Kaupunkiin samat säännöt kuin vesille!

El_Capitaine_Haddock

Olisi mukava ajella kaupungissa, kun:

- Pitäisi väistää muita autoja sen mukaan, mistä päin tuulee.

-Pitäisi ajella vuorotellen liikenteenjakajan oikealta tai vasemmalta puolelta vähän sen mukaan, mihin ilmansuuntaan on menossa ja onko määränpää kaupunki jai maaseutu.

-Pitäisi väistellä muita autoja sen mukaan, ajaako toinen vapaalla vai onko hänellä vaihde päällä.

- Siltojen paino- tai korkeusrajoituksia ei ilmoitettaisi missään, vaan pitäisi ostaa esikaupungissa 49 euron karttalehti ja sitten kun pääsee kaupunkiin, ostaa toinen 49 euron karttalehti. Eihän sellainen voi tulla kysymykseen, että joku ilmaiseksi saisi tietää, mahtuuko jostain ajamaan.

- Näitä väistämissääntöjä ei kerrottaisi ilmaiseksi missään.

- Tien vieressä olisi aurauskepit, mutta välillä ne olisivat 200 metrin päässä tiestä ja välillä aivan tien vieressä. Jotta saisit tietää tien oikean sijainnin, sinun on maksettava suojelurahaa 200-1000 euroon. Ilmaiseksi ojakepin paikkaa ei saa kenellekään kertoa.

jne...

Turvallista matkaa!

53

624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pysy.vaan.poissa

      Ja mitähän mukavaa siinä olisi??? Ei mitään... Onneksi kaupungissa on eri säännöt kun vesillä.

      Ja mikä tärkeintä: onneksi vesillä ei ole aloittajan kaltaisia näsäviisaita ja uusavuttomia viisastelijoita. Näin kaikilla on parempi olla.

      Kiitos.

      • ytrjghfhgkjhg

        Taidat myydä karttoja työksesi?


      • pysy.vaan.poissa
        ytrjghfhgkjhg kirjoitti:

        Taidat myydä karttoja työksesi?

        ??? EN myy karttoja... enkä tarte karttoja. Liikun tutuilla vesillä. Olen tehnyt sitä viimeiset 42 vuotta...

        Mikä oli pointtisi?


      • whatsyourproblem

        Miksi aurauskeppien paikat pitäisi tietää, ellei aja lumiauraa? Eihän kukaan muu aja niiden keppien mukaan, vaan kohti jotain päämäärää ja kepit saa olla missä haluavat. Jos taas haluat tietää, missä se päämäärä on, tarvitset kartan niin maalla kuin merelläkin. Toisaalta tiekartta ei kerro siltojen alituskorkeuksia, ne on merkitty siltoihin kuten merelläkin.

        Ja jos väistämissäännöt vesillä ovat liian vaikeat omaksua, on vika jossain muualla kuin säännöissä.


      • jaakdjöadkfj
        whatsyourproblem kirjoitti:

        Miksi aurauskeppien paikat pitäisi tietää, ellei aja lumiauraa? Eihän kukaan muu aja niiden keppien mukaan, vaan kohti jotain päämäärää ja kepit saa olla missä haluavat. Jos taas haluat tietää, missä se päämäärä on, tarvitset kartan niin maalla kuin merelläkin. Toisaalta tiekartta ei kerro siltojen alituskorkeuksia, ne on merkitty siltoihin kuten merelläkin.

        Ja jos väistämissäännöt vesillä ovat liian vaikeat omaksua, on vika jossain muualla kuin säännöissä.

        Siksi, että yleensä turvallinen tiealue on aurauskepin vieressä (tien puolella). Jos aurauskeppi on vaikkapa 40 metrin päässä metsässä ja sitten vain maksullisessa kartassa kerrotaankin, että aurauskeppi on oikeasti 40 metriä metsässä, se voi hankaloittaa liikennöintiä.


      • whatsyourproblem
        jaakdjöadkfj kirjoitti:

        Siksi, että yleensä turvallinen tiealue on aurauskepin vieressä (tien puolella). Jos aurauskeppi on vaikkapa 40 metrin päässä metsässä ja sitten vain maksullisessa kartassa kerrotaankin, että aurauskeppi on oikeasti 40 metriä metsässä, se voi hankaloittaa liikennöintiä.

        Kierteletkö autollakin kaikki levähdyspaikat aurakeppejä seuraten? Ihan sama vesillä, aurauskepit ovat vain varmistus sille, että pysyt tiellä, ei niitä käydä kaikkia katsomassa. Tietty, jos haluat tietää missä ne aurauskepit ovat, tarvitset kartana. Mutta niin tarvitset muutenkin, jos kuljet mihin hyvänsä muuhun kohteeseen kuin toistuvasti käytettyyn. Tarvitset kartan myös silloin, kun menet kohteeseen, johon ei johda aurauskeppien rajoittamaa tietä. Mitä sitten?


      • Kissussenttäs
        jaakdjöadkfj kirjoitti:

        Siksi, että yleensä turvallinen tiealue on aurauskepin vieressä (tien puolella). Jos aurauskeppi on vaikkapa 40 metrin päässä metsässä ja sitten vain maksullisessa kartassa kerrotaankin, että aurauskeppi on oikeasti 40 metriä metsässä, se voi hankaloittaa liikennöintiä.

        Niitä keppejäkö sä siellä merellä vaan kierrät. Pieni vinkki. Väylä on muutakin kuin se tikun vierys. Jos sinulla on ajatus että vesille pitäisi saada samanlaiset moottoritiet kuin maalla, niin nekin jo tavallaan on. Reittijakojärjestelmä on, mutta vain plottereissa ja kartoissa. Haluatko veneisiin myös renkaat? Aja vaan kaupungissa.


    • Steuerpflichtig

      Ei tainnut kirjoitustyylisi mennä täysin perille - ainakaan näille ensimmäisille kommentoijille.
      Mitä tulee tuohon avaukseesi, niin ilmeisesti joudumme kaiken tuon maksamaan tästä viimeisestä "vapauden" tunteen tuottamasta liikenneympäristöstä.
      Jää nähtäväksi kuinka kauan saamme nauttia tuosta tunnelmasta ennenkuin seuraava hyökkäys sitä kohtaan joudutaan kokemaan.

    • Mattikimi
      • yrgkhgkjhgjhgkh

        Ei tuo lakitekstimuoto kerro juuri yhtään mitään jos vertaa vaikka siihen, miten jotain pyöräily- tai autoilusääntöjä opetetaan.

        On tämä säälittävää; jotain kivien paikkoja ja turvallisia reittejä varjellaan kuin valtiosalaisuuksia ja jopa virallisista kartoista poistetaan syvyyskäyrät vaikka ne sinne jo kerran on veronmaksajien rahoilla laitettu.


    • OivaLus

      Minun mielestäni tuo oli hauska näkemys. Pieni epätarkkuus tai liioittelu ei haittaa vaan pikemminkin ryydittää pakinatyyliä.

      • HauskaAjatus

        Minustakin oli hauska juttu, ei tarvitse heti nillittää.

        Kapeikoista muuten riittäisi tarinaa...Kun kaksi autoa lähestyisi vastakkaista suunnista niin eihän se ole ollenkaan selvä juttu kuka menee ensin ja kummasta suunnasta. Sitymaasturit vois mennä jalkakäytävä pitkin ja matalat urheiluautot keskellä väylää, niillä kun on syväysrajoite


    • apiupoirujvölkj

      No nyt käsi sydämelle: Onko oikeasti veneilyn "turvallisuudesta" huolehtivien tahojen tavoitteena parantaa oikeasti turvallisuutta vai kerätä rahaa?

      Jos tavoitteena on turvallisuuden parantaminen, silloin materiaali olisi tietenkin vapaasti kaikkien käytettävissä, eikä joku Päijänteen keskellä olevan karin paikka olisi tarkasti salattu siten, että sen sijaintitiedon voi ostaa ainoastaan lainlaatijan kanssa läheistä yhteistyötä tekevältä yksityiseltä taholta.

    • TurunTautiako

      Maanteille ei pääse ilmatteeks autolla ajelee jos ei oo korttia hommattuna. Vesille pääsee. Autokouluissa opetellaan tieliikenteen väistämissäännöt ja liikennemerkit, samoin kuin veneilyssäkin on mahdollista kurssittautua ja opiskella säännöt.

      Autoilussa ilman karttaa ei löydä perille paitsi perstuntumalla niinkuin veneilyssäkin. Autokouluissa opetetaan kantatieverkon siltojen normi alituskorkeus 4,3 m ?? ja veneilyssä merenkulun runkoväylien siltojen ja voimalinjojen alituskorkeus merialueella 23,5 m, järvialueella 12,5 m ?? Loppujen osalta niin autoilussa kuin veneilyssäkin yksityiskohdat löytyvät kartoista mitä myydään erikseen.

      Veneellä saa ajella väylien ulkopuolella mistä syystä kartat ovat enemän kuin paikallaan. Autoilussa off-road puuha on tarkoin säänneltyä Suomessa vaan ei esimerkiksi Neukuissa. Lähtisitkö neukuissa ajelee maastoon ilman karttaa ??

      Polkupyörällä ajettaessa siltojen alituskorkeuksista ei juurikaan tarvitse välittää kun aina mahtuu tavalla tai toisella. Ja sama juttu vesillä kun kajakilla liikutaan...

      Siis ihan on yhteneväiset tsydeemit niin maalla kuin vesilläkin Suomessa

      • gfkhgljhkjhkljhl

        Karttakauppiasko se siinä? Liikennesäännöt ja teillä liikkuminen opetetaan nykyään jo alakoulussa; alkeet päiväkodissa - ja ilmaiseksi.


      • Eiilmaseks
        gfkhgljhkjhkljhl kirjoitti:

        Karttakauppiasko se siinä? Liikennesäännöt ja teillä liikkuminen opetetaan nykyään jo alakoulussa; alkeet päiväkodissa - ja ilmaiseksi.

        Ilmaiseksi niitä ei opeteta. Päivähoidossa on erilliset maksut ja koulut kustannetaan verovaroista. Kyllä koulussa käydään läpi myös vesiliikennettä ja -turvallisuutta.


    • TurunTautiako

      Mikään ei ole ilmaista ei päiväkoti eikä peruskoulutus etenkään. Kyl myö kaikki yhressä maksetaan open palkka ja koulurakennukset vielä päälle.

      Sinällään outoa ettei veneilyn peruskasvatusta anneta osana peruskouluopetusta onhan trafin laskelmien mukaan suomessa kaikkinensa n. 1,3 miljoonaa vesikulkuneuvoa...

      • ajfdhalfjkhlkj

        Joku kartelli siinä on taustalla. Vähän sama kuin jos liikennesääntöjä ei kerrottaisi tenaville vaan sanottaisiin, että osta rekkakortti jos haluat selvitä hengissä.


    • PPP59

      Onpa erikoista vääntöä kartoista nehän on suht halpojakin n. 50€ / kpl. Vesillä samoilla kartoilla pärjää hyvin 10 vuotta ja ylikin jolloin kustannus per vuosi on vitosen. Paljonko keskiverto peräprutkulla vitosella ajaa... ehkä n. 10 minuuttia.

      • iduapifupoidfu

        Niin. 50 euroa/järvi. Montako järveä on Suomessa? Kenelle tapahtuu vahinkoa, jos kivien paikat kerrotaan ilmaiseksi?


      • kunhan.haet

        Siellähän se on kaikki ilmaiseksi saatavilla netissä. Mitä ihmettä nillität. Pitäisikö jonkun vielä ilmaiseksi printata ne sinulle?


      • dgfhgkjhjhgkjhgkh
        kunhan.haet kirjoitti:

        Siellähän se on kaikki ilmaiseksi saatavilla netissä. Mitä ihmettä nillität. Pitäisikö jonkun vielä ilmaiseksi printata ne sinulle?

        No missähän merikartat ovat ilmaiseksi saatavilla netissä? Poistivat syvyyskäyrätkin karttapaikasta, kun businekset kärsivät.


      • todella.avutonta

        Jossain ne siellä karttapaikassakin ovat, mutta väähän vaikeasti löydettävinä. Mutta mitä helpoimmin saat kartat Sailmate-palvelusta ja ilmaiseksi. Yhdellä ainolla hakusanalla googleen olisit löytänyt, jos ei pitäisi nillittää.


      • aökjdökfjödklja

        No missähän ne karttapaikassa mielestäsi ovat? Kuten todettua, VERONMAKSAJIEN rahoilla tehdyt kartoitukset ovat nykyään karttamafian omaisuutta.


      • ainavainnillitystä
        aökjdökfjödklja kirjoitti:

        No missähän ne karttapaikassa mielestäsi ovat? Kuten todettua, VERONMAKSAJIEN rahoilla tehdyt kartoitukset ovat nykyään karttamafian omaisuutta.

        Hittojako minua kiinnostaa, mihin ne kartat on piilotettu. Onko Sailmaten käytössä joku ongelma, ainakin löytyy äärimmäisen helposti? Ja mafian omaisuutta tai ei, ilmaiseksi ovat jaossa.


      • aökjdökfjödklja kirjoitti:

        No missähän ne karttapaikassa mielestäsi ovat? Kuten todettua, VERONMAKSAJIEN rahoilla tehdyt kartoitukset ovat nykyään karttamafian omaisuutta.

        Sailmatessa on ilmaiseksi käytössä kaikki viralliset merikortit, muutama järvikortti puuttuu. Enemmän ominaisuuksia sisältävä sovellu tosin maksaa Playkaupassa melkein 20 €, eli yhden purjehduspäivän ruuat ja juomat yhdeltä tai kahdelta miehistön jäseneltä.


    • Puoliplaanari

      Paras olisi kuitenkin se osuus että kaikenlaiset huvi-, harraste-, työmatka-, haitta- ym autoilijat väistäisivät ammattiliikennettä.

      • poiduoipoidfupu

        Tuo olisi hyvä. Esimerkiksi takseja pitäisi väistää, mutta takseja ei saisi sen kummmemmin merkitä mitenkään. Autoilijan pitää tietää, että taksi on Väyrys-Mersu. Lisäksi väistämissääntöjen pitäisi olla erilaiset sen mukaan, kuljettaako taksi matkustajia vai ajaako tyhjänä.
        Jos joku tenava jää auton alle tulkintaepäselvyyksien vuoksi, niin se on aivan ipanan oma vika: miksei ostanut 8000 eurolla rekkakorttia ennen kuin lähti tielle pyöräilemään.


      • Flipperisti

        Ei varmaan pitäisi tähänkään puuttua, mutta missäänhän sitä ei sanota eikä huviliikenne ole millään tavalla velvollinen väistämään ns. ammattiliikennettä. Ammattiliikennettä nyt vain satutaan usein harjoittamaan sellaisilla aluksilla, joihin nähden tyypilliset huviveneet ovat väistämisvelvollisia.


      • Mrmuotoilija
        Flipperisti kirjoitti:

        Ei varmaan pitäisi tähänkään puuttua, mutta missäänhän sitä ei sanota eikä huviliikenne ole millään tavalla velvollinen väistämään ns. ammattiliikennettä. Ammattiliikennettä nyt vain satutaan usein harjoittamaan sellaisilla aluksilla, joihin nähden tyypilliset huviveneet ovat väistämisvelvollisia.

        Niin, olisiko parempi muotoilla että veneilijän kannattaa väistää laivoja ja muita isompia aluksia.


      • noudatetaan.sääntöjä
        Mrmuotoilija kirjoitti:

        Niin, olisiko parempi muotoilla että veneilijän kannattaa väistää laivoja ja muita isompia aluksia.

        Paras muotoilu on että veneilijän on noudatettava Meriteiden sääntöjä (ilman mitään omia tulkintoja)


    • Mikä.olikaan.pointti

      Ja mikähän on taas tämänkin ketjun peruna???

      Avohoitopotilaiden tajunnan virtaa???

      • aldkjöflkj

        Peruna taisi olla se, että liikennesäännöt opetetaan ilmaiseksi kaikille, mutta meriliikenteen säännöt ja kivien paikat ovat valtiosalaisuuksia.


      • Ilmaistaon
        aldkjöflkj kirjoitti:

        Peruna taisi olla se, että liikennesäännöt opetetaan ilmaiseksi kaikille, mutta meriliikenteen säännöt ja kivien paikat ovat valtiosalaisuuksia.

        Ihan päin vastoin. Karttoja ei saa ilmaiseksi, ei maalle eikä merelle.

        Liikennesääntöjä saa ilmaiseksi netistä, vesille ei autokouluautoni tarvitse käydä ja jos käy (suositeltavaa) se ei maksa tonneja vaan kymppejä.

        Mulla on kyllä ostettukin kartta ja jopa ostettu plotteri. Mutta on mulla myös kännykässä ja tabletissa "varalaitteena" Sailmate. Silloin kun sen latasin, se oli maksuton ja siihen sai lähialueiden merikartankin ilmaiseksi, ladattuna koneelle. Toimiii hyvin. Nykyään se vissiin maksaa, mutta ainahan näitä betavaiheen vehkeitä on ilmaisia Androidille ja Applelle.


      • ei.rahasta.kii
        Ilmaistaon kirjoitti:

        Ihan päin vastoin. Karttoja ei saa ilmaiseksi, ei maalle eikä merelle.

        Liikennesääntöjä saa ilmaiseksi netistä, vesille ei autokouluautoni tarvitse käydä ja jos käy (suositeltavaa) se ei maksa tonneja vaan kymppejä.

        Mulla on kyllä ostettukin kartta ja jopa ostettu plotteri. Mutta on mulla myös kännykässä ja tabletissa "varalaitteena" Sailmate. Silloin kun sen latasin, se oli maksuton ja siihen sai lähialueiden merikartankin ilmaiseksi, ladattuna koneelle. Toimiii hyvin. Nykyään se vissiin maksaa, mutta ainahan näitä betavaiheen vehkeitä on ilmaisia Androidille ja Applelle.

        Itse asiassa päinvastoin, aiemmin Sailmate oli maksullinen, nyt saa kartat ilmaiseksi. Täysi versio, joka osaa hakutoimintoja ja reititystä yms, on maksullinen.

        Navionicsin kartat maksavat muutaman kympin, mutta ne voi sitten asentaa kaikkiin omistamiinsa Androideihin samalla hinnalla. Kuten joku jo vertausta teki, ovat ne kustannukset jopa painetut kartat ostaen verrannollisia hyvin lyhyen ajelun polttoainekustannuksiin pienellä peräprutkulla.


    • MikkoSeiskakivi

      Kylläkai siellä autonratissakin saa tarkkana olla jos haluaa. Jos ei halua niin voi auton sitoa neljällä narulla tukevasti parkkipaikalle ;-))
      Minusta tämä vaikeuste vesillä on ihan hyvä. Outoa käytöstä on vain heinäkuussa kun lotterimiehet lähtee vetämään keskellä väylää paikasta A paikkaan B. Ja pennut veikoottereilla. Mutta sen ajan minä voin hyvin olla maissa.
      Ajakoon koskeen ja upottakoon paattinsa jos ei halua perustaitoja opetella.
      Kiviähän ei juurikaan uusia synny joten on aivansama miten vanhat kartat on.
      Hauska oli kun yks ukkeli meinas ajaa Karvion koskeen, se sano että plotteri näytti sinne reitin.

    • freemvj

      Kannatan. Myös kaikkiin autoihin sammuttimet, pelastusliivit ja äyskäri.

      • KapteeniTörkyturpa

        Ja tehokkaampi töötti. Nyt kun ajelen kaupungilla ja tööttään minuutin välein 10 sekuntia, ei se kuulu kunnolla jokaiseen muuhun autoon. Ebayssa oli myynnissä sireeni, joka toimii V8-moottorilla (kylmän sodan aikainen ydinasehyökkäys-varoitin) . Laskeskelin, ettei oma autoni jaksaisi sitä pyörittää, joten jotain muuta pitäisi keksiä.


      • juuso998

        sumutorvet autoihin!


    • Reehab

      Jos autossa on purjeet ja se kulkee niillä, on muiden väistettävä.

    • nettipurjehtija

      Olisihan se mukavaa, kun saisi järjestää kilpa-ajoja muun liikenteen seassa. Kuljettaja voisi ajella seitinohuessa promillen päiväkännissä ilman seurauksia. Auto tarvitsisi katsastaa vain jos kuuluu autoliittoon ja vakuutuskin olisi vapaaehtoinen. Tielle hylätyn auton voisi kuka tahansa korjata talteen ja vaatia korvausta sen pelastamisesta. Autossa pitäisi olla asennettuna turvavyöt jokaiselle kyydissä olijalle, mutta niitä ei tarvitsisi pitää kiinni. Auton saisi pysäköidä melkein minne vain, kunhan ei jätä sitä ihan toisen ikkunan alle. Jos parkkimaksuja pitää maksaa, niin parkkipaikan hoitaja tulisi suoraan auton luo sitä pyytämään. Autolla saisi myös vapaasti ajella toisen mailla. Koko tieverkostoa valvoisi vain muutama hassu poliisi ja rajavartija.

      • cscjökdjf

        Se olisi myös kivaa, jos voisi laittaa 500 kg autoon 300 hp moottorin jos se vain pysyy kiinni niin ettei irtoa kun painaa kaasua.


      • sallittua

    • Makexxxx

      Purjehtijan logiikka autoilussa: naapurin autolla pääsee 18,2 km/h niin varustelen autoani kymppitonnilla jotta pääsen 18,4 km/h. Ikinä en kuitenkaan aja kilpaa ja väitän että nopeudella ei ole väliä vaan matka on tärkein. Tosin jotkut matkalla heräävät aamulla jo kuudelta että pääsevät seuraavalle ABC-asemalle istumaan ennen puoltapäivää.

      • Omajokaiselle

        Noinkin sen voi tulkita henkilö, joka ei ole purjehtinut. Fiilis ja se tunne ei vaan ole sama jos luukuttaa beikulla 20 min seuraavalle abc.lle. eikä siinä mitään, siksihän näitä eri vehkeitä on että jokainen saa valita mieleisen.


      • NauraItsellesi
        Omajokaiselle kirjoitti:

        Noinkin sen voi tulkita henkilö, joka ei ole purjehtinut. Fiilis ja se tunne ei vaan ole sama jos luukuttaa beikulla 20 min seuraavalle abc.lle. eikä siinä mitään, siksihän näitä eri vehkeitä on että jokainen saa valita mieleisen.

        Älä ota itseesi, onhan tuo vertaus aika hauska. Monista harrastuksesta saa vastaavia vertauksia.

        Harrastukseen käytetään rahaa koska se tuottaa iloa. Sitten, kun rahaa aletaan perustella järkisyin, alkaa huumorille otollinen maaperä.


      • Kauhhiaa

        Ftietääkseni sellainenkin laji on jossa kierretään ympyrää ja sekunnin kymmenyksiä hiotaan miljoonilla. Kun omat taidot eivät riitä niin tähän vehkeeseen palkataan kuski erikseen myös miljoonilla. Joku on joskus joskus ehkä kuullut F1:stä.


      • pikkuraha

        Minäkään en aja kilpaa, mutta voisin kyllä laittaa kymppitonnin veneseen, jotta pääsisin kymmenesosasolmun kaveria nopeammin. Minä kun purjehdin kilpaa. Ja se kymmenesosa solmua riittää, eroksi, kunhan olen nopeampi.

        Todellisuudessa laittaisin sen kympin vasta sillä edellytyksellä, että oikeasti uskon ainoan eron olevan veneessä, eikä purjehtijassa.


    • Makexxxx

      Karttadata on muuten nykyään ilmaista, koska ne on kertaalleen veronmaksajien rahoilla tuotettu. Jos sen sijaan haluaa hienot myivipäällysteiset kartat, niistä pitää maksaa, ei kai kukaan niitä hyvää hyvyyttään tee. Sovelluksistakin pitää yleensä maksaa, mutta voit tehdä sellaisen itse jos osaat. Rajapinnat ovat vapaassa käytössä. Tosin monet erinomaiset sovellukset ovat ilmaisia, esim. Sailmate, Maastokartat.

    • MaallikkosaarnaajaHaddoc
    • Töttörööööö

      Säännöt ja rajoitukset olisi mielenkiintoisia. Nopeusrajoitusmerkki olisi jossain talon seinässä puun takana ja rajoitus olisi jaardeina sekunnissa. Tietyissä paikoissa olisi renkaanjäljen jättökielto, erityisesti hiekkateillä. Siitäkin kerrottaisiin pienellä kyltillä jossain puussa. Ratikkakiskoja ennen olisi merkki joka kehottaisi soittamaan torvea mutta kukaan ei koskaan tekisi sitä. Sokerina pohjalla katujen varsilla olisi erilaisia pysäköintipaikkoja mutta ei mitään merkintää saako niihin pysäköidä. Asia pitäisi vaan jotenkin tietää.

      • Ämveemarin

        Jos laittaa vaihteen vapaalle vauhdissa niin pitää nostaa katolle kartio. Jos liikennemerkki osoittaa jotakin vaaraa, niin vaara ei ole koskaan siinä paikassa vaan esim. 50m sivussa.


      • Omajokaiselle

        Tää oli hyvä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe