Asunnot ja osakkeet?

ahmaky

Terve. Mikä on asuntosijoittajien mielestä hyvä määrä asuntoja salkussa? Tietysti on niitä jotka ostaa ainoastaan asuntoja ja niitä joiden kaikki rahat menevät pörssiin mutta jos harrastat molempia, mikä on järkevä suhdeluku mielestäsi? 50% ja 50% vai jotain aivan muuta?

5

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omakas

      No tietysti on niitä, joiden mielestä 10% asuntoja ja niitä, joiden mielestä 90%.

      Minä olen nykyään asuntosijoitusvastainen mitä tulee taviksien pikkurahoihin. Itselläni on yksi sijoitusasunto, jossa kiinni suurin osa varallisuudestani, ja oikeastaan haluaisin jo päästä eroon siitä.

      Asuntojen ongelmia ovat työn määrä sekä maantieteellisesti ja toimialoittain heikosti hajautuva riski. Koska asunnot ovat kalliita, niin tavikselle yksikin asunto edustaa yleensä suurta osaa omaisuudesta. Liian suurta, jotta päästäisiin ihanteelliseen riskien hajauttamiseen.
      Lisäksi likviditeetti on asunnolla heikko.

      Miljonääreille tilanne voi olla toinen, kun muutamakaan asunto ei vielä välttämättä aiheuta ylipainoa salkulle.

    • Vakuusvaje

      Minä en ole asuntosijoittaja, koska sellainen joutuu toimimaan vuokralaisten terapeuttina ja juoksupoikana. Pörssissä vastuu on vain omista päätöksistä ja virheistä.

      Jos sijoittaisin asuntoihin, niitä pitäisi saada nopeasti vähintään 3 - 4. Yhteen asuntoon liittyy turhan paljon riskiä, mutta useampi kämppä tasaa menestykset ja ongelmat keskimääräisiksi. Tarvittavan oheistyön järjestelyissä on myös kertaluontoista vaivaa, joka tulee jo yhdestä asunnosta eikä paljoa lisäänny seuraavista.

      Aloitteleva vuokraisäntä joutuu kokemaan myös nuo Omakkaan mainitsemat ongelmat, sitä pahempina mitä vähemmän omaa rahaa on. Siksi sijoittamista ei pitäisi aloittaa asunnolla.

      Näihin ongelmiin olisi tietysti hieno ratkaisu: asuntorahasto. Valitettavasti Suomessa nykyinen tarjonta on suppeaa ja palkkioiltaan sikamaisen kallista. Joskus vaikutelma on jopa lähempänä pyramidihuijausta kuin rahastoa.

    • Tänään myin suurimman osan osakkeista. Pelot kuplan puhkeamisesta kasvaa koko ajan. Asuntoaijoittaja en ole koskaan ollut. Kuulee jatkuvasti juttuja huonoista, sikamaisista vuokralaisista.

    • dfvbn

      Kannattaa varmaan lukea asuntosijoittajien tekstejä Kauppalehden keskustelupalstalta. Siellä on yhden asunnon sijoittajista kymmenien asuntojen sijoittajiin ja kaikkea siltä väliltä.

      http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/forum.jspa?forumID=25&start=0

      Itse en ole asuntoihin sijoittanut. Tuntuma on se, että vie paljon aikaa ja vaivaa, jota ei oikein saa vähennettyä verotuksessa. Lisäksi olisi liian konkreettisesti riistäjän asemassa. Voi tietysti ulkoistaa sijoitusasunnon tai asunnot jollekin firmalle, mutta se syö tuotoista melkoisen siivun.

    • Neljä_asuntoa

      Jotenkin nuo kommentit eivät täsmää mitä kirjoititte.
      Ostin aivan uusi asuntoja, kaupantekohetkellä ne niitä ei oltu alettu edes vielä rakentaa.
      Käytin rahoitukseen lähes 100% velkarahaa joten sijoitukset eivät olleet pois minun pääomista.
      Vuokrat uusissa saunallisissa kaksioissa ja 1 yksiössä ovat sen verran korkeat ettei niihin hakeudu huonoja vuokralaisia.
      Vuokralaiset etsii kiinteistönvälittäjä n. 400€/kerta.
      Tämänhetkisiä vuokralaisia en ole edes nähnyt, enkä ole jutellut puhelimessa, joten se siitä työstä.

      Yhden asunnon jouduin siivoamaan josta otin 300€ (50€/h), muuten remontteja ei ole ollut (6v aikana).
      70% asuntojen velkarahasta (pääomavastike) menee verotuksessa poistoiksi.
      Kun ottaa tuon verohyödynkin huomioon niin tuotto on ihan kohtalainen.

      Lähes ilman omaa rahaa tuotto (alkupääomalle joka velaksi) siellä 6% korvilla.
      Mikä olisi tuotto kun oma sijoitettu raha ja 18v velaton asunto.
      Minun kohdalla n.30 000€ omaa rahaa ja 18v n.600 000€ omaisuus.

      Asuntooni vain työssäkäyvät tai eläkeläiset, ei tummia, työttömiä, sossun luukulla roikkuvia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe