Säännöt ovat säännöt.

Lounaan.maksaja

Kiitos Aamupostille että julkaisi nimim. Ylivääpeli SP.n upean kirjoituksen "Säännöt ovat säännöt - vastaanottokeskuksissakin". Kritisointi suomalaisesta ruoasta ja lounasajoista on ärsyttänyt monia ihmisiä. Nimimerkin kirjoitus onparasta mitä lehti on aiheesta julkaissut. Kirjoitus on laillinen ja kaiken tuosta asiasta kertova.

78

838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummelivain

      Äärettömän hyvä kirjoitus, luin se oikein antaumuksella, ihme, että Aapo julkaisi sen, tahtoo usein piilotella totuutta.

    • aihejoloppuunkaluttu

      Varmaan siinä sitten kritisoitiin antaumuksella turviksia, kun täällä kirjoitusta noin kovin ylistetään. Täällä näkyy kaikki kirjoitukset olevan hyvin, mikäli niissä kritoidaan maahanmuuttoa, muut kirjoitukset ovat aina "vihervasemmiston manipulaatiota" tai muuten täyttä roskaa.

      Jännä kuinka nämä maahanmuuttoa vastustavat nostavat jokaisen risahduksen asiasta tapetille. Muut ihmiset ei juuri aiheesta nykyisin viitsi kirjoitella.
      Minun ja ystävieni elinpiirissä ei maahanmuutto ole mikään aihe ollenkaan, ei kukaan ole asiasta kiinnostunut, ei meidän elämää kosketa tuollainen asia ensinkään.
      Luulisi öyhöttäjienkin voivan paremmin, jos keskittyisi enemmän oman elämän hoitamiseen, kuin johonkin maahanmuuttoon, kyllä yhteiskunta sen asian hoitaa.

      • nytmeneeyli

        Iho umpeen suvakki. Kait tiedät mikä päivä tänään on , on ollut varmaan sinunkin isoisäsi tai isoisoisäsi taistelemassa aikoinaan isänmaan puolesta. Ja nyt tulevat turvikset tänne takki auki VAATIMAAN hotelli tasoista palvelua. Ruoka on kuulemma huonoa, suihkut huonotasoisia, ym ym, ettäs kehtaavat, hyi


      • Silmät_avautuu

        Kirjoituksen lukemalla ymmärtää itse asian. Siinä ei ole pätkääkään "suvakkia" eikä "menokkia" ym. Siksi sen Aapokin julkaisi. Yleensä viestit ovat yliampuvia suuntaan tai toiseen ja täysin perättömiä. Siinä kerrotaan silminnäkijän kokemuksia aiheesta asiallisesti ja totuuden mukaisesti. Pitkä juttu, kannattaa lukea.


      • aihejoloppuunkaluttu

        No minä en ole Aapoa tilannut, vähän vahingossa avasin aloituksen, jonka sitten havaitsin käsittelevän aihepiiriä, mikä ei kuulu kiinnostukseni piiriin.
        Nimimerkin "nytmeneeyli" vastauksen taso jo kertoo paljon, miksi aihe ei juurikaan kiinnosta. Kun puhutaan keskustelusta, niin se ei alun perin ole tarkoittanut solvaamista, ja alatyylin loan heittoa. Näyttää siltä, että tuon maahanmuutto aihepiirin osallistujat, taas käyttävät kyseistä tyyliä kaiken aikaa.
        Tuollainen tapa ei kehitä ketään, päinvastoin. Ihmettelen sitä, kuinka tuollaiseen aiheeseen voi jumittua pitemmäksi aikaa. Se on aivan vilpitön ihmettelyn aihe, ei mitään muuta.
        Tälle yhdelle kommentoijalle, voi todeta, että isäni oli kyllä sodassa, hän olikin armeijan leivissä noin 5 vuotta, eli pääsi siviiliin vasta Lapin sodan loputtua. Teki siis osansa. Minä taas olin saapumiserässä 1/73 vietin siellä sen 11 kuukautta.
        Ihan mukava kokemus, näin rauhan aikana, sen verta olin aikanani myös kertaamassa, että sain toisen napin kaulukseen.
        Mikään "suvakki" en ole, koska minua ei aihe kiinnosta lainkaan. Minun elinpiirissä ei maahanmuutolla ole mitään tekemistä, minulle on ihan sama mitä ne syö, tai on syömäti, valittaako ruoasta vai ei.
        Itse pidän kyllä hyvästä ruoasta, ja valitettavasti sitä ei Hyvinkäältä saa, paitsi tietysti omasta kotikeittiöstä. Mikäli haluaa ravintolassa hyvin syödä, joutuu lähtemään muihin kaupunkeihin. Kesällä usein menemme lauantaisin Helsingin kauppatorille aamukahville ja sieltä Hakaniemen halliin ruokaostoksille, se on mukava tapa ostaa jotain herkkua viikonlopuksi. Täällä kun ei kauppahallia ole.
        Ruokaihmisenä voin hyvin ymmärtää, jos joku valittaa huonosta ruoasta, hyvä ruoka kun on paljon enemmän, kuin vain energiatankkaus.
        Vielä se, että aina olen äänestänyt kokoomusta, eli en myöskään ole mikään "vihervassu", se vain tiedoksi näille stereotypian viljelijöille.
        Minun osaltani tämä aihe riittää, koska en usko saavani tästäkään kirjoituksesta yhtään älyllisesti terävää palautetta. Nämä maahanmuuttoa koskevat kirjoittelut kun ovat pääosin älyllisesti varsin löysää tasoa.


      • Älyllinen-älytön
        aihejoloppuunkaluttu kirjoitti:

        No minä en ole Aapoa tilannut, vähän vahingossa avasin aloituksen, jonka sitten havaitsin käsittelevän aihepiiriä, mikä ei kuulu kiinnostukseni piiriin.
        Nimimerkin "nytmeneeyli" vastauksen taso jo kertoo paljon, miksi aihe ei juurikaan kiinnosta. Kun puhutaan keskustelusta, niin se ei alun perin ole tarkoittanut solvaamista, ja alatyylin loan heittoa. Näyttää siltä, että tuon maahanmuutto aihepiirin osallistujat, taas käyttävät kyseistä tyyliä kaiken aikaa.
        Tuollainen tapa ei kehitä ketään, päinvastoin. Ihmettelen sitä, kuinka tuollaiseen aiheeseen voi jumittua pitemmäksi aikaa. Se on aivan vilpitön ihmettelyn aihe, ei mitään muuta.
        Tälle yhdelle kommentoijalle, voi todeta, että isäni oli kyllä sodassa, hän olikin armeijan leivissä noin 5 vuotta, eli pääsi siviiliin vasta Lapin sodan loputtua. Teki siis osansa. Minä taas olin saapumiserässä 1/73 vietin siellä sen 11 kuukautta.
        Ihan mukava kokemus, näin rauhan aikana, sen verta olin aikanani myös kertaamassa, että sain toisen napin kaulukseen.
        Mikään "suvakki" en ole, koska minua ei aihe kiinnosta lainkaan. Minun elinpiirissä ei maahanmuutolla ole mitään tekemistä, minulle on ihan sama mitä ne syö, tai on syömäti, valittaako ruoasta vai ei.
        Itse pidän kyllä hyvästä ruoasta, ja valitettavasti sitä ei Hyvinkäältä saa, paitsi tietysti omasta kotikeittiöstä. Mikäli haluaa ravintolassa hyvin syödä, joutuu lähtemään muihin kaupunkeihin. Kesällä usein menemme lauantaisin Helsingin kauppatorille aamukahville ja sieltä Hakaniemen halliin ruokaostoksille, se on mukava tapa ostaa jotain herkkua viikonlopuksi. Täällä kun ei kauppahallia ole.
        Ruokaihmisenä voin hyvin ymmärtää, jos joku valittaa huonosta ruoasta, hyvä ruoka kun on paljon enemmän, kuin vain energiatankkaus.
        Vielä se, että aina olen äänestänyt kokoomusta, eli en myöskään ole mikään "vihervassu", se vain tiedoksi näille stereotypian viljelijöille.
        Minun osaltani tämä aihe riittää, koska en usko saavani tästäkään kirjoituksesta yhtään älyllisesti terävää palautetta. Nämä maahanmuuttoa koskevat kirjoittelut kun ovat pääosin älyllisesti varsin löysää tasoa.

        Hyvä kun kuitenkin kiinnostuit. Asia nähtävästi liittynee taannoisiin valituksiin ruoasta ja ruokailuajoista, jotka eivät sopineet valittajille. Kyse ei lehtijutun mukaan ole yksin Hyvinkään vok.n ongelmista vaan muistakin, koska Hennala mainittiin. Nähtävästi rutiinitoimintojen opastus ei ole mennyt perille, eikä kotouttaminen ole alkanut. Tuohon maanpuolustukseen sopivasti tänään on talvisodan päättymisen muistopäivä ja silloin eivät purnanneet ruoka-ajoista, hyvä kun ruokaa joskus saivat, mutta harvemmin lämpimänä.


      • 13.3
        aihejoloppuunkaluttu kirjoitti:

        No minä en ole Aapoa tilannut, vähän vahingossa avasin aloituksen, jonka sitten havaitsin käsittelevän aihepiiriä, mikä ei kuulu kiinnostukseni piiriin.
        Nimimerkin "nytmeneeyli" vastauksen taso jo kertoo paljon, miksi aihe ei juurikaan kiinnosta. Kun puhutaan keskustelusta, niin se ei alun perin ole tarkoittanut solvaamista, ja alatyylin loan heittoa. Näyttää siltä, että tuon maahanmuutto aihepiirin osallistujat, taas käyttävät kyseistä tyyliä kaiken aikaa.
        Tuollainen tapa ei kehitä ketään, päinvastoin. Ihmettelen sitä, kuinka tuollaiseen aiheeseen voi jumittua pitemmäksi aikaa. Se on aivan vilpitön ihmettelyn aihe, ei mitään muuta.
        Tälle yhdelle kommentoijalle, voi todeta, että isäni oli kyllä sodassa, hän olikin armeijan leivissä noin 5 vuotta, eli pääsi siviiliin vasta Lapin sodan loputtua. Teki siis osansa. Minä taas olin saapumiserässä 1/73 vietin siellä sen 11 kuukautta.
        Ihan mukava kokemus, näin rauhan aikana, sen verta olin aikanani myös kertaamassa, että sain toisen napin kaulukseen.
        Mikään "suvakki" en ole, koska minua ei aihe kiinnosta lainkaan. Minun elinpiirissä ei maahanmuutolla ole mitään tekemistä, minulle on ihan sama mitä ne syö, tai on syömäti, valittaako ruoasta vai ei.
        Itse pidän kyllä hyvästä ruoasta, ja valitettavasti sitä ei Hyvinkäältä saa, paitsi tietysti omasta kotikeittiöstä. Mikäli haluaa ravintolassa hyvin syödä, joutuu lähtemään muihin kaupunkeihin. Kesällä usein menemme lauantaisin Helsingin kauppatorille aamukahville ja sieltä Hakaniemen halliin ruokaostoksille, se on mukava tapa ostaa jotain herkkua viikonlopuksi. Täällä kun ei kauppahallia ole.
        Ruokaihmisenä voin hyvin ymmärtää, jos joku valittaa huonosta ruoasta, hyvä ruoka kun on paljon enemmän, kuin vain energiatankkaus.
        Vielä se, että aina olen äänestänyt kokoomusta, eli en myöskään ole mikään "vihervassu", se vain tiedoksi näille stereotypian viljelijöille.
        Minun osaltani tämä aihe riittää, koska en usko saavani tästäkään kirjoituksesta yhtään älyllisesti terävää palautetta. Nämä maahanmuuttoa koskevat kirjoittelut kun ovat pääosin älyllisesti varsin löysää tasoa.

        Kaikilla ei ole varaa käydä Hakaniemenhallilta ostamassa kaviaaria ja hanhenmaksa palleroita. Sehän tässä tavallista kaduntallaajaa nyppii, kun ikänsä tehnyt töitä, maksanut verot, sitten tulee porukat savimajoista ja ruikuttaavat kaikesta, mikään ei kelpaa. Olisivat jääneet puolustamaan maataan, niinkuin esiisämme teki aikoinaan.


      • Aikakultaamuistot

        On kuitenkin vallan virkistävää että edes jollakulla on erilainen katsantokanta vieraisiin tulijoihin kuin tavallisilla tasavallan taneleilla jotka joka mutkassa jaksavat muistutella manalle menneistä maan puolustajista ja muista esi-isistä, jotka ovat tehneet sitä ja tätä ja tuota. Myös paljon virheitä.

        Ikään kuin asialla olisi jotain merkitystä tässä päivässä ja tämän päivän ongelmissa. Hankkikaa aikakone ja palatkaa sinne sotiinne jos siellä oli niiin ihanaa.


      • Kunnioitusta
        Aikakultaamuistot kirjoitti:

        On kuitenkin vallan virkistävää että edes jollakulla on erilainen katsantokanta vieraisiin tulijoihin kuin tavallisilla tasavallan taneleilla jotka joka mutkassa jaksavat muistutella manalle menneistä maan puolustajista ja muista esi-isistä, jotka ovat tehneet sitä ja tätä ja tuota. Myös paljon virheitä.

        Ikään kuin asialla olisi jotain merkitystä tässä päivässä ja tämän päivän ongelmissa. Hankkikaa aikakone ja palatkaa sinne sotiinne jos siellä oli niiin ihanaa.

        Eivät kaikki veteraanit ole manan majoilla. Heidän ansiostaan me olemme nyt vapaassa maassa ilman vierasta miehitystä. Kun jotkut eivät tunne historiaa, niin heiltä on nykyisyys ja tulevaisuus hukassa ja sen huomaa.


      • Revisiitä

        Joka ainut veteraani ymmärtää tulijoita paremmin kuin tämä pullamössösukupolvi joka ei ymmärrä mistään mitään, pelkää vain hyvinvointinsa puolesta. Se on eri asia, sanovatko he sen ääneen mitä ajattelevat, veteraanius velvoittaa.

        Historioista on turha pulista jos ei ymmärrä ihmisyydestä mitään.


      • Pysytään.asiassa
        Revisiitä kirjoitti:

        Joka ainut veteraani ymmärtää tulijoita paremmin kuin tämä pullamössösukupolvi joka ei ymmärrä mistään mitään, pelkää vain hyvinvointinsa puolesta. Se on eri asia, sanovatko he sen ääneen mitä ajattelevat, veteraanius velvoittaa.

        Historioista on turha pulista jos ei ymmärrä ihmisyydestä mitään.

        Historia on faktaa ja sen julmuuksia ei saa unohtaa, jotta ne eivät toistu.


      • Kunnioitusta

        Nyt toimittaja Marjamäki on vetänyt herneen nenäänsä kun "Ylivääpeli SP.n" fiksua juttua kehutaan. Jutussa mainittu Parolan varuskunnan ruoka on kelvannut vuosien ajan suomalaisille varusmiehille ja henkilökunnalle, mutta salakuljettajille matkastaan maksaneille ei kelvannut ja tämän Marjamäki hyväksyy. Hän unohtaa "maassa maan tavalla" käytännön, jota rehelliset veronmaksajat sekä valtion ylin johto eivät unohda. Myös Aamupostin lukijat-palstan runsas ylivääpelin kirjoituksen kannatus ärsyttää tätä toimittajaa. Onko hän ollut varusmiesaikanaan yksikkönsä kaikesta valittaja itse, vai mistä kauna johtuu?


      • justjooo

        Tokkopa tuo on armeijaa käynnytkään.


      • Kunnioitusta
        justjooo kirjoitti:

        Tokkopa tuo on armeijaa käynnytkään.

        Se selittäisi asian. "Itkukolumnissaan" tuohon viittaakin asepalveluksen välttämisellä ainoastaan ihminen mieleltään terve. Onneksi talvisodan aikana kaikki olivat oikeasti terveitä.


      • Menikötalvisodassa

        Pakotettuja he olivat eivätkä palanneet terveinä vaikka ruumiissa ei olisi sodan jälkiä ollutkaan. Jotkut tajuavat sen eivätkä ihannoi sen takia mitään sotia. Selitä toinen virkkeesi, kertooko se oman terveyden tilasi vai mitä ...


      • Kunnioitusta
        Menikötalvisodassa kirjoitti:

        Pakotettuja he olivat eivätkä palanneet terveinä vaikka ruumiissa ei olisi sodan jälkiä ollutkaan. Jotkut tajuavat sen eivätkä ihannoi sen takia mitään sotia. Selitä toinen virkkeesi, kertooko se oman terveyden tilasi vai mitä ...

        Talvisotaan lähtivät myös kommunistit, jotka tunsivat tulleensa petetyksi "isä aurinkoisen" taholta. Se rauhan markkinointi kun ei ollutkaan todellista. Silloin ei miehet jättäneet perheitään yksin, eikä paenneet Ruotsiin, kuten nyt naapurimaihin ym. lähi-idässä on tapana. Ei tuolloin kenelläkään ollut aikaan lässytellä mistään ihainnoinnista, eivätkä ehtineet terveytttään pohtia kun rajan yli tultiin klo. 5 aikoihin ja pommikoneet pommittivat kaupunkeja.


      • Mitämuutajäänytväliin

        Mitä horiset? Kyllä ne perheet jäivät yksin, ilman miestä kun sen oli pakko mennä rintamalle. Muutenkin voisit lukea hieman tarkemmin vai onko luki-luki?


      • Yksi.pakeni
        Kunnioitusta kirjoitti:

        Talvisotaan lähtivät myös kommunistit, jotka tunsivat tulleensa petetyksi "isä aurinkoisen" taholta. Se rauhan markkinointi kun ei ollutkaan todellista. Silloin ei miehet jättäneet perheitään yksin, eikä paenneet Ruotsiin, kuten nyt naapurimaihin ym. lähi-idässä on tapana. Ei tuolloin kenelläkään ollut aikaan lässytellä mistään ihainnoinnista, eivätkä ehtineet terveytttään pohtia kun rajan yli tultiin klo. 5 aikoihin ja pommikoneet pommittivat kaupunkeja.

        Olet oikeassa muuten, paitsi ulkoministeri Erkon kohdalla, joka pakeni Ruotsiin. Tosin hän erosi heti ulkoministerin tehtävistä. Rintamasotilaat eivät Ruotsiin paenneet.


    • NolottaaOllaTavallinen

      Aihejoloppuunkaluttu sai tyhjennettyä sydämensä. Hyvä niin. Hän on poikkeuksellinen yksilö, jota ei näytä toistoistaan päätellen kiinnostavan yhteiskunta niin paljoa kuin hyvä ruoka. Wow! Sitäpaitsi hänen tekstinsä huokuu ylivertaista sivistyneisyyttä, joten hänen täytyy olla Mensalainen, täydellistä hipova älykkö.

      • Salattu.kuukausia

        On hyvä että asioita tuodaan julkisuuteen, ettei käy kuin Laitilassa.


      • Nyt.julkistettu
        Salattu.kuukausia kirjoitti:

        On hyvä että asioita tuodaan julkisuuteen, ettei käy kuin Laitilassa.

        Se Laitilassa tapahtunut raiskaus salattiin kaikilta, vaikka nakkikiskarähinätkin yleensä julkaistiin. Onko salailun ilmapiiri jälleen palannut? Tuo raiskaus tapahtui jo viime vuoden puolella.


    • YliväbältäHyväKirjoitus

      Mamujen ottaminen Suomeen sellaisista populaatiosta, joissa mediaani-ÄO on 20 pinnaa suomalaisia alhaisempi, on älyllisesti todella löysää.

      • voipyhäsylvi

        Ja nehän ovat rintamakarkureita, muistatteko historiaa tuntevat , kuinka kävi rintamakarkureille muinoin.


    • Tuollaista.lisää

      Aloituksessa mainittu kirjoitus Aamupostissa on saanut runsaasti kehuja aikaan. Nimenomaan kirjoituksen asiallisuus ja rehellisyys ovat avaintekijöitä.

      • Kunnioitusta

        Siksipä ihmettelen miksi Aamupostin yksi toimittaja on ottanut kyseisen kirjoituksen silmätikukseen ja lauantain lehdessä haukkuu varsinkin sitä kehuneita. Nyt kun Suomessa on palautettu sananvapaus ilman itsesensuuria, niin miksi sensuurin kannattaja vielä jaksaa kitistä asiasta. Nythän lehdistö ottaa takaisin sitä minkä vuosien aikana ovat menettäneet muille toimijoille.


    • korporaalisestievp

      Juttu nyt ei kovin kummoisia kehuja olisi ansainnut. Ei ihan osu vertailu kohdilleen, kun puhutaan meikäläisistä varusmiehistä ja toisenlaisesta ruokakulttuurista tulevia pakolaisia. Noilla ihmisillä voi olla kova huoli sinne jääneistä sukulaisista, meidän varusmiehillä ei vastaavaa lähtötilannetta ole. Ei sieltä mihinkään lomamatkalle ole lähdetty, pakon alla hakemaan elämisen mahdollisuuksia. Meikäläinen varusmies tietää pääsevänsä pois muutamassa kuukaudessa, nuo pakolaiset taas elää jatkuvassa epävarmuudessa tulevaisuudestaan.
      Mikä tuossa kirjoituksessa muka on kehuttavaa, kun se ei edes ota huomioon erilaisia lähtökohtia ?

      • Kunnioitusta

        Jos reissuun lähtee salakuljettajille kalliisti maksaen ja naiset sekä lapse sinne jättäen, niin ei pitäisi ruoasta ja majoituksesta purnata niiden kustantajille. Kirjoituksessa on kehuttavaa rehellisyys ja tosiasioden esiintuominen Suomen lakia rikkomatta. Kyllä näistä puhutaan toreilla, kaduilla ja muualla kun ihmiset kohtaa aivan suoraan puhuen, mutta ne kertomukset eivät julkisuuden mediassa menisi sensuurista läpi. Kyseessä on kaksi eri maailmaa tässä asiassa, joten nimim. Ylivääpeli sp on osannut tuoda asian julkisuuteen lain kirjainta noudattaen. Ruokakulttuurissakin mennään maassa maan tavalla, kuten lomareissaajat tietävät.


      • Marsmatkaan

        Vodka-turisti Suomesta suunnistaa Suomi-baariin lihapullille ja muusille jos sellainen vain kohdemaasta löytyy. Lain kirjaimet ovat yleensä ottaenkin niin kieroja ja lieroja ja vailla normaalia järkeä että niihin on turha viitata kun puhutaan ihmisten inhimillisestä hädästä.

        Kun se oli mies tässä maassa joka lähti sotimaan kun käsky kävi, niin luonnollisesti se on mies myös niissä maissa, joista on pakko lähteä hakemaan perheelle parempia elinolosuhteita kuin mitä oman maan seniili johtaja pystyy tarjoamaan.

        Kommentistasi ei selviä mitä kunnioitat, mutta ymmärryksesi tulee ilmi. Ennen kuin puhut eri maailmoista tietäväisesti, käväisepä tarpeeksi pitkä aika väistelemässä pyssyjä ja pommeja.


      • Käpykaartin.väkeäkö
        Marsmatkaan kirjoitti:

        Vodka-turisti Suomesta suunnistaa Suomi-baariin lihapullille ja muusille jos sellainen vain kohdemaasta löytyy. Lain kirjaimet ovat yleensä ottaenkin niin kieroja ja lieroja ja vailla normaalia järkeä että niihin on turha viitata kun puhutaan ihmisten inhimillisestä hädästä.

        Kun se oli mies tässä maassa joka lähti sotimaan kun käsky kävi, niin luonnollisesti se on mies myös niissä maissa, joista on pakko lähteä hakemaan perheelle parempia elinolosuhteita kuin mitä oman maan seniili johtaja pystyy tarjoamaan.

        Kommentistasi ei selviä mitä kunnioitat, mutta ymmärryksesi tulee ilmi. Ennen kuin puhut eri maailmoista tietäväisesti, käväisepä tarpeeksi pitkä aika väistelemässä pyssyjä ja pommeja.

        Jotkut eivät halunneet väistellä ym. mutta jättivät lapset, vaimot ja äidit väistelemään maksaessaan salakuljettajille suuria summia kuljetuksista. Ryhdikästäkö toimintaa?


      • Yhtäryhditöntä

        Niinhän ne jäivät suomalaisetkin "lapset, vaimot ja äidit" oman onnensa nojaan kotiin hoitelemaan juttuja ja pelkäämään sekä lähtijän että oman henkensä puolesta.


    • korporaalisestievp

      Eli yritätte sanoa kirjoituksen olevan hyvän, koska kirjoittaja on osannut kritisoida, ilman turhaa rasistista nimittelyä. Normaalissa elämässä tuo nyt ei kovin erikoinen saavutus olisi, mutta kai se islam pelkoisten kesken on harvinaista herkkua.

      Mielestäni siinä ei sisällöllisesti löydy kehuttavaa, niin kuin jo sanoin, lähtökohtaisesti vertailut on ihan hakoteillä, niissä mielipide menee täysin metsään.

      • Väärä.kortti

        Nyt jo otit rasistikortin esille kun keskustellaan ruoan kelpaamattomuudesta ja säännöllisistä ruoka-ajoista. Jotkut siihen ruokien tarjoiluunkin ja valmistamiseen ovat sidottuja.


      • korporaalisestievp
        Väärä.kortti kirjoitti:

        Nyt jo otit rasistikortin esille kun keskustellaan ruoan kelpaamattomuudesta ja säännöllisistä ruoka-ajoista. Jotkut siihen ruokien tarjoiluunkin ja valmistamiseen ovat sidottuja.

        "rasistikortti" ? Missä sinä sellaisen näet ? käyttämäni ilmaisu islam pelkoinen viittaa vain henkilöihin, jotka ovat aiheesta kohtuuttoman kiinnostuneita. Ei tavallinen kansalainen ole kiinnostunut aiheesta juurikaan. Itse olen ajatellut tuollaisten henkilöiden pelkäävän vierasta kulttuuria, eikö se teidän "mestari" Halla-aho nimenomaan ole islam pelkoinen, sehän on hänen ainoa agenda ?

        Eikö tässä keskustella ylivääpelin kirjoittamasta mielipiteestä. Minä kritisoin lähinnä mielipiteen sisällön hyvyyttä. Minusta siinä ei ollut mitään kehumista. Kehujille mielestä se hyvyys, näyttää minun mielestä tulevan siitä, että koko kirjoitus on oikeassa mediassa julkaisukelpoista tekstiä, oli siis asiallisesti muotoiltu mielipide. Muutenhan se ei kehuja ansainnut, ainakaan faktat ei ollut kohdillaan, vertailu ontui pahemman kerran. Ylivääpelin mielestä esim. meikäläiset varusmiehet sopeutuu hyvin palvelukseen, ilman ongelmia. Kuinka hän alan ammattilaisena nähnyt syytä mainita, kuinka esim. 2015 varusmiehistä keskeytti 4000 palveluksen. 3000 heistä mielenterveydellisin syin, eivät sopeudu kuriin ja järjestykseen. Puolustusvoimien mukaan, nykyisin keskeyttää 15% tulokkaista palveluksen, minusta se on suuri määrä. Eli ylivääpelin kehut menee siinäkin väärään ositteeseen.


      • Kunhan_kommentoin
        korporaalisestievp kirjoitti:

        "rasistikortti" ? Missä sinä sellaisen näet ? käyttämäni ilmaisu islam pelkoinen viittaa vain henkilöihin, jotka ovat aiheesta kohtuuttoman kiinnostuneita. Ei tavallinen kansalainen ole kiinnostunut aiheesta juurikaan. Itse olen ajatellut tuollaisten henkilöiden pelkäävän vierasta kulttuuria, eikö se teidän "mestari" Halla-aho nimenomaan ole islam pelkoinen, sehän on hänen ainoa agenda ?

        Eikö tässä keskustella ylivääpelin kirjoittamasta mielipiteestä. Minä kritisoin lähinnä mielipiteen sisällön hyvyyttä. Minusta siinä ei ollut mitään kehumista. Kehujille mielestä se hyvyys, näyttää minun mielestä tulevan siitä, että koko kirjoitus on oikeassa mediassa julkaisukelpoista tekstiä, oli siis asiallisesti muotoiltu mielipide. Muutenhan se ei kehuja ansainnut, ainakaan faktat ei ollut kohdillaan, vertailu ontui pahemman kerran. Ylivääpelin mielestä esim. meikäläiset varusmiehet sopeutuu hyvin palvelukseen, ilman ongelmia. Kuinka hän alan ammattilaisena nähnyt syytä mainita, kuinka esim. 2015 varusmiehistä keskeytti 4000 palveluksen. 3000 heistä mielenterveydellisin syin, eivät sopeudu kuriin ja järjestykseen. Puolustusvoimien mukaan, nykyisin keskeyttää 15% tulokkaista palveluksen, minusta se on suuri määrä. Eli ylivääpelin kehut menee siinäkin väärään ositteeseen.

        "rasistista nimittelyä". Rasistikortin käyttö on sananvapauden vastaista.. Asepalveluksen keskeytys tapahtuu heti alkupäivinä. On rasittavaa nousta jo aamulla ja tukkakin on pitänyt leikata siistiksi. No nuo ovat jo toisen keskustelun aihe. Onneksi Suomessa on jälleen alkamassa sananvapaus, toki lakien puitteissa.


    • Olenko.rassisti

      Halla-ahon sanoin: "Suomi ei voi olla globaali sosiaalitoimisto, johon kenellä tahansa on oikeus lampsia sisään elätettäväksi ja esittää röyhkeitä vaatimuksia". Tämä ilmaisu oli sitten liian rasistinen Aamupostin tekstiviestipalstalle eikä sitä julkaistu. Ylivääpelin kirjoitus piti kuitenkin sisällään saman asian. Liikutuin tuon kirjoituksen äärellä. Vanhukset todellakin pääsevät joissakin paikoissa kerran viikossa suihkuun, kun esim. pesijä käy terveyskeskuksen vuodeosastolla vain viikoittain. Loppuaika virutaan vaipoissa nälkäisenä eikä kahviinkaan ole varaa.

      Matkalla kotiin kävelin Kelan ohi juuri kun sieltä tuli ulos iso muslimilauma pikkulapsineen. He tienaavat tekaisemalla kersoja, joita eivät sitten saa ylös ennen kello 12.30 ja syyttävät suomalaisia omien lastensa nälkiinnyttämisestä. Hymyilytti kuinka ajankohtainen Halla-ahon lausuma on.

      • uskotkoitsejuttuihisi

        "liikutuin tuon kirjoituksen äärellä" varmaan liikutuit myös omasta mielikuvitus kirjoituksesta, sehän on juuri mielikuvilla pelaavaa vastakkainasettelua, miten lienee faktojen kanssa, varmaan samalla tasolla kun Trumpin twiitit.

        Suomessa viimevuonna kuoli enemmän ihmisiä, kuin syntyi. Hyvä että joku niitä lapsia tekee, jos kantaväestöstä ei ole enää lapsia värkkäämään.


      • Lounaan.maksaja

        Juuri tuo mummojen kahvit vain yhtenä esimerkkinä on se mikä synnyttää katkeruutta. Aina on rahat valtiolta ja kaupungilta loppu, sekä pääkaupunseudulla valtava asuntopula. Sitten kuitenkin ohituskaista toimii ja kaikki tarjottu on huonoa ruokia myöten. On ihme että ollaan vain kirjoitusten tasolla. Tätä sitten jotkut vielä hyväksyvät. Ei kaikilla ole varaa kaviaareihin, eikä luksusasuntoihin, kuten yhdessäkin viestissä kehuskellaan. Maassa maan tavalla sopii tähänkin.


      • Olenko.rasisti
        uskotkoitsejuttuihisi kirjoitti:

        "liikutuin tuon kirjoituksen äärellä" varmaan liikutuit myös omasta mielikuvitus kirjoituksesta, sehän on juuri mielikuvilla pelaavaa vastakkainasettelua, miten lienee faktojen kanssa, varmaan samalla tasolla kun Trumpin twiitit.

        Suomessa viimevuonna kuoli enemmän ihmisiä, kuin syntyi. Hyvä että joku niitä lapsia tekee, jos kantaväestöstä ei ole enää lapsia värkkäämään.

        Ei se määrä vaan laatu. Luku- ja kirjoitustaidottomien "insinöörien" jälkeläisiä voi olla paljon, mutta on epätodennäköistä, että heistä tulisi nettoveronmaksajia tähän yhteiskuntaan. Ruotsista voi katsoa mallia, mille alalle nämä ihmiset päätyvät. Viittaan jengiväkivaltaan ja huumekauppaan.


      • Kun.mikään.ei.kelpaa
        Olenko.rasisti kirjoitti:

        Ei se määrä vaan laatu. Luku- ja kirjoitustaidottomien "insinöörien" jälkeläisiä voi olla paljon, mutta on epätodennäköistä, että heistä tulisi nettoveronmaksajia tähän yhteiskuntaan. Ruotsista voi katsoa mallia, mille alalle nämä ihmiset päätyvät. Viittaan jengiväkivaltaan ja huumekauppaan.

        Sehän tässä monen veronmaksajan mielessä on ollut kun vuosien ajan on seurannut uutisointia Ranskan ja Ruotsin mellakoista.


    • MellakoitaTulossa

      Muslimit riitelevät kaikkien kanssa ja kaikkialla. Muslimit tappelevat juutalaisten ja kristittyjen, sikhien, buddhalaisten ja hindujen kanssa, he ovat tukkanuottasilla ateistien ja muslimien kanssa. 90 prosentissa maailman konflikteista ovat muslimit mukana taisteluissa. Kiinassa, Thaimaassa, Intiassa, Venäjällä, Kaakkois-Euroopassa ja monissa muissa paikoissa. Islamilaiset maat Gibraltarilta Indonesiaan ovat inhimillisiä katastrofeja. Meillä on vastaukset, miksi hallituksemme vaatii tänne tuotavan lisää?

      Niin kauan kuin muslimiväestö on pienempi tai noin 1% koko maan väestöstä, muslimeja pidetään rauhaa rakastavana vähemmistönä eikä uhkana kenellekään.

      Kansojen muslimiprosentit (koskee myös alueita tai kaupunkeja)

      USA 1,0%
      Australia 1,5%
      Italia 1,5%
      Norja 1,8%
      Kanada 1,9%
      Kiina 2,0%

      Kun se kasvaa 2% ja 3% he alkavat käännyttää muita etnisiä vähemmistöjä ja tyytymättömiä ryhmiä ja hankkia jäseniä vankiloista ja katujengeistä.

      Tanska 2,0%
      Iso-Britannia 2,7%
      Saksa 3,7%
      Espanja 4,0%
      Thaimaa 4,6%

      5% he alkavat käyttäytymään ja vaatimaan kohtuuttomasti vaikutusvaltaa suhteessa heidän osuuteensa väestöstä. He vaikuttavat halalin ja islamilaisten standardien käyttöönottoon ja siten varmistavat työpaikkoja muslimeille. He lisäävät valintamyymäläketjujen painostusta saadakseen tuotteet hyllyillä esille, sekä uhkailemalla niitä, jotka eivät noudata vaatimuksia.

      Sveitsi 4,3%
      Filippiinit 5,0%
      Ruotsi 5,0% (ehkä 6-7 %)
      Hollanti 5,5%
      Trinidad ja Tobago 5,8%
      Ranska 8,0%

      Tässä vaiheessa he vaativat hallitusta sallimaan heidän harjoittaa shariaa, islamilaista lakia. Lopullisena päämääränä islamilla ei ole muuttaa maailmaa vaan vahvistaa shariaa koko maailmassa.

      Kun muslimit saavuttavat 10% väestöstä, he lisäävät laittomuuksia yhtenä keinona valittaa elinehdoista. Mitkä tahansa ei-muslimiset toimenpiteet loukkaavat islamia ja johtavat kansannousuihin, uhkaan ja väkivaltaan.

      Guyana 10,0%
      Intia 13,4%
      Israel 16,0%
      Kenia 10,0%
      Venäjä 15,0%

      Saavutettuaan 20%, alkavat rajut mellakat. Miliisien ja ei-toivottujen murhat sekä kirkkojen ja synagogien polttaminen.

      Etiopia 32,8%

      40% näemme laajoja verilöylyjä, terrori-iskuja ja jatkuvaa jihad sodankäyntiä.

      Bosnia 40,0%
      Tšad 50,1%
      Libanon 59,7% (joka oli Lähi-idän helmi kunnes sinne tuli muslimienemmistö)

      60% voimme odottaa kaikkien ei-uskovien ja muiden uskontojen vainoa, etnisiä puhdistuksia, sharia lain käyttöä aseena ja Jizya, vero, joka asetetaan vääräuskoisille.

      Albania 70,0%
      Malesia 60,4%
      Qatar 77,5%
      Sudan 70,0%

      80 % jälkeen seuraa valtion etninen puhdistus.

      Bangladesh 83,0%
      Egypti 90,0%
      Gaza 98,7%
      Indonesia 86,1%
      Iran 98,0%
      Irak 97,0%
      Jordania 92,0%
      Marokko 98,7%
      Pakistan 97,0%
      Syria 90,0%
      Tadzjikistan 90,0%
      Turkki 99,8%
      Yhdistyneet Arabimiraatit 96,0%

      100% muslimeja, olemme tulleet paratiisiin, "Dar es Salaamiin," islamilaiseen Rauhan Taloon, ikuisen rauhan, koska kaikki ovat muslimeja - näette itse, mikä paratiisi.

      Jemen 99,9%
      Afghanistan 100,0%
      Saudiarabia 100,0%
      Somalia 100,0%

      (tuo juttu on erään petterssonin plogista, taitaa oll ruotsalainen)

      • Kylmää.tilastoa

        Mielenkiintoista tilastointia.


    • MellakoitaTulossa

      Joo, tuo juttu löytyy:
      https://petterssonsblogg.se/2016/02/26/andel-muslimer-i-olika-lander-och-hur-fredliga-de-ar-2/

      Mielenkiintoista tai ei, nuo 80- ja 100-prosenttisesti islamilaiset valtiot eivät ole mielestäni ihan sellaisessa paratiisissa kuin öapsenuskossani paratiisin luulin olevan. Siis "täysmuslimimaissa" näkyy löytyvän hyviä syitä tappaa koko ajan toisia muslimeja. Erilaisissa koulukunnissa opiskellaan ja keksitään syitä, joiden perusteella voi tappaa toisen muslimin, kun muiden uskontojen harjoittajat on jo tapettu tai karkoitettu.
      Kuinka paljon haluatte muslimeja Suomeen?

      • Suvakit.vaikenee

        Iso-Britanniassa näkyy olevan 2,7 % ja nyt siellä on Lontoossa täys teurastus menossa. Jalkakäytävällä on ajettu ihmisten päällä ja joku asemies pysäytetty parlamentin portaille. Tilanne vielä kesken. Sattui muuten Brysselin terrori-iskun vuosipäiväksi. Siellä kuoli 32 terrorin iskussa jos oikein muistan ja 300 sai vammoja.


      • Pienijoukkoeiolekaikki

        Miten niin "sattui" ?


      • sattuipa.osuvasti

        Ei nuo ns. vuosipäiväiskut ole mikään uusi asia. Ainahan erilaiset hörhöt heräävät toimimaan ja ikäänkuin kunnioittaakseen omia ihanteitaan jonkin tapahtuman vuosipäivänä.


      • Tarkalleen

        Nii-in, ei siis sattunut vaan oli aivan varta vasten suunniteltu siksi päiväksi.


    • Sodat.sodittu

      Jonkun uutisen mukaan on myönteisen päätöksen saaneita matuja sijoitettu 92 Hyvinkäälle asumaan. Kielteisen päätöksen saaneita ei Hyvinkäällä liene vaan he ovat Helsingissä Rautatientorilla telttamajoituksessa omasta tahdostaan. Kohta VOK voitaneen sulkea kunhan viimeisten asiat saadaan päätökseen. Paljon on myös matkustanut takaisin lähtömaihinsa.

    • SodatJatkuvatAina

      Jonkun uutisen mukaan.... ei Hyvinkäällä liene? Voitaneen sulkea? Voisitko tarkentaa sekavaa arviotasi sotasi sotinut "veteraani". Suomessa asuvista on nyt tuo reilu prosentti muslimeja, pääosa suomalaisia, kotoutuneita ja täällä syntyneitä, joten pelkoa ja huolta siitä, että he aikoisivat ottaa vallan ja sharialain käyttöön lähipäivinä, ei liene. Muslimien halua vallata maailma ei kannata kuitenkaan unohtaa koska se on faktaa.

      • Ei.löytynyt

        Kenelle nyt vastasit? Mikset vastaa suoraan hänelle klikkaamalla "kommentoi" kohtaa.Silloin löytyisi se oikea kohde.


      • SodatJatkuvatAina

        Sinun pitäisi lukea ketjua kronologisessa järjestyksessä, että voisit seurata keskustelun kulkua. Ei keskustelusta kehity kriittistä ja rakentavaa, jos joku huutelee väliin, tietämättä edes mistä keskustellaan. "Sodat.sodittu" kirjoitti arveluja ja epäselvistä lähteistä kuulemiaan juoruja, ei vahvistettua tietoa. Toki sekin voi pitää keskustelua yllä jonkin tasoisena, mutta juuri nuo "serkun kaiman ystävän tutulta" saadut tiedot voivat ohjata keskustelua epäasialliseen suuntaan.
        Kiitos sinulle,"Ei.löytynyt", kiinnostuksesta asiaan!

        Tuo ruotsalaisen Petterssonin plogijutun suomennos (tässä ketjussa) on aika mielenkiintoinen: Katsele sinäkin noita prosenttilukuja, ja vertaile päivittäisiin terroritapauksiin, ja katso tapahtumavaltion uskontoryhmien osuuksia. Et ylläty.
        (Skeptinen ninimerkkini on ajankohtainen, vaikka 70-luvulla olikin maailmassa yksi päivä, jolloin ei "virallisesti" sodittu. Toki silloinkin saattoi olla ainakin Afrikassa joidenkin heimojen välisiä taisteluita.)


      • Ei.löytynyt
        SodatJatkuvatAina kirjoitti:

        Sinun pitäisi lukea ketjua kronologisessa järjestyksessä, että voisit seurata keskustelun kulkua. Ei keskustelusta kehity kriittistä ja rakentavaa, jos joku huutelee väliin, tietämättä edes mistä keskustellaan. "Sodat.sodittu" kirjoitti arveluja ja epäselvistä lähteistä kuulemiaan juoruja, ei vahvistettua tietoa. Toki sekin voi pitää keskustelua yllä jonkin tasoisena, mutta juuri nuo "serkun kaiman ystävän tutulta" saadut tiedot voivat ohjata keskustelua epäasialliseen suuntaan.
        Kiitos sinulle,"Ei.löytynyt", kiinnostuksesta asiaan!

        Tuo ruotsalaisen Petterssonin plogijutun suomennos (tässä ketjussa) on aika mielenkiintoinen: Katsele sinäkin noita prosenttilukuja, ja vertaile päivittäisiin terroritapauksiin, ja katso tapahtumavaltion uskontoryhmien osuuksia. Et ylläty.
        (Skeptinen ninimerkkini on ajankohtainen, vaikka 70-luvulla olikin maailmassa yksi päivä, jolloin ei "virallisesti" sodittu. Toki silloinkin saattoi olla ainakin Afrikassa joidenkin heimojen välisiä taisteluita.)

        Aina on jossain päin maailmaa sodittu tai kahinoitu, ei siitä mihinkään päästä. Tähän nyt Suomea koskevaan ongelmaan on hankala ns. neutraalien osallisatua, koska ääripäät huutavat aina sekaan. Jotkut nimitetään ääripään rasisteiksi jos he vain uskaltavat kysyä vaikka kustannuksista. Rasisteja toki on. Toinen ääripää on suvakit jotka hyväksyvät kaiken, vaikka kustannukset ovat jo satoja miljoonia. Suvakit ovat siitäkin erikoisia että he ovat suvaitsemattomia eri mieltä olevia kohtaan ja tästä kirjoitti syksyllä Aamupostiin hyvinkääläisen koulun oppilas. Ääripäiden välissä neutraalien suuri enemmistö joka ei uskalla ongelmasta keskustella, koska ääripäät hyökkäävät keskusteluun ja myös leimatuksi tuleminen pelottaa. Tästä oli uutinen tv.ssä viime viikolla.


      • SodatJatkuvatAina

        Kirjoitat asiaa. Ääripäät käyttäytyvät epäjohdonmukaisesti. Esim. kirkko on kusessa: Kannatuksen lisäämisyritykset ovat aika heikkoja, kuten karkotettaviksi määrättyjen suojelu, ja sekava homoihin suhtautuminen. Äänekkäimmät maahanmuuton vastustajat lienevät peloissaan, ja lepsuimmat "suvakit" yhteiskunnan toiminnasta aika tietämättömiä. Harmi, että neutraalit eivät kerro mielipidettään ja anna ohjeita. Ja harmi, että Suomessa ollaan aina tyrkyllä kaikkeen mahdolliseen "maailman pelastustoimintaan".


      • Valitettavasti

        Mun mielestä Suomen pitäisi no. parantaa maailmaa eli toimia humanitaarisella alueella enemmän. - Tai oikeastaan vain ja unohtaa sotavarustelu kokonaan.


      • Kokeiltu_malli
        Valitettavasti kirjoitti:

        Mun mielestä Suomen pitäisi no. parantaa maailmaa eli toimia humanitaarisella alueella enemmän. - Tai oikeastaan vain ja unohtaa sotavarustelu kokonaan.

        Tuo malli on jo kokeiltu. Baltian maat sitä kokeilivat 1939-1940. Osa kansalaisista sai kaupantekijäisiksi junalipun Siperiaan. Paranna vain maailmaa yksinäsi.


      • Mitämuutajäänytväliin

        Tuo tuskin oli sitä mitä tarkoitan. Etkä sinä edes pysty ymmärtämään mitä tarkoitan. Siihen tarvitaan erilainen ajatusmaailma ja toisenlainen käsityskyky.


      • Historiaa.luettu
        Mitämuutajäänytväliin kirjoitti:

        Tuo tuskin oli sitä mitä tarkoitan. Etkä sinä edes pysty ymmärtämään mitä tarkoitan. Siihen tarvitaan erilainen ajatusmaailma ja toisenlainen käsityskyky.

        Varmaa tarvitaan erilaisia käsityskykyjä, mutta oikeassa hän oli. Viron historiaan perehtyminen auttaa. Osaa siperia opetti lopullisesti. Meillä tuosta ajasta on myös opittu.


      • Eriaikaerimaailma

        Historia on ollut ja mennyt ja olemassa sitä varten, että ei tehtäisi enää samalla tavalla ja samoja virheitä. Historiasta ja sen virheistä pitää nousta se erilainen ajatusmaailma, jolla jutut tehdään toisin, uudella, paremmalla tavalla.


      • Näin.on
        Eriaikaerimaailma kirjoitti:

        Historia on ollut ja mennyt ja olemassa sitä varten, että ei tehtäisi enää samalla tavalla ja samoja virheitä. Historiasta ja sen virheistä pitää nousta se erilainen ajatusmaailma, jolla jutut tehdään toisin, uudella, paremmalla tavalla.

        Neuvostoliitto on mennyt, joten samoja virheitä ei tule. Nykyajan uhka onkin terrorismi, josta ainakin Ranska, Belgia, Englanti, Saksa ym. ovat kärsineet ja tulevat kärsimään, sekä muutkin sivistyneet valtiot. Terroristeihin ei suvaitsevaisuus tai hyysäily tehoa, koska pommit ja kuorma-autot ovat tuhoisia aseita sairaiden käsissä.


    • Hyväkirjoitus

      Selaisin ketjun alkua ja kirjoituksia, näyttää olevan yritystä pitää ketju asialinjalla.
      Ääripäät on aina suvaitsemattomia, nimitetään niitä millä nimellä tahansa. Ääripään ajattelu kun on aina yksisilmäistä, suuntaan katsomatta. Kun alussa kehuttiin ylivääpelin mielipidettä, niin luin äsken myös mielipiteen, jota voi hyvin kehua.
      Artikkeli "maassa maan tavalla" 28.03 kirjoittaja on toimittaja Minna Rajanmäki. Kirjoitus löytyy Vihreä Lanka nimisestä julkaisusta. Minä löysin sen vahingossa, oli aika pitkä artikkeli, kiinnostavaksi sen teki se, että kirjoittaja itse nimittää itseään "kukkahattu tädiksi". Siinä on hyvin realistinen kuvaus tästä 2015 tulleista porukoista. Hyvin käy selväksi se, kuinka massaan mahtuu monenlaista tulijaa, myös kirjoittajan näkemykset maahanmuutto politiikan epäkohdista on hyvin teräviä ja realistisia, varsinkin "kukkahatun" kirjoittamiksi. Minusta varsin ansiokas kirjoitus, ja sen tekee hyväksi, se mistä näkökulmasta se on kirjoitettu. Kannattaa googlettaa.

      • Silmät.avautuu

        Monenlaista porukkaa, aivan niin. Asiaan osin liittyen eilen SuPon päällikkö kertoi Euroopan terrorismiin liittyen että Suomessakin on 350 henkilöä tarkkailussa. Enempää hän ei halunnut kertoa ymmärrettävästi, mutta toisessa, lehdessä olleessa jutussa kerrottiin noin 20 henkilön palanneen Suomeen sota-alueelta jossa ISIS on karkoitettu. Nyt vaaliteltoilla usea puolue lupailee että vastaisuudessa otetaan kaupungin asuttamiksi pakolaisiksi vain lapsiperheitä sotatoimialueen läheisiltä pakolaisleireiltä. Silloin kotoutus onnistunee parhaiten ja heillähän ei ole ollut rahoja maksaa salakuljettajille.


      • junanlämmittäjä
        Silmät.avautuu kirjoitti:

        Monenlaista porukkaa, aivan niin. Asiaan osin liittyen eilen SuPon päällikkö kertoi Euroopan terrorismiin liittyen että Suomessakin on 350 henkilöä tarkkailussa. Enempää hän ei halunnut kertoa ymmärrettävästi, mutta toisessa, lehdessä olleessa jutussa kerrottiin noin 20 henkilön palanneen Suomeen sota-alueelta jossa ISIS on karkoitettu. Nyt vaaliteltoilla usea puolue lupailee että vastaisuudessa otetaan kaupungin asuttamiksi pakolaisiksi vain lapsiperheitä sotatoimialueen läheisiltä pakolaisleireiltä. Silloin kotoutus onnistunee parhaiten ja heillähän ei ole ollut rahoja maksaa salakuljettajille.

        Sota alueelta palaavat on kyllä Suomessa syntyneitä Suomen kansalaisia, joten ne ei oikein osu tähän keskusteluun, siinä porukassa kun on ihan kantaväestöön kuuluviakin.
        Totta paras ratkaisu saada pakolaisvirrat hallintaan on juurikin saada leirit jonnekin lähelle lähtömaita. Se kyllä edellyttäisi EU:n laajuista sopimusta pakolaiskiintiöistä.
        Silloin sen maa kohtaisen osan voisi valita jo leireillä, se toki olisi toimivampi järjestelmä.
        Hallitsematon kansainvaellus kun ei ole kenenkään etu, se on jo nähty.


      • Silmät.avautuu
        junanlämmittäjä kirjoitti:

        Sota alueelta palaavat on kyllä Suomessa syntyneitä Suomen kansalaisia, joten ne ei oikein osu tähän keskusteluun, siinä porukassa kun on ihan kantaväestöön kuuluviakin.
        Totta paras ratkaisu saada pakolaisvirrat hallintaan on juurikin saada leirit jonnekin lähelle lähtömaita. Se kyllä edellyttäisi EU:n laajuista sopimusta pakolaiskiintiöistä.
        Silloin sen maa kohtaisen osan voisi valita jo leireillä, se toki olisi toimivampi järjestelmä.
        Hallitsematon kansainvaellus kun ei ole kenenkään etu, se on jo nähty.

        On toki muutama kantaväestöökin kuuluva, mutta pääosin Suomeen tulleita tai seuraavaa sukupolvea. Kuitenkin on lähdetty sinne vääräoppisia tappamaan ja saatu samalla koulutusta. Jotkut eivät vaan millään kotoudu henkiseen 2000-luvun sivistykseen, vaan toimivat edelleen 1800-luvun tasolla, mutta 2000-luvun tekniikalla aseet mukaan lukien. Pahin tapaus karkoitettiin juuri kovasta vastuksesta huolimatta lusittuaan vajaat 20 vuotta. Ainakin lehtitietojen mukaan tapetun tytön isä huokaisi helpotuksesta muiden puolesta. Oma tytär oli haudattu noin 17 vuotta sitten. Keskustelua ei missään tapauksessa saisi enään vaientaa, kun siitä on vihdoin vapauduttu.


    • RefugeesWelcome

      On itsestäänselvä asia, että jos ihmisiä tulee sodan, hädän ja kärsimyksen keskeltä vaarallisen matkan jälkeen Suomeen turvaan ja ihmisraukka saa vihdoinkin hieman hengähtää ja levätä ilman jatkuvaa kuolemanpelkoa, niin tällöin on ihminen oikeutettu tiettyihin erivapauksiin ja on suoranaista rasismia alkaa vaatimaan mitään byrokraattista sääntöjen noudattamista näiltä hädänalaisilta ihmisiltä! Luulisi että Hyvinkäällä olisi Helsingin läheisyyden vuoksi edes hieman enemmän sivistystä kuin vaikka jossain Rovaniemiellä, missä tällaisen rasismin vielä ymmärtäisi, mutta että 30 kilometriä pohjoiseen Suomen monikulttuurisimmasta pääkaupungista harrastetaan tällaista sääntö-natseilua ei mahdu kenenkään normaalin ihmisen ymmärrykseen! Hädänalaiset turvapaikanhakijat ovat meille elinehto, koska ilman heitä me emme tule yksinkertaisesti selviämään tulevaisuudesta, joten meidän tulee sijoittaa heihin valtavasti rahaa ja resurssia jotta kotoutumisprosessi sujuu kitkatta. Silloin ei ruveta noudattamaan mitään "sääntöjä" pilkun mukaan, vaan joustetaan niin paljon kuin on joustovaraa ja tehdään kaikkemme, jotta turvapaikanhakijoiden tahdot ja vaatimukset menevät läpi, koska he ovat todellakin ansainneet kaiken avun massiivisen hädän ja kärsimyksen jälkeen. On aika laittaa piste rasismille ja poliisin tulee keskittää kaikki resurssinta siihen, että turvapaikanhakijoiden kokema rasismi kitketään ja heistä kielteisesti ajattelevat ihmismoukat tarvittaessa vaikka ohjataan asennekasvatukseen, missä heidät koulutetaan uudelleen monikulttuurisen ja kansainvälisen Suomen normien mukaiseksi.

      • Vastaus.höynäytetylle

        Ei auta nyt rasismikortin esiin ottaminen. Kyllä säännöt ovat sitä varten että niitä noudatetaan. Maassa maan tavalla, tai maasta pois. Haukkumalla puuhan kustantajia ihmismoukiksi paljastaa sen että itse olisit asennekasvatuksen tarpeessa. Todelliset hädänalaiset ovat pakolaisleireillä mm. Syyrian naapurimaissa ja juuri näitä perheitä pitäisi ottaa kiintiöpakolaisina tänne, eikä mitään riehujia jotka ovat salakuljettajia rikastuttaneet. Nähtävästi viestisi on provo, koska kukaan veronmaksaja ei voi edes noin harhaanjoihdettu ääliösuvakki.


    • IkävääJaarittelua

      Keskustelun taso alkaa alentua, jos RefugeesWelcomen tyyppisiä osallistujia ilmaantuu lisää keskusteluun. On ilmeistä, että kyseinen humanisti ei ole ikinä ollut minkäänlaisissa talousvaikeuksissa, tai edes tarvinnut suunnitella rahankäyttöään. Oletan se johtuvan siitä, että hänellä on nykyisestä yhteiskunnasta ja sen kehittymisestä nykyaikaiseksi varsin puutteelliset tiedot ja positiiviset kokemukset.
      Kun Suomea opetettiin kansainväliseksi, alkaen 1917, en ollut vielä kuvioissa mukana, mutta isäni oli syntynyt muutamia vuosia aiemmin, Venäjän autonomiseen Suomen tasavaltaan. Hän oli hätistelemässä entisiä isäntänsä renkejä rajoiltamme vuosina 1939...1945. Sen jälkeen ajat ovat muuttuneet, mutta rajoilla on aina oltu suhteellisen tarkkoja. Varsinkin jos itse olemme olleet menossa jonnekin. Muutama vuosi aiemminsuomalaiset jonottivat kaljanhakureissulla Viron rannassa jopa tunteja, jotta passien ja naamojen vertailu oli saatu tehdyksi.
      Osa kansallisesti päättämistämme sopimuksista näyttää unohtuneen. Kun lähi-idän ja Afrikan pakolaisia alkoi vyöryä Suomeen, heidän tulomatkallaan Ruotsissa tehtyjen TV-haastattelujen mukaaan heillä oli jo päätettyn äSuomen kaupungit, joihin he menevät asumaan. MIstä he tiesivät, että Suomi on vapaa muutokohde?
      Suurin osa meistä suomalaisista tietää tai muistaa sen, että esim. 60-luvulla, jolloin minäkin jouduin lähtemään työn perään, oli elettävä "suu säkkiä myöten", eli niukasti ja säästellen. Sosiaaliturva oli murto-osa nykyisestä.
      Luulen, että RefugeesWelcome ei ole vielä maksanut veroina ihan kaikkea, jonka on pistänyt haisemaan" yhteiskunnan pussista". Luultavasti hän on käynyt kouluja ja opiskellut 13...20 vuotta maksamatta itse koulutuksestasi mitään? Tai ehkä lukion oppikirjat. Tietääköhän hän, kuinka paljon esin kandin tai maikan tutkinto Suomessa maksaa? Selviää nettiä selaamalla. Mielestäni kenenkään ei pitäisi alkaa saarnata ja jakaa rahaa, jota ei ole ansainnut.
      Kirjoitat, tervetulotoivottelija, puheenvuorossasi, että se on itsestäänselvä (Sipilä: Päivänselvä asia) että pakolaisella on oikeus erivapauksiin! Miksi? Eikö heillä ole vain samat, YK:nkin julistamat oikeudet kuin meillä, jotka heitä suojelemme ja elätämme? Etkö tajua, että ensin pitää itse pysyä kunnossa ja toimintakykyisenä, ennen kuin voi auttaa muita?
      Näissä keskusteluissa on pajon mielensärauhoittajia, jotka ottavat osaa keskusteluun vain osoittaakseen itse itselleen olevansa hiton hyviä ihmisiä.
      Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, 70 vuotiaissa silmissäni on harmaakaihi, jota yhteiskunnan rahoilla ei kuulemma leikata, koska näen vielä kuitenkin hieman.

      Nyt itsesäälini loppuruikutus: Olin yhtämittaisesti alempien palkkaryhmien työssä vuodesta 1965 vuoteen 2012, jolloin pääsin eläkkeelle. Armeija vei vajaan vuoden, se aika ei kasvattanut eläkettä, kuten ei muutkaan vuodet ennen kuin täytin 23 vuotta. Maksamillani veroilla on rahoitettu mm. koululaitosta, joten Suomi on saanut hyvin koulutettua väkeä, mutta itse en saanut yhteiskunnassamme asemaa, jossa saisin kohtuullisen nopeaa apua vanhuksena silmävaivoihini samasta pussista otetuilla rahoilla, joilla syötetään laittomasti maahan tulleita pakolaisia, joista osa on sotilaskarkureita. Heidän omien kertomustensa mukaan heillä on henganvaara, jos he palaavat kotimaahansa. Aika normaalia, eihän Suomessakaan sotilaskarkureita rakastettu, osa heistä teloitettiin rintamalla, jolloin loput isänmaan petosta suunnittelevat oppivat tavoille.

      • Ketunhäntäkainalossa

        He tiesivät Suomessa olevan hyysärimentaliteetti, koska täällä oli jo valmiina aiemmin tulleita heidän maamiehiään. Näitä salakuljettajia oli Ruotsissa heitä vastassa ja opastivat heidät yli rajan useasta kohdasta. Viikolla oli lehdissä ensimmäiset tuomiot näille salakujettajille ja muistaakseni 2 tuomittiin. Opastamiset ovat sisältäneet myös valmiiksi opastusta siihen miten pitää käyttäytyä ja mitä saa puhua tulohaastattelussa ja myöhemmin vok.ssa oleskelussa. Osalla ikä aleni jotta pääsi lapsen kirjoihin. Tuolloin 2015 joukossa oli myös sotarikollisia jotka olivat olleet teloittamassa vastustajia ja 2.lla heistä on oikeuskäsittely kesken. Näistä asioista on kerrottu eri tiedoitusvälineiden uutisissa 1,5 vuoden aikana.


      • keinottelijat
        Ketunhäntäkainalossa kirjoitti:

        He tiesivät Suomessa olevan hyysärimentaliteetti, koska täällä oli jo valmiina aiemmin tulleita heidän maamiehiään. Näitä salakuljettajia oli Ruotsissa heitä vastassa ja opastivat heidät yli rajan useasta kohdasta. Viikolla oli lehdissä ensimmäiset tuomiot näille salakujettajille ja muistaakseni 2 tuomittiin. Opastamiset ovat sisältäneet myös valmiiksi opastusta siihen miten pitää käyttäytyä ja mitä saa puhua tulohaastattelussa ja myöhemmin vok.ssa oleskelussa. Osalla ikä aleni jotta pääsi lapsen kirjoihin. Tuolloin 2015 joukossa oli myös sotarikollisia jotka olivat olleet teloittamassa vastustajia ja 2.lla heistä on oikeuskäsittely kesken. Näistä asioista on kerrottu eri tiedoitusvälineiden uutisissa 1,5 vuoden aikana.

        Aina joku käyttää hyväkseen hätää kärsiviä, mutta joillain on riittänyt rahaa maksaa.


      • KankkulanKaivo
        keinottelijat kirjoitti:

        Aina joku käyttää hyväkseen hätää kärsiviä, mutta joillain on riittänyt rahaa maksaa.

        Suomessa rahoituksen hoitaa valtio eli veronmaksajat. Mikään ei ole ilmaista.


    • AinakinNäyttääSiltä

      Huivipäisen eukon paksuksi pukkaaminen näyttää olevan suosittu kokelukeino karkotuksen estämiseksi.

      • Toisten.kustannuksella

        Hyysärit ovat tuonkin niille neuvoneet. Maksajina ovat veronmaksajat.


    • Anonyymi

      Eipä ollut ketjun keskustelun aikoihin tietoa Oulun ym. paikkakuntien joukkoraiskauksista. Asia ajankohtainen taas koska oikeudenkäynnit ovat menossa ja syylliset tuomiolla. Hyvinkään joukkoraiskaus edelleen selvittämättä.

    • Anonyymi

      Onko perää väitteissä että Afganista äskettäin Suomeen kuljetetuista osa on sijoitettu Hyvinkäälle? Mistään ei asialle varmistusta ole saatu. Mikä taho tämän mahdollisen homman kustantaa, valtio vai peräti Hyvinkään veronmaksajat?

      • Anonyymi

        Homman kustantaa valtio ja Hyvinkää. Ihansmalla tavalla kuin sinunkin sossuluukulta saamat rahat, asumistuet, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homman kustantaa valtio ja Hyvinkää. Ihansmalla tavalla kuin sinunkin sossuluukulta saamat rahat, asumistuet, jne.

        Voin lyödä vetoa,että et itsekkään ole nettoveronmaksaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homman kustantaa valtio ja Hyvinkää. Ihansmalla tavalla kuin sinunkin sossuluukulta saamat rahat, asumistuet, jne.

        Valtion rahat tulevat samasta lähteestä kuin kunnankin, eli veronmaksajien taskuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homman kustantaa valtio ja Hyvinkää. Ihansmalla tavalla kuin sinunkin sossuluukulta saamat rahat, asumistuet, jne.

        Mikä on sossuluukku? Koska olet perillä asiasta, niin kertoisitko muillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin lyödä vetoa,että et itsekkään ole nettoveronmaksaja.

        Nähtävästi joku suvakki joka yrittää siirtää keskustelun pois itse ongelmasta.


    • Anonyymi

      Ajankohtainen aihe tänäänkin. Itärajan yli tunkesi 4 siirtolaista. Sääntöjä ja lakia tulisi noudattaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3249
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      552
      3063
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2426
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2012
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1652
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      109
      1332
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1215
    Aihe