Kuvauspaikka kuvan tietoihin

geotagger

Järkkärikuume on kova, eli pitäisi saada aloittelijalle laite. Haluan kuvauspaikan kuviin muistiin.
Olen käsittänyt, että Nikon d5300:ssa on mukana ko. toiminta. Pitääkö paikkansa? Malli on tosin vähän vanha.
Kamerassa olevan WiFi:n ja puhelimen avulla sen kai saa muihinkin. Esim. Nikon d3400, vai saako?
Ja sitten on tietysti erilliset geotaggerit. Mutta geotaggeri maksaa puhelimen verran, toimiiko puhelimen kautta hyvin?
Ja korostan vielä, että sijaintitiedon pitää tulla automaattisesti kuvattaessa. En ala kuvausten jälkeen lisäilemään tai kirjoittelemaan.

4

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gdhahdhasf

      Onhan noita. Katso linkistä. Siinä on useimmat saatavilla olevat kamerat, joissa on valmiina, tai lisäpalikalla saatavissa GPS.
      https://www.dpreview.com/products/search/cameras#criterias=SpecsWireless,SpecsGPS&paramSpecsWireless=EyeFi,BuiltIn,Optional&paramSpecsGPS=BuiltIn,Optional

      D5300 sisältää GPS:n, mutta ainakin D3300 ja aiemmat vaatii lisäpalikan GPS:lle.
      D3xxx ja D5xxx sarjan kanssa pitää myös ottaa huomioon, ettei kaikki vanhat objektiivit toimi kaikilta ominaisuuksiltaan. Edes valotusmittari ei toimi kaikilla objektiiveilla. Kalliimmilla toimii.

    • Geotaggauksen voi tehdä myös jälkikäteen tietokoneella. Tarvitsee vain tallentaa reitti esimerkiksi puhelimella ja sitten käsitellä kuvat Geosetterillä. Kameran kellon on syytä olla ajassa.

    • kuuuukkeli

      Helpointa on jos kamerassa on sisäänrakennettu GPS, kuten Canonilta esim. 6D ja 7Dii. GPS ei ole paljon yleistynyt, vaikka ei paljon lisähintaa toisi.

      Itse hankin Canoniin erillisen GP-E2 modulin. Se on turhan kallis ja varaa salamakengän, mutta toimii muuten hyvin. Wifin kautta toimivista kirjoitetaan paljon, mutta en ole oikein löytänyt mitään todella toimivaa.

      https://havecamerawilltravel.com/photographer/gps-trackers-geotagging-photos

      • geotagger

        Vastasit yhteen asiaa eli Wifin kautta tehtävään päivitykseen. Olin kiinnostunut juuri siitä, että toimiiko se oikeasti.
        Yleistymättömyyden yksi syy lienee virrankulutus. Kuulemma kuluttaa akkua aika paljon.
        Ihan aloittelijan (halvoissa) kameroissa ei taida kovin yleinen laite olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe