Suomessa on tähän saakka ollut maailman paras taksijärjestelmä. 70 % käyttäjistä ovat olleet erittäin tyytyväisiä kyselyn perusteella. Ruotsissa on kadehdittu Suomen takseja jo pitkään.
Halvin taksi elinkustannusindeksiin ja ostovoimaan nähden kansainvälisesti vertailtuna. Eli Suomessa tunnetusti kaikki maksaa paljon ja palkat minimaalisia.
Nyt eduskunnassa on ex-pääministeri Jyrki Kataisen (kok) alkuun polkaisemana innostuttu romuttamaan tämä hino taksijärjestelmä. Kaikkien puolueiden puheejohtajat ovat hurmoksessa mukana.
MaaS on eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajan Ari Jalosen (ps, mutta oikeasti vihr) mukaan tuo taikasana, joka oikeuttaa maailman parhaan taksijärjestelmän romuttamiseen.
MaaS on hyvin epämääräinen ja tuhoon tuomittu hanke, joka ei tule koskaan toimimaan. KutsuPlus-taksit olivat tämmöisistä hankkeista surullisen kuuluisia esimerkkejä. Ja tulipa kalliiksi helsinkiläsille veronmaksajille.
MaaS-hanketta ajaa kuin käärmettä pyssyyn liikenneministeriö ja liikennevirasto.
MaaS olisi jo toiminnassa jos olisi mitään järkeä koko hankkeessa.
PS. Ei saa sensuroida!
Maailman paras taksijärjestelmä romutetaan
25
365
Vastaukset
- kysyvä_ei_tieltä_eksy
Herää kysymys.
Oliko taksiliitto mukana sopimassa MaaS-rajapinnoista liikenneviraston kanssa.
Jos niin... syytä erota taksiliitosta heti. - VttuSäOotTyhmä
MaaS:n tavoite on että ihmiset eivät omista autoja. Miksi taksiliitto EI OLISI tässä mukana? Eivät hekään nyt aivan niin tyhmiä ole, että jäisivät kuviosta pois.
- suksivaanvittuun
Luuletko paskahousu, että yksityisautoilu loppuu?
- TaksiFAKTAA
Suomessa ei todellakaan ole maailman paras taksijärjestelmä. Täysin paska järjestelmä.
Ootko juntti ikinä matkustanut MISSÄÄN?
http://travel.cnn.com/explorations/life/worlds-best-taxis-013358/
Suomalainen läskitaksi ei ymmärrä asiakaspalvelusta yhtään mitään.- KallisJaPaska
Suomen taksi on 13. kallein taksi MAAILMASSA.
http://ceoworld.biz/2015/10/19/top-25-cities-with-the-most-expensive-taxi-fares-in-the-world-2015/ - MistäJohtuuÄäliö
KallisJaPaska kirjoitti:
Suomen taksi on 13. kallein taksi MAAILMASSA.
http://ceoworld.biz/2015/10/19/top-25-cities-with-the-most-expensive-taxi-fares-in-the-world-2015/Oho Intiassa oli halvin, miksiköhän? Monesko kallein kaupunki on Helsinki maailmassa? Oho 17. Mieti sitä ääliö mistä hinta johtuu? Jos et pysty niin kysy viisaimmilta, niitä löytyy useita.
- mennään_taksilla
Intiassa taksi oli tosiaan halpa ja ilmastonti pelasi vaivattomasti.
https://en.wikipedia.org/wiki/Auto_rickshaw#/media/File:AutoRickshaw.jpg - ihmeellistä
Mikä Suomalaisesta taksista tekee maailman parhaan,kartelliko?
- KuinkaTyhmäOletkaan
ihmeellistä kirjoitti:
Mikä Suomalaisesta taksista tekee maailman parhaan,kartelliko?
Katsos vaikka netistä mikä on kartelli, tule sen jälkeen laukomaan typeryyksiäsi tänne uudestaan.
- 7tähdenuuper
KuinkaTyhmäOletkaan kirjoitti:
Katsos vaikka netistä mikä on kartelli, tule sen jälkeen laukomaan typeryyksiäsi tänne uudestaan.
Säännelty hinnoittelu,Estetty vapaa alalle pääsy.Eipä muuta tällä kertaa.
- EiSullaJärkeäOleEi
7tähdenuuper kirjoitti:
Säännelty hinnoittelu,Estetty vapaa alalle pääsy.Eipä muuta tällä kertaa.
Taksit sopivat siis keskenään hintatason, rajoittavat ajossa olevien taksien määrää , määräävät ketkä saavat liikenneluvan jne. Eipä muuta tällä kertaa, paitsi älä viitsi jauhaa paskaa kun olit taas väärässä idiootti.
- Ryöstohinnoittelu
Lue Suomen laki ja taksilaki.
Ei taksit määrää hintaa eikä lupamääriä, eikä edes asemapaikkoja, vaan ne määrää viranomaiset.
Suomen taksilaki ja hintasääntely on olemassa juurikin asiakkaan etujen suojelemiseksi...
Voi olla että kaikki eivät ymmärrä vaikka rautalangasta vääntäisi.
Taksilain vapautus ei suojele enää kuluttajaa, vaan yrittäjä saisivat vapaat oikeudet soveltaa jokaiseen kuljetetukseen kulloinkin sopivaa menettelyä, joko ylihintaa tai ryöstöhinnoittelua ym. vilunkia... - FaktatPöytäään
Ryöstohinnoittelu kirjoitti:
Lue Suomen laki ja taksilaki.
Ei taksit määrää hintaa eikä lupamääriä, eikä edes asemapaikkoja, vaan ne määrää viranomaiset.
Suomen taksilaki ja hintasääntely on olemassa juurikin asiakkaan etujen suojelemiseksi...
Voi olla että kaikki eivät ymmärrä vaikka rautalangasta vääntäisi.
Taksilain vapautus ei suojele enää kuluttajaa, vaan yrittäjä saisivat vapaat oikeudet soveltaa jokaiseen kuljetetukseen kulloinkin sopivaa menettelyä, joko ylihintaa tai ryöstöhinnoittelua ym. vilunkia...Viranomaiset määrää MAKSIMIHINNAN.
Kartelli päättää että ajetaan MAKSIMIHINNALLA.
M.O.T
- Kyytikiito
Suomalainen taksi hinta on määrätty valtioneuvoston taholta, koskee niin kuluttaja kuin yhteiskunnan kuljetuksia.
Lupia määrää ja valvoo elykeskukset.
Taksimatkan hinta on sama kaikkialla Suomessa ja taksipalvelut kattaa koko Suomen, taksipalvelut on saatvana ympärivuorokauden Suomen jokaisessa kunnassa.
Taksikalusto ja sen kunto on laissa määritelty, esim. yli viisivuotta vanhemmalla kalustoa ei hyväksytä tarjouskilpailluissa.
Taksiauto on katsastettava joka vuosi, vakuutusmaksut on nelinkertaiset yksityisautoihin verrattuna.
Taksikalustoa löytyy henkilö, farmari, tila, esteetön, ja inva-paarivarustein jokaisesta asemapaikoilta kautta Suomen.
Taksit ovat pääasiassa yrittäjien itsensä ajamia, palkkakuljettajia käytettäisi enemmän jos se olisi taloudellisesti kannattavaa, vaan kun ei ole ajaa yrittäjä itse pääasiallisesti kaikki ajot varsinkin maaseutupitäjissä.
Taksit ajavat koululais, vammais, inva, paaripotilaita, sairas, yritys,turisti, itsemaksavat sekä kaikenmaailman yön riekkujat ympärivuoden jokaisena vuorokauden aikoina.
Monessa muussa maassa jossa taksiala on vapautettu hinnat ovat huomattavasti korkeammat, eikä taksipalveluita ole saatavissa esim. maaseuduilla.
Itse olen ollut taksialalla yli 35 vuotta, ja asiakkaani olen palvellut niin hyvin kuin mahdollista, eikä kukaan ole koskaan valittanut hinnasta eikä palvelunlaadusta.
Jokainen täällä Suomen taksijärjestelmää arvosteleva voi miettiä, mitä täysi hinta ja lupavapautus alalle oikeasti vaikuttaa.
Esimerkkejä. voi jokainen katsoa esim.. suomalainen taksi fasebook sivustolta.
Aivan varmasti vapautuessaan taksipalveluiden laatu sekä hinnat ajautuu käyttäjien kannalta kalliimpaan ja kaikenkaikkiaan myös huonompaan palveluiden saatavuusongelmiin.
Lieveilmiöinä vapautetuissa maissa taksialalla ilmenee lisääntyvää asiakkaiden hintahuijausta ja muuta rikollista tointaa.
Pidetään mieluummin nykyinen säännelty ja turvallinen taksijärjestelmä Suomessa...- Eikilåaolua
Voi Vittu mitä paskaa...Jos menen tolpalle kysymään tarjousta yö aikaan kotiin ... niin kukaan niistä paskamahoista ei lähde viemään alle maksimi taksan.
- KäveleJosOotRahaton
Eikilåaolua kirjoitti:
Voi Vittu mitä paskaa...Jos menen tolpalle kysymään tarjousta yö aikaan kotiin ... niin kukaan niistä paskamahoista ei lähde viemään alle maksimi taksan.
No, alan vapuduttua, kukaan ei taida yön pikkutunteina olla edes ajossa. Jos onkin, maksat kaksin-kolminkertaisen hinnan. Näin se on maissa, jossa taksi on vapaa kaikille ja näin se tulee olemaan meilläkin. Pitäisikö taksikuskien valvoa yönsä ja alkaa tekemään tuollaisena aikana duuniaan alihintaan? Paljonko otse pyydät työnantajaltasi ylityökorvauksia yöllä?
- mauri-t
"Taksit ovat pääasiassa yrittäjien itsensä ajamia, palkkakuljettajia käytettäisi enemmän jos se olisi taloudellisesti kannattavaa"
kyllä autoilija haluaisi palkkakuljettajia jos vaan saisi jonkun ajamaan pienellä provisiopalkalla huonoilla työehdoilla eli siis se ei ole KULJETTAJALLE kannattavaa
- ljnkkm
Hintaa ei ole määrätty , vaan maksimihinta on rajattu. saa ajaa halvemmalla.
Parempi se on että luvanhaltija ajaa itse, mihin tarvitaan renkejä. Jokainen renki, joka alalle haluaa voisi ajaa itselleen, tietysti opiskelijat ja muut jotka haluaa ajaa vai pieniä määriä on eri asia.- hljlhaaaajklahaaa
sopimalla asiakkaan kanssa maksimihintaa ei ole, kukaan ei kiellä sopimushintaa
- Kyytikiito
Luuletko että taksihinnoissa on muuta suuntaa kun yksi...
Millä muulla alalla Suomessa hinnat on laskenut, verrokki yritys jonka palveluntyöpanos kyseessä.
Taksiala on siitä erikoinen, ettei se voi antaa asiakkilleen aikoja, kuten moni muu yritys.
taksiasiakas on palveltava hänen aikataulujen mukaan.
Juna, lento,laiva, ym. yritykset anataa aikataulut joille asiakkaat sovottavat matkansa.
Taksiasiakas tilaa taksin silloin kun sen tarvitsee, tämä on se ero muihin toimialoihin, ja kun yritys ei voi "aikatauluttaa" asiakkaitaan, syö se yrityksen kannattavuutta.
Kampaaja antaa ajan asiakkaalleen, jos taksi voisi tehdä samoin milloin ajaa asiakkaansa ja saisi päivänsä täytettyä tällätavoin, olisi hintakin halvempa.
...Ymmärtäkää nyt että taksiala on hieman eriasia...
Taksilla tulee eläneeksi, mutta kukaan ei ole, en minäkään ole päässyt rikastumaan.
Taksia on päivystettävä lupaehtojen mukaisesti ja myös käytännön sanelemana 24/7/365 jos meinaa siitä saada elantonsa.
Esitän palkansaajille ja niille pääasiassa "yön riekkujille" jotka taksialaa solvaavat ja vaativat vapautettavaksi... oletteko valmiit olemaan 24/7/365 valmiina kun tarjotaan 10min.- 1 tunnin työkeikka...
Olkaa helvetin onnellisessa asemassa että saatte tienattua palkkanne pääasiassa 8 tunnin työllä.
Tervetuloa taksalalle, jos olet valmis päivystämään 24/7/365...- qwdkjnbbadfj
Juurikin noin. Olen useasti ihmetellyt, miten sinänsä yksinkertaisten asioitten ymmärtäminen on takseista puhuttaessa niin vaikeaa. Se Mersuhan se taviksen mielestä tekee taksista kalliin kun taviksen maailmankivaan ei mahdu, että kalleinta on istuttaa ihmistä yöt läpeensä taksiasemalla odottamassa, josko tavis pitäisi (halvalla melellään) kuljettaa johonkin.
Jostain syystä yhteiskunta on päättänyt, että taviksen baariin/baarista kotiin kuljettaminen on sellainen peruspalvelu että se pitää ehdottomasti saada valtiovallan säätämällä hinnalla. Koska hinta on kaikilla takseilla sama, tavis päättelee että se on kartelli, tai ainakin lievä monopoli tai jotain. Sikakallista yhtäkaikki. Taviksen mielestä ei ole mitään epäloogista siinä, että jo valmiiksi ylihintaisen taksitaksan yläpäätä säädellään.
- Tolppamaha
Kuten yllä paskamahoiksi meitä taksareita haukkuva osoittaa, juuri tämä "yön riekkujien " osa asiakkaista luulee että heitä olisi ajettava halvemmalla... miksi ?
Yöllä Suomessa työnteko on kaikkialla kalliimpaa...
Miksi sinua kännissä joku ajaisi halvemmalla, hyötyisikö siitä kukaan ?
Pahimmassa tapauksessa oksennat autoon...
Pitäisi näille yön riekkujille saada edes nostaa hintoja ... olkaa tyytyväisiä että saatte valtion määräämällä hinnalla "vielä" ajella... - Tolppamaha
Näistä taksinkäyttäjien vähemmistöstä "yön riekkujista" ei olisi ainakaan taksiyrittäjiksi, eikä edes kuljettajiksi.
Taksiyrittäjänä itselläni ei olisi millään varaa ryypätä viikonlopusta toiseen kapakoissa, ekä ajella takseilla sinne tänne...
Nämä "yön riekkujat" ovat ainoa taksiasiakasryhmä jotka takseista valittaa... - Kapakkakuski
Taisivat "yön riekkujat" poistua kapakkaan...
- Esteetön
Hienoa poijaat.ammattimaisia takseja tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa.vedetään yhtä köyttä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta
Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri171455- 281295
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka631192Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha111082Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651036Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.271025Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?91013Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan30989Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se6981Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus
YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha1980