Terveydenhoitaja työpaikalla

SitäTiesinOdottaa

Olin sairaslomalla ja näytin sairaslomatodistuksen esimiehelle. Hän luki sen ja pyysi viemään sen työpaikan terveydenhoitajalle.
Vein sen ja keskustelin suljetun oven takana kahdestaan työpaikan terveydenhoitajan kanssa sairaslomani syystä.

Viikon kuluttua esimieheni tulee minulle kertomaan mitä lääkettä minulla on ja että minulle on tulossa jatkotutkimus.

Hän kertoo minulle samat asiat jotka kerroin työpaikan terveydenhoitajalle.
Esimiehen mukaan minun pitää kertoa työkavereilleni terveydestäni.

Syyllistyikö terveydenhoitaja johonkin rikokseen kertoessaan minusta terveystietoa esimiehelleni?

Ja toimiko esimies oikein kun kehotti minua kertomaan terveydestäni työkavereilleni?

Jos kertoisin terveydestäni työkavereilleni. Koko työpaikka tietäisi sen nopeasti.

Epäilykseni vahvistui siitä minkä takia työpaikalla on terveydenhoitaja.
Hän on siellä sen takia jotta voi kertoa esimiehille alaisten terveystietoja kun niitä kysytään.

Muilla vastaavia kokemuksia?

3

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmeisesti_oikein

      Terveydenhoitaja toimi ilmeisesti oikein. Työntekijän terveydentilasta voi kertoa työnantajalle (=esimiehelle), mutta hän ei saa kertoa asiasta muille.

      Esimies toimi väärin kun kehoitti kertomaan sairaudesta työtovereille. Hän ei saa kertoa siitä ja siksi kehoittikin sinua kertomaan itse. Mutta sairaudesta ei tarvitse kertoa kenellekään jos ei halua itse siitä kertoa. Vain siinä tapauksessa että sairaus on sellainen että siitä on vaaraa työpaikalla, siitä kannattaa kertoa työtovereille että he voivat varautua tilanteeseen. Esimerkiksi jos on diabeetikko ja käyttää insuliinilääkitystä, jolloin häiriötilanteessa voi mennä tajuttomaksi, on vain eduksi että työkaverit tietää tilanteen ja voi hälyyttää apua tai antaa ensiapua.

      • SitäTiesinOdottaa

      • Tietoa_puuttuu
        SitäTiesinOdottaa kirjoitti:

        Voi kertoa mutta siihen tarvitaan työntekijän lupa. Terveydenhoitaja ei kysynyt minulta lupaa voiko hän kertoa sen esimiehelle.

        "Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle LUVATTA ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon."

        http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/salassapito/salassapito-_ja_vaitiolovelvollisuus

        Tuossa tarkoitetaan muuta salaisuutta kuin sairautta. Työnantajan on saatava tieto mm. sairausloman syystä ja sitä varten kirjoitetaan lääkärintodistus sairauden syystä. Todistus annetaan sitten työnantajalle tai hänen edustajalleen (esim. esimiehelle).

        Miksi edes menit keskustelemaan työterveyshoitajan kanssa, ei siihen voida pakottaa, ellet tarvitse hoitajan tekemiä hoitotoimenpiteitä tms. Sinullahan oli lääkärin kirjoittama lääkärintodistus ja sen vieminen esimiehelle riitti. Sen jälkeen työnantajan on annettava todistuksessa lääkärin määräämä sairausloma. Työnantaja voi sitten päättää maksetaanko sairausajalta palkkaa vai ei, eräät sairaudet eivät oikeuta sairausajan palkkaan (mm. esteettinen kirurgia, eräät psyykkiset sairaudet ym.). Olisikohan esimies epäillyt ettet pysty työtehtäviisi täysimääräisesti ja halusi sen vuoksi että keskustelet lisäksi työterveyshoitajan kanssa.

        Tuokin ihmetytti miksi esimiehesi toimi tiedonvälittäjänä ja toi tiedon lääkitytksestäsi ja tulevista tutkimuksista. Hoitavan lääkärinhän olisi pitänyt antaa ne tiedot sinulle. Tässä on tapahtunut jokin outo sekaannus ja työterveyshoitaja on toiminut vastoin salassapitosääntöjä. Esimerkiksi itse toimitin aina lääkärintodistukset esimiehelle, olkoon työterveydestä tai ulkopuolelta, mutta olen varma ettei esimieheni edes tiennyt mitä lääkkeitä käytin. Jatkohoidoista ja -tutkimuksista oli tietenkin kerrottava jos niitä varten tarvitsin vapaata työstä.

        Loppujen lopuksi tämä kaikki mietiskely on vain arvuuttelua koska aloitsviesti oli hyvin epämääräinen ja joutui lukemaan hieman rivien välistäkin eikä sivullinen pysty tietämään mistä tässä tapauksessa on oikein kyse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe