Tuleeko nastarenkaat kieltävä liikennemerkki?

http://m.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/vahimmaisnopeus-ja-nastarengaskielto-talta-nayttaisivat-uudet-liikennemerkit/6312328

Ainakin on ministeriön esityslistalla. Jos tulee lainvoimaiseksi, kuka saa päättää mihin noita laitetaan?
Ilmianna
Jaa

9 Vastausta


Ei tule koskaan tulemaan voimaan. Suomen keliolosuhteet on sellaiset että nastojen kieltäminen olisi ihan liian suuri turvallisuusriski. TM viime syksyn rengastestikin osoitti kuinka parhaillakin kitkoilla on uskomattomat 40% pidemmät jarrutusmatkat jäisellä tiellä verrattuna parhaisiin nastoihin.

Jos sattuu esim kolari kitkoilla liukkaalla tiellä nastakieltoalueella, sitten suuri kysymys on kuka on syyllinen kun kuljettajaa kielletään käyttämästä 40% lyhyemmän jarrutusmatkan omaavaa rengasta? Nykynastoissa on kuitenkin teiden kuluminen myös huomioitu joten ei voi verrata mihkään piikkirenkaisiin joiden kielto on ymmärrettävää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Vaikka jarrutusmatkoissa ero olisikin jopa tuo 40%, mikä tapahtuu oikeasti verratteassa vain uusia renkaita, nastat kun pyöristyvät nopeasti, niin pieni nopeuden lasku riittää.

Koska jarrutusmatka riippuu nopeuden neliöstä, riittää nopeuden lasku alle 20% pudottamaan jarrutusmatkan samaksi. Lisäksi pitäisi huomida reaktioaika, joten käytännössä nopeuden lasku 10% riittää. Eli esim. 55km/h sijaan ajamalla 50km/h pysyy jarrutusmatka ennallaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
nopeudesta kirjoitti:
Vaikka jarrutusmatkoissa ero olisikin jopa tuo 40%, mikä tapahtuu oikeasti verratteassa vain uusia renkaita, nastat kun pyöristyvät nopeasti, niin pieni nopeuden lasku riittää.

Koska jarrutusmatka riippuu nopeuden neliöstä, riittää nopeuden lasku alle 20% pudottamaan jarrutusmatkan samaksi. Lisäksi pitäisi huomida reaktioaika, joten käytännössä nopeuden lasku 10% riittää. Eli esim. 55km/h sijaan ajamalla 50km/h pysyy jarrutusmatka ennallaan.
Ei kitkatkaan pysy uudenveroisina, 3 vuotiaassa kitkassa kumi on jo niin kovettunut että lähentelee pidoltaan kesärengasta. Nastan pito säilyy paljon paremmin, varsinkin kun ajaa vähän ja pitää rengasta pitkään. Kitka ehkä parempi jos ajaa yli 30tkm vuodessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Voihan ne nastat etelä-Suomessa kieltää minun puolesta kun en siellä juurikaan käy. Ehkä noin 150km Helsingistä pohjoiseen voisi olla nastarengaskielto ja sähköautopakko,muualla Suomessa täysi vapaus ajella millä huvittaa. Siinäpä vinkkiä pärnerille.
Ilmianna
Jaa
Kaikille pienemmille teille pitäis laittaa liikennemerkki: nastarengaspakko kaljamakelillä.

http://www.suomisanakirja.fi/kaljama
Ilmianna
Jaa
Ne on uudenmaan vihreät kun haluaisivat että kaikki lapsiperheet lemmikkeineen ajas kesät talvet mökkimatkatkin fillareilla. Et kiellettäs nastat hki mut miten sitten vastuukysymykset kolareissa ym. Ja aika vaikeahan jos lähtee pohjoiseen olis vaihtaa päivittäin renkaita talvella. Et saas nähä. Eikä kyllä yli 40 v viitti ajaa pyörillä ympäri vuotta. Eläkeläiset ja silleen lumimyräköissä. Mutta joo liian pohjoisessa ollaan pelkille kitkoille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Luuletko tosiaan että vain vihreät ovat olisivat näiden rajoituksien takana?
On kyllä varmasti useampikin puolue: Keskusta, SKP, SDP, Vasemmistoliitto,Vihreät, Köyhien asialla, Muutos2011 ovat yksityisautoilua vastustavia puolueita.
Väitteeni perustu osittain tähän lähteeseen:

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/279490-autoilua-rajoitettava-helsingissa-he-vaativat-sita-katso-miksi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Uusi
Ainaha ne keksii ties mitä ministerit, mikkää ihme. Vaikka ei siinä oo järe hiventä.
Ilmianna
Jaa
Uusi
Nastapellet vaan julkisiin. Tulee tilaa meille kitkamiehille..
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Tuleeko nastarenkaat kieltävä liikennemerkki?

http://m.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/vahimmaisnopeus-ja-nastarengaskielto-talta-nayttaisivat-uudet-liikennemerkit/6312328

Ainakin on ministeriön esityslistalla. Jos tulee lainvoimaiseksi, kuka saa päättää mihin noita laitetaan?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta