Tuula Vanhatalon mielipidekirjoitus "Liikennesuunnittelun lähtökohtana turvallisuus" lauantain 25.2. Aamupostista on jäänyt tällä palstalla ihmeen vähälle huomiolle. Tällä palstalla on väitetty, että Hyvinkään liikennesuunnittelu tekee mitä tahtoo välittämättä valtuutettujen tai kansalaisten mielipiteistä. Nyt Vanhatalo kuitenkin ilmaisee tukensa liikennesuunnittelulle, mikä on mielestäni suoraselkäistä toimintaa, koska suunnittelun tärkeimmät päämäärät on linjattu valuustossa ja liikennesuunniteljat ovat niitä toteuttaneet vannoutuneiden henkilöautoilijoiden valituksista huolimatta.
Muutamia mielenkiintoisia lainauksia tekstistä keskustelun avaukseksi:
"Liikennevalot myös hidastavat menoa, mikä on myös niiden tarkoitus. Kaupungin pääkatu ei voi olla läpikulkuväylä, jota ajetaan enemmän tai vähemmän ylinopeutta. Pakokaasupäästöt huolestuttavat joitain ajajia vain silloin, kun joutuu odottamaan valoissa. Kun valoista kaasutellaan eteenpäin, päästötkin unohtuvat."
"Koska monet autoilijat ajavat ylinopeutta kaupunkialueella muiden turvallisuudesta piittaamatta, niin on pakko rajoittaa menoa katuja kaventamalla ja kaikenlaisia töyssyjä rakentamalla. Siitä on turha syyttää liikennesuunnittelijoita, virkamiehiä tai poliittisia päättäjiä."
"Uudenmaankadun alkupään pysäköintijärjestelyt ovat helpottaneet kevyen liikenteen kulkemista ja turvallisuutta. Leveällä kadulla ajetaan lujempaa, kapeampi hillitsee nopeuksia."
"Vinopysäköinti S-Marketin edessä oli vaarallinen ja ihme, ettei enemmän tapaturmia sattunut. Pyöräilijät ajoivat jalkakäytävällä kävelijöiden seassa ja toiset autojen takana. Nyt on jokaisella omat väylät ja tilanne selkeä. Joidenkin autoilijoiden mielestä he ovat tässä tilanteessa kärsijöitä."
Hienoa nähdä, että Vanhatalo ei politikoi vaan seisoo tehtyjen päätösten takana. Vaalien alla on helppo sortua populismiin kuten esimerkiksi Krista Silfverberg on päättänyt toimia.
Koko tässä debatissa on mielenkiintoista se, että autoilijat valittavat kuinka heitä sorretaan, kun rakennetaan esimerkiksi kaupungin pääkadulle kunnollinen pyörätie, jolle autoilijat eivät saa peruutella. Katutilan jakaminen on nykyään kompromissi, kun muutaman vuosikymmenen ajan oli itsestään selvää, että ensin suunnittellaan liikennejärjestelyt autojen ehdoilla ja muut laitetaan mukaan jos mahtuvat. Kuten olen tällä palstalla aiemminkin kirjoittanut, emme ole Hyvinkäällä nähneet vielä mitään, vaan tulevaisuudessa keskustan liikennettä suunnitellaan, suurempien kaupunkien näyttämän esimerkin mukaisesti, entistä vähemmän henkilöautoilun ehdolla. Sopeutuminen kannattaa aloittaa nyt.
Vanhatalo kannattaa liikennesuunnittelun linjauksi
25
306
Vastaukset
- SitikkaAx
Typerää jeesustelua. Muutkin kaupungit käyttävät peltipoliiseja ja vauhdit alenevat automaattisesti. Nykytekniikalla saamme kuvat myös moopoista ja moottoripyöristä takaa päin, kunnes etu kilpi tulee pakolliseksi. Vaikka kuinka autoilijoita ahdistellaan, niin Hyvinkäästä ei tule autotonta kaupunkia, vaan kaupunki johon ei ulkopaikkakuntalaiset halua tukkoisen liikenteen ja huonon ilman laadun vuoksi muuttaa asumaan. Pelkästään, jos jalankulkijat ja pyöräilijät opettelisivat liikennesäännöt, eivätkä säntäilisi liikennesääntöjen vastaisesti nyrkkiä puiden autojen sekaan liikennettä hidastamaan ja päästöjä lisäämään, niin liikenne olisi paljon joustavampaa. Nämä ekoihmiset eivät edes ymmärrä paljonko he toiminnallaan lisäävät turhia päästöjä aiheuttamalla autoilijoille joskus jopa jonoille turhia pysähdyksiä ja kiihdytyksiä ajemalla polkupyörineen jalankulku suojateille.
- Nobrake
Juuri noin arvoisat pyöräilijät Hyvinkäällä todellakin kuvittelevat, että suojatiellä saa aikuiset pyöräillä. Kuitenkin pyöräilijät ottavat hurjan riskin jopa kuolla, koska hyvin harvoin polkupyörä autolle pärjää kolaritilanteessa. Ehdottomasti pitää tuntuvasti sakottaa suojatien väärinkäytöstä jo yhdenvertaisuudenkin kannalta.
- ostakaaauto
Kyllä pyöräilijät ja kävelijät voisivat ootella siinä suojatien edessä, että siihen saapastelee enemmänkin tien ylittäjiä!! ja sitten vasta yli kadun, ettei kokoájan tarvi pysähdellä. Auto kuluu ja entäs autoilijan hermot sitte? Voisko teitlä pyytää vähän ymmärrystä?
- Mäenlaskija
Yllättävän vähän tämä herättää keskustelua vaikka palstalla on spekuloitu, että liikennesuunnitteluu toimii omin päin ja demokratian ulottumattomissa. Vanhatalon kirjoitus on kuitenkin vahva ja suoraselkäinen osoitus teknisen lautakunnan tuesta liikennesuunnittelun linjauksille.
- Kiinteistöosaaja
Kun on lukenut toiset aiheeseen liittyvät viestit täällä ja Aamupostissa lautakunnan jäsenten kirjoitukset, niin jotenkin vaikuttaa siltä että olet mahdollisesti liikennesuunnitteluun työsuhteessa oleva, Kokoomuksen jäsenkirjan omaava tai paikallislehden edellä mainittuja nuoleva toimittaja. Kun kaikki asiat käännät päinvastaiseksi kuin kaupungilla liikkuvat tai asioita muuten tarkkaakin seuraavat ovat todenneet. Useat jopa käytännössä liikkuen todenneet. Viesteistäsi henkii sellainen näkemys. Itselläni ei poliittisia tai työsuhteessa kaupunkiin niitä ole.
- Kluukas
Onko mäenlaskija joku kylän pelle vai itseään täydellisemä pitävä pöhkö?
- yks.hans
Tuossa veikataan jopa Aapon ongelmatoimittajaksi.
- Miettikää.sitä
Toimittaja vaihtui ja "mäenlaskijan" viestit vähenivät tyystin.
- Liikennekuri
Niin. Jos Hyvinkäällä autoilijat osaisivat liikennesäännöt ja kunnioittaisivat niitä, niin tuskin mittaviin liikennemuutoksiin olisi ollut tarvetta. Täällä ei anneta tietä jalankulkijalle ja ajetaan päin punaisia surutta, silmät kiiluen ja torahampaat esillä kuin toisesta ulottuvuudesta saapunut mörkö. Läheltä piti tilanteita päivittäin ja useasti. Lisäisin vielä ydinkeskustaan vielä peltipoliisit joka nurkalle.
- Liikennekuri.kaikille
Todellisuudessa pyöräilijät vähät välittävät säännöistä ja ylimielisinä sen hyvin tietävätkin. Onneksi eivät huutele törkeyksiä ja eivät käy kiinni kuten esim. Helsingissä. Siellä vielä potkivatkin autoja, vaikka ovat itse syyllisiä. Vai on ehditty analysoimaan kuskien torahampaita, joka sekin kertoo näistä kiihkoilijoista todellisuuden. Poliisi voisi puuttua myös näiden törttöilyihin kouluttamalla, koska euro opettaa jopa käyttäytymään.
- Kipsikalle
No on meillä Kirjavalla Tolpalla sellanen insinööri, että uhittelee sen fillarin romunsa kanssa kanssa autoilijoille nyrkkiä puiden ajellessaan lain vastaisesti jalankulku suojateitä pitkin. Pahinta tuskaa tuntuu tuottavan tuolle hörhölle se, jos autoilija on muusta liikenteestä johtuen pakoitettu pysähtymään jalankulku suojatien päälle. Joku kaunis päivä kopsautan niin, että ukko lähtee maatakiertävälle radalle munamankeleineen.
- Harmaapää_hurjana
Kipsikalle kirjoitti:
No on meillä Kirjavalla Tolpalla sellanen insinööri, että uhittelee sen fillarin romunsa kanssa kanssa autoilijoille nyrkkiä puiden ajellessaan lain vastaisesti jalankulku suojateitä pitkin. Pahinta tuskaa tuntuu tuottavan tuolle hörhölle se, jos autoilija on muusta liikenteestä johtuen pakoitettu pysähtymään jalankulku suojatien päälle. Joku kaunis päivä kopsautan niin, että ukko lähtee maatakiertävälle radalle munamankeleineen.
Hassua, minulle heristi mersustaan nyrkkiä juuri Kirjavantolpan liikennevaloissa vanha gubbe. Ukko ei ymmärtänyt, että ne valot palavat kevyelle liikenteellekin vihreinä, ja vaikka mieli tekisi niin autoilijan ei ole soveliasta ajaa suojatietä ylittävien päälle. Se ukkeli oli tosin jo silloin niin vanha, että lienee jo heristelemässä mullan alla.
- Ammattitaidotonta
Turvallisuushan on silloin maksimissaan, kun mikään ei enään liiku - siihenkö Hyvinkäällä pyritään. Hyvä liikennesuunnittelu lähtee siitä että liikenne sujuu joustavasti. Hyvinkäällä kaikki kadut on kavennettu niin ettei kääntyvän (odottavan) auton ohi pääse ajamaan, jolloin liikenne seisoo. Liikennesäännöissähän sanotaan että kääntyvän auton on väistettava vastaantulevaa liikennettä, ei säännöissä sanota että koko ajavan jonon on väistettävä. Näin pienessä kaupungissa ei ole mitään järkevää syytä ajaa autoja pois keskustasta. Kaikki sujuisi paremmin kun ajoväylien yhteydessä olevat käyttämättömät pientareet ja korotukset olisivat tehokkaasssa käytössä.
- AsiaOnHyvinkääläisten
Aamupostin jutuissa on kerrottu ns. virallista tietoa, ja lukijoiden kannanottoja, joista pääosa on nimettömiä. On eri harrastajia, kuten mäkeä laskeva asiantuntija, samoin kiinteistöalan lähellä sydäntään olevaksi tunteva, asiasta jyrähtelevä, lieneekö kumpikaan hakeutumassa kunnallispolitiikkaan?
Hyvinkääläisiä näyttää kiusaavan se, etteivät asioista tietävät kerro kenellekään mitään. Tyyli jatkuu, ja kohta alkaa monia kiinnostaa se, koska paikallinen sanomalehti uskaltaa kertoa, mitä kaupungissa on suunniteltu ja päätetty.
Siis: Rakennetaanko se bussipysäkki Hämeensillalle, ja katkaistaanko yksityisautoilu sillan yli, ja katkaistaanko samoin liikenne myös Kalevankadulta Seittemänmiehenkadulle, jolloin Uudenmaankadun liikenne ohjataan Martinkadun kautta Seittemänmiehenkadun hyppyreihin ja Marttiin matkaavat ohjataan jalkakäytävätöntä Martikatua pitkin omakotialueen läpi Eteläisen kehäkadun sillan alitse Marttiin.
Eikö kenelläkään asioista tietävillä ole uskallusta kertoa suunnitelmista? Vai riittääkö se, että liikenneinssin naaman kuva oli muutama päivä sitten AP-lehdessä eri aian yhteydessä.- Kiinteistöosaaja
Kiitos palstan parhaasta ja asiallisesta viestistä pitkään aikaan. Juuri tämä salailun periaate ja ilmapiiri Hyvinkäällä ärsyttää ihmisiä. Tietoa ja avoimuutta tarvittaisiin, mutta mistään sitä ei tule. Voiko yksi kaupungin yksikkö terrorisoida palvelunsa kohdetta eli veronmaksajia jatkuvasti? En ole ollut, enkä ole pyrkimässä kunnallispolitiikkaan, mutta kiinnostunut olen kuten kaikesta yhteiskunnallisista asioista.
- Mäenlaskija
Kysymiesi asioiden edistymistä voi seurata parhaiten päätöksentekoelinten pöytäkirjoista, jotka löytyvät usean vuoden taakse kaupungin nettisivuilta. Aamupostilla ei valitettavasti näytä olevan sellaisia toimittajia, joiden asiantuntemus riittäisi suunnittelun ja päätöksenteon seuraamiseen.
Itse olen asioita jonkin verran seurannut ja vastaisin kysymyksiisi, että liikennesuunnittelun periaatteet on päätetty valtuustossa, mutta suunnitelman toteutuminen ei ole varmaa. Historia opettaa, että kaikki suunnitelmat eivät koskaan toteudu. Kaupungin suunnittelijoilla on kuitenkin oikeus ja velvollisuus valmistella hankkeita tehtyjen periaatepäätösten mukaan eli esimerkiksi Hämeensillan bussipysäkkiä luultavasti valmistellaan taustalla. Lopullisesti asiasta päätetään kuitenkin vasta budjettien yhteydessä joskus lähitulevaisuudessa. Kysymys saattaa hyvinkin olla sellainen, että siitä äänestetään valtuustossa ja silloin lopputulosta on hankala ennakoida. Oma veikkaukseni on, että hanke menee jossakin vaiheessa läpi valtuustossa seuraavan viiden vuoden sisällä.
Muista kysymyksistä en ole varma, mutta muistelisin myös näiden muutosten olleen valtuuston hyväksymässä liikennejärjestelmäsuunnitelmassa eli periaatepäätös on tehty. Asiat ovat sen verran pieniä, että ne tuskin nousevat enää valtuuston keskusteluun. Todennäköisesti prosessi etenee siten, että tekninen lautakunta hyväksyy suunnitelmat, kun hankkeille on ensin varattu rahat jonkun tulevan vuoden budjettiin.
- TekaistutOngelmat
Vai ovat asiat mielestäsi pieniä, jos niiden suunnitteluun on olemassa ihan oma täyspäiväinen organisaatio, eli liikennesuunnitteluosasto. Kaupungin liikenne ja sen sujuvuus on yksi kaupungin toimivuuden ja elinvoimaisuuden perus lähtökohta.
Liikenteen sujumattomuus heijastuu negatiivisesti ennenkaikkea yrityksiin, yhteiseen viihtyisyyteen, kaupunkikuvaan, vetovoimaan, turvallisuuteen, energiankulutukseen, houkuttelevuuteen, sekä mielikuvaan kaupungin elinvoimasta.
Kaupunki ajattelee vain pyöräilyn tuomia ympäristöseikkoja, eikä sitä, minkälaisia vaikutuksia liikenteen sumputtamisella ja hajauttamisella kiertoteitä pitkin on ympäristöön, melun ja energiankulutuksen lisääntymisen muodossa. Kaupunki kuvittelee, että ihmiset lakkaavat ajamasta, kun kadut ja ajoreitit suunnitellaan päin persettä kapeiksi, vaarallisiksi sumpuiksi.
Vanhatalo osoitti nyt tietämättömyytensä ja tuntui, että huutelee jonkun muun keuhkoilla. Hyvin oli kaikki negatiivisuus kaivettu autoilijoita kohtaan, ihan parkkihallin lattian kastumista myöten. Punaisiakin päin ajellaan jatkuvasti ja ylinopeutta kaahaillaan keskustassa ihan surutta. On kyllä omasta päästä keksittyjä kärjistyksiä. Ainakaan en ole itse ikinä nähnyt, tai kuullut missään mediassa olevan juttua, että keskustassa ajellaan ylinopeutta, saatika jatkuvasti. En ole myöskään koskaan nähnyt poliisien olevan valvomassa liikennettä missään, vaikka koko keskusta on näin hirveä villi länsi.- Ongelmienvähättelyä
Asun keskustassa, näen päivittäin ylinopeutta ja punaisia päin ajoa. Joko valojen ajastimet ovat päin prinkkalaa tai sitte täällä ei välitetä ja mennään jonon perässä "vanhoilla" vaikka väri on jo punainen. Poliisit ovat välillä Willan nurkilla kytällä, ilmeisesti ei ole prioriteetti ykkönen, viikottain kuitenkin. Ehkä sieltä ratin takaa ei havannoi muuta liikennettä tarpeeksi hyvin?
- mimimies
Ongelmienvähättelyä kirjoitti:
Asun keskustassa, näen päivittäin ylinopeutta ja punaisia päin ajoa. Joko valojen ajastimet ovat päin prinkkalaa tai sitte täällä ei välitetä ja mennään jonon perässä "vanhoilla" vaikka väri on jo punainen. Poliisit ovat välillä Willan nurkilla kytällä, ilmeisesti ei ole prioriteetti ykkönen, viikottain kuitenkin. Ehkä sieltä ratin takaa ei havannoi muuta liikennettä tarpeeksi hyvin?
Poliisit on Willassa kahvilla tai muuten vaan hengailemassa. Se on vaan helponpaa, kun saa auton parkkiin jalkakäytävälle.
- Liiikenteessä
Juttuhan on niin, että valot on suunniteltu niin että vanhoilla ajaminen ei vaaranna liikennettä, koska toisien vihreiden syttymiseen on viive. En nyt millään tasolla puolusta punaisia päin ajajia, mutta kyllä vihreilläkin yleensä kuuluu katsoa, että onko tie tosiaan tyhjä, eikä kävellä tai ajaa sokeana vain, koska on vihreät.
Onko myöskään tosiaan mitattu tutkalla, että mikä on se todellinen nopeus ja onko se edes ylinopeutta, vai näyttääkö vain?
Liikennejärjestelyt ärsyttävät niin jalankulkijoita, kuin autoilijoita ja siitä syystä rikkomukset ja maltin menetys lisääntyy. Tämä on aivan tutkittu monessa maassa ja on osa ihmisluonnetta.
Kukaan ei koskaan puhu, että suojatietä kävellään päin punaista, vaan tämä on ihan hyväksytty tapa.
Jos ylinopeutta ajetaan, tämä kertoo siitä, ettei kaupungin katujen kavennus ole tuottanut positiivista tulosta, vaan vaarantaa olosuhteita.
On myöskin pohdittava, että onko kaupungin tehtävä tosiaankin holhota liikkujia, vai lähteekö turvallisuus meistä itsestämme? - Ongelmienvähättelyä
Liiikenteessä kirjoitti:
Juttuhan on niin, että valot on suunniteltu niin että vanhoilla ajaminen ei vaaranna liikennettä, koska toisien vihreiden syttymiseen on viive. En nyt millään tasolla puolusta punaisia päin ajajia, mutta kyllä vihreilläkin yleensä kuuluu katsoa, että onko tie tosiaan tyhjä, eikä kävellä tai ajaa sokeana vain, koska on vihreät.
Onko myöskään tosiaan mitattu tutkalla, että mikä on se todellinen nopeus ja onko se edes ylinopeutta, vai näyttääkö vain?
Liikennejärjestelyt ärsyttävät niin jalankulkijoita, kuin autoilijoita ja siitä syystä rikkomukset ja maltin menetys lisääntyy. Tämä on aivan tutkittu monessa maassa ja on osa ihmisluonnetta.
Kukaan ei koskaan puhu, että suojatietä kävellään päin punaista, vaan tämä on ihan hyväksytty tapa.
Jos ylinopeutta ajetaan, tämä kertoo siitä, ettei kaupungin katujen kavennus ole tuottanut positiivista tulosta, vaan vaarantaa olosuhteita.
On myöskin pohdittava, että onko kaupungin tehtävä tosiaankin holhota liikkujia, vai lähteekö turvallisuus meistä itsestämme?Juttuhan on niin, että vanhoilla ajavat kaasuttelevat päin punaisia kun jalankulkijoilla on jo vihreät. Tässä vaiheessa nopeuskin nousee kun yritetään päästä valoista äkkiä pois ja luonnollisesti liikenneonnettomuuden riski myös kasvaa. Kaupungin uudet liikennejärjestelyt eivät tietenkään poista punaisia päin ajoa ja muuta yleistä piittaamattomuutta liikenteessä, puolin ja toisin.
- MikäOnNiinVaikeaa
Mäenlaskija on taas vauhdissa aloitustekstissään!
Kuvittelee varmaan, että Hyvinkäällä liikennemäärät nousevat samalle tasolle ongelmaksi asti, kuin Helsingissä, tai Tampereella, jossa on jouduttu ottamaan keinot käyttöön. Hyvinkään liikenneverkko ei koskaan ole ollut mitenkään mahtipontinen sen enempää autoille, kuin pyöräilijöille, toisin kuin näissä isoissa kaupungeissa.
Hyvinkäästä ei ole toden näköisesti tulossa Lahtea suurempaa kaupunkia kymmenien vuosien sisällä, eikä sielläkään ole ollut tarvetta rajoittaa vielä liikennettä. Aleksi katkaistiin sen takia, että saatiin paikallis liikenteelle pysäkit ja korvaava reitti kulkee 75m päästä toisin, kuin Hyvinkäällä, joten Lahdessa ei liikennettä pyritty haittaamaan.
Täällä ei koskaan tule olemaan niin paljon liikennettä, että sitä olisi ongelmaksi asti. Jos liikennettä haluttaisiin oikeasti jostain syystä hillitä, niin kaupunki voisi aloittaa vaikka kaupunkipyörien lainaamisella panttia vastaan. Pyörät joka kaupunginosan palvelukeskittymiin, sekä keskustaan.
Nyt liikenteen haittaaminen on vain vahingollista yrityksille ja elinvoimalle. Sillä ei saavuteta mitään, mikä hyödyttäisi ketään, kun määrät eivät ole päätä huimaavia.
Pyöräteiden parantaminen on ok, mutta sekin voidaan toteuttaa kaikkia osapuolia tyydyttävästi, ilman tinkimistä turvallisuudesta, tai sujuvuudesta. - Nilli
Vaalit on niin lähellä, että ei Vanhatalon kannattaisi kannattaa.
- TekaistuTarve
Martinpuiston valoista vielä, että Kiuru puhui taas jalankulkijoiden turvallisuudesta, mutta kas kummaa -millä järjestyksellä valot palavatkaan??
Aina, kun jalankulkijoille palaa vihreät, niin palaa myös jalkakäytävän ylittäville kääntyville ajoneuvoille!! Joka mutkassa on näin.
Jos käännyt Martinkadulta UM.kadulle, niin vihreä palaa sekä suojatiellä, että Martinkadulla!
Kysymys kuuluu, että millä logiikalla tämä edistää liikenneturvallisuutta??
Vanhat suojatienvalot pysäytti autoliikenteen kokonaan, eikä osittain ja suojatietä ylitettäessä ei yhdellekkään autolle palanut vihreä.
Nykyisin on täysin toisin. Kääntyville palaa aina vihreä samaan aikaan, kun suojatiellekin!!...
Vanhatalo väitti tyyliin, että >valoja tarvitaan, että jalankulkijat ja pyöräilijät pääsevät vuorollaan turvallisesti haluamiinsa suuntiin.> Mutta kuinka oikeasti onkaan?
Putosiko nyt viimeinenkin pohja valojen hyödyllisyydeltä.. - Toivonsamenettänyt
Kyllä liikenteen sujuvuus ja hurjastelu ovat kaksi eri asiaa. Nykysuunnittelulla saavutetaan se ihme että näinkin pienellä automäärällä saadaan isoja ruuhkia aikaiseksi. Kevyen liikenteen väylät ovat Hyvinkäällä hyvät, mutta ei niistä tarvitse tehdä leveämpiä kuin ajoneuvoväylät. Kuinkahan monta sivupeiliä on busseilta hajonnut kun nippa nappa pystyvät vastaan tullessa ajamaan ilman kolauksia.
Ja tuo kommentoitu Uudenmaankadun ja Martinkadun valoristeys on vuosisadan suunnittelukukkanen, ei mitään järkevää perustetta ole sille löytynyt.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3165579Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2751580Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661466eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1261412Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1091358- 941305
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311212Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591136- 172938
- 37906