Miten pääsisin kotikouluun?

KouluunKyllästynyt

Olen 12 vuotias 6. Luokkaa käyvä nuori, joka on perin pohjin kyllästynyt koulun opetukseen...
tunnen joutuvani istumaan koulussa turhaan, sillä varsinkin matematiikassa olen muita huomattavasti nopeampi,
(ja saankin edistyä siinä omaan tahtiini) mutta mielestäni kotikoulu olisi parempi vaihtoehto.
Arvosanatkin ovat hyvät, joten niistä ei pitäisi olla ongelmaa
(huonoin numeroni oli 7 ja minulla oli kuusi kymppiä joulutodistuksessa)
Olen lukenut kotikouluista ja niistä on aika paljon hyviä kokemuksia, mutta myös huonoja.


Minulla olisi siis muutama kysymys kotikouluun liittyen...

1. Vanhemmillani ei ole mitään koulutusta opettamiseen, eli onko edes mahdollisuutta että äitini voisi toimia opettajanani?

2. Onko pakko hankkia kaikki oppikirjat itse vai saisiko niihin tukea tai voisiko jotkut aineet opetella tietokoneelta/puhumalla ja käytännössä?

3. Paljonko oppikirjat suunnilleen maksaisivat?

4. Onko teillä minkälaisia kokemuksia kotikoulusta/suositteletteko sitä

5. Ja tietty miten voisin taivutella vanhempani siihen?

Olisin kiitollinen jos joku vastaisi kysymykseeni :)

14

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henkilökohtaista kokemusta kotikoulusta ei ole, mutta yhdellä ystävälläni on ja mielenkiinnosta olen aiheeseen tutustunut, joten tiedän sen verran, että hänellä ja ihmisillä yleisesti on hyviä kokemuksia siitä. Kotikoulu koetaan tehokkaampana oppimisena kuin koulussa käynti.

      Jos vanhempasi vain suostuvat siihen, niin kyllä, he voivat toimia opettajinasi. Kotioppijana olo tietysti vaatii sinulta itsenäisempää opiskelua kuin koulussa. Kerro vanhemmillesi, mitä kerroit tässä, että turhauttaa, kun koulu ei tarjoa haastetta, että kotioppijat saavuttavat parempia oppimistuloksia kuin koululaitosta käyvät, kotikoulu tarkoittaa tehokkaampaa ajankäyttöä, eikä todellakaan vaadi heitä päivystämään vierelläsi koko aikaa, ja vinkkaa heille vaikka Feeniks-koulu. (Ei kotioppijan siis pakko ole sitä käyttää, mutta voi.)

      Kotioppija voi olla koulun kirjoilla tai olla olematta. Ensimmäisessä tapauksessa saat oppikirjat koulusta. Jälkimmäisessä tapauksessa, yhteiskunta ei mitenkään tue kotioppimista eli oppikirjoihin ei saa tukia. Kaikissa aineissa ei välttämättä tarvitse kirjoja, vaan tosiaan esim. internetin tarjoamia mahdollisuuksia voi hyödyntää, musiikin oppimäärän voi hankkia musiikkiharrastuksella ja ympäristötiedossa voi tehdä luontoretkiä.

    • Muutama.ongelma

      Ymmärrätkö sinä kuudesluokkalainen, että olet siirtymässä yläkouluun eli aivan eri maailmaan? Siellä monissa aineissa mennään täysin eri tahtia kuin alakoulussa. Yläkoulukin kuitenkin kestää vain kolme vuotta. Sitten sinun on mentävä joka tapauksessa muiden opiskelijoiden sekaan.

      Entä ystävät? Eikö heillä ole merkitystä? Käsitätkö koulun olevan myös sosiaalinen kokemus? Vai onko sinulla ongelmia juuri sillä sektorilla?

      Olen itsekin nähnyt oppilaita, joilla on ollut todistuksessaan enemmänkin kuin kuusi kymppiä. Joillakin se alun numero on ollut kasi. Silti he eivät ole kokeneet peruskoulua liian helpoksi. Onko sinut määritellyt joku erikoislahjakkaaksi? Onko opetustasi eriytetty joissakin aineissa? Oletko pyytänyt vanhempiasi puhumaan opettajallesi?

      Pystyisikö äitisi jäämään kotiin opettamaan sinua? Onko se taloudellisesti mahdollista? Pystyisikö hän siihen? Entä käsityö? Kuvis? Liikunta? Musiikki? Miten ne opetettaisiin?

      • Jos vanhemmat ovat idean kannalla ja heillä on voimavaroja tukea kotikoulun käymistä, sen ei tarvitse olla mitenkään pois sosiaalisista suhteista, päinvastoin. Naapurustossa saattaa asua lapsia/nuoria, ystäviä voi tavata ja saada harrastuksissa, koululaitosta käyviä kavereita voi tavata, kun he pääsevät koulusta ja paikkakunnalla saattaa asua muita kotikoululaisia. Jos asuu landella, asia on haastavampi, mutta senkään ei tarvitse tarkoittaa eristymistä. (On ihan hyvä vertailukohta mielestäni, että päiviensä viettäminen koulussa ikätovereiden keskellä, ja vaikka olisi kavereita siellä, se ei välttämättä takaa kaverisuhteiden laatua ja kestävyyttä.)

        En tietenkään tiedä, millainen opiskelija aloittaja on, mutta jos on tarpeeksi ahkera ja määrätietoinen, se ei välttämättä edellytä, että kummankaan vanhemman olisi pakko jäädä kotiin. Ystäväni - joka tuskin oli koskaan mikään "hikke" - jäi yläasteella kotikouluun kiusaamisen takia vanhempien ollessa töissä ja pärjäsi silti ja sai hyviä muistoja kotikoulusta.

        Taitoaineiden oppimäärän voi hankkia paitsi harrastuksin (musiikkiopisto, käsityökerho...) ilman niitä, jos tahtoa riittää. Liikunnassa voi käydä juoksulenkeillä ja luistelemassa ja pitää liikuntapäiväkirjaa valvovalle opettajalle. Pakollinen käsityö, kuvis ja musiikki sitäpaitsi loppuvat seiskalla, eikä niissä vielä silloin paljon vaadita.


    • KouluunKyllästynyt

      Ymmärrän hyvin että pian alkaa yläkoulu, mutta myös siksi mietin että se olisi hyvä aloittaa nyt, koska tässä olisi hyvä aika kokeilla. Jos kotikoulu menisi hyvin voisin jatkaa sitä ja jos taas ei olisi helpompi mennä uuteen kouluun kun vanhaan.

      Kavereita minulla on kaksi joista toisen kanssa en ole koulussa lainkaan, toinen taas on toisen kanssa eli yksin olen aika paljon. (Tämä ei siis minua haittaa)

      En ole ikinä viihtynytkää ikäisteni seurassa niin hyvin kun vanhempien, niin en muutenkaan olisi kovin sosiaallinen koulussa.
      Näen itse ainakin paremmaksi käyttää välitunteihin menevä aika koirani ulkoilutukseen, koska silloin puhun myös usein muiden koiranomistajien kanssa.

      Minua ei ole todettu erikoislahjakkaaksi ja opetustani ei ole eriytetty missään aineessa.
      En ole pyytänyt vanhempia puhumaan opettajan kanssa, koska en halua lisää tehtäviä vaan lyhentää päiviäni ja saada yksilöityä opetusta esimerkiksi matematiikkaan tai kieliin.
      (olen kielissä melko huono joten haluaiain niihin käyttää enemmän aikaa) ja haluaisin myös pakolliset välitunnit pois pidentämästä päivää.

      Äitini on työtön joten hänellä riittäsi aikaa opettamiseen.
      Taloudellisesti se on mahdollista sillä voimme käyttää kirjastoa/nettiä paljon ja ostaa käytettyjä oppikirjoja.
      Onko jotain syytä miksei äitini pystyisi opettamaan minua?


      1. Käsityöhön meillä on lankoja/kankaita ja muita sillä ompelen paljon
      2. Kuvis ei ole vaikea toteuttaa esim maalaaminen, piirto ja askartelu.
      3. Liikuntaa kuten juoksua ja voimistelua voin tehdä siskojeni kanssa.
      4. Musiikki taas onnistuu kuuntelemalla, laulamalla ja netin kautta hyvin siskoni avustuksella.

      Mutta kiitos vastauksista molemmille :D

      • anonyymi_wez

        Olen itse myös muita nopeampi oppilas ja jäin yksin kotiin opiskelemaan 7:nnellä luokalla, ja jatkan samaan malliin nyt lukiolaisena. Kokemukseni ovat vain ja ainoastaan positiivisia, tosin sain kuulla paljon muiden ihmisten negatiivisia kommentteja.

        Puhuin äitini kanssa joka oli kanssani samaa miltä, täytin itse lomakkeen kotiopetukseen pääsemisestä, puhuin koulun opettajan kanssa oppimäärän suorittamisesta ja aloitin tentteihin lukemisen. Väite että kotioppilaat ovat epäsosiaalisia/outoja ei pidä ollenkaan paikaansa. Olen kokemukseni takia vahvempi, rohkeampi, kypsempi ja vastuullisempi kuin ikätoverini. En näe mitään syytä välttää kotikoulua jos oikeasti luulet pärjääväsi tässä (:


    • Suurivastuu

      Kun luet tämän linkin Opetushallituksen sivuilta, tiedät lähes kaiken tarvittavan kotiopetukseen siirtymisestä.
      http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamiseen/perusopetuksen_jarjestaminen/kotiopetus

      Tässä lainaus edellisestä, joka äitisi on syytä lukea ja sisäistää:
      "Asiasta päättää huoltaja, joka sen jälkeen myös vastaa oppivelvollisen opintojen järjestelyistä. Kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää opetusta huoltajan päätöksellä muualla kuin koulussa opiskelevalle oppivelvolliselle. Huoltaja on vastuussa myös siitä, että oppivelvollisuus tulee suoritetuksi. Jos huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden täyttymistä, hänet voidaan tuomita sakkoon oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä."

    • Dippainssi64

      Voi jumalauta näitä nykyajan pilallw paapottuja kakaroita!

      Käy sinä vaan koulus muiden tahdissa ja keksi itselles tekemistä siksi aikaa kun muut opettelevat asioita, jotka jo luulet oppineesi. Luuletko tosiaan, että isäsi tai öitisi osaavat, ehtivät ja jaksavat opettaa paremmin kuin opetustyön ammattilaiset?

      Kohta ne alkaaa vaatia oppiainekohtaisia, yksilöllisiä opetussuunnitelmia. Jos on esim. etevä liikunnassa, pitäs varmaan saada erityisopetusta siinä tai vapautus koko aineesta. Jne jne jne

      Itse kävin ala- ja keskikoulun 40 oppilaan luokissa, osan aikaa iltavuorossa. Ei puhettakaan erityis- tai tukiopetuksesta, kotiopetushömpästä puhumattakaan. Kaikki menivät samaa tahtia, ja luokalle jäivät tai ehtoja saivat ne, jotka eivät pärjänneet.
      Oppimistulokset kuitenkin vähintään yhtä hyvät kuin nykyisessä, kaikenmaailman hömppäjuttuja kalliilla verorahalla tarjoavassa koulussa.

      • anonyymi_iwww

        Kotikoulu EI ole kalliimpi vaihtoehto veronmaksajille. Oppimateriaalit maksetaan itse, ja oppilaalle tehtävien lähettäminen on erittäin helppoa kun sitä ainoastaan tehdään kerran lukuvuoden aikana. Sitä paitsi veronmaksajat säästävät rahaa kun kotikoululaiset syövät kotona eivätkä häiriköi tunnilla, ja näinollen säästävät opettajien aikaa.


    • KouluunKyllästynyt

      Paljon kiitoksia "SuuriVastuu" tuosta linkistä :)

      Ja Dippainssi
      En oikein voi keksiä tekemistä kun esimerkiksi matematiikan tunneilla ei saa piirtää/lukea vaan tehdä ainoastaan matematiikkaa.
      "... aineet jotka jo luulet oppineesi" ?
      Ja ei en usko että vanhempani osaisivat paremmin mutta heillä ei olekkaan 21 lasta (joista 10 on häiriköitä) opetettavanaan ja he osaisivat yksilöidä "tarpeeni" ja hyötyisin siitä enemmän kun turhaan istumisesta.

      "Itse kävin ala- ja keskikoulun 40 oppilaan luokissa, osan aikaa iltavuorossa. Ei puhettakaan erityis- tai tukiopetuksesta, kotiopetushömpästä puhumattakaan. Kaikki menivät samaa tahtia, ja luokalle jäivät tai ehtoja saivat ne, jotka eivät pärjänneet.
      Oppimistulokset kuitenkin vähintään yhtä hyvät kuin nykyisessä, kaikenmaailman hömppäjuttuja kalliilla verorahalla tarjoavassa koulussa."

      Totta, mutta oliko luokat silloin täynnä häiriköitä jotka heittävät jopa kiviä muita päin?
      Ja haluaisinkin hyödyntää nykyajan mahdollisuuksista, mutta kiitos mielipiteestäsi...

      • Suurivastuu

        Luokkakokona 21 oppilasta on pieni, mutta sinulla on käynyt todella huono tuuri, jos puolet luokasta häiriköi.
        Voit myös huoltajiesi kanssa tehdä opettajasta valituksen hänen esimiehelleen eli koulun rehtorille. Rehtori voisi tulla valvomaan opetusta, silloin kun hänellä ei ole itsellä opetusvelvollisuutta.

        Jos isäsi/äitisi ei ole työelämässä he voisivat hoitaa opetuksesi kotona, mutta kuten opetushallituksen linkistä luit, harva huoltaja siihen ryhtyy, mikäli on 8-9 tuntia päivässä töissä ja työmatkalla. Vanhemmillesi ei jäisi lainkaan vapaa-aikaa, vaikka kuinka opiskelisit itsenäisesti.

        Olen avustanut lastani kun hän tentti kolme oppiainetta ja siinä meni kyllä se 8 tuntia päivässä muutaman päivän ajan eli yksi viikonloppukaan ei riittänyt tehtävien valvomiseen ja tiedon keruuseen.


      • Useiden kotikouluperheiden tarinoita lukeneena, heillä on huomattavan erilaiset kokemukset siitä, kuinka paljon kotikouluun menee aikaa. Nämä ovat tietysti yksilöllisiä asioita, enkä voi luvata aloittajalle, että kotikoulu olisi hänelle sopiva vaihtoehto, mutta halusin tuoda esiin sitä näkökulmaa, että se saattaa olla.


    • Älä.ruoki.trollia

      Avaus on trolli. Aloituksessa hän väittää koulun menevän hyvin, mutta yhtäkkiä alempana hän toteaakin joissakin oppiaineissa olevan vaikeuksia. Typerää.

    • KouluunKyllästynyt

      Kuoluni meneekin hyvin, olen vain huonoin englannissa, mutta se ei tarkoita että minulla olisi erityisesti vaikeuksia, siihen vain kannattaisi panostaa enemmän.
      (Jokaisellahan joku aine on vaikein)
      Olen myös aika tarkka, minulle on sanottu useasti että olen ihan yhtä hyvä englannissa kun muutkin mutta en itse sanoisi niin, huonoin numeroni on se 7 joka ei kuulemma ole erityisen huono.

      • Suurivastuu

        Nykynuorilla on yleensä erinomainen englanninkielen taito, koska he katselevat esim. elokuvat ym. sarjat netistä englanninkielellä, ennenkuin ne tulevat tv:stä. Sanasto karttuu myös englanninkielisistä peleistä, joiden pelaamisen moni on aloittanut jo taaperona.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe