Taxit rahastavat

Tässä surullinen kertomus ...
Ilmianna
Jaa

12 Vastausta


Sellaista sattuu.
Ottamalla pakettimatkan lentokenttäkuljetuksilla ei olisi ollut mitään näistä rahaongelmista. Säälle ei sen sijaan voi mitään.
Ilmianna
Jaa
Usein saattaa lentokenttäbussi olla parempi kuin matkatoimiston kuljetus = halvempi, ei tarvitse odottaa matkatavaroita puolta päivää ja joskus menee aivan yhtä lähelle hotellia kuin matkatoimiston kuljetuskin!
Ilmianna
Jaa
Aerobus maksaa 5 €/suunta tai menopaluu 8 €. Aerobus pysähtyy useimpien Funchalin hotellien läheisyydessä. Suosittelen. Taksi maksaa Lidon alueelta n. 36-43 € kentälle.
Ilmianna
Jaa
Madeiralla on kuulemma aivan yksi tai kaksi rehellistä taxikuskia. (Paikallisilta saa hyviä neuvoja kun tarpeeksi kauan on saarella käynyt). 60 euron hintaiset puolipäiväretketkin ovat kuulemma tosiasiassa n. 20 euron arvoisia. Kuskien hinnoissa on siis 60% aina pelkkää ilmaa. Muita isoja huijauspaikkoja Funchalissa ovat kauppahalli ja keskustan baarit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Sen verran monta reissua sinne tehneenä, ei ole mitään tarvetta ollut vielä mitään ostaa kauppahallista, mutta tulee siellä joka kerta käytyä muuten vaan fiilistelemässä, mutta pinta on sen verran teflonia, ettei myyntipuheet tartu.
Taksiakin käytettiin ensimmäisen ja viimeisen kerran 1. reissulla parikymmentävuotta sitten, sen jälkeen vuokra-autot, bussit ja omat jalat ovat huolehtineet liikkumisesta. Bussien huonopuoli on se, että ne ovat yleensä aina täysiä ja monella kuskilla ei ole kaasussa kuin kaksi asentoa, sattui toki sellainenkin mikä osasi ajaa tasaiseen.

Sen paikallisbussin päiväkortin kanssa saa vain olla tarkkana, se voi seota koska vain, kuten taas tälläkin reissulla, tällä kertaa mykistyi kokonaan ja edellisellä reisulla ilmoitti ettei matkaoikeutta (lompakossa korttien välissä, eikä menomatkan toimivuuden ja paluun (maksu rahalla) välissä ollut mitään mikä sen olisi voinut taas sekoittaa esim. kännykkä vieressä tai kaupan hälytinportti). Sähkötalon takana olevasta bussiyhtiön myyntikojusta sai uuden lipun ja ostokuittia tarvittiin. Paikallisten käyttämä muovikortti lienee luotettavampi kuin tuo kartonkiläpyskä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
En ole tuommoisella puolipäiväretkellä käynyt mutta noin yleisen elämänkokemuksen perusteella pikkuisen ihmettelen tuota väittämääsi:
"60 euron hintaiset puolipäiväretketkin ovat kuulemma tosiasiassa n. 20 euron arvoisia."

Jos puolipäiväretki kestää esimerkiksi 4 tuntia niin kuskille jäisi 5 euroa tuntipalkaksi. Siitäkin menee kai jotain veroa? Millä ajattelit niiden ostavan polttoaineet, ovat muuten aika saman hintaisia kuin Suomessakin, tai hankkivan sen auton? Ja ruokkivan muijan ja mukulat?

Lisäksi, keskipalkka siellä lienee jotain tonnin luokkaa kuussa. Yksi kuski varmaan heittää - korkeintaan ? - yhden keikan päivässä, eli kuukaudessa tulisi rahaa sisään noin 500 euroa. Jos se jostain syystä saisi kaksi puolipäiväkeikkaa per päivä, niin se pääsisi keskipalkkaiseksi. Mutta edelleen auto jäisi hankkimatta, eikä polttoaineisiin taikka renkaisiin yms jäisi yhtään rahaa. Että kysyppä selvinpäin uudestaan niiltä paikallisilta siitä tosiasiallisesta oikeasta hinnasta.

Bussikuskeilla olen huomannut saman jutun kuin nimimerkki Ilmantaksia. Olen pari kertaa kävellyt 48:n lähtöpysäkille, São Martinholla kasarmin vieressä, ja mennyt sillä Monteen. Reid'sin kohdalta ei kannata enää hypätä kyytiin koska jäljellä on vain seisomapaikkoja. Kannattaa kokeilla. On nimittäin melkoinen ero jos vertaa vaikka Tamperelaisella sähköbussilla matkustamiseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ilmantaksia kirjoitti:
Sen verran monta reissua sinne tehneenä, ei ole mitään tarvetta ollut vielä mitään ostaa kauppahallista, mutta tulee siellä joka kerta käytyä muuten vaan fiilistelemässä, mutta pinta on sen verran teflonia, ettei myyntipuheet tartu.
Taksiakin käytettiin ensimmäisen ja viimeisen kerran 1. reissulla parikymmentävuotta sitten, sen jälkeen vuokra-autot, bussit ja omat jalat ovat huolehtineet liikkumisesta. Bussien huonopuoli on se, että ne ovat yleensä aina täysiä ja monella kuskilla ei ole kaasussa kuin kaksi asentoa, sattui toki sellainenkin mikä osasi ajaa tasaiseen.

Sen paikallisbussin päiväkortin kanssa saa vain olla tarkkana, se voi seota koska vain, kuten taas tälläkin reissulla, tällä kertaa mykistyi kokonaan ja edellisellä reisulla ilmoitti ettei matkaoikeutta (lompakossa korttien välissä, eikä menomatkan toimivuuden ja paluun (maksu rahalla) välissä ollut mitään mikä sen olisi voinut taas sekoittaa esim. kännykkä vieressä tai kaupan hälytinportti). Sähkötalon takana olevasta bussiyhtiön myyntikojusta sai uuden lipun ja ostokuittia tarvittiin. Paikallisten käyttämä muovikortti lienee luotettavampi kuin tuo kartonkiläpyskä.
Ihan toisenlainen kokemus tuosta "kartonkiläpyskästä" tammikuulta. Otettiin vaimon kanssa ensin viikon kortit, ja sen jälkeen "tankattiin" vielä viisi päivää lisää, samoihin läpysköihin. Läpyskät kulki milloin takataskussa, milloin lompakossa tai käsilaukussa, olivat lopulta melkoisen nuhraantuneita, mutta toimivat koko ajan kuin se kuuluisa junan vessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
apartamentos kirjoitti:
En ole tuommoisella puolipäiväretkellä käynyt mutta noin yleisen elämänkokemuksen perusteella pikkuisen ihmettelen tuota väittämääsi:
"60 euron hintaiset puolipäiväretketkin ovat kuulemma tosiasiassa n. 20 euron arvoisia."

Jos puolipäiväretki kestää esimerkiksi 4 tuntia niin kuskille jäisi 5 euroa tuntipalkaksi. Siitäkin menee kai jotain veroa? Millä ajattelit niiden ostavan polttoaineet, ovat muuten aika saman hintaisia kuin Suomessakin, tai hankkivan sen auton? Ja ruokkivan muijan ja mukulat?

Lisäksi, keskipalkka siellä lienee jotain tonnin luokkaa kuussa. Yksi kuski varmaan heittää - korkeintaan ? - yhden keikan päivässä, eli kuukaudessa tulisi rahaa sisään noin 500 euroa. Jos se jostain syystä saisi kaksi puolipäiväkeikkaa per päivä, niin se pääsisi keskipalkkaiseksi. Mutta edelleen auto jäisi hankkimatta, eikä polttoaineisiin taikka renkaisiin yms jäisi yhtään rahaa. Että kysyppä selvinpäin uudestaan niiltä paikallisilta siitä tosiasiallisesta oikeasta hinnasta.

Bussikuskeilla olen huomannut saman jutun kuin nimimerkki Ilmantaksia. Olen pari kertaa kävellyt 48:n lähtöpysäkille, São Martinholla kasarmin vieressä, ja mennyt sillä Monteen. Reid'sin kohdalta ei kannata enää hypätä kyytiin koska jäljellä on vain seisomapaikkoja. Kannattaa kokeilla. On nimittäin melkoinen ero jos vertaa vaikka Tamperelaisella sähköbussilla matkustamiseen.
5e/h on normi palkka tuolla. Vähän kuin kymppi täällä. Tosin täälä sillä ei tuu toimeen koska KIKY. Kannattaa mennä ens kerralla muualle niin näkee muutakin maailmaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Madeiran taxit ovat pääasiassa rehellisiä ... kohta kolmekymmentävuotta siellä vuosittain käyneenä ja paljon taxia käyttäneenä on vai pari huijausyritystä, jotka epäonnistuivat molemmat, kun ei maksettu ( naama mieleen niin ei tarvii toiste ottaa samaa tyyppiä).
Apartementosin kommentin allekirjoitan täysin, joten en toista sitä. Olemme käyttäneet myös koko päivän ( 08.00 - 17.00, 18.00 ) hinta 150.00E. Kuskit kielitaitoisia, pysähtelevät hienoissa paikoissa ja myös pyydettäessä, jos tilaa pysähtymiseen on. Suosittelen taksia, koska jos auton vuokraa, niin kuski ei voi katsella kauniita maisemia lainkaan noita serpentiiniteitä ajaessaan, siis jos vaikka joku uskaltaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Niissä samoissa paikoissa voi pysähtyä myös vuokra-autolla ja tuolla hintaa ajelee sellaisella pari päivää täysillä vakuutuksilla.
Pysäköintihaasteita on kahdessa paikassa, jos ei mene ajoissa aamupäivällä Ribeiro Frio ja Rabacal.
Tuolta löytyy taksien kiertoajeluhintoja: taximadeira.com
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olemme eka reissulla bonganneet taksin, mitä olemme käyttäneet 9 vuotta aina Madeiralla käydessämme. Kyseessä Danielin taksifirma. Ellei omistaja itse pääse, tulee apuun kaverinsa. Hinnat sitä luokkaa, ettei huvita stressata itseä vuokra-autolla. Plussasna paikallistuntemus ja kasvituntemus kuskeilla.
Toinen mahdollisuus on paikallisten ja hyvin edullisten linja-autojen hyödyntäminen. Sekin koettu.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Taxit rahastavat

Tässä surullinen kertomus ...

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta