Uppoama runkoinen vai puoliliukuva?

Hei, haussa edullinen uppoamarunkoinen tai puoliliukuva retkivene jonka saa henkilöautolla nostettua trailerilla ylös? Mitä niitä nyt onkaan tarjolla? Menee ilmeisesti 70-80 luvulle tarjonta.

Ht veneet olisivat hyviä kaikki, mutta en halua ajaa kovaa ja olen ymmärtänyt, että liukuvilla veneillä ei ole mielekästä ajaa 5 solmua.

Osaako joku heitellä vaihtoehtoja?
Ilmianna
Jaa

8 Vastausta


Ensimmäisenä tulee mieleen Seiskari s-23, olisi ehkä vielä traileroitavissa.
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Edullinen on aina suhteellinen käsite. Vaan jos nyt ajatellaan esimerkiksi hintaluokkaa max. n. 10 k€ niin ihan kivoja ja suht hyvin tehtyjä paatteja ovat esimerkiksi Bella 660 ja 700 tai Calypso 720. Calypso erityisesti on vankka joten sillä on hieman enemmän painoa mutta menee kyllä henkilöautolla vedettävien kokoluokkaan.

Sitten paljon laatua kohtuullisella sijoituksella voisi saada jos hankkii vaikka puisen fiskarin. Puuhan on yllättävän kevyttä rakennemateriaalia. Puuveneen haaste tosin traileroinnissa tulee siitä, kuivuuko vene liikaa autoilun aikana ja venettähän ei saa jatkuvasti pitää trailerilla vaan ainoastaan muutaman tunnin kuljetuksen ajan ja sit heti molskauttaa veteen ettei kuivu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tosa luin vielä tarkemmin kysyjän toivelistaa ja haluan vielä lisätä retkivene kategoriaan vielä vähän vanhemman laitteen, eli Bella 530.

Hyvä ja hyvin tehty paatti Bellan varhaisvuosilta. Noita tehtiin paljon ja tyypillisesti niissä oli jotain n. 30 - 40 hp peräprutkuja millä paatti kulkee jotain 12 - 14 solmua. Hyvää tässä rungossa on moneen nykyveneeseen verrattuna jotta se kulkee suoraan myös hitaammissa nopeuksissa ilman, että rattia tarttee veivata hulluna eestaas
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Moi.

Meillä oli monta kesää Getasnipan. Maksaa 3-6K€. Tehoa 10-20hv. 0,25 litraa/NM
Me tykättiin veneestä. Ok kelissä. Nättinä päivänä saa melkein avonaiseksi.

Mutta, ja tämä , sinänsä pieneltä tuntuva asia, on melkein kaikissa muissa saman koko/hintaluokan veneissä. Vain kuljettajalla on penkki menosuuntaan. Kun vene on hidas, matkat kestävät. Jos on kaksin liikenteessä, olisi kiva istua lähekkäin.

Toinen mihin kanttaa kiinnittää huomiota on väliseínän sijainti. Getasnipanissa se on keulahytin ja ohjaamon välissä. Mielestäni hyvä ratkaisu, jollei sitten ajella alku- ja loppukaudesta. Isommalla porukalla on jees kun kaikki ovat samassa tilassa. Pidän tätä niin tärkeänä, että se oli vaatimuksena kun vaihdoin venettä.

Getalla meni 7vuotta. Hienoja muistoja. Miksi Geta vaihtui.

-Nopeus. 7v ehti kiertää 5 solmun viikonloppu-alueen läpi moneen kertaan. Nykyisen matkanopeus +10solmua. Kulutus kasvoi kolminkertaiseksi, mutta on vielä reilusti alle litra/NM

-Vessa. Getassa kemiallinen etukajuutassa v-vuoteen keskellä. Yöllä välipalan alla. Nykyisessä omassa kopissa vesi-wc.

-Em. penkkijärjestely. Monet "pikku-uppikset 2,30-2,40m leveitä ja vain yhdellä "ajopenkillä". Nykyisessä kuskilla ja navigaattorilla omat penkit, käytävä keskellä. Veneellä leveyttä 2,65m.

Onnea teille sopivan veneen etsintään :)
Ilmianna
Jaa
Aika isoja olette ehdottaneet henkilöautolla nostettavaksi. Minulla on eräveneen tyylinen (ja kokoinen). Se on siinä ja siinä, että nousee luiskaa ylös.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Henkilöautoja on monen kokoisia, painoisia, ja osa monipyörävetoisia.
Painavammat lienevät yli kuuden tonnin järkäleitä, ja keveimmät alle tonnin.
Kaikkia ei edes ajeta ilman enemmänkin kirjaimia ajokortissa, mutta silti ne on rekisteröity henkilöautoiksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
No olinpas ajattelematon. Venepalstalla kun ollaan, niin kaikillahan on oletusarvoisesti kuuden tonnin järkäleet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
w1power kirjoitti:
No olinpas ajattelematon. Venepalstalla kun ollaan, niin kaikillahan on oletusarvoisesti kuuden tonnin järkäleet.
No kun ollaan vene palstalla, olisit sitten maininnut millä autolla pitäisi saada ylös. Kuka olisi voinut tietää, että sulla on rättisitikka, Corolla vai Skoda 4x4.

Yleensä traileriveneilijät joilla puoliliukuvia tai vastaavia liukuvia on kyllä raskaampaa kalustoa kiskomaan vene jorpakosta ja jollei ole omaa niin ehkä käyttää jonkun apua tai jopa ostaa palvelu.

Opettele määrittelemään tarkemmin ja lopeta TIRINÄ, kiitos!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Uppoama runkoinen vai puoliliukuva?

Hei, haussa edullinen uppoamarunkoinen tai puoliliukuva retkivene jonka saa henkilöautolla nostettua trailerilla ylös? Mitä niitä nyt onkaan tarjolla? Menee ilmeisesti 70-80 luvulle tarjonta.

Ht veneet olisivat hyviä kaikki, mutta en halua ajaa kovaa ja olen ymmärtänyt, että liukuvilla veneillä ei ole mielekästä ajaa 5 solmua.

Osaako joku heitellä vaihtoehtoja?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta