OMA PONI JO ENSI JOULUKSI?

Haluanvaankysyä

Hei! Olen 16.v. tyttö pirkanmaalta ja olen koko elämäni ollut hevosten ja muiden maatalouseläimien kanssa(asuin ihan pienenä äitini vanhempien maatilalla kun meidän omaa taloa rakennettiin). Siitä omasta olen haaveillut lähes koko elämäni. Tietenkin pienempänä haaveleilu oli aika pientä, koska tiesin itsekkin etten vielä silloin pärjäisi oman ponin kanssa.

Nyt viime vuosien aikana olen alkanut miettimään, että ponin ostaminen olisi ehkä mahdollista! Vihdoin. Olen lähdössä opiskelemaan osaran maaseutuyksikköön ensi syksynä joten tallipaikka järjestyisi luultavasti oppilaitoksen puitteista:) Äidilläni oli nuoruudessaan suokki ja pitää muutenkin paljon hevosista, mutta on kuitenkin allergisoitunut viime vuosina aika pahasti hevoselle.. Ilman äitin allergiaa asuisin luultavasti tällä hetkellä isolla hevostallilla.

Vanhemmillani ei ole koskaan ollut mitään hevosia vastaan ja tietävät kyllä miten tärkeitä ne minulle ovat. Viimeksi kun tivasin omaa ponia sain vastaukseksi: "Me ei voida olla sua joka ilta viemässä tallille, et katotaan sitten kun sulla on ajokortti." Nooh nyt ei kyydit olisi mikään ongelma paitsi ehkä kesäksi mutta sitä voidaan miettiä sitten myös sitä vaihtoehtoa, että vaihdetaan kesäksi tallia joka olisi lähempänä jonne itse pääsisin. Koska halutaan talveksi ihan maneesitallille ettei tarvi olla kelien armoilla talvella. Ja meidän lähellä ei ole maneesitallia, jonne ei olisi turhan kallista majoittaa hevosta. Kesällä tallipaikan saa aika halvalla kun ei tarvitse maneesia olla ja yötkin voi olla pihatossa.

JA olen miettinyt jos ostaisimmekin "kimppahevosen". Kulut menisivät puoliksi ja olisi 2x enemmän hevostietotaitoa kun jos yksin ottaisi hevosen:)

Kiitos jos jaksoit lukea ja toivon saavani rakentavia kommentteja enkä mitään p***a myrsykä!

3

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • z--

      Ei kimppahevosta. Se ei todellakaan ole tuplasti enemmän hevostaitoa, vaan pikemminkin puolet vähemmän.
      Ellet sitten satu onnistumaan hankkimaan hevosta oikeasti todella kokekeneen hevosihmisen kanssa (ei siis saman ikäinen kaveri, vaan henkilö, jolla on jo pitkän linjan kokemus hevosen omistamisesta).

      Kimppahevonen on aivan liian riskialtis juttu. Helposti käy niin, että joko kumpikaan ei osaa riittävästi ja niin sanotusti joukossa tyhmyys alkaa tiivistyä tai sitten osaatte kyllä, mutta teillä on liian eriävät käsitteet hevosen hoidosta. Tai sitten toinen osaa, toinen ei ja tästä tulee riitaa kun toinen ei usko kokeneempaa.

      Lisäksi kimppahevoenn on tosi haastava, kun oikeasti kaikki pitäisi sopia yhdessä. MItä jos toinen haluaa vaihtaa tallipaikkaa, haluaa ostaa kalliimpia varusteita, haluaa valmentautua enemmän, kumpikin haluaakin alkaa valmentautumaan enemmän, kumpikin haluaa kisata...

      Ei ei ei. En vaan usko että kannattaa. Joko hanki oma hevonen, jos sellaiseen on varaa tai sitten aloita vaikka sillä että vuokraat jotain hevosta. Kenties saatat jopa löytää jonkinlaisen puoliylläpitodiilin tms.

    • Kasiro

      Olen samaa mieltä kuin z--. Ei kimppaheppaa, ylläolevista syistä. Sinäkö veisit hevosen osaraan? Hyväksyisikö kimppakumppani sen? Tai jos ottaisit kimppakumppanin sieltä: Mitä hän sanoisi kun haluatkin tuoda hevosen kotiin?
      Ei,ei, ei. Ei kimppaa.

    • omaparempi

      Myös minä kannatan ihan omaa hevosta, itse otin kaverin kanssa kimppaan hevosen ja siinä meni ihan pieleen kaikki ja riitoja tuli milloin mistäkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe