Voiko mikään auto olla parempi kuin Carina e

Carinankuljettaja

Carina e on hiljainen, hyvä ajettava, suorituskykyinen, erittäin luotettava, tilava, taloudellinen, hyvän näköinen ja kaikin mahdollisin tavoin yksi parhaimmista ikinä valmistetuista autoista.

Ei tule heti mieleen ainkaan mitään Carina E:tä parempaa autoa. Harmi ettei näitä saa enää uutena. Saksasta voisi hakea näitä varastoon vielä loppuelämäksi.

42

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mieleen_muistuvaa

      Hyvä ajettava? Olisikohan vuosi ollut 1996, kun Carina E oli mukana luokkaansa koskevassa vertailutestissä, asialla oli muistaakseni Tuulilasi. Suorituskykyä kehuttiin, ajettavuutta luonnehdittiin vikurimaiseksi.

      Omakohtaista kokemusta minulla ei ole. Carina Mk II:lla ja ykköskopan Avella olen ajanut. Omakseni en kumpaakaan halunnut.

    • Monellamerkilläajaja

      Omistan vm -93 sedan carinan joka on valmistettu vielä Japanissa, ajettu 417tkm. Toimii todella luotettavasti.

      Kuulostaa vitsiltä tuo avaus, jos tuo on totta niin ei ole kyllä aloittajalla kokemusta muista automerkeistä kuin Toyotasta.

      Kaupassa kävin juuri äsken, meluisaa kyytiä, hankala ajettava (pitää ohjata eli ajamalla ajaa kokoajan=( etuvetoinen auto), suorituskyky on heikko, juuri ja juuri yksin ajellessa riittää, todella luotettava ja varma kuljetin kyllä on, melko tilava, taloudellinen kyllä, melkoruma, keskitason alapuolelle onnistunut perheauto.

      Vertasin nyt kalliinpaan BMW 530D -vm99 jolla ajoin aamulla, siinä oli nuo kaikki ominaisuudet aivan eri planeetalta.
      Ei tietenkään ole reilua verrata, kun hintaluokka uutena on aivan eri päästä, mutta kyllä paljon parempia autoja löytyy jopa halvalla kuin Toyota.

      Ps. Ajan tuolla Carinalla sen takia koska olen työtön tällähetkellä ja kulut täytyy minimoida. Luotettavuus, taloudellisuus ja edullisuus loistaa Carinassa.

      Pps. Turvallisuus on todella heikko, ovissakin on vain kaksi ohutta peltiä vastakkain. Oikeissa autoissa esim. Volvo 240 oli jo vm -85 kunnon turvapalkit joka ovessa. Ajoin sillä 400tkm ja oli vähintään yhtä luotettava kuin Corolla tai Carina.

      • Caarinisti

        Ei pidä paikkaansa, että Carina E:n ovissa olisi vain kaksi peltiä rinnakkain. Kirjoitan tämän suoraan Carina E:n mainosesitteestä: Jokaisessa Carina E -mallissa on vankat turvapalkit kaikissa ovissa. Ne suojaavat tehokkaasti sivusuunnasta tulevilta törmäyksiltä - ja ovat vakuuttava näyttö Toyotan uudenaikaiseesta turvallisuusajattelusta. Matkustamo on erikoisvahvisteettu ja jäykistetty lukuisilla vahvikkeilla. Keulassa ja perässä on ohjelmoidusti kokoonpainuvat törmäysenergiaa sitoivat vyöhykkeet.


      • Toismerkillinen_mies
        Caarinisti kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, että Carina E:n ovissa olisi vain kaksi peltiä rinnakkain. Kirjoitan tämän suoraan Carina E:n mainosesitteestä: Jokaisessa Carina E -mallissa on vankat turvapalkit kaikissa ovissa. Ne suojaavat tehokkaasti sivusuunnasta tulevilta törmäyksiltä - ja ovat vakuuttava näyttö Toyotan uudenaikaiseesta turvallisuusajattelusta. Matkustamo on erikoisvahvisteettu ja jäykistetty lukuisilla vahvikkeilla. Keulassa ja perässä on ohjelmoidusti kokoonpainuvat törmäysenergiaa sitoivat vyöhykkeet.

        En ole toyotisti, mutta eikös Carina E (1992–1998) ollut alusta pitäen Euroopassa (Britanniassa) nimenomaan eurooppalaisille markkinoille valmistettu kapine? Jos nimimerkin Monellamerkilläajaja Carina vm. 1993 on Japanissa valmistettu, täytynee sen olla jotakin muuta Carina-mallisarjaa kuin E:tä.

        Avensis tuli kai korvaamaan Carinan Euroopassa jo 1997, minkä jälkeen Carinoita oli vielä jonkin aikaa tarjolla muualla.

        Jo edesmenneellä äidilläni oli viimeisenä omana ajokkina käytettynä ostettu Carina Mk II, muistaakseni vm. 1988. Hän luopui siitä ja autoilusta yleensäkin 2004, jolloin ikää oli mittarissa 88 vuotta (kortti olisi ollut voimassa ysikymppiseksi saakka). Auto oli hänelle onnen omiaan: luotettava ja vähävikainen; muilla ominaisuuksilla ei hänen käytössään niin kauheasti väliä ollutkaan. Auto on tietääkseni suvussa liikennekäytössä edelleen, noin 29 vuoden kunnioitettavassa iässä.


      • monellamerkilläajaneelle

        En tie Carinan turvallisuudesta, mutta esinm. ekan kopan avensis 1997 pärjasi törmäystesteissä ihan kohtuudella, samat arvosanat kuin Mercedes C-sarja ja esim. audi A4 joten uskon että ei carinakaan nyt ihan onneton ollut


      • Euroncap

        Avensis oli noita parempi kylläkin.


    • ihanParastaJuuJu

      Jihuu, älynjuhlaa!

    • Caarinisti

      Omistan -93 mallin Carina E Liftback mallin menee suoraan kuin juna, ei ole mitään ohjaustuntuma ongelmia, kaarteet ottaa hienosti, ihan itsekseen menee kevyellä sormenliikeellä. Sisällä ihmeen hilainen ja suorituskykyä 115 hv ja 1190 kiloa painoa, 0-100 menee 11,3 sekunnissa. Tavaratila menee farmariautosta. Esimerkiksi Mitsubishi 1,6 kiihtyy 0-100 11.4 sekunnissa. Ihan peruskulkine vieläkin.

    • toipotta

      Jokaisesta carinasta lienee oven alareunat varisseet pitkin maanteitä. Tyyppivikana on paska kitti, joka mädättää oven alareunat pois. En tiedä korjasiko toyota näitä miten koritaakun puitteissa.

      • Toyotakuski

        Toyota Carina ei ollut paha ruostumaan, siksi niitä on paljon vielä liikenteessä. Moottoritkin niissä on lähes ikuisia ja muutenkin vähä vikaisia. Ajettavuudeltaan ne olivat tuon ajan parhaita ja myös sitä muiltakin ominaisuuksiltaan.


    • Nopsatapsa

      Varma ja lämmin auto.ollut kaksi itsellä.92 ja 93 vm japanissa tehtyjä.

    • He-Tero

      Viimeiset Carinat eli E-mallit olivat ajettavuudeltaan aikansa parhaat, paljon paremmat kuin Passat, Mondeo tai Vetcra 90-luvulla, ranskalaisista kiikuista nyt puhumattakaan. Miellyttävä ja kevyeksi tehostettu ohjaus, jota pyöritteli yhdellä kädellä. Erittäin hiljainen, suuri ero saksalaisiin peltirumpuihin verrattuna ja mukavan pehmeä, mutta samalla jämäkkä alusta, sellainen, että eurooppalaiset valmistajat eivät vieläkään ole pystyneet tekemän yhtä hyvää.

      Suurin ero oli kuitenkin koneissa, Carinan 1.6-litrainen twincam 16-valve oli tehokkaampi kuin eurooppalaisten vanhanaikaiset kaksilitraiset, tehoa oli luokkaa 130 hevosta. Kaksilitraisella 160-hevosvoimaisella myllyllä Carina oli aito sportti, mutta vieläkin kovempi oli harvinainen 200-heppainen tosi tykki.

      Kestävyydessä myös aikansa paras, esim. iskarit kestävät helposti tuollaiset 400 tkm kovaa ajoa ja jarrulevyt alkavat tarvita vaihtoa vasta kun 300 tkm on mittarissa.

      • ihmeluotettavuus

        No huhuhuh, uskomus ei ole tietoa.
        Oli kokemuksena tuo 2.0 litrainen carina e eikä siinä koskaan ole niin paljon hevosia ainakaan papan pelissä ollut ,jää jälkeen 400 000km ajetulle 1.9 tdi passatillekin kiihdytyksessä kuten monessa muussakin, niin tuohon jarrulevyjen kulumiseen eihän ne kulu jos ajaa koskematta jarrupolkimeen ja eikä ole mitään ajon hallintaa, abs yms. ei kulu .
        Samaa sanoin myös eräs tojotisti jarruletkuista ettei koskaan uusita kun saksalaisissa, huhuhuh kyllä se kumi väsyy idänihmeissäkin ajetaan sitten vähempi tai enempi.
        No saksalaisten vaihdelaatikoihin ei öljyjä vaihdeta mutta toyjotaan 90000 km välein jo silloin joskus kun näitä perheessä oli ja tiheämpi huoltoväli tojotalla oli aina onhan se vieläkin sitä en tiedä.
        Ruosteesta jos pääsee eroon niin ladan veroinen kulkinen ominaisuuksitta eikä mikään hiljainen jos ikäkautensa vaikka audiin vertaa ja saksassa sain 1.8 vapaastihengittävän (90 hv) mittariin 200km/h ei onnistunut carinaaan.
        Ja silloisessa kesäreissussa saksassa papan auto kulutti bensaakin parikolme litraan enemmän kuin 80 audi -89.


      • Toyota-palstan
        ihmeluotettavuus kirjoitti:

        No huhuhuh, uskomus ei ole tietoa.
        Oli kokemuksena tuo 2.0 litrainen carina e eikä siinä koskaan ole niin paljon hevosia ainakaan papan pelissä ollut ,jää jälkeen 400 000km ajetulle 1.9 tdi passatillekin kiihdytyksessä kuten monessa muussakin, niin tuohon jarrulevyjen kulumiseen eihän ne kulu jos ajaa koskematta jarrupolkimeen ja eikä ole mitään ajon hallintaa, abs yms. ei kulu .
        Samaa sanoin myös eräs tojotisti jarruletkuista ettei koskaan uusita kun saksalaisissa, huhuhuh kyllä se kumi väsyy idänihmeissäkin ajetaan sitten vähempi tai enempi.
        No saksalaisten vaihdelaatikoihin ei öljyjä vaihdeta mutta toyjotaan 90000 km välein jo silloin joskus kun näitä perheessä oli ja tiheämpi huoltoväli tojotalla oli aina onhan se vieläkin sitä en tiedä.
        Ruosteesta jos pääsee eroon niin ladan veroinen kulkinen ominaisuuksitta eikä mikään hiljainen jos ikäkautensa vaikka audiin vertaa ja saksassa sain 1.8 vapaastihengittävän (90 hv) mittariin 200km/h ei onnistunut carinaaan.
        Ja silloisessa kesäreissussa saksassa papan auto kulutti bensaakin parikolme litraan enemmän kuin 80 audi -89.

        trollipoju kirjoittelee taas sivupersoonanaan. Ihan normaalia noloa ja lapsellista touhua trollipojulta.


      • Anonyymi
        ihmeluotettavuus kirjoitti:

        No huhuhuh, uskomus ei ole tietoa.
        Oli kokemuksena tuo 2.0 litrainen carina e eikä siinä koskaan ole niin paljon hevosia ainakaan papan pelissä ollut ,jää jälkeen 400 000km ajetulle 1.9 tdi passatillekin kiihdytyksessä kuten monessa muussakin, niin tuohon jarrulevyjen kulumiseen eihän ne kulu jos ajaa koskematta jarrupolkimeen ja eikä ole mitään ajon hallintaa, abs yms. ei kulu .
        Samaa sanoin myös eräs tojotisti jarruletkuista ettei koskaan uusita kun saksalaisissa, huhuhuh kyllä se kumi väsyy idänihmeissäkin ajetaan sitten vähempi tai enempi.
        No saksalaisten vaihdelaatikoihin ei öljyjä vaihdeta mutta toyjotaan 90000 km välein jo silloin joskus kun näitä perheessä oli ja tiheämpi huoltoväli tojotalla oli aina onhan se vieläkin sitä en tiedä.
        Ruosteesta jos pääsee eroon niin ladan veroinen kulkinen ominaisuuksitta eikä mikään hiljainen jos ikäkautensa vaikka audiin vertaa ja saksassa sain 1.8 vapaastihengittävän (90 hv) mittariin 200km/h ei onnistunut carinaaan.
        Ja silloisessa kesäreissussa saksassa papan auto kulutti bensaakin parikolme litraan enemmän kuin 80 audi -89.

        Nyt on kyllä uskomatonta tuubaa. 2.0 mallissa on 133hv, ja se kiihtyy 0-100 yhdeksässä sekunnissa. Siihen ei mikään vagin diesel pökäle pysty.


    • tojosurkeinajaa

      Taas Tero kehuu Toyotan ajo-ominaisuuksia hyviksi, mutta miksi ?
      Varmasti joka ainoa autolehti valitsi Mondeon, jos oli kyse parhaista ajo-ominaisuuksista ja Carina voitti vain moitteiden määrässä kilpailijat.
      Tero ei näytä ymmärtävän todellisuudesta mitään, vaan elää omassa mielikuvitus maailmassaan edelleen !

      • Jokaiselle_omansa

        Minä en ole autolehti, ja valitsinkin Toyota E:n aikalaisista Peugeot 406 ST 2.0:n. Tuli ylivoimaisesti pitkäaikaisin ajokkini, johon olin hyvin tyytyväinen pitkään, yli 16 vuoden ajan (tästä viimeiset vuodet Peugeot palveli tosin kakkosautona). Vasta siirtyminen yhden auton politiikkaan sai minut luopumaan uskollisesta palvelijasta vajaat 4 vuotta sitten. Auto on tiedossani ja liikenteessä edelleen, 21. vuosi menossa, omistaja tyytyväinen.

        Että se niistä ”rapeista ranskalaisista”, joihin kunnon tojotisti ei koskisi pitkällä tikullakaan! Jälleenmyyntiarvosta viis, käyttöarvo ja käytön miellyttävyys ratkaisivat pelin kohdallani. Vikakertomuskin kiitettävän lyhyt ja viat toisarvoisen pieniä.

        Itse olen Toyotaa silloin tällöin kokeillut, mutta paria ei minusta ja Tojosta ole vielä koskaan saanut. Ford ei ole kelvannut sekään, ei sen puoleen.


      • Toyota-palstan

        trollipojun epätoivo on aivan käsinkosketeltavaa. Vw-konsernilla menee pojun palkanmaksajana nyt vähän heikosti ja poju kunnon skitsona yrittää kiinnittää lukijoiden huomion pois Vw:n todellisesta ahdingosta.


      • Toyota-palstan

        trollipoju - kukas muukaan täällä yöllä yhden jälkeen sekoilisi.


      • joko.pätkii

        Amisope(lle) se vastailee 3 viikkoa vanhoihin juttuihin.


    • omistin_aikoinaan

      Carina ei ole koskaan ollut kokonaisuutena paras auto vertailutesteissä. Joku yksittäinen ominaisuus on saattanut olla huippua, mutta kokonaisuus ei. Ongelmat ovat olleet yleensä ohjaustunnossa ja ajettavuudessa. Eräässä talvivertailussa ajettavuus arvioitiin kouluarvosanoin kuutosen arvoiseksi.
      Oma kokemus aikoinaan vahvisti talviajon ongelmat suhteessa joihinkin kilpailijoihin.

      • carinanratsastaja

        Mitä huonoa carinan ajo-ominaisuuksssa on? Olen ajanut facelift carinalla vm.-97 ja se oli mielestäni parempi ajaa maantiellä kuin moni 10-15v uudempi auto. Carinassa on hydraylinen tehostin, mikä on parempi kuin sähkötoimiset.


      • omistin_aikoinaan
        carinanratsastaja kirjoitti:

        Mitä huonoa carinan ajo-ominaisuuksssa on? Olen ajanut facelift carinalla vm.-97 ja se oli mielestäni parempi ajaa maantiellä kuin moni 10-15v uudempi auto. Carinassa on hydraylinen tehostin, mikä on parempi kuin sähkötoimiset.

        Liukkaalla Carinan ohjausvasteesta ei voi lainkaan päätellä ohjauspyörän asentoa, eikä kitkan tai kaarteen vaihtelua. Ohjausliike muuttuu autoa kääntäväksi voimaksi hitaasti, joten rattia tulee helposti käännettyä liikaa joka johtaa vastaohjauksen tarpeeseen = luikertelu. Auto on lisäksi herkästi yliohjaava eli perä lähtee luistoon herkemmin kuin keula. Yliohjaavuus yhdessä tunnottoman ja hitaasti reagoivan ohjauksen kanssa on vaarallinen yhdistelmä.
        Nuo ovat ominaisuuksia joihin omistajatasolla tottuu ja jos ei koskaan ole ajanut muita autoja, ei voi tietää parempia olevan olemassakaan.
        Minulla oli Carina ll vm. 1988 ja Carina E vm. 1996, joten kokemuksesta kirjoitan. Carina E on ainut auto joka on karannut käsistäni parin sentin sohjokerroksen takia. Maantielle oli siis satanut märkää räntää pari senttiä. Reilun levyiset raiteet oli asfalttiin jo muodostuneet. Auton vasemman puolen pyörät ajautuivat huomaamatta sohjon päälle ehkä renkaan leveyden verran. Ohjauksessa ei tuntunut mitään, mutta auto oli hetkessä menossa poikittain. Ehdin aloittaa vastaohjauksen, mutta kaikki korjausyritykset tulivat liian myöhään. Auto pyörähti pyörillään 270 astetta kierrosta ja luisui kylki edellä vastaantulevien kaistan yli ojaan. Alla oli uudet Hakkapeliitat, joten renkaita ei voi syyttää.
        Talvella 2002 naapurini houkutteli minut mukaansa koeajolle Volkkariliikkeeseen. Hän oli ostamassa uutta Passatia. Minä kävin myyjän houkuttelemana ajamassa TDI farkku-Golfia. Silmäni avautuivat heti ensimmäisten kilometrien aikana. Voiko auto olla tosiaan näin helppo ajettava jääpolanteisella sivutiellä ja sohjoisella asfaltilla! Kaikki mitä olin Carinani ratissa oppinut talviajosta sai unohtaa saman tien kunhan ei yrittäisi rikkoa fysiikan lakeja. Tässä autossa kuljettaja todella tiesi mitä pyörien alla tapahtui ja pystyi ajamaan aivan luiston rajalla perstuntumalla. Sitä ei lumivallit tai sohjot hetkauttaneet mihinkään. Olin vakuuttunut kun auto oli muutenkin silloisiin tarpeisiini juuri passeli kokonsakin puolesta. Se talvi ajettiin vielä Carinalla kun Golfin toimitusaika haluamillani varusteilla oli älyttömän pitkä, yli 4 kuukautta.
        Carinat olivat teknisessä mielessä luotettavia ja vähävikaisia, mutta niin ovat olleet molemmat Golfitkin ja vähemmällä huollolla.
        Vanhana Toyota-miehenä olen käynyt koeajolla paikallisessa Tojoliikkessä aina uusien mallien tultua ajoon, mutta vain talvisin. Vielä ei ole yksikään vakuuttanut niin, että olisi tehnyt mieli palata "juurille".


      • Toyota-palstan
        omistin_aikoinaan kirjoitti:

        Liukkaalla Carinan ohjausvasteesta ei voi lainkaan päätellä ohjauspyörän asentoa, eikä kitkan tai kaarteen vaihtelua. Ohjausliike muuttuu autoa kääntäväksi voimaksi hitaasti, joten rattia tulee helposti käännettyä liikaa joka johtaa vastaohjauksen tarpeeseen = luikertelu. Auto on lisäksi herkästi yliohjaava eli perä lähtee luistoon herkemmin kuin keula. Yliohjaavuus yhdessä tunnottoman ja hitaasti reagoivan ohjauksen kanssa on vaarallinen yhdistelmä.
        Nuo ovat ominaisuuksia joihin omistajatasolla tottuu ja jos ei koskaan ole ajanut muita autoja, ei voi tietää parempia olevan olemassakaan.
        Minulla oli Carina ll vm. 1988 ja Carina E vm. 1996, joten kokemuksesta kirjoitan. Carina E on ainut auto joka on karannut käsistäni parin sentin sohjokerroksen takia. Maantielle oli siis satanut märkää räntää pari senttiä. Reilun levyiset raiteet oli asfalttiin jo muodostuneet. Auton vasemman puolen pyörät ajautuivat huomaamatta sohjon päälle ehkä renkaan leveyden verran. Ohjauksessa ei tuntunut mitään, mutta auto oli hetkessä menossa poikittain. Ehdin aloittaa vastaohjauksen, mutta kaikki korjausyritykset tulivat liian myöhään. Auto pyörähti pyörillään 270 astetta kierrosta ja luisui kylki edellä vastaantulevien kaistan yli ojaan. Alla oli uudet Hakkapeliitat, joten renkaita ei voi syyttää.
        Talvella 2002 naapurini houkutteli minut mukaansa koeajolle Volkkariliikkeeseen. Hän oli ostamassa uutta Passatia. Minä kävin myyjän houkuttelemana ajamassa TDI farkku-Golfia. Silmäni avautuivat heti ensimmäisten kilometrien aikana. Voiko auto olla tosiaan näin helppo ajettava jääpolanteisella sivutiellä ja sohjoisella asfaltilla! Kaikki mitä olin Carinani ratissa oppinut talviajosta sai unohtaa saman tien kunhan ei yrittäisi rikkoa fysiikan lakeja. Tässä autossa kuljettaja todella tiesi mitä pyörien alla tapahtui ja pystyi ajamaan aivan luiston rajalla perstuntumalla. Sitä ei lumivallit tai sohjot hetkauttaneet mihinkään. Olin vakuuttunut kun auto oli muutenkin silloisiin tarpeisiini juuri passeli kokonsakin puolesta. Se talvi ajettiin vielä Carinalla kun Golfin toimitusaika haluamillani varusteilla oli älyttömän pitkä, yli 4 kuukautta.
        Carinat olivat teknisessä mielessä luotettavia ja vähävikaisia, mutta niin ovat olleet molemmat Golfitkin ja vähemmällä huollolla.
        Vanhana Toyota-miehenä olen käynyt koeajolla paikallisessa Tojoliikkessä aina uusien mallien tultua ajoon, mutta vain talvisin. Vielä ei ole yksikään vakuuttanut niin, että olisi tehnyt mieli palata "juurille".

        trollipoju yritti tällä kertaa sovinnollisella viestillä mutta tulihan se Toyotan täysin aiheeton solvaus sieltä kuitenkin.


    • kaarlokuuskuus

      TÄYSIN YLIVOIMAINEN AUTO HINTA-LAATU NÄKÖKULMASTA SUHTEUTETTUNA YLLÄPITOKULUIHIN.

      AUTOILUSSA KULUT OVAT NRO YKSI. KAIKKI YLIMÄÄRÄINEN KANNATTAA SIJOITTAA SIIHEN MIKÄ TUOTTAA, EI KULUTA. NÄITÄ OVAT MM. KOULUTUS, OMISTUSASUNTO KASVUKESKUKSESSA, SIJOITUSASUNTO KASVUKESKUKSESSA JA OSINKOAAN KASVATTAVAT PÖRSSIOSAKKEET. KÖYHIÄ PREMIUM-KUSKEJA NÄKEE IHAN LIIKAA. PAKKO NÄYTTÄÄ.

      • Netiketti

        Nettikeskusteluissa ISOT KIRJAIMET tarkoittavat HUUTAMISTA! Huutamalla varmistat ettei mielipidettäsi arvosteta ollenkaan, useimmat eivät edes lue sellaista tekstiä. Jos haluat painottaa jotain lausetta, käytä huutomerkkiä!


    • ILoveCarinaE

      Täällä Volkkari-Villet ja Pösö-Paavot kehuvat omiaan, mutta kyllähän kaikki tietävät, että laatu tulee Toyotalta eikä Euroopan pajoilta. Carina on juuri se laatuauto, kaikki tehty tukevasti ja ensiluokkaisista materiaaleista, ei ole halpaa säästöosaa niin kuin euromerkeissä. Kaikki kestää valtavan pitkään, niin pitkään, että euroautoilla ikänsä autoillut ei sitä meinaa uskoa.
      Ajoltaan Carina E on ensiluokkainen, sopiva kompromissi saksalaisten kivikovien lavettien ja ranskalaisten sohvien välillä. Kevyt ohjaus on kaiken kruunu, sellainen pitäisi olla nykyisin myynnissä olevissa Toyotoissakin, mutta nyt onkin niitä jäykkiä ja voimakkaasti palauttavia ratkaisuja eikä siis parin sormen voimin pyöriteltäviä.

      • Mantteli.on.peritty

        Olihan se hieno auto aikanaan. Tehoa, taloudellisuutta, tilaa, varusteita ja lyömätön kestävyys. Sellainen paketti, mihin ei mikää muu merkki pystynyt.
        Vieläkin noita on aika paljon ihan ykkösautoina, ovat olleet ehkä kestävimpiä autoja ikinä.
        No, ekan kopan Ave on kyllä yhtä yhtä kestävä, niillä ajellaan pitkälti vielä 2020-luvulla. Ei ruostukaan ikinä ja tekniikka on yhtä varmaan kuin Carinassa.


    • Kari_Nisti

      Jospa Aven seuraaja onkin uusi Carina?

    • h.anuri

      "Täällä Volkkari-Villet ja Pösö-Paavot kehuvat omiaan, mutta kyllähän kaikki tietävät, että laatu tulee Toyotalta eikä Euroopan pajoilta. Carina on juuri se laatuauto, kaikki tehty tukevasti ja ensiluokkaisista materiaaleista, ei ole halpaa säästöosaa niin kuin euromerkeissä. Kaikki kestää valtavan pitkään, niin pitkään, että euroautoilla ikänsä autoillut ei sitä meinaa uskoa." En omista volkkaria enkä pösöä, carinan kyllä aikoinaan. Ei ollut ensiluokkainen miltään osalta, sisusta natisevaa muovia ja äänekäs penkit kuin olisi muovilla istunut. Kestävä, tilava, luotettava- näitä kyllä, eikä ollut edes hassumpi ajettava, mutta laatuautoksi en luokittelisi. Parhainpia Tojoja joita on tehty, ihan kelpo peli, suuntahan on tästä mennyt vain alaspäin...

      • Minun_Carina_II_GL_2.0

        oli sisustaltaan kyllä plyyshiä, penkit ja oviverhoilu. Oli sävylasit, keskuslukitukset, kattoluukku ja paljon muuta. Parasta oli että kaikki toimi ja toimii kuulemma yhä vieläkin vaikka myin auton pois jo 2007.


    • YksMerjaVaan

      Toyota voisi palata päivitettyyn e-malliin takaisin.Silti ilman turhia ja hajoavia härpäkkeitä.Sopisi käytettynä meille, joille auto on vain kuljetin ja kauppakassi, eikä rahaa korjauskustannuksiin ole liiaksi.

    • volvoskoda

      KUn en ole volkkariville enkä toyotatero mutta ylläpitokulut eivät ole ykkönen vaan auto sana merkityskin kertoo auto eli ajaminen kun paljon ajaa sen huomaan ja monesti ylläpitokuluissa kulutus on ykkönen huoltotiheys kakkonenkoska maalta on kaupunkiin matkaa ajella toyotan tapaisiin väli- ja katsastus huoltoihin tämän tämä.

      • parhaat.pärjää

        Keskimäärin Suomessa ajetaan vuodessa alle 20 tuhatta kilometriä ja huoltopaikkoja löytyy kaikkialta. Onko kovinkin suuri ongelma viedä noin kerran vuodessa huoltoon? Katsastushuollon keksit ihan omasta päästäsi. Mikä on "tämän tämä"? Aika hyvin näkyy kuitenkin Toyota kansalle kelpaavan, paremmin kuin yksikään muu merkki!


      • carinatero
        parhaat.pärjää kirjoitti:

        Keskimäärin Suomessa ajetaan vuodessa alle 20 tuhatta kilometriä ja huoltopaikkoja löytyy kaikkialta. Onko kovinkin suuri ongelma viedä noin kerran vuodessa huoltoon? Katsastushuollon keksit ihan omasta päästäsi. Mikä on "tämän tämä"? Aika hyvin näkyy kuitenkin Toyota kansalle kelpaavan, paremmin kuin yksikään muu merkki!

        Juu, kelpaisi tuollainen Carina nyttenkin. Aivan rautaisen kova kaara, ei koskaan vikoja, pieni kulutus, pahuksen hyvä ajella. Parempi se on kuin monet uudet autot, vaikka ei ole niitä vikaantuvia härpättämiä.


    • täyttäkää.himonne
    • Silloinennen

      Ainakaan Toyota ei ole enää pystynyt rakentamaan Caarinan kaltaista kolhoa mutta kilpailukykyistä autoa.

      Carinan aikaan eurooppalaisetkin käyttivät löysiä vapareita ja galvanoimattomia koreja ja korealaiset autot olivat silloin vielä vitsi. Carina sai jopa vähän mainetta kestävänä autona, vaikkei se ulkonäkönsä tai ajo-ominaisuuksiensa puolesta kovin haluttava ollutkaan. Mutta noista ajoista on kauan, ja Toyota ei ole pysynyt kilpailussa mukana vaan tarjoilee edelleen Carinan kaltaisia lehmiä liikenteeseen.

    • unelmiaaaa

      Carine E 2.0 GLi:ssä on oikeastaan kaikki. 0-100 n. 9 sekkaa ja varustelutaso aivan loistava. Parhaimmain näköinen ehkä sedanina.

      Ja olihan siitä sitten vielä erikseen se Celican moottorilla oleva GTi-malli, mitä tuotiin suomeen näytteeksi kanssa muutama kappale.

      • ekarina2.0

        Aikansa kuningasauto keskiluokassa, näin se oli. Ihan saamarin ripeä ja hyvä ajaa pitempääkin siivua. Bensakoneiden kulutus oli pieni suorituskykyyn verrattuna, dieselissä ei nyt taas tehoja yhtään liikaa.
        Jos 90-luvun autoja verrataan, niin kyllä Carina E oli paljon parempi kuin yksikään muu japsi tai eurooppalainen keskikokoinen auto.


    • Jumalmoottori4A-Fe

      Iltasanomissa olleen listauksen mukaan Suomessa on liikennekäytössä yhä lähemmäs 10000 Carina E:tä. Tämä on aika hyvin kun ottaa huomioon, että autoa myytiin yhteensä Reilut 14000 kappaletta. Noista kymmenestä tuhannesta jäljellä olevastakaan ei ole myytävänä nettiautossa kuin muutaman kymmenen yksilöä kerrallaan ja hyvät vähän ajetut yksilöt revitään käsistä.

      Tämä osoittaa Carina E:n ylivoimaisen kestävyden ja korkean haluttavuuden. Näitä ei poisteta poisteta kilvistä paitsi kolaroinnin tai Afrikkaan lähdön takia.

      • Hienoa.tekniikkaa

        Todellakin kunkkuauto. Jos nyt tuollaisessa olisi vähän enemmän turvalaitteita, se pesisi vieläkin eurooppalaiset kilpailijat ja siis nykyiset uudet autot. Kertoo pikkasen Toyotan ylivoimasta, kun jo 20 vuotta sitten teki auton, joka olisi noita juttuja lukuunottamatta yhä luokkansa ykkönen markkinoilla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe