Tonttikoko

kolhoosi

Kun katsoo näitä mökkitontteja, niin kaavoitetulla alueella on vieri vieressä pieniä ja kapeita tontteja. Tälläisessä paikassa on täysin onnen peliä sen mukaan millaiset naapurit sattuu saamaan, viihtyykö mökillä vai ei. Laiturit vieri vieressä,mene siinä sitten saunasta munasillaan uimaan. Minusta hyvän tontin koko alkaa 5000m2 ja siitä ylöspäin vain taivas on rajana tai lompakon paksuus.Rantaa vähintäin 60m.

21

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saarivaari

      Siksipä minulla onkin saarimökki, ei naapureita, rantaa 400 metriä ja joka ilmansuuntaan, hyvät kalavedet ja voi olla munasillaan vaikka aamusta iltaan. Siitä en ikinä luopuisi.

    • m0ksa

      Kyse on klassisesta totuudesta - rantoja ei rakenneta lisää. Vaikka täälläkin on jatkuvasti "tietoja" siitä, miten mökkien arvot romahtavat ja "pakkomyynnit" ovat päällä, niin silti vain mökkitontit kiinnostavat ja myös nämä viipaletontit menevät kaupaksi.

    • mökilläOnnellinen

      Meillä on 40 metriä rantaviivaa 3000 m2 tontilla ja naapureilla samanlaiset, mutta olemme kaikki hyvin tyytyväisiä ja onnellisia mökin omistajia. Mieluummin mökkeilemme lähellä naapuria kuin ypö yksin jossain korvessa. Ehkä tällaiseen paikkaan hakeutuvat vähän sosiaalisemmat ihmiset kuin yksinäisille erämaamökeille.

      • mekkk

        Kun rivarissa asuu niin mökille en kaipaa naapureita lähelle ja saa sitä omaa rauhaa ja jos muita haluaa tavata niin sitten reisuun niin helpottaa. KAikkein haastavinta on kun rivarin parkkipaikalla tekee joskus autoremonttia niin aina on joku tulee juttelemaan ja hommat seisoo niin mökillä ei ole tätä ongelmaa.


      • Kim34
        mekkk kirjoitti:

        Kun rivarissa asuu niin mökille en kaipaa naapureita lähelle ja saa sitä omaa rauhaa ja jos muita haluaa tavata niin sitten reisuun niin helpottaa. KAikkein haastavinta on kun rivarin parkkipaikalla tekee joskus autoremonttia niin aina on joku tulee juttelemaan ja hommat seisoo niin mökillä ei ole tätä ongelmaa.

        Meillä on vähän yli 3000 m2 rivitalopalsta meren saaressa. Asumme kerrostalossa. En koe minkäänlaista häiriötä naapureista kummassakaan paikassa. Kerran - pari kesässä poikkeamme naapurilla vaihtamassa kuulumiset. Naapurit katsovat mökin ja laiturin perään, kun emme ole itse paikalla. Ei ole naapureista häiriötä, apua kylläkin.


    • omillamaillaanviihtyvä

      Itselläni on 24ha maata kesämökin ympärillä ja ison järven rantaviivaa reilut 200m.
      Lähimpään naapuriin on matkaa 3km, järven yli näkyvään maataloon reilut 4km vettä välissä.
      Ei tulisi pieneen mieleen rakentaa kesämökkiä postimerkin päälle.

    • valmistuslopetettu

      Niinpä kun katsoo näitä postimerkki mainoksia tori etuovi, niin eipä siellä paljon isoja olekkaan melkein yhden käden sormilla saa laskea.

    • AlliumCaeruleum

      Eiköhän karu totuus ole se, että ihmiset hankkivat yleensä sellaisen kesämökin, mikä sopii heille ja tyydyttää heidän tarpeitaan. Pienen tontin ostaessaan aivan jokainen varmasti ymmärtää, että naapuri on lähellä, eikä naapureita voi valita. Hehtaareittain maata hankkivat puolestaan tietävät, että ilman heidän suostumustaan ei lähellä ole naapuria, ei hyvää eikä huonoa. Mikä kenellekin sopii - ei muiden ihmisten valintoihin tarvitse ottaa kantaa, heillä kun on ihan omat mieltymyksensä ja tarpeensa, jotka eivät ole lainkaan riippuvaisia siitä, mitä mieltä joku toinen on.

      • Riittävätontti

        Samaa mieltä edellisen kanssa. Kiinteistöverokin on lisäksi verrannollinen tontin kokoon. Miksiköhän täällä (yksinkertaiset? :)) ihmiset julistavat jatkuvasti yksinkertaisia totuuksia?


      • mitenvaant

        Asia on justiinsa näin. Meillä on pieni rantapalsta kun ei ollut rahaa ostaa isompaa. Oikein hyvin ollaan naapureiden kanssa tultu toimeen, enkä ymmärrä, miksi omaa metsää pitäisi olla ympärillä enemmän, mutta toisaalta minulle sopii ihan hyvin se, että joillakin on paljon metsää ympärillään.


      • Aprekpoiju
        Riittävätontti kirjoitti:

        Samaa mieltä edellisen kanssa. Kiinteistöverokin on lisäksi verrannollinen tontin kokoon. Miksiköhän täällä (yksinkertaiset? :)) ihmiset julistavat jatkuvasti yksinkertaisia totuuksia?

        Oletko vähän yksinkertainen kun julistat.....


      • asiastaselvääottanut
        Riittävätontti kirjoitti:

        Samaa mieltä edellisen kanssa. Kiinteistöverokin on lisäksi verrannollinen tontin kokoon. Miksiköhän täällä (yksinkertaiset? :)) ihmiset julistavat jatkuvasti yksinkertaisia totuuksia?

        kiinteistöverohan riippuu täysin siitä mikä se maan käyttötarkoitus on.
        Itselläni on 35ha, siitä 7000m2 on kaavoitettu kesämökkitontiksi, muu osa on metsätalousmaata. Kakkosasunto on tällä kesämökkitonttialueella ja sille rakentamista rajoittaa rantakaava. Rantakaavaosasta maksan kiinteistöveroa vähän päälle 500€, koska kaikki rakennukset ovat uusia, valmistumisvuosi 2015 ja lämmintä omakotitalon tasoista pinta-alaa on päälle 150m2.

        Loppu maasta on melkein kiinteistöverovapaata, vero muistaakseni alle 80€.
        Jos/kun metsätalousmaalta korjataan puita, puiden myyntihinnasta joutuu maksamaan alv:it. Minulla itselläni ei ole korjaustarvetta, jää perintönä lapsille. Siellä se kasvaa rahaa heille koko ajan.

        Huomioitava on myös se, että verottaja katsoo ettei alle 2ha tilkuilla voi harjoittaa uskottavasti metsätaloutta. Eli jos haluaa päästä pienemmillä kiinteistöveromaksuilla, puunkasvusta tuloja polttopuut omasta metsästä sitä maata pitää olla ympärillä enemmän kuin 2ha.

        Vinkkinä: maatalousmaaksi haettuna alle 2ha:nkin tilkku menee ilmeisesti verottajasta läpi ja saatte pienemmän kiinteistöveron. Esim. kasvihuoneessahan voi kasvattaa vaikkapa tomaatteja, myydä ne torilla. Sitten vaan ilmoitat verotukseen myyntitulot ja saat vähentää hankinta/kasvatuskulut, eli on maataloustuloa/-tulonhankintamenoa :).


      • Tarkennusta

        Viestiketjussa keskustellaan mökkitontista, joka normaalisti ymmärretään kiinteistöksi. Kiinteistövero muodostuu maapohjan sekä rakennusten arvosta. Metsätalousmaasta ei makseta kiinteistöveroa.


      • asiastaselvääottanut
        Tarkennusta kirjoitti:

        Viestiketjussa keskustellaan mökkitontista, joka normaalisti ymmärretään kiinteistöksi. Kiinteistövero muodostuu maapohjan sekä rakennusten arvosta. Metsätalousmaasta ei makseta kiinteistöveroa.

        Tarkenna mitä tarkennat. Ainakin minulla koko maapala on yksi yhtenäinen kiinteistö kaikissa papereissa. Ei siitä ole lohkottu rantakaava-alueella olevaa osaa irti eikä ole tarvetta lohkoakaan ainakaan minun elinaikana. Joten minun "mökki"tonttini koko on tällä hetkellä 35ha, ei siinä ole mitään epäselvyyttä.

        Kyllä siitä metsätalousmaastakin joutuu maksamaan kiinteistöveroa, jos siellä on maatilan rakennuksia niin kuin minulla nyt sattuu olemaan.


      • perintömetsä
        asiastaselvääottanut kirjoitti:

        Tarkenna mitä tarkennat. Ainakin minulla koko maapala on yksi yhtenäinen kiinteistö kaikissa papereissa. Ei siitä ole lohkottu rantakaava-alueella olevaa osaa irti eikä ole tarvetta lohkoakaan ainakaan minun elinaikana. Joten minun "mökki"tonttini koko on tällä hetkellä 35ha, ei siinä ole mitään epäselvyyttä.

        Kyllä siitä metsätalousmaastakin joutuu maksamaan kiinteistöveroa, jos siellä on maatilan rakennuksia niin kuin minulla nyt sattuu olemaan.

        35 ha Turun saaristossa olisi arvokas paikka, mutta arvoton jossain Savon perukoilla.


      • asiastaselvääottanut
        perintömetsä kirjoitti:

        35 ha Turun saaristossa olisi arvokas paikka, mutta arvoton jossain Savon perukoilla.

        Minulle on yks hailee mitä maa Turun saaristossa, Savossa, tai missään muuallakaan maksaa, en ole myymässä enkä ostamassa lisää. Olemassa olevat maat riittävät minulle vallan mainiosti.


      • Sawolaxlainen
        perintömetsä kirjoitti:

        35 ha Turun saaristossa olisi arvokas paikka, mutta arvoton jossain Savon perukoilla.

        Eipä se maa ole arvotonta täällä Savossakaan. Yritäppäs ostaa Kuopion, Iisalmen tai Mikkelin liepeiltä 35 hehtaaria maata vesistön yhteydestä, niin huomaat, että ilmaista ei ole.


      • puhdaserämaajärvi
        perintömetsä kirjoitti:

        35 ha Turun saaristossa olisi arvokas paikka, mutta arvoton jossain Savon perukoilla.

        Luulisi, että kaikilla olisi riittävästi omissa asioissaan huolehtimista, ettei tarvitsisi enää miettiä muiden ihmisten maitten arvoa tai arvottomuutta.


    • Hyvästi.rantaviivaa

      Kaavoitimme v 1998 rantaa noin 1,5 km. Tonttien koot ovat n 4500 m2. Vaadin että rantaa pitää olla jokaisella tontilla lähes 60 m. Kaavoituksen tekijä olisi mielellään tehnyt tiheämmän, mutta kyllä kannatti uhrata rantaa tonteille. Rakennusjärjestyksen mukaan rakennukset mahtuvat määräetäisyydelle rannasta.

    • mekkk

      VAnhempien -70 luvulla ostettu mökkitontti 11 hehtaaria ja kahden järven välissä. Mökin kohdilla noin 600m rantaviivaa ja mökistä länteen tontin rajalle 100m. Lähin mökki noin 300 m päässä ja ei naapureita lähellä niin oma rauha on. Tietalkoissa käyneenä aika fiksua porukkaa ja ei turhasta valiteta. VKl kukan ei aloita konehommia kovinkaan aikaisin ja en minäkää. Kesällä kun perjantaina menee niin voi huolettaa ajella nurmikon klo 21 aikoihin kun odottelee saunan lämpiämistä ja kukaan ei ole valittanut kun lahimökit ja talot kaukana.

    • Ei-ihan-huonosti

      Meilläpä oli - siis oli - yli 6000 m2 se tontti. Sitten me jaettiin se kahtia ja myytiin se puolikas jolla oli se mökki.
      Sitten me rakennettiin uusi mökki siihen tyhjälle tontille. Hyvä tuli.
      Sitten me myytiin sekin toinen mökki poies.
      Tonttien ja mökkien hankintakustannus oli (1988 alkaen - silloin rakennettiin se eka mökki ja se toinen muistaakseni 2007) n. 80000 euroa (kaikki siis euroiksi muutettuna).
      Omat saatiin pois ja pikkasen tuli voittoa. Melkein kolmen vuoden palkka, paljonko se sitten lieneekin - voittoa.
      Kyllä mökkeily kannatti. Nyt ei enää mökkeillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1419
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe