Missä raja

Ei_oikeuksia

Elikkä vanha 72 rakennettu talo ja kaamea kaapelin käry aamulla.
Pääkykin oli kärähtänyt.
Itsellä v. 83 suoritettu sähköasentajan koulutus ja ammattikokemusta reipas vuosi (vaihdoin alaa).
Loppupelissä erittäin simppeli homma, pääsulakkeista jännitteettömäksi ja uusi kytkin tilalle ja sulakkeet paikalleen.

Pitääkö työn tehdä oikeuksin varustettu asentaja vai kelpaanko itse vaihtajaksi?
Tai oikeastaan vaihdoin jo kytkimen mutta rikoinko asetuksia?

13

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkö_on_sinistä

      Hölmö, ei sitä kannata paljastaa, jos osaat niin teet itse.

    • koulut_käynyt

      Tuossa on määräyksissä selvä puute, on määritelty jokamiehen sähkötyöt, joita saa tehdä kuka tahansa "perusnäppärä". Ei ole määritelty niitä sähkötöitä, joita saa kuolutettu sähköasentaja tehtä omaan piikkiinsä, ilman että vastuunkantajana on valtuutettu sähkötöiden johtaja. Luulisi että ammattimiehelle voisi sallia vaativampiakin sähkötöitä suoritettavaksi ns. itselle, kuin maallikolle.

      • ftgyhuji

        Kyllähän määräyksissä juurikin on tälläisiin tapauksiin lievennystä tuohon "sähkötöiden johtaja -kuvioon" verrattuna.


      • koulut_käynyt
        ftgyhuji kirjoitti:

        Kyllähän määräyksissä juurikin on tälläisiin tapauksiin lievennystä tuohon "sähkötöiden johtaja -kuvioon" verrattuna.

        Mitähän nuo mahdolliset lievennykset mahtaa olla? Päin vastoin, jos sähköasentaja tekee itselleen sähköasennuksia on hänen käytettävä valtuutettua varmennustarkastajaa tarkastamaan työnsä. Sähköurakoitsijoille varmennustarkastusta ei vaadita kuin isoissa kohteissa.


    • BvL

      Mikä oli vanhan kytkimen nimellisvirta? Entä uuden?

    • Kalliiksi.tulee

      "Elikkä vanha 72 rakennettu talo ja kaamea kaapelin käry aamulla."

      Juuri harmillisesti raja menee siinä, että oli kyseessä vanha 72 rakennettu talo ja kaapelin käry oli aamulla kaamea :( Jos olisi ollut uusi 73 rakennettu talo ja kaapelin käry olisi ollut kevyehkö tuoksahdus illalla, niin raja ei olisi ylittynyt.

      Nyt rikoit räikeästi lakia ja seuraukset voivat olla yllättävän armottomat. Eli todennäköisesti postissa tulee muutaman viikon kuluttua Tukesman Partners Oy:ltä sähköoikeuksien rikkomisesta vahingonkorvausvaatimus 1000€, ja sen kun maksaa on homma sujut.

      Mutta jos kiistät ja jätät maksamatta niin Tukesman Partners Oy haastaa sinut oikeuteen ja sitten haetaan markkinaoikeuden kautta verkkoyhtiöltä etäluettavan mittarin logitunnistetiedot, josta nähdään kuinka kauan pääsulakkeet ovat olleet poissa paikoiltaan, ja sen jälkeen ei enää selittelyt auta ja 1000€ tuntuu pikkurahalta.

      Asianajo- ja vahingonkorvauskustannukset nousevat oikeudessa helposti kymmeniin tuhansiin euroihin. Eli kannattaa tosissaan miettiä kannattaako sähköoikeuksien rikkomispuuhiin ainakaan noin räikeässä mittakaavassa ryhtyä.

    • Räikeä_mittakaava_Mitvt

      Jos sulla on ammattipätevyys niin tietenkin saat vaihtaa osan uuteen. Kumminkaan ei ole sähkötöiden johtajan lupia (?) joten olet heikoilla jäillä vastuukysymyksissä. Unohda viestiketjussa nää kaikki akuankkojen pulinat "sähköoikeuksien rikkomispuuhista" Voi ristus....

      • Kalliiksi-tulee

        Äläpä ollenkaan vähättele siinä! Sähköoikeuksien rikkominen on vakava asia ja Sähköstö tulee kyllä vaatimaan kovat korvaukset sähköoikeusrikkomuksesta. Ei noiden asioiden kanssa kannata pelleillä. Sähköoikeuksien haltijan kutsuminen paikalle tekemään kytkennät saattaa tuntua kalliilta, mutta kun jäät kiinni sähköoikeusrikkomuksesta, niin ei puhuta enää edes nelinumeroisista summista. Sähköstö osaa kyllä vaatia saatavansa, ja yleensä käyttää siinä tosiaan Tukesman Partners Oy:tä, jonka kautta voi yrittää aluksi sovintoa hieroa ennen kuin mennään oikeuteen.


    • Ei_oikeuksia

      Juu vähän arvasinkin että hörhötkin vastailevat palstalla.
      Tosiaan uusi kytkin on reippaasti ylimitoitettu, vanha oli 3 x 25A ja uusi 3 x 40A

      Itse olen tosiaan asennusliikkeessä aikoinaan kytkenyt keskuksia ja tehnyt pientalojen asennustöitä joten tuo homma ei ole mulle uusi asia.
      Olen myös sähköistänyt oman taloni aikoinaan, tosin asennusliikkeestä oli vastuuhenkilö.
      Joten osaan kyllä turvallisesti vaihtaa kyseisen kytkimen.

      Kysymykseni koski lähinnä sitä että oliko nyt tuo kytkimen vaihto asennustyötä vai rikkoutuneen kojeen vaihto.

      Vaihdon yhteydessä ei tehty mitään muuta muutosta kuin suurennettiin peitelevyn aukkoa uuden kytkimeen sopivaksi.

      Ja vielä hörhöille tiedoksi, asennusvuosi on aika tärkeä sähkötöissä, hörhöt eivät vain tiedä sitä ja siitä syystä mainitsin vuoden, pelkkä vanha ei riitä.

      • uk76tmu

        "oliko nyt tuo vaihto asennustyötä vai rikkoutuneen kojeen vaihto" - tällä asialla ei ole tässä asiassa mitään merkitystä vaan kyseessä on sähkötyö joka ei ole sallittua ellei ole asennusoikeuksia tai sitten kelpoisuustodistusta.
        -Mitähän ihmettä myös kuvittelet rakennusvuodella olevan sen kannalta kuka saa tehdä ja mitä?


      • sähvö

        Niin, rikkoutuneen komponentin vaihto on myös sähkötyötä, ellei sitä voi vaihtaa kuten esim. tulppasulaketta.
        Asetuksissa on määritelty myös sähkötyön suorittajalle tarkat määrittelyt kelpoisuudesta eri tasoisiin shkötöihin, mutta niitä soveltaa vain sähkötöiden johtaja antaessaan asentajille työtehtäviä.


    • ammatti.mies

      Vaihtaisin asennustesterin ja sähköurakointioikeuden taksilupaan ja autoon.

      Nimim. Uusi ammatti kiinnostaisi.

    • Ei_oikeuksia

      No sanotaan sitten että tuon kykimen vaihtoi poikani jolla on asennusoikeudet.
      Veikkaampa vain että työ on nyt tehty paremmin ja isommalla kokemuksella.
      Faktaahan on että suomessa tehdään kyseisiä töitä vaikka kuinka paljon ilman oikeuksia, tarkoittaako se aina vaaraa?

      Työmailla tulee kaapeliin vika, pitäisi kutsua sähkäri vaihtamaan liitin, arvatkaa moniko vaihtaa itse?
      Oikein tehdystä työstä ei voi jälkeenpäin sanoa kuka sen on tehnyt.

      Toisaalta hyvä että täysin kokemattomia säikytellään ettei tule hengenvaaraa kenellekään, pitää tietää mitä tekee ja jos ei tiedä ei pidä tehdä.

      Muutenkin näissä sähköhommien oikeuksissa on pikkuisen mätää.
      Yksi kaveri kävi 2v sähköasentajan koulutuksen ja on ollut hommissa 25v.
      Nyt koulun penkiltä tulee kaveri 3v koulutuksella ja on paremmat pätevyydet vaikkei osaa ristikytkintä asentaa.
      Koulutus ja kokemus erotetaan toisistaan, koulutus kelpaa, kokemus ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe