Ylibuukkaus

Kiitos Finnair kun otit oikeuden pilata perheen loman ylipuukkaamalla lentomme, jolloin emme päässeet jatkolennolle ajoissa. Ei auttanut vaikka matka oli ostettu jo kaksi kuukautta sitten. Parin tuhannen euron kulut, järkytys ja masennus tuli perheen kannettavaksi.
Millään muulla vapaan kilpailun toimialalla ei voi näin toimia.
Alas valtiolliset monopolit!
Ilmianna
Jaa

27 Vastausta



Ihan oikein teille!
Ilmianna
Jaa
Haiskahtaa taas vähän aloittajan juttu. Onko muka lennetty erillisillä lipuilla ja ekan lennon kusiessa on menetetty jatkoyhteys? Muutenhan ei ylibuukkauksen sattuessa ole väliä koska lentoyhtiö joka tapauksessa vie sut perille asti, joskus jopa nopeammin kuin se alkuperäinen yhden vaihdon systeemillä.
Mitä tulee erillisillä lennoilla lentelyyn niin sitä en välttämättä suosittele aloittelijoille. Pitää osata varata aikaa reilusti lennon myöhästymiseen tai peruutukseen. Samoin pitää osata selvittää tarkkaan kuka ja miten korvataan mahdollinen jatkoyhteydet menetys ja uusien lentojen osto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Haiskahtaa taas vähän re-routen juttu. Liekö Finnairilla töissä? Jos/kun olet niin pystyt helposti tarkastamaan että kertomani Madeiran lennot olivat ylibuukattuja.

Ei ollut mitään jatkoyhteyksiä tai vaihtoja vaan suora lento: HEL - FNC. Mentiin tuttavaperheen kanssa peräkkäisinä maanantaina marras-joulukuun vaihteessa Madeiralle. Molemmilla pelkkä lento, ei Aurinkomatkojen kautta. Me oltiin pitemmän aikaa, tuttavat kaksi viikkoa. Finnair oli onnistunut ylibuukkaamaan molemmat Madeiran lennot. Ensimmäinen yhteydenotto tuli perjantaina, seuraava lauantaina. Oli vähän niin kuin huutokaupassa olisi ollut. Tarjolla oli vähän rahaa ja paljon pisteitä. Uusi reititys olisi ollut Brysselin ja Lissabonin kautta. Lento olisi lähtenyt viitisen tuntia aikaisemmin, ja saapunut Madeiralle nelisen tuntia myöhemmin.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Mikä siis on ollut ongelma? Kone on ollut ylibuukattu, teidät olisi reititetty (reititettiin) perille 4 tuntia myöhässä, jolloin jokainen matkustaja olisi ollut oikeutettu 400 euron vakiokorvaukseen. En tiedä nyt oikeen mistä se parin tonnin kulut on syntynyt? Peruitteko kokonaan lennot? Tällöin lentoyhtiö on velvollinen palauttamaan lentolipun hinta.
Juu ja en todellakaan ole Finnairilla tai millään muullakaan lentoyhtiöllä töissä. Paljon lentävänä (en Finnairilla) tiedän nämä EU lentomatkustajan oikeudet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
re-route kirjoitti:
Mikä siis on ollut ongelma? Kone on ollut ylibuukattu, teidät olisi reititetty (reititettiin) perille 4 tuntia myöhässä, jolloin jokainen matkustaja olisi ollut oikeutettu 400 euron vakiokorvaukseen. En tiedä nyt oikeen mistä se parin tonnin kulut on syntynyt? Peruitteko kokonaan lennot? Tällöin lentoyhtiö on velvollinen palauttamaan lentolipun hinta.
Juu ja en todellakaan ole Finnairilla tai millään muullakaan lentoyhtiöllä töissä. Paljon lentävänä (en Finnairilla) tiedän nämä EU lentomatkustajan oikeudet.
Ei meillä ollut ongelmaa. Ongelma oli Finnairilla. Se oli ylibuukannut koneensa. Eikä ne tarjonnu mitään EU-vakiokorvausta vaan pisteitä ja rahaa, jota me ei siis otettu. Joku oli nähtävästi ottanut. Ja tarjous, siis myös se jälkimmäinen, oli vain vähän rahaa ja paljon pisteitä, ei tosiaankaan mitään 400 €. Jos ne olisi ottanut niin muita korvauksia ei olisi tullut, näin meille luvattiin. Uuden reititityksen pienempi ongelma oli se että se saapui Madeiralle nelisen tuntia myöhemmin. Suurempi ongelma oli se että se lähti Helsingistä vajaat viisi tuntia aikaisemmin.

Sen toisen pariskunnan kaveri oli joskus ollut käytettyjen autojen myyjänä ja totesi Finnairin touhuista, että jos hän olisi myynyt saman auton kahteen kertaan niin hän olisi ollut raastuvassa, ei ole laki sama kaikille.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
ylibuukattu kirjoitti:
Ei meillä ollut ongelmaa. Ongelma oli Finnairilla. Se oli ylibuukannut koneensa. Eikä ne tarjonnu mitään EU-vakiokorvausta vaan pisteitä ja rahaa, jota me ei siis otettu. Joku oli nähtävästi ottanut. Ja tarjous, siis myös se jälkimmäinen, oli vain vähän rahaa ja paljon pisteitä, ei tosiaankaan mitään 400 €. Jos ne olisi ottanut niin muita korvauksia ei olisi tullut, näin meille luvattiin. Uuden reititityksen pienempi ongelma oli se että se saapui Madeiralle nelisen tuntia myöhemmin. Suurempi ongelma oli se että se lähti Helsingistä vajaat viisi tuntia aikaisemmin.

Sen toisen pariskunnan kaveri oli joskus ollut käytettyjen autojen myyjänä ja totesi Finnairin touhuista, että jos hän olisi myynyt saman auton kahteen kertaan niin hän olisi ollut raastuvassa, ei ole laki sama kaikille.
Autohuijareiden juttuja kannattaa kuunnella juu.
Kaippa ostit samalta kusettajaukolta vanhan paskan ja mädän auton "halvalla" kun noin tyhmä olet muutenkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ylibuukattu kirjoitti:
Ei meillä ollut ongelmaa. Ongelma oli Finnairilla. Se oli ylibuukannut koneensa. Eikä ne tarjonnu mitään EU-vakiokorvausta vaan pisteitä ja rahaa, jota me ei siis otettu. Joku oli nähtävästi ottanut. Ja tarjous, siis myös se jälkimmäinen, oli vain vähän rahaa ja paljon pisteitä, ei tosiaankaan mitään 400 €. Jos ne olisi ottanut niin muita korvauksia ei olisi tullut, näin meille luvattiin. Uuden reititityksen pienempi ongelma oli se että se saapui Madeiralle nelisen tuntia myöhemmin. Suurempi ongelma oli se että se lähti Helsingistä vajaat viisi tuntia aikaisemmin.

Sen toisen pariskunnan kaveri oli joskus ollut käytettyjen autojen myyjänä ja totesi Finnairin touhuista, että jos hän olisi myynyt saman auton kahteen kertaan niin hän olisi ollut raastuvassa, ei ole laki sama kaikille.
Kyllähän te olette itse tästä sen ongelman tehneet. Ei lentoyhtiön etukäteen lähettämiin kyselyihin kannata mitenkään reagoida jos ne ei itselle sovi tai ei ole tyytyväinen korvaukseen. Menee normaalisti kentälle lähtöselvitykseen ja siinä sitten katsotaan mitä tapahtuu. Jos kone edelleen on ylibuukattu, lentoyhtiö lennättää teidät jollain tapaa ja jotain reittiä perille. Jos se uudelleenreititys vaatii yöpymistä, lentoyhtiö kustantaa hotellin ja ruuat. Silläkään ei ole mitään merkitystä jos aluksi suostuu johonkin pienempään korvaukseen on se sitten rahaa tai pisteitä. Matkan jälkeen korvaushakemus suoraan lentoyhtiölle ja ylibuukkaus tilanne on niin yleinen ettei siitä yhtiö yleensä lähde taistelemaan kun kuitenkin sen tulee häviämään. EU lentomatkustajan oikeuksissa on selkeät tunti- ja rahakorvausmäärät.
Vielä kerran. Ylibuukkaus tilanteessa lentoyhtiö on velvollinen huolehtimaan matkustajan kaikista ylimääräisistä majoitus- ja ruokailukuluista, toimittamaan matkustaja mahdollisimman nopeasti määränpäähän ja matkustaja on oikeutettu EU vakiokorvaukseen rahana tai jos matkustaja haluaa niin lentoyhtiön voucherina.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Noh, kun olisi taas ostettu ne lennot samalle lipulle, niin yhtiö olisi hoitanut teidät perille tai todennäköisesti etsinyt jonkun, jonka matkat on helpompi siirtää. Toisella lentoyhtiöllä olisi voinut ollut mahdollisuus toista reittiä perille esim. Ruotsin kautta tms.

Ja kaksi kuukautta aiemmin ostetut liput eivät ole mitään erityisen aikaisin ja ostoajankohta ei vaikuta mitään tuohon lennonvaihtoon.

Tervetuloa reittilentojen ihanuuteen, niissä on välillä ylibuukausta, reiluja myöhästymisiä ja välillä perutaankin. Perinteisillä lomalennoilla elämä on näissäkin tapauksissa usein vähemmän ongelmallinen.
Ilmianna
Jaa
Ylibuukkausta harrastavat monet muutkin yhtiöt kuin Finnair.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ylibuukkausta harrastavat lähes kaikki lentoyhtiöt, koska pieni prosentti matkustajista jää aina tulematta ostamalleen lennolle.
Ongelmahan tulee vasta silloin kun lennolle ilmaantuu enemmän matkustajia kuin lentoyhtiö on olettanut. Tällöin rannalle jääneet ovat oikeutettuja EU:n määrittelemiin vakiokorvauksiin (mikäli on kyse EU:n sisäisestä tai EU:n rajan ylittävästä lennosta).
Korvausten maksaminen lentoyhtiöille on halvempaa kuin jatkuva tyhjien tuolien lennättäminen. Eivät ne lentoyhtiö ihan hölmöjä ole.
Jos matkustaa erillisillä lipuilla, niin myöhästymis- tai ylibuukkaustapauksessa ei voi syyttää muita kuin itseään kuten tuolla edellä on todetty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muilla toimialoilla tuotteen kahdesti myyntiä kutsutaan PETOKSEKSI!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
"Lennot tulevat myyntiin lähes vuotta ennen lähtöä, joten tässä ajassa ehtii tapahtua paljon – yksittäiseen lentoon kohdistuu satoja peruutuksia ja varauksia.

Ilman ylibuukkausta moni tietylle lennolle haluava matkustaja jäisi ilman paikkaa koneesta, koska paikkaa pidettäisiin varattuna lähtöön asti ja silti ilmaan voisi nousta lopulta tyhjä istuin."

https://blog.finnair.com/2015/06/08/lento-ylibuukattu-mita-ihmetta-4/
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"tuotteen kahdesti myyntiä"
Tuote taitaa olla vain sellainen että siinä luvataan kuljetus tietyillä ehdoilla paikasta A paikkaan B ja tietynlaisella palvelulla, eikä niinkään varmasti juuri sillä varaamallasi lennolla XYZ123 ja ennakkoon ilmoitetulla koneella, näitä voidaan sitten muuttaa useaan kertaan sen jälkeen kun lento on alunperin tullut myyntiin.
Lentolippuja ostaessa luit varmaan ne kaikki ehdot, mihin systeemi pyytää sinulta yleensä kuittauksen, että olet ne lukenut ja ymmärtänyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mutta kun meillä oli ylibuukkaus!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jaa jaa sitä sattuu ja on aika yleistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Teidänlaisia varten on valmismatkat. Jos on niin tyhmä, että ostaa erilliset lentoliput eikä edes vakuuta riskiään, anteeksi nyt vaan, on niin tyhmä, että ansaitsee saada takkiinsa. Tästä on puhuttu maailman sivu.
Ilmianna
Jaa
Oliko sama aloittaja joka toisessa ketjussa otsikoi "Finnair petti lapsiperheen". Tai ainakin sinne päin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Lieneekö nämä 80-luvulla syntyneiden yksilahkeisten juttuja, tuntuu ihan siltä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Aloittajalta käsittämätöntä hölmöilyä.Täällä osataan kyllä narista mutta lentokentällä ei saada suutaan auki.
Täysin neuvottemalla hoidettavissa oleva tilanne.Sinun muut perheen jäsenet varmaan häpee sua,ne häpee sua.
Ilmianna
Jaa
Osa kommentoijista taitaa olla matkustanut vaan lentosimulaattoreilla, sen verran vähemmän fiksua neuvoa tulee. Oikeassa elämässä esiintulleita todellisia tilanteita:

MATKA-AIKA
Ylibuukkauksen takia saatu vaihtoehtoinen reititys nopeampi aikalailla samalla todennäköisyydellä kun lotossa saa seitsemän oikein.

KORVAUS
Ei Finnair ensimmäisenä ole tarjoamassa EU vakiokorvausta. Päinvastoin. Kyllä siinä yleensä tarvitaan lakimiehen, kuluttajaviranomaisen tai Airhelpin apua jos tuon meinaat Finnairilta saada.

LOMALENNOT
Mistä näitä saa ostaa?
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kyllä sieltä vakiokorvaus tulee, jos lähtöportilla aletaan vaihtamaan toiselle lennolle.
Jos taas ilmoittaudut nettitsekkauksessa vapaaehtoiseksi, niin ehkä ei tai korvaus on pienempi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Itse asiassa Finnair nimenomaan on ensimmäisenä tarjoamassa vapaaehtoisille EU-vakiokorvauksen suuruista korvausta (tosin sitä 50% versiota, minkä EU sallii tässä tapauksessa).

https://blog.finnair.com/2015/06/08/lento-ylibuukattu-mita-ihmetta-4/

Vakiokorvaus pitää maksaa jos vapaaehtoisia ei löydy, ja joudutaan tekemään pakotettu siirto toiselle lennolle, ja minimiviive täyttyy. Tosin olet oikeassa, Finnair aika usein venkoilee korvausten kanssa ja asia pitää kierrättää KRIL:n kautta.

Ehkä pakotetussa siirrossa kannattaa siirtyä 'vapaaehtoiseksi' varsinkin jos myöhästyminen ei ole kovin pitkä.

Aina kun olen ylibuukkauksia nähnyt, vapaaehtoinen(/set) on löytynyt. Ainoa kunnon härdelli minkä olen nähnyt oli Lontoossa, kun Finnair oli jostain syystä vaihtanut A321:n A319:een, ja lennolta jäi todella monta matkustajaa. Mutta tuo ei ollut ihan tyypillinen ylibuukkaustilanne.
Ilmianna
Jaa
Ylibuukattujen kohtalo saa aivan uusia ulottuvuuksia:

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/matkustaja-raahattiin-vakivalloin-ylibuukatusta-koneesta-unitedin-maineelle-vakava-tahra/6385732

Joko ensi kesänä näemme Helsinki-Vantaalla Finnairilla...

Nimim. Olisit vaan ottanut sen lounaskupongin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Jos löytyy joku h@lm@mpi asiakas, mikä tekee saman.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Unitedin kone ei ollut ylibuukattu. Boardauksen jälkeen koneeseen haluttiin ottaa matkustajien sijaan henkilökuntaa. Tuon on United itsekin myöntänyt. Ylibuukkaukset hoidetaan jo portilla.

Törkeä tapaus kaikenkaikkiaan.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Myös bella on joutunut ylibuukatuksi. Hänen Gambian reissullaan eräänä yönä
kuusi salskeaa gambialaista buukkasi muoria useaan kertaan, eli tällöin tapahtui
ylibuukkaus.
Ilmianna
Jaa
Eihän Finnairilla ole monopolia. Eikä se että valtio on enemmistöomistajana vaikuta millään lailla siihen että olet herkkä masentumaan.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ylibuukkaus

Kiitos Finnair kun otit oikeuden pilata perheen loman ylipuukkaamalla lentomme, jolloin emme päässeet jatkolennolle ajoissa. Ei auttanut vaikka matka oli ostettu jo kaksi kuukautta sitten. Parin tuhannen euron kulut, järkytys ja masennus tuli perheen kannettavaksi.
Millään muulla vapaan kilpailun toimialalla ei voi näin toimia.
Alas valtiolliset monopolit!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta