Auton latausmahdollisuus nostaa asunnon arvoa

Sähköautot ovat tulossa rytinällä. Ne eivät saastuta ja ne ovat hiljaisia, siis mainioita kulkupelejä kunhan toimintasäde saadaan kasvatettua riittäväksi.

Jotta autolla voisi ajaa, se pitää pystyä lataamaan kotioloissa. 10 A sulakkeen takana lataus on hidasta, mutta mahdollista. Kolmivaiheinen sähköliitäntä sallii jo isommatkin virrat ja jopa pikalataus on mahdollinen.

Useimmissa ok-taloissa latausmahdollisuus on jo, tai se on helposti järjestettävissä.

Valitettavasti kerrostaloihin vedetyt sähkökaapelit ovat liian ohuita jotta latausmahdollisuus voitaisiin järjestää tekemättä kalliita kaivuutöitä. Myös uudet talot rakennetaan edelleen niin, ettei latausmahdollisuutta ole.

Onhan tämä tietysti sääli kerrostaloasukkien kannalta.
Ilmianna
Jaa

30 Vastausta



Kyllä ainakin uudempiin kerrostaloihin kolmivaihesähköjutut tulee. Ja niissä taloissa missä autotallit tai oma paikka autohallissa on sähköt siihen asennettavissa mittareineen. Tämä onkin yksi tärkeä asia vastaisuudessa.
Mutta nämä ulkona olevat lämpötolppapaikat, niissä on se 16 A sulake eikä sillä lyhyellä aikaa paljon ladata. No 10 tunnissa 10 ampeerilla 230 voltilla 23 kilowattituntia, jolla siis ajaa 23 kilowatin teholla tunnin, tai puoli tuntia 46 kilovatin teholla. No siihen voi sitten huoltoasemilla pikaladailla. Ei se kyllä niin iso juttu ole näihin tolppapaikkoihin vahvempia kaapeleita vetää, jos vaan taloon tulevat johdot kestävät eikä niitä tarvitse siksi vahvempiin uusia.
Ilmianna
Jaa
"siis mainioita kulkupelejä kunhan toimintasäde saadaan kasvatettua riittäväksi."

Todella mainioita. Akku kestää just ja just kauppaan asti. Sitten pitää työntää auto kotiin koska kaikki rahat menivät auton ostamiseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Reilulla sadalla tonnilla saa jo ihan toimivan sähköauton, jossa akut kestävät Suomen talvessakin sen 150 - 200 kilsaa. Eli kyllä pääsee, eikä ole edes kovin kallis.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Reilulla sadalla tonnilla saa jo ihan toimivan sähköauton, jossa akut kestävät Suomen talvessakin sen 150 - 200 kilsaa. Eli kyllä pääsee, eikä ole edes kovin kallis.
Reilulla sadalla tonnilla.

..........

Ihanko reilulla sadalla tonnilla? Varmasti ihan jokaisella suomalaisella on varaa käyttää reilut satatonnia autoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:
Reilulla sadalla tonnilla.

..........

Ihanko reilulla sadalla tonnilla? Varmasti ihan jokaisella suomalaisella on varaa käyttää reilut satatonnia autoon.
Tuo on hinta uutena. Ostaa sitten 10-vuotiaan, jos varat tai halut eivät riitä uuteen.

Ei kai kaikilla tarvitse muuten varaa autoon ollakaan. Ei kai se mikään ihmisoikeus sentään ole?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:
Reilulla sadalla tonnilla.

..........

Ihanko reilulla sadalla tonnilla? Varmasti ihan jokaisella suomalaisella on varaa käyttää reilut satatonnia autoon.
Ainakin periaatteessa sähkömoottori on selvästi yksinkertaisempi vehje kuin mitä polttomoottorit. Käämit ja laakerit molemmissa päissä ja se on siinä. Toki voimansiirto tai jonkin sortin vaihde- tai transmissiojutut tähänkin tarvitaan. Luulisin kuitenkin että akkujutut on se varsinainen ongelma, ja ne tulevat myös kalliiksi varsinkin toistaiseksi vielä. Ja sitten on se kun ei vielä ole massatuotantojuttuja näille autoille pidempään kehitelty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Tuo on hinta uutena. Ostaa sitten 10-vuotiaan, jos varat tai halut eivät riitä uuteen.

Ei kai kaikilla tarvitse muuten varaa autoon ollakaan. Ei kai se mikään ihmisoikeus sentään ole?
Niin kaikilla ei ole autoa koska siihen ei ole varaa. Jos siis olisi vain sähköautoja pelkästään rikkaalla porvaristo väellä olisi varaa ajaa autoa. Kaikilla ei vaan ole rikasta isiä joka ostaa sadantonnin autoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:
Niin kaikilla ei ole autoa koska siihen ei ole varaa. Jos siis olisi vain sähköautoja pelkästään rikkaalla porvaristo väellä olisi varaa ajaa autoa. Kaikilla ei vaan ole rikasta isiä joka ostaa sadantonnin autoja.
Kyllä meillä jo nytkin polttomoottoriautojen kanssa mennen on niin, että vain hyvätuloisilla on varaa aina uudella autolla ajaa, ja ajaa paljon. Pienituloiset sinnittelevät kaikenlaisilla vanhoilla kotteroilla sen kuin taitavat tai onnistuvat. Tämä tilanne johtuu paljolti myös siitä, kun autoja ja auton pitämistä ja pensaa verotetaan meillä niin raskaasti. Jos tätä verotusta kevennettäisiin, niin useammilla olisi varaa autoa pitää ja ajaa ja paremmilla tai uudemmilla autoilla mennen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Tuo on hinta uutena. Ostaa sitten 10-vuotiaan, jos varat tai halut eivät riitä uuteen.

Ei kai kaikilla tarvitse muuten varaa autoon ollakaan. Ei kai se mikään ihmisoikeus sentään ole?
10-vuotiaan sähköauton akut ovat kuluneet jo loppuun. Akuista muodostuu melkein puolet auton hinnasta ainakin tällä hetkellä. Ei se Tesla ilman akkuja yksinkertaisine sähkömoottoreineen (verrattuna polttomoottoriin) maksaisi kuin 50.000€.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
222333 kirjoitti:
Ainakin periaatteessa sähkömoottori on selvästi yksinkertaisempi vehje kuin mitä polttomoottorit. Käämit ja laakerit molemmissa päissä ja se on siinä. Toki voimansiirto tai jonkin sortin vaihde- tai transmissiojutut tähänkin tarvitaan. Luulisin kuitenkin että akkujutut on se varsinainen ongelma, ja ne tulevat myös kalliiksi varsinkin toistaiseksi vielä. Ja sitten on se kun ei vielä ole massatuotantojuttuja näille autoille pidempään kehitelty.
Sähkömoottorin kanssa ei tarvita vaihteita ollenkaan, se toimii niin laajalla kierrosalueella. Toki voimansiirto tarvitaan elleivät moottorit ole pyörissä, näitäkin on. Kehittyneimmät sähkömoottorit ovat vähän erilaisia kuin vanhimmat pelkkä käämi ja magneetti -ratkaisut, katso vaikka wikipediasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:
Reilulla sadalla tonnilla.

..........

Ihanko reilulla sadalla tonnilla? Varmasti ihan jokaisella suomalaisella on varaa käyttää reilut satatonnia autoon.
Todellakin 25 pakkasta tehot mennä auton lämmittämiseen.Ei toimi kylmissä maissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
> Valitettavasti kerrostaloihin vedetyt sähkökaapelit ovat liian ohuita

Kyllä niihin kerrostaloihinkin nykyään vedetään se 1,5 millinen piuha. Ihan sama siinä sinun kolmivaihepistorasiassasi on.

Itselläni ei ole tällä hetkellä kolmivaiherasiaa, mutta senhän saa kun vetäisee pari piuhaa lisää tuosta taulusta pihalle. Maksaa varmaan satasen. Eri asia sitten, kestääkö pääsulakkeet, jos lähtee auto + vesi + lämmöt + uuni + imuri + pyykkikone + kuivausrumpu + kahvin- ja vedenkeittimet + raclettegrilli ja muutama televisio yhtä aikaa päälle... :)

Onneksi on puusauna.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Ei niitä piuhoja noin vaan vedellä. Se on sähkömiehen työtä.

1.5 mm2 ei mitenkään riitä kerrostalon kaikille asukkaille, yhdelle ehkä sentään. Kovin ohkasta piuhaa ne käyttää siellä kassulla, meidän ok- taloon tulee kyllä ihan kunnon paksut letkut. Vaan kun halvalla tehdään niin ihmekös tuo.

Monet arvostetut tutkijat ovat varoittaneet jo aikoja sitten tästä kerrostalojen latausongelmasta. Aloittaja on kyllä oikeassa siinä mielessä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kyllä kerrostaloihin melkoisen järeät sähköjohdot tulee. Niiden mitoitus on huoneistoa kohti sen mukaan kuin mitä tuossa luettelit, ja saunojakin on vielä asennettuna. Ja kun yöaikaan ei paljon muuta kuormitusta ole, niin kaiken voi ohjata autojen lataukseen. Kyllä näillä yön aikana 100 kilovattituntia ladattua saa, millä isompikapasiteettisetkin akut jo varmasti täyttyy.
Ja sitten on nämä pikalatausasemat joita varmasti kehitellään ja tuodaan ympäriinsä. Tähän latausjuttuun on kehiteltävissä monen laisia ratkaisuja, ja niitä myös tullaan kehittämään. Eikä taatusti ainakaan kerrostaloissa asuvia jätetä sähköauton käyttömahdollisuuden ulkopuolelle, siksi kun kerrostaloissa asuu paljon ihmisiä ja autoja on paljon, ja taajama-autoilussa nämä sähköautot juuri paikallaan ovatkin. Ajatellaan nyt vaikka jotain Saksaa isoine kaupunkeineen, etteikö saksalaiset keksisi ratkaisua näihin latausjuttuihin. Siis tähän latausasiaan aina kyllä ratkaisut löydetään. Enemmän se on edelleen kiinni akkujen parempikestoiseksi ja keveimmiksi kehittelystä ja myös sähköautojen liian kovista hinnoista toistaiseksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ok-porho kirjoitti:
Ei niitä piuhoja noin vaan vedellä. Se on sähkömiehen työtä.

1.5 mm2 ei mitenkään riitä kerrostalon kaikille asukkaille, yhdelle ehkä sentään. Kovin ohkasta piuhaa ne käyttää siellä kassulla, meidän ok- taloon tulee kyllä ihan kunnon paksut letkut. Vaan kun halvalla tehdään niin ihmekös tuo.

Monet arvostetut tutkijat ovat varoittaneet jo aikoja sitten tästä kerrostalojen latausongelmasta. Aloittaja on kyllä oikeassa siinä mielessä.
Tietysti sähkömies. Eihän se muuten noin kallista olisi...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
222333 kirjoitti:
Kyllä kerrostaloihin melkoisen järeät sähköjohdot tulee. Niiden mitoitus on huoneistoa kohti sen mukaan kuin mitä tuossa luettelit, ja saunojakin on vielä asennettuna. Ja kun yöaikaan ei paljon muuta kuormitusta ole, niin kaiken voi ohjata autojen lataukseen. Kyllä näillä yön aikana 100 kilovattituntia ladattua saa, millä isompikapasiteettisetkin akut jo varmasti täyttyy.
Ja sitten on nämä pikalatausasemat joita varmasti kehitellään ja tuodaan ympäriinsä. Tähän latausjuttuun on kehiteltävissä monen laisia ratkaisuja, ja niitä myös tullaan kehittämään. Eikä taatusti ainakaan kerrostaloissa asuvia jätetä sähköauton käyttömahdollisuuden ulkopuolelle, siksi kun kerrostaloissa asuu paljon ihmisiä ja autoja on paljon, ja taajama-autoilussa nämä sähköautot juuri paikallaan ovatkin. Ajatellaan nyt vaikka jotain Saksaa isoine kaupunkeineen, etteikö saksalaiset keksisi ratkaisua näihin latausjuttuihin. Siis tähän latausasiaan aina kyllä ratkaisut löydetään. Enemmän se on edelleen kiinni akkujen parempikestoiseksi ja keveimmiksi kehittelystä ja myös sähköautojen liian kovista hinnoista toistaiseksi.
Tien käytöstäkin olisi helppo laskuttaa asentamalla autoon yksinkertainen sinetöity kilovattituntimittari, jonka lukemat esim. katsastuksen yhteydessä tarkistettaisiin tai muuten vuosittain, ja sen mukaan sitten menisi maksu, joka tulisi nykyisen auton käyttömaksun tilalle ja pensaveroakin kompensoimaan. Valtiohan ei tietenkään koskaan mistään verotuotosta luovu ellei tilalle uutta, joka tuottaa vähintään sen mitä entinen.
Tämä kilovattituntimittariperusteinen maksu kohtelisi oikeudemukaisemminkin tien käytöstä aiheutuvista kuluista kuin mitä kilometriperusteinen maksu, sillä kiihdytettäessä ja jarrutellessa se tien pinta enemmän kuluu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Tietysti sähkömies. Eihän se muuten noin kallista olisi...
Tosiaankin meillä on vahvasti monopolistisissa käsissä juuri nämä paksusähkötyöt, niin sähköfirmojen kuin mitä sähkömiesten edunvalvontajärjestöineen ja lobbareineen suhteen. Mutta tähän asiaan on kyllä olemassa poliittinen ratkaisu, ja se on pakko vielä meilläkin aikaan saada. Ei siitä mitään tule jos aina on mafioosotyylin rahastajat nylkemässä jos mitä tahansa uutta pitäisi aikaan saada.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
222333 kirjoitti:
Tien käytöstäkin olisi helppo laskuttaa asentamalla autoon yksinkertainen sinetöity kilovattituntimittari, jonka lukemat esim. katsastuksen yhteydessä tarkistettaisiin tai muuten vuosittain, ja sen mukaan sitten menisi maksu, joka tulisi nykyisen auton käyttömaksun tilalle ja pensaveroakin kompensoimaan. Valtiohan ei tietenkään koskaan mistään verotuotosta luovu ellei tilalle uutta, joka tuottaa vähintään sen mitä entinen.
Tämä kilovattituntimittariperusteinen maksu kohtelisi oikeudemukaisemminkin tien käytöstä aiheutuvista kuluista kuin mitä kilometriperusteinen maksu, sillä kiihdytettäessä ja jarrutellessa se tien pinta enemmän kuluu.
Tietenkin polttoaineverojen vähetessä tai loppuessa tulee sähköautoille tilalle jokin muu vero, esim. kilometriseuranta tai sähkön kulutuksen seuranta tai jokin ratkaisu ettei niitä voi ladata kuin erityisen kalliilla sähköllä. Muuten valtion verotuloista jäisi miljardeja pois ja se taas ei onnistu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"Ne eivät saastuta"

Sähkö tulee seinästä ja porkkanat kaupasta niinkö?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ydinvoima on melkein saastuttamaton. Melkein samaan pääsee aurinkosähköllä, mutta se ei hirveästi talvella lataa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Ydinvoima on melkein saastuttamaton. Melkein samaan pääsee aurinkosähköllä, mutta se ei hirveästi talvella lataa...
Haja-asutusalueilla voisi taloissa olla vaikka pieniä tuulimyllyjä. Joku automaattikytkin laturiin vaan, niin että siftaa latauksen verkkoon silloin kun tuulimyllystä ei ole riittävästi virtaa saatavissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Joo no saastuttaahan se sähköntuotanto jos sitä ei tuoteta ydinvoimalla tai vesivoimalla. Mutta sähköautot tulevat ja on hyvä olla valmis niiden varalle.

Loordi saa ainakin helposti samantien tuosta autotallin toisesta varastosta voimavirtapistokkeesta kunnolla virtaa 400 voltilla ja ampeereitakin tulee mitä auton latauslaitteisto pyytää.

http://www.jjyra.com/nupit-kaakkoon/images/kamat/voimavirta.jpg

Mitens kerrostalokassukommuunissa? Ladataan sähköautoa tulevaisuudessa auton sähkölämmitystolpasta 2 tuntia kerrallaan mitä ajastin antaa myöten?

Loordilla Mercedes on lämpimässä tallissa niin ei tarvitse paljon lämmitystolppiin lohkolämmitintä kytkeä tai mitään sisätilan lämmittimiä, paitsi vieraillessa jossain missä ei saa autoa lämpimään tilaan.
Ilmianna
Jaa
Naapurille ei ylimääräisiä etuja:

http://yle.fi/uutiset/3-8011604

Isännöintiliitto: jäitä hattuun

http://yle.fi/uutiset/3-8046435
Ilmianna
Jaa
Kyllä meillä on (vanhan) kerrostalon autohallissa latausmahdollisuus, samoin työpaikalla ja mökillä. Päivittäisessä käytössä on hybridi, pitkiä matkoja varten toinen auto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Toimii siihen asti kunnes sähköautoja on kaksi tai enemmän. Yhden kanssa voi menetellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä se 50 kW pikalaturi vaatii jo yli 70 A sulakkeet 3-vaiheisenakin. Ei taida läävienne pääsulakkeet ja talokaapelit kestää vaikkei muuta kuorma olisikaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Tähän voisi loppukaneettina todeta, että kasarmilla sähköautoilun voi unohtaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ok.asukkaiden.juttu kirjoitti:
Tähän voisi loppukaneettina todeta, että kasarmilla sähköautoilun voi unohtaa.
PSS. Kaneettina todettakoon myös :

Sähköautoilu ON VAIN parempien ihmisten hommaa, eli OK-päälliköiden. Kassuilla väijyvät persaukiset tsuhnat saavat kulkea kolhoosinsa ja orjatyö-paikkansa väliä kommunisti kulkuvälineillä jossa tapaavat kivasti sosiaalisesti sosialistisia kamujaan. Siellä itu-hipit ja komukat ajelevat kivasti vuoristossa junalla natsien tykö ja sitten natsit painaa komukoita perseeseen. Se on sitä sosialistista keskustojen kommari-elämää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
antikommari kirjoitti:
PSS. Kaneettina todettakoon myös :

Sähköautoilu ON VAIN parempien ihmisten hommaa, eli OK-päälliköiden. Kassuilla väijyvät persaukiset tsuhnat saavat kulkea kolhoosinsa ja orjatyö-paikkansa väliä kommunisti kulkuvälineillä jossa tapaavat kivasti sosiaalisesti sosialistisia kamujaan. Siellä itu-hipit ja komukat ajelevat kivasti vuoristossa junalla natsien tykö ja sitten natsit painaa komukoita perseeseen. Se on sitä sosialistista keskustojen kommari-elämää.
Taitaa olla sairas mielikuvitus yksinäisen ok-velkamuulin ainoa huvitus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei nosta. Vaan sen auton arvoa. Miksi se nostaisi pihalla ollessaan jonkun kämpän arvoa? Jos vien lumikolan talon seinälle ,niin nostaako rakennuksen arvoa? Aivan...ei nosta.Herätkääpäs nyt taas.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Auton latausmahdollisuus nostaa asunnon arvoa

Sähköautot ovat tulossa rytinällä. Ne eivät saastuta ja ne ovat hiljaisia, siis mainioita kulkupelejä kunhan toimintasäde saadaan kasvatettua riittäväksi.

Jotta autolla voisi ajaa, se pitää pystyä lataamaan kotioloissa. 10 A sulakkeen takana lataus on hidasta, mutta mahdollista. Kolmivaiheinen sähköliitäntä sallii jo isommatkin virrat ja jopa pikalataus on mahdollinen.

Useimmissa ok-taloissa latausmahdollisuus on jo, tai se on helposti järjestettävissä.

Valitettavasti kerrostaloihin vedetyt sähkökaapelit ovat liian ohuita jotta latausmahdollisuus voitaisiin järjestää tekemättä kalliita kaivuutöitä. Myös uudet talot rakennetaan edelleen niin, ettei latausmahdollisuutta ole.

Onhan tämä tietysti sääli kerrostaloasukkien kannalta.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta