En pysty lopettamaan syömistä

oksettavaläskiporsas

Olen 14-vuotias tyttö ja mun pitäisi laihduttaa 5 kiloa koska olen aika pullea, 165 cm ja 60 kg. Haluan tosiaankin näistä läskeistä eroon ja viime kesänä onnistin laihduttamaan 5 kiloa ja lopetin sitten kun ei vaan onnistunut enää. Nyt haluan laihduttaa mutta ongelma on se, että en pysty lopettamaan syömistä. Viime kesänä söin 500-800 kcal päivässä ja pyöräilin 10-20 km ja kävin aamulla kävelemässä.
Nyt talvella liikunta ei onnistu yhtä hyvin mutta arkipäivinä tulee kyllä käveltyä aika paljon ja nyt hiihtolomalla käyn aina kun mahdollista joko hiihtämässä tai kävelemässä järvenjäällä (lauantaina tunnin hiihtolenkki, sunnuntaina tunnin kävely, tänään 1 ja puoli tuntia kävelyä) ja jatkan tätä ainakin viikonloppuisin niin pitkälle kuin mahdollista.

Mutta se syöminen on suurin ongelma. Monta kertaa viikossa ahmin ihan järjettömästi kaikkea ja kaloreita tulee yli 2000, muina päivinä syön niin kuin pitääkin eli 1000-1500 kcal mutta noiden ahmimispäivien takia en laihdu. Mulla on varmaan joku ahmimissairaus kun loppua tälle ei tule, esim. viime keskiviikkona söin 300 grammaa irtokarkkeja normaalit ruuat ja tänä viikonloppuna olen syönyt ihan liikaa laskiaispullia. En siis pysty lopettamaan syömistä, en ihan oikeasti ja tämä ahdistaa mua koko ajan niin paljon etten kestä.

Auttakaa joku, mitä ihmettä teen? Mun on pakko laihtua, ihan sama vaikka en olekaan kovin ylipainoinen. Pitääkö mun mennä lääkäriin tästä? Vai onko mitään keinoja miten pystyisin olemaan edes hetken syömättä?

6

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marjakri

      Hei! Mitenkä säännöllisesti syöt? Jos kovin epäsäännöllisesti niin se voi selittää ahmimisesi.

    • 87365trey7575465ytyuit

      Eihän se vaadi muuta kuin itsekuria!

    • Treenaajatäti

      Jos saat ruuastasi kaikkia ravintoaineita kyllin ja syöt tasaisesti (ja itsesi myös kylläiseksi aterioilla, ei ähkyyn), ja juot kyllin aterioiden välissä, se auttaa. Makeanhimoon auttaa kromilisä (yksi tabletti päivässä), se ei maksa paljoa. Menetkö ajoissa säännöllisesti nukkumaan? Valvominen sotkee kehon kylläisyyshormonit!
      Painoindeksien mukaan olet täysin normaalipainon sisällä. Todennäköisesti olet saanut naiselliset muodot ihan viime aikoina. Meitä on eri tyyppisiä, vain todella harva on mallimaisen/poikamaisen hoikka. Rasvaprosentti vaikuttaa kehon muotoihin kovin. Katso lihaskuntoharjoittelun ohjeita joko kotona tai kuntosalilla tehtäväksi. Se soukentaa ja kiinteyttää, vaikka paino ei laskisikaan. Hyvää kevättä! Älä jää vaa'an vangiksi!

    • hhvcc

      165 cm/60 kg
      Ylipaino on omassa mielikuvituksessasi.

    • 10kgveks

      Syöt liian vähän jotain ravintoainetta, sen takia tulee hallitsemattomia purkauksia ;)

    • Lets_Twist_again

      Älä keskity seurauksiin, vaan siihen miksi syöt karamelleja. Perusteeksi ei kelpaa ahmimissairaus. Sellaista kun ei ole olemassaan. Syöminen ei lihota. Kaikki syövät eläkseen. Pohdi miksi syöt paljon karamelleja. Se on se perussyy. Kukaan ei elä syömällä vain 500-800 kcal päivässä. Nyt juksaat. Se 2000 kcal per päivä on minimi aikuiselle naiselle. Kasvava nuori nainen tarvitsee jopa enemmän. Karamelleja kun et osta, niin silloin et niitä myöskään voi syödä. Raahaavatko vanhempasi karamelleja kaupasta? Mieti keinoja millä ohitat karamellikaupat ja kiusaukset. Vaihda kävelyreittisi uusiksi, niin et joudu vaaravyöhykkeelle. Kyse on aina omasta elämäntyylistä ja arvoista. Niitä voi kehittää ja muuttaa jokapäiväisillä valinnoillansa. Omat valinnat (valitsematta jättämiset) summautuvat joka päivä. Me olemme omien jokapäiväisten valintojemme summa. Oli sitten kyse lihomisesta, koulumenestyksestä, kaveripiiristä jne. Jos haluat liikettä, niin twistaa joka päivä kotona rivakkaasti se varttitunti. Korvaat karamellit twistaamalla. Se on muuten kivaa, ja läskit lähtee. Sinulla niitä tosin ei olekaan. https://www.youtube.com/watch?v=eh8eb_ACLl8

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe