Aluekilpailut

Akk järjesti hienon kampanjan viimevuosina ja keräsi radoille erinäisen määrän autoja seurojen hallintaan. Tämä oli iso asia lajin kannalta! Näillä ensikertalaisen on helppo käydä koittamassa ajamista. Vielä kun seurat hiukan mainostaisivat tästä mahdollisuudesta esim. Paikallislehdissä.

Sitten seuraava steppi on monella se oma auto. Sillä ajellaan hupia vuosi tai 2. Mutta kauemmas ei lähdetä, kun ei kerkeä tai muuten jännittää. Näin laji jää taakse, kun hyppäys on hiukan liian iso. Tässä olisikin seuraava asia,mikä jotenkin pitäisi saada kuntoon. Toki vaatii rahaa.

Joka alueelle pitäisi saada aluekisoja (ns.iltakisoja) esim. 2-3kpl (olisivat eri radoilla alueensisällä) ja syksyyn aluemestaruus kisa. Noissa iltakisoissa olis etusijalla ne radat joissa ajetaan muutenkin vähän tai ei ole ollut kilpailuja vuosiin. Näissä vois olla luokkana esim. Cadet,mikro,Raket junior ja Kf6. Ilmoittautuminen olis kitin kautta ja luokka ajettas jos olis esim. 3 kuskia. Näin oppisi uudet harrastajat ilmoittautumiset sekä muun "pyrokratian" ja kisapaikalla toimimisen. Tästä olisi huomattavasti helpompi lähteä isompiin karkeloihin.

Sitten se vaikein asia, mutta ehkä järjestettävissä. Akk antaisi "hankinta" tukea esim. 1000e per kisa. Tämä raha täytyisi käyttää Karting rataan/toiminnan pyörittämiseen todistettavasti. Esim. Uudet liput lippupisteille,maalia lähtöalueelle, paikkauspikeä rataan, roskiksia varikolle,sepeliä kurviin ym,ym tämä raha ehkä riittäisi seuroja aktivoitumaan pikkukisojen järjestäjänä. Lupamaksut ja muut mahdolliset akk maksut pois näistä. Alueita kun on 8 se tekisi rahassa noin 24tonnia. Ei iso raha jos miettii kokonaisuutta. Jossakin Jokkis kisassa on tämän hintaiset palkinnot (toki hankittu sponssina ja aktiivisella toiminnalla) . Tätä projektia voisi koitta vaikka Suomi 101 ja 102 vuonna.

Ei kannata nostaa muita luokkia/sarjoja tähän keskusteluun. täältä ne nousee uudet harrastajat joka tapauksessa ja olis eduksi moottoriurheilulle kokonaisuudessaan. Tulis uusia kuskeja sekä ehkä myös uusia toimitsijoita joitakin kappaleita.

Tämä olisi isoapu niille lasten vanhemmille jotka ei ole itse harrastanut lajia ja kaikki tuntuu alussa niin suurelta. Jokaisen kilpaharrastajan on pitänyt mennä siihen ekaan kisaan joka on toden näköisesti ollut isoasia. Nyt vaan ei oikein tahdo olla niitä ns. Pikkukisoja jossa voi ihmetellä toimitaa. Ja SJM,x30 ja rotax kisat ovat ehdottomasti liian isoja/pelottavia juttuja. Paljon putoaa tuossa vaiheessa pois harrastajia. Katselkaa kesällä hupiharrastajia ja kysykää/kannustakaa kilpailuihin. He kertovat mitä voisivat ajaa.

On alueita joissa on hyviä ns sarjoja tai kerhokisoja, mutta on myös niitä joissa ei pysty järjestämään mitään.
Ilmianna
Jaa

31 Vastausta


ihan hyvä...tosin, jos akk on touhussa mukana, vaikka kitin kautta, kisoihin tarvitaan viralliset järjestäjät, tuomarit, ambulanssi. lääkäri yms., jos on kolme kuskia...melko kallis ilmoittautumismaksu...
Ilmianna
Jaa
Hyvä idea. Laita sähköpostia lajiryhmälle. Tästä vielä potkua: mitäs jos kerho palkitsisi parhaan Suomi100 -kartilla ajaneen kierrosajan sponssaamalla kyseisen kuskin aluekisoihin kerhon autolla. :) Siis sellaisen kuskin jolla ei ole omaa karttia.
Ilmianna
Jaa
Ihan kaunis ajatus, ei sitten mitään muuta. Tuossa on nyt on isoja kysymyksiä joihin tuo kompastuu. Ensinäkin en näe että AKK haluaisi antaa 1000eur rahaa radalle jota pyörittää kaupallinentoimija. Kisat tulisi silloin olla ainoastaan niillä radoila mikä EI ole kaupallisentoimijan hallussa vaan ovat pelkästään kerhon/AU hallinnassa ja käytössä (lue: radalle ei ole pääsääntöisesti kaupallista- tai muuta vastaavaa toimintaa, siellä ei esimerkiksi ole kolmannenosapuolen vuokra-autoja.).

Näin jää pois liuta ratoja. En todellakaan usko että AKK haluaa rahoittaa yksityisen kaverin fasiliteetteja vaikka sillä voisi olla pieni vaikutus myös lajiin kokonaisuudessa.

3 kuskia on aivan liian vähän, sinne pitäis saada vähintään 5-7 kuskia per luokka. jos tuollainen olisi järkevää niin sitä tehtäisiin jo.
Ilmianna
Jaa
Näinhän se tehtiin ennen. Ilman liiton tukea. Aluekilpailut oli ne mistä käytännössä kaikki aloitti. Siitä hiljalleen isonpiin kisoihin. Sitten joku keksi että cadetille tarvii saada valtakunnallinen sarja ja mopo lähti käsistä. Nyt jos on Sm kisaa pienenpi kisa niin huoltajat ei viitti lähtee. Kuskit varmaankin ajas. Ja kun joka sarjaan tarvii saada nää pikkukuskit mukaan niin se vaan tappaa pikkuradat.
Ilmianna
Jaa
Hmm.. Mietiskelin tuossa että mikä määrää toimihenkilöt ja niiden arvon ja paikallaolon. Onko se Akk hanskassa? jos näin sen vois varmasti muutta ja tuskin näistä kapinoista oikeusasteen päätöksiä haettaisiin. Mikä määrää ilmoittautumisen hinnan? Lippumiehet esim.huoltajista, joku hiukan kokeneempi katsastusmieheksi ja muut toimihenkilöt myös. Paikalla olis hyvä olla joku pelastus systeemi. Mikä määrää että oltava ambulanssi? Onko joku eduskunnassa säädetty laki?

Miksi ei rahaa voisi antaa sellaiselle radalle jossa on esim ulkopuolinen vuokrakaluston pyörittäjä? Ja kuten laitoin radalla olis mahdollisuus hakea hankinta avustusta jos järjestää kyseisen kisan. Jos hakemuksia tulisi ihan älyttömästi silloin voisi hiukan miettiä mille radalle se annettaisiin. Mutta tätä pelkoa tuskin on. Eikä tuo 1000e ketään rikastuta, mutta pienellä radalle se on se kynnys, että voisi just järjestää tämmöisen kapinan.

Edelleen miten niin 3 kuskia luokassa vähän? 8 Cadetissa 3microisa, 5 junnuissa ja esim. 4 Kf kuskia. Tämä on esimerkki määrä. Uskon että jos olisi kyseinen kapina vaikka Lapualla tai Hangossa, niin ei kenenkään tarvitsisi omistaan lisää laittaa rahaa että kisa saataisin läpi vietyä. Ilmoittautuminen vaikka 30e sekä päälle tuo 1000e

Niin tuo cadetti on monelle se eka kosketus lajiin ja sen vois kyllä poistaa näistä isoista kisoista ja ajattaaa niillä vain aluellisesti. esim. Vuodet 2018 ja 2019. tämän jälkeen moottori taitaa poistua muutenkin markkinoilta. Ja sillä sais ajaa edelleen aluekisoissa jos haluaa. Nyt kun ikärajatkin on hiukan alemmat on pienille helpompaa mennä aluekisoihin. Jos joku isä sitten haluaa isojakisoja ja maailmantouhua, löytyyhän sitä esim. Rotax puolelta ja aika nuorena pääsee ajamaan microakin.

Juu ja tois paras kierrosaika ajettu noilla Suomi 100 autoilla ehdottomasti mukaan.
Toki lisenssit ja jäsenyydet pitäs olla kunnossa.
Tällä ehdotuksella/keskustelun avauksella pyrin matalempaan kynnykseen lajin jatkumossa. Sekä harrastajille mahdollisuuksien luomista.
Toki onhan noita sarjoja jonkin verran olemassa. Ensimmäisenä mieleen tulee Pohjanmaa cup, Hämeen harrastajakiertue, keimola cup, Bempöle cup, Länsi-Suomi cup. Mitä näitä nyt onkaan? Voi lisätä jos tiedossa
muita.
Ilmianna
Jaa
unohda vaan tollanen haihattelu. meillä on jo keimola cup, tiistaiturnaus bembölessä, linser cup, hhk, ls-cup, kymi cup, lappi cup, pohjanmaa cup, jne. kuinka monta cup muotoista juttua sä vielä tarviit tähän maahan kun noihinkaan ei osallistujia kunnolla riitä, poislukien muutamat suositut. Sinne vaan ajamaan, ei ole pitkä matka asut sitten missä vain.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
totta! alka olemaan jo liikaakin cuppeja ja sarjoja. luulen että jokaisella on 100km säteellä vähintään 2 kisaa kuukaudessa. vai olenko väärässä? 100km ei ole matka eikä mikään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kyllä, joka alueella ajetaan jo oma sarjansa noille pikkuluokille ja on lisäksi noita iltakisojakin. ratoja on suomi täynnä, ongelmana on se, että ambulanssi maksaa ja pienessäkin kisassa pitää olla lippumies joka mutkassa plus pari muuta toimihenkilöä. huoltajat ei ehdi lippumieheksi tai muihinkaan tehtäviin, kun sitä omaa autoakin tarttee huoltaa ja kuskia paimentaa. kukaan ei nykyisin tunne 1000 facebookkaverista huolimatta yhtään ketään jota vois pyytää lippumieheksi, vaikka periaatteessa kuka tahansa aikuinen kelpais ilman mitään kurssitusta. autourheilu ei muutenkaan oo niinku sillo vanhoina hyvinä aikoina, kun kaverilta lainattiin auto viikonlopuksi ja mentiin salaa ajamaan ralli ja voitettiin se. toisin sanoen duunarilla ei oo nykyään enää varaa harrastaa ja kilpailla niinku ennen ja rikkaita ei kiinnosta karting.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tää on hyvä luokkajako. itse en kaipaa köyhiä varikolle itkemään kun kaikki maksaa liikaa ja blaa blaa blaa boah. ne kellä ei ole oikeasti fyrkkaa ni turha on niitä pennosia tähän lajiin hakata, koska ne fyrkat loppuu viimeistään OK-luokassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sellastaseon1 kirjoitti:
tää on hyvä luokkajako. itse en kaipaa köyhiä varikolle itkemään kun kaikki maksaa liikaa ja blaa blaa blaa boah. ne kellä ei ole oikeasti fyrkkaa ni turha on niitä pennosia tähän lajiin hakata, koska ne fyrkat loppuu viimeistään OK-luokassa.
Kyllä ne rahat meinaa loppua jo Cadetin jälkeen, melko monelta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lapasestaonlähtenyt kirjoitti:
Kyllä ne rahat meinaa loppua jo Cadetin jälkeen, melko monelta.
Isojen sarjojen ajaminen on niin järkyttävän kallista, että se alkaa olla oikeasti rahamiesten hommaa. Mutta ajetaan me persaukiset näitä paikalliscuppeja, junnut ei ole vailla isoja kisoja ja karnevaalitunnelmaa vaan ovat ihan tyytyväisiä kun saavat kesällä kiertää oman alueen kyläkisat. Ei tämän kaikilla tarvitse niin totista olla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
cadettihuoltaja...mitä vittua nyt oikeasti? liiton kisaviikonloppu maksaa: ilmottautuminen 100eur, bensat ja öljyt 30eur. yhteensä 130eur vkl. jos laittaa uudet renkaat (jokaisen oma päätös) niin 150eur lisää eli 280eur pe-su. onko toi kallista? renkailla ajaa pari viikonloppua hyvin, eli 200eur viikonloppu riittää. syöminen ja juominen maksaa kotonakin ja vaikka harrastaisit neppailuautoja niin kisamatkakulut ne on siinäkin.

Viikonlopun ajaminen maksaa 200eur piste.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kallistako kirjoitti:
cadettihuoltaja...mitä vittua nyt oikeasti? liiton kisaviikonloppu maksaa: ilmottautuminen 100eur, bensat ja öljyt 30eur. yhteensä 130eur vkl. jos laittaa uudet renkaat (jokaisen oma päätös) niin 150eur lisää eli 280eur pe-su. onko toi kallista? renkailla ajaa pari viikonloppua hyvin, eli 200eur viikonloppu riittää. syöminen ja juominen maksaa kotonakin ja vaikka harrastaisit neppailuautoja niin kisamatkakulut ne on siinäkin.

Viikonlopun ajaminen maksaa 200eur piste.
X30 osallistumismaksu 190€, renkaat 150€, öljyt 30€, kisareissun polttoaineet 350e+ratamaksut+majoitukset+puolet viikosta vapaata töistä. Tonni meni että heilahti, jos ei mene mitään rikki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Toinen_harrastelija kirjoitti:
X30 osallistumismaksu 190€, renkaat 150€, öljyt 30€, kisareissun polttoaineet 350e+ratamaksut+majoitukset+puolet viikosta vapaata töistä. Tonni meni että heilahti, jos ei mene mitään rikki.
Kun muutatte lähelle aktiivisen karting-seuran kotirataa voitte ajella edullisesti iltakisoja viikolla. Ei tarvitse päätä vaivata näillä monimutkaisilla laskutoimituksilla...ja vielä jää viikonloput aikaa harrastaa jotain ihan muuta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
No löytyihän niitä sarjoja. Eli niitä ei tarvitse lisää ja kaikille harrastajille löytyy jokin kisa. No sitten toisenlainen kehitys kohta/ kysely. Mistä noi kaikki kisat löytyy? Päivänmäärät, kilpailun järjestäjä, missä ajetaan ja mikä luokka (onko jossain 85 mukana)? Olis hyvä jos löytyisi jostain kohtuu helposti. Esim. Oma osio Karting foorumilla, akk lehdessä ja vaikka hanaa lehdessä. Kaikille aloittajille kun ei ole tiedossa nämä cupit.

Esim. Kesällä 2vko työkeikka Raaheen josta voisi lähteä ajaan lähiradalle, Kouvolassa 2vko reissu, kesälomalla käyntiä Töysässä, Tampereella ja ehkä Espoossa sekä syksyllä olis Kuopion reissu. Olis kiva tietää alueiden kisat jos niitä kerran on. Isot kilpailut löytyy ja niihin emme ole menossa.

Minun ja parin muun harrastajan rahat riittäisi näihin. Mutta jos oikeesti ei tarvita harrastajia teidän suurien ja mahtavien Formula kuskien joukossa, niin emme sitten sekaannu joukkoonne.
Ilmianna
Jaa
Ratkaisu näihin ongelmiin on helppo : tuhat harrastajaa lisää niin alkaa olla porukkaa cupissa. Näillä harrastaja määrillä mitä nyt on ei kannata edes toivoa, että saataisiin kuskeja viivalle tarpeeksi aluekisoihin. Sama juttu näkyy myös ns. Isojen kisojen tasossa : top 5 on kovaa tasoa, mutta sen jälkeen tulee iso notkahdus ja koskee joka luokkaa. Kuskipula näkyy joka suunnassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Millä ihmeellä mittaat kuljettajien tasoa luokissa joissa edes lähtökohdat ei ole tasapainossa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kdskcjsDCOIJ kirjoitti:
Millä ihmeellä mittaat kuljettajien tasoa luokissa joissa edes lähtökohdat ei ole tasapainossa?
Perstuntumalla , kuten kaikkea tässä totuuden torvessa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kdskcjsDCOIJ kirjoitti:
Millä ihmeellä mittaat kuljettajien tasoa luokissa joissa edes lähtökohdat ei ole tasapainossa?
Kellolla, millään muulla sitä ei voi mitata.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kellokalle kirjoitti:
Kellolla, millään muulla sitä ei voi mitata.
kellolla??? miten sitä voi kellolla mitata? sun mielestä tasoa voi luokkien välillä mitata kellolla??? v...ttu mikä spede...jos vertaat pelkkää vauhtia, kello toimii...tasosta se ei kerro mitään...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tässä Espoon UA:ssa 35 v sitten toteutettu malli käynnistää aluekilpailuja: Bembölessä päätettiin järjestää kilpailuharjoituksia kun oli tiedossa, että raksukuskit kaipasivat harjoittelua ennen varsinaisia arvokisoja. Tiistai-iltaisin alettiin ajaa epävirallisia kilpailuharjoituksia (=harjoituskisoja), joissa oli 3 lähtöä, ensimmäinen arvotussa, toinen käännetyssä ja kolmas edellisten tulosten mukaisessa lähtöjärjestyksessä. Isät/huoltajat lippumiehiksi. Osallistumismaksu 10,- mk ja palkintona karkkirahaa 30, 20 ja 10 mk voittajille, loppu seuralle, ei munakuppeja. Homma organisoitui 2 henkilön panoksella, parhaimmillaan jopa yksin. Enimmillään mukana oli yli 30 pikkukuskia. Myöhemmin ihan aloittelijoille järjestettiin oma "kilpailu". Seuraava asken eli virallinen aluekilpailu on helppo polkaista, kun on ensiksi "leikitty" harjoituksilla riittävän kauan. Kivat harjoitukset keräävät osallistujia kauempaakin, mutta alkuun pääsee jo 5 nappulalla. Tiistai-turnaus elää edelleen, tosin hieman muuttuneessa muodossa. Ei kanata odottaa, että joku toinen järjestää, hoitakaa itse olemattomalla byrokratialla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jgjgkigh kirjoitti:
kellolla??? miten sitä voi kellolla mitata? sun mielestä tasoa voi luokkien välillä mitata kellolla??? v...ttu mikä spede...jos vertaat pelkkää vauhtia, kello toimii...tasosta se ei kerro mitään...
Kyllä kello kertoo tasostakin , jos hajonta on iso , niin mitä siitä sitten voi päätellä ...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
78654 kirjoitti:
Kyllä kello kertoo tasostakin , jos hajonta on iso , niin mitä siitä sitten voi päätellä ...
iso hajonta kertoo yleensä järjestäjän tasosta
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hjsdahiahs kirjoitti:
iso hajonta kertoo yleensä järjestäjän tasosta
Järjestäjäkö siellä rataa kiertääkin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jgjgkigh kirjoitti:
kellolla??? miten sitä voi kellolla mitata? sun mielestä tasoa voi luokkien välillä mitata kellolla??? v...ttu mikä spede...jos vertaat pelkkää vauhtia, kello toimii...tasosta se ei kerro mitään...
Kaikkia asioita jota ei ymmärrä , ei kannata julkisesti ihmetellä. Siinä paljastaa vaan oman tyhmyyden.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Top vitoseen pääsee seuraavalla tavalla : lahjakas kuski, ahkera harjoittelija ja kalusto viimeisen päälle. Turha pillittää kalustosta tai lähinnä moottoreista, jos on motorsportista kysymys niin se on yksi osa kokonaisuutta. Ei pelkällä koneella oo kukaan mitään voittanut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Lähes kaikki jotka jatkavat riittävän kauan tulevat lahjakkaiksi, toiset ennemmin toiset myöhemmin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ihanko totta , kokemus tekee mestarin , oikea Einstein
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4578899 osuiko nyt jonkun innokkaan kadetti kuskin isille jalkaan? :-D vai ollaanko jo menossa voittaman mini60 sarja? hahahahahahah
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
384669 kirjoitti:
4578899 osuiko nyt jonkun innokkaan kadetti kuskin isille jalkaan? :-D vai ollaanko jo menossa voittaman mini60 sarja? hahahahahahah
Kiva herkistellä täällä näitä tosikoita , ollaan jo jäämässä pois lajin parista ....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
44556678 kirjoitti:
Kiva herkistellä täällä näitä tosikoita , ollaan jo jäämässä pois lajin parista ....
onneksi...teitä ei kukaan kaipaa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Aluekilpailut

Akk järjesti hienon kampanjan viimevuosina ja keräsi radoille erinäisen määrän autoja seurojen hallintaan. Tämä oli iso asia lajin kannalta! Näillä ensikertalaisen on helppo käydä koittamassa ajamista. Vielä kun seurat hiukan mainostaisivat tästä mahdollisuudesta esim. Paikallislehdissä.

Sitten seuraava steppi on monella se oma auto. Sillä ajellaan hupia vuosi tai 2. Mutta kauemmas ei lähdetä, kun ei kerkeä tai muuten jännittää. Näin laji jää taakse, kun hyppäys on hiukan liian iso. Tässä olisikin seuraava asia,mikä jotenkin pitäisi saada kuntoon. Toki vaatii rahaa.

Joka alueelle pitäisi saada aluekisoja (ns.iltakisoja) esim. 2-3kpl (olisivat eri radoilla alueensisällä) ja syksyyn aluemestaruus kisa. Noissa iltakisoissa olis etusijalla ne radat joissa ajetaan muutenkin vähän tai ei ole ollut kilpailuja vuosiin. Näissä vois olla luokkana esim. Cadet,mikro,Raket junior ja Kf6. Ilmoittautuminen olis kitin kautta ja luokka ajettas jos olis esim. 3 kuskia. Näin oppisi uudet harrastajat ilmoittautumiset sekä muun "pyrokratian" ja kisapaikalla toimimisen. Tästä olisi huomattavasti helpompi lähteä isompiin karkeloihin.

Sitten se vaikein asia, mutta ehkä järjestettävissä. Akk antaisi "hankinta" tukea esim. 1000e per kisa. Tämä raha täytyisi käyttää Karting rataan/toiminnan pyörittämiseen todistettavasti. Esim. Uudet liput lippupisteille,maalia lähtöalueelle, paikkauspikeä rataan, roskiksia varikolle,sepeliä kurviin ym,ym tämä raha ehkä riittäisi seuroja aktivoitumaan pikkukisojen järjestäjänä. Lupamaksut ja muut mahdolliset akk maksut pois näistä. Alueita kun on 8 se tekisi rahassa noin 24tonnia. Ei iso raha jos miettii kokonaisuutta. Jossakin Jokkis kisassa on tämän hintaiset palkinnot (toki hankittu sponssina ja aktiivisella toiminnalla) . Tätä projektia voisi koitta vaikka Suomi 101 ja 102 vuonna.

Ei kannata nostaa muita luokkia/sarjoja tähän keskusteluun. täältä ne nousee uudet harrastajat joka tapauksessa ja olis eduksi moottoriurheilulle kokonaisuudessaan. Tulis uusia kuskeja sekä ehkä myös uusia toimitsijoita joitakin kappaleita.

Tämä olisi isoapu niille lasten vanhemmille jotka ei ole itse harrastanut lajia ja kaikki tuntuu alussa niin suurelta. Jokaisen kilpaharrastajan on pitänyt mennä siihen ekaan kisaan joka on toden näköisesti ollut isoasia. Nyt vaan ei oikein tahdo olla niitä ns. Pikkukisoja jossa voi ihmetellä toimitaa. Ja SJM,x30 ja rotax kisat ovat ehdottomasti liian isoja/pelottavia juttuja. Paljon putoaa tuossa vaiheessa pois harrastajia. Katselkaa kesällä hupiharrastajia ja kysykää/kannustakaa kilpailuihin. He kertovat mitä voisivat ajaa.

On alueita joissa on hyviä ns sarjoja tai kerhokisoja, mutta on myös niitä joissa ei pysty järjestämään mitään.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta