Perinnönjako Suomesta

perinnönjakosuomessa

Onko kenelläkään kokemusta miten perinnönjako tapahtuu ja mitä olisi hyvä tietää kun itse asuu ulkomailla ja äiti Suomessa kuolee?

Miten olette toimineet?

Itselläni on vielä hankala tilanne siinä suhteessa että isäpuoleni nähtävästi yrittää pimittää sitä sun tätä. Olen ainut lapsi äidin ensimmäisestä avioliitosta (isä ja veli kuolleet) ja minulla on lakiosa.
Toisena puolena on "isäpuoleni" jolla on kaksi lasta edellisestä avioliitostaan.

Kertokaa jos tiedätte jotain.
Ei ole helppoa tietää, kun ei ole perehtynyt Suomen asioihin.

14

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaanistätiedän

      Perinnönjako tapahtuu niin,että jos itse et ole paikalla (mieluiten parin turvamiehen kanssa) saat pari kahvikuppia samaa sarjaa rikkinäiset asetit

      • Seurannut

        Tämä pitää paljolti paikkansa. Minulta valtuutettu vei perintöosani Suomessa.
        Valtuutettu sukulainen varasti laillisen osani. Ei vastannut puhelimmeen.
        Pisti poikki, kun näki numeron Ruotsista.
        Suomalaiset lakimiehet laahustavat itsessään selvissä asioissa yrittäen lisätä siten omaa palkkaansa. Joka ikisen selvää asiaa käännellään ja väännellään.
        Sekin maksaa. Varsinkin, kun väittävät etteivät löydä osoitteita.
        Osoitteet saadaaan Verovirastoista kysymällä.
        Älytöntä porukkaa, joka voi pitkittää perinnönjakoa vuosiksi.
        Omassa tapauksessa lakimies oli yrittänyt tyhjentää itse tilin, mutta pankki esti.
        Roistoja kaikkialla. Lait on tehty suojelemaan varkauksia lain avulla.
        Tuskin sinulla on niin paljon saatavia, että kannattaa maksaa niitä paineita.
        Yhteydenpito täältä Suomeen vei rahaa,aikaa hermoja ja sain mielipahaa.
        Ruotsalainen ja suomalainen perinnönjako poikkeaa toisistaan.
        Katso kirjastossa lakikirjoja niin viisastut enemmän kuin heidän kanssaan.
        Omaisuuden haltijalla on oikeus ja velvollisuus hoitaa paperit etukäteen.
        Minun äitini hoiti omaisuuden yhdelle lapsistaan ja jätti muut ilman.


      • vaikeita_tilanteita
        Seurannut kirjoitti:

        Tämä pitää paljolti paikkansa. Minulta valtuutettu vei perintöosani Suomessa.
        Valtuutettu sukulainen varasti laillisen osani. Ei vastannut puhelimmeen.
        Pisti poikki, kun näki numeron Ruotsista.
        Suomalaiset lakimiehet laahustavat itsessään selvissä asioissa yrittäen lisätä siten omaa palkkaansa. Joka ikisen selvää asiaa käännellään ja väännellään.
        Sekin maksaa. Varsinkin, kun väittävät etteivät löydä osoitteita.
        Osoitteet saadaaan Verovirastoista kysymällä.
        Älytöntä porukkaa, joka voi pitkittää perinnönjakoa vuosiksi.
        Omassa tapauksessa lakimies oli yrittänyt tyhjentää itse tilin, mutta pankki esti.
        Roistoja kaikkialla. Lait on tehty suojelemaan varkauksia lain avulla.
        Tuskin sinulla on niin paljon saatavia, että kannattaa maksaa niitä paineita.
        Yhteydenpito täältä Suomeen vei rahaa,aikaa hermoja ja sain mielipahaa.
        Ruotsalainen ja suomalainen perinnönjako poikkeaa toisistaan.
        Katso kirjastossa lakikirjoja niin viisastut enemmän kuin heidän kanssaan.
        Omaisuuden haltijalla on oikeus ja velvollisuus hoitaa paperit etukäteen.
        Minun äitini hoiti omaisuuden yhdelle lapsistaan ja jätti muut ilman.

        Henkisesti ja moraalisesti erityisen ikäviä asioita. Mutta onko Ruotista matkustaminen perintöasioiden varmistamiseen Suomeen niin haastava asia, ellei ole terveydellisiä esteitä? Mikäli summat ovat vaatimattomia, niin pelkkä taloudellinen kannattavuus on kyseenalaista.

        Tietysti jos on Suomessa kuin ulkomailla ilman kontakteja ja kattoa pään päälle ja on kaikkien matkailijoidne tapaan hotellien & Co varassa, niin homma hankaloituu.

        "Minun äitini hoiti omaisuuden yhdelle lapsistaan ja jätti muut ilman."

        Nuo ovat niin hankalia, privaatteja ja kimurantteja asioita moninaisine syineen, ettei niihin voi ulkopuolinen ottaa kantaa. Lisäksi kannan ottaminen edellyttäisi kummankin / kakkien osapuolien kuulemista.


      • Seurannut

        Tottakai sitä saa antaa parin, kolmen millin (kr:ssa) keräämänsä omaisuuden, maat, autot, purjeveneen ja talon Lemmikki-lapselleen.
        Niistä voidaan tehdä sellaiset paperit, ettei jälkeenpäin pystytty antamaan edes lakiosaa omaisuuden kimpussa rakentaneille, vaikka luvattiin.
        Toiset lisäkseni jäivät ilman lakiosaa, jota en käynyt edes kärkkymässä.
        Sinunko tulisi saada kuulla ensin kaikkia osapuolia tällä palstalla, ennenkuin armollisesti harjoitat oikeutta tuomarin virassasi?

        Eläkeläinen ei voi aina edes netin avulla hankkia halpaa matkaa ja hotellia.
        Mainokset trivagosta ja muista antoivat minulle 4000kr lentomatkat vaihtoineen ja mitä hotellit olisivat maksaneet? Ei ne asiat päivässä selviä.

        Kaikilla ei ole omaa autoa ja Ruotsin rautatiet ovat epäluotettavia.
        Kaksi , kolme vaihtoa ja junien myöhästymiset, ettei ehdi edes laivalautalle varatuille hyteille. Oikea asenne matkustaville: nautitaan seikkailuista!

        Kaikki eivät halua maata likaisissa hotelleissa ja p-skasissa sängyissä.
        Nykyisin saa kaikenkarvaisia syöpäläisiä ja suurkaupungit ovat luteiden saastuttamia. Sekä kulkuneuvot, että hotellit, majapaikat. Miksihän?
        Viisaat pistävät matkalaukkunsa, vaatteensa frysiin heti kotiin tultuaan.

        Köyhä-eläkeläinen on ilonen kun vielä voi valita ruoan ja lääkkeiden välillä.
        Se 10 000kr tulee minulla käytettyä mieltä kohentavammin kotosalla.
        Muutama lähti "vääntämään kättä" lakimiehen avulla ja saivat tyhjät näpit.
        Katkeralla ja pahalla mielellä tultiin ja ollaan. Minä toisten puolesta.
        Lemmikki sai mukavasti ostettua saaristomökin - hyvällä omallatunnolla.

        En ole pyytänyt ulkopuolisia "ottamaan kantaa" enkä sinua pyytänyt välittäjäksi. Kuvailin oman suvun perinnönjakoa ja kokemuksiani.
        Siihen en tarvitse tuomareita ja "kaikentietäviä".


      • vaikeita_tilanteita
        Seurannut kirjoitti:

        Tottakai sitä saa antaa parin, kolmen millin (kr:ssa) keräämänsä omaisuuden, maat, autot, purjeveneen ja talon Lemmikki-lapselleen.
        Niistä voidaan tehdä sellaiset paperit, ettei jälkeenpäin pystytty antamaan edes lakiosaa omaisuuden kimpussa rakentaneille, vaikka luvattiin.
        Toiset lisäkseni jäivät ilman lakiosaa, jota en käynyt edes kärkkymässä.
        Sinunko tulisi saada kuulla ensin kaikkia osapuolia tällä palstalla, ennenkuin armollisesti harjoitat oikeutta tuomarin virassasi?

        Eläkeläinen ei voi aina edes netin avulla hankkia halpaa matkaa ja hotellia.
        Mainokset trivagosta ja muista antoivat minulle 4000kr lentomatkat vaihtoineen ja mitä hotellit olisivat maksaneet? Ei ne asiat päivässä selviä.

        Kaikilla ei ole omaa autoa ja Ruotsin rautatiet ovat epäluotettavia.
        Kaksi , kolme vaihtoa ja junien myöhästymiset, ettei ehdi edes laivalautalle varatuille hyteille. Oikea asenne matkustaville: nautitaan seikkailuista!

        Kaikki eivät halua maata likaisissa hotelleissa ja p-skasissa sängyissä.
        Nykyisin saa kaikenkarvaisia syöpäläisiä ja suurkaupungit ovat luteiden saastuttamia. Sekä kulkuneuvot, että hotellit, majapaikat. Miksihän?
        Viisaat pistävät matkalaukkunsa, vaatteensa frysiin heti kotiin tultuaan.

        Köyhä-eläkeläinen on ilonen kun vielä voi valita ruoan ja lääkkeiden välillä.
        Se 10 000kr tulee minulla käytettyä mieltä kohentavammin kotosalla.
        Muutama lähti "vääntämään kättä" lakimiehen avulla ja saivat tyhjät näpit.
        Katkeralla ja pahalla mielellä tultiin ja ollaan. Minä toisten puolesta.
        Lemmikki sai mukavasti ostettua saaristomökin - hyvällä omallatunnolla.

        En ole pyytänyt ulkopuolisia "ottamaan kantaa" enkä sinua pyytänyt välittäjäksi. Kuvailin oman suvun perinnönjakoa ja kokemuksiani.
        Siihen en tarvitse tuomareita ja "kaikentietäviä".

        "Sinunko tulisi saada kuulla ensin kaikkia osapuolia tällä palstalla, ennenkuin armollisesti harjoitat oikeutta tuomarin virassasi?"

        "En ole pyytänyt ulkopuolisia "ottamaan kantaa" enkä sinua pyytänyt välittäjäksi. Kuvailin oman suvun perinnönjakoa ja kokemuksiani.
        Siihen en tarvitse tuomareita ja "kaikentietäviä". "

        Aivan asialliseksi takoitettuun kommenttiin totaalisen ylireaktiosi ja vuodatuksesi parano-lutikkoineen päivineen perusteella alan ymmärtää miksi perinnönjako on suunniteltu kuvatulla selektiivisyydellä. Sitä saa mitä tilaa. Toisia elämä ei opeta.

        Kiitos avautumisesta ja koetahan jaksaa itsesi kanssa.


      • Seurannut
        vaikeita_tilanteita kirjoitti:

        "Sinunko tulisi saada kuulla ensin kaikkia osapuolia tällä palstalla, ennenkuin armollisesti harjoitat oikeutta tuomarin virassasi?"

        "En ole pyytänyt ulkopuolisia "ottamaan kantaa" enkä sinua pyytänyt välittäjäksi. Kuvailin oman suvun perinnönjakoa ja kokemuksiani.
        Siihen en tarvitse tuomareita ja "kaikentietäviä". "

        Aivan asialliseksi takoitettuun kommenttiin totaalisen ylireaktiosi ja vuodatuksesi parano-lutikkoineen päivineen perusteella alan ymmärtää miksi perinnönjako on suunniteltu kuvatulla selektiivisyydellä. Sitä saa mitä tilaa. Toisia elämä ei opeta.

        Kiitos avautumisesta ja koetahan jaksaa itsesi kanssa.

        Missä hengessä ja kielenkäytössä oma vastauksesi on esitetty?
        Suomen ja Ruotsin lain mukaan lapsi on oikeutettu lakiosaan.
        Minä en ole sitäkään pyytänyt. Omastani olen jakanut.
        Autolastillisia tavaraa on minulta viety useamman kerran
        Suomeen, Puolaan ja Viroon.


      • beengreen

        Sitäpaitsi kaikki mistä niin somasti hautajaisten iltana sovitaan niin muutetaan seuraavalla viikolla.


    • Siten_menee

      Helvetillinen tappelu ja huuto alkaa heti kun kirstu on mullissa, ja osa jo etukäteeen ennen kuolemaa jakaa jo itselleen perintöä merkkaamalla roinaa itselleen.

    • rintaperillinen

      "Suomen ja Ruotsin lain mukaan lapsi on oikeutettu lakiosaan."
      Onko tosiaan, jos ovat tehneet keskinäisen testamentin?

      Kuulin että olisinkin "toissijainen" perillinen, kun olivat tehneet kerran keskinäisen testamentin.

      Käsittääkseni rintaperillisellä on aina oikeus lakiosaan.
      Jääkö tämä pois kuitenkin, jos ovat tehneet keskinäisen testamentin?

      • Seurannut

        Lakiosaa ei voi riistää rintalapselta.
        Lahjoitukset yhdelle lapselle tulisi molempien vanhempien kuollessa hyvittää.
        Monet vanhemmat ovat lahjoittaneet lempilapselleen kaikki arvotavarat.
        Oma vanhempani teki paperit joissa hän kirjoitti maat ja mannut lapselle.
        Niitä papereita eivät Suomen lakimiehet viisaudessaan pystyneet purkamaan.
        Minä opin lapsena, että Olin kotona piikana toisten tarpeita täyttäen.
        Olen jollain lailla tullut aina toimeen köyhä-eläkeläiseen asti minimituloilla.
        Ei ollut mitään syytä lähteä vaatimaan mitään, kun olen Aina kyennyt jakamaan omistani toisille. Olen rikas ihminen! Köyhänäkin! :-D


    • enmäämitäänhalua

      Paikalliset sanovat, ei jaeta mitään, kukaan ei halua mitään , ei tarvitse edes luetteloa .Kun poistut maasta , jako alkaa, pikku hiljaa. Perintöä haalii koko suku. Yritä huomauttaa jostakin sovitusta, saat viestejä ahneesta, vanhusten hyväksikäyttäjästä, joka riistää sisaruksia. Lopulta jopa haukutaan, että tulet salaa, Suomeen ei voi enää tulla. Omistamaanne taloon ei saa enää mennä, vaikka se on tyhjä. Minne ovat kadonneet ennen ystävälliset sisarukset? Maiseesi pilataan.
      Seuraavaksi saat iedon, että omaisuus on jo myyty jollekin muulle sukulaiselle. Olet taas hirveän itsekäs riistäjä ja ahne. Puhettasi ei ymmärretä, tarvitaan tulkki. Eteesi lyödään sopimus, että olet myynyt omaisuutesi. Olet suunsoittaja, jonka tulee vaieta enemmistön edessä.
      Lopulta jaetaan omaisuus. Maksat muille. Tehdään jokokirja. Tavaroitasi ei löydykään.
      Poissa ollessasi tilat on tyhjennetty, mukana sinulle kirjattu omaisuus. Seuraavaksi, "kaikki vihaavat ja pelkäävät sinua. Perintö " täytyy palauttaa" Ilkivaltaa, rikkomista, seuraamista, kadonnutta postia, veroja, laskuja . So what. Lopulta ymmärrät, että olemme tasa-arvoisuudeen ja yhdenvertaisuuden maassa, jossa jotkut ovat tasa-arvoisempia ja yhdenvertaisempia kuin muut. Älkää uskoko sopimuksiin, asiat hoituvat enimmäkseen ollessani ulkomailla, ei ollenkaan siten kuin sovitaan ja allekirjoitetaan. Joka kerta, kun palaan, uusi pettymys. Perintöni on "vapaata riistaa" vaikkka maksoinkin siitä. Parhaita ovat nämä, jotka eivät halua mitään, lopulta ottavat, mitä haluavat tai jakavat kavereilleen. Sinulle kaikki on kalleinta ja lopulta tyhjää.

    • jury

      Oliko isälläsi omaisuutta kuollessaan ? Jos oli, kuka peri ? Sekin perukirja on jossain. Oliko äidilläsi ja hänen uudella miehellään yhteistä omaisuutta ? Oliko äitisi tehnyt testamentin ? Oliko äidilläsi ja isäpuolellasi keskinäinen testamentti ? Onko perunkirjoitus pidetty ? Perunkirjoituksesta selviää kuka saa mitäkin. Asiaa tarkemmin tuntematta sinulle kuuluisi äitisi osuus kokonaan (jos isäpuolesi omistaa jotain). Isäpuolen lapset saavat vasta sitten osuutensa, kun isäpuoli kuolee. Voit vaatia lakiosaa perinnöstä, vaikka äidilläsi ja isäpuolellasi olisi keskinäinen testamentti. Nämä eivät ole vaikeita asioita. Jos on testamentit, se helpottaa asioita. Kukaan ei voi pimittää toiselle kuuluvaa osaa ilman seurauksia.

      TEHKÄÄ IHMISET TESTAMENTTI AJOISSA.

    • Per-kel

      Äiti 90 , 5 lasta.- Metsää 14 ha ja peltoa 20 ha, omakotitalo ja maatilan rakennukset ja koneet- Mahtaa tulla aika sirkus kun vanha jättää ?

    • Anonyymi

      Sedältä perintö 8.000€ missä lie viipyvät kun joku hämäläinen advokaatti ohjaksissa , perillisiä noin 200 :( Mites kauan tuollaiset asiat? Johan kohta tässä noutaja :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe