moottorisahan katalysaattori

huskiboy

viekö uusien moottorisahojen katalysaattorit tehoja koneesta...?

22

2005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noguy

      ei...

    • Kyllähänse

      Tottakai katalysaattori vähän alentaa tehoja.

      • noguy

        Väärin. Siellä on just se mitä valmistaja sanoo...


      • Kyllähänse
        noguy kirjoitti:

        Väärin. Siellä on just se mitä valmistaja sanoo...

        Kyllä joo se on mitä valmistaja sanoo, mutta otetaanpa katti veks ja laitetaan normi putki nii alkaa saha pureman aivan toisenlailla puuhun.


      • noguy

        Ei sitä sieltä noin vaan oteta. Ne on usein osa rakenteellista kokonaisuutta. Kyllä sahaamalla irtoaa ja hitsaten saa kokoon mutta kokonaisuus ei ole enää sama.
        Eikä tule tehoja lisää voi käydä toisinkin...


      • Kyllähänse
        noguy kirjoitti:

        Ei sitä sieltä noin vaan oteta. Ne on usein osa rakenteellista kokonaisuutta. Kyllä sahaamalla irtoaa ja hitsaten saa kokoon mutta kokonaisuus ei ole enää sama.
        Eikä tule tehoja lisää voi käydä toisinkin...

        Pakoputki on sahassa kiinni kuuskulma/torx ruuveilla ja katti löytyy sieltä pakoputken sisältä että kyllä se siitä irtoaa aikas helposti. Vakio putkesta ei kattia kannata alkaa poistamaan mutta kyllähän noita sahamalleja on pilvin pimein joten käypä katiton putki varmasti löytyy. Kattihan toimii vähän niin kun mopoissa prikat putkessa eli ahistaa kaasuje pois virtaustaa ja siksi vähentää tehoja tästähän syystä ne prikat heivataan yleensä helvettiin kun halutaan mopo saada kulkemaan enemmmän.


    • 5115

      Voehan sitä kokeella, että ottaa katin pois.

    • fingerportss

      otettiin huskista katti pois ja päästiin käsiksi pakokanavaan jota suurennettiin 5 mm leveyttä ja 6mm korkeutta. imulle tehtiin 18 mm lähtö ja levennettiin 5 mm ja alas 4 mm.
      virtauskanavia nostettiin ja tehtiin yksi ns"finger port" eli sormihuuhtelukanava.
      nyt saha vetää kevyesti ainakin 13-15 tuhatta rpm ja puu katkeaa kuin sulaan voihin työntäisi.
      3%seoksella mennään.
      eli tehoja tuli ROIMASTI LISÄÄ!

      • noguy

        No joo taas.
        Minäpä otin sahasta katin pois ja kävin hakemassa 880 stiilin kaupasta. Kyllä nyt puru lentää ihan eri lailla kun otti katin pois...


    • ofgrey

      meiltä hävitettiin katti noin kymmenen vuotta sitten, mutta mitään muuta ei huomattu kuin että katin karvat väheni matoilta.

    • Katti_ei_ole_turha

      Ei se katalysaattori sahaustehoa vähennä. Se vain hyödyntää pakokaasun hukkalämpöä toimiessaan. Se on ihan sama onko siellä pakoputkessa ääntä vaimentava huokoinen massa vai katalysoiva massa. Toki ilman pakoputkea sahan teho/ painosuhde kasvaa, mutta ei siinä paljon järkeä ole. Laitetaan samalla sitten runkoon, mäntään, kahvaan ja laippaan kevennysreikiä ja sylinterin ulkopuolelta ne turhat jäähdytysrivat pois :)

    • dremelit

      pakokanavan suurennos ja katti pois tehoja 40-50 prossaa lisää tulee!

      • noguy

        Ootko varma ettei se ollut äänet jotka nousi 40% ja kierrokset 50%. Tehot tippui 20% ja koneen kesto 80%


    • katalysaaattori

      Husqvarna-manuaalin mukaan 242XP 2.4kW ja 242XPCAT 2.3kW

    • Anonyymi

      On tossa tullut sahailtua uudella 445 e... Kyllä tuntuu laiskalta...

      • Anonyymi

        Olisikohan katalysaattori vinossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan katalysaattori vinossa?

        Omasta vaihdfttiin ksmpiakselin limput. Johan alkoi soimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omasta vaihdfttiin ksmpiakselin limput. Johan alkoi soimaan.

        minä huomasin että vinossa oli mutta ketju kireenä kuitenkin ja esari


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minä huomasin että vinossa oli mutta ketju kireenä kuitenkin ja esari

        mulla taas löysällä,välin kiristyessä,esari mutkalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla taas löysällä,välin kiristyessä,esari mutkalla?

        ei ota kiinni kun ei pyöri vaikka vinossa heh


      • Anonyymi

        viritä se esim pako 18 ylös


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        viritä se esim pako 18 ylös

        ja änäristå siguskalu pois. ajotugsen muutoss 13degrs


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3351
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      163
      1371
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1072
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      742
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe