Kuinka tärkeä ydinperhe on oikeasti?

rajallaroikkuva

Lasten perspektiivistä. Kertokaa näkemyksiä.

8

314

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peilalapsiinpahasti

      Suosittelen lasten takia pysymään vaikka et ole onnellinen itse. Mutta jos muut asiat kunnossa. Tässä seurattu yhtä uusioperhettä mitä lapset joutuvatkaan kärsimään. On sinun ja minun muksut kuka saa kuka ei. Kuka saa komentaa ja kuka ei. Pahoinvointi näkyy ja kuuluu noista lapsista nyt kun kasvavat aikuisiksi peilaa niiden elämään ihan varmasti. Oletko siihen valmis? Jos taas olet huonossa suhteessa ja sieltä tulee huonoja juttuja silloin kannattaa erota. Toki on perheitä jotka hyvin pärjäävät uusissa suhteissa. Sinä tiedät mitä sinun elämääsi kuuluu ja peilaa se lapseesi tasantarkkaan. Arvioi itse mikä on lapsellesi hyvä. Jos taas pelkästään oma surkea elämä niin älä laita lasta samaan kuin sinä.

    • Fulfilledwithlove

      Olen erimieltä. Lapset haistaa kyllä vanhempien välit. Itse kasvoin tilanteessa, ettei vanhempien välissä ollut luottamusta koska toinen oli pettänyt. Yritimme sitten me lapset saada toisen vanhemman luottamaan toiseen. Ja stressasi, kun tiesi, että meidän takia vain olivat yhdessä. Arki kyllä sujui, mutta aina oli molemmat omissa ajatuksissaan. Hyvän lapsuuden olen saanut, mutta luulen, että haluaisin muistaa myös aitoa välittämistä vanhempien kesken. Itse avioeron kokeneena, pettäjän jättäneenä koen, että nykyinen suhde "oikeampi" ja myös exällä on hänelle sopivampi puoliso, jota arvostaa erilailla kuin minua. Lapset ovat sopeutuneet hyvin ja vaikka ovat teini-iässä, en ole huolissani heistä. Olimme vain lasteni isän kanssa liian erilaisia ja pettäminekin johtui siitä, koska mies ei halunnut rikkoa perhettä ja lähteä toisen matkaan...

      • Lapsuusonkovaa

        Kyllä erota voi ja olla jopa uudessa suhteessa. Mutta tuo kun kerrot että olisi ollut parempi että olisivat eronneet olisi paremmin ollut. Haukkuiko jompikumpi toista vanhempaa teille? Ja jos haukkui silloin pitää erota. Jos osasivat kohdella toisia hyvin niin silloin teillä ei ole hätää. Et usko kuinka säälittävä on nuo uusioperheen lapset kuinka eri arvoisessa arvossa ovat. Ei koskaan toisen lapset ole omia ja ne ei mene omien ohi. Kuinka kohdellaan toisia ja sen mihin lapsi asetetaan uudessa perheessä on juuri tärkein. " Kumpi käyttäytyy huonosti kumpi on kasvattanut omansa paremmin kuinka ex huonosti hoitaa ym. Asiat. Mietippäs tuota roolia itsellesi lapsena. Sinun vanhemmat sentään pitivät molemmat teitä ykkösenä.


      • elämäämonenlaista
        Lapsuusonkovaa kirjoitti:

        Kyllä erota voi ja olla jopa uudessa suhteessa. Mutta tuo kun kerrot että olisi ollut parempi että olisivat eronneet olisi paremmin ollut. Haukkuiko jompikumpi toista vanhempaa teille? Ja jos haukkui silloin pitää erota. Jos osasivat kohdella toisia hyvin niin silloin teillä ei ole hätää. Et usko kuinka säälittävä on nuo uusioperheen lapset kuinka eri arvoisessa arvossa ovat. Ei koskaan toisen lapset ole omia ja ne ei mene omien ohi. Kuinka kohdellaan toisia ja sen mihin lapsi asetetaan uudessa perheessä on juuri tärkein. " Kumpi käyttäytyy huonosti kumpi on kasvattanut omansa paremmin kuinka ex huonosti hoitaa ym. Asiat. Mietippäs tuota roolia itsellesi lapsena. Sinun vanhemmat sentään pitivät molemmat teitä ykkösenä.

        Ei ne minunkaan vanhemmat toisiaan rakastaneet, mutta meitä lapsia he rakasti, kumpikin piti aina meidän puolta.
        Koskaan he ei tapellut ja isoissa asioissa olivat kuitenki samaa mieltä, koskaan en nähnyt mitään hellyyden osoituksia heillä.
        No isä oli sodan käynyt mies ja siihen aikaan elämä oli kovaa, eikä ollut tapana näyttää tunteitaan ja kaikki sodan jälkeen olivat köyhiä.
        Yhdessä he pysy isän kuolemaan saakka, äiti löysi vielä vanhoilla päivillään kaverin jota se rakasti, mutta kohtalo oli kova sekin mies kuoli.
        Äiti elää nyt vanhusten palvelutalossa.
        Meillä oli hyvä lapsuus kaikesta huolimatta.


    • olentätämieltä

      Riippuu ihan siitä mitä ydinperhe ap:n mielestä tarkoittaa.

      Minä olen sitä mieltä, että lapset tarvitsevat turvallisen kodin, sellaisen jossa lapsi voi olla oma itsensä, kodin missä voi leikkiä, kodin missä kasvaa rauhassa ja lasta rakastavien ihmisten ympäröimänä. Lapset tarvitsevat säännöllisen elämän, ruoka-ajat ja rajat, paikan missä voi olla iloinen, surullinen, kaikki tunneskaalat saa käydä läpi ja aina löytyy aikuinen joka on kasvussa tukena.

      Lapsen pitää saada olla rauhassa lapsi, lapsen ei tarvitse eikä pidä kantaa huolta aikuisten asioista kuten rahasta, aikuisten riidoista, perheen aikuisen mielenterveydestä, aikuisen hyvinvoinnista noin yleensäkään.

      Ei lapselle ole loppupeleissä väliä onko koti biologisen isän ja äidin luona, tai asuuko hän pelkästään äidin tai isän kanssa. Tärkeää on ettei lapsen tarvitse kasvaa jatkuvien riitojen ja tappeluiden, keskenään vittuilevien alkoholisoituneiden/väkivaltaisten ihmisten kanssa. Myös välinpitämättömyys, henkinen mitätöinti on myrkkyä lapselle.

      Minusta aikuisen tehtävä on ensisijaisesti huolehtia siitä, että hänen lapsellaan on hyvä kasvuympäristö. Joten lusikka kauniiseen käteen ja muista, että jokainen lapsi on niin hyvä ja tärkeä, että hänellä on oikeus hyviin vanhempiin ja turvalliseen kasvuympäristöön.

    • rajallaroikkuva

      Meillä puoliso on käytöksellään vienyt kaiken luottamuksen ja samalla tunteeni häntä kohtaan ovat kuolleet täysin. Hän on selvästi tällä kertaa työskennellyt omien asioidensa kanssa ja yrittänyt parempaa, mutta oma mielenkiintoni yrittämiseen on viimeisen mokan jälkeen ilmeisen pysyvästi loppu. Omillaan rullaava arki riittäisi minulle kodin säilyttämiseksi, mutta hän haluaa joko täydellisen liiton ehdoitta tai ei mitään. Kuitenkin sattuu niin älyttömän paljon rikkoa perhe, kun toinen haluaisi selvästi yrittää. Mutta kun en enää häneen luota yhtään. Ja yrittäminenkin on rakoillut taas... Riitelyä ei juuri ole, kylmyyttä ja naljailua kylläkin. Lapsia rakastamme molemmat ehdoitta, ja hän ehkä minua, mutta minä en enää häntä.

      Erosta tulisi luultavasti kohtalaisen sopuisa, kun olemme työstäneet asiaa jo pidemmän aikaa. Kuitenkin hän osaa erossa varmasti olla täysi pe****le, jos siltä tuntuu. Se arveluttaa. Ja taloudellinen katastrofi ero olisi minulle, ei hänelle.

      Pelkään lapsieni arjen ja jaksamisen puolesta.

      Kun saisi kelata 10v takaisin...:(

    • lklgij

      Ei ollenkaan tärkeä, jos ydinperheellä tarkoitetaan vanhempia ja heidän biologisia lapsiaan. Tärkeintä lapsen kehitykselle on, että hän saa turvaa, huolenpitoa ja rakkautta.

    • voivoivoiv

      Sama, jos kysyisi kumpi lapselle on tärkeämpää raamit vai sisältö?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe