Beneteau first 40,7 köli irtosi kesken purjehduksen, rapeat on ranskailaiset...ilmeisesti tyyppivika, asiaa oli tutkittu laajemminkin onnettomuustutkinassa
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=fi&prev=search&rurl=translate.google.fi&sl=sv&sp=nmt4&u=http://pakryss.se/charterbatagare-atalad-for-drap/&usg=ALkJrhgIB7K408Y1f-V7QPOKi93wwnMe4A
Linkki onnettomuustutkintaan
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=fi&prev=search&rurl=translate.google.fi&sl=sv&sp=nmt4&u=https://www.gov.uk/maib-reports/keel-detatchment-and-capsize-of-sailing-yacht-cheeki-rafiki-with-loss-of-4-lives&usg=ALkJrhi8puRZIzNnCkqOIEo4vSrX1WD5xQ
Vaikka on CE-A sertifioitu, niin hyvä esimerkki, että leluilla ei kannattaisi lähteä mertaedemmäs...
Beneteau omistaja, varo kölin irtoamista.
24
981
Vastaukset
- Misse___
Kuinkakohan mones kerta kun Cheeki Rafikin kölin irtoaminen otetaan tällä palstalla esille. Noita veneitä valmistettu yli tuhat joten yksi yksilö jolla paitsi skabatta reilusti myös mahdollisesti ajettu kovaa karille ilman kunnollista korjausta ei mielestäni ole syy olettaa venetyypin olevan kelvoton.
- RapeatRanskalaisetPurret
jos sinä olet roikkunut täällä puoli ikääsi, niin ok, ymmärrän turhaumasi. Itse olen ostamassa venettä kesäksi ja osui tuollainen eteen beneteaun kohdalla, olen vasta syksystä saakka lueskellut näitä palstoja ja en ole huomannut tänä aikana.
Voitko ystävällisesi mainita muita kölin tiputtajia, niin ensi ostajat osaavat kiertää kaukaa, mahdollisia riski ostoksia.
Onko yleistä pursien rungoissa kerrosrakenteet jossa vaahtoa tai muuta täytettä lasikuidun välissä? - ViimevuodetPuuttuu
RapeatRanskalaisetPurret kirjoitti:
jos sinä olet roikkunut täällä puoli ikääsi, niin ok, ymmärrän turhaumasi. Itse olen ostamassa venettä kesäksi ja osui tuollainen eteen beneteaun kohdalla, olen vasta syksystä saakka lueskellut näitä palstoja ja en ole huomannut tänä aikana.
Voitko ystävällisesi mainita muita kölin tiputtajia, niin ensi ostajat osaavat kiertää kaukaa, mahdollisia riski ostoksia.
Onko yleistä pursien rungoissa kerrosrakenteet jossa vaahtoa tai muuta täytettä lasikuidun välissä?Sweden Yacht 70, Paper Moon, ARC-2003 Atlantilla
Cruiser, kölin kiinnityksessä vuoto, lähetti maydayn, onnistui palaamaan Las Palmasiin
http://www.caribbeanracing.com/artman/publish/article_385.shtml
Sweden Yacht 42, Caliso, ARC-2005 Atlantilla
Cruiser, köli irtoamassa, hylättiin merelle
http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20051101130243ywarc05.html
SuperMaxi, Skandia, Tasman Sea 2004. Racer
http://www.sailingscuttlebutt.com/photos/04/sh1228/
Baltic Yacht, Martela, Atlantilla
Aikanaan kovakin raaseri. Nykymittapuun mukaan kai nopea cruiser-racer kisakäyttöön, köli nyt vaan putosi
http://www.boats.com/boat-articles/General News-121/Scuttlebutt Europe: January 20/18684.html
Rabin 41, Mazianna, Ranskan rannikolla, 2001(?)
Köli irtosi, arvellaan osuneen johonkin kelluvaan esineeseen, konttiin, ei varmaa.
Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
Siis lähes kuin Bavaria Match 42
(sivu poistettu netistä)
Farr 38, Rising Farrster, Australia 2001
2 menehtyi (yht. 6 crew) kölin irrotessa 5,5 mm ohuesta rungosta, suunnittelu- ja valmistusvirhe. Nopea cruiser-racer
http://www.sailing.org.au/default.asp?Page=6916
Alumiinivene 50 ft, Excalibur, Australia 2002
4 kuoli kölin pettäessä, valmistus- ja asennusvirhe kölissä
http://news.syd.ninemsn.com.au/article.aspx?id=77913
Valmistajatehtaan johtaja sai tuomion 4:stä kuolemantuottamuksesta
http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20090302150319ibinews.html
Fast 42, Moquini, Etelä-Afrikan edustalla. 6 kateissa / hukkunut kölin irrottua
Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
http://www.sundayindependent.co.za/index.php?fArticleId=3107423
Bavaria Match 42, Adrian merellä, 2005. 1 hukkui, köli putosi, esitetty epäily aiemmasta kivelle ajosta
Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
http://www.morsko-prase.hr/2006/
Max Fun 35, Hooligan V, Englannin kanaalissa, 2007. Cruiser-racer, köli putosi. Köli oli rakennettu suunnittelijan piirustuksista poiketen.
http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20070105125210ywnews.html
One Off 55 ft, Bounder, Englannin kanaali, 2007
Köli vaan putosi. Epäillään suunnitteluvirhettä.
http://media-newswire.com/release_1053245.html
One Off 54 ft, GiGo2, Intian Valtameri, 2007
"a 54-footer made of light carbon, designed as a competitive racer".
Köli irtosi, omistaja epäilee kölipulttien pettäneen.
http://www.sail-world.com/index.cfm?SEID=2&Nid=39585&SRCID=0&ntid=0&tickeruid=0&tickerCID=0
http://www.haaretz.com/hasen/spages/927186.html?nid=39585
IMOCA 60 ft Open, Materiaux, Cap Horn, 2009
"Built in carbon fibre using the latest hi-tech structures..."
VenDeeGlobe-vene. Bulb irtosi, vene nurin, kippari Jean Le Cam pelastettiin toiseen veneeseen.
http://www.vendeeglobe.org/en/newswire/8101/video-of-the-upturned-vm-materiaux.html
http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=2929&start=50
IMOCA 60 ft Open, Veolia Environnement, Atlantti, 2009
After the third major keel problem in this race...
VenDeeGlobe-vene. Bulb irtosi.
http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20090030094244ywnews.html
http://www.yachtingworld.com/yw/blog/elaine_bunting.html
J/133, 4 viikon ikäinen 43 ft, Englannin kanaali, 2009
Cruiser-racer, köli irtosi ilmeisesti pohjakosketuksen seurauksena.
Miehistö pelastettiin helikopteriin.
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=223841
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/kent/8435822.stm
Class 40 Akilaria RC2 "Tieto Passion", Atlantti, 2009.
Kölin kiinnitys petti lähellä Karibiaa.
http://venelehti.fi/uutiset/koli-uhkaa-irrota
Swan 60, Itämeri Öölannin ja Gotlannin välillä, syyskuu 2010
Vettä tulvii veneeseen, miehistö pelkäsi kölin putoavan.
Pääsi luotsiveneen avustamana Grönhögenin satamaan.
http://www.blur.se/2010/09/28/swan-60-som-tappar-kolen/
Open 60, Atlantti, tammikuu 2013
Vendee Globe - veneestä Virbac Paprec 3:n köli irtosi Kap Verden NW-puolella
http://venelehti.fi/uutiset/vendee-globe-virbac-paprec-3n-koli-irtosi
First 40.7 Cheeki Rafiki, Atlantti, toukokuu 2014
Köli irtosi, miehistö edelleen kateissa.
http://www.morganscloud.com/2014/06/05/cheeki-rafiki-tragedy-time-for-changes/
Taitaa olla niin, että köliongelmia tulee oleellisesti suuremmalla todennäköisyydellä kilpakäyttöön suunnitelluille ja pienissä sarjoissa valmistetuille veneille. Bavarioita on valmistettu luokkaa 30.000 kappaletta, mutta sen "kisamallia" Match 42 mallia vain hyvin vähän. Kuten listan muitakin köliongelmaisia.
Pikkusarjoissa tehtävissä veneissä kölin tekijä voi olla vailla aiempaa kokemusta tai osaamista asiasta, myös kölimateriaali saattaa poiketa standardin määräämästä. Pienillä valmistajilla saattaa olla vaikeuksia myös kölimateriaalin laadunvalvonnassa. Varminta on pysyä suurten valmistajien suosikkimalleissa.
Myös vanhoissa kotimaisissa on ollut paljon köliongelmia, täällä ehkä eniten on ollut esillä Maxi ja niiden kölivauriot. - VaaraVaaniiMerellä
RapeatRanskalaisetPurret kirjoitti:
jos sinä olet roikkunut täällä puoli ikääsi, niin ok, ymmärrän turhaumasi. Itse olen ostamassa venettä kesäksi ja osui tuollainen eteen beneteaun kohdalla, olen vasta syksystä saakka lueskellut näitä palstoja ja en ole huomannut tänä aikana.
Voitko ystävällisesi mainita muita kölin tiputtajia, niin ensi ostajat osaavat kiertää kaukaa, mahdollisia riski ostoksia.
Onko yleistä pursien rungoissa kerrosrakenteet jossa vaahtoa tai muuta täytettä lasikuidun välissä?Kirjoitit "Voitko ystävällisesi mainita muita kölin tiputtajia, niin ensi ostajat osaavat kiertää kaukaa, mahdollisia riski ostoksia."
Maailman merillä kölin putoamista enemmän veneitä menetetään peräsinvaurion, heikon rikin tai jonkin muun syyn vuoksi. Ensiveneen ostajana sinun tulisi köliongelmia enemmän huolestua näistä vaaroista. - Gulffisti
RapeatRanskalaisetPurret kirjoitti:
jos sinä olet roikkunut täällä puoli ikääsi, niin ok, ymmärrän turhaumasi. Itse olen ostamassa venettä kesäksi ja osui tuollainen eteen beneteaun kohdalla, olen vasta syksystä saakka lueskellut näitä palstoja ja en ole huomannut tänä aikana.
Voitko ystävällisesi mainita muita kölin tiputtajia, niin ensi ostajat osaavat kiertää kaukaa, mahdollisia riski ostoksia.
Onko yleistä pursien rungoissa kerrosrakenteet jossa vaahtoa tai muuta täytettä lasikuidun välissä?Kannattaa varmaan lukea muutama keskustelu ennen postauksia. Ko. case on laajasti käsitelty alan lehdissä jne. Käsittääkseni lopputulos oli, että venemallissa ei todettu olevan vikaa vaan ko. yksilössä, joka oli ajettu karille kovalla vauhdilla ja korjaukset oli tehty huonosti.
- Swan74_omistaja
Ja sama ongelma Max Fun 35 veneissä säikeen aloittajaa mukaillen. Kyllä noita kölin irtoamisia tapahtuu lähes merkille kuin merkille. Onkohan yhtään köliä irronut Swanista?
https://www.gov.uk/maib-reports/keel-failure-and-capsize-of-sailing-yacht-hooligan-v-off-prawle-point-devon-england-with-loss-of-1-life- Läheltä-piti
En tiennytkään, että tuollainen Swan 74 on olemassa. Ja vielä suomalainen omistaja, hienoa!
Kysyit, onkohan yhtään köliä irronnut Swanista. On ainakin ihan hilkulla ollut. Mutta ole huoleti, se tapahtui sinun venettäsi paljon pienemmälle 60 jalkaiselle Swanille.
http://www.blur.se/2010/09/28/swan-60-som-tappar-kolen/
- Joakim1
Kannattaa ehdottomasti lukea noi kääntäjän avulla, kuten olet linkit tehnyt. Muista varoa maadoittamasta (grounding) venettä! Ja tosiaan olisi hienoa saada ennakkovaroitus kölin irrallisuudesta.
- kuukkulikiäntää
" Vene käännetään ja neljä miestä aluksella ei koskaan toipunut. Veneen omistajat ovat nyt syytetään epäiltynä törkeästä huolimattomuudesta ja tappo neljästä aluksella. " Eli varastetulla aluksella on syntynyt käsikähmää, jonka seurauksena köli on irronnut ja veneen omistajaa syytetään neljästä taposta.
- voivoi.urpoja
kuukkulikiäntää kirjoitti:
" Vene käännetään ja neljä miestä aluksella ei koskaan toipunut. Veneen omistajat ovat nyt syytetään epäiltynä törkeästä huolimattomuudesta ja tappo neljästä aluksella. " Eli varastetulla aluksella on syntynyt käsikähmää, jonka seurauksena köli on irronnut ja veneen omistajaa syytetään neljästä taposta.
Persufinlangtia... Oioi...
- LahotKirjoittajanPäät
Olipa taas älyvapaa aloitus. Niinkuin seuraavat vastauksetkin kertovat on kölejä irronnut aivan kaiken merkkisistä veneistä. Lisäksi Suomenlahdella aikoinaan melkein uponnut neitsytmatkalla ollut Finngulf (28), kölinsä pudottanut Guyline 95, delaminoitunut uusi Hallberg-Rassy, josta tuli skandaali ja oikeusjutut jne. jne.
- Nimimerkkidd
Mitä epäasiallista on selvän tyyppivian esille nostamisessa? Ei ainoa mutta kaikki on syytä levittää laajasti tietoon, jotta omistaja voi tarkastaa rakenteet
- Ssppss
Siis mikä "selvä tyyppivika on nostettu esiin"
Eikö Cheeki-raporteissa todettu, että myös useassa sisarveneessä oli delaminoitumista kölin alueella. Vikaa oli mahdoton havaita pintapuolisessa tarkastelussa.
- Joakim1
Bossu kirjoitti:
Eikö Cheeki-raporteissa todettu, että myös useassa sisarveneessä oli delaminoitumista kölin alueella. Vikaa oli mahdoton havaita pintapuolisessa tarkastelussa.
Karilleajosta seuraa usein delaminoitumista, jota on mahdotonta havaita pintapuolisessa tarkastuksessa. Siksi Suomessa karilleajokorjauksissa kölialue koputellaan huolellisesti ja useinmiten köli irrotetaan. Lisäksi usein hiotaan paljaaksi alueet, joissa delaminoitumisriski on suurin.
40.7:n tapauksessa kyse ei ole varsinaisesti delaminoitumisesta vaan liimatun sisäkuoren, joka muodostaa kölipalkiston, irtoamisesta rungosta. Ko. venemallissa pitäisi kölin irrottamiskynnys olla keskimääräistä alhaisempi, koska kölipultit puristavat sisäkuoren runkoon kiinni, mikä vaikeuttaa liiman pettämisen havaitsemista.
Mutta tosiaan ko. yksilö oli ajettu monta kertaa kiville ja veneelle oli jätetty tekemättä tarkastus, joka vuokrakäytössä vaaditaan. Lisäksi se oli aiemminkin tarkastettu vain lähivesiä varten, eikä Atlannin ylityksiin. Silti ko. tarkistuksessa tuli esille huonosti tehty karilleajokorjaus, joka oli sitten tehty paremmin, mutta vene oli ilmeisesti ajettu useaan kertaan karille tuonkin jälkeen. Köliä ei ko. korjauksissa irroitetttu, vaikka kölipalkistoja korjattiin laajalta alueelta. Tuollainen korjaustapa ei tulisi Suomessa kyseeseeen. - seppomartti
Bossu kirjoitti:
Eikö Cheeki-raporteissa todettu, että myös useassa sisarveneessä oli delaminoitumista kölin alueella. Vikaa oli mahdoton havaita pintapuolisessa tarkastelussa.
Mistä sellainen huhu sisarveneistä on peräisin. Cheeki Rafikista useita kirjoituksia lukeneena en ole törmännyt tietoon, että muissa saman tyyppisistä veneistä olisi kölin irtoamisongelmia. Ja niitä muita on siis 800-1000 kpl
- Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Mistä sellainen huhu sisarveneistä on peräisin. Cheeki Rafikista useita kirjoituksia lukeneena en ole törmännyt tietoon, että muissa saman tyyppisistä veneistä olisi kölin irtoamisongelmia. Ja niitä muita on siis 800-1000 kpl
Toisestakin 40.7:sta on köli irronnut. Vene hakkasi aallokossa pohjaan tuntikausia ja lopulta köli irtosi.
- BOSSUbossu
seppomartti kirjoitti:
Mistä sellainen huhu sisarveneistä on peräisin. Cheeki Rafikista useita kirjoituksia lukeneena en ole törmännyt tietoon, että muissa saman tyyppisistä veneistä olisi kölin irtoamisongelmia. Ja niitä muita on siis 800-1000 kpl
Näköjään se helvetin viisas vientituoteässä moderaattoritekoäly poisti täysin asiallisen viestini. Joka tapauksessa tutkintaraportissa kerrotaan monista sisarveneiden tapauksista, joissa alkavia vaurioita oli havaittu veneen aallokossa hakkaamisen tai kiville ajon takia. Kenties tuo on yleisempi ongelma kuin vain Firsteissä, mutta jos tuollaista venettä on ostamassa, niin kannattaa tutkia asiantuntijan ja laitteiden avulla kölin etu- ja takapuolen vauriot, koska vaurioiden edetessä näkyviksi veneestä taitaa tulla arvoton.
- LahotKirjoittajanPäät
Epäasiallista siinä ovat nämä epäasiantuntijamaiset yleistykset. Cheeki Rafikia oli vedetty kiville useamman kerran ja se oli korjattu parikin kertaa puutteellisesti. Noista aloituksista vain usein paistaa läpi ennakkoluulo NYKYAJAN sarjatuotantoveneitä kohtaan: Bavaria, Beneteau, Hanse nyt ainakin. Aika vähän tällä palstalla kirjoitellaan 80-luvun pohjoismaisten sarjatuotantoveneiden (täälläpäin se purjevenetuotanto ensimmäisenä tehtiin sarjatuotannoksi) rakennepuutteista. Useissa malleissa ei ollut/ole kunnon pohjapalkkeja ja rungot on ruiskulaminoitu (esim Comfortina ja Scanmar). Niitä moni täälläpäin pitää laatuveneinä, mitä ne eivät ole. Lisäksi umpinainen sisämoduli on liimattu rungon sisään aivan kuten First 40.7ssä. sillä erotuksella, että runkoa ei näy sisämodulilta lainkaan.
- VainSkandiKestääBojour
Home skandeista ei irtoa kölit, ne on ehtaata, jämpti on. Näissä uudemmissa jos jotakin vaivaa, siksi suosittelen poikasille, osta skandi, tehty kestämään kiville ajoa isältä pojalle.
- 70-talets-segelbåt
Vai niin, että "Home skandeista ei irtoa kölit". Älä ole niin varma tuosta, ikävä järkyttää vakaumustasi, mutta tässä poimintoja tältä palstalta ja vähän muualtakin:
Myös vanhoissa kotimaisissa on ollut paljon köliongelmia, täällä ehkä eniten on ollut esillä Maxi-veneet ja niiden kölivauriot. Lisäksi Navigaressa esitelty Guy, josta köli ruostui irti.
"Tiedän kyllä että lasikuidustakin voi tehdä tosi lujan veneen. En vain tiedä yhtään sellaista. Toki Antillat ovat lujia. Erääseen Antinoja teki kolme köliä, kun aina edellinen tuhoutui, mutta vene kesti."
"Itse olin kyydissä kun ajoimme Maxi 999:n kivelle kryssillä noin 4,5 vauhdilla. Seurauksena katkennut köli."
"Uudesta FG 28e:stä irtosi ja pilkkoitui kölipalkisto laminointivirheen takia keskellä Suomenlahtea."
"Shipmanissa kuten monissa 70-luvun veneiden pilssirakenteissa on nykyaikaisempiin sisariin verrattuna enemmän joustavuutta. 70 luvun Shipmanin pilssi on ajan tavan rakennettu ilman kunnon kölitukkeja eli poikittaisi jäykkääjiä. Tämä ei ole tavanomaisesta poikkeavaa, vaan 70 luvulla veneitä tehtiin niin. Joissain yksilöissä on aika ohut laminaatti, ja Shipman sai Ruotsissa manineen että siinä on "svajköl" - heiluva köli."
"Shipman 28: Keulapunkka irtoaa laminaateista aallokossa ja kylki lommahtaa, keulakansi notkuu, laminaatissa kuplia, moottori oikuttelee, köli notkuu. Laadukas, tukevasti rakennettu 70-luvun perusskandi..."
"Om man tittar lite historiskt på båtar med dålig kölkonstruktion så kommer jag på några gamla (finns säker fler) som poppar upp... Båtarna jag tänke på är Murena (svajköl) Becker 27 (svajköl) Albin 79 (svajköl) Scampi (höll ej för grunstötning)."
"Kurt Gelinin 500 (nykyään kaiketi jo 700) segelbåtar i test kirjoitetaan Omega 36:sta: Svaga tekniska lösningar. Besiktningar visar att laminatet kan vara underdimensionerat i kölpartier och att bottenstocarna lossar."
- Murenaa
Murenat taitaa painia omassa sarjassaan..
- seppomartti
Cheeki Rafikista ja muista kivitetyistä köleistä:
http://www.yachtingworld.com/news/keel-failure-shocking-facts-60006
Jos Atlantin sää idästä länteen kiinnostaa niin sekin kannattaa lukea samoilta sivuilta. Chris Tibbs on ARC:n sääguru. - CabaCobana
Taas yksi idiootti !!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta
Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri181545- 281315
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka631212Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha111112Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.271045Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651036Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?101026Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan30999Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus
YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha2996Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se6991