilijöiden eteen. Tässä ne on!

        Kade on lyyli. Aidan takana ruoho näyttää vihreämmältä. Ei sisarukset onnea takaa.
        Miksi ne paperit pitää epäilijöille näyttää. En ymmärrä. Olisi hyvä olla jokin positiivinen syy omasta takaa opiskeluun. Kiinnostavaan työhön pääsee opiskeltuaan. On kiinnostunut ja haluaa tutkia jotain. Kovin on synkkä maailma, jos mielessään on vain ikävät ihmiset ja heille näyttämisen halu.


      • jjoutava

        Koska sen verran kun tunnen hänet en jatka arvailua syistä kun jos sanon mitä tahansa se kääntyy tympeään sävyyn. Tulee vanha kehno jo mieleen.


      • Itse_Tappinn
        jjoutava kirjoitti:

        Koska sen verran kun tunnen hänet en jatka arvailua syistä kun jos sanon mitä tahansa se kääntyy tympeään sävyyn. Tulee vanha kehno jo mieleen.

        Jaa, vai niin, että kritiikki on itse-perkeleestä.


      • jjoutava
        Itse_Tappinn kirjoitti:

        Jaa, vai niin, että kritiikki on itse-perkeleestä.

        Oliko vanha kehno sairaana vai bannissa kun jotenkin vain tulee mieleen.


      • Itse_Tappine
        jjoutava kirjoitti:

        Oliko vanha kehno sairaana vai bannissa kun jotenkin vain tulee mieleen.

        Siis? Häh? Vanha kehno?
        Luuletko minua joksikin tuntemaksesi paholais-nikiksi?
        No, en todellakaan ole.
        Tarkastelin vaan lyylin tapausta ulkopuolisen yliopistossa myös opiskelleen ja sisaruksia omistavan silmin. Joskus ja useinkin oman tilanteensa näkeminen ulkopuolisen silmin voi avartaa ja auttaa synkässä maailmankuvassa elävää.


      • jjoutava

        Sanoin kerran lääkärille heidän ammatti termillä epäilykseni oireestani, mutta se oli virhe lääkäri piikitteli minua, mistä olin sanan kuullut? Nytkin käytin aloituksessani liian hienoa sanaa, Ärsyttää se tietennii.


      • En usko Jjoutava hyvä 🌞 Eihän sana humaani ole tuntematon useimmille täällä, vaikk'ei niin usein käytäkään sitä.
        Aiheesi tosi herättää kysymyksiä, vaikka ne ovatkin ystäväsi ajatuksia. En puuttuisi muulla tavoin kuin omin olettamuksin miksi niin kokee, kullakin kun on omat syynsä. Kukapa niitä kaikkia voi tietää, enkä ota kantaa asiaan josta en voi tietää.

        Hernekeitton palvipotkaa olen tässä pienentänyt ja selvitellyt, huomenna kun saan syöjiä pöytäni äärelle, jos hyvin käy, muuten pitänee pakastaa loput.

        Käytin pakasteherneitä ja sinappia lopuksi soseutuneena, kauniimman vihreää ja tuoreen makuista tuli.
        Mukavaa viikonloppua tuumailevalle poppoolle 😊


      • jjoutava

        Hyvä sini-sirkku olen pahoillani ystäväni puolesta että olen huonosti ilmaissut hänen asioitaan, hän ei todellakaan ole synkkä ihminen vaan on avoimesti kertonut elämäänsä minulle. Sini-sirkku sinä ymmärsit ettei voi käsitellä ihmisen aioista mistä ei tiedä.


    • Näinfaktat

      Aloittajalla on ihan oikea oivallus ja olen samaa mieltä niinkuin kaikki muutkin ihmiset. On vain tekopyhyyttä kieltää sitä tosiasiaa.

      Eräs ranskalainen filosofi loihe lausumaan aikoinaan, että parhaimpienkin ystäviemme vastoinkäymisissä on jotain, mikä ei ole meille vastenmielistä.

      Lähisukulaisista ei ollut puhetta.

      • jjoutava

        On totta että ihminen mielellään kuulee ihmisistä joilla menee huonosti. Ystävääni en ole käsittänyt siten, että hän nauttisi siitä vaan hän on heidän puolellaan. Ymmärtäjänä ja auttajanakin, kun ei hyvin pärjäävät toista ihmistä yleensä tarvitse.


      • kankkusen.syvin.olemus

        Britti-ironiaa; parasta miehessä oli hänen koiransa.
        Kreikut: Ei tässä mitään hätää. Kuitenkin kärpäset sylkevät päälleni.


      • jjoutava

        Onhan se tämäkin, kun on tehty näin pitkä ketju ihmisestä jota tuskin kukaan tuntee, eikä päähenkilölle ainakaan minä kerro tästä mitään.


      • jjoutava

        Mikä ihme tämä ketju nyt on kun kävin äskön lukemassa kahvipirtissä. Siellä ne vasta taitavat kirjoittajat ovat. Viihdyttävää ja asiapitoista tekstiä aivan minä yllätyin. Joskus jättäydyin kahvipirtistä niin nyt sen oikein ymmärrän siitähän se tason nousu siellä johtuu . No, leikkiä tuo oli, pitäisi kai mennä nukkumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe