Eräs tarina ajassamme

huoli22222

Voiko enää ällöttävämmin ihmistä enää "käsitellä".

Nähnyt 30-luvun laman,jonka seurauksena oli annettava hoitoon muualle (tädilleen).Sota-aikana juossut pakoon pommituksia.Kengät olleet paperisia, eivät tietenkään kestäneet. Naimisiin 19v.,kaksi lasta. Toivoivat lapsilleen parempaa, söivät homeista leipää ja perunan kuoria.

Aviopuolison ammatinvaihto, päivät koulussa. Illat ja viikonloput töissä.Todella niukkaa.Elinolosuhteet myös huonot.

Aikojen parantuessa alkoi yrittäjäksi ja säästämään eläkkeeseen. Kotisairaanhoito anoi yleistä edunvalvontaa. Nyt ko.organisaatio työntää jatkuvasti palveluita. Koko elämänaikainen omaisuus ja säästöt on edunvalvojan takana. Viikkoraha on 20 €, " kun hän ei missään käy".

Ja jne.

Likainen vanhusten business.

5

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • montaihmeellistäasiaa

      Anteeksi, en ymmärtänyt?

      Kohteleeko kotisairaanhoito omaistasi jotenkin huonosti?
      Vai häiritseekö sinua, kun mahdollinen tuleva perintö meneekin vanhuksen hoitomaksuihin?

      Voit myös hoitaa sinulle rakkaan ihmisen kotonasi ( voin kokemuksesta kertoa, että se on raskasta ja omaishoidon tuki todella pieni).

    • Edunvaloja valitettavasti ei ajattele asiaa muuta kuin yhdeltä kantilta, se on taloudellinen pärjääminen. Jos vanhukselle on määrätty ulkopuolinen edunvalvoja (siis ei kukaan omainen), hänellä on valitettavasti vähän turhan paljon valtaa määrätä vanhuksen rahan käytöstä. Jos hänelle tulee esim. tietoa, että vanhus mahdollisesti tarvitsee lisää apua kotiin ja hänen rahavaransa (siis eläketulonsa) mahdollistavat sen, sitä silloin hankitaan omaisilta kysymättä. On todella surullista kuultavaa useinkin juuri edunvalvojan toiminnoista, kyllä edunvalvojankin pitäisi yhdessä omaisten kanssa miettiä miten ja mitä palveluja kotiin hankitaan ja missä omaiset pystyisivät itse auttamaan. Valitettavaa on, että yhdellä edunvalvojalla voi olla jopa 150-200 asiakasta, joten ymmärrettävää on ettei kaikille riitä aikaa näihin neuvonpitoihin.
      Vanhusten hoivaamisesta ja heidän taloudellisesta asemastaan on valitettavasti tullut yhä enenevissä määrin pelkästään business ajattelua. Kaikki ajatellaan vain rahan tai merkittävän omaisuuden kautta ja jokainen taho tahtoo siitä hyötyä. Omaisten mielipide ei yleensä paljon auta tai sitä ei juurikaan kunnioiteta, vaikka se olisi vanhuksen kannalta tärkein asia. Itse olemme sisarusteni kanssa sopineet auttavamme äitiämme kaikessa missä pystymme, olemme myös sanoneet äidillemme, että käyttää omaa rahaansa omaan hyvinvointiin ettei meitä varten tarvitse pihistellä tai säästää. Äidin eläke on pieni, mutta hän pärjää sillä, hän saa käyttää sen miten haluaa.

      • Yksomaishoitaja

        Mun olis pitänyt hankkia edunvalvonta omaiselleni, mutt en jaksanut ruveta sitä maistraatista hakemaan, kun muutenkin on ollut työllästä touhua arjen pyörittäminen. Olen siis hänen omaishoitajansa ja huolehdin kaikista hänen hoitoon liittyvistä asioista lääkitsemisestä lähtien ja teen kotityöt ja käyn laskut maksamassa ja ostan vaatteita hänelle tarpeen mukaan ja laitan ruuat jne.. Pankissa käydessämme virkailija oli silloin jo sitä mieltä,ett edunvalvonta olis syytä hankkia, mutt se on jäänyt tekemättä ihan vaan sen takia etten oikeasti jaksa ruveta perustelemaan joka ostosta miks olen esim.vaatteita ostanut omaiselleni(hän ei itse pysty vaatteita ostamaan) ja kuitteja säilyttelemään kirjanpitoa varten, joka pitää toimittaa loppuvuodesta maistraattiin. On mulla muutenkin ihan tarpeeksi stressiä muistisairasta omaistani hoitaessa. Hänellä ei ole isoja tuloja, eikä ole säästöjäkään ollenkaan, hän itse ei ollut raha-asioissa vastuuntuntoinen eli nyt tekee tiukkaa huolehtia arjesta pärjäämisessä. Jos tulee ongelmia pankin kanssa tuossa asiassa, niin sitten tulee, pitää sitten kärsiä rangaistus siitä ett yleensä rupesin omaishoitajaksi. Ei sitä pystynyt ennalta arvaamaan, ett omainen sairastuu ja varautua esim.valtakirjan tekemiseen ja myöhäistä tuo oli siinä vaiheessa, kun sairaus oli jo todettu. Ihan jo hirvittää tulevaisuus, kun olen joutunut hänen tiliään käyttämään laskujen maksuun ja ruoka-ja vaatehankintoihin. Itsellä ei ole muita tuloja kuin tuo omaishoitajan tuki ja sekin on se matalin eli ei sillä pelkästään pysty kaikkea maksamaan. Eli aika lirissä olen, kun omaishoitajaksi rupesin.


    • ENSISIJAINENTOIMI

      KAIKKI VANHUKSET VAAN VANHUSTEN HOIVAKOTEIHIN JA EDUNVALVONTAAN. AMMATTILAIS HOITAJA YM HENKILÖKUNTIEN HOITAMIKSI.

    • Ikävä juttu kun pienillä tuloilla yrittää selvitä omista ja hoidettavan puolisonsa asioista ja maksuista. Omaishoidon tuki on erittäin pieni eikä lähellekään vastaa sitä korvausta mitä ilmaistyöstä pitäisi saada. Työ on sitovaa ja raskasta ja sitä tekee 24h.
      Yksi järkevä ratkaisu olisi ollut tehdä pankkiin sopimus jo hyvissä ajoin tai viimeistään heti kun jotain merkkejä alkavasta sairaudesta alkaa näkyä. Eli reilu sopimus jossa puolisot sopivat siitä että tilin käyttöoikeus on puolisolla toisen sairastuessa. Silloin kukaan ei vaadi tositteita tai kuitteja määräajoin. Minun veljeni huolehtii äitini pankkiasioista tarvittaessa jos äiti ei itse kykene siihen tai jostain muusta syystä ei halua lähteä pankkiin käymään. Sama systeemi on myös tädilläni jonka poika huolehtii tarvittaessa äitinsä pankkiasioista. Tuo sopimus on helppo tehdä suoraan pankin palvelutiskillä ja me muut sisarukset vain annoimme suostumuksen tähän. Lisäksi ehtona on että äiti saa kotiin tiliotteen joka kuukauden vaihduttua jolloin mahdolliset tilin väärinkäytökset voidaan heti havaita. Lisäehtona on myös laskujen lisäksi käteisnostoille selvä summa jota ei voi ylittää tai jos todella on joskus tarve ylittää sen niin pankista soitetaan äidille ja varmistetaan että asia todella on näin poikkeuksellisesti sovittu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe