Liitto kartonkitehtaan trukkikuskille

Etukuormain

Puuliiton jäsen ja haarukassa kesätyö kartonkitehtaalla. Ammattiliiton vaihto edessä ja onkos Paperiliitolle muita vaihtoehtoja?

7

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiKannataHötkyillä

      Yleensä ammattiliittoa ei vaihdeta kesätyön takia. Jos opiskelija kuuluu johonkin liittoon, niin kyseessä on opiskelijajäsenyys ja liitto liittyy pikemminkin koulutusklinjaan kuin satunnaisiin töihin. Et kai ajatellut liittyä PAMiin, jos teet viikonloppuduunia hampurilasravintolassa?

      Jos kuitenkin kyseessä on tulevan työn suuntautuminen uudelle alalle, niin se on eri asia. Silloinkaan ei tarvitse hötkyillä koska ainakin minun aikanani opiskelijoita ei värvätty kovin aggressiivisesti.

    • Etukuormain

      En ole opiskelija.

      • TolloTopias

        Miksi sitä liittoa yleensä pitää vaihtaa? Onko kyseessä, että edellinen ei ole SAK:lainen liitto ja siksi on halua vaihtaa liittoa, vai miksi.

        Kuten jo edellä todettiin, pelkän lyhyt kestoisen työsuhteen takia ei ole tarvetta vaihtaa liittoa toiseen. Asia on sitten eri jos työsuhde on pidempi aikainen, ja silloin kannataa vaihtaa siihen liittoon millä on luottamusmies työpaikalla. Pelkän ammattinimikkeen mukaan sitä liittoa ei valita, joku trukkikuski ei liity akt:hen sen takia, että oma ammattinimike sattuu muistuttamaan kyseisen liiton aloja.


      • Etukuormain

        Tähtään kesätyön myötä alan vaihtoon ja ajan mittaan vakituiseen työhön paperi- ja kartonkiteollisuudessa. Se ei taas ole puuliiton sopimusala. Tämän vuoksi liittoa on syytä vaihtaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Puuliitto


      • TolloTopias
        Etukuormain kirjoitti:

        Tähtään kesätyön myötä alan vaihtoon ja ajan mittaan vakituiseen työhön paperi- ja kartonkiteollisuudessa. Se ei taas ole puuliiton sopimusala. Tämän vuoksi liittoa on syytä vaihtaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Puuliitto

        Jos suunnitelmissa on ammatin vaihto, niin se uusi liitto kannatta vaihtaa siihen liittoon joka sopii oman TES:n, eli jos on duunarina ja paperiliitto sopii TES:n kannattaa liittyä paperiliittoon. Liittyminen johonkin muuhun liittoon ei ole kannattavaa, koska toinen liitto ei tunne niitä käytettävän TES:n kiemuroita samallatavalla kuin sen sopinut liitto.


    • Pienimmänriesantie

      Suomen perustuslaissa on yhdistymisvapaus, jonka perusteella saat valita mitä vaan tai olla ilmen yhdistystä.

      VITSI, VITSI ei sellaista vapautta ole olemassa :D

      Käytännössä sinä joudut valitsemaan sen liiton, mihin sinua eniten painostetaan. Jos et tee niin, sinut savusteaan pois työpaikasta esimerkiksi niin, että muut kieltäytyvät tekemästä työtä kanssasi.

      Et kai oikeasti kuvitellut, että sinulla olisi mitään oikeuksia tehtaan sisällä?
      Tee, mitä käsketään ja maksa, mitä pyydetään, niin saat pitää työpäaikkasi.

      Kirkollekin pitä maksaa kymmnykset miksei sitten liitolle? Jollainhan senkin porukan, joka sinulta kuppaa rahaa pitää elää.

      • Etukuormain

        No, siinä pääsi palstalainen purkamaan mieltään, mutta aiheeseen se liittyi vain sivuten. Eikä minun kysymystäni oltu tietenkään ymmärretty lainkaan.

        Mutta onhan täällä toki vielä paljon sekavampiakin tapauksia kirjoittelemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe