Muutokset parisuhteessa

jkuio

Niin aluksi elämä yleensä sujuu, eletään niin monipuolista elämää ja se todellinen luonne ei oikein tule niin esiin.
Kuitenkin ajan myötä olen huomannut, että miehelleni ainakin ovat hänen kotinsa tavat tulleet entistä voimakkaammin mukaan meidän elämäänne.
Hänen kotinsa tavat olivat varsin toisenlaiset kuin omani, vaikka emme niin kovin erilaisista oloista olekaan. Hänen mielestään meidän muun perheen pitäisi elää aina tämän hänen maailmansa mukaan, hän ei osaa oikein huomata maailman muuttumista. Ihan hyvä ihminen, mutta vaatii elämään tuossa menneessä ajassa.
Hän eli lapsuutensa hyvin köyhissä oloissa ja ilmeisesti ruokakin on ollut aika vähissä, eikä ole lapsena juuri saanut mitään. Nyt sitten on aivan hurjana ostamassa, jäätelöä, limppoja, alkoholia ei onneksi käytä, eikä tupakoi. On vähän sellaista hullua näyttämisen halua, että hän pärjää. En vain tiedä kenelle pitää näyttää.
Siisteyskäsitys rapistuu vanhetessa, huomaan senkin olevan perintötekijä hänellä samoin sellainen kontrollointi, kulkee perässä valoja sammuttamassa ja monta muuta tällaista pientä tapaa, jotka välillä kyllä ärsyttävät.
Jos asioista jotain yrittää keskustella , kokee kaiken hänen alistamisekseen, mutta ei todellakaan näe itse toimiaan. Nuorempana oli kuuntelevampi ja joustavampi, siistimpi. Nyt on varsin jääräpäinen ja itsekeskeinen. Ei osaa edes perunoita keittää, mutta kova on toisia opastamaan ja sanomaan.

Kyllä olen itsekin miettinyt, mitä itse on perinyt noin voimakkaasti, tosin olen yrittänyt elää ajan mukana ja hyväksyä muutoksia. Uskon keskustelun voimaan, jossa jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja siinä sitten yhdessä keskustelleen löytyy se sopiva vastaus asioihin. Tiedän olevani vajaa tiedoiltani ja opin kaiken aikaa lisää .
En ole häntä jättämässä, kirjoittelin vain, että ihminen muuttuu ja lapsuuskodin toimilla ja oloilla on varsin suuri merkitys loppupeleissä ihmisten elämässä.
Varmasti monissa kodeissa aiheuttaa suuriakin ristiriitoja. Itse ehdin aika hyvin nähdä hänenkin kotinsa ajatusmaailman, joten ehkä ymmärrän asian paremmin.
Toisinaan kyllä harmittaa, miksi eo voi elää tätä päivää.

5

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KasvammeIhmisinä

      Enpä tiedä onko kyse aikuisella miehellä enää esiin nousevasta lapsuuskodin mallista. Kyllä se minusta enempi menee niin, että mitä kauemmin omaa elämää elää, sitä selkeämmin omat henkilökohtaiset tavat, mieltymykset ja persoonallisuus tulevat esiin. Toiset muuttuvat itsekeskeisimmiksi, arvosteleviksi ja näköalattomammiksi, toiset kehittyvät persoonaltaan huomioivammiksi, arvostaviksi ja joustavammiksi.

      Keskustelu ei oikein tahdo onnistua ensimmäisen persoonatyypin kanssa, hän kokee lähestymisen negatiivisena, pyrkimyksenä vaikutaa hänen omaan tahtoonsa, jopa alistamisena.
      Toisen persoonatyypin kanssa taas keskustelu on vastavuoroista ja kuuntelevaa, nähdään omia ja toisen jäykkiä ajatusmalleja ja koitetaan niissä kehittyä, arvostetaan toista.

      Pikkuasioissa kuten valojen sammuttelussa tai ostoskäyttäytymisessä tuo muutos nyt ei paljoa haittaa. Mutta isommissa asioissa, vanhemmuudessa, seksuaalisuudessa, parisuhteen syventämisessä ja yhteen hiileen puhaltamisessa voi kyllä sitten kolahtaa jo ja kovaakin.

    • "... samoin sellainen kontrollointi, kulkee perässä valoja sammuttamassa"

      Eikö sinua itseäsi ärsytä se, että joka huoneessa on "juhlavalaistus päällä" vaikka et itse ole paikalla? Ehkä miestäsi se valaistus ärsyttää.

      Ehdota miehellesi liiketunnistimilla olevan valaistusautomatiikan asentamista huoneisiin. Aina kun menee huoneisiin, valot alkavat loistaa ja kun huoneista poistuu, ne himmenevät. Eipä tarvitse miehesikään enää seurata sinun perässäsi sammuttamassa valoja. Ja sinua itseäsi ei se toiminta enää ärsytä.

    • pitkässäliitossamyös

      Sinä valitat täällä miehestäsi, miehesi kulkee sinun perässäsi kotona ja ärsyyntyy, tasoissa olette :).

      Mitä noihin valoihin tulee, meillä pieneni sähkölaskut 50-60% siinä vaiheessa kun lapset muuttivat pois kotoa. Muksujen asuessa kotona vessassa, eteisessä, niitten omissa huoneissa paloivat valot kaiket päivät vaikka päivisin kotona oli vain kissa. Mukulat eivät oppineet millään sammuttamaan valoja perässään, kännykän laturit makasivat pistorasiassa kiinni vaikkei toisessa päässä ollut mitään jne.
      Hyvinpä näkyvät osaavat sammutella valot nyt kun itse maksavat sähkölaskunsa :).

    • PikkumaisuuttaTaiMuuta

      Minusta ap ei tarkoittanut et takerrutaan johonki valoihin, vaan et kokee et mies on muuttunut jotenkin pienissäkin asioissa. Itsekeskeinen, jääräpäinen eikä halua keskustella hän kirjoitti.
      Mä kysyisin onko parisuhde kunnossa oikeasti, onko jotain syvemmällä kämmällään vai onko narinaa turhasta?

    • sivuhuomautus

      "Hänen mielestään meidän muun perheen pitäisi elää aina tämän hänen maailmansa mukaan"

      "Nuorempana oli kuuntelevampi ja joustavampi, siistimpi. Nyt on varsin jääräpäinen ja itsekeskeinen. Ei osaa edes perunoita keittää, mutta kova on toisia opastamaan ja sanomaan. "

      Tuollainenhan ei kuulu kenenkään luonteeseen eikä lapsuuden kodin toimintatapoihin, vaan viittaa mm. epäterveeseen narsismiin ja muihin persoonallisuuden häiriöihin. Jos pystyt puhumalla vaikuttamaan mieheen, oikein fine, mutta epäilen, ettei miehellä ole mitään halua muuttaa hänen toimintaansa, vaan jatkaa määräämistä ja komentelua "kyllä MINÄ tiedän" -tyyliin. Sitä vahvistaa myös tämä "Jos asioista jotain yrittää keskustella , kokee kaiken hänen alistamisekseen, mutta ei todellakaan näe itse toimiaan. " Ennen pitkään tuollainen käytös vaikuttaa syvästi häiritsevästi niin perheen sisällä, sinuun, lapsiin (aikuisiinkin). Samoin myös perheen kaikissa ihmissuhteissa tuollainen käytös on haitallista ja aiheuttaa kiusallisia tilanteita. Lopulta sitten huomaa mikä on se pohjimmainen asia mikä mättää. Se on molemmin puoleinen arvostus. Ihminen, joka käyttäytyy noin ei arvosta ketään. Eikä kukaan tervejärkinen ihminen pysty arvostamaan ihmistä, joka ei ota kumppania huomioon eikä arvosta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe