Vittulanjänkä -nimi

ihohjiohih

Olen ihmetellyt miksi ei tunnuta tietävän Vittulanjänkä -nimen alkuperää vaan keksitään kummallisia juttuja lasten saamisista.
Vittula sanahan tulee ruotsinkielen sanasta vidda
joka tarkoittaa jänkää.Alkup.muoto on ollut vitta mutta loppu a muuttuu u:ksi -la päättee takia.

19

14526

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pajala on Saamenmaata myös

      Mun mielestä vidda on alunperin saamen kieltä ja koko alue alunperin saamelaista.

      Siellä on vaan asuneet myös satoja vuosia suomalaisia. Ruotsalaiset on tullut sinne vasta varsinaisesti rautatien mukana ja silloinkin vain keskuksiin.

      LLL= Lars Levi Laestadius oli saamelainen.
      Hän oli kielitaitoinen ja saarnasi saameksi ja suomeksi mikä oli ennenkuulumatonta ja joutui Luulajan ruotsalaisen piispan kanssa kahnauksiin siitä hyvästä.

      Suomessa on vieläkin tuota samaa henkiä. Esim. piispa,ruotsinkielinen John Wikström esti syksyllä 1998 Turun kirkolliskokouksessa suomenkielisen seurakunnan perustamisen Ahvenanmaalle.

      Eli sikäli Ruotsi oli edellä Suomea kun Suomessa,joksi kai vielä Ahvenanmaa lasketaan ei sallita suomenkielistä seurakuntaa välttämättä ollenkaan.

      Suomeenkin tarvittaisiin oma 2000-luvun LLL.

      • Gum setä

        Eikö LLL puhunut vaikka millä kielillä?


      • Gunbroodd

        LLL ei joutunut kahnauksiin siitä syystä, että hän olisi puhunut eri kielillä, vaan siksi, että hän puhui asioista karkean kansanomaisesti eikä sivistyneen hienostuneesti. Hän oli aikansa populisti, joka vastusti eliittiä. Jos piispa sai kuulla kulkevansa koreuden ryysyissä ja nauttivansa pirunpaskaa, niin tokihan se piispan niskavillat sai pörhistymään. Riippumatta siitä, tuotiinko asia julki saameksi vai svenskaksi.

        Gum sedän kanssa olen samaa mieltä. Suomeenkin tarvittaisiin oma 2000-luvun LLL.


    • Pia

      Asuntoalue Pajalassa, jossa Mikael Niemen lapsuudenkoti sijaitsi, oli nimeltään Vittula. Tämä nimi ei ollut mitenkään "virallinen", vaan kansan antama nimi. Alueella asui paljon lapsiperheitä, siitä kai nimi.
      Tällaisen selityksen minä olen saanut pajalalaisilta.
      Kirjan nimi ruotsiksi on "Populärmusik från Vittula".
      Sanaa "vidda" en ole koskaan kuullut, enkä löyda sitä sanakirjastakaan.

      • Vidda

        Siis minkä kielen sanakirjasta olet etsinyt.

        Kartoista jo näkee,että pohjoisessa on paikannimiä jossa on tuo "vidda".

        Olen tavannut saamelaisia Pajalassa ja paikalliset kertovat,että heitä asuu kunnan pohjoisosassa enemmänkin.

        Miksi saamelaiset nimet eivät näkyisi muunnoksina kansan suussa.


      • Pia
        Vidda kirjoitti:

        Siis minkä kielen sanakirjasta olet etsinyt.

        Kartoista jo näkee,että pohjoisessa on paikannimiä jossa on tuo "vidda".

        Olen tavannut saamelaisia Pajalassa ja paikalliset kertovat,että heitä asuu kunnan pohjoisosassa enemmänkin.

        Miksi saamelaiset nimet eivät näkyisi muunnoksina kansan suussa.

        ...sanaa "vidda" kahdesta ruotsalaisesta sanakirjasta, (Bra Böckers Lexikon, Bonniers Stora Ordbok) eikä kummastakaan löydy.
        Se on luultavasti sitten saamea. Vaikka keskustelun avaaaja väitti että se on ruotsia.

        Ja toki Pajalan kunnassa asuu saamelaisia, erityisesti sen phjoisissa kylissä.

        Mikael Niemi itse kirjoittaa että sanan "Vittula" alkuperä on epäselvä, mutta tulee luultavasti siitä että siellä syntyi niin paljon lapsia.


      • Tämmönen+
        Pia kirjoitti:

        ...sanaa "vidda" kahdesta ruotsalaisesta sanakirjasta, (Bra Böckers Lexikon, Bonniers Stora Ordbok) eikä kummastakaan löydy.
        Se on luultavasti sitten saamea. Vaikka keskustelun avaaaja väitti että se on ruotsia.

        Ja toki Pajalan kunnassa asuu saamelaisia, erityisesti sen phjoisissa kylissä.

        Mikael Niemi itse kirjoittaa että sanan "Vittula" alkuperä on epäselvä, mutta tulee luultavasti siitä että siellä syntyi niin paljon lapsia.

        Pohjois-Norjan sisämaan aluetta (saamelaisten erämaalue) kutsutaan Finnmarksviddaksi.

        http://www.mapsworldwide.com/maps_18675.htm


      • wizka

      • Peikko
        wizka kirjoitti:

        Finn=saamelainen
        mark=maa
        s=genetiivi
        vidda=jänkä

        Vidda on lakeus norjaksi. Melkein kaikki Norjan ylänköalueet on nimetty joksikin ...viddaksi.


      • esakarj
        Tämmönen+ kirjoitti:

        Pohjois-Norjan sisämaan aluetta (saamelaisten erämaalue) kutsutaan Finnmarksviddaksi.

        http://www.mapsworldwide.com/maps_18675.htm

        Olet oikeassa. Asun Finnmarkissa ja tää on tätä v.... viddaa.


      • maallikko krp
        wizka kirjoitti:

        Finn=saamelainen
        mark=maa
        s=genetiivi
        vidda=jänkä

        -- hiukan erimieltä , -etunimet kuten Dagfinn ,Ardfinn ,eisuinkaa tarkota päiväsuomalaista tai kotka suomalaista , vaan päivänsäde ja kotkan terävää katsetta eli pilkettä -- vidda = tunturikoivikkoa tai matalakasvuista varvikkoa.


    • ...vidde / vidda tarkoittaa "lakeus". Samaa sarjaa kuin "vid", suomeksi laaja, vertaa vaikka englannin "wide".

      ...mutta Vittulajänkhän nimen olen kyllä kuullut tulevan ihan itsestään vittu- tai fitte-sanasta ("Fittmyren" on se ruotsinnettu), näin kerrotaan kirjan takakannessa ja esim. tuolla kotisivuilla http://www.sf.se/sites/vittula/

      ...voipihan ihan alkuperäinen tausta tietysti olla muukin.

      • wizka

        tuo fitta/e -selitys on ns.kansanetymologia. Samallainen kuin väite että Suomi.nimi olisi tullut siitä että Jumala soi maan asukkailleen.


    • wizka

      sana on samaa alkuperää kuin suomenkielen sana "jää".Uralilainen kantamuoto on rekontruoitu
      "jänge".

    • ei ole

      alueella ei ole alkuperäistä Ruotsalaista paikannimistöä, koska alue on ollut Suomalaisten ja Saamelaisten asuttama ja siksi nimetkin on olleet suomalaisia ja Saamelaisia.
      Itseasiassa koko Pohjoisruotsin nimistö on alkuperältään Suomalaista ja Saanmelaista, niinkuin ovat asukkaatkin.

    • ,

      kuga

    • V-alkuinen myy

      Ei kai siinä v-alkuisen nimen käyttämisessä kirjan nimessä ollut muuta, kuin kaupalliset perusteet. Alatyylinen nimi kiinnittää paremmin huomiota ja tämänhän kustantajat tietävät. Kuvitelkaapa, että kirjan nimenä olisi ollut vaikkapa "Populäärimusiikkia Vitsikkojängältä".

      Ja vaikka kirja oli alunperin kirjoitettu ruotsiksi, sen kohdeyleisöksi osattiin odottaa kaksikieleisiä lukijoita, jotka tietävät, mikä merkitys sen nimeen sisältyy; siis myös siihen ruotsinkieliseen nimeen, jossa tämä v-alkuinen erisnimi myös esiintyy.

      En minä ainakaan muuten olisi kirjaan kiinnittänyt mitään huomiota.

    • Anonyymi

      pohjosen miehet on olleet oppaana aikanaan maanmittareilla kun ovat kartoittaneet lappia, mittaajat ovat välillä kyselleet että minkäniminen jänkä tai oja tämä on?lapinäijät ovat keksineet nimiä sitä mukkaa kun on tarvinnu, taitaa siellä olla myös vittumaisenoja, panemisenaapa ja äteritsiputeritsipuolilautatsijänkä sallan suunnalla...

    • Anonyymi

      Kun noita niin "mukavia" nimiä pitää kertoa, ehkä Terskanperä kiihottaa myös. ;-(

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1438
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1225
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1174
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1062
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe