Paha kolari simossa

malttia

Keli on todella huono, joten malttia liikenteessä, ja säilyttäkää kunnon turvavälit!

9

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varjelusMyötä

      Läheisiä on liikenteessä.

    • Mikä.ihme

      se on että tuolla alueella sattuu jatkuvasti pahoja kolareita?

    • Kemiläinen86

      Ei tule mieleen, että 1990-2000 luvulla ois pamahdellu noin paljon kolareita, kuin tielaitos hoiti tienhoidot. Voin toki olla väärässä, mut tämän mies muistiin ei muista.

    • EiEnääKiirettä

      Ohittaminen syynä.

      • 1.2.3

        Surullista. Niin turhaa.


      • turhaaaa
        1.2.3 kirjoitti:

        Surullista. Niin turhaa.

        surullista, koska käytännössä huononkelin ohitukset eivät hyödytä.


      • Ohittaja
        turhaaaa kirjoitti:

        surullista, koska käytännössä huononkelin ohitukset eivät hyödytä.

        ajoi ylinopeutta kyseisessä tilanteessa. Tieosuudella 80km/h ja rekathan ajaa miltei aina rajoitinta (90km/h) vastaan. Joten minimissäänkin ohitettavan rekan nopeus on ollut 70km/h ja kun lähtee ohittaan, niin täytyy saada vähntäänkin 100km/h:n nopeus jotta ohitus olisi jokseenkin nopeasti suoritettu. Noilla nopeuksilla vaatii yllättävän pitkän "vapaan tilan" pystyäkseen rekan ohitukseen.
        Sen voi jokainen käydä itse kokeilemassa.
        Hautajaisia odotellessa...


    • viisaskuski

      Voi voi teitä kommentaattoreita. Kolareihin on aina vain yksi syy, taitamattomuus.
      Tässäkin kolarissa oli niin pöljä kuski kuin vain olla ja voi. Lähteä nyt tuulessa ja tuiskussa rekkaa ohittelemaan. Ei sillä naisella kyllä järki pakottanut yhtään nuppia. Minä en ohittele rekkoja, vaan pysyttelen hyvän matkan päässä niiden takana. Ne rekat kun ajelee semmoista vauhtia, ettei ole mitää ohitustarvetta. Muutama minuutti ei paina vaakakupissa hitustakaan, vaikka myöhästyisikin. Se on vaan tämä liikennekulttuuri, joka on iskostunut niin lujasti nuppeihinne, että se pitää aina ja joka tilanteessa ajaa lujaa ja se on häpeä jäädä jonkun vähän hitaamman perään ajelmaan, ohi vain hinnalla millä hyvänsä ja tässä on sitten tulos.

      Tätä ei pidä kaunistella vaan kauhistella, miten noin voipi tonttuilla hengestään välittämättä. Eikö se järkiparka sanonut, että kun oli noin kehno keli, niin vauhtia pitää pudottaa ja ei kannata ohitella ketään varsinkaan kun ei näe mitään.

      Minä kun ajelen huonossa kelissä, niin kaikki minut ohittelee ja hyvä kun painuvat ohi siitä takapuskurista hiostamasta. Minä aijon selvitä tästä elämästä ilman ohituskolaria ja siinä varmasti onnistun. Riskillä kuitenkin joutuu ajamaan siinä mielessä, että sen vastaantulevan rekan takaa voipi lähtiä se kahjo tulemaan päin ja senpä takia hiljentelen jo valmiiksi kohdattaessa, että ehdin väistää ojaan tai ettei törmäys olisi niin raju.

      Ja aura-autoa varsinkaan ei pidä lähtiä ohittelemaan, se on viimmesen viheliäistä pöljyyttä. Hautausmailla lepää tuhansia ja taas tuhansia pöllöjä, jotka ovat omaa pöljyyttään ajaneet kolarin ja päätyneet näin ennen aikojaan ison kieron valtakuntaan hiiliä lapioimaan

    • viisasku

      Eihän se nyt ole tielaitoksen vika tippaakaan, jos tie on huonosti hoidettu. Tarkoitan tällä sitä, että jos tie on huonosti hoidettu, niin silloinhan pitää ajotavan olla tien kunnon mukainen, eli jos tie on huono, niin järkivähänhän pitäisi sanoa, että nyt pitää vauhtia pudottaa sitä mukaa, mitä huonompaa tien laatu/pinta on. Jos on sohjoa ja uria tiessä, niin totta hemmetissä pitäisi vähäjärkisemmänkin tajuta ja oivaltaa, että nyt pitää vauhtia pudottaa.
      Mahdetaanko autokoulujen teoriassa tämmöisiä asioita tuoda esille, epäilenpä, että ei, sillä siellähän vain korostetaan kuinka pitää osata liukkaalla hallita autonsa pito. Tätä liukkaan kelin taitoa ei tarvi osata, jos ajaa maltilla.

      Muistan itse vuosikymmeniä sitten kuin olin autokoulussa ja siellä piti mennä sitä liukkauden ajoa harjoittelemaan. Koska se oli vaikeaa minusta hallita, niin ajoin sitä rataa sen verran hiljaa, ettei minulle tuottanut ongelmaa hallita autoani äkkikäännöksissä tai jarrutuksissa. Se autokoulun opettaja hermostui minuun ja sanoi, että paina poikaa vaan sitä kaasua reilusti, et sinä muuten opi. Enkä oppinutkaan, enkä halunnutkaan oppia semmoista hurjastelu taitoa. Se opettaja sitten sanoi, että olet toivoton tapaus, että vain tämän neuvon sulle voin antaa, että sun pitää ajaa hiljaa aina huonossa kelissä, kun et muuten pysty hallitsemaan ajokkiasi. Minä naurahdin ja sanoin, että kyllä minä olen sen älynnyt jo ennen sinun sanomattakin, että silloin, kun on liukas keli, pitää vaan uskaltaa pudottaa sitä vauhtiaan niin paljon, että autoa on helppo hallita
      Tämä on viisauden sana. Liikenteessä ei tarvitse olla huippukuski, kun vaan yhden asian ymmärtää, nimittäin sen, että vauhtia pitää uskaltaa pudottaa aina kun tienpinta sitä vaatii. Mutta ymmärrän, että suurelle osalle tämä on hemmetin vaikea asia, eli vauhdin pudottamista hävetään ja kun liikennekulttuuri sitä vauhtia vaatii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe