Kirkkaampi kruunu käsimyksestä??

Äidinlapsi

Olen vaikeassa tilanteessa iäkkään äitini kanssa. Hän on pian 88 vuotias. Monenlaista vaivaa ja sairautta. Sydän toimii vajaalla, sepelvaltimot tukkoiset. Pahat nivelkulumat, selkäranka rappeutunut ja niiden takia kärsii kovia kipuja.
Hän on viimeksi käynyt lääkärissä 6 vuotta sitten, kun sai sydänkohtauksen. Sen aikaiseen lääkitykseen ei ole tehty muutoksia, koska ei suostu lähtemään lääkäriin.
Olen yrittänyt puhua vahvemmista kipulääkkeistä ja lääkäriin menosta, mutta turhaan. Otin esille turvarannekkeen käytön ja hankkimisen kaatumisen tms. varalta - turhaan.

Hän asuu itsenäisesti, mutta ei pysty poistumaan kodistaan ilman apua. Hoidan hänen marevan-labrakäynnit ja kauppa-asiat. Liikkuminen on vaikeaa jo muutaman metrin kulkeminen tuottaa kovaa tuskaa. Ruokansa hän kuitenkin pystyy vielä tekemään tai lämmittämään valmiita annoksia. Siivoojaa hän ei halua, mutta kysyn joka kerta siivoustarpeesta, kun käyn hänen luonaan. Useimmiten vastaus on, ettei tarvitse. Suurimman osan aikaa hän katselee televisiota tai lukee. Liikkuminen on siis olematonta.
Tupakoinnista hän ei luovu, sanoo vain, että pitää jokin pahe olla. Pahe on ollut hänellä varmaan koko aikuisiän.

Olen hänen ainoa lapsensa samalla paikkakunnalla. Minulla on jatkuva huoli hänestä, sillä näen miten huonosti hän voi. Suomessa ei kuitenkaan voi väkisin viedä lääkäriin jos ei itse halua. (Pakkohoito mielenterveysjutuissa on eri asia.)
Pää hänellä toimii ja hän pitää tiukasti kiinni omasta elämäntavastaan.

Onko kenelläkään minulle mitää neuvoa tai ohjetta tai miten voisin toimia tässä asiassa? Yritän kuitenkin kunnioittaa hänen itsemääräämisoikeutta ja enkä haluaisi toimia hänen selkänsä takana.

27

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitahan tuonne korppikselle.
      Hänellä on tänään suru ja murhe-vuoro.

      H.

    • mietitään-asiaa

      Älä sure "Äidin lapsi", vaikka oletkin huolissasi.

      Äitisi ikäiset ihmiset ovat vain tottuneet kipuihin juuri noin, kuin kirjoitit, että "kirkkaaman kruunun saat", mutta et voi tarkasti tietää, kuinka suuret ne kivut on todellisuudessa, sillä hyvä on lapselle valittaa?

      Muistelen omaa äitiäni, joka oli jo sairaalassa syöpäkipujen vuoksi, toki lääkityksen sai, mutta hänen kirjeensä, jossa hän kirjoitti; "kaikki muu on kipeä, paitsi kieli".D Puheliasta sorttia kun oli, kuten minä.

      Siskoni 78-v on taas se ikuinen ruikuttaja, jolla on kaikki kipeänä, joskus kielikin, kun on minulle niin ilkeä. DD Hänellä on juuri noita kulumia, särkyjä ja nivelrikkoja joka paikassa, jotka johtuu mukamas lapsuuden kovista töistä.?? Saaperin kakunpaistaja silloin kun minä lypsin lehmät, siivosin ja hakkasin puutkin, mutta ainakin kannoin ne sisälle.

      Mutta tarjoapas apua tuollaiselle, kuten minä tein, kun hän valitti kuivasta ihostaan!! Ei, ei, ja ei, mikään ei sovi hänelle, kun hän onkin allerginen kaikelle???

      No tuo siivous homma kävi naurattamaan, koska minun lapseni on uhonnut tulla minulle siivoamaan ja siihen sanon kyllä ei, ei ja vielä kerran ei, koska hän heittäisi roskiin minun "arvokkaat aarteeni" ja ne ei ole tyhjiä viili purkkeja, jotka olen jo heittänyt pois! DDD

      Toisaalta olin ahkera siivoaja lapsuuskodissani lomillani, mutta sitten isä (äiti ei hennonut) rohkaisi mielensä ja sanoi, että älä muuta tavaroiden järjestystä, koska sitten ei löydy mikään tavara mistään ja tosi on. Vaikka vieraasta tuntuu, että kodissani on suorastaan kaaos, niin tasantarkkaan tiedän, missä mikin on.

      Tuosta löytymisestä voisin kyllä hieman tinkiä, sillä silmälasit on joskus hakusessa, vaikka ne nykyisin onkin ketjulla kaulassani, milloin ei ole silmilläni ja onhan noita pieniä katoamisia sattunut muitakin!DDD

      ps. yritin kirjoittaa huumorilla tuon H vuoksi, sillä itselläni on huoli mieheni terveydestä.

      • "mietitään-asiaa"

        Älä nyt yksin.
        Sinähän olet kuin demeter.
        Anna toisten vaan.

        H.


      • Niiku.olisikaan

        Palstaholistin asiattomuuksista ei pidä välittää.


      • Niiku.olisikaan kirjoitti:

        Palstaholistin asiattomuuksista ei pidä välittää.

        "Niiku.olisikaan"

        Korppis lopettaa nyt nimmari-leikkinsä.

        H.


      • lehto_kerttunen

        Huomaamme palstalla miten jäkätys lisääntyy kun ikä kasvaa nykyisin ad 100v.
        Huvittavinta on Hunksz kaikkitietävyys, joskus kommentti on ihan kohdallaan.

        Ensinnäkin ketään ei voi pakottaa lääkäriin kun oma järki vielä pelaa. Oma äitini oli samaa luokkaa, totesi lääkärissä käynnin jälkeen. otan lääkkeet silloin kun siltä tuntuu ja huikan päälle. Lääkärillä ei ole tutkaa päässä jolla hän näkisi vointini!
        Ei ole mahdollista kääntää päätä niskasta kun äidin pää on täysin oikeassa, minkäs voit?
        Parasta antaa mummojen ja pappojen elää omaa elämäänsä kun kerran itse pitävät päivittäisistä toiminnoista huolta. Työläs on jälkikasvun potkia tutkainta vastaan!


    • Sinulla tuskin on paljon mahdollisuukia vaikuttaa, mutta jos on joku henkilö, jota äitisi arvostaa, ja tämä puhuisi turvarannekkeista ja vahvemmista särkylääkkeistä, voisi mennä helpommin perille.

      • Vanhat ihmiset arvostavat yleensä lääkäriä ja hänen mielipidettään.
        Pappia kans, mutta hän ei välttämättä ole asiantuntija turvarannekejutuissa, voi tietysti ollakin ja antaa ainakin henkistä tukea.


      • Ancelina kirjoitti:

        Vanhat ihmiset arvostavat yleensä lääkäriä ja hänen mielipidettään.
        Pappia kans, mutta hän ei välttämättä ole asiantuntija turvarannekejutuissa, voi tietysti ollakin ja antaa ainakin henkistä tukea.

        Semmonen tuntuma, että tuonikäiset naiset ei tyttäriltään ohjeita ota.
        Vieraamman, jos saa kertomaan, miten hyvä turvaranneke on mahdollisesti omalle läheiselleen, niin asia voi mennä paremmin perille.
        Jos on hyvä tarkoitus, niin keinoilla ei niin väliä.
        Oli minulla vastaava tilanne äidin kanssa aikoinaan, niin kutsuin taksin. Vanhempi taksimies sanoi, että lääkäriin pitää lähteä, ja niin meni.


      • k-kotton kirjoitti:

        Semmonen tuntuma, että tuonikäiset naiset ei tyttäriltään ohjeita ota.
        Vieraamman, jos saa kertomaan, miten hyvä turvaranneke on mahdollisesti omalle läheiselleen, niin asia voi mennä paremmin perille.
        Jos on hyvä tarkoitus, niin keinoilla ei niin väliä.
        Oli minulla vastaava tilanne äidin kanssa aikoinaan, niin kutsuin taksin. Vanhempi taksimies sanoi, että lääkäriin pitää lähteä, ja niin meni.

        Tytärten ohjeet eivät aina mene perille, äitini kohdalla sen olen huomannut.
        Neljän tyttären, joukossa myös hoitoalan ammattilaisia, ohjeiden noudattaminen tuntuu olevan vaikeaa.
        Lääkäriä kyllä kunnioittaa ja tämän ohjeisiin luottaa.


    • ö-Öö

      Lekuri himaan.

      Tai edes hoitsu. Kyllä n sellaista tekee, jos ei muuten, palkkaa yksityisen.

      Tässä pöndellä oli yks ikivanha naapuri. Asusteli yksin, kurjat olosuhteet, ei juoksevaa vettä, ei sisävessaa jne. En tiedä tarkemmin terveydestään. Kyläläiset teki salajuonen, ukkelille "käsky" lekurilta terveyskeskukseen johonkin pakolliseeen tarkastukseen. Noh, ukkeli meni, kun käskettiin. Mikäpä siinä,

      Mikäpä siinä, palvelutaloon, lopuksi vanhainkotiin. Eleli oikein tyytyväisenä, lämmin ruoka, pesutilat, sisävessa, seuraa ja ajankulua jne 99- vuotiaaksi..

      Kun voi olla, äitisi ei uskalla mennä lekurille. Mutta jos "lääkäri määrää" voipi onnistua. Monet, etenkin vanhemmat ottavat lekurit kovin korkealle määräyshierarkiassa. Vaikka, kuten mainitsitkin, ei lekuri juuri mitään voi määrätä. Ainoastaan pakkohoitoon. Siihen vois ehkä riittää syyksi, että epäilet jotain itsetuho tarkoitusta. Mutta se kehnonpi juttu, jos pitää pakottaa, paremi pökkäyttää.

      =DW=

    • Vaikka äiti onkin niin sinun kannattaa olla päättäväinen hänen kanssaan. Nämä tervaskannot eivät ole tottuneet ottamaan apua vastaan, kyllä hänenkin mielensä vielä muuttuu pakon edessä.
      Ei ole oikein että joudut stressaamaan äitisi itsepäisyyden takia. Saattaisin olla samanlainen kun olen myös tottunut "pärjäämään omillani".

      • Sitäsaamitätilaaa

        Se onkin metka juttu, että ihminen ei tee terveysasioilleen mitään ennen kuin "pakon edessä" eli sitten kun on liian myöhäistä. Myös ennaltaehkäisy on aivan tuntematon sana ja käsite. Tietämättömyyttä vai tyhmyyttä?


      • Psykoterapeutitar
        Sitäsaamitätilaaa kirjoitti:

        Se onkin metka juttu, että ihminen ei tee terveysasioilleen mitään ennen kuin "pakon edessä" eli sitten kun on liian myöhäistä. Myös ennaltaehkäisy on aivan tuntematon sana ja käsite. Tietämättömyyttä vai tyhmyyttä?

        ja sitten katkeroituu, kun "elettyään oikein" sairastuu!


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        ja sitten katkeroituu, kun "elettyään oikein" sairastuu!

        Kyllä minä lääkäriin menen jos näen tarvetta vaikka itsenäisyyttäni arvostankin yli kaiken.
        Viimeksi kävin viikko sitten. Jos täällä haluaa ajan päivystyksen ulkopuolella pitää odottaa toista kuukautta, riippuu vähän lääkäristä.
        Kun varasin ajan piti puhua polvikivusta, polvi ehti parantua siihen mennessä kun pääsin lääkäriin.
        Ajattelin että aina minusta sen verran vikaa löytyy että en peru aikaa. Puhuttiin lääkkeistä ym.. aika kului nopeasti.


      • Valintakysymysvain

        Ehei, väärin meni. Hyvä terveys ja kunto, peruskestävyys, takaavat sairastuessa nopeamman parantumisen ja kuntoutumisen silloin kun tauti ei tapa. Kyllä kaikki paremmat elämäntavat valinneet tietävät, että kuolo korjaa jokaisen jonakin kauniina päivänä. Mitä siitä katkeroitumaan.

        Oikeastaan tekisi mieli sanoa että enemmänkin katkeroituvat he, jotka sairastuvat ennen aikojaan omista valinnoistaa johtuen eivätkä ymmärrä, miksi joku saman ikäinen ja / tai paljon vanhempi jaksaa jatkaa ja porskuttaa eteenpäin ilman mitään vaivoja ja sairauksia.


    • reppuriika

      Jos ei saa lääkäriä kotikäynnille ja tietenkin tämäkin tulisi tehdä vanhuksen suostumuksella, niin eipä siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin antaa hänen itsensä päättää. Kun ihminen ymmärtää ja ei halua apua, niin pitää kunnioittaa omaa tahtoa.

    • elämä-on-rajallista-

      Omakohtainen kokemus vastaavasta,
      en saanu äitiäni lääkäriin,
      jatkuvista pyynöistäni huolimatta,
      joten hän poistui äkkiarvaamatta eräänä aamupäivänä tuonpuoleiseen,
      hän löytyi lattialta kuolleena pölyluutu kädessä,

      joten
      anna mahdollisimman paljon aikaasi äidillesi,
      osita hellyyttä ja rakkautta ja kuinka tärkeä ihminen hän sinulle on,
      jos kuitenki äitisi suostuu lääkäriin ole hänen tukenaan lääkärikäynneillä,
      jos hän siihen suostuu,
      isäni leskeksi jäätyään hyväksyi avuntajoukseni,
      sain olla isäni tukena äidin kuoleman jälkeen,
      vein lääkäriin, menin jopa vastaanotolle muka, hän niin halusi,

      harmi vaan kun äitini ei halunnu apua,
      halusi kuolla omalla tavallaan niinsanotusti " saappaat jalassa "
      vaikka heidän poismenostaan on jo kymmeniä vuosia
      kaipaan heitä ,
      elävät muistoissani,

    • tööttt

      Mitäs toi pökkäyttämismenetelmä pitää niinku hoitona sisällään
      - voipi mennä kruunukin silleen kallelleen - monet vanhukset, olipa seurallinen tai mieluummin omissa oloissaan, - ja jos miettii kuolemaansakin, eikö siihenkin oikeus - läheisten olisi armeliaasti vai päästettävä irti, vaikkakivuliasta sekin. mitkä ovat pahimmat pelot ja uhkat?
      - vanhat immeiset ovat koko elonsan saaneet todella mennä kuin lampaat susien eteen koko ikänsä - mie en oo silleen jumalasta seuraavaks heittäytynyt mutta kuraltahan kuulostaa että enste pitää tulla tai joutua uskoon ollakseen oikiaoppinen elämässään - kruununromutkin heittäisn mieluummin vaikka harakoille, jotka kiiltävän perään kuikuilevat.
      Onhan se kustannukysymyskin toki, omaiset monesti uupuneita jaylikuormitettuja stressin ohella - psyykediagnoosit ei myöskään lääkityksineen mitään herkkua ole - entiset työtoverit eivät ole näkevinään,
      eivät tervehdi, ei nouse katseet kohtaamaan, ovat silleen normielämästä
      sosiaaliseen eristykseen sulkevia - aina tulee mieleen vaikkapa näkövammaisenVera Teleniuksen laulu - oli rakkaus sun saippuasi nimi
      - vaikka mani mani sen olla piti.

    • """"Hän on viimeksi käynyt lääkärissä 6 vuotta sitten, kun sai sydänkohtauksen. Sen aikaiseen lääkitykseen ei ole tehty muutoksia, koska ei suostu lähtemään lääkäriin.""""

      Pystyykö sellainen yleensäkään olemaan mahdollista, että lääkäri uusii samat reseptit vuosi toisensa jälkeen tapaamatta kuuteen vuoteen potilasta, jolla on jo ollut sydänkohtaus aikaisemmin?

      • Siilimuorikka3

        No mikseipystyis :). Jos ihminen itse ei tule lääkärille ja uusituttaa vai reseptinsä, ei häntä kukaan sinne kutsu tai väkisin raahaa. Riippunee myös lääkityksestä.


      • Siilimuorikka3
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        No mikseipystyis :). Jos ihminen itse ei tule lääkärille ja uusituttaa vai reseptinsä, ei häntä kukaan sinne kutsu tai väkisin raahaa. Riippunee myös lääkityksestä.

        Minun äitini on 80-vuotias. Ei ole koskaan juurikaan käynyt lääkärissä. Verenpainelääkitystä on. Sitten kun joutuu jostain syystä menemään, lääkärissä ihmetellään kun ei ole käyntejä ollut :D.


      • Äidinlapsi

        Kyllä näin vaan on. Apteekki laittaa reseptit uusittavaksi ja aina ne on uusittu.
        Lueskelin sydänkohtauksen jälkeisiä hoitosuosituksista ja vuoden välein pitäisi käydä tarkastuskäynnillä. Jos potilas ei mene, niin minkäs teet.

        Äidiltä on lonkat leikattu joitakin vuosia sitten. Lääkärikäynnillä ortopedi sanoi: Voi rouva hyvä, teidän olisi pitänyt tulla jo 10 vuotta aiemmin. Jo silloin oli lääkäriin meno vaikeaa. Lonkat leikattiin vuoden välein.

        Sydänkohtauksen jälkeen yritettiin tehdä pallolaajennusta, mutta sydämen vajaatoiminnan vuoksi ei häntä voi nukuttaa.


      • Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Minun äitini on 80-vuotias. Ei ole koskaan juurikaan käynyt lääkärissä. Verenpainelääkitystä on. Sitten kun joutuu jostain syystä menemään, lääkärissä ihmetellään kun ei ole käyntejä ollut :D.

        Se on sitten eri tyyli Suomessa, että on itse pidettävä huoli ajan tilaamisesta?

        Minulle tulee säännöllisesti kerran vuodessa tohtorilta kutsu katsastukseen missä on laitettu aika valmiksi. Jos ei se aika sovi, niin pitää soittaa ja muutta se johonkin muhun aikaan taikka joutuu maksamaan vaikka ei olisi saapunut paikalle ja sitten tulee kohta uusi kutsu.
        Viikkoa aikaisemmin tohtoriaikaa on käytävä otattamassa kokeita ja just ennen tohtorille menoa ekg ja punnittavana ja mitattavana.

        Noin joka kolmas vuosi tulee kutsu sydämen ja kaulavaltimoitten ultraan.
        Päätä ei ole filmattu nyt aikoihin ...


      • Tellukka kirjoitti:

        Se on sitten eri tyyli Suomessa, että on itse pidettävä huoli ajan tilaamisesta?

        Minulle tulee säännöllisesti kerran vuodessa tohtorilta kutsu katsastukseen missä on laitettu aika valmiksi. Jos ei se aika sovi, niin pitää soittaa ja muutta se johonkin muhun aikaan taikka joutuu maksamaan vaikka ei olisi saapunut paikalle ja sitten tulee kohta uusi kutsu.
        Viikkoa aikaisemmin tohtoriaikaa on käytävä otattamassa kokeita ja just ennen tohtorille menoa ekg ja punnittavana ja mitattavana.

        Noin joka kolmas vuosi tulee kutsu sydämen ja kaulavaltimoitten ultraan.
        Päätä ei ole filmattu nyt aikoihin ...

        Juu. Suositus olisi että näitä perinteisiä kansantateja sairastavat kävisivät kontrollissa kerran vuodessa. Tähän pitää kuitenkin itse varata aika ja jos ei varaa, kukaan ei perään huutele. Jos olet erikoissairaanhoidon kontrolleissa ja siellä lähetetään sinulle kutsu, jos et mene sinne, papereihisi kirjataan että potilas ei saapunut eikä koira perään sen kummemmin hauku.


    • Siilimuorikka3

      Niin kauan kun hän ei ole holhouksen alla hän saa itse päättää asioistaan. Itse henkilökohtaisesti toivon että minulta ei oteta pois itsemääräämisoikeuttani turhan varhain. tämän päivän vanhukset ovat tottuneet elämään monet ankeammin kuin nuorempi sukupolvi ja arvonsa ovat erilaiset.

      Käydessäsi äitisi luona keskity iloisempiin asioihin kuin vaivoihin ja siivoon, samalla vaivihkaa tarkkailet tilannetta.

    • tööttt

      Ja vatsavaivaisista - niitäkin vähätellään
      - monet ovat eläneet köyhie eloa,
      syöneet heiniä ja juoneet kuravettä päälle kun muuta ei ollut vv-maassa.
      - mielenterveystoimistossa aikanaan sanottiin, että kun ei käy lääkärissä
      - silleen säilyy terveen paperit kun ei kerry arkistoituvaa materiaalia
      - naapurini joskus kehotti syömään pilkkitoukkia, sanoi että ne putsaavat mahaa, jos on mätää mahassa - tai jos lapamadon saa suolistoonsa, sekin auttaa allergiaoireisiin - inhoavat toki kaikki haisevuutta lähes joka paikaassa - mutta sospuoli ekahoitona korostaa puhtaita kamppeita,
      terveys- ja uskomushoidoissa lähinnä meditaatiota, joogaa tai muita juttuja
      - nöyryyden ja kiltteyden ohella. Uskovaiset toi paketin vessapaperia lahjaksi mistä kiitos. Tupakkasotakin saa monmuotosuudesssaan ja eri versioina välillä kummallisia muotoja - piilovihankin ottein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3821
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3595
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3552
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2231
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2219
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1967
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1756
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1413
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe