Inhimillinen tekijä 15.3 - keskustelu

Hieno kokemus, kolme aikuista ihmistä puhui avoimesti elämänsä vaiheista, vaikeuksista, selviytymisestä ja nöyrtymisestä totuuden edessä.
Hyvästä vanhenemisesta ilman syyllisyyden taakkaa ja kuinka sen voi toteuttaa omilla valinnoilla.
He puhuivat myös kuolemasta jotenkin normalisoiden- elämää arvostavalla tavalla.

138

1455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • New-age

      Katsoin. Olen samaa mieltä.

    • täällä ei saa keskustella
      mistään vakavasta eikä kertoa mitään selviytymistarinaa
      täällä ei saa jutella kun niitä näitä ja noita
      sen tulin huomanneeksi pari päivää sitten
      joten tähän aloitukseen olis paljon kommentoitavaa
      mutta pidänpä mölyt mahassani
      harmi etten katsonut kyseistä ohjelmaa.

      • New-age

        Tulee jossain vaiheessa uusintana. Tulisko 18.3. Klo 17.10 ja Areenastahan voi selata.
        Olen kyllä toista mieltä tuosta, etteikö voisi kirjoittaa ja keskustella vakavista asioistakin. Joku, joka ei koe mitään omakohtaisuutta, saattaa vastata vähän löpösti tai voi kokea keskustelemisen epämieluisana - arkianalysoinnin. Kaikki eivät tahdo.
        Kyllä minusta selviytymistarinat ovat aina kiehtovia ja minusta ne ihmiset, jotka "uineet rankan matkan ja saaneet maata jalkojen alle ja rämpineet kuivalle" ansaitsevat onnittelut. Itsetunnonhan pitäisi
        Vahvistua.
        Ehkä vain saman vakavan asian pyörittäminen ei tuo paljon uutta, joten ehkä
        mietiskelymyssyä kannattaa käyttää: mitä ja miksi.


      • Sormunen

        Missä on sellainen kielto?


    • ei oo kieltoa mutta jos jotain
      syvällistä kirjoittaa elävästä elämästä
      jos on rakkikoirat räkyttämässä perässä
      että on ainakin mun parasta pysyä niistä keskusteluista kaukana.

      • Sormunen

        Jassoo, taidatkin haluta vain riidellä....
        Tietojeni mukaan, tällä palstalla kirjoittaa ihmiset, ei rakkikoirat.


      • Sormunen kirjoitti:

        Jassoo, taidatkin haluta vain riidellä....
        Tietojeni mukaan, tällä palstalla kirjoittaa ihmiset, ei rakkikoirat.

        no niin tossa sen just huomaa ettei täällä voi mitään kirjoittaa
        itekkin otit mun kirjoituksen riidan haastamisena
        vaikka se oli vaan mun mielipide asiaan
        kun kerta kysyit
        että se siitä
        mukavaa ja aurinkoista päivää sulle :)


      • huomion.tehnyt
        aina.i.ankeinen kirjoitti:

        no niin tossa sen just huomaa ettei täällä voi mitään kirjoittaa
        itekkin otit mun kirjoituksen riidan haastamisena
        vaikka se oli vaan mun mielipide asiaan
        kun kerta kysyit
        että se siitä
        mukavaa ja aurinkoista päivää sulle :)

        Oot palstan pahin riidanhaastaja.


    • suvenelli1

      Näin osan ko. ohjelmaa. Hyvä asia mielestäni, että ns. "hyväosaiset" korkeasti koulutetut avautuvat ja tuovat inhimillisen ihmisyyden "kaiken kansan tietoisuuteen".

      Enpä ollut hoitotahtooni älynnyt laittaa tuota sitomiskieltoa. Kaikkea sitä oppii.

      • Olen tehnyt hoitotahdon, testamentin ja paikka on myös sukuhautaan -se tosin tuli veljeni kuoleman yhteydessä sovituksi ym.
        Tuon ohjelman antina on myös se, että käännetään asenteita oikeaan suuntaan. Mieleeni jäi hyvin rauhoittava tunne- jonkinlainen luottamus inhimillisyydestä tulevan edessä.


      • Mitämuutajäänytväliin

        Tuo yksi siis tahtoo teloa itsensä ja mahdollisesti samalla muutkin kun tippuu sängystä, tuolista tai kaatuu kävellessään sitten kun ei enää pysy pystyssä omilla jaloillaan kun ei ymmärrä että jalat eivät enää kanna eikä tajua mistään muustakaan hevon hemmettiäkään.

        Kannattaa tutustua aiheeseen kun ihmisen mieli on pihalla kuin lumiukko tai ulapalla kuin yksinäinen venhe. Jutellaan sitten sitomisaiheesta lisää.


      • Mitämuutajäänytväliin kirjoitti:

        Tuo yksi siis tahtoo teloa itsensä ja mahdollisesti samalla muutkin kun tippuu sängystä, tuolista tai kaatuu kävellessään sitten kun ei enää pysy pystyssä omilla jaloillaan kun ei ymmärrä että jalat eivät enää kanna eikä tajua mistään muustakaan hevon hemmettiäkään.

        Kannattaa tutustua aiheeseen kun ihmisen mieli on pihalla kuin lumiukko tai ulapalla kuin yksinäinen venhe. Jutellaan sitten sitomisaiheesta lisää.

        Kaikille ei sentään taida käydä noin: että kadottaisivat tilannetajunsa ja jos ovat tietoisia, sitominen ei tietenkään tunnu hyvältä. Mutta totta: tuskin ketään sidotaan ilman syytä, tahdotaan vain minimoida riskit.
        En tiedä, mutta minusta keskustelu jäi vähän latteaksi, parempaakin on kuultu.
        Mutta tulihan siinä valotetuksi arvostetun ja menestyneen ihmisen varjopuolta. Siis Armo Hormian ja Jaakko Valvanteen.


      • demeter1 kirjoitti:

        Kaikille ei sentään taida käydä noin: että kadottaisivat tilannetajunsa ja jos ovat tietoisia, sitominen ei tietenkään tunnu hyvältä. Mutta totta: tuskin ketään sidotaan ilman syytä, tahdotaan vain minimoida riskit.
        En tiedä, mutta minusta keskustelu jäi vähän latteaksi, parempaakin on kuultu.
        Mutta tulihan siinä valotetuksi arvostetun ja menestyneen ihmisen varjopuolta. Siis Armo Hormian ja Jaakko Valvanteen.

        "demeteri"

        Osallistuhan myös tiinushkan toisiin vali-masennus-ketjuihin.
        Ketään nääs ei saa jättää yksin.
        Ei edes kuvitelmissaan.

        H.


      • demeter1 kirjoitti:

        Kaikille ei sentään taida käydä noin: että kadottaisivat tilannetajunsa ja jos ovat tietoisia, sitominen ei tietenkään tunnu hyvältä. Mutta totta: tuskin ketään sidotaan ilman syytä, tahdotaan vain minimoida riskit.
        En tiedä, mutta minusta keskustelu jäi vähän latteaksi, parempaakin on kuultu.
        Mutta tulihan siinä valotetuksi arvostetun ja menestyneen ihmisen varjopuolta. Siis Armo Hormian ja Jaakko Valvanteen.

        Siis Armo Hormia oli Aiju von Schönemanin puoliso, se ei kai tullut ohjelmassa kovasti esiin... Schönemaniltakin taitaa olla kirja ilmestynyt vai onko vasta tulossa ?
        En toki väheksy kenenkään kärsimyksiä, mutta haastatellut olivat siinä onnekkaita, että ilmeisesti kaikilla oli varallisuutta ja hyvä verkosto tukena omassa kamppailussaan. Ne, joita se puuttuu tuskin pääsevät telkkariin asti siitä puhumaan. Tai oikeastaan onhan heitäkin: entinen linnakundi ja nykyinen huippukirurgi Chriser Lybäck muun muassa...


      • demeter1 kirjoitti:

        Siis Armo Hormia oli Aiju von Schönemanin puoliso, se ei kai tullut ohjelmassa kovasti esiin... Schönemaniltakin taitaa olla kirja ilmestynyt vai onko vasta tulossa ?
        En toki väheksy kenenkään kärsimyksiä, mutta haastatellut olivat siinä onnekkaita, että ilmeisesti kaikilla oli varallisuutta ja hyvä verkosto tukena omassa kamppailussaan. Ne, joita se puuttuu tuskin pääsevät telkkariin asti siitä puhumaan. Tai oikeastaan onhan heitäkin: entinen linnakundi ja nykyinen huippukirurgi Chriser Lybäck muun muassa...

        taas vihre: Christer tietenkin. Taittovirhe korjaantuu vasta kevään aikana, toivottavasti...


      • suvenelli1
        Mitämuutajäänytväliin kirjoitti:

        Tuo yksi siis tahtoo teloa itsensä ja mahdollisesti samalla muutkin kun tippuu sängystä, tuolista tai kaatuu kävellessään sitten kun ei enää pysy pystyssä omilla jaloillaan kun ei ymmärrä että jalat eivät enää kanna eikä tajua mistään muustakaan hevon hemmettiäkään.

        Kannattaa tutustua aiheeseen kun ihmisen mieli on pihalla kuin lumiukko tai ulapalla kuin yksinäinen venhe. Jutellaan sitten sitomisaiheesta lisää.

        Näin on. Vanhempani ja isovanhempani menettäneenä ei minulla ole hajuakaan sitomisista. Ei muuten isoisoäitiäkään sidottu sänkyyn.

        Pitääköhän mun sitten hommata turvasana. Siitähän Jenni Vartiainenkin laulaa.


      • Metkabiisi

        Älä sekoita asioita. Ei kaikkia tarvitsekaan sitoa, joillakin pysyy järki päässä loppuun asti, joillakin ei. Jennin laulu ei kuulu tähän millään lailla vaikka sitomisista kertookin.


      • suvenelli1
        Metkabiisi kirjoitti:

        Älä sekoita asioita. Ei kaikkia tarvitsekaan sitoa, joillakin pysyy järki päässä loppuun asti, joillakin ei. Jennin laulu ei kuulu tähän millään lailla vaikka sitomisista kertookin.

        Asiallisesti: Toivon, että korkeat reunat sängyssäni riittävät, jos tulee aika ettei jalat kanna.

        Jennin biisiin viittasin ikään kuin "jäniskevennyksenä". Tiedän, minulla on omanlaiseni huumori eikä se varmaanekään aukea muille. Anteeksi, jos jotenkin loukkasi, se ei ollut tarkoitukseni.


      • hunksz kirjoitti:

        "demeteri"

        Osallistuhan myös tiinushkan toisiin vali-masennus-ketjuihin.
        Ketään nääs ei saa jättää yksin.
        Ei edes kuvitelmissaan.

        H.

        olen pyytäny ettei mun nimee mainita täällä palstalla
        ja toivon että sillei myös tehdään
        eihän täällä muidenkaan nimimä mainita
        ja se ketju ei ollu mun
        otin vaan osaa keskusteluun
        kuinka monta kertaa se vielä pitää täällä kirjoittaa.


      • aina.i.ankeinen kirjoitti:

        olen pyytäny ettei mun nimee mainita täällä palstalla
        ja toivon että sillei myös tehdään
        eihän täällä muidenkaan nimimä mainita
        ja se ketju ei ollu mun
        otin vaan osaa keskusteluun
        kuinka monta kertaa se vielä pitää täällä kirjoittaa.

        "aina.i.ankeinen"

        Tiinushka, Hunksi täällä.
        Koettakaamme kestää moinen hölmöys yhdessä.


        H.


      • Turvasanaeiauta

        Sairaala- ja laitossänkyjen laidat eivät ole niiin korkeita. Sieltä on tullut yli monta ketteräjäsenistä, joilta ketteryys korvain välistä on kaikonnut.


    • Mikähän siinä on, kun minua ei kiinnosta kuolemani vielä tippaakaan.

      • Näkemysero

        Ikäsi? Sen ei ehkä tarvitse kiinnostaakaan sen enempää kuin että tiedostaa sen tulevan jonain kauniina päivänä ennemmin tai myöhemmin. Jotta osaa suhteuttaa elämänsä yms. kuolevaisuuteensa ja osaa panna juttuja järjestykseen niitten loppumetrien ajaksi, kun on mahdollisesti elävä kuollut.


      • Näkemysero kirjoitti:

        Ikäsi? Sen ei ehkä tarvitse kiinnostaakaan sen enempää kuin että tiedostaa sen tulevan jonain kauniina päivänä ennemmin tai myöhemmin. Jotta osaa suhteuttaa elämänsä yms. kuolevaisuuteensa ja osaa panna juttuja järjestykseen niitten loppumetrien ajaksi, kun on mahdollisesti elävä kuollut.

        Täytän kesällä 69.
        Enhän minä sellaisia suunnitelmia loppumetreille osaa mennä tekemään, kun en tiedä minkälainen lähtö minulle tulee ja milloin. Siihenhän voi mennä vielä sellaiset 30 vuotta tai enemmänkin. Jos tulee aikaisemmin, niin sittenpä tulee.

        Elävänä kuollut? Mikä se sellainen on? Minä tulen olemaan elossa niin kauan kuin henki pihisee ja vasta sen jälkeen kuollut, enkä ala mokoman asian takia päätäni vaivaamaan.

        Sithä sen näkkee.


      • En minä käytä aikaa lopunajan pohtimiseen, vaan tein asioiden hoidosta lapsille helpompaa. Heidän ei tarvitse tehdä päätöstä hoidon jatkamisesta, ei mihin minut haudataan. ym
        Voin keskittyä elämään, tehdä siitä - näillä resursseilla- mahdollisimman mielekästä.


      • kawe kirjoitti:

        En minä käytä aikaa lopunajan pohtimiseen, vaan tein asioiden hoidosta lapsille helpompaa. Heidän ei tarvitse tehdä päätöstä hoidon jatkamisesta, ei mihin minut haudataan. ym
        Voin keskittyä elämään, tehdä siitä - näillä resursseilla- mahdollisimman mielekästä.

        Minun lapseni alkavat jo lähennellä neljääkymppiä.
        Ovat näitä ikiä kuin minä nyt täyttäessäni sata vuotta, jos ovat enää hengissäkään silloin. Sitä kun ei ole missään määrätty, että täältä lähdetään ikäjärjestyksessä.


      • Tutustutulevaisuuteesi

        "Tellukan" lailla puhuvien kannattaa vierailla usein ja pitkään laitoksissa, joissa jotkut odottavat elämänsä loppua kattoa vahtien. Kuitenkaan, kenties mitään näkemättä ja ymmärtämättä, ruoka lapetaan suuhun ja tulos korjataan toisesta päästä. Se se vasta on 'elämätä' jota näkemättä älä jätä.


      • Tutustutulevaisuuteesi kirjoitti:

        "Tellukan" lailla puhuvien kannattaa vierailla usein ja pitkään laitoksissa, joissa jotkut odottavat elämänsä loppua kattoa vahtien. Kuitenkaan, kenties mitään näkemättä ja ymmärtämättä, ruoka lapetaan suuhun ja tulos korjataan toisesta päästä. Se se vasta on 'elämätä' jota näkemättä älä jätä.

        Ja mistäköhän päättelet, että minun tulevaisuuteni olisi välttämättä sama kuin jonkun laitoksessa makaavan?
        Miksi samaistaisin itseni johonkin toiseen ihmiseen ja surisin luultavasti turhaan tulevaa kurjaa kohtaloani?
        "Den tiden, den sorgen".


      • Liekömahdotonta

        En päättelekään enkä todellakaan toivo sellaista loppuelämää kenellekään. Tulevaisuutta suremaankaan en käske mutta järjellinen ajattelevainen ihminen 'valmistuu' aiheeseen tavalla tai toisella.

        Kun tunnut olevan noinkin viisas ja välkky niin voisitko edes koettaa ymmärtää mitä ajan takaa.


      • Liekömahdotonta kirjoitti:

        En päättelekään enkä todellakaan toivo sellaista loppuelämää kenellekään. Tulevaisuutta suremaankaan en käske mutta järjellinen ajattelevainen ihminen 'valmistuu' aiheeseen tavalla tai toisella.

        Kun tunnut olevan noinkin viisas ja välkky niin voisitko edes koettaa ymmärtää mitä ajan takaa.

        Mistäs minä voin edes yrittää arvailla mitä ajat takaa.
        Nikkisikin on ihan uusi ja outo minulle.


      • Näköjäänmahdotonta

        No ei se aihe mun nikeistä selviäkään.


      • Näköjäänmahdotonta kirjoitti:

        No ei se aihe mun nikeistä selviäkään.

        Selviäisi ehkä paremmin mitä ajat takaa, jos edes kertoisit mitkä kaikki ovat niitä sinun nikkejäsi.


      • Yritäenemmän

        Nikeistäni sinä et viisastu. Et näköjään tajua sitäkään että ne ovat osa kommenttia.


      • Yritäenemmän kirjoitti:

        Nikeistäni sinä et viisastu. Et näköjään tajua sitäkään että ne ovat osa kommenttia.

        Niinhän ne lienee.
        Mutta miten voi keskustella jonkun kanssa, joka vaihtaa nikkiä koko ajan. Mistä minä voin tietää, minkälaista asiaa sinä ajat takaa, kun tulee vain uudella oudolla nikillä tivaaminen, että minun pitäisi ymmärtää jotain mitä ajat takaa, eikä sitä itse asiaa mitä tarkoitat.
        Se itse asia lienee jonkun toisen nikin alla, mutta minkä? Ihan mahoton arvailla, koska täällä on muitakin, jotka vaihtavat nikkejä koko ajan samassa ketjussa.

        OK. Sinä itse tiedät mitkä ovat sinun kirjoittamiasi, mutta älä vaadi, että toiset sen tietäisivät, jos jatkuvasti vaihdat nikkiä.


      • Pistejapamaus

        Lyhyemmälläkin tekstillä selviäisi, että käsityskyvyn on joku hukka vienyt.


      • Pistejapamaus kirjoitti:

        Lyhyemmälläkin tekstillä selviäisi, että käsityskyvyn on joku hukka vienyt.

        Jotkut sen näkyvät pystyvän tuomaan esille noinkin lyhyellä kommentilla.


      • Valaistustatoivoen

        Selvitä nyt ensin olennainen eli kommenttien sisältö keskittymättä epäolennaiseen eli nikkeihin. 'Jutellaan' pystymisistä ja kykenemisistä sitten uudelleen.


    • pyrtti

      Katsoin paikallisuutisia taas kerran eri puolilta Suomea. Tuo Porissa toteutettu ikäihmisten ja päihdekuntoutujien yhteinen harrastuskokoontuminen ilahdutti. Ainakaan jutun perusteella ei siellä mitään ylenkatsomista esiintynyt vaan olivat iloisia tapahtumista. Ehkä elämä on antanut näkemystä erilaisiin kohtaloihin ja elämän kulkuun.

      • Kyllä voi puhua kelpoisesta ja rohkeasta keskustelusta, kun lääkäri kertoo alkoholin käytön lisääntymisestä ja sen lisäksi tulleesta väkivallan käytöstä puolisoaan kohtaan.
        Hänen tarinansahan on myönteisen jatkumon saanut, eli hän on kiitollinen puolisolleen siitä etteivät he eronneet vaan voivat nyt jakaa isovanhemmuuden ja vanhuuden.
        Jännittävä persoona oli tämä värikkäästi pukeutunut rouva, joka lähti väkivaltaisen puolison luota ja on hankkinut käyttöesineeksi ruumisarkkunsa joka nyt - tulevaa odotellessa- on lastenkirjojen säilytystila. Reipas ja realistinen hieno ihminen ym
        Porin juttu tod hyvä - kaikki ovat siinä voittajia


      • Tellukka
        Sinulla on samanikäisiä lapsia kuin minulla ja minun isäni on kotona asuva 100v.(31.10-16) sotaveteraani - oma väki tehostettu kotihoito, mikä tulee nyt koko maan veteraaneille- n. 15tuhatta jäljellä.
        Hän on saattanut- kaksi lastaan sukuhautaamme,sekä *kaikki *sukupolvensa sukulaiset ja ystävät, ei ikäjärjestyksessä.

        Tuossa joku mainitsi sitomisen, sillä tarkoitetaan myös vaippoihin pakottamista, ei auteta vessaan, monet vastustavat ja ovat siksi agressiivisia- tarkoittanee myös lepositeitä- varmasti kuormittavia tilanteita hoitokodeissa - niistä pitäisi päästä arvokkaampaan tapaan toimia-
        Tätä tarkoitti siinä ohjelmassa ollut lääkäri kun puhui siitä mitä ei kohdalleen toivoisi tapahtuvan


      • kawe kirjoitti:

        Tellukka
        Sinulla on samanikäisiä lapsia kuin minulla ja minun isäni on kotona asuva 100v.(31.10-16) sotaveteraani - oma väki tehostettu kotihoito, mikä tulee nyt koko maan veteraaneille- n. 15tuhatta jäljellä.
        Hän on saattanut- kaksi lastaan sukuhautaamme,sekä *kaikki *sukupolvensa sukulaiset ja ystävät, ei ikäjärjestyksessä.

        Tuossa joku mainitsi sitomisen, sillä tarkoitetaan myös vaippoihin pakottamista, ei auteta vessaan, monet vastustavat ja ovat siksi agressiivisia- tarkoittanee myös lepositeitä- varmasti kuormittavia tilanteita hoitokodeissa - niistä pitäisi päästä arvokkaampaan tapaan toimia-
        Tätä tarkoitti siinä ohjelmassa ollut lääkäri kun puhui siitä mitä ei kohdalleen toivoisi tapahtuvan

        Niin. Toivoa saa, eri asia mihin resurssit riittävät. Vessareissut voivat kestää uskomattoman kauan ja jos liikkuminen on huonoa ne ottavat voimille, niin kulkijalla kuin saattajallakin.
        Käytetäänkö vanhusten laitoksissa lepositeitä ? Jos käytetään niin kyseessä täytyy olla äärimmäisen aggressiivinen vanhus ja tarkoituksena on suojella häntä niin, ettei hän aiheuttaisi vahinkoa itselleen tai muille.
        Realistina näen, ettei vanhusten hoitoa - ainakaan julkisella puolella - saada koskaan sellaiseksi, että vanhuksen yksilölliset toiveet ja tarpeet tulisivat kaikilta osin huomioiduksi. Mutta kuten tiedetään rahalla saa enemmän ja parempaa.
        Yksi vaihtoehto on muuttaa Thaimaahan. Siellä pystyy hankkimaan itselleen omahoitajan, joka pysyy rinnalla 24 tuntia vuorokaudessa. Luin tästä, olisko ollut Seuralehti. Eikä hintakaan ollut päätä huimaava...

        Tietenkin olen samaa mieltä siitä, että kaikille vanhuksille tulisi suoda arvokas vanhuus ja -lähtö, mutta siihen tarvittaisiin juuri tuo kuvaamasi tiimi: omaiset tehostettu kotihoito, tai laitos, jossa on riittävästi henkilökuntaa. Sitä ei ainakaan näillä näkymin ole luvassa kaikesta puheesta ja yksituumaisuudesta huolimatta.


      • Olen joskus kirjoittanut jo tästä.......
        Monissa *palvelutaloissa on jo tekniikka apuna - ovat siellä *asuvien *koteja- hoitohenkilökunta täytyy saada muuttamaan asennetta ihan toisenlaiseksi. Kun he tekevät yhteistyötä, ilman hierarkiaa tilanteiden mukaan on paljon parempi ilmapiiri ja se heijastuu *koko *taloon. Siellä asuvien hyvinvointiin kokonaisvaltaisesti, agressiotkin vähenevät- aikaa jää muuhunkin. Myös edullisempaa yhteiskunnalle- sairaslomat vähenevät ym

        Menen taas parin viikon päästä oikein hyvin toimivaan hoivakotiin, jossa hymyileviä hoitajia ja virkeitä mieleltään- huonokuntoisiakin- jotka laulavat mukana- heidät tuodaan kaikkiin tilaisuuksiin. Siellä jopa pistävät tanssiksi ym.
        Olemme olleet myös paikoissa, joissa ei ehkä kemiat pelaa ja sen huomaa jo hajusta ja jotenkin lannistavasta ilmapiiristä- kenelläkään ei ole kivaa-
        En lähde ammattilaisia ohjailemaan-vaikuttavia tekijöitä on paljon.


      • kawe kirjoitti:

        Olen joskus kirjoittanut jo tästä.......
        Monissa *palvelutaloissa on jo tekniikka apuna - ovat siellä *asuvien *koteja- hoitohenkilökunta täytyy saada muuttamaan asennetta ihan toisenlaiseksi. Kun he tekevät yhteistyötä, ilman hierarkiaa tilanteiden mukaan on paljon parempi ilmapiiri ja se heijastuu *koko *taloon. Siellä asuvien hyvinvointiin kokonaisvaltaisesti, agressiotkin vähenevät- aikaa jää muuhunkin. Myös edullisempaa yhteiskunnalle- sairaslomat vähenevät ym

        Menen taas parin viikon päästä oikein hyvin toimivaan hoivakotiin, jossa hymyileviä hoitajia ja virkeitä mieleltään- huonokuntoisiakin- jotka laulavat mukana- heidät tuodaan kaikkiin tilaisuuksiin. Siellä jopa pistävät tanssiksi ym.
        Olemme olleet myös paikoissa, joissa ei ehkä kemiat pelaa ja sen huomaa jo hajusta ja jotenkin lannistavasta ilmapiiristä- kenelläkään ei ole kivaa-
        En lähde ammattilaisia ohjailemaan-vaikuttavia tekijöitä on paljon.

        "kawe"

        Ehdottomasti.
        Minä haluan piilo-kameran Mari Laukkasen lenkki-saunaan.

        H.


      • ja.suihkuun
        hunksz kirjoitti:

        "kawe"

        Ehdottomasti.
        Minä haluan piilo-kameran Mari Laukkasen lenkki-saunaan.

        H.

        Sinä varmaan haluaisit piilokamerat jokaisen palstamuorin saunaan.


      • ja.suihkuun kirjoitti:

        Sinä varmaan haluaisit piilokamerat jokaisen palstamuorin saunaan.

        "ja.suihkuun"

        Kuten James Bond kohtalokkaalla äänellään sanoo:
        Yksikään vartalo ei ole liikaa...
        Eikä se riitä...

        H.


    • Onnistunut keskustelijavalinta ohjelmassa.
      Kawe, sopii mainiosti aloitukseksi myös 60 palstalle. Nyt jo voi hyvin tehdä mielessään arvioita omasta elämästään, tutkiskella kipupisteitään ja kertailla muutoskohtien merkityksiä, siihenhän ohjelma meitäkin rohkaisee.

      Hienosti toimittaja sitoi ohjelman saduilla ringiksi.

      Olen ollut Aiju von Schönemannin opastettavana Turussa, paitsi, että hän on valloittava persoona, hän myös kertoi hauskasti ja elävästi Turun historiasta. Hänellä on uskomaton tietämys tuosta kaupungista.

      • rosaliiin
        Eikö ollutkin hyvä ohjelma ja kuten lääkäri totesi - kannattaa miettiä ja tehdä pieniä valmisteluja, mutta ennenkaikkea elää täysillä tässä ja nyt..........
        Aiju von Schönemann on aivan upea persoona- toki muutkin ......


      • kawe kirjoitti:

        rosaliiin
        Eikö ollutkin hyvä ohjelma ja kuten lääkäri totesi - kannattaa miettiä ja tehdä pieniä valmisteluja, mutta ennenkaikkea elää täysillä tässä ja nyt..........
        Aiju von Schönemann on aivan upea persoona- toki muutkin ......

        Totta...juuri pieniä muutoksia,
        kaikkea ei voi koskaan suunnitella valmiiksi on A,B, C, D versioita,
        sitten jostain tulee X, joka kääntää kaiken päälaelleen,
        Itse elämä on aina täynnä yllätyksiä ja niillekin
        on ihanaa antaa mahdollisuus.


    • Himmelsauge

      Voipi olla että joutuu vielä loppusuoralla kadehtimaan niitä jotka omin jaloin ja suorinvartaloin kerien on päässyt yläkertaan. Ei sitomista eikä vaippahelvettiä, ym. epämukavaa..

    • eppu2

      Katsoin äsken uusinnan.
      Päällimmäiseksi jäi vaikutelma, että hyvin olivat elämänsä laivaa luotsanneet. Elämänkokemus näkyi.
      Kaikki vanhenevat, kun tulee sinuksi itsensä kanssa, ongelmat pystyy minimoimaan ja hallitsemaan ja niistä selviytymään.
      Pysyvää laitoshoitoa tarvitsee vain pieni prosentti vanhuksista.
      Näistä vanhuskeskusteluista saa sen käsityksen usein, niin kuin likipitäen koko kansa makaisi petiin sidottuna kus ja pas kaiken aikaa ja koko Suomi olisi hoidon osalta, kuin villi länsi.

      • suvenelli1

        Katsoin juuri tuon ohjelman, josta olin alkupätkän nähnyt.
        Tuo sitominen aukesi myös nyt minulle uudella tavalla eli ei konkreettista sitomista sänkyyn. Aiemmin minulla oli joku mielikuva jäänyt takaraivoon jostain vanhuksesta, joka oli unohdettu sidottuna palvelutalon pesuhuoneeseen alasti.

        Hienoa, kun mainitsit eppu tuon että on vain pieni osa vanhuksista, jotka joutuvat palvelutaloon ja ovat tavallaan toimintakyvyttömiä. Toivon etten joutuisi tuohon ryhmään, mutta en sure sitä nyt.
        Elämä on.


      • eppu2
        suvenelli1 kirjoitti:

        Katsoin juuri tuon ohjelman, josta olin alkupätkän nähnyt.
        Tuo sitominen aukesi myös nyt minulle uudella tavalla eli ei konkreettista sitomista sänkyyn. Aiemmin minulla oli joku mielikuva jäänyt takaraivoon jostain vanhuksesta, joka oli unohdettu sidottuna palvelutalon pesuhuoneeseen alasti.

        Hienoa, kun mainitsit eppu tuon että on vain pieni osa vanhuksista, jotka joutuvat palvelutaloon ja ovat tavallaan toimintakyvyttömiä. Toivon etten joutuisi tuohon ryhmään, mutta en sure sitä nyt.
        Elämä on.

        Työaikanani luin noita pykäliä tuosta sitomisesta. Muistikuvani on, että vanhainkotityyppisessä hoidossa, se ei olisi ollut sallittua (muutosta on voinut tulla sen jälkeen) käytännöt saattoivat vaihdella siitä huolimatta.
        Mielisairaaloissa sitomiseen oli (on kai vieläkin) oltava lääkärin lupa ja myös hänen määräämänsä kellonaika.
        Peruste oli aina turvallisuus.
        Jos ihminen on siinä kunnossa, ettei pysy pystyssä, eikä tajua omaa tilaansa, vaan rojahtaa lattialle vaikka laitojen yli, juttu on kaksipiippuinen.
        Kun vanhalta ihmiseltä menee lonkat olitila on vielä kaameampi pitkän aikaa, kun, että olisi turvavyö yöksi.
        Ei kahdesta yöhoitajasta ole 20-30 potilaan osastolla vieressä vahtimaan.
        Omaisten kanssa asioista neuvottelu aina kannattaa.


      • Himmelsauge

        Ei saa sitoa vanhusta se on kielletty, ei omaisten pyynnöstäkään. Omaiset eivät voi muuttaa laitoksen sääntöjä, ei tietenkään.
        Meillä ei ollut mitään siteitä ollenkaan, ainoastaan laidat, ne ei kyllä pitele dementoitunutta mutta estää vahingossa kierähtämisen.
        Ohjelman katsonut jo parikertaa, suuria kärsimyksiä heillä ollut.
        Rankka elämä pistää avautumaan, kaataa kaikki aidat joita korkeassa asemassa olevalla on, elämä sielläkin joskus helvettiä josta haluaa selvitä hinnalla millä hyvänsä. Aina kannattaa yrittää, voi onnistua!


      • eppu2
        Himmelsauge kirjoitti:

        Ei saa sitoa vanhusta se on kielletty, ei omaisten pyynnöstäkään. Omaiset eivät voi muuttaa laitoksen sääntöjä, ei tietenkään.
        Meillä ei ollut mitään siteitä ollenkaan, ainoastaan laidat, ne ei kyllä pitele dementoitunutta mutta estää vahingossa kierähtämisen.
        Ohjelman katsonut jo parikertaa, suuria kärsimyksiä heillä ollut.
        Rankka elämä pistää avautumaan, kaataa kaikki aidat joita korkeassa asemassa olevalla on, elämä sielläkin joskus helvettiä josta haluaa selvitä hinnalla millä hyvänsä. Aina kannattaa yrittää, voi onnistua!

        Tuossa vähän pöyhin. Tämän löysin.
        http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/potilaan-asema-ja-oikeudet-oikeudet/liikkumista_rajoittavien_turvavalineiden_kaytto


    • Te holistit ei elämä ole kiinni viinasta järkevillä, hyvin monet kuolevat täysin elämän raittiina eläneet.
      Holistit eivät tarvitse hoitoa vaan pakko työtä, jos heillä ei ole omia aivoja.

      Yleensä tv on nollaa.

      • Eppu2 - yleisteema positio
        Tuossa keskustelussa oli koko asian ydin se, että vanheneminen on normaali osa elämää ja se, että jokainen voisi itse päättää miten sen vaiheen elää,
        Eikä ketään kohdella aliarvioivasti
        Tärkeää siinä oli myös se, että vanhukset ovat voimavara- monella tavalla
        Mielestäni nyt ollaan menossa kohti parempaa vanhuskäsitystä- oikein hyvä.

        (Eivät menoerä, resursseja kuluttava - se on niin valtavan syyllistävää, aiheuttaa itsemurhia, pelkoa juuri hoitokoteja kohtaan ym)


        En halua vanhustenhoitoa ym erityisryhmien elämää riepoteltavaa aihetta vaaliteemoiksi- ne käsitellään paikallis-, ja valtionhallinnossa heille lakisääteisesti kuuluvina virkatehtävinä. Hoidetaan-tehdään se mitä pitääkin tehdä ..........


      • kawe kirjoitti:

        Eppu2 - yleisteema positio
        Tuossa keskustelussa oli koko asian ydin se, että vanheneminen on normaali osa elämää ja se, että jokainen voisi itse päättää miten sen vaiheen elää,
        Eikä ketään kohdella aliarvioivasti
        Tärkeää siinä oli myös se, että vanhukset ovat voimavara- monella tavalla
        Mielestäni nyt ollaan menossa kohti parempaa vanhuskäsitystä- oikein hyvä.

        (Eivät menoerä, resursseja kuluttava - se on niin valtavan syyllistävää, aiheuttaa itsemurhia, pelkoa juuri hoitokoteja kohtaan ym)


        En halua vanhustenhoitoa ym erityisryhmien elämää riepoteltavaa aihetta vaaliteemoiksi- ne käsitellään paikallis-, ja valtionhallinnossa heille lakisääteisesti kuuluvina virkatehtävinä. Hoidetaan-tehdään se mitä pitääkin tehdä ..........

        Aatu piti paljon lapsista, mutta paljon oli väärässä jota ihmiset eivät nähneet.

        Ex tänään Saksa elää tässä hurmiossa vielä tänään, niin myös Suomi täysillä. Tulee aika Suomi niin ei ole tulevaisuus EU:ssä.

        Suomi taloudessa ei maksa mitään vaan nauttii totuudessa..... .


      • eppu2
        kawe kirjoitti:

        Eppu2 - yleisteema positio
        Tuossa keskustelussa oli koko asian ydin se, että vanheneminen on normaali osa elämää ja se, että jokainen voisi itse päättää miten sen vaiheen elää,
        Eikä ketään kohdella aliarvioivasti
        Tärkeää siinä oli myös se, että vanhukset ovat voimavara- monella tavalla
        Mielestäni nyt ollaan menossa kohti parempaa vanhuskäsitystä- oikein hyvä.

        (Eivät menoerä, resursseja kuluttava - se on niin valtavan syyllistävää, aiheuttaa itsemurhia, pelkoa juuri hoitokoteja kohtaan ym)


        En halua vanhustenhoitoa ym erityisryhmien elämää riepoteltavaa aihetta vaaliteemoiksi- ne käsitellään paikallis-, ja valtionhallinnossa heille lakisääteisesti kuuluvina virkatehtävinä. Hoidetaan-tehdään se mitä pitääkin tehdä ..........

        Aliarvioivasti ei ketään pidä kohdella. Aina pitäisi ajatus mennä sen kautta, miten itseään haluaisi kohdella.
        Matkan varrella, kun on kaikenlaista nähnyt, minua otti aina aivoon lässytys vanhoille ihmisille.
        Olen vanhuskeskuteluissa montakin kertaa juuri luetteloinut noita asioita, mitä ikä-ihmiset tekevät edes odottamatta korvausta.
        Paljon enemmän olisi yhteiskunnalla kannettavaa ilman vanhojen tekemää, lasten- ja omaisten hoitoa ja vielä naapuriapuakin.
        Itsemääräämisoikeudesta sinällään ei pidä tinkiä, ja rajanveto on tietysti vaikeaa siinä vaiheessa, kun huomataan, ettei järki enää pelaa kunnolla tai ollenkaan. Mikä on sitten heittelejättö, siinä ongelma.


      • eppu2 kirjoitti:

        Aliarvioivasti ei ketään pidä kohdella. Aina pitäisi ajatus mennä sen kautta, miten itseään haluaisi kohdella.
        Matkan varrella, kun on kaikenlaista nähnyt, minua otti aina aivoon lässytys vanhoille ihmisille.
        Olen vanhuskeskuteluissa montakin kertaa juuri luetteloinut noita asioita, mitä ikä-ihmiset tekevät edes odottamatta korvausta.
        Paljon enemmän olisi yhteiskunnalla kannettavaa ilman vanhojen tekemää, lasten- ja omaisten hoitoa ja vielä naapuriapuakin.
        Itsemääräämisoikeudesta sinällään ei pidä tinkiä, ja rajanveto on tietysti vaikeaa siinä vaiheessa, kun huomataan, ettei järki enää pelaa kunnolla tai ollenkaan. Mikä on sitten heittelejättö, siinä ongelma.

        Oleellista käsittelet, mutta se mitä me teemme ns kolmannen sektorin työnä on yleensä yhdistysten ym yhteisöjen myös itseämme palvelevaa työtä, perheiden eteen tehtyä en tähän ota koska sehän on osa oman elämän hyvää laatua.
        Näistä ei rahallista korvausta haeta, etkä sitä tarkoitakkaan. Yhteiskunnalle tulee paljon säästöä mielenterveys-, masennus ym ongelmista kärsiville, kun keittiöpsykologia on hoitomuotona mm. nauru välineenä käytössä.


      • eppu2
        kawe kirjoitti:

        Oleellista käsittelet, mutta se mitä me teemme ns kolmannen sektorin työnä on yleensä yhdistysten ym yhteisöjen myös itseämme palvelevaa työtä, perheiden eteen tehtyä en tähän ota koska sehän on osa oman elämän hyvää laatua.
        Näistä ei rahallista korvausta haeta, etkä sitä tarkoitakkaan. Yhteiskunnalle tulee paljon säästöä mielenterveys-, masennus ym ongelmista kärsiville, kun keittiöpsykologia on hoitomuotona mm. nauru välineenä käytössä.

        Näin on, olenkin nostanut noita asioita juuri sen vaakakupin vastapainoksi, kun julkisuudessa vanhat ovat vain taakka ja kuluerä, kaikki samassa nipussa.
        Unohtamatta myös sitäkään, että on suuri joukko virkeitä eläkeläisiä, jotka kuluttamisellaan luovat ja ylläpitävät työpaikkoja.


    • kaikkijoskuslähtee

      Lähtö voi tulla yöllä, vaikka kuinka tehostettu kotihoito ja omaiset.

      • kaikkijoskuslähtee
        Lähtö tulee tosiaan kaikille, se on yhtäläistä.
        Jos viittaat isääni, sehän olisi hieno lähtö, että nukahtaa ikiuneen.
        Täydellistä ei ole olemassa, mutta toimimme nyt niin hyvin kuin mahdollista-


    • Naukl

      Toivoisin, että jostain korkeasta tornista saisi hypätä alas silloin kun on jokin parantumaton sairaus tai muuten vaan haluaa päästä pois. Siellä voisi sitten vielä juoda termarista kaffeet ennen viimestä matkaa. Kaikkein pahinta on maata jossain sairaalassa tuskissa vuosikausia. Siihen toisvoisin jotain ystävällistä ja hyvää ratkaisua. Eutanasiakin on ihan ok. Maailma hukkuu ihmisiin, niin miksi eutanasiaakin pitää vastustaa, en ymmärrä. Vaikka mieli on nuori niin keho rapistuu se on pakko hyväksyä ja siksi minusta kuolema pitäisi tehdä helpommaksi niille jotka niin haluavat. Sitä ennen eletään kuin viimestä päivää.

      • Eutanasia ei ole ratkaisu vanhuudenvaivoihin. Sitä paitsi miksi velvoittaa ja vastuutta joku muu itsensä tappamisesta?


      • Naukl

        Missasit sen, että ihmisen haluun lopettaa itse elämänsä pitäisi suhtautua iloisesti ja hyväksyen.


      • Mitä sinä nauki naukuilet?
        Eihän siinä mitään, jos kerta noin tunnet, eikä kukaan läheinen jää suremaan, niin mikä sinua estää vuokraamasta asunto kymmenennestä kerroksesta ja hyppäämästä ikkunasta ihan ite jo nyt, kun vielä pystyt kiipeämään ikkunalle.
        Miksi sinulle pitäisi toisten rakentaa itsemurhatorni tai muuten avustaa sinua itsarin tekemisessä?
        Älä toisia rasita omilla sairailla ideoillasi, äläkä yllytä kaikkien toistenkin tekevän niinkuin sinä. Jos sinä osaat iloita toisen ihmisen kuolemasta/itsarista, niin ei me kaikki olla niinkuin sinä, ei edes sinun määräyksestäsi.

        Tunnen tarpeeksi monta, joitten läheinen on lähtenyt oman käden kautta, enkä minä ainakaan pystyisi tekemään läheisilleni niin "iloista" asiaa.
        Aika köyhä lohdutus heille olisi ollut tuo sinun määräyksesi, että siihen pitää suhtautua iloisesti ja hyväksyen.


      • Himmelsauge

        Ihminen joka on siinä tilassa että on jo katolla hyppyvalmiina ei nautiskele termarista kaffetta tuore hillomunkki kätösessä, hän nauttii liikaa elämästä ja lähtee hakemaan toisen munkin. ☕️🍩🍩
        Viinaa moni juo kuoleman kyytipojaksi mut viinapiru iskee heikkoon ja käskee hakemaan lisää, hyppy jää ja se päivä menee juopottelunpuolelle. Kaamea krapula on taas otollista-aikaa, silloin onnistuu hyppy jos, ei ole ehtinyt ottaa krapularyyppyä🍺 😊


      • Himmelsauge kirjoitti:

        Ihminen joka on siinä tilassa että on jo katolla hyppyvalmiina ei nautiskele termarista kaffetta tuore hillomunkki kätösessä, hän nauttii liikaa elämästä ja lähtee hakemaan toisen munkin. ☕️🍩🍩
        Viinaa moni juo kuoleman kyytipojaksi mut viinapiru iskee heikkoon ja käskee hakemaan lisää, hyppy jää ja se päivä menee juopottelunpuolelle. Kaamea krapula on taas otollista-aikaa, silloin onnistuu hyppy jos, ei ole ehtinyt ottaa krapularyyppyä🍺 😊

        Ihmettelen, mitä tuo naukl tarkoittaa sillä, kun hän toivoo, että "saisi" hypätä korkeasta tornista alas.
        Kuka häntä siis kieltää?
        Vai tarkoittaneeko sitä, että yhteiskunnan pitäisi palkata hyväksymisen merkkinä joku tyrkkäämään hänet iloisesti nauraen alas vielä munkin sokerimurut suupielissä.


      • eppu2
        Tellukka kirjoitti:

        Ihmettelen, mitä tuo naukl tarkoittaa sillä, kun hän toivoo, että "saisi" hypätä korkeasta tornista alas.
        Kuka häntä siis kieltää?
        Vai tarkoittaneeko sitä, että yhteiskunnan pitäisi palkata hyväksymisen merkkinä joku tyrkkäämään hänet iloisesti nauraen alas vielä munkin sokerimurut suupielissä.

        Voihan sitä kaikkea höpöttää, mutta sitten, kun on toden edessä, vasta sitten tietää mitä oikeasti tekisi.
        Luulempa, että vitsit ovat vähissä silloin.


      • Eijunalauta

        On se kyllä s-tanan surullista että jollekin ihmiselle suodaan hyppy tornista liiskaksi katuun mutta ei kaunista, rauhallista, väkivallatonta tapaa saattaa itsensä tuonpuoleiseen. Mikä helwetti eutanasian vastustajia vaivaa? Kaipaavat vissiin lisää sirkushuveja, leipää näinä päivinä on tarpeeksi.


      • Eijunalauta kirjoitti:

        On se kyllä s-tanan surullista että jollekin ihmiselle suodaan hyppy tornista liiskaksi katuun mutta ei kaunista, rauhallista, väkivallatonta tapaa saattaa itsensä tuonpuoleiseen. Mikä helwetti eutanasian vastustajia vaivaa? Kaipaavat vissiin lisää sirkushuveja, leipää näinä päivinä on tarpeeksi.

        Mikäs se olisi väkivallaton keino tappaa itsensä?
        Sekö, että pakottaisi jonkun toisen tekemään sen omasta puolestaan, ettei saisi itsemurhaajan kyseenalaista mainetta, vaan tekisi toisesta ihmisestä palkkamurhaajan. Siitähän eutanasiassa on kysymys.


      • Kehity

        Sulla on niiin pahasti puurot ja vellit sekaisin että miksi vaivaannut koko aiheesta. Hae itsellesi ompeluseura mieluummin.


    • Naukl

      Kyllä vanhuuden itsariin pitää suhtautua iloisesti silloin kun tekijä niin itse haluaa. En näe mitään itseisarvoa maata sairaalassa kivuissa ja tuskissa vain siksi, että se on omaisille helpompaa. Itse ostaisin apteekista myrkkupistoksen ja laittaisin piikin pyllyyn. Mutta kun se ei ole mahdollista. Ja ostaisin sen ihan ilman Kela korvaustakin. Ja koska itsemurhat nähdään vain kielteisessä valossa ehdotukseni on itsemurhatornin köytöstä. Mikä siinä on niin kauheaa. Pääsee tuskista ja kivuista. Kauhen kallistakin on maata sairaalassa passatavana puolikuolleena. En vaan halua sitä. Kun nykyisin eletään aika vanhoiksi niin yhteiskunta voisi suhtautua kuolemaan (kun kerran on pakko kuolla) hieman ystävällisemmin ja arvostaen. Ja ainakin antaa ihmisen kuolla vaikka sitten hyppäämällä tai pistokseen jos ihminen sitä itse toivoo. Tämä siltä varalta, että sairastuu ja joutuisi muiden holhoukseen ja sairaalaan. Jos onni on myötäinen pääsee suorilta koivilta.

      Heh, eikä kuolleita pidä surra. Pitää iloita silloin kun he ovat elossa ja sitten unohtaa ja elää eteenpäin. Joskus voi muistaa hyvällä.

      • Tuossa tuli kaksikin vakavasti otettavaa huomiota-
        1. Eutanasian eettinen näkökulma- ei haluta velvoittaa ketään vastuuseen omasta kuolemasta. Kannatan eutanasiaa, kun se tehdään potilaan ehdoin, hoitotahto tehty ajoissa- ei loppuvaiheen tulkinnanvaraa. (Eduskunta käsittelee kansalaisaloitetta)
        2. Itsemurha ei ole aiheena kevyesti pohdittava asia, se koskettaa, syyllistää ja muuttaa jäljelle jäävien elämää pitkiksi ajoiksi. Omaa lähipiiriäni kosketti v -71 kahden 15v. pojan yhdessä tekemä itsemurha - he eivät voineet tietää- niin nuorina kuinka valtavasti he meitä satuttivat ja syyllisyys jota tunsimme ettemme nähneet syytä, vai oliko kokeilusta kyse(LDT-kasvinsuojelumyrkky)
        Toinen parin vuoden takaa keski-ikään ehtinyt suvun älykkö (lääkäriym.ym.) paloi loppuun -vuosi pois työelämästä, kun päätyi itsemurhaan. Lasten osa tuossa tilanteessa on tod vaikea- myös tietenkin hänen vanhempiensa.
        En kestä lukea kevyitä heittoja kummastakaan eiheesta-

        Intiaanin rukouksen loppu;
        Muista minua , mutta älä kauan- keskity heihin jotka elävät........


      • Himmelsauge

        World trade Centeristä ihmiset hyppäsivät mieluummin kun jäivät sinne, se vaihtoehto oli joillekin ainoa. Kumma että sitäkin vielä paheksuttiin, ihminen ei saisi koskaan valita itse kuolemaansa vaan alistua. Itsekkääksi ja muista piittaamattomaksi sanotaan, se on loukkaus muita kohtaan kun jättää pelin kesken, toiset kun pelaa katkeraan loppuun asti.


      • eppu2
        Himmelsauge kirjoitti:

        World trade Centeristä ihmiset hyppäsivät mieluummin kun jäivät sinne, se vaihtoehto oli joillekin ainoa. Kumma että sitäkin vielä paheksuttiin, ihminen ei saisi koskaan valita itse kuolemaansa vaan alistua. Itsekkääksi ja muista piittaamattomaksi sanotaan, se on loukkaus muita kohtaan kun jättää pelin kesken, toiset kun pelaa katkeraan loppuun asti.

        Eikös tuo kuitenkin mennyt niin, että jääminenkin merkitsi kuolemaa.
        Oli ehkä siksi paniikkireaktio.
        En tosin tiedä, mutta ajattelen näin.


      • Himmelsauge

        Nii-iin, mutta silloinkin puhuttiin hyppääjistä miten tekivät, ruma jälki jäi kuulema kun kaikki oli ulkona mitä olisi pitänyt olla ihmisen sisällä.
        Paheksuttiin kun tulivat kuolemaan alas eikä siististi jääneet raunioihin. Kävi kuin ötökälle auton tuulilasissa 😬


      • eppu2
        Himmelsauge kirjoitti:

        Nii-iin, mutta silloinkin puhuttiin hyppääjistä miten tekivät, ruma jälki jäi kuulema kun kaikki oli ulkona mitä olisi pitänyt olla ihmisen sisällä.
        Paheksuttiin kun tulivat kuolemaan alas eikä siististi jääneet raunioihin. Kävi kuin ötökälle auton tuulilasissa 😬

        Paheksujien olisi ollut syytä, kuvitella itsensä heidän asemaansa.


      • En minä tarkoita sitä, ettei ihminen saa päättää omaa elämäänsä itsemurhaan, sehän on oma valinta.
        En vain jaksa kevyttä ikäänkuin vitsailua aiheesta- lienee jokin trauma jäänyt.
        WTC tornissa olisin ehkä hypännyt itsekin, kuin palanut- karmea tilanne.


      • Himmelsauge

        Tässä iässä kun minäkin, alkaa olla traumoja, ne tekee sen että uudet rankat kokemukset tuntuvat kestämättömiltä.
        Toiset säästyy traumoilta toiset ei..


      • eppu2
        Himmelsauge kirjoitti:

        Tässä iässä kun minäkin, alkaa olla traumoja, ne tekee sen että uudet rankat kokemukset tuntuvat kestämättömiltä.
        Toiset säästyy traumoilta toiset ei..

        Paljon riippuu miten kukakin reagoi.
        Toisella on parempi selviytymiskyky, kuin toisella ja saattaa olla myös isompi tukiverkosto.


      • Himmelsauge kirjoitti:

        Nii-iin, mutta silloinkin puhuttiin hyppääjistä miten tekivät, ruma jälki jäi kuulema kun kaikki oli ulkona mitä olisi pitänyt olla ihmisen sisällä.
        Paheksuttiin kun tulivat kuolemaan alas eikä siististi jääneet raunioihin. Kävi kuin ötökälle auton tuulilasissa 😬

        En minä kyllä muista kuulleeni tai lukeneeni mistään, että sitä olisi paheksuttu, kun he lensivät alas, joko räjähdyspaineen heittämänä tai itse hyppäämällä. Ja eiköhän ne pudonneet ruumiit jääneet sinne raunioitten alle? Tuskin ne kovin kauaksi lensivät.
        Vaikea kuvitella, että sieltä olisi kovin kauniita ruumiita jäänyt niistäkään, jotka eivät pudonneet.


      • Himmelsauge

        Katolinen uskonto kieltää jyrkästi ja Amerikassa niitä on paljon.
        Palaa olisi pitänyt mieluummin eli tyytyä kohtaloonsa.


    • eppu2

      Itsemurha on aina äärimmäinen ratkaisu.
      Onko ihminen edes oma itsensä, kun siihen päätyy. Mitään vitsin aihetta siinä ei todellakaan ole.
      Niinkuin mainitsin, oletan, että siellä tornissa saivat paniikkireaktion, saattoi harkinta olla ihan lukossa. Kauhu voi lamauttaa.

    • Neukl

      Puhun vain vanhojen, sairaiden ihmisten oikeudesta päättää omasta elämästään, en muusta. Se on mielestäni elämän ja ihmisen kunnioittamista. Kun ihminen on elänyt pitkän hyvän elämän, on vaikea ymmärtää miksi yhteiskunta haluaa kiusata näitä ihmisiä vaatimalla heitä kokemaan kärsimystä, kipua ja tuskaa viimeiset elinvuotensa, kuolemaan johtavien sairauksiensa kautta. Vain siksikö, että nuoremmat ihmiset saavat tunteen hyvästä omastatunnosta ja eettisestä elämästä. Minusta se on julmuutta.
      ( nuorempien itsemurhista en sanonut mitään)
      Tornista hyppäämisen esitin siksi, ettei yhteiskunta toistaiseksi anna ihmisen tehdä avointa itsemurhaa. Vai onko parempi simerkiksi ajaa rekan eteen, siinä vaarannetaan nuorempien elämää päivittäin mutta ilmeisesti sopii ihmisten moraaliin paremmin.

      • Mielestäsi on toisen ihmisen kunnioittamista se, että vaadit toisen murhaamaan sinut, koska pelkäät elää kivuliaana ja vaivaisena?
        Onko se mielestäsi moraalisesti oikein, että sinun määräyksestäsi sellaisen, jonka työnä on elämän säilyttäminen, pitäisi sammuttaa elämä vastoin omaatuntoaan?


      • eppu2

        Ei yhteiskunta ketään vaadi kärsimään. Itseltään hengen ottamista, ei sitäkään kiellä.
        Saattohoito ja kivunhoito kehittyy kokoajan ja asiaan on eduskuntakin kiinnittänyt huomiota.
        Myös eutanasia on menossa äänestykseen.
        Jos se hyväksytään, ketään ei pitäisi vastoin vakaumustaan velvoittaa sitä antamaan, vaan jokaisen vakaumusta on kunnioitettava.
        Niin asiaa haluavan, kuin antajan.
        En ymmärrä mitä on ´´avoin itsemurha´´, en tunne termiä.
        Jos henkilö on sen verran fyysisissä voimissaan, että voi rekan eteen ajaa, varmaan pystyy kiipeämään vaikka näkötorniin ja hyppäämään sieltä.
        Tässäkään asiassa ei päästä eteenpäin sillä, että syytellään toisia ja yhteiskuntaa.


      • Jos Eduskunta äänestää eutanasia -kansalaisaloitteen (65000 allek) puolesta, se lähtee selvityskierrokselle lakialoitetta varten ja palaa yleiskeskusteluun sen pohjalta valtiosaliin, jossa äänestetään olemmeko valmiita eutanasiaan-
        nähtäväksi jää..............
        A-studio käsitteli kivunhoitoa-saattohoitoa ja eutanasiaa jokunen viikko sitten keskustelijoina kesk kansanedustaja lääkäri, Esko Seppänen kansalaisaloitteen psta, Terhokodin johtaja sekä naislääkäri HYKSin saattohoidon ylil.,gerontologia prof yliopistolla. Myös tämä keskustelu oli aivan upea, huomioiva, toisia kunnioittava, niin kovin inhimillinen. Asiallinen keskustelu toiminnan etiikasta, arvomaailmasta ja esim Hollannissa tapahtuneesta ihmiskäsityksen muutoksesta, ihmisten halusta kuolla esim toisten taakkana olosta, masennuksen vuoksi, myös lasten eutanasia esillä- eli eutanasia on eettis-moraalinen asia ym vaatii mahd lain osalta tarkan pohjatyön.


      • eppu2
        kawe kirjoitti:

        Jos Eduskunta äänestää eutanasia -kansalaisaloitteen (65000 allek) puolesta, se lähtee selvityskierrokselle lakialoitetta varten ja palaa yleiskeskusteluun sen pohjalta valtiosaliin, jossa äänestetään olemmeko valmiita eutanasiaan-
        nähtäväksi jää..............
        A-studio käsitteli kivunhoitoa-saattohoitoa ja eutanasiaa jokunen viikko sitten keskustelijoina kesk kansanedustaja lääkäri, Esko Seppänen kansalaisaloitteen psta, Terhokodin johtaja sekä naislääkäri HYKSin saattohoidon ylil.,gerontologia prof yliopistolla. Myös tämä keskustelu oli aivan upea, huomioiva, toisia kunnioittava, niin kovin inhimillinen. Asiallinen keskustelu toiminnan etiikasta, arvomaailmasta ja esim Hollannissa tapahtuneesta ihmiskäsityksen muutoksesta, ihmisten halusta kuolla esim toisten taakkana olosta, masennuksen vuoksi, myös lasten eutanasia esillä- eli eutanasia on eettis-moraalinen asia ym vaatii mahd lain osalta tarkan pohjatyön.

        Katselin myös tuon keskustelun.
        Asiallista keskustelua kaivataan, koska vaikka asiasta on tietoa saatavilla, yhä edelleen näyttää, että esim. käsitteet ovat sekaisin ihmisten päässä. Eikä kokonaisuutta kaikilta puolin hahmoteta.
        Vaikka asia tulisi hyväksytyksi, silti on monta hiottavaa kohtaa jäljellä.


      • Himmelsauge

        Jäänyt mieleen juttu jonka kuulin keskustelujen yhteydessä, en muista kuka asian esitti. Ihminen haluaa määrätä miten kuolee, olla kuoleman herra. Sanoma oli myös siitä miten luonnollinen kuolema on kokemuksena kuolevalle ja läheisille tärkeä sillä on tärkeä viesti. Lähinnä henkinen puoli kysymyksessä, ihminen pelkää kuolemaa liikaa, esim. enemmän kun ennen. Ihminen on niin mukavuudenhaluinen ettei luonnollinen kuolema sovi enää "pirtaan".
        Tavallaan ajattelen samoin, siksi jäi mieleen itämään ajatus. Minulle mieleinen lause kun on "kuolema on viimeinen suuri elämänkokemus.💟


      • Himmelsauge kirjoitti:

        Jäänyt mieleen juttu jonka kuulin keskustelujen yhteydessä, en muista kuka asian esitti. Ihminen haluaa määrätä miten kuolee, olla kuoleman herra. Sanoma oli myös siitä miten luonnollinen kuolema on kokemuksena kuolevalle ja läheisille tärkeä sillä on tärkeä viesti. Lähinnä henkinen puoli kysymyksessä, ihminen pelkää kuolemaa liikaa, esim. enemmän kun ennen. Ihminen on niin mukavuudenhaluinen ettei luonnollinen kuolema sovi enää "pirtaan".
        Tavallaan ajattelen samoin, siksi jäi mieleen itämään ajatus. Minulle mieleinen lause kun on "kuolema on viimeinen suuri elämänkokemus.💟

        Syvällinen kommentti ja olen aivan samaa mieltä. Meille kuolema on pelkoa herättävä tapahtuma, se on laitostettu, mutta nyt on myös mahdollista saada kotisairaalan tuki ja kuolla kotona.
        Itse olin sairaalassa muiden sisarusteni kanssa saattamassa veljeäni kun hän kuoli. ym ym Olet oikeassa esim hautajaiset olivat helpommat kun olimme myös kappelissa jossa hänelle saimme jättää lopulliset jäähyväiset -siis nähdä- arkun sulkeminen tosin tuntui todella haikealta, koskaan ei nähdä........
        Raastava mutta kaunis kokemus, kun se piti tapahtua.......


    • Neukl

      Kyllä jokaisella tulisi olla oikeus päättää elämänsä pituus itse. Ja saada lääkäriltä tarvittaessa myrkkyruisku jonka ihan itse saa käyttää. Nyt ei niin ole vaan itsari pitää tehdä mahollismman vaikealla tavalla. En ymmärrä miksi. Tapetaanhan eläimiä ravinnoksi ja ihmisiä sodissa, joka päivä eikä se koettele luterialisten moraalia mitenkään. Mutta vanhan ja sairaan ihmisen edessä tämä sama luterilainen heittäytyy sadistiksi ja on armoton. Ei apua tuskista vapautumiseen. Ettei sitten luterialaista tekopyhää omaatuntoa kolkuta valikoidusti. Se on heikompaan kohdistuvaa vallankäyttöä.

      • "Neukl"

        Kun aika on, poikkea Stadin steissillä.
        Sieltä saat ostaa tappavia coctaileja montakin.
        Tarvittaessa saat ruiskun kaupan-päälle.
        Älä turhaa typerehdi täällä.-
        Ostamasi tuotteet ovat tavallaan myös SOTE-uudistusta.
        Niihin on käytetty paljon vero-rahaa.

        H.


    • Kiitos kawe. Koulema on täällä elämässä, mutta kuolemaa ei todessa ole.

      Kuoleman tuskat voidaan lopettaa. Keinollista elämää ei saa ylläpitää.

      • Kiitos kaikille, arvostan jokaista kommenttia- koska mielipiteen takana on oikea , ajatteleva ihminen. Huomaan että joudumme aika-ajoin, halusimme tai emme pohtimaan - oleellista.


      • Eiköhän meistä vähän jokainen tämän ikäinen elä jo "keinollista elämää" lääkkeitten varassa?


      • Perusterve

        Ei. Minä en syö teollisesti valmistettuja lääkkeitä.


      • eppu2
        Perusterve kirjoitti:

        Ei. Minä en syö teollisesti valmistettuja lääkkeitä.

        Etkö syö, vaikka heki menisi.
        Tosipaikan tullen voi ääni kellossa muuttua.


      • Elämästäeiselviähengissä

        Olen joskus kyllä ajatellut asiaa; miten siinä käy. Olen nimittäin ollut kaikille niille antibiooteille allerginen mitä silloin joskus, kauan aikaa sitten, määrättiin. Lekuri meinasi hermostua ja meikä päätti, etten enää koskaan niitä tarvitse. Tähän asti ei ole ollut tarvis.


    • Dorefa

      Ikääntyville ihmisille pitäs voida tarjota kivuton exit. Se kuuluu nykyaikaan. Ei vanhoja kukaan jää suremaan tai kaipamaan loputtomasti.
      Kyllä apoteekista pitäs saada kunnon myrkyt jos niin haluaa. Joku dorka luterilainen näkemys vaan on esteenä. Kuitenkin elämä ja kuolema ovat sama asia, elämän kiertokulkua. En tajua miks pitäs sairaita, masentuneita, äkäsiä, sairaita ihmisiä hyysta vuositolkulla ja toitottaa että se olisi eettisesti muka oikein. No comprendo. Miljardien ihmisten maailmassa joku Virtasen tai Lahtisen elämä on yks hailee asia. Pitäs vaan saada itse päättää, se on se pointti.

      • eppu2

        Kenenkään elämä Ei ole yks hailee.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kenenkään elämä Ei ole yks hailee.

        Kysymys elämän oikeutuksesta sellaisena kuin on - YK.n määrittämä ihmisoikeus kaikille..


      • Ihmisetfs

        Suomalaiset eläkeläiset voisi lähettää intialaiseen tai afrikkalaiseen sairaalaan, joko valtion tai kirkon toimesta palvelemaan lähimmäisiään ja pitämään kuolemasairaita ihmisiä väkisin hengissä. Kertomaan miten arvokasta kuolemansairaan elämä on. Niin arvokasta, että hänet täytyy väkisin pitää hengissä hamaan tappiin asti, maksoi mitä maksoi, kärslmyksestä viis. Näin suomalaiset eläkeläiset saisivat kokea olevansa arvokkaita ja hyödyllisä ihmisiä. Näin se voisivat maksaa takaisin yhteiskunnalle vuosien varrella saamansa yheiskunnan tuen.


      • Ihmisetfs kirjoitti:

        Suomalaiset eläkeläiset voisi lähettää intialaiseen tai afrikkalaiseen sairaalaan, joko valtion tai kirkon toimesta palvelemaan lähimmäisiään ja pitämään kuolemasairaita ihmisiä väkisin hengissä. Kertomaan miten arvokasta kuolemansairaan elämä on. Niin arvokasta, että hänet täytyy väkisin pitää hengissä hamaan tappiin asti, maksoi mitä maksoi, kärslmyksestä viis. Näin suomalaiset eläkeläiset saisivat kokea olevansa arvokkaita ja hyödyllisä ihmisiä. Näin se voisivat maksaa takaisin yhteiskunnalle vuosien varrella saamansa yheiskunnan tuen.

        Mitäs tukea Suomen eläkeläiset ovat saaneet intialaiselta tai afrikkalaiselta yhteiskunnalta?
        Onko Suomessa siis liian vähän omia hoidettavia sairaita ja vanhuksia?

        Vai meinaatko, että sitten kun suomalaiset sairaat ja vanhukset on eutanasisoitu, niin sitten on resursseja mennä hoitamaan kuolemansairaita sellaisiin maihin, missä eutanasia ei ole laillista?


      • Chaissea

        Kyllä niitten ihmisten elämä on ollut ihan "yks hailee" jotka lähtivät etsimään parempaa elämää ja huomista kotimaistaan, joissa on huonot oltavat ja paha olla ja joitten hauta on nyt meren pohjassa. Kukaan ei välitä eikä varsinkaan täällä missä kaikilla on 'liian' hyvä olla.


      • eppu2
        Chaissea kirjoitti:

        Kyllä niitten ihmisten elämä on ollut ihan "yks hailee" jotka lähtivät etsimään parempaa elämää ja huomista kotimaistaan, joissa on huonot oltavat ja paha olla ja joitten hauta on nyt meren pohjassa. Kukaan ei välitä eikä varsinkaan täällä missä kaikilla on 'liian' hyvä olla.

        Kerro miksi heidän kotimaassaan on huonot oltavat ja paha olla.
        Ei tämä meidänkään hyvinvointi ole sillä tullut, että olisi menty vaatimaan valmista muilta.
        Ihmisarvo on jakamaton, eikä se muutu. Se pitää olla lähtökohta, vain siten voi asennemuutos tapahtua.
        Jos sanotaan, että jonkun elämä on yks hailee, se on jo tie alaspäin, eikä mikään ikinä muutu.
        Se mitä ihmiset itselleen ja toisilleen tekevät on toinen luku.


      • Mitennevoisihävittää

        Mulle on turha veisata, mene selittämään niille seniileille sedille jotka niitä maita johtavat.


      • Monet kehitysmaat Afrikan alueella elävät sitä vaihetta, mikä meillä oli itsnäisyytemme alkuvaiheessa, kun Suomi oli ideologisesti jakautunut erittäin vaikean veljessodan repimä köyhä valtio.
        Konsepti on siinä mielessä erilainen, meillä on äänestetty hallinnostamme demokraattisesti- siellä yleensä diktatuuri ja nykyisin niin paljon haittaavia tekijöitä, jotka meiltä puuttuvat, taudit, kuivuus ja köyhyys ym
        Eli meitä ei voi verrata- täällä kaikki on luksusta, kaikki ovat hoivan ja huolenpidon alla- joku roti - eriarvosta voisin kirjoittaa mutta ei nyt...............


      • Syvältä

        Yeap, ja ero on ja tulee myös siitä, että siellä ei kansaa kouluteta, opeteta lukemaan ja ymmärtämään juttuja. Sellaisia seniileitten setien vallan kahvassa on helppo hallita.


    • Tälleenvaanfuntsin

      Kaikki elämä on samanarvoista, kasvit, eläimet ja ihmiset joka puolella maapalloa. Se on se elämänlaatu ei niinkään pituus mikä on tärkeää. Lyhytkin elämä on arvokas. Mielestäni puhutaan kyllä hieman väärästä asiasta kun elämän arvokkuudeksi mielletään sen keinolla millä hyvänsä ylläpidetty pitkitetty elämä. Eläkää intensiivisemmin hyvät ihmiset, ettei tavitse väkisin maapallolla päristellä sitten kun kunto alkaa oleellisesti rapautua. Tehkää tilaa uudelle elämälle. Kaikella aikansa ja paikkansa. Sekin on elämän kunnioittamista, että antaa uudelle elämälle paikkansa.

      • Omituinen asenne sinulla, kun neuvot muita, tehkää tilaa, eläkää intensiivisemmin. Mihin unohdit itsesi.
        Jokainen elää, minne oma nokka näyttää, Turha sitä on muiden neuvoa.
        Sellainen joka kovin neuvoo muita elämisentaitoon, elää toisten elämää, ja se oma elämä jää elämättä.
        Luontokappaleen perusvietti on elää, ja elää mahdollisimman pitkään.
        Turhaa puhetta tämä kesken elämää luovuttaminen.
        Siellä hamassa pimeydessä kekeää jokainen olla seuraavat tuhat tai miljoona vuotta.
        Vuosi sitten oli se pimeyteenlähtö jo omalla kohdalla lähellä, ja kyllä se ajatusmaailmaa muutti.
        Elämä on tärkeä ja lyhyt, eikä täällä ikuisia olla.


      • k-kotton kirjoitti:

        Omituinen asenne sinulla, kun neuvot muita, tehkää tilaa, eläkää intensiivisemmin. Mihin unohdit itsesi.
        Jokainen elää, minne oma nokka näyttää, Turha sitä on muiden neuvoa.
        Sellainen joka kovin neuvoo muita elämisentaitoon, elää toisten elämää, ja se oma elämä jää elämättä.
        Luontokappaleen perusvietti on elää, ja elää mahdollisimman pitkään.
        Turhaa puhetta tämä kesken elämää luovuttaminen.
        Siellä hamassa pimeydessä kekeää jokainen olla seuraavat tuhat tai miljoona vuotta.
        Vuosi sitten oli se pimeyteenlähtö jo omalla kohdalla lähellä, ja kyllä se ajatusmaailmaa muutti.
        Elämä on tärkeä ja lyhyt, eikä täällä ikuisia olla.

        Sinun kommenttisi on elämänkokemukseen perustuva, hummaani teksti- hyvä.
        Minulla ollut muutama sykähdyttävä kokemus myös, ovat opettaneet niiden menetysten jälkeen arvostamaan elämää isolla E,llä.
        Nyt ihmisten hoidossa tehdään ihan järkeviä päätöksiä, siellä loppuvaiheessa, kun nähdään lopun olevan tulollaan. Äitini osalta isältä kysyttiin letkujen laitosta ravintoa varten, hän kielsi ja hyvä päätös oli.
        Emme voi kyseenalaistaa ammatikseen hoitavien ihmisten päätöksentekotaitoa. He kuitenkin ovat vastuussa ihan oikeasti käytännön tasolla.
        Elämä on tärkeä ja lyhyt- siihen liittyvät aina läheiset-isoista asioista kyse.......


    • Maijatja

      Onko oikeasti järkeä pitää kuolemansairaat vanhukset keinolla millä hyvänsä hengissä lansimaissa ja maksaa siitä miljoonia, kun ei ole varaa, kykyä, halua huolehtia maailman pakolaisvirrasta? Missä se moraali on kun puhutaan Välimereen hukkuneista.

      • eppu2

        Kuka pitää kuolemansairaat hengissä ja maksaa miljoonia.
        Jokainen kuolee kun aika on.
        Käsittämätöntä, samaan syssyyn kysellä moraalia Välimereen hukkuneiden vuoksi.
        Oletkos kenties siellä pelastamassa heitä vai mistä moinen.
        2016 pidätettiin Välimerellä salakuljetuksesta 588. Vuonna 2015 salakuljettijat tienasivat 4-6 miljardia.
        Sieltä sitä moraalia voisi kysellä.
        Merelle jättävät täyteen ahdetut veneet, josta sitten heitä pelastetaan niin paljon, kun voidaan.
        Myös Suomesta siellä on rajavartioston laiva operaatiossa mukana.


      • Revisiitä

        Käsittämätöntä on no. se, että täällä pidetään ikäloput vihannekset hengissä vaikka väkisin ja Välimereen hukkuu nuoria, terveitä, elämänsä kunnossa ja halussa olevia ihmisiä. Jotka eivät kaikille ole siis samanarvoisia kuin nämä hyvät ja tärkeät täällä Pohjolassa, jotka eivät saa kuolla kun aika olisi ollut jo monta kertaa ja kauan aikaa sitten.


      • Sepikkuero

        Siis: ... 'hyvät' ja 'tärkeät' ...


      • eppu2
        Revisiitä kirjoitti:

        Käsittämätöntä on no. se, että täällä pidetään ikäloput vihannekset hengissä vaikka väkisin ja Välimereen hukkuu nuoria, terveitä, elämänsä kunnossa ja halussa olevia ihmisiä. Jotka eivät kaikille ole siis samanarvoisia kuin nämä hyvät ja tärkeät täällä Pohjolassa, jotka eivät saa kuolla kun aika olisi ollut jo monta kertaa ja kauan aikaa sitten.

        Mistä olet tuollaisen käsityksen saanut, että ikäloput vihannekset pidetään hengissä väkisin. Mitä tarkoitat ´´väkisin´´ sanalla.
        No, ja jos niin on, niin Sinäkö menet ottamaan hengen näiltä ´´ikälopuilta vihanneksilta?´´
        Montako sillä sitten pelastuu Välimerestä?
        Ei taida maailma toimia ihan noin.


      • Eijunalauta

        Taas on puurot ja vellit sillä lailla sekaisin, että ihan turha yrittää erotella. Silloin on turha miettiä maailman toimintaa eli ei kannata ottaa upseerin murheita kun ei ole saanut upseerin lahjojakaan.


      • eppu2
        Eijunalauta kirjoitti:

        Taas on puurot ja vellit sillä lailla sekaisin, että ihan turha yrittää erotella. Silloin on turha miettiä maailman toimintaa eli ei kannata ottaa upseerin murheita kun ei ole saanut upseerin lahjojakaan.

        Näin on.
        Kyllä ne puurot ja vellit ovat silloin sekaisin, jos ruvetaan Suomen vanhuksia ja välimeren pakolaisia rinnastamaan.
        Ja vielä ollaan niin varmoja, että joillain olisi jo monta kertaa ollut aika kuolla.


      • Inhorealismia

        Rinnastaa voi ihan mitä vain. Ja pitääkin, koska elämä on rumaa, raakaa, realistista roisketta josta tulee vielä rumempaa kun sitä ruvetaan oikein kaunistelemaan. Vai pitäisikö sanoa: liian kallista.


      • Huhja

        Jos pitää vähentää ihmisiä, että kaikki mahtus maapallolle niin tietysti sairaasta päästä. Miksi pitkittää sairastelua kun lopun tietää. Tämä silloin kun ihminen on yli 60 ja parantumattomasti sairas. Muistisairaat myös sairauden pahetessa joutas exittii. Ja uutta työikäistä elämänhaluista ihmistä sieltä Välimerestä. Voisi ihan bussilla, vaikka omnibussilla (tulee halvaks) käydä hakemassa. Yksi tuttu ei muista mitään, ei tiedä kuka on, ei tiedä miksi elää, mutta kotihoito pyörii täydellä teholla kolmessa vuorossa yötä päivää. Ei mitään järkeä. Välillä kaatuu ja taittaa luitaan. Käytetään sairaalassa ja tuodaan takaisin. Ja sama meno jatkuu. Päähenkilö vaan täysin pihalla kaikesta ja olisi halunnut ajat sitten pois. Et silleen Suomessa.


      • eppu2
        Huhja kirjoitti:

        Jos pitää vähentää ihmisiä, että kaikki mahtus maapallolle niin tietysti sairaasta päästä. Miksi pitkittää sairastelua kun lopun tietää. Tämä silloin kun ihminen on yli 60 ja parantumattomasti sairas. Muistisairaat myös sairauden pahetessa joutas exittii. Ja uutta työikäistä elämänhaluista ihmistä sieltä Välimerestä. Voisi ihan bussilla, vaikka omnibussilla (tulee halvaks) käydä hakemassa. Yksi tuttu ei muista mitään, ei tiedä kuka on, ei tiedä miksi elää, mutta kotihoito pyörii täydellä teholla kolmessa vuorossa yötä päivää. Ei mitään järkeä. Välillä kaatuu ja taittaa luitaan. Käytetään sairaalassa ja tuodaan takaisin. Ja sama meno jatkuu. Päähenkilö vaan täysin pihalla kaikesta ja olisi halunnut ajat sitten pois. Et silleen Suomessa.

        Jos pitää vähentää ihmisiä.
        Nobelistimme sanoi, että automatisointi ja globalisointi ovat vähentäneet työpaikkoja.
        Miksi sitten huudetaan jatkuvasti, että kun syntyvyys laskee.
        Syntyvyys jos nousee, se johtaa vääjäämättömästi siihen, että jonain päivänä on myös vanhoja. Miten riittää työpaikkoja muka kaikille.
        Mihin me tarvitsemme maahanmuuttajia, koska työpaikat vähenee.
        Tämähän on vain murroskausi.


      • eppu2 kirjoitti:

        Jos pitää vähentää ihmisiä.
        Nobelistimme sanoi, että automatisointi ja globalisointi ovat vähentäneet työpaikkoja.
        Miksi sitten huudetaan jatkuvasti, että kun syntyvyys laskee.
        Syntyvyys jos nousee, se johtaa vääjäämättömästi siihen, että jonain päivänä on myös vanhoja. Miten riittää työpaikkoja muka kaikille.
        Mihin me tarvitsemme maahanmuuttajia, koska työpaikat vähenee.
        Tämähän on vain murroskausi.

        Luin vain kejun loppuosan, jossa oli tuo vastakkainasettelu vanhukset/maahanmuuttajat. Vähän tuntui esineellistämiseltä: vanhukset nähtiin tuottamattomana kulueränä, maahanmuuttajat tervetulleena työvoimareservinä.
        Näinkö on markkinatalouden opit menneet perille ? Ihmisen arvo määrittyy hänen tuottavuutensa mukaan ? Hänen historiansa ei paina mitään, ei se panos, minkä hän on elämässään muille antanut.
        Maahanmuuttajat olisivat meidän palvelijoitamme, tekisivät ne työt, mitä eivät meille kelpaa - siis jos niitäkään enää on tarjolla robottivallankumouksen keskellä. Ja sitten vedetään pisteet kotiin "globaaalista vastuuntunnosta", "terveestä talousaajattelusta"...


      • Täällähän aletaan mennä Hitlerin linjoille.
        Älkää nyt toki unohtako vammaisia, noita tarpeettomia ja varoja vieviä turhia tilan täyttäjiä.
        Löytyisikö vielä muita eliminoitavia ryhmiä?
        Pöyristyttävää.


      • Huhja
        Huhja kirjoitti:

        Jos pitää vähentää ihmisiä, että kaikki mahtus maapallolle niin tietysti sairaasta päästä. Miksi pitkittää sairastelua kun lopun tietää. Tämä silloin kun ihminen on yli 60 ja parantumattomasti sairas. Muistisairaat myös sairauden pahetessa joutas exittii. Ja uutta työikäistä elämänhaluista ihmistä sieltä Välimerestä. Voisi ihan bussilla, vaikka omnibussilla (tulee halvaks) käydä hakemassa. Yksi tuttu ei muista mitään, ei tiedä kuka on, ei tiedä miksi elää, mutta kotihoito pyörii täydellä teholla kolmessa vuorossa yötä päivää. Ei mitään järkeä. Välillä kaatuu ja taittaa luitaan. Käytetään sairaalassa ja tuodaan takaisin. Ja sama meno jatkuu. Päähenkilö vaan täysin pihalla kaikesta ja olisi halunnut ajat sitten pois. Et silleen Suomessa.

        Tärkeintä olisi, että ikääntyville olisi yhteisasumismahdollisuuksia, ettei heidän tarvitsisi olla vuosia yksin kotonaan. Ja sillä rintamalla vaikka maahanmuuttajilla riittäisi kyllä töitä. Eristyksissä pidettyjen ihmisten hoito on hyvin kallista. Pitäisi kehittää erilaisia yhteisöjä joihin menemisen kynnys on matalalla. Sosiaaliset kontaktit ovat lääkettä muistisairauksiin. Nyt painotetaan kotona asumista viimeiseen asti. Muistisairas ei pääse laitokseen tai hoivakotiin. Ja sitten iäkkäät lähes-90 vuotiaat hoitavat heitä uupumisrajaan asti. Ei ole hyvä asia. Näin jatketaan kunnes tuo muistisairas kaatuu niin pahasti ettei voi palata kotiin. Aikaisemmin ei ole mitään mahdollisuutta päästä johonkin yhteisöön.


      • Ancelina kirjoitti:

        Täällähän aletaan mennä Hitlerin linjoille.
        Älkää nyt toki unohtako vammaisia, noita tarpeettomia ja varoja vieviä turhia tilan täyttäjiä.
        Löytyisikö vielä muita eliminoitavia ryhmiä?
        Pöyristyttävää.

        Pistitpä "pahan" kommentin, Ancelina. Vammaisten/vammautuneitten kohdalla ainakaan minä en voi kuin laskea pääni ja sulkea suuni, niinkuin ison mysteerin edessä aina.
        Emme voi mitata heitä, mutta he mittaavat meitä...


      • demeter1 kirjoitti:

        Pistitpä "pahan" kommentin, Ancelina. Vammaisten/vammautuneitten kohdalla ainakaan minä en voi kuin laskea pääni ja sulkea suuni, niinkuin ison mysteerin edessä aina.
        Emme voi mitata heitä, mutta he mittaavat meitä...

        Näinkin epävarma avaa suunsa, kun tulee tunne, että sanottava on.
        Olisi enemmänkin.


      • Tein aloituksen arvokeskustelun pohjaksi ja huomaan, että *kokemuksemme määrittää asennetta, niin omaan asemaan. kuin vanhuuteen liittyviin yleiskäsitteisiin, myös negatiivisiin (näköjään)
        Kenellä on oikeus syyllistää ja riistää mielekkään elämän laatu niin monilta - ei minulla ainakaan-
        Keskustelu puhdistaa ilmaa, olisi hyvä jos siinä löydettäisi jokin yhteinen suunta, ajattelun ja toiminnan pohjaksi.


      • Ancelina kirjoitti:

        Näinkin epävarma avaa suunsa, kun tulee tunne, että sanottava on.
        Olisi enemmänkin.

        Uskon tuon, ettei sanottavaa puutu, Ancelina, mutta jos tietää/on kokenut, että vastassa on täysin läpäisemätön ymmärtämättömyyden muuri, niin jättääkö silloin sanomatta ?
        Kaikentietävälle, kaikenosaavalle standardityypille on sietämätöntä kohdata sellaista, mitä ei hallitse, minkä edessä on avuton.
        Epävarmoillakin tekee tiukkaa..))


      • kawe kirjoitti:

        Tein aloituksen arvokeskustelun pohjaksi ja huomaan, että *kokemuksemme määrittää asennetta, niin omaan asemaan. kuin vanhuuteen liittyviin yleiskäsitteisiin, myös negatiivisiin (näköjään)
        Kenellä on oikeus syyllistää ja riistää mielekkään elämän laatu niin monilta - ei minulla ainakaan-
        Keskustelu puhdistaa ilmaa, olisi hyvä jos siinä löydettäisi jokin yhteinen suunta, ajattelun ja toiminnan pohjaksi.

        "kawe"

        Ancelina heitti hyvän kommentin tähän järjettömän, älyttömän pitkään, aina vaan typerämmäksi käyvään jankutukseen.
        -
        Kun rahaa ja apua aletaan jakaa, on aina edessä tilanne antaja/saaja.
        Toinen lihoo, toinen laihtuu.
        Oli sitten hullu tai muuten vain hulvaton.
        Ehkäpä siis parasta olisi Jenkki-tyylinen systeemi.
        Hän antaa hyvän-tekeväisyyteen, jos haluaa antaa.
        "Pakko-lahjoituksilla" on niin helppoa sortua vääryyksiin.
        Vapaa-ehtoisuus on parasta arvo-keskustelua.
        -
        Huomautan lisäksi että minuun sovelletaan liian helposti ymmärtämättömyyden muuria.

        H.


    • eppu2

      Maahanmuuttajat sitä ja tätä.
      Onko tullut mieleen, että ne maahanmuuttajatkin vanhenee.
      Otetaanko lisää maahanmuuttajia, kunnes suomalaisista on enää rippeet jäljellä.
      Sitten 100 vuoden päästä maahanmuuttajat hoitaa vanhoja maahanmuuttajia.

      • "eppu2"

        Hyvä kommentti siihen mitä olen jo pitkään huomauttanut.
        Kanta-Suomalainen kuolee maastaan suku-puuttoon.
        Syy ei ole mamujen, vaan Suomalaisten itsensä.
        Jossain vaiheessa lasten-teko unohtui.
        Jäi raha-kasa-kulutuksen alle piiloon.
        Kuka sitä nyt Kanarialle kakara-lauman kanssa...

        H.


      • Lorenaa
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Hyvä kommentti siihen mitä olen jo pitkään huomauttanut.
        Kanta-Suomalainen kuolee maastaan suku-puuttoon.
        Syy ei ole mamujen, vaan Suomalaisten itsensä.
        Jossain vaiheessa lasten-teko unohtui.
        Jäi raha-kasa-kulutuksen alle piiloon.
        Kuka sitä nyt Kanarialle kakara-lauman kanssa...

        H.

        Hunksz hän osaa heittää ruutia keskusteluihin sopivassa määrin.

        Turha pelätä, katso - lue Svea-mamman maan väestöä tänäpäivänä. Olof Palme yritti tehdä Ruotsista "kansankodon", kuinka lienevät tilastot tänään.Mitä on aiheutunut Olofin ideasta.

        Onko Suomessa ketään Tavjan malliin, yritti saada epäterveellisten maakauppojen myötä avautumaan rajaa kohti kansainvälisyyttä. Nyt huomataan miten suuri virhe on tehty, kuka nyt oman maansa haluaa myydä, maapohjan jokainen luovutuksissa=jaossa=myynnissä haluaa pitää, paitsi täysin..............
        .
        Olemme kerran 1940-luvun sotien johdosta, pois kotiseudultaan lähtemään joutuneet, asuttaneet sodan jalkoihin jääneet suomalaiset ja hyvin ovat sopeutuneet ja me sopeuduttu tilanteeseen. Ihminen on sopeutuva uusissa tilanteissa ensihämmennyksen jälkeen joka voi johtua tiedon pauutteesta.

        Aikaa kun kuluu tänne nyt tulleet maahanmuuttajat sopeutuvat maan tapoihin ja oloihin. Maahanmuuttajat ovat hyvin vaikean elämäntilanteen vallitessa, joutuneet valitsemaan tien rauhallisempiin maihin. Ei kukaan lähde "mierolaisen" tielle ellei ole äärimmäinen pakko.
        Nyt olisi kohdallaan kuunnella,

        https://www.youtube.com/watch?v=2hfvAtO8j8k


      • Lorenaa kirjoitti:

        Hunksz hän osaa heittää ruutia keskusteluihin sopivassa määrin.

        Turha pelätä, katso - lue Svea-mamman maan väestöä tänäpäivänä. Olof Palme yritti tehdä Ruotsista "kansankodon", kuinka lienevät tilastot tänään.Mitä on aiheutunut Olofin ideasta.

        Onko Suomessa ketään Tavjan malliin, yritti saada epäterveellisten maakauppojen myötä avautumaan rajaa kohti kansainvälisyyttä. Nyt huomataan miten suuri virhe on tehty, kuka nyt oman maansa haluaa myydä, maapohjan jokainen luovutuksissa=jaossa=myynnissä haluaa pitää, paitsi täysin..............
        .
        Olemme kerran 1940-luvun sotien johdosta, pois kotiseudultaan lähtemään joutuneet, asuttaneet sodan jalkoihin jääneet suomalaiset ja hyvin ovat sopeutuneet ja me sopeuduttu tilanteeseen. Ihminen on sopeutuva uusissa tilanteissa ensihämmennyksen jälkeen joka voi johtua tiedon pauutteesta.

        Aikaa kun kuluu tänne nyt tulleet maahanmuuttajat sopeutuvat maan tapoihin ja oloihin. Maahanmuuttajat ovat hyvin vaikean elämäntilanteen vallitessa, joutuneet valitsemaan tien rauhallisempiin maihin. Ei kukaan lähde "mierolaisen" tielle ellei ole äärimmäinen pakko.
        Nyt olisi kohdallaan kuunnella,

        https://www.youtube.com/watch?v=2hfvAtO8j8k

        Poloneesi on yksi maailman parhaista musiikin keinoin tehdyistä tarinoista- flyygeli soittimena voi tarjota sen sisältämät sävyt.

        Yhdessä kommentissani mainitsin jo, vie n. kolme sukupolvea sopeutua uuteen ympäristöön, kun kokemus muuton syystä on noin kielteinen. Olet oikeassa siinä, että hyvin harva lähtee kotimaastaan kevyin perustein.
        Me emme saa pitää maatamme vain suomalaisilla, syitä on kasvava määrä.
        Syntyvyys laskee teollisuusmaissa ja kehitysmaissa se on suurta vielä, eli tasapaino on heilahtamassa niin kulttuurisesti kuin rodullisesti aivan muuksi. Muutama vuosikymmen ja teknologia hoitaa monet tuotantotalouteen liittyvät työt, myös hoitoala robotisoituu, on jo nyt ym ihmisiä toki tarvitaan aina ym ym
        Se miten toimeentulo järjestyy ihmisille on esim sijoittamista avaruuden mahdollisuuksiin ja kehitykseen, luonnonvaroihin, veteen, ruuan tuotantoon- turvallisuuteen.
        Siitä olen vakuuttunut että eriarvo kasvaa, kun olosuhteet määrittävät pärjäämistä niin paljon.
        Kauas meni teksti alkuperäisestä- kertonee muuttuvan yhteiskunnan haasteista.


      • New-age

        Kyllä minäkin ihmettelen, jos ikäihmisten viimehetket rinnastetaan pakolaisiin (vaikkakin olen nappini kannalla). Sotia olen kauhistellut. Sotauutisointi on jotenkin merkillistä: etenemistä, edistymistä, tavoitteellisuutta, vaikka kokoajan kuolee, rampautuu, pakenee i h m i s i ä! Ikäänkuin jotain balettia koko hävityksen hel:tti. Toki meillä on niin, että meillä on varaa miettiä, miten sitten kunniallisesti haluamme pois. En tarkoita rahaa, vaan tässä rauhassa, mistä menneitä sukupolvia ja valtiomiehiä voimme kiittää.
        Se, että minkä tahansa aloituksen alle vedetään muukalaisviha, en ymmärrä. Onko joillakin vanhuksillakin jokin omituinen, kieroutunut peniskateus - oli mies tai nainen?


      • New-age kirjoitti:

        Kyllä minäkin ihmettelen, jos ikäihmisten viimehetket rinnastetaan pakolaisiin (vaikkakin olen nappini kannalla). Sotia olen kauhistellut. Sotauutisointi on jotenkin merkillistä: etenemistä, edistymistä, tavoitteellisuutta, vaikka kokoajan kuolee, rampautuu, pakenee i h m i s i ä! Ikäänkuin jotain balettia koko hävityksen hel:tti. Toki meillä on niin, että meillä on varaa miettiä, miten sitten kunniallisesti haluamme pois. En tarkoita rahaa, vaan tässä rauhassa, mistä menneitä sukupolvia ja valtiomiehiä voimme kiittää.
        Se, että minkä tahansa aloituksen alle vedetään muukalaisviha, en ymmärrä. Onko joillakin vanhuksillakin jokin omituinen, kieroutunut peniskateus - oli mies tai nainen?

        Olen aivan vakuuttunut, että hyvin paljon tehdään, nimenomaan, inhimillisen kuoleman eteen, kun hoidon tasoa arvostellaan -kyse on kuoleman pelosta, tuntemattoman edessä tuntuvaa hallitsemattomuutta.
        Oma pelkoni on - juuri se odotusaika - kun ei ole mitään odotettavaa, blanco taulu tulevan kohdalla, miten tiedon kuolemasta kestää.


      • Suhteellisuudentajua

        Miksei rinnastettaisi? Mitäs se globaali taas tarkoittikaan?


    • Kuhannyt

      Arto Paasilinna kai kirjoitti kirjan ihmisistä jotka kimpassa suunnittelivat itsaria, matkustivat oliko Kreikkaan vai Italiaan ja tarkoitus kai oli ajaa bussilla rotkoon. Heillä oli niin hauskaa ettei asiasta tullut mitään. Pitäs kai koota joukko pohtimaan samaa asiaa. Miten tehdään joukkoitsari. Sopiva aihe suomalaisille saada elämänilo takaisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe