Lentävä alaliikki

Ostin uuden isopurjeen ja otin sen lentävällä alaliikillä, vanha purje oli puomin uraan menevä "kiinteä" alaliikki.
Puomin päästä puuttuu kuitenkin rissat (eikä niitä siihen varmaan saakaan?).
Puomin kyljessä on lenkki johon ajattelin laittaa plokin jonka kautta köyden voisi vetää.
Tuosahan tulee varmaankin kitkaa enemmän kun ei ole suoraan puomin päässä, vaan veto tulee jonkin verran sivullle.
Olisiko parempia ideoita, uuteen puomiinkaan ei nyt raaski sijoittaa.
Ilmianna
Jaa

22 Vastausta



Hmm. Millä tavalla vanha isopurje oli kiinni puomin päässä? Eikö samaa systeemiä voi käyttää?

Jos kiinnität plokin puomin sivulle, suosittelen lisäksi erillistä parin kierroksen narulenkkiä purjeen skuuttikulman reiästä puomin ympäri. Tämä lenkki siis välittää skuutin kiristämisestä aiheutuvan pystysuoran voiman purjeeseen. Tällä tavalla puomilikin säätököyteen kohdistuu pääosin vain vaakasuora taakepäin kiristävä voima. Kun kiristät säätököyttä, lenkki liukuu puomia pitkin.
Kitkasta harvemmin on tuossa kohtaa isompaa murhetta. Jos kaipaat lisää kiristysvoimaa puomiliikin säätököyteen, tee talja puomin etuosan kylkeen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
PS: Linkin kuvasta voi saada lisää ideoita. Tässä laser-jollassa on vielä lisävälitys skuuttikulmassa kiinni olevan plokin avulla. Alaspäin-kuorman ottaa tässä ratkaisussa erillinen panta pyomin ympärillä, mutta narulenkki toimii lähes yhtä hyvin.

Googlaamalla "Clew outhaul" ja katsomalla kuvat, löytyy iso joukko muitakin ratkaisuja.

Tässä linkki Laseriin: https://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.jdemarine.com/Rigging2a.jpg&imgrefurl=http://www.jdemarine.com/laser__rigging.htm&docid=oSsYsOWAkt_PxM&tbnid=Xlv037B7bd92IM:&vet=1&w=1212&h=909&bih=1005&biw=952&q=clew outhaul&ved=0ahUKEwjwua2ZkNjSAhVDKywKHVFWB28QMwgoKAgwCA&iact=mrc&uact=8#h=909&imgrc=Xlv037B7bd92IM:&vet=1&w=1212

tai http://www.jdemarine.com/laser__rigging.htm
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Laita plokin lisäksi lenkki toiselle puolen puomia. Paitsi että puomiliikin säätöön muodostuu talja, tulee myös kiristys purjeeseen symmetrisesti. Köysi siis lenkistä purjenkaan kautta ploikille ja siitä eteenpäin.

Paljon käytetty tapa ison skuutikulman sitomiseksi puomiin on tarranauha. Nauhaa on muutama kierros puomin ympäri ja purjerenkaasta läpi. Näin siis, jos puomissa ei ole skuutin vedon kestävää luistia, tai purjeessa 10-15 cm pitkää, monesta kohdasta sidottua ratsastajaa.

Ainahan puomin päähän plokinkin kätevä kaveri saa rakennettua. Kokemusta siitäkin on tullut, kun uusi iso ei sopinutkaan vanhaan heloitukseen ja puomissa alunperin ollut ploki petti. Jäljelle jäi sentään aukko puomiin ja säätököyden lukko puomin etupäähän. Viritys oli seuraavana aamuna valmis jatkamaan kisaa. Todennäköisemmin haluat kuitenkin tuoda säädön mastolta istumalaatikkoon. Vinssille tuotuna menee ilman taljaa, käsisäätöisenä on talja välissä ehdottomasti suositeltava.
Ilmianna
Jaa
Komppaan tuon hyvä.lentävä:n ehdotusta. Köysi lenkistä purjeen kautta plokille. Plokin jälkeen siihen voisi rakentaa köysitaljan jolla kulman saa kiristettyä.

Itselläni ei ole tarvetta tuoda köyttä kannelle vaan voin kiristää kulman samalla kun teen käännöksen. Kun käännökseen tekee hitaasti niin kerkeää sen kulman kiristämään siitä puomin päästäkin. Mutta tämähän ei tietenkään onnistu jos kilpailee tai on muuten kiire!
Ilmianna
Jaa
Puomiliikin kiristysheloitus ei muutu alaliikin muuttuessa lentäväksi. Vain tekstiilipanta tarvitaan pitämään purjeen kulma puomissa. Puomi sivulle veto on outo.
Jos heloitus on epätyydyttävä niin ei ole iso vaiva askarrella ploki puomin päähän ja outhaul puomin sisään taljan kera tai ilman. Siitä edelleen lähelle mastoa knaapiin tai istuinlaatikkoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Mulla on puomissa pelkkä vaunu eli ei tekstiilipantaa. Toiset käyttää molempia ja toiset pelkkää tekstiilipantaa.

Pienemmässä veneessä outhaul toimii hyvin myös puomin alareunassa edempänä, jolloin siihen ylttää hyvin, vaikka puomi olisi ulkona.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joakim1 kirjoitti:
Mulla on puomissa pelkkä vaunu eli ei tekstiilipantaa. Toiset käyttää molempia ja toiset pelkkää tekstiilipantaa.

Pienemmässä veneessä outhaul toimii hyvin myös puomin alareunassa edempänä, jolloin siihen ylttää hyvin, vaikka puomi olisi ulkona.
Ilmeisesti käytät laakeroitua Seldenin vaunua, tasi nimi olla MDS tai sinne päin. Toimiiko kitkattomasti?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
seppomartti kirjoitti:
Ilmeisesti käytät laakeroitua Seldenin vaunua, tasi nimi olla MDS tai sinne päin. Toimiiko kitkattomasti?
Minulla ainakin on Seldenin vaunu. Sillä on ikää jo 30 v, mutta edelleen ok. Olettaisin, ettei vaunu ole paljoa vuosikymmenissä muuttunut. Pari vuotta sitten uusin säätököyden ja pätkäisin vaunun vaijerista sen osan, jossa oli katkeilleita säikeitä. Puhdistuksen jälkeen vaunu meni sellaisenaan takaisin. Mikään ei ole kitkatonta, mutta tuo on edelleen riittävän lähellä sitä. Se sentään likkuu pyörien varassa. Huonoimmassa hapessa oli puomin päässä oleva säätövaijerin kehrä.

Säätököyden vaihtaminen oli oma tarinansa. Vanhan puomin sisäpää on poppareilla kiinni, enkä millään viitsinyt sitä purkaa. Köyden pää on kuitenkin kiinni sisäpään sisäpuolella, joten siellä se on vieläkin. Pientä kikkailua ja pujottelua ja kas, uusi köysi oli kiinnitetty sinne sisään ja taljan plokit uusittu. Vanhan köyden pää sidottu kiinni puomin sisällä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
seppomartti kirjoitti:
Ilmeisesti käytät laakeroitua Seldenin vaunua, tasi nimi olla MDS tai sinne päin. Toimiiko kitkattomasti?
MDS on mastoon tuleva rullaluisti. En tiedä onko tuo puomin luisti laakeroitu. En löytänyt kuvia juuri tuosta, mutta vanhemmissakin oli jonkinnäköiset rullat.

Onhan siinä kitkaa, mutta niin on puomin ympäri vedetyssä hihnassakin. Outhaul jouksee aina ulos OK. Sisään ei jaksa käsin vetää kryssillä kuin aivan kevyessä tuulessa. Muilla suunnilla kyllä ja krysillä tietysti hiukan skuuttia löystämällä.. Välitys taitaa olla 1:6.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Itsellä on puomiuraan pujotettava isopurje, mutta lukisin mielelläni perusteluja puolesta ja vastaan, jos seuraavan purjeen tilaisi lentävällä alaliikilla. Itselleni ei tule mieleen muuta vaikutusta kuin päästä eroon siitä kevään ja syksyn rituaaleja hidastavasta pujotuspuuhasta. Sekin on riittävä peruste, jos vastakuppiin ei ilmesty mitään?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
12 VASTAUSTA:
Jos aloittaisi siitä, että ainoa asia, jossa puomiin pujotettavaa alaliikkiä voi käyttää hyväksi, on mahdollisuus kerätä sadevettä. Eli ellet ole lähdössä pallonkierrolle, on puomissa olevasta alaliikistä vain haittaa. Lentävän alaliikin olennaisin hyöty on paljon parempi puomiliikin säädettävyys. Turhien komponenttien ja pujotuksen vaivan poisjättäminen tulevat seuraavaksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vastakuppi.nurin kirjoitti:
Jos aloittaisi siitä, että ainoa asia, jossa puomiin pujotettavaa alaliikkiä voi käyttää hyväksi, on mahdollisuus kerätä sadevettä. Eli ellet ole lähdössä pallonkierrolle, on puomissa olevasta alaliikistä vain haittaa. Lentävän alaliikin olennaisin hyöty on paljon parempi puomiliikin säädettävyys. Turhien komponenttien ja pujotuksen vaivan poisjättäminen tulevat seuraavaksi.
Veden keräykseenkin on tehokkaampi keino: Lazy bag on ompipussi, missä on puomiuraan sopiva liikkinaru. Trooppinen kuuro kerääntyy pitkin purjetta pussiin ja sataa aika komeasti esim maston tyvestä, jos sinne viettää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vastakuppi.nurin kirjoitti:
Jos aloittaisi siitä, että ainoa asia, jossa puomiin pujotettavaa alaliikkiä voi käyttää hyväksi, on mahdollisuus kerätä sadevettä. Eli ellet ole lähdössä pallonkierrolle, on puomissa olevasta alaliikistä vain haittaa. Lentävän alaliikin olennaisin hyöty on paljon parempi puomiliikin säädettävyys. Turhien komponenttien ja pujotuksen vaivan poisjättäminen tulevat seuraavaksi.
Tuo olennaisin hyöty ei realisoidu minulle, koska tapani ei ole säädellä alaliikkiä nytkään. Kiristän sen tiukalle isopurjeen nostettuani ja siinä se pysyy. Eikä sitä välttämättä muista aina edes löysätä purjetta laskiessa.

Mitä turhia komponentteja asiaan liittyy?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jos alaliikki on urassa, niin ei kai liikin säätönarun löysääminen oikein muuta aiheuttaisikaan kuin ryppyjä purjeeseen.

Lentävällä alaliikillä taas voisi hyvinkin muuttaa purjeen muotoa tuolla säädöllä. (Ei säätöjä tietenkään tarvitse tehdä, jos ei hotsita, mutta monet tykkäävät purjehtiessaan säätää purjeita.)

Pikemminkin kysyisin, olisiko kiinteästä puomiliikistä jotain etua? Hinta lienee sama.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Purjehtinen-myös kirjoitti:
Jos alaliikki on urassa, niin ei kai liikin säätönarun löysääminen oikein muuta aiheuttaisikaan kuin ryppyjä purjeeseen.

Lentävällä alaliikillä taas voisi hyvinkin muuttaa purjeen muotoa tuolla säädöllä. (Ei säätöjä tietenkään tarvitse tehdä, jos ei hotsita, mutta monet tykkäävät purjehtiessaan säätää purjeita.)

Pikemminkin kysyisin, olisiko kiinteästä puomiliikistä jotain etua? Hinta lienee sama.
Mites mahtaa olla kestävyyspuoli, ts. onko eroja?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10-14 kirjoitti:
Mites mahtaa olla kestävyyspuoli, ts. onko eroja?
Onhan puomiin kiinni tulevassa purjeessa edes jotain rikottavaa, mitä ei lentävässä alaliikissä ole. Jos ei sadevettä kerää, ei muita etuja ole.

Vaikkei se olennaisin lentävän liikin hyöty realisoituisi, pitää puomiliikin säätöä silti käyttää. Purje kun ei todellakaan pidä siitä, että sitä pidetään jatkuvassa venytyksessä. Ja jos taas se kiinteä keväällä tehty säätö on niin löysä, ettei siitä ole haittaa, on takuulla haittaa eukon mäkätyksestä siitä, että vene kallistuu liikaa tai matka ei etene mihinkään. Purjehdussäätö ei saa olla sama kuin satamasäätö.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kestää.se kirjoitti:
Onhan puomiin kiinni tulevassa purjeessa edes jotain rikottavaa, mitä ei lentävässä alaliikissä ole. Jos ei sadevettä kerää, ei muita etuja ole.

Vaikkei se olennaisin lentävän liikin hyöty realisoituisi, pitää puomiliikin säätöä silti käyttää. Purje kun ei todellakaan pidä siitä, että sitä pidetään jatkuvassa venytyksessä. Ja jos taas se kiinteä keväällä tehty säätö on niin löysä, ettei siitä ole haittaa, on takuulla haittaa eukon mäkätyksestä siitä, että vene kallistuu liikaa tai matka ei etene mihinkään. Purjehdussäätö ei saa olla sama kuin satamasäätö.
Jotenkin vain järki sanoisi, että puomiurassa olevaan purjeeseen kohdistuva voima jakautuu tasaisemmin eli purje kestäisi paremmin kuin sellainen, jossa kaikki paine kohdistuu alakulmien kiinnitykseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10-14 kirjoitti:
Jotenkin vain järki sanoisi, että puomiurassa olevaan purjeeseen kohdistuva voima jakautuu tasaisemmin eli purje kestäisi paremmin kuin sellainen, jossa kaikki paine kohdistuu alakulmien kiinnitykseen.
Järki sanoo useinkin väärin. Kaikki voima kohdistuu joka tapauksessa purjeen kulmaan, joka on samalla tavalla vavistettu puomiliikistä riippumatta. Se näkyy hyvin purjeissa vaikuttavien voimien simuloinneissakin. Usein purjeen alin paneli oli aiemmin paljon muuta purjetta ohuempaa kangasta ja muodosti vain "hyllyn" puomin päälle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Purjehtinen-myös kirjoitti:
Jos alaliikki on urassa, niin ei kai liikin säätönarun löysääminen oikein muuta aiheuttaisikaan kuin ryppyjä purjeeseen.

Lentävällä alaliikillä taas voisi hyvinkin muuttaa purjeen muotoa tuolla säädöllä. (Ei säätöjä tietenkään tarvitse tehdä, jos ei hotsita, mutta monet tykkäävät purjehtiessaan säätää purjeita.)

Pikemminkin kysyisin, olisiko kiinteästä puomiliikistä jotain etua? Hinta lienee sama.
Kyllä ne rypyt alaliikissä muuttavat oleellisesti purjeen muotoa. Kisapurjeissa, joissa syystä tai toisesta on liikkinarullinen alaliikki, on reilusti ylimääräistä kangasta tuossa. Tällöin puomiliikin löysäys toimii kuten lentävässäkin eli puomin korkeudelle muodostuu kaari, mutta väliin jää "hylly" kankaasta.

Voiman jakautumiseen tuo naru ei auta oikeastaan ollenkaan. Voima tulee kuitenkin takaliikkiin.

Lentävä alaliikki helpottaa myös reivinarujen kiinnitystä (voi sitoa puomin ympäri) ja mahdollistaaa puomiuran käyttämisen lazybagille.

Lentävä lienee myös hieman halvempi valmistaa.

Ainoa mieleen tuleva huono puoli on mahdollisuus alaliikin väpättämiseen. Vaatisi kai snörpin, jota purjeissa ei aina ole.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
urasta_lentäväänkö kirjoitti:
Tuo olennaisin hyöty ei realisoidu minulle, koska tapani ei ole säädellä alaliikkiä nytkään. Kiristän sen tiukalle isopurjeen nostettuani ja siinä se pysyy. Eikä sitä välttämättä muista aina edes löysätä purjetta laskiessa.

Mitä turhia komponentteja asiaan liittyy?
Moottoriveneilijät nimittelevät tuollaisilla säädöillä purjehtivia rättiveneilijöiksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
rättäri_ kirjoitti:
Moottoriveneilijät nimittelevät tuollaisilla säädöillä purjehtivia rättiveneilijöiksi.
Heh, moottorivenelijät nimittävät KAIKENLAISILLA säädöillä purjehtivia rättiveneilijöiksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
t5serrfdsgfsd kirjoitti:
Heh, moottorivenelijät nimittävät KAIKENLAISILLA säädöillä purjehtivia rättiveneilijöiksi.
Kyllä jopa moni moottoriveneilijä, tai oikeastaan moni, joka ei veneile ollenkaan, erottaa rättiveneilijän purjeveneilijästä. Sama sääntö pätee kuin veneisiin yleensä, kauniit veneet purjehtivat hyvin. Muistettakoon tässä silti, etteivät useimmat moottoriveneet ole kauniita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Lentävä alaliikki

Ostin uuden isopurjeen ja otin sen lentävällä alaliikillä, vanha purje oli puomin uraan menevä "kiinteä" alaliikki.
Puomin päästä puuttuu kuitenkin rissat (eikä niitä siihen varmaan saakaan?).
Puomin kyljessä on lenkki johon ajattelin laittaa plokin jonka kautta köyden voisi vetää.
Tuosahan tulee varmaankin kitkaa enemmän kun ei ole suoraan puomin päässä, vaan veto tulee jonkin verran sivullle.
Olisiko parempia ideoita, uuteen puomiinkaan ei nyt raaski sijoittaa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta