Vahatulppa ja tinnitus

Ahdistaa

Kärsin ongelmasta joka saa minut ihan hajalle. Olin thaimaassa vikoja päiviä, sukelsin ja vettä meni korvaan. Illalla kaivoin pumpulipuikolla jota ei saisi tehä. Tuntui outo tunne ja korva meni lukkoon. Korva oli lukossa, en kuullut kunnolla toisella korvalla, korvassa tuntui kova paine ja se tinnitti. Lensin 9.3 suomeen ja vaiva oli lentokoneessa kamala. Seuraavana aamuna menin terveyskeskukseen ja minulla oli vahatulppa. Korva huuhdeltiin ja olo helpottui muuten mutta tinnitus jäi. Nyt 11.3 vieläkin tinnittää korvassa todella kovaa ja tuntuu että myös toinenkin korva on alkanut tinnittää! Kuinka kauan tätä kestää? Tk:ssa sanoivat että on normaalia ja menee hetkessä ohi mutta nyt tuntuu että kuulokin alenee :( tulenko kuuroksi? Lähteekö tämä tinnitus ajan kanssa? Ennestään minulla ei ole tinnitusta mutta tuli heti tämän sukellus-vahatulppa-lento episodin aikana. Osaako kukaan neuvoa?😢 Olen 15 vuotias.

7

2180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla oli korvaan jäänyt pumpulitukon palanen ja korva rupesi pahoin tulehtumaan. Sekä hoitaja että lääkäri katselivat instrumentilla korvaan, eivätkä kumpikaan nähneet tuppoa (!). Lääkäri määräsi kuitenkin lääkettä, joka vei tulehduksen. Vaiva helpotti lopullisesti vasta, kun pumpulitukko imeytyi karrelle ja tuli itsestään ulos korvasta.

      Terveyskeskukset ovat tunnetusti arvauskeskuksia.

      Mene uudestaan terveyskeskukseen ja kerro, että oireet eivät ole helpottaneet. Kysy ujosti, olisiko tulehdusta helpottavasta lääkkeestä apua. Todennäköisesti tinnitus menee ajan myötä ohi, mutta tässä vaiheessa tilanne on helvetillinen.

      Jos terveyskeskuslääkäri ei uusintakäynnillä määrää lääkettä, osta apteekista joitakin reseptittömiä korvatippoja. Myyjä opastaa.

      Pelästyminen aiheuttaa lisäoireita, ahdistusta ja kamaloitumista. Hyvin luutavasti kuitenkin paranet. Tsemppiä!

      • Ahdistaa

        Miten kauan ongelmasi kesti? Ja onko täällä kohtalontovereita tinnituksesta että meneekö ohi?


      • Ahdistaa kirjoitti:

        Miten kauan ongelmasi kesti? Ja onko täällä kohtalontovereita tinnituksesta että meneekö ohi?

        Siinä puolentoista kuukautta. Kuulo oli melko matala pumpulitulpan ja tulehduksen aikana, mutta on palautunut entiselleen. Pientä tinnitusta on edelleen, mutta se on selvästi ikäkysymys, sillä olen jo yli 70 wee. Sitä oli ennen tulehdustakin, sitten se lisääntyi tulehduksen aikana ja on nyt taas entisellään.

        Kyllä se mitä luultavimmin menee sinultakin ohi, kun korvasi saa vain tulehdushoitoa ja mahdolliseen tulppaan liuotushoitoa. :-)


      • Ahdistaa

        Vahatulppa saatiin pois mutta tinnittää ja paineen tunne korvassa edelleen. Voisikohan siellä olla vettä tai alkava tulehdus?


      • Ahdistaa kirjoitti:

        Vahatulppa saatiin pois mutta tinnittää ja paineen tunne korvassa edelleen. Voisikohan siellä olla vettä tai alkava tulehdus?

        Luultavasti siellä on tulehdus, koska tinnittää, mutta vain lääkäri voi määrätä siihen lääkettä.


      • Ahdistaa

        Okei kiitos paljon avusta


    • Ahdistaa

      Yksityisellä käyty ja välikorva sekä korvakäytävä molemmat tulehtuneet ja korvatorvi turvoksissa, sain duactia, antibiootit ja korvatipat. Jos nä ei auta niin sit ihmettelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe