tietämätön ja avuntarpeessa

canislupuss

Haluaisin vain kuulla Kuhmolaisten suusta hieman informaatiota susista kun niitä sielläpäin tuntuu olevan. Ensinnäkin, havaitsetteko arkena paljonkin susia ja jos havaitsette niin kuinka toimitte? Liikkuvatko sudet yleensä pihoillanne ja jos liikkuvat niin kuinka toimitte tällöin? Kuinka sielläpäin ylipäätänsä suhtaudutaan susiin ja näettekö tarvetta susien suojeluun? Tarvitsen vastauksia erästä projektia varten joten olisin kiitollinen rehellisistä vastauksista.

12

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljasjalkainenkuhmolain

      Palon susista kirjoitetaan ja eläin herättää voimakkaita tunteita. Olen elänyt ja asunut Kuhmossa 60 vuotta ja en ole tavannut sutta luonnossa kertaakaan, vaikka kuljen jalan ja olen luonnossa liikkuva.
      Totta on että on yksittäisiä susia, jotka nappaavat koiria jopa pihatarhasta ja joka talvi päätyy muutama pihakoira suden suuhun ja tietenkin niitä häviää metsästyspuuhien aikana.
      Laumoissa sudet liikkuvat ja verottavat peurakantaa hälyttävästi.
      Susia pelätään, mutta kyllä minä pelkään todennäköisempänä uhkana maastossa ja lenkkipoluilla häiriintynyttä ihmistä kuin susihukkasta.

    • eihaittaasudet

      Kauriit, ahmat, ilvekset, kaikki lasketaan susiksi, siksi niitä joidenkin mielestä on paljon, totuus on että susia on hyvin vähän. Ei susista ole mainittavaa haittaa. Koiran kanssa metsästänyt kymmeniä vuosia eikä mitään ongelmia.

      • Nahatonpeukalo

        Meillä on koko talven käynyt kaksi sutta lintulauvalta nielemässä pähkinöitä, sitten ne kiipevvää petäjään oksalle istummaan ja sieltä ne sitten häntää heiluttaa ja säksättää, vähän menovvaa jo pelottaa, kun kulukoot nuin likellä ja ihan selevästi minnuo vahtoavat,se on tuo hännän heiluminen semmonen merkki. En talavessa ou tohtinna nokkoani ulos työntää, van onneksi tuovat, kun peukalolla hinkattavan puhelimen kautta pitsan tilloan, niin soapi itekkin syyväkseen, tuota.


    • Liikkujaa

      Olen liikkunut Kuhmon saloilla itärajan tuntumassa.Yhden pantasuden olen nähnyt,sekin pätki pakoon.Minun mielestä nämä susi keskustelut on ylireakointia,ei susista mainittavaa haittaa ole eikä niitä montaa laumaa ole susihavainnon mukaan 1 lauma "julle"liikkui itärajan tuntumassa.Ei niitä tarvitse pelätä.Liikenne on paljon vaarallisempaa ja ihminen toiselle ihmiselle.

    • Aloittajaa

      Kiitos vastauksista! Vielä lisää kommentteja toivoisin saavani jotta aineistosta tulee riittävän laaja

      • HääOnSus

        Kannattaa kysellä näiltä valokuvaajilta, jotka houkuttelee susia lähimaastoihin haaskoilla. Onhan se mukavampi siitä kotonsa lähellä käydä kuvailemassa, kuin maksaa rajavyöhykkeellä toimiville yrityksille isoja maksuja ja kylymässä yökauvet vahata.


    • petoasiantuntija

      Tässä yhtenä iltana alkoi hämärtämään,minä katselin tv:tä.Susi juosta jolokotteli hangella,minä pyörähin ikkunaan katsomaan näkyykö hukkaa.Ei näkynyt,vai oliko se tv:n puolella.
      Kyllä niitä täällä silloin tällöin jossain näkee.

      • Opastaja__

        Heijastuksena näit Viitapirun, niitä liikkuu näin kantohangilla


    • deadlinelähestyy

      Jos vielä muutaman kattavan vastauksen saisi niin olisi hienoa...

    • jotentällaista

      Kuhmo lienee tiheimmin asuttua aluetta susille ja suurpedoille Suomessa. itselleni ei susista ole haittaa, mutta ei se ole kivaa jos kesyyntyneitä susia liikkuu kylien pihapiirissä vaanimassa koiria. Ja jos ei nelijalkaista serkkuaan paistiksi saa, niin turvautuuko sitten ahdistelemaan vaikka lapsia.
      Uhanalaisia lajeja pitää suojella, mutta jos suhteessa ei ole riittävästi pedoille sopivaa ravintoriistaa, niin lihansyöjänä susien on pakko alkaa hakea syötävää ihmisten reviireiltä. Riista metsästetään minimiin ja susille ei jää ruokaa.

      Toisaalta saa kyllä ajatella, etteikö susille riittäisi tilaa esim. Venäjän Karjalan metsissä. Siellähän on satoja kilometrejä ilman minkäänlaista ihmisasutusta ja erämaita ja kairoja. Ja jos reviirit ahdistavat, niin voisivat siirtyä kohti Uralia.
      Jos sudet elelevät lähellä ihmisasutusta, teitä on ristiin rastiin ja poikin ja eläimiä ei hätistellä, niin ne tottuvat polvipolvelta ja kesyyntyvät.
      Muistan lapsuudessa, kun peurat olivat arkoja ja pakenivat heti kuullessaan ihmisen liikkeitä, mutta nyt ne saattavat jäädä jopa töllistelemään ja ei pelkää.
      Mielestäni susikanta alkaa olla täällä ihan riittävän suuri ja aina silloin tällöin on ongelmana ne pihasudet. Ei ole myöskään kiva koiraihmisillä, jos lemmikki tai kallis opetettu metsästyskoira päätyy suden suuhun.

    • Stm.sus

      Sussiunakkoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe