Yamaha XVS125 Dragstar tehon heruttaminen

mopetshow

Taas on kevät ja mopokuume iski. Uusi moporojekti tuli hankittua. Pitäisi jotenkin saada hieman lisää tehoa ja aloitan pääsuuttimen vaihdolla. Ilmansuodattimena toimii harrikan screaming eagle K&N putsari, joten ahdistusta ei imupuolella ole. Vakiovaimentimiin oli porattu lisäreikiä. Oikein kauniisti oli porattu, 10 pistettä täytyy antaa edelliselle omistajalle tarkasta ja siististä työstä. En olisi itse saanut noin tarkasti samalle kehälle ja samalle etäisyydelle toisistaan noita apureikiä.
Eli nyt siihen tärkeään kysymykseen. Mikä suutin jenka on tässä laitteessa. 4, 5 vai 6mm? Onko havaintoja sopivasta suuttimen koosta, kun hengitystä on hieman parannettu?

15

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutustelija1

      Siis jos piikkiin olet laittanut Kirkuvan Kotkan litra luokkaan tarkoitetun putsarin niin kyllä varmaan joo riittää ilmaa. Se vaan että sitä tulee sitten jo liikaakin.

      Tuolta voit löytää jotain kivaa: http://www.customcruisers.com/contents/en-uk/d160_yamaha-xvs125-drag-star-accessories.html

      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

      http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

      http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html

      • mopetshow

        En viitsi laittaa lisävarusteita, kun ne vaan lisäävät painoa. Aivan hienoja pyöriä sulla oli kuvissa, noilla saa vaan niin helposti poliisin huomion, kun keulii liian helposti. Tämä lussu kevari on hyvä siitä, että 80km/t alueella ei tahdo millään syntyä ylinopeutta, eikä ole pelkoa keulan kohamisesta, ellei ole joku XXL-mimmi takaritsillä. Voi olla vaikea houkutella naarasta kyytiin näin pienellä pyörällä.


    • Ei_tartte

      suuttimia vaihtaa. Helpommalla selviät kun porailet reikiä suuremmaksi. Mutta poraa vain aina millin suuremmalla poralla kerrallaan ettei mene yli. Alkaa nimittäin kulkea liikaa siinä vaiheessa. Tarviit muuten ehottomasti liivin sen jälkeen jonka selkäpuolelle piirrät tussilla niin hyvin kuin osaat vaikka "Helvetin Perkeleet", "Bambinos" tai "Ganuunan Guulat". Jopa tulee vittu respektiä kerralla kun kurvaat linkussa takajarru lukossa kerhon pihaan.

      • mopetshow

        Hyvä vinkki, jos löydän jostain suuttimen, niin poraan sen 1mm poranterällä. XVS 125seen suositeltiin jollain yamaha United Kingdom kerhosivuilla 110 kokoa, mutta voihan 100 koko riittää, jos ei aukaise imuletkua aivan kokonaan. Hankalasti on laitettu tuo kuristettu väliletku kaasarista putsariin, Voi olla vaikea saada sitä laajennettua. Samaa harrikan putsaria kokeilin myös XVS 650 pyörässä ja siinä ei voinut ollenkaan vääntää kaasua, kun booasi niin pahasti. En jaksanut alkaa suutin vaihtorumbaan, kun vakioputsarillakin kulki riittävästi. Tässä kevarikustomissa on kuitenkin niin heikosti tehoa vakiona, että on pakko yrittää jotain. Ainakin siellä briteissä väitettiin, että tässä on 5mm suutinjenka.


    • mopetshow

      Loppukaneetiksi tälle Dragstar 125 avaukselle havaitsin seuraavaa, kun olin purkanut kaasuttimen. Vakio 90 suuttimen tilalle oli jo valmiiksi vaihdettu 103 kokoa oleva suutin. CDI boksi havaittiin rajoittamattomaksi, TNDF60, jopa 107 km/t haipakkaa on luvassa. Ilmansuodatinboksin sisällä oli valmiiksi jo irrotettu kumimutkarajoitin tuloilman aukosta. Aika pieni tuloilmanaukko on kuitenkin. Leikkelin peltisaksilla tuon K&N tehosuodattimen kahtia, jotta mahtuu alkuperäisen tilalle koteloon. Kaksikomponenttiliimalla asennan suodattimen vakiosuodattimen pohjalevyyn. Se alkuperäinen paperielementti irtosi pohjalevystä suht helposti. Amerikkalainen suodatin oli niin kovilla aineilla liimattu, että oli pakko saksia se kahtia. Täytyy pestä DIY-suodatin moneen kertaan, jottei verkosta irronneet metallihilppeet mene moottorin voiteluaineiksi. Runsaaseen liimaan istutettuna roskat ei karkaa moottoriin.

      • Jutustelija1

        Joo ei noita nelari piikkejä tarvitse paljoa rajoitella kun varsinkin vanhoissa tekniikoissa piikki nelarit eivät kireinäkään anna yli viittätoista heppaa.

        Mutta onnea matkaan sinulla ja respektit asiallisesta kommentoinnista jota Suomi24 palstalla harvoin näkee.


      • Isävirittää

        Mulla on vähän samanlainen projekti meneillään kuin ap:llä, kun poika haikailee Yamaha YBR 125:een lisäkulkua.

        Tosiasia on, että yksipyttyisellä nelaripiikillä 15 hevosvoimaan pääsemiseksi vaaditaan neliventtilitekniikka ja ruisku.
        Kaksiventtilisestä kaasutinpiikistä saa irtoamaan noin 12,5 hevosvoimaa.

        YBR:n EU-versiossa on vain alle 11 hv. Brasiliassa löytyy YBR:stä se 12,5 hevosvoimaa, koska siellä ei tarvita katalysaattoria ja ilmeisesti myös kaasutin on suurempi. Ainakin se on erilainen kuin täkäläisessä mallissa.
        Eli kohtuullisen hyvät mahdollisuudet on tuohon 12,5 hevosvoimaan päästä täälläkin viritystoimenpitein. Mutta 15 hevosvoimaa on mahdottomuus.


      • mopetshow

        Totta. Kurkkasin kerran Honda VT125 sylinterinkannen laipanreiästä ja näin niin säälittävän pienet venttiilit, että virityshaaveet romuttuivat. Siinä on sentään molemmilla pytyillä oma kaasari, mutta tosiaan, nuo venttiilit ovat pirun pienet. Ainoa konsti onkin parantaa hengitystä muuten, ehkä paremmin virtaava ilmansuodatin antaa edes hieman lisää tehoa. En viitsi alkaa irrottamaan pakoputkia tästä dragstarista. Kanavien kiillotuksella tulisi varmasti tehoa, mutta sylinterinkansien irrotuksessa on aivan liikaa puuhaa. Laitan kuukauden, parin päästä tänne tiedoksi, paljonko mittarinopeutta irtosi ja millä suuttimella.
        Uusi ketjurataspaketti tulee myös, niin ainakaan loppuun ajetut ketjut ei hidasta kulkua.


    • mopetshow

      Nyt on Dragstar 125 koeajettu 17/59 välityksillä. Ei jaksanut vitosella yhtään. Vähän tuntui laiskalta. 90km/t otti aika helposti, mutta kovassa vastatuulessa vain 70 km/t. Lievä pettymys :(
      Pakko ottaa pakoputket irti ja tarkistaa, onko sittenkin joku kuristusholkki pakoputken suulla.
      Onhan tämä pirun iso ja painava pyörä, 250cc runko ja noin 160kg tankattuna ja kuskikin painaa reilut 100kg, mutta silti oletin, että ottaa satasen mittariin helposti. Tarvikeimukaula oli noin 2mm pienempi sisähalkaisijaltaan kuin alkuperäinen, mutta en usko, että se paljon vaikuttaa. Alkuperäinen imukaula oli halkeillut pilalle. Aavistuksen oli seos ehkä laihalla alakierroksilla. Kokeilen vielä vakioilmanputsarin kanssa pyörän kulkuhaluja, ehkä seos tulee sillä kohdalleen. On nämä surkeita vehkeitä nämä kuristetut satapiikit. Mutta eihän sitä kesääkään ole eikä ajoilmoja. Tänäänkin satoi lunta ja rakeita heti koeajon jälkeen. Silti pyörä on omiaan vanhalle ukolle tallin koristeeksi ja kenties se 20 asteen kesähelle tulee sieltä mustalta meren suunnalta tänne ja jäämeren tuulet loppuvat.

      • Jutustelija1

        Kiitos tiedosta, jatko tuloksia odotellessa.


    • mopetshow

      Ilmanpaineet pitää tarkistaa, jos ilmaa on niukasti, niin voi eturenkaan reilu 2,2 ja taakse 2,4 kiloa lisätä menohaluja. Ilmaruuvi pitää myös säätää ja laittaa 16T eteen. Tilasin Hollannista Motorcycleparts.eu:sta ilmanputsarin ja öljyntäyttökorkin, kun se oli vedetty väärään jenkaan. Pitää olla aika mestari, kun noin harvajenkaisen tulpan saa tuherrettua vintturaan.

    • mopetshow

      Ei jaksa edes 15T eturattaalla vetää kunnolla vitosella. Kuitenkin 95 km/t mittariin nelosvaihteella. Moottori tuntuu aneemiselta, irrotan pakoputket kurien tarkistusta varten,
      samalla tulee vaihdettua pahoin ruostuneet käyrien pultit ruostumattomiin laatukuuskoloihin.
      Ei oikein kehtaisi 14T eturatasta laittaa, mutta pakko kai se on. Kohtuullisen lämmin kevätpäivä paransi tunnelmaa vauhdin puutteesta huolimatta.

    • mopetshow

      Pakoputkisto tarkistettu ja alussa se on sisämitaltaan siedettävät 24 mm, mutta sitten siihen on hitsattu 19mm sisämittaista putkea noin 20cm ja se liittyy sitten varsinaiseen vaimentimeen. Ei kannata rassata pilalle hyvää ja siistiä putkistoa, vaikka 26mm kaasuttimen kaasut ei varmasti mene hyvin läpi 19mm reiästä. No, tulipahan laitettua hadonkestävät kuuskoloruuvit takimmaiseen käyrään, edessä olikin mutterikiinnitys. Rojekti saa nyt levätä ja ajellaan tällä hiljaisella tyylillä, ensi kevääksi voin sitten tehdä 26mm käyrät ja rälläköidä pois nuo 19mm kuristusputket ja perään slashcut-tarvikeämyrit. Ongelma on korvatulpat vaativa kova melu ajossa ja paljon hitsaamista, koska slash-cut ei mene paikoilleen ilman sovitekappaletta. Painoa saisi putkiston vaihdolla pois mukavasti, ainakin 5 kg, jos vielä itse pudottaisi painoa, voisi pyörän vauhti nousta merkittävästi.

    • mopetshow

      Huonojen kulkuhalujen syyksi paljastui kiinalainen harakiri-imukaula. Se 2 mm pienempi halkaisija(22mm) vaikutti paljon, ei huolinut edes 103 suutinta kunnolla. Tilasin Saksasta Tourmax imukaulan, 25mm, made in Japan. Maksoi vain 68€( alkuperäinen 160€) Nyt menohaluja on enemmän, ḱun huolii suuttimen kokoa 112. Ilmanputsarin kotelon lisäreikiä poraamalla suutinta voisi vielä suurentaa noin 120-kokoon. Tukin kuitenkin jo tekemäni lisäreiät, koska melu lisääntyi liikaa.
      Nyt on saavutettu rojektin tavoite, 100 km/t nopeus, valityssuhde 15/59. Jos vauhti ei riitä, on kuutioita lisättävä moottoriin, mikä onnistuu helpoiten ostamalla isompi pyörä.
      Tsemppiä kaikille satapiikki 4-t virittelijöille. Hermot on lujilla muutaman hevosvoiman takia, kyllä 2-t olisi helppoa näihin verrattuna. Kymco Zing lienee vielä haastavampi kuin Dragstar.

      • Jutustelija1

        Hyvät ja kattavat kuvaukset täällä, kiitos niistä ja nythän on se kesäkin niin eikun nauttimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe