Pohdintoja

elämänsävanki

Periaatteessa minulla on kai asiat aika hyvin. Mutta ei siltä tunnu. Itse asiassa viimeiset pari viikkoa on tuntunut aika pahalta. Tämän avautumisen pointti on selkiyttää ajatuksia oman pääni sisällä ilman, että minun tarvitsee oksentaa tätä parin hassun tutun ihmisen päälle… cannot afford to lose ’em. Ehkä täältä löytyy ajatuksia ja kokemuksia.

Nykyinen työpaikkani tavallaan pelasti minut. Tykkään työtehtävistäni. Rahaa on sen verran, ettei tarvitse kitkutella, vaikka taidankin olla alipalkattu. Elämässä on säännöllisyyttä ja rytmiä. Olen päässyt hyödyntämään osaamistani ja hankkimaan sitä lisää. Olen joutunut toteamaan, etten sittenkään ole täysin kelvoton uuno. Olen joutunut pakon edessä tilanteisiin, joihin en muuten olisi suostunut, ylittänyt rajojani, yllättänyt itseni, löytänyt itsestäni uusia puolia. Olen muuttunut, parempaan suuntaan jopa. Lisäksi nykyistä työtäni edeltäneen työttömyysjakson ja ei-niin-mielenkiintoisten pätkätöiden aiheuttama ahdistus on mennyttä.

Vaan kuinka ollakaan…

Nykyistä työtä lähti alusta asti paukuttamaan sata lasissa todella kovalla motivaatiolla. Työpaikka tuntui viimeiseltä oljenkorrelta ennen lopulliseen pitkäaikaistyöttömyyteen ja syrjäytymiseen ajautumista, ja motivaatio pysyä työn syrjässä kiinni oli sen mukainen. Niin se on vieläkin. Kaikki ei kuitenkaan enää ole niin ruusuista, kuin se aluksi oli. Hyvin suoriuduttuani minulle kasaantuvan työn määrä lähti kasvuun. En tiedä, onko työmääräni sen ihmeellisempi kuin muillakaan. Ongelma onkin siinä, että koen olevani arvokas ihmisenä vain työssä suoriutumiseni kautta. Tuotantoeläin karsinassa. Ylitunnollinen tuotantoeläin, jonka elämä ja identiteetti on rakentunut liian suurelta osin työn varaan. Onko minulla muutakaan? Tämä on nyt alkanut syömään miestä.

Niin. En tiedä, onko työmääräni todella niin kohtuuton kuin miltä se tuntuu. Ennemmin minusta tuntuu, että vapaa-aikani niin laadutonta ja surkeaa yksin kökkimistä, etten pysty sen aikana palautumaan rasituksesta ja stressistä. Se on niin mielenkiinnotonta, että ajatus harhautuu väkisinkin työasioihin, ne tuntuvat mielekkäämmiltä. Hoitamalla ne kunnolla saa edes jotain positiivista vastakaikua. Olenko koukussa?

Töiden jälkeen samat, tylsät kuviot toistuvat uudelleen ja uudelleen. Kaupan kautta kotiin ja koneelle aikaa tärväämään. Tylsää, mutta mitä muutakaan tekisin? Minne menisin ja miksi? Miten tämä voi olla näin vaikeaa? Jotain pitäisi silti tehdä. Joka päivä ja joka viikko tunnen olevani pykälän verran väsyneempi, alakuloisempi ja ärtyneempi. En usko, että laskusuhdanne päättyy hyvin. Työpaikka ja siitä seuraavat asiat ovat hieno juttu, mutta se on vain yksi pala pelissä. Ihminen tarvitsee enemmän voidakseen olla toimiva kokonaisuus.

Ratkaisujen suhteen olen yhtä hukassa kuin olen ollut viimeiset 15 vuotta. Tai pikemminkin… tiedän, että sopiva määrä sosiaalista elämää ja ihmissuhteita voisi olla se resepti, mitä lääkäri määräisi. Tarvitsemaani lääkettä ei valitettavasti saa apteekista, se on hankittava itse ja työkalut sitä varten on kehitettävä omin voimin. Mitä ja miten? Miksen saa mitään aikaiseksi, vaikka selvästi tajuan, kuinka tärkeää se olisi oman hyvinvointini ja elämäni kannalta? Miten tästä omasta, työelämästä huolimatta, muusta maailmasta irrallaan olevasta kuplasta pääsee pois? Onko se enää edes mahdollista? Monesti tuntuu, ettei minulle ole edes yhteistä kieltä muiden kanssa. Paitsi jos on kyse työasioista. Helvetti sentään. Elämä tuntuu siltä, kuin se olisi magneettinen palapeli, minkä osat hylkivät toisiaan, ja liimatuubi on hukassa. Tai sitten minulla on ratkaisun avaimet koko ajan kädessäni, mutta olen sokea niille.

Oli miten oli, nyt päätä tyynyyn.

Huomenna on nimittäin työpäivä.

3

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi, olen Pekka, terapeutti, ja erikoistunut tällaisten mielialahäiriöiden ja tunnesolmujen selvittämiseen. Klikkaa nimimerkkiä ja katso profiilista spostiosoite, jos haluat keskustella asiasta pidemmin.

      "Ongelma onkin siinä, että koen olevani arvokas ihmisenä vain työssä suoriutumiseni kautta."

      Tässä on yksi olennaisista oireista. Sinua tuntematta en voi paljon sanoa, mutta vaikuttaa siltä, että olet saanut hetkellisen omakuvan parannuksen työstä, mutta todellinen tunne-elämä on edelleen kokemattomassa tilassa tekstisi perusteella.

      Olin myös itse aikanani yli 14 vuotta samantapaisessa tilassa - usein syvästi masentuneena ja ahdistuneena. Arvottomuuden tila ei parantunut lääkkeiden tai tavanomaisen psykoterapian avulla, koska minulle ei ollut edes kykyä tuntea tarvittavia tunteita.

      Tästä kuplasta voi päästä irti. Ota muhun yhteyttä niin jutellaan. Asun Keski-Suomessa, mutta matkustan ympäri Suomea tarpeen mukaan.

    • liikkeellevaan

      Lääkärisi varmaan on oikeassa, ja tiedät sen itsekin, että lisää sisältöä elämään tulisi vilkkaammasta sosiaalisesta elämästä. Se on vaan pakotettava itsensä jonnekin ihmisten pariin niin kauan että löytää sitä sisältöä/tapahtumia/ihmisiä.
      Se ei ole helppoa, kun elämänilo on hieman kadoksissa, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole kuin lähteä ulos ihmisten pariin ! Sinun pitää "potkia" itsesi liikkeelle,
      irtautua siitä jähmettyneestä rutiininomaisesta mitääntekemättömyydestä
      jonnekin mitä sinun paikkakunnallasi tai lähellä on tarjolla.
      Onko sinulla yhtään kaveria, jonka kanssa teillä olisi jotain yhteistä intressiä johonkin toimintaan ?

      • vanhassa.vara.parempi

        Se oli vain sanonta; "lääkäri määräisi". Lääkäri määräisi oikeasti varmaan SSRI-myrkkyjä. Ei lääkärit toisten sosiaalielämällä tee rahaa. Lääkkeitä määräämällä kyllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe