vanhemmat ei suostu

chihuahua1

eli mun vanhemmat ei suostu siihen että mä hankkisin opman koiran. haluaisin koiran nimenomaan vielä kun asun vanhemmilla koska sitten olisi semmoinen tuki ja turva verkko. haluaisin siis chihuahuan ja meillä siis on 4 isoakoiraa. Kun kysn äidiltä että että sano syy että miksi niin ei se vastaa siihen. muutaku etta EI! olen jo luvannut että maksan koiran täysin itse kaikkine kuluineen äidin ei tarvitsisi muutakuin nähdä se koira olen sanonut mys että jos se sitä haittaa niin häivyn viikonlopuiks ja lomiks muualle mutta en saa siihen kään vastausta Auttakaa pliis!!! olen sis 14v tyttö

25

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäväämutta

      Maksat sen itse kuluineen? Kai tajuat että chihujen hinnat liikkuu siinä 1000 eurosta ylöspäin? Mistäs ajattelit rahat siihen saada? Entä jos se sairastuu äkillisesti ja tarvitsee jonkun tosi ison operaation? Lääkärit ei ole halpoja.
      Tyydy niihin koiriin jotka sulla jo on. monilla ton ikäsillä ei ole yhtäkään koiraa vaikka haluisivat ja teillä on 4.

      • chuhauha1

        meillä on ne neljäkoiraa mutta se helpottaa todella paljon jos en niiden kanssa pysty paljoa tekemään. ja mulla on semi rikkaita sukulaisia joilta saisin rahat synttäri lahjaks ja on jko melki 500e kerätty ja tiedän että chihut maksaa siinä 1000-1600e en ole tyhmä.


      • chihuhauha1

        ja meidän koirat ei ole mitään harrastus koiria ne on vain pyhavahteja koska ne on pyreneittenmastiffeja


    • Järkikäteen

      Chihu ei myöskään ole kovin terve rotu. Ne on jalostettu niin pieniksi, että esim silmät eivät mahdu kunnolla kalloon. Lisäksi on paljon allergioita yms. Sinuna odottaisin, että pääset töihin ja samalla rotuvalintaa voisi harkita kokonaan uudelleen.. sitäpaitsi olet nuori likka vielä, niin aikaa koiranhakinnalle on

    • eieieieii

      Mitä ihmettä pikkutyttö tekee viisihenkisellä koiralaumalla? Komppaan ylempää, chihuahua ei ole terve rotu, sinuna miettisin täysin päinvastaista rotua myöhemmin.

      • chihuhauha1

        en kysynyt tyyppien mielipidetta chihuista vaan neuoja miten voisin puhua vanhempien kanssa ja mun äidillä on 2 koiraa ja puoli isällä 2 ja en pysty itse hoitamaan niita. sitten chihuauha EI OLE SAIRASROTU jos olisin sanonut mäyräkoira mitäs siittä olisitte sanonu? sitä paitsi matkustelen paljon sukulaisilla ja haluaisin koiran jonka voi ottaa mukaan ja muutenkin chihu vaan on se juttu ja painostan vielä en kysynyt teidän mielipidetta chihuista ja piste. ja en ole nuori likka tiedän kyllä mitä olen hankkimassa. pitäs varmaan muuttaa oikealle isälle joka ei musta välitä se sen koiran mulle vois hankkia ei muitakaan kavereita tällä hetkellä ole.


      • keskustele

        Kukaan ei voi auttaa tässä asiassa. Jos äitisi ei koiraa halua niin sille ei paljoa ole tehtävissä. Ainakaan mankua ja vinkua ei kannata. Yritä keskustella rakentavasti äitisi kanssa asiasta. Mutta kunnioita hänen päätöstään.

        Mitä rotuun tulee niin ilman valittamista mainitsen että chihu suht on sairas rotu, monet pennut syntyy leikkauksella, on liian isoja pentuja, polvivaivoja, sydämen vajaatoimintaa, epilepsiaa jne jne mutta niin on monella muullakin rodulla ja jos aloittaja chihun haluaa se on ihan hänen oma asiansa

        "pitäs varmaan muuttaa oikealle isälle joka ei musta välitä se sen koiran mulle vois hankkia ei muitakaan kavereita tällä hetkellä ole." Virkkeen olisit voinut pois jättää, tuntuu huomionkalastelulta.


    • sivustaseuraajan

      Valitettavasti se päätösvalta on vanhemmillasi. Oletko yhtään miettinyt että mitäs sitten kun lähdet opiskelemaan? Lähdetkö kauaksikin, mihin laitat koiran? Opiskelija-asuntoloihin ei eläimiä saa ottaa, joten solukämppä tai vuokrakämppä on oltava. Siihenhän menee rahaa, samoin omaan elämiseen ja koiran kustannuksiin, mitäs jos tarvitseekin eläinlääkäriä. Opiskelupäivätkin saattavat olla raskaita ja venyä pitkään.

      • chihuahua11

        olen myös tuota miettinyt ja muutan kun menen opiskelemaan niin siskoni kämppään ja hänelle se on ihan ok. ja chihu on siksi myös hyvä koira koska en huonolla kelillä jaksa paljoa lenkkeillä ja harvoin chihukan ja ne ei edes tarvitse pitkiä lenkkeja päivittäin


      • omistankaksi

        Chihut itse asiassa tarvitsevat lenkkeilyä siinä missä muutkin koirat ja se että ei tarvitse pitkiä lenkkejä on väärin. Vaikka ne onkin pieniä niillä on tuhottomasti energiaa ja jaksavat kävellä, ja jos eivät saa tarpeeksi liikuntaa ja aktiviteettiä voivat stressaantua ja alkaa yli aktiivisiksi. Huono sää on tietty eri asia, omani tosin kävelevät säässä kun säässä kun pennusta asti opetin että kävellään sen sijaan että vedetään hihnassa kotiinpäin tai vaan törötetään paikoillaan ja kieltäydytään liikkumasta, virhe jonka tosi monet tekevät pienten koirien kanssa on antaa niille periksi.


      • chihuahua11

        en tarkoittanut että ei tarvitse pitkiä lenkkejä vain että eivät välttämättä ihan joka päivä viikon loppuisin ja viikkoisin olisi kyllä aikaa käydä reippaalla lenkillä ja pitää vapaana. ja taas poikettiin aivan aiheesta.


      • sivustaseuraajan

        Kannattaa tehdä myös vara suunitelma, jos siskoni päättääkin vaikka myydä asuntonsa tai haluaa asua siinä itse. Miettisin vielä tosiaan sen rahapuolen noin opsikelijana. Opintotuet eivät päätä huimaa kun täytät 17 vuotta, mitä jos koirasi sairastuu? Chihuilla myös hyvin yleistä etteivät maitohampaat (kulmurit) lähde itsestään vaan ne pitää käydä eläinlääkärillä nyppäämässä pois, eikä sekään ole halpaa lystiä. kannattaa ensin miettiä kaikki tälläiset asiat hyvin hyvin tarkkaan vaikka kuinka haluaisi koiran! Eräs ystäväni otti saksanpaimenkoiran kun muutti opiskelemaan, aika nopeasti huomasi että rahat kyllä menevät tiukille. Jo ensimmäisen kuukauden aikana pentu sai suolistotulehduksen (pääsi syömään jotain sopimatonta) ja 500e laskuhan sitä eläinlääkäriltä tuli. Kyllä siinä oli kaverilla itkussa pitelemistä että mistä saa rahat kasaan. Taas kuukauden päästä ulkona peuhatessa risu osui koiran silmään ja taas eläinlääkäriin. Sitten kun olisi pitänyt rokotuttaa koira ja leikata niin sekin maksaa, koira on 4 vuotias nykyään eikä vieläkään ole löytynyt rahaa leikkaukseen. Pahimpina kuukausina koira sai pelkkää maksalaatikkoa syödäkseen kun ei opiskelijalla riittänyt rahat kunnon ruokintaan.

        Kyllä meidän chihun kanssa lenkkeillään huonoillakin keleillä vähintään 5km per lenkki, koiralle takki niskaan ja tossut jalkaan vaan. Ehkä jos pakkasta on yli -20 astetta niin sitten mennään ihan 10min lenkeillä.


      • chihuahua111

        kyllä olen siis valmis lenkkeilemään reippaitakin lenkkeja ja tosiaan irti pystyy helposti päästämään. mun perhe ei ole rikas nytten ollaan todella todella tiukilla. ja koira laikattiin vähän aika sitten märjkäkohdun takia siihen meni n 800e ja helposti saatiin sukulaisilta rahat. ja jos koira hoitaa hyvin se on pieni mahdollisuus että sairastuu meilläkään ei ole yksikään koira sairastunu tän 14v aikana muutaku nyt. ja ollaan siskoni kanssa niin hyvissä väleissä että ei syytä huoleen se ei petä lupausta ei ole ikinä pettänyt toinen on että perin kaksi taloo mummilta.


    • Älykästä

      Äitisi on erittäin fiksu kun ei anna sinun ottaa koiraa, koska teillä on jo neljä koiraa.
      Ymmärrät vielä vanhempana, miten äitisi olikin viisas kun ei antanut sinun ottaa koiraa. Katsos, vanhemmilla on elämän kokemusta ja viisautta, jota sinulla 14 vuotiaalla ei vielä ole.

    • voetokkiinsa

      Unohda koko juttu !!! Hanki ihan oma sitten kun olet kotoa lähtenyt ja ansaitset ihan ITSE omat rahasi. Usko pois, ymmärrän pointtisi, todella hyvin MUTTA odota vielä, kun on "oma lupa ja oma tupa" ;-)

    • kiituna

      Voin sanoa kokemuksesta että jos otat koiran kotiin jossa on valmiiksi koiria sillä iakeella että otat matkaasi kun muutat pois, niin melko varmasti se myös kotiin jää. Jos otat kotiin koiran, se tottuu muiden koirien seuraan eikä viihdy yksin, kun muutat pois. Lisäksi vanhemmat kiintyvät koiraan, jonka kulut ovat myös maksaneet, eivätkä raaski päästää pois.
      Meille on käynyt näin jo kahdessa sukupolvessa, ota koira sitten kun olet omillasi.

      • chihuahua12

        sanoin että pystyn itse maksamaan kulut ja jos teillä käy niin se ei automaattisesti tarkoita että meillä käyniin. meillä on ollut paljon koiria ja äidillä on ollut AINA oma koira ihan pienestä pitäen ja ei ollut mitään ongelmaa että muutti kotoo pois. ja tässä äiti on vähän jo alkanut lämmetä ajatuksee kun olen melkein joka tilanteessa sanonu miten se koira auttaa sitten äiti muuttaa kokoajan että miks sitä ei hankita esim yks viikko sanoi että sen takia koska meillä on koria ja nyt viikon loppuna että siksi koska et käy koulua koulussa...?


    • sittenkunn

      Onneksi on järkevät vanhemmat, koska harva 14v osaa itse huolehtia edes itsestään puhumatta koirasta. Enkä sano tätä loukatakseni, koska itsekkin tuossa iässä koiran halusin, mutta eipä annettu ja oikeastaan hyvä niin. Nyt olen jo vuosia asunut omillani ja kolme koiraa omistan. Silti vaikka perheessä on ollut aina koiria niin ensinmäinen oma koira avaa silmät, mitä on oikeasti koiran omistaminen kun joutuu ite ottamaan täyden vastuun koirasta, siinä jää monet menot pois kun ei koirien takia voi lähteä, mutta päivääkää en silti vaihtaisi pois. Suosittelen odottamaan useamman vuoden ja ottamaan koiran sitten kun asut omillasi ja tutustumaan rotuun ja kenneleihin todella tarkkaa. Hyvää keväään jatkoa.

    • voetokkiinsa

      Hei, vielä kerran....vaikka olisi semirikkaita ja rikkaita sukulaisia NIIN eivät he ruoki koiraa....sille kun on ostettava ruokaa, aluksi menee eläinlääkärikuluihinkin paljon
      JA huom, pentu tarvitsee paljonkin huomiota aluksi, ruokaa 3-4 kertaa pvässä, heti aloitettava pienimuotoinen koulutus, pissalle ulos opettelu, sosialistaminen jne...
      HUOM, SATOI TAIVAALTA MITÄ VAAN uloskin on koiran kanssa mentävä, oli pakkasta ja tuulta sekä viimaa, pöntölle kun koira ei mene.....
      Hei, vielä yksi tärkeä asia...on ihan oikeitakin sivustoja tälle asiallesi, ehkäpä sieltä löytyy vastaus ja uskot asiantuntijoiden vastauksiin...näillä suomi24 sivuilla kun on ihan skeidojakin tyyppejä...

    • Hei,

      mulla on sun ikäisiä lapsia ja me sovimme yhdessä koiran hankinnasta ja siihen liittyvistä velvoitteista (ulkoiluvuorot), no arvaapa onko pitänyt? En halua väittää, ettetkö sinä huolehtisi omasta koirasta, sillä sellaisiakin nuoria lapsia on etkä sinä ole enää pieni. Mutta meillä alkuinnon jälkeen kaikki lopahti.
      Ymmärrän, että sulla on tosi kova koirakuume, niin oli mullakin. Ehdotan silti, että keräät rahaa koiraan ja varalta lääkärikuluihin yms. ja odotat vaikka vuoden vielä. Siinä samalla etsit jonkin hoitochihun, jonka kanssa pääset harjoittelemaan ja kokeilemaan rotua. Kirjoita äidillesi kirje toiveestasi ja perustele se kunnolla. Huomioi kaikki mahdolliset asiat, mieti millaista arki olisi. Joskus äitien on helpompi kuulla asia, kun sen saa lukea rauhassa ;)

      Tiedän kuitenkin erään perheen, jossa teinityttö sai oman koiran sillä ehdolla, että hoitaa sen itse. Äiti ei ole vienyt koiraa ollenkaan ja homma on toiminut hyvin. Kuitenkin tarpeeksi tarkasti mietitty ja pohjustettu asia tuottaa parhaan tuloksen. Mäkin odotin koiraa pari vuotta ja puntaroin. Olihan se välillä tuskaisaa, kun olisi jo niin kovasti halunnut. Nyt meillä on vuodenikäinen pikkujätkä.
      Tsemppiä!

      • Miten rikas 0n semirikas ?


    • Dippibutteri

      Se että sun sukulaisilla on rahaa ei tarkota että sullakin olisi ja että ne olisi heti maksamassa sun chihun kuluja. Siskos saattaakin muuttaa muualle ei sitä koskaan tiedä. Itse oon 17 ja oon halunnut omaa koiraa viitisen vuotta vaikka perheessä on jo koira. Aluksi halusin pienen koiran mutta vuosienkuluessa mun tietämys ja mielipiteet on muuttunu enkä todellakaan pientä räksyttäjää ottaisi koskaan. Vaikkaon rahaa ja halua niin ei silti kannata vielä. Ja jos teillä on kotona 4 isoa koiraa ja aiot chihun hommata. Toivon vaan ettei sun chihu sitten kuole puremaan, toisen koiran alle leikkiessä temmeltäessä. Tutun chihulla irtos hampaita kun leikki rajummin leluilla. Ja se on kauhee räksyttämään. Sinuna jatkaisin haaveilemista ja odottaisin siihen saakka kun pystyt itte hoitaa ittes et asu "omassa" kodissa ja sulla tosiaan on sitä rahaa maksaa yllättävätkin kulut. Tietysti sulla on ajatusta tässä mukana mut et oo ihan niin fiksu ku luulet olevas ja sen huomaa vasta ku on kasvanu parivuotta pois tosta tilanteesta.

    • Peruspaskaa

      Onneks ei anna sun ostaa chihua! Toivottavasti pysyvät päätöksessään eivätkä sorru tollaiselle lapselle antamaan periksi ku vähä inahtaa ja kyyneliä näyttää ja vakuuttelee että niin on perusteltua ja harkittua. Mitä se ei todellakaan ole! Se että koiraa todennäköisesti et käytä harrastamassa mitä sen tulisi harrastaa. Chihu on yhelläpotkaisulla tapettava koira jolla ei parhaimat mahdollisuudet hyvään stressittömään ja terveeseen elämään etenkään tollasen ipanan käsissä jolla ei omia tuloja takaamassa sen kuluja. Ja jolla ei todellakaan tarpeeksi tietoa/taitoa/aikaa tälle koiralle. Komppaan edellistä että jatka haaveilua, kasva ja osta koira kunnes todellakin pystyt ite hoitaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe