Ei taida sukutukimus olla googlettamista?

TietoKivenAlla

Olen juuri alkanut harrastelemaan sukututkimusta (tai no, hyvä jos alkuun päässyt) Ei taida tämä laji olla ihan googlettamista? Sitä ei vaan kirjoiteta hakuun, "vapaaehtoiset jatkosodassa" klik -"norjalaiset" klik -"nimet aakkosjärjestyksessä" klik. Tämmöinen kotoa käsin tutkailu ei taida olle mahdollista? Arkistoon pitäisi mennä ja siellä jollain tavalla sitten pyytää lupa jokaiseen asiakirjaan erikseen ja ties mitä... Eikä löydy kansallisarkistoa ihan lähimailta. Ehkä joku vielä joskus digitoi kaikki asiakirjat, luvan saa sähköisesti ja me laiskatkin päästään tutkimaan sukuamme koneelta käsin :D

Varmsti kun alkun pääsisi, arkisto löytyisi läheltä, niin homma sujuisi, mutta näin ihan alussa kun ollaan, niin tuntuu niin uudelta maailmalta tuommoinen "suurennuslasilla" tutkiminen.

12

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hutkija

      Ei yleensä tarvitse arkistoihin lähteä, kyllä tutkinta onnistuu kotikoneelta, mutta googlesta ei kyllä ole paljoa apua. Arkistoja löytyy netistä kyllä, ja oikeaan paikkaan lyöytää alan keskusteluryhmissä kyselemällä kokeneimmilta.

    • selvitä

      Olen saanut loistavasti apuja juurikin täältä.
      Isoisäni äidin syntymäajan tiesin, mutta ei löytynyt Hiskistä. Joku ystävällinen laittoi sitten kopion rippikirjasta tänne. Sen avulla sain edettyä 1600-luvun puoliväliin! Tosin edelleen tutkittavaa, sillä arvoitus on mistä ovat tienoille aikoinaan tulleet vai olisivatko ihan alkuperin paikalta kotoisin. - Samoin isäni isälinjan sain selvitettyä, kun laitoin tänne isäni isän syntymäajan ja paikan, josta suku lähtöisin. Siitäkin tuli tänne heti vastaus rippikirjakopiona, ja isälinjaa pystyin netissä olevista asiakirjoista seuraamaan yllättävän helposti 1700-luvun alkuun. Siitä vielä yritän läpimurtoa 1600-luvulle, sillä sotkua on senverran, että pitäisi löytyä lisää joko perukirjoja tai sitten jopa niitä tuomiokirjoja yms. jotta voisin olla varma kuka 1600-luvulla kenenkin poika on.
      Olen tutkinut sukuja vain netin kautta löytyvistä asiakirjoista.
      Viimeksi täällä palstalla kyselin Hiski lyhenteistä, ja siihenkin tuli vastaus heti.
      Kiitos Teille kaikille, jotka jaksatte vastailla tällaiselle amatöörisukututkijalle.
      - Seuraan myös netissä näkyviä sukututkijoiden keskusteluja, joista olen oppinut mm. sen, että mikään tieto ei sittenkään ole turha. Lasten kummit, toiset ja kolmannet leskien puolisot yms. nekin suurentavat kokonaiskuvaa, tai pienentävät. Miten sen nyt ottaa itsekukin. - Sukututkimus on kyllä mielenkiintoisaa toisinaan.

    • tutkikaamme

      Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys on digitoinut vapaaehtoisvoimin paljon kirkonkirjoja, tuomiokirjoja jne. Maksamalla 17 euron vuosittaisen jäsenmaksun pääsee näkemään niitä aina 1910-luvusta taaksepäin. Kun tietää jonkun silloin eläneen esivanhempansa nimen ja syntymäajan, siitä pääsee alkuun. Itse olen selvittänyt äidinpuoleisen sukuni vaiheita ja saanut selville mielenkiintoisia asioita. Olisi ihan romaanin ainekset kun vaan joku osaisi kirjoittaa.

    • hyväalku

      Kansallisarkiston nettisivuilta valikko Sukututkijoille, arkisto.fi

    • hyväalku

      Arkisto.fi. Tutkijoille. Aineistot. Löydä etsimäsi tieto Kansallisarkiston tietokannoista. Klikkaa Suomen sodissa 1939-1945 menehtyneet.

    • Kantakortti

      Tilaa Kansallisarkistosta kopio kantakortista, johon merkittiin tiedot kotiuttamiseen, kaatumiseen tai eläkkeellejäämiseen asti. Arkisto.fi. Palvelut. Tietopyynnöt, Näin tilaat kantakortin.

    • Gramps

      Googlettamalla ja omalta kotisohvalta voi päästä yllättävän pitkälle, jos tiedossa on 1890-luvun lopulla/1900-luvun alussa syntyneiden esivanhempien syntymäajat, nimet ja syntymäpaikat. Aloitin aikanaan sukututkimuksen maakunta-arkistosta mikrofilmejä tilaten ja se oli melkomoista tuherrusta ja hidasta hommaa nykymeininkiin verraten.

      Lähdekritiikkiä toki tarvitaan; netissä on runsaasti väärää tietoa ja My Heritagessa tai Genissä hutiloiden tehtyjä sukupuita. Hiskissä on aika paljon tulkinta- ja kirjoitusvirheitä (huomasin kun latasin kaikki kotipitäjäni kastettujen, vihittyjen ja kuolleitten tiedot omalle koneelleni, hih). Itse olen tarkistanut kaikki netistä "valmiina" löytämäni tiedot digitoiduista seurakuntien ylläpitämistä lähteistä tai henkikirjoista. Vanhojen käsialojen tulkinta tosin vaatii opettelua ja joidenkin digitoitujen lähteiden laatu on suorastaan surkea.

      Rippikirjoja ja henkikirjoja on digitoitu jo runsaasti ja niihin pääsee ilmaisesti käsiksi vaikkapa Kansallisarkiston kautta. Ohjeita sukututkijoille on Kansallisarkiston Portti-nimisessä palvelussa. Family Search on myös ilmainen, sieltä olen löytänyt tietoja Amerikkaan muuttaneista sukulaisista.

      Googlettamalla esivanhempieni nimillä (kannattaa hakea sekä suomen- että ruotsinkielisillä muodoilla) olen törmännyt moneen keskusteluun esimerkiksi Suku Forumilla tai avoimissa Facebook-ryhmissä ja sitä kautta saanut hyviä vinkkejä jatkotutkimuksiin.

      Kivoja taustatietoja esivanhempien edesottamuksista saattaa löytyä myös Kansalliskirjaston digitoiduista sanomalehdistä ja vaikkapa ihan tuntemattomien sukututkijoiden blogeista :)

      Parissa viikossa olen netistä koonnut - ja tarkistanut - tiedot noin viidestäsadasta sukulaisesta, joistakin linjoista kymmenen sukupolvea taaksepäin :o. Kun sukututkimusohjelmaksi valitsin ilmaisen Grampsin, niin toistaiseksi en ole kuluttanut tähän pennin latia, vain arvokasta aikaa. Hirveän addiktoivaa hommaa!

      • koti_hutkija

        Kotisohvalta kyllä, mutta ei googlella. Google löytää teoriassakin vain jonkun puhtaaksi kirjoittamaa tekstiä, ei alkuperäisiä kuvattuja aineistoja.


      • nimim-erkki

        Mielestäni google löytää ihan käytännössäkin puhtaaksikirjoitettuja tekstejä ja ylipäätään kaikenlaisia tekstejä. Jos tietää henkilön nimen tai osaa arvata käytetyn kirjoitusasun, niin voi löytää henkilön esim. Kanadan puhtaaksi kirjoitetusta väestölaskennasta ja sieltä edelleen alkuperäisen lähteen.

        Jos aloittelija ei tiedä mistä alkuperäiset aineistot löytyy, niin kyllä googlellakin pääsee alkuun. Esimerkiksi haulla "henkikirjat liminka" pääsee heti alkuperäisille (kuvatuille) lähteille.


    • Sukuhutkija

      Ja näitä toisten tutkimuksia kun alat itsellesi kopioida, niin pieleen menee taatusti! Niihin on saatu uppoamaan uskomaton määrä virheitä. Suuriin ja hienosti painettuihin julkaisuihinkin. Kun se kiire yllättää ja ei viitsi tarkistaa kaikkea, joskus useampaankin kertaan, niin tulos on pelkkä puuta heinää. Valitettavasti!

    • wähäeerola

      googlen kautta voi selvitä kuka muu on samaa taloa tai sukuhaaraa tutkinut - itse olen useamman kerran törmännyt netissä valmiiksi tutkittuun aineistoon..Joskin ollut osaksi väärää tietoa, mutta saipa ainakin johtolankoja mistä etsiä lisää - ja ehkä joskus voin ottaa yhteyttä asiaa jo tutkineeseen ja kysellä lisää

    • hyväalku

      Sukutaustaasi Norjasta voisi löytyä tietoa: digitalarkivet.no, genealogi.no, disnorge.no

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe