Politiikka parasta viihdettä

ö-Öö

Kuntavaalit tulossa.

Ite en erityiemmin ole kunnallispoltiikasta kiinnostunut. Sellaista kåhmimistä ja kaikenlaista tolskaamista. Jossain tsadissa luottamushenkilöistä suuri osa ammattipolitiikkoja ja toimiva monipuoluejärjestelmäkin.

Sattui silmiin hieno klippi Tampereen valtuuston kokouksesta. Riitelivät ratikan tekemisestä, useita vuosia ja monia kokouksia. Käsittääkseni nyt kuitenkin ratikka on tulossa, oletettavasti kuitenkin jokin valitusrulianssi vielä. Mutta tässä hieno tiivistelmä, miten äänestäjien valitsemat luottamushenkiöt ratkovat asioita kokouksissa. Oikein viihtellistä katsottavaa, ei tollasta komediakäsikroittajat helpolla sais telkkariin viihdeohjelmaksi tehtyä. Tämä siis todellisesta elämästä:

http://www.como.fi/uutiset/jarjetonta-menoa-tampereen-kunnanvaltuustossa-haluatko-nama-samat-naamat-riitelemaan-ja-jankkaamaan/

Oleks itse aktiivinen kunnallispolitiikassa?

=DW=

27

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kansankello

      Tietysti olen aktiivinen kunta- ja muusta politiikasta. Nyt kiinnostaa, tuleeko kunnon näytelmä ja riittävästi draamaa Persujen puh. johtajan leipomisesta. Halla-ahon avaus kyllä antaa hyviä viitteitä. Hillopurkilla on ottajia - vain harvat ovat onnekkaita.

      • ö-Öö

        Mun mielestä harmi, kun Soini lopettaa.

        Valtavan taitava puhuja, oikein viihdyttävä. Puolueesta voi olla mitä mieltä tahansa. Aikanaan Tennilä oli myös kerrassaan kiintoisa seurattava. On eduskunnassa tietenkin monia sanavalmiita ihmisiä ja ajoittain hyvää komiikkaa, kunnon ohjelmanumerot kuitenkin aika harvinaisia.

        Asiat menevät, miten ne nyt menee, televisioidut kyselytunnit sun muut enenpi viihdeohjelmatyyppisiä.

        =DW=


      • New-age
        ö-Öö kirjoitti:

        Mun mielestä harmi, kun Soini lopettaa.

        Valtavan taitava puhuja, oikein viihdyttävä. Puolueesta voi olla mitä mieltä tahansa. Aikanaan Tennilä oli myös kerrassaan kiintoisa seurattava. On eduskunnassa tietenkin monia sanavalmiita ihmisiä ja ajoittain hyvää komiikkaa, kunnon ohjelmanumerot kuitenkin aika harvinaisia.

        Asiat menevät, miten ne nyt menee, televisioidut kyselytunnit sun muut enenpi viihdeohjelmatyyppisiä.

        =DW=

        Minusta kunnallisissa luottamustoimissa ei saisi olla kansanedustajat, koska mielestäni demokratian idea ei toteudu.
        Päätät valtion tasolla ja olet toteuttamassa kuntatasolla.
        Tosin varaihmiset istuu puolesta.
        Pelkkä äänestystekninen juttu puolueille - ne haravat.
        Ei mitään oikeaa tässä. Ikäänkuin äänestäisi poisnukkuneita nimiä.

        Monet politikot vaikuttavat kiinnostavilta aluksi, mutta kun se koko kuva paljastuu, menee maku.
        Valitettavasti oma etu, paras etu toimii melkein jokaisen ehdokkaan kohdalla. Se tekee vaaleista epäkiinnostavan.
        Nyt eräs IsoHoo sanonee jotain....


    • Himmelsauge

      Samaa mieltä, tosielämä on parasta viihdettä, draamaa, trilleriä, puhumattakaan romantiikasta..😌

    • Enminäainakaan

      Miten hemmetissä se huonosti näytelty näytelmä voisi viihdyttää? Siis jos käsittää, että niitten osaamattomien 'näyttelijöitten' pitäisi hoitaa yhteisiä asioita ja huomaa, etteivät osaa. Potaskan jauhantaa alusta loppuun ja lopusta alkuun, saman virren veisuuta ulkomuistista loputtomalla liturgialla. Kuka jaksaa kuunnella?

      • Käsittämätöntä

        Tänä iltanakin toimittaja esitti yksinkertaisen kysymyksen johon poliitikko vastasi liturgiakappaleella, josta ei ollut yksinkertaiseksi ja rehelliseksi vastaukseksi.


    • Nuorena oli mukana, nykyään en. Suomen eduskunnan istuntoja katselen TV.

      Kunnat kai voivat hyvin Suomessa? Minulla on kunnan vero luulisin yli 34% ja kirkko 1,7% siinä hautausmaksu 0,65%.

      Kunnassa on noin 3500-4500 asukasta, kaikki toimii ja on minulla lähellä.

    • uytre

      Hesassa vaalit saavat lisämausteensa siitä kenestä tulee kaupungin pormestari, jossa vahvoilla ovat vihreitten Anni Sinnemäki ka kokoomuksen Jan Vapaavuori. Vihreät innostuneet pyöräilystä, joten pyöräteitä pitäisi rakentaa urakalla myös uusia kävelykatuja. Pisteenä oli, kun Sinnemäki kannattaa suurta uutta moskeijaa, jota Vapaavuori vastustaa onneksi.

    • kaikki-päättämään-

      Tärkeintä on, ettei mikään puolue pääse kunnassa yksin valtaan. Pitäisi äänestää niin, että olisi mahdollisimman paljon puolueita edustettuna kuntapäättäjissä. Vain hajautettu valta takaa tasa-arvoisen päätöksenteon, vaikka silloin asioita joutuukin puntaroimaan pitkään ja hartaasti. Kaikkien on kuitenkin ajatelta kuntalaisten parasta, eikä jonkin puolueen.

      • ö-Öö

        Joop

        Mökkikunnassa, hikijällä yksipuoluejärjestelmä, SLP. Muutama muistakin puolueista on, oppositiossa aina ja iänkaikkisesti. Puoluejärjestelmään tulossa kehitystä, lestaatit ja maajussit ei oikein tule toimeen keskenään, SLP hajaannustilassa. Mutta kumpikin tarvitsee toisiaan. Ja tosiasia on, lestaateja pian enemmän, kuin maajusseja. Ei maajussit voi antaa lestaateille potkujakaan.

        Kun vallassa on kahta asiaa ajava puolue, se sitten näkyy kaikessa. Kaikki rahat menee kouluihin, päiväkoteihin, maajusseille. Kulttuuri on kirosana, valokaapeleista tietoakaan, Palveluita ei ole, koska lestaatit ei niitä käytä. Tiestö ja kunnossapito surkeaa, just name it.

        Suurin osa kuntalaisista kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä, mutta eivät kovin innokkaita äänestämään. Maajussit ja lestat sen sijaan äänestävät aktiivisesti. Mulla kutina, seuroissa ja maamiesseurassa jo valmiiksi valittuna ensikauden luottamushenkilöt. Ja sehän menee puolueen kannatuksen mukaan, muutama vääräuskoinen ei vaikuta asioiden hoitamiseen mitään, lisäksi ne saa jämäpaikat.

        Tsadissa kuitenkin toimiva monipuoluejärjestelmä.

        =DW=


    • En ole aktiivinen en edes äänestä.

      • KaikenlaisiaHölmöjä

        Ei sitten kannata valittaa mistään, ellei itse halua vaikuttaa päätösten tekemiseen edes äänestämällä. Äänestäminen on meille OIKEUS ja velvollisuus, jonka jokainen fiksu ihminen täyttää.


      • KaikenlaisiaHölmöjä kirjoitti:

        Ei sitten kannata valittaa mistään, ellei itse halua vaikuttaa päätösten tekemiseen edes äänestämällä. Äänestäminen on meille OIKEUS ja velvollisuus, jonka jokainen fiksu ihminen täyttää.

        No katoppakö tässä iässä on tullut siihen johtopäätökseen että asiat menee kuten menee äänestit tai et koska kukaan yksittäinen ehdokas ei kykene tätä maailmaa muuttamaan. Vai onko joku asia kenties muuttunu sen mukaan ketä olet äänestänyt, tai edes mitä puoluetta?

        Kukkaan velvoita äänestämään, oikeus se on. Äänestäköön kuka luulee sillä jotain saavuttvansa, minä en.


      • hunksz
        KaikenlaisiaHölmöjä kirjoitti:

        Ei sitten kannata valittaa mistään, ellei itse halua vaikuttaa päätösten tekemiseen edes äänestämällä. Äänestäminen on meille OIKEUS ja velvollisuus, jonka jokainen fiksu ihminen täyttää.

        "KaikenlaisiaHölmöjä"

        Laitanpa tähän ohellasi muillekin oheis-katsauksen politiikan toiminnasta.
        Suuria muutoksia saadaan aikaiseksi sodalla, kapinalla tai Jytkyllä.
        -
        Jytkyn muutokset kalpeavat kadoten kuin haamu, jos sen tekijät jättävät laivan, ymmärtämättä että vaali on lyhyt aika.
        -
        Demarina totean taas, jatkakaa persujen tukemista, tehkää se vahvasti.
        Älkää taas alkako haahuilemaan pitkin puolueita pika-ihmeitä odottaen.
        -
        Kuten muissakin puolueissa, jatkuvuus on aina uskollisuudessa.
        Oikeastaan uskollisuus toimii muissakin asioissa samoin.
        -
        Jytkyn jatkeena on nyt Halla tai Terho.
        On ihan sama kumman valitsette.
        Tavoitteenahan aina on radikaali muutos.
        -
        Demareissa Rinne jatkaa, eli siinä puolueessa harmaus jatkaa jankuttamistaan.
        -
        Viher-vassuillahan on se paskansa missä pyöriä.


        H.


    • paljononneavaan

      Mitä useampi kokki sitä huonompi soppa. Kyllä jonkun pitäis tietääkin jotain. Nykyinen hallitus on hyvä jengi. Soskut saa olla mun puolesta oppositiossa, mä oikeen pelkään niitten ajatuksiakin ja sitä kuka ne toilailut maksaa ? Ei voi olla niin et yksityissektori maksaa julkisen sektorin kulut. Sitä on kiva vaatia kaikennäköistä sirkusta ja tivolia viihtyvyyden kustannuksella ajattelematta lainkaan kuka ne viulut joutuu maksamaan. Olishan se kiva kun joku tulis ilmatteeks vetämään mun aamu vessan...

    • Sopineeko aiheeseen, mutta pikaisia puheenjohtajan vaihtoja en ymmärrä.
      Etenkin jos se tapahtuu puolueen imagon takia, tai halutaan nostetta kannatuslukuihin.

      Olen aina äänestänyt samaa puoluetta, koska luotan jatkuvuuteen ja siihen, että kehitytään ja tarvittaessa uudistetaan puolueen toimintaa.
      Yhteistuumin ja keskustellen.

      Ei puheenjohtajan vaihtaminen välttämättä isompia ongelmia ratkaise tai poista.

      • "Ancelina"

        Mitäs jos odoteltas?
        Soini kävi leikkauksessa.
        On viettänyt sairas-lomaa.
        Takana saattaa olla jotain joka pakottaa johonkin.
        -
        Lisäksi yksi pikku-juttu.
        Puheen-johtajan on paha olla lentävä ulko-ministeri.
        AIna on parenpi että hän pysyy paikoillaan.
        Esim. EU-parlamentissa.
        Siellä on aina parenpi maallensa, kuin notkua hiihto-kisoissa Suomessa.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Mitäs jos odoteltas?
        Soini kävi leikkauksessa.
        On viettänyt sairas-lomaa.
        Takana saattaa olla jotain joka pakottaa johonkin.
        -
        Lisäksi yksi pikku-juttu.
        Puheen-johtajan on paha olla lentävä ulko-ministeri.
        AIna on parenpi että hän pysyy paikoillaan.
        Esim. EU-parlamentissa.
        Siellä on aina parenpi maallensa, kuin notkua hiihto-kisoissa Suomessa.

        H.

        hunksz

        En nyt tarkoittanut PerusSuomalaisia, Soinihan oletettavasti lähtee vapaaehtoisesti.
        Vertaa Urpilainen/Rinne.

        Minulla ei ole mitään tekemistä persujen kanssa, paitsi eräs entinen puoluesihteerinsä on hyvä ystäväni.


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        En nyt tarkoittanut PerusSuomalaisia, Soinihan oletettavasti lähtee vapaaehtoisesti.
        Vertaa Urpilainen/Rinne.

        Minulla ei ole mitään tekemistä persujen kanssa, paitsi eräs entinen puoluesihteerinsä on hyvä ystäväni.

        "Ancelina"

        Jep.

        "Takana saattaa olla jotain joka pakottaa johonkin"

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Jep.

        "Takana saattaa olla jotain joka pakottaa johonkin"

        H.

        hunksz

        Saattaa ja saattaa, hyvä kuitenkin jos vaihdos tehdään sopuisasti.
        Edes näin ulkopuolisen silmin katsottuna, eikä istuvaa puheenjohtajaa kammeta eikä kanneta porukalla ulos.


    • Mitä se herättää Sinun mieelessä..Suojelusenkelitaulu, minussa, kanan ja ihmisen risteytys.."voi kamalaa"Eikö sinustakin ole oikein, että luonto voi hyvin..Ilmastosopimus on meille Euroopssa tärkeä..

    • lkiyt

      Vihreitten Emma Kari tuo kuiskaava rakohammas, joka on humanismin kävelevä edustaja eduskunnassa sallisi kaikkien matujen tulla ja täyttää maa. Toisaalta Emma voi kehrätä miehelle kivasti.

    • ajatellako

      Kyllä se uudistuminen lähtee ihan omista lähtökohdista. Se vasta tylsää on kiertää samaa ympyrää. Ennenkuin aloitat uuden kierroksen niin kannattaa hetki miettiä mitä on tapahtunut. Mä en kahlitse etukäteen itseäni mihinkään puolueeseen, sellainen tuntuisi ahdistavalta. Jos joku äänestämäni henkilö sammuu pulpettiinsa niin en toista kertaa sellaista äänestä. Enempi kannatan uudistumista kokonaisuudessaan mitä tuoreempi ehdokas ja mitä raikkaimmat ajatuksensa niin varmimmin saa mun ääneni sen verran rajaan kenttää et soskut ja kommarit saa mennä ajatuksineen, heillä ei vain ole mitään tarjottavaa mikä nostaisi investointeja päin vastoin kustannukset kyllä nousee.

      • "ajatellako"

        Kuulut hölmöön enemmistöön.
        Tuolla tavalla et saa koskaan mitään haluamaasi aikaan.

        H.


      • 8iyu78u

        """sen verran rajaan kenttää et soskut ja kommarit saa mennä ajatuksineen, heillä ei vain ole mitään tarjottavaa mikä nostaisi investointeja päin vastoin kustannukset kyllä nousee."""
        Oikein tulvahti talven keskellä lämpö sydämeeni.


    • eppu2

      En ole aktiivitoimija.
      Seuraan kyllä asioita ja tapahtumia. Äänestämässä käyn.
      Noh, melkoinen teatteriesitys se puheenjohtatenttikin oli. Toisensa päälle huudetaan, ettei saa mistään mitään selvää.
      Eihän politiikot kuitenkaan ole niitä, jotka kaiken määrää.
      Suuri raha on aina joka asian takana tavalla tai toisella.

    • Kumma kyllä, mä tykkään teattereista ja tätä kunnallistakin päätöksentekoa on hauska seurata.
      Oikeastaan arvostan pitkäaikaisia kunnallispoliitikkoja varsin korkealle, eivät he ole oman edun tavoittelijoita. Jos sä olet jonkun puolueen edustaja kunnan valtuustossa esim., niin totta kait sä ajat oman ryhmäsi, johon myös itse kuulut asioita ja etua. Mitä muuta haluaisit tehdä. Tiedän, että heissä on todella tulevaisuuteen ja oman kunnan asioihin paneutuvia vilpittömiä ihmisiä. Se on yhdenlaista intohimoa päättää oman lähipiirin asoista kunnan luottamistehtävissä. Ei siellä kaikki mene niinkuin virkamiehet esittelevät.
      Ikinä en suostu purpattamaan kunnanpäättäjistä mutta valtakunnan poliitikkoa voisin joskus riepottaa kunnolla.

      Kyllä mun mielestä on tärkeää kuka siellä istuu päättämässä korotetaanko äyrejä ja kiinteistöveroa yms, Valtio sanelee rajat mutta kunnanvaltuusto lopulta päättää, nehän koskee meitä kaikkia niin taajamissa asuvia ja haja-asutus alueella, kerros ja omakotitalossa.
      Näissä vaaleissa olen ajatellut jututtaa suosikkiehdokkaani kaikki tuosta hulevesiasiasta, niin hoopoa kun se onkin.

      Menkää nyt ihmeessä äänestämään vaikka sitä aku ankkaa tai kirkkovenettä jos ei ymmärrys ylemmäs yllä. Voitte sitten täällä kehaista tuleeko ehdokkaanne valittua vai kuin käy...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe