Tosiasia Bavarioista

BavarianPuolesta

Vuosia sitten täällä oli tapana haukkua maanrakoon jokainen Bavaria. Oma käsitykseni on kuitenkin se, että saksalainen insinöörityö on pitänyt pintansa. Veneet on suunniteltu kestämään tietynlainen käyttö, prosessit on vakioitu ja tuloksena on tasalaatuisia tarkoitukseensa sopivia halpoja veneitä (suhteessa muihin).

Jos tahtoo uuden veneen Itämerelle, niin onko siihen järkevämpää ratkaisua kuin Bavaria?

29

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TurunTautiako

      Jos tahtoo uuden asuntovaunun itämerelle vierassatamaoleskeluun niin Bavaria on varsin hyvä valinta. Bavaria on myös kelpo vene hinta - laatusuhteeltaan kunhan muistaa, että sen rakenteelliset ratkaisut on mietitty soveltuviksi suotuisiin olosuhteisiin ja purjeveneiden kyseessä ollen suht keveisiin ja keskituuliin.

      Veneissä on tapahtunut myönteistä kehittymistä esimerkiksi purjehdusominaisuuksien näkökulmasta sitten alkuvuosien ja taitaa nykyisin ruoripuolatkin olla rummulla ympärihitsattua terästä sitten alkuvuosien pistehitsattujen putkipuolien ajan jolloin ruorista ei navakammassa tuulessa suuremmalla peräsinpaineella jäänyt käteen muuta kuin kehä. Sen sijaan peräsimen kannakointi ainoastaan veneen pohjaan laipasta roikkuen taitaa edelleen olla Bavarialle tyypillinen ratkaisu kun taasen yksilöllisemmin rakennetuissa veneissä peräsimen vannasputkessa on vähintään kaksi tai kolme tukilaakeria ja mahdollisesti ristiin laminoidut polviot tukemassa peräsinakselia niin etu - taka suunnassa kuin sivuttainkin.

      Jos Bavariasta nyt välttämättä haluaa jotain pahaa sanoa, niin hieman hankala niistä on keulakannelta loikata laiturille tai rantakalliolle korkea kun on - aina tarvitsee portaat virittää ja luoja ties mitkä rimpulat noi vakiportaat on.

      Kuitenkin pidän venettä varsin hyvänä suunniteltuun käyttötarkoitukseen hinta laatusuhteeltaan. Ehkäpä saksalainen insinööri olisi voinut miettiä vähän enemmän näitä itämeren kivikkoisia vesiä ja olisi huomioinut edes jossain määrin mahdollisia keveitä pohjakosketuksia ja veneen kestävyyttä tämmöisissä olosuhteissa. Nimittäin jos pienikin vahinko sattuu niin Bavarian 2-kerrosrakenteen korjaaminen ei ole mitään halpaa lystiä. Esimerkiksi Hanse tai jopa Jeanney ovat näistä sarjatuotantoveneistä osanneet huomioida tämän asian mielestäni Bavariaa paremmin puhumattakaan yksilöllisesti rakennettavista veneistä.

      • LoidinHenkka

        Asuntovaunu tai ei. Kukaan ei enää kryssi.

        On vaan niin huvittavaa, kun kalustosta riippumatta kaikki on niin purjehtijaa brygalla. Ja kone laulamaan heti kun vähän sivusta puhaltaa. Buhahahhaaa...

        Bavaria on loistokapistus, voi juntata Volgalla tiukkaan vastikseen.


      • Kuka-kaunainen-taas

        Ettäs kehtaat valehdella, kun ilmeisesti tiedät miten asiat todellisuudessa ovat.


      • Mootto_ripurjehtija
        LoidinHenkka kirjoitti:

        Asuntovaunu tai ei. Kukaan ei enää kryssi.

        On vaan niin huvittavaa, kun kalustosta riippumatta kaikki on niin purjehtijaa brygalla. Ja kone laulamaan heti kun vähän sivusta puhaltaa. Buhahahhaaa...

        Bavaria on loistokapistus, voi juntata Volgalla tiukkaan vastikseen.

        Oikein. Purjeveneistä on jo ajat sitten tullut käytännössä moottoripurjeveneitä. Enää kunnon säänsuoja puuttuu. Monet valmistajat yrittävät niitä vaivihkaa viritellä. Yhä useammassa pitkille matkoille suunnitellussa tosipurjeveneessä on purjehtijoiden suojaamiseen tarkoitettuja ratkaisuja.

        Rassylla oli jo muinoin tällainen.

        http://www.hallberg-rassy.com/yachts/previous-models/hallberg-rassy-94-kutter/


      • SeKestääAinakinTämän

        Joo niin kai se on, että enemmän niitten Bavarioiden pitäisi kestää, tässä muutamien suomibavojen kokemuksia:

        Tämä Bavaria 30 on seilannut Karibia ja kiertänyt arktiset Huippuvuoret ja paljon muuta: http://ruffe.fi/fi/vene

        Tämä Bavaria 36 on kiertänyt maapallon sillai vähän hankalasti mm. Etelä-Amerikan alapuolelta ja Tasmanian mereltä Australian eteläpuolelta miehistönä aviopari:
        http://blog.mailasail.com/valentina

        Tämä Bavaria 40 on purjehtinut jo yli 70.000 merimailia kai sitten aina niissä "suotuisissa oloissa", kun mainittavia ongelmia ei ole ollut; Atlantilla 20.000, Karibialla 5.000 ja Välimerellä lähes 50.000 mailia: http://penelope.fi/

        Missä itse olet purjehtinut sillä vahvalla veneelläsi? Kerro meille Bavaria-purjehtijoille!


      • Samarakennekaikissa

        Ei kai missään Bavariassa ole kerrosrakennetta kölialueella ? Eli ei 2-kerrosrakennetta joudu korjaamaan kivilleajon jälkeen. Tässä suhteessa Bavariat ovat ihan samanlaisia kuin suurin osa 90-luvulla tai sen jälkeen tehdyistä purjeveneistä.


      • väärin.luulet
        LoidinHenkka kirjoitti:

        Asuntovaunu tai ei. Kukaan ei enää kryssi.

        On vaan niin huvittavaa, kun kalustosta riippumatta kaikki on niin purjehtijaa brygalla. Ja kone laulamaan heti kun vähän sivusta puhaltaa. Buhahahhaaa...

        Bavaria on loistokapistus, voi juntata Volgalla tiukkaan vastikseen.

        Tarkoitit ilmeisesti, ettei kukaan kryssi bavalla. Eipä kukaan kryssi tietenkään sen enempää benellä tai jannella, tai mitä niitä nyt onkaan. Niitä kaikkia vain on niin paljon, että luulet, ettei millään muullakaan kryssitä, luulo vain on väärä.


      • Joakim1

        On sinulla erikoiset käsitykset veneistä yleensä ja erityisesti Bavarioista!

        Koskahan oli "alkuvuodet"? Bavarioita on tehty vuodesta 1978 lähtien. Mikä tekee mielestäsi Bavariat vain keveisiin tuuliin sopiviksi? Testaajat ovat kovasti eri mieltä, vaikkapa tämä: http://www.farrdesign.com/reviews/675m_cruiser33_sailing_today_feb2013.pdf Siinä on nykyinen 32/33/34 malli testissä yli 30 solmun tuulessa UK:ssa.

        Edellisen sukupolven 33/34 testattiin Yacht 18/2009:ssä kovassa tuulessa ja todettiin, ettei se osoittanut mitään heikkouksia kovassa kelissä. Purjehdusominaisuuksia kehuttiin tukeviksi.

        En ole koskaan ennen kuullut ratin hajomisesta. Koska ja mille venemallille niin on käynyt. Ratit ovat ainakin 2000-luvun puolivälissä Lewmarin mallistosta.

        Peräsimen tuenta on aivan sama kuin 99% muistakin nykyisistä ja vähän vanhemmistakin veneistä. Peräsinakseli on tuettu kahdella laakerilla, alempi laminoitu runkoon (mahdollinen kerrosrakenne poistettu ko. alueelta) ja ylempi pultattu istuinkaukalon lattiaan. Kuten JP3:n https://www.jp3steering.com/app/download/10421910724/T1_installation_EN.pdf?t=1432218932 tai Jefan ohjeissa: http://jefa.com/install/grp.htm

        Kannattaa kysellä venekorjaamoista mielipiteitä Bavarian rakenteesta karilleajon kannalta, erityisesti verrattuna ranskalaisiin. Saatat yllättyä, sekä lujuuden että korjattavuuden osalta. Noissa on kuitenkin paikalleen laminoitu kölipalkisto eikä liimattu sisäkuori, kuten monessa kilpailijassa. Myös laipiot ja kalusteet on laminoitu runkoon (ei kanteen).

        Kerrosrakennetta noissa ei ole kölipalkiston, konepedin ja peräsinlaakerin alueella, joten aika kunnolla pitää karille ajaa, jotta korjaaminen ulottuisi kerrosrakenteeseen saakka. Kerrosrakennehan on melkein kaikissa "laatuveneissä". Vaatinee rungon osumisen jonhonkin eli ei onnistu kölin tai peräsimen välityksellä.


      • Omajokaiselle

      • Joakim1 kirjoitti:

        On sinulla erikoiset käsitykset veneistä yleensä ja erityisesti Bavarioista!

        Koskahan oli "alkuvuodet"? Bavarioita on tehty vuodesta 1978 lähtien. Mikä tekee mielestäsi Bavariat vain keveisiin tuuliin sopiviksi? Testaajat ovat kovasti eri mieltä, vaikkapa tämä: http://www.farrdesign.com/reviews/675m_cruiser33_sailing_today_feb2013.pdf Siinä on nykyinen 32/33/34 malli testissä yli 30 solmun tuulessa UK:ssa.

        Edellisen sukupolven 33/34 testattiin Yacht 18/2009:ssä kovassa tuulessa ja todettiin, ettei se osoittanut mitään heikkouksia kovassa kelissä. Purjehdusominaisuuksia kehuttiin tukeviksi.

        En ole koskaan ennen kuullut ratin hajomisesta. Koska ja mille venemallille niin on käynyt. Ratit ovat ainakin 2000-luvun puolivälissä Lewmarin mallistosta.

        Peräsimen tuenta on aivan sama kuin 99% muistakin nykyisistä ja vähän vanhemmistakin veneistä. Peräsinakseli on tuettu kahdella laakerilla, alempi laminoitu runkoon (mahdollinen kerrosrakenne poistettu ko. alueelta) ja ylempi pultattu istuinkaukalon lattiaan. Kuten JP3:n https://www.jp3steering.com/app/download/10421910724/T1_installation_EN.pdf?t=1432218932 tai Jefan ohjeissa: http://jefa.com/install/grp.htm

        Kannattaa kysellä venekorjaamoista mielipiteitä Bavarian rakenteesta karilleajon kannalta, erityisesti verrattuna ranskalaisiin. Saatat yllättyä, sekä lujuuden että korjattavuuden osalta. Noissa on kuitenkin paikalleen laminoitu kölipalkisto eikä liimattu sisäkuori, kuten monessa kilpailijassa. Myös laipiot ja kalusteet on laminoitu runkoon (ei kanteen).

        Kerrosrakennetta noissa ei ole kölipalkiston, konepedin ja peräsinlaakerin alueella, joten aika kunnolla pitää karille ajaa, jotta korjaaminen ulottuisi kerrosrakenteeseen saakka. Kerrosrakennehan on melkein kaikissa "laatuveneissä". Vaatinee rungon osumisen jonhonkin eli ei onnistu kölin tai peräsimen välityksellä.

        Se nyt vaan on joidenkin mielestä niin väärin, että veneitä osataan jossain tehdä teollisessa mittakaavassa :) Eihän nuo Bavat, Benet, Jennat, Hanset jne. sinänsä halpoja ole mutta kuitenkin kokoonsa ja tiloihinsa sekä varusteluunsa nähden sen verran edullisia, että niiden myötä tuli edes joillekin mahdolliseksi ostaa suoraan ensiveneeksi uusi isohko purjevene. Se taas käy niiden luonnolle, joiden on ollut pakko aloittaa reilusti pienemmällä.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        On sinulla erikoiset käsitykset veneistä yleensä ja erityisesti Bavarioista!

        Koskahan oli "alkuvuodet"? Bavarioita on tehty vuodesta 1978 lähtien. Mikä tekee mielestäsi Bavariat vain keveisiin tuuliin sopiviksi? Testaajat ovat kovasti eri mieltä, vaikkapa tämä: http://www.farrdesign.com/reviews/675m_cruiser33_sailing_today_feb2013.pdf Siinä on nykyinen 32/33/34 malli testissä yli 30 solmun tuulessa UK:ssa.

        Edellisen sukupolven 33/34 testattiin Yacht 18/2009:ssä kovassa tuulessa ja todettiin, ettei se osoittanut mitään heikkouksia kovassa kelissä. Purjehdusominaisuuksia kehuttiin tukeviksi.

        En ole koskaan ennen kuullut ratin hajomisesta. Koska ja mille venemallille niin on käynyt. Ratit ovat ainakin 2000-luvun puolivälissä Lewmarin mallistosta.

        Peräsimen tuenta on aivan sama kuin 99% muistakin nykyisistä ja vähän vanhemmistakin veneistä. Peräsinakseli on tuettu kahdella laakerilla, alempi laminoitu runkoon (mahdollinen kerrosrakenne poistettu ko. alueelta) ja ylempi pultattu istuinkaukalon lattiaan. Kuten JP3:n https://www.jp3steering.com/app/download/10421910724/T1_installation_EN.pdf?t=1432218932 tai Jefan ohjeissa: http://jefa.com/install/grp.htm

        Kannattaa kysellä venekorjaamoista mielipiteitä Bavarian rakenteesta karilleajon kannalta, erityisesti verrattuna ranskalaisiin. Saatat yllättyä, sekä lujuuden että korjattavuuden osalta. Noissa on kuitenkin paikalleen laminoitu kölipalkisto eikä liimattu sisäkuori, kuten monessa kilpailijassa. Myös laipiot ja kalusteet on laminoitu runkoon (ei kanteen).

        Kerrosrakennetta noissa ei ole kölipalkiston, konepedin ja peräsinlaakerin alueella, joten aika kunnolla pitää karille ajaa, jotta korjaaminen ulottuisi kerrosrakenteeseen saakka. Kerrosrakennehan on melkein kaikissa "laatuveneissä". Vaatinee rungon osumisen jonhonkin eli ei onnistu kölin tai peräsimen välityksellä.

        "En ole koskaan ennen kuullut ratin hajomisesta. Koska ja mille venemallille niin on käynyt. Ratit ovat ainakin 2000-luvun puolivälissä Lewmarin mallistosta."
        Se on juuri Lewmarin tosiheikko ratti, joka 2000 -luvun puolivälissä hajosi. Puolat eivät olleet hitsatut vaan löystyivät. Hitsauksen jälkeen kestää sinä kun muutkin. Ei siis erityisesti Bavan ongelma, vaan Lewmarin


      • bavariamullakin
        Joakim1 kirjoitti:

        On sinulla erikoiset käsitykset veneistä yleensä ja erityisesti Bavarioista!

        Koskahan oli "alkuvuodet"? Bavarioita on tehty vuodesta 1978 lähtien. Mikä tekee mielestäsi Bavariat vain keveisiin tuuliin sopiviksi? Testaajat ovat kovasti eri mieltä, vaikkapa tämä: http://www.farrdesign.com/reviews/675m_cruiser33_sailing_today_feb2013.pdf Siinä on nykyinen 32/33/34 malli testissä yli 30 solmun tuulessa UK:ssa.

        Edellisen sukupolven 33/34 testattiin Yacht 18/2009:ssä kovassa tuulessa ja todettiin, ettei se osoittanut mitään heikkouksia kovassa kelissä. Purjehdusominaisuuksia kehuttiin tukeviksi.

        En ole koskaan ennen kuullut ratin hajomisesta. Koska ja mille venemallille niin on käynyt. Ratit ovat ainakin 2000-luvun puolivälissä Lewmarin mallistosta.

        Peräsimen tuenta on aivan sama kuin 99% muistakin nykyisistä ja vähän vanhemmistakin veneistä. Peräsinakseli on tuettu kahdella laakerilla, alempi laminoitu runkoon (mahdollinen kerrosrakenne poistettu ko. alueelta) ja ylempi pultattu istuinkaukalon lattiaan. Kuten JP3:n https://www.jp3steering.com/app/download/10421910724/T1_installation_EN.pdf?t=1432218932 tai Jefan ohjeissa: http://jefa.com/install/grp.htm

        Kannattaa kysellä venekorjaamoista mielipiteitä Bavarian rakenteesta karilleajon kannalta, erityisesti verrattuna ranskalaisiin. Saatat yllättyä, sekä lujuuden että korjattavuuden osalta. Noissa on kuitenkin paikalleen laminoitu kölipalkisto eikä liimattu sisäkuori, kuten monessa kilpailijassa. Myös laipiot ja kalusteet on laminoitu runkoon (ei kanteen).

        Kerrosrakennetta noissa ei ole kölipalkiston, konepedin ja peräsinlaakerin alueella, joten aika kunnolla pitää karille ajaa, jotta korjaaminen ulottuisi kerrosrakenteeseen saakka. Kerrosrakennehan on melkein kaikissa "laatuveneissä". Vaatinee rungon osumisen jonhonkin eli ei onnistu kölin tai peräsimen välityksellä.

        Yhdestä koko pedestaalin kaatumisesta olen kuullut, mutta se oli Finngulf 33 tulossa Tallinnasta Helsinkiin. Ei edes mikään kova keli?


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        "En ole koskaan ennen kuullut ratin hajomisesta. Koska ja mille venemallille niin on käynyt. Ratit ovat ainakin 2000-luvun puolivälissä Lewmarin mallistosta."
        Se on juuri Lewmarin tosiheikko ratti, joka 2000 -luvun puolivälissä hajosi. Puolat eivät olleet hitsatut vaan löystyivät. Hitsauksen jälkeen kestää sinä kun muutkin. Ei siis erityisesti Bavan ongelma, vaan Lewmarin

        Siis yksi ratti hajonnut vai yleinen ongelma?


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Siis yksi ratti hajonnut vai yleinen ongelma?

        Luultavasti kaikki ratit siitä designista, missä puolat oli ruuvikierteellä kiinni eikä hitsaamalla. En tiedä tietenkään kuin kahdesta omasta ratista mutta joku yllä kritisoi Bavan rattia heikoksi. Oletan Lewmarin saman malliseksi, mikä oli huono. Samaan aikaan oli Lewmarilla toinenkin vika ohjauksessa. Ruorin akselin laakerit pyydettiin vaihtamaan uusiin. Tulivat 1. käyttövuoden aikana pyytämättä ja taisivat maksaa vaihdonkin. Ei tosin ole nytkään aivan moitteeton. Vesi pääsee sisään ja valumavesi on ruosteista ja sotkee vaalean gelkkarin.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Luultavasti kaikki ratit siitä designista, missä puolat oli ruuvikierteellä kiinni eikä hitsaamalla. En tiedä tietenkään kuin kahdesta omasta ratista mutta joku yllä kritisoi Bavan rattia heikoksi. Oletan Lewmarin saman malliseksi, mikä oli huono. Samaan aikaan oli Lewmarilla toinenkin vika ohjauksessa. Ruorin akselin laakerit pyydettiin vaihtamaan uusiin. Tulivat 1. käyttövuoden aikana pyytämättä ja taisivat maksaa vaihdonkin. Ei tosin ole nytkään aivan moitteeton. Vesi pääsee sisään ja valumavesi on ruosteista ja sotkee vaalean gelkkarin.

        Näyttää olevan Lewmarilla ongelmia hitsatuissakin: http://www.myhanse.com/broken-lewmar-wheel_topic3701.html
        Täällä puhutaan huonosta erästä ja että Lewmar vaihtoi uusiin ilman kustannuksia: http://forums.ybw.com/forums/showthread.php?206879-Faulty-Lewmar-Wheel

        No oli miten oli kyse ei ole mitenkään juuri Bavariaa koskevasta viasta.


    • JärkeäVaiEi

      Ei venettä osteta järjellä, vaan tunteella.

      Jos järjellä ajattelee, niin ei veneen ostamisessa sitä ole.

      Ehkä Bavarian ostajat ostavat sitten järjellä, ja muut sitten muilla perusteilla. Muutenhan muita veneitä olisi, kuin Bavarioita.

      Itselläni ei muuta kokemusta Bavariasta, kuin nähnyt sellaisia, joten ei mitään pahaa tai hyvää sanottavaa, tosin koskaan ei ole juolahtanut mieleen tutustua tähän merkkiin, kun veneitä vaihtanut.

      Mitä se kenellekään oikeastaan kuuluu, millä kukin veneilee, ajelee, puhuu, pukeutuu tai tekee yleensäkään mitään tai millä?

    • donethatbeenthere

      Narinaa, notkahtelua, kondenssitippaa, mittarimurhetta, sitloodan 'tiikkiä', mantookit, peräsilaakeri, saksalainen vuokravenejalus, vuokrapurjeet, sähköt, juttujen kannet, kat c luukut, 'avattavat ikkunat', septijärjestelmä, ...

      • Kansimiess

        Muakin ärsyttää juttujen kannet.


      • donethatbeenthere

        Joo se lämmin suihku perällä ja ankkuriboksi. jossa on rapeeseen vohveliin laitettu stoppari kiinni. Saluunaovet olis kiva saada lukkoon sisäpuolelta jossain välimeren marinoissa. Ei vaan sattunut helotuksen kohdalleen.


    • Santtu-AiLavJuu

      Juu, Sunwind - se vasta on vene! Miksi kukaan tarvitsisi isompaa venettä kuin Santtu 311 - sinne mahtuu isokin perhe, jopa suku. Santussa ei ominaisuudet lopu kesken edes syyskuun alun Airistolla. Sunwind 27 on järkevin ratkaisu itämerelle ja välimerelle.

      • Juhannuskokko_ohoi

        Karsee ruuhi. Mutta kieltämättä suosittu


      • Sw271

        Santtu 27 on mainettaan parempi! :) Hyvin tehty ja tukeva perusvene useimmille retkipurjehtijoille. Kokemusta on, vaikka nyt onkin toinen vene alla.


    • Originalquestion

      Vastaus alkuperäiseen. Retkiveneeksi ei ole järkevämpää venettä. Kisaveneiksi kyllä.

    • Eri ihmisille on eri asiat järkeviä tai järjettömiä. Tällaiset keskustelunavaukset on mielettömiä.

      • Sunnuntaipurjehtija

        Tuolla perusteella melkein kaikki keskustelunavaukset olisivat turhia. Eri näkökulmistahan sitä keskustelua rakennetaan, eikö?


      • Sunnuntaipurjehtija kirjoitti:

        Tuolla perusteella melkein kaikki keskustelunavaukset olisivat turhia. Eri näkökulmistahan sitä keskustelua rakennetaan, eikö?

        No jaa. Tällaisissa ei oikeastaan ole enää kyse eri näkökulmista vaan täysin eri aiheista. Jotensakin järkevän keskustelun aikaansaaminen edellyttää oikeastaan sitä, että osapuolilla on aiheesta yhteinen perusnäkemys ja vain detaljeista eri näkemyksiä.


      • ei.mieltä

        Olen kyllä Bossun kanssa täysin samaa mieltä. Tuosta aloituksesta ei seuraa hedelmällistä keskustelua. Kaiken kaikkiaan järjetöntä väittää omaa valintaansa ainoaksi järkeväksi.


      • Sunnuntaipurjehtija kirjoitti:

        Tuolla perusteella melkein kaikki keskustelunavaukset olisivat turhia. Eri näkökulmistahan sitä keskustelua rakennetaan, eikö?

        Ei kaikki aloitukset, esimerkiksi voi pohtia, onko Bavaria riittävän hyvä itämerelle lokakuussa, tai jos käytössä on 300 te, saako Maxi-1200:sta lisäarvoa verrattuna uuteen Bavariaan. Järkevyys on sidottu johonkin lähtökohtaan. Bavaria esimerkiksi varmasti ei ole järkevä, jos haluaa koluta saariston vanhat kalamajat mataloituneine satamineen.


    • ariel371

      Tavanomaisen 700 mpk:n vuosisuoritteen tekee jokaisella Bavarialla 130 tunnissa, eli alle kuudessa vuorokaudessa. Loput 359 vrk/v. vene seisoo laiturissa, telakalla tai hallissa.
      Laiturissa ollessaan Bavaria palvelee satunnaisia asujiaan siinä kuin muutkin veneet. Ihastelijoita se kerää vähemmän kuin joku erikoisempi ja samalla kolme kertaa kalliimpi vene.
      Telakalla tai hallissa Bavaria seisoo siinä kuin muutkin veneet.

      Bavarian ostamalla voi toteuttaa säästyneen rahan avulla sitten muuta. Vaikka lopettaa renkimisen ajoissa ja lähteä reissuun. Sillä Bavarialla sekin onnistuu vallan mainiosti. Viattomat reissuveneet ovat harvassa, en tiedä ainuttakaan sellaista, tuskin sellaista on olemassa. Halvemman veneen vikaantumiset kyrsivät vähemmän kuin kalliin veneen vastaavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe