Mistä Raamatun erehtymättömyys -tulkinta...

osterivinokas

on peräisin?

Raamattu kun kertoo ensisijaisesti ihmisten henkilökohtaisesta jumalasuhteesta niin eikö silloin ole tärkeintä erottaa jumalallinen inhimillisestä ja ikuinen ajallisesta myös Raamatun suhteen?

Puhumattakaan Herran voidelluista.

Eihän sienestäessäkään kerätä kaikkea sieneksi tunnistettavaa mukaan vaan kyse on tietoa, taitoa ja kokemusta vaativasta toiminnasta. Pelkkä rakkaus sieniruokiin ei vielä tee kenestäkään luotettavaa ja asiantuntevaa sienestäjää.

176

1165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja.vastaus

      Lähinnä Jeesukselta ...

      Joh. 17:17

      Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.

      • osterivinokas

        Eihän tuossa sanota, että Sanasi on koko totuus, saati määritellä tarkemmin mitä totuus tuossa yhteydessä tarkoittaa. Tuossa ei oikeastaan sanota vielä yhtään mitään eikä Raamattua pidä muutenkaan hajottaa osiin. Kyse on kokonaisilmoituksesta ja se on aina enemmän kuin osiensa summa. Se on myös se osuus, joka vaatii itsenäistä ja oma-aloitteista / aktiivista ymmärtämistä. Ajatustyötä.


      • hyvin.on.sanottu
        osterivinokas kirjoitti:

        Eihän tuossa sanota, että Sanasi on koko totuus, saati määritellä tarkemmin mitä totuus tuossa yhteydessä tarkoittaa. Tuossa ei oikeastaan sanota vielä yhtään mitään eikä Raamattua pidä muutenkaan hajottaa osiin. Kyse on kokonaisilmoituksesta ja se on aina enemmän kuin osiensa summa. Se on myös se osuus, joka vaatii itsenäistä ja oma-aloitteista / aktiivista ymmärtämistä. Ajatustyötä.

        Siinä sanotaan, että Jumalan Sana on totuus. Tämä riittäköön!


      • hyvin.on.sanottu kirjoitti:

        Siinä sanotaan, että Jumalan Sana on totuus. Tämä riittäköön!

        Ainakaan tuossa kohdassa ei niin sanota.

        Jumalan Sana on kai erotettava muusta Raamatun tekstistä. Raamatussa on niin monenkirjavaa kirjoittelua, että emme voi edes olettaa kaiken olevan totta. Tuskin sekään on totta, että Paavali on tuomitsemassa maailman tai että uskova voi juoda kuolettavaa juomaa. Harkinnanvaraista uskoa.


      • ioioioioioooio
        torre12 kirjoitti:

        Ainakaan tuossa kohdassa ei niin sanota.

        Jumalan Sana on kai erotettava muusta Raamatun tekstistä. Raamatussa on niin monenkirjavaa kirjoittelua, että emme voi edes olettaa kaiken olevan totta. Tuskin sekään on totta, että Paavali on tuomitsemassa maailman tai että uskova voi juoda kuolettavaa juomaa. Harkinnanvaraista uskoa.

        Ymmärrys tulee siitä, että Sana =Jeesus

        Raamatusta voi lukea:
        Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        Hän oli alussa Jumalan tykönä.

        ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.

        Ja vielä:
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Ja vielä Jeesus sanoo:
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
        Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
        Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.


      • ioioioioioooio kirjoitti:

        Ymmärrys tulee siitä, että Sana =Jeesus

        Raamatusta voi lukea:
        Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        Hän oli alussa Jumalan tykönä.

        ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.

        Ja vielä:
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Ja vielä Jeesus sanoo:
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
        Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
        Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

        No Raamatusta ja Koraanista voi lukea mitä tahansa. On kunkin oma asia mitä pitää totena.

        Jeesusta kun tutkii tarkemmin, päätyy muinaisiin Egyptin Horus-jumaliin. Lukeminen kannattaa aina, sekä oikean tiedon löytäminen.


      • Pelastettu
        ioioioioioooio kirjoitti:

        Ymmärrys tulee siitä, että Sana =Jeesus

        Raamatusta voi lukea:
        Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        Hän oli alussa Jumalan tykönä.

        ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.

        Ja vielä:
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Ja vielä Jeesus sanoo:
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
        Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
        Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

        Ei todellakaan tule mitään oikeaa ymmärrystä siitä, että mainitsee sanan Jeesus ja
        samalla kiertää Jeesuksen sanomat.
        Vaikka sanoo uskovansa Jeesukseen se ei ketään pelasta, eikä kenellekään anna oikeaa ymmärrystä.

        Jeesus sanoo:"Profeetoissa on kirjoitettuna: `Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi`. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni."

        Ei siis ihmisten "opiskelut" johdata yhtäkään ihmistä oikeaan ymmärrykseen.


    • :-D Kaikkea sitä kuulee kun vanhaksi elää! Edes arvoisa arkkipiispamme ei perustele Raamatun inhimillisyyttä ja liberalismia näin.

      Me olemme aina puolustaneet Raamatun erehtymättömyyttä ja jumalallista alkuperää ainoastaan Raamatusta nouseville argumenteilla. Tätä on sitten sanottu "kehäpäätelmäksi" mutta kyse on USKON asiasta, -ei kehäpäätelmästä.

      Sitten on kieltämättä suorastaan hauskaa kuulla että perustelu Raamatun inhimillisyydelle nousee siitä "kun sieniäkin on niin monenlaisia"...

      Jos joku, niin tämä on Raamatun ulkopuolelta nouseva ja varsin koominen perustelu!


      Mutta kyllä sienimetsässä ilman muuta voi oppiamonenlaista hyödyllistäkin vaikkei tämä nyt aivan teologisesti perustellulta argumentilta vaikutakaan...

      ;-)

      • osterivinokas

        Onko kyse siis siitä, että perustaa elämän- ja kuoleman kysymykset uskon varaan? Jos siis uskon, että myrkkysieni on myrkytön niin muuttaako usko sen vaarattomaksi?

        Aloituksen sieniesimerkin tarkoitus oli havainnollistaa miten samat päätelmät, joita teologian piirissä on totuttu pitämään tavanomaisina tai johdonmukaisina, muuttuvat järjettömiksi heti kun niitä sovelletaan käytännön elämään kuten tosiasiassa kuitenkin aina tapahtuu. Vaikka miten hurskaana tosiuskovana itseään pitää niin samaa elämää tässä fyysisessä todellisuudessa joutuu elämään kuin kaikki muutkin.

        Kyllä uskon on kestettävä todellisuuden koetteluissa ja siinä sitä vasta koetellaan. Ei ihme, että jotkut reagoivat ristiriitaan sulkemalla todellisuuden kokonaan pois.


      • "Tätä on sitten sanottu "kehäpäätelmäksi" mutta kyse on USKON asiasta, -ei kehäpäätelmästä."

        Nimitä miksi haluat, mutta Raamatun puolustaminen Raamatulla ON kehäpäätelmä.


      • ei.estoa
        Naturalisti kirjoitti:

        "Tätä on sitten sanottu "kehäpäätelmäksi" mutta kyse on USKON asiasta, -ei kehäpäätelmästä."

        Nimitä miksi haluat, mutta Raamatun puolustaminen Raamatulla ON kehäpäätelmä.

        Mutta tuo ei estä sitä, että Jumalan Sana on totuus.


      • ei.estoa kirjoitti:

        Mutta tuo ei estä sitä, että Jumalan Sana on totuus.

        No eeeei tietenkään. Mutta ei myöskään ole mitään edellytystä että tuo totuus löytyy nimenomaan Raamatusta. Miksi ei Koraanista? Koraaniakin voi puolustaa Koraanilla. Tai Bhagavadgitaa Bhagavadgitalla. Kalevalaa Kalevalalla. Kaikissa näissä ja lukemattomissa muissa tapauksissa päädymme täsmälleen samaan totuusarvoon kuin Raamatun puolustamisella Raamatulla.


      • osterivinokas kirjoitti:

        Onko kyse siis siitä, että perustaa elämän- ja kuoleman kysymykset uskon varaan? Jos siis uskon, että myrkkysieni on myrkytön niin muuttaako usko sen vaarattomaksi?

        Aloituksen sieniesimerkin tarkoitus oli havainnollistaa miten samat päätelmät, joita teologian piirissä on totuttu pitämään tavanomaisina tai johdonmukaisina, muuttuvat järjettömiksi heti kun niitä sovelletaan käytännön elämään kuten tosiasiassa kuitenkin aina tapahtuu. Vaikka miten hurskaana tosiuskovana itseään pitää niin samaa elämää tässä fyysisessä todellisuudessa joutuu elämään kuin kaikki muutkin.

        Kyllä uskon on kestettävä todellisuuden koetteluissa ja siinä sitä vasta koetellaan. Ei ihme, että jotkut reagoivat ristiriitaan sulkemalla todellisuuden kokonaan pois.

        " Vaikka miten hurskaana tosiuskovana itseään pitää niin samaa elämää tässä fyysisessä todellisuudessa joutuu elämään kuin kaikki muutkin."

        Ja kaikki samat määreet koskevat heitä. Olemme ihmisiä emmekä mitään pikkujumalia.


    • osterivinokas

      Entä mitä mieltä tästä?

      "Suomen Gallupin vuonna 2004 tekemän tutkimuksen mukaan Jeesusta henkilökohtaisena vapahtajanaan pitävistä 29 % sanoi uskovansa Raamatun kirjaimelliseen ilmoitukseen."

      https://www.apowiki.fi/wiki/Sanainspiraatio-oppi

    • osterivinokas

      "Sanainspiraatiolla tarkoitetaan siis Pyhän Hengen yliluonnollista vaikutusta Raamatun kirjoittajiin, jonka seurauksena kirjoittajien sanoista tulee Jumalan sanoja ja siksi myös täysin totuudenmukaisia."

      Tämä pätee selvästi nimimerkki usko.vaiseen, joka kuvittelee, että kaikki hänen sanomisensa muuttuvat Jumalan tosiksi sanoiksi Pyhän Hengen yliluonnollisesta vaikutuksesta. :D

      Voi näitä nykyajan uusapostoleja!

    • muutama-kommentti

      No raamatun osaltahan on aika monta koulukuntaa.

      Jotkut tyypithän ottavat kaiken ihan kirjaimellisesti ja pitävät jokaista lausetta lähtöisin suoraan jumalalta.

      Sitten tavanomaisempaa on tulkita raamattua. Mitä mikin lause tarkoittaa? Missä asiayhteydessä se on kirjoitettu? Minkälainen ihminen tekstin kirjoitti? Minä aikakautena hän sen kirjoitti? ja niin edelleen. Monet tekstithän ovat hyvin runollisia ja vertauskuvallisia. Sehän on lopulta tulkintakysymys, missä voidaan hyödyntää historiallista metodia, yhtälailla kuin kielellisiä metodeita ja tietysti systeemaattista metodia jne.

      Tässä kohta monet myös ajattelevat, että tietyt raamatun teksti ovat "pyhempiä" kuin toiset. Joidenkin tekstien pyhyysarvohan on tosi kyseenalainen. Siitä kertoo jo se, että katollisilla, ortodokseilla ja luterilaisilla on hieman eri pituiset raamatut. Puhumattakaan näistä kaikenlaista herätysliikkeistä ja muista.

      Siellähän on siis semmoista ainestakin, jonka pyhyydestä voidaan olla montaa mieltä. Raamatun koostamisen historia on myös varsin poliittinen. Esim. lopullisesta raamatustahan jätettiin paljon tekstejä pois, mitkä eivät istuneet siihen kuvaan, mitä katollinen kirkko halusi pitää yllä esimerkiksi Mariasta ja Jeesuksesta... Aiheesta löytyy paljon tietoa.

      Voidaan myös lähteä pitkälti siitä, että raamattu on se, miten eri aikoina eläneet ihmiset ovat kokeneet uskonnollisuutensa. Valtakäsityshän on, että monetkaan kirjoittajat eivät ole saaneet tekstejä suoraan ylempää, vaan enempi inspiroituneet kirjoittamaan tietyistä asioista. Kun raamattu on ihmisten kirjoittama, ei se voi olla erehtymätön.

      Tietysti tietyt perusasiat on pakko ottaa totena, jotta uskonto ylipäänsä toimisi, mutta jos raamattua luetaan kriittisesti, niin sen voi ajatella enemmänkin uskonnollis-filosofisena kirjana ja elämänohjeina hyvän elämän puolesta.

      • "Tietysti tietyt perusasiat on pakko ottaa totena, jotta uskonto ylipäänsä toimisi, mutta jos raamattua luetaan kriittisesti, niin sen voi ajatella enemmänkin uskonnollis-filosofisena kirjana ja elämänohjeina hyvän elämän puolesta."


        >>> Mutta jos lähdetään ottamaan Raamatun ulkopuolelta kriteereitä esim. sille mikä osa raamatusta on otettava Jumalan sanana, niin joudutaan pian kestämättömään tilanteeseen:

        Toinen esim. perustelee kanataansa sienillä, mutta toinen on eri mieltä ja perustelee kantaansa historiallis-kriittisellä metodilla. Kumpaako on uskottava? Kysymys on vakava sillä kyse ei ole vähemmästä kuin siitä mikä osa on Jumalan sanaa ja mikä ei!

        Jos nyt edes ylipäätään uskotaan Jumalan olevan niin kysymys on tärkeä, jopa elintörkeä sillä onhan ensiarvoisen tärkeää saada siinä taoauksessa tietää mitä Jumala tahtoo sanoa? Sitten jos Jumalaan ei uskota, mitäpä millään on väliä... mutta nyt siis oletetaan että uskotaan.

        Jos onkin kohtuullisen helppoa valita kumpiko vaikuttaisi luotettavammalta: sieniteologia vaiko historiallis-kriittinen teologia niin mennäänpä vähän syvemmälle:

        Entä jos noudatetaan historiallis-kriittistä metdia ja käy kuten oikeastikin käy että Räisänen sanoo samasta asiasta eri tavalla kuin vaikkapa Riekkinen; -kumpaako uskoa? Tehdäänkö valinta pelkän mutun perusteella vai painotetaanko oppiarvoa? vai olisiko työkekemuksen määrä sittenkin luotettavampi kun pitää päättää mikä on Jumalan sanaa ja mikä ei?

        Kaikkihan tietävät että jopa historiallis-kriittisen puolueen sisällä hajonta mnoon niin suurta että jos päätettäisiin kuulla kaikkia "asiantuntijoita", koko raamattu olisi hylättävä sillä ei yhtään kohtaa jää ilman väitettä etteikö se olisi hyljättävä pelkkänä ihmisten sanana tai "hyvänä elämänohjeena"

        Näin on siis tultu siihen ettei mitään Jumalansanaa olekaan, välttämättä. Tai ainakaan kukaan ei voi luottaa mihinkään. Mistä voi esim. tietää onko edes evankeliumi Jumalan sanaa? Kyllä löytyy tiedemiehiä jotka Raamatun ulkopuolisin argumentein kiistävät tämänkin.

        Oletetaan nyt siis että vielä halutaan pitää kiinni uskonnosta ja Jumalan olemassaolosta. MIten maallikko voi koskaan olla varma ettei koko Raamattu ole pelkkää ihmisten hourausta.

        osaisiko joku ihan oikeasti yrittää vastata? Eikö tämä Raamatun todistaminen Raamatun ukkopuolisilla argumenteilla johdaklin väistämättä koko Raamatun loogiseen hylkäämiseen?

        Entpä jos sienimies onkin se joka on oikeassa ja kaikki muut väärässä?


      • " Valtakäsityshän on, että monetkaan kirjoittajat eivät ole saaneet tekstejä suoraan ylempää, vaan enempi inspiroituneet kirjoittamaan tietyistä asioista. Kun raamattu on ihmisten kirjoittama, ei se voi olla erehtymätön."

        Jotakuinkin näin. Asioista joista Raamatun kirjoittajat kirjoittavat, on varmasti perustana ollut vavahduttava kokemus. Mutta jokainen aikakausi käyttää sitä kieltä ja ilmaisuja, jotka heille ovat tuttuja. Eikä ihmisen ymmärrys aina edes riitä sanallistamaan kaikkea.


      • johtopäätöstä
        mummomuori kirjoitti:

        " Valtakäsityshän on, että monetkaan kirjoittajat eivät ole saaneet tekstejä suoraan ylempää, vaan enempi inspiroituneet kirjoittamaan tietyistä asioista. Kun raamattu on ihmisten kirjoittama, ei se voi olla erehtymätön."

        Jotakuinkin näin. Asioista joista Raamatun kirjoittajat kirjoittavat, on varmasti perustana ollut vavahduttava kokemus. Mutta jokainen aikakausi käyttää sitä kieltä ja ilmaisuja, jotka heille ovat tuttuja. Eikä ihmisen ymmärrys aina edes riitä sanallistamaan kaikkea.

        " Mutta jokainen aikakausi käyttää sitä kieltä ja ilmaisuja, jotka heille ovat tuttuja. Eikä ihmisen ymmärrys aina edes riitä sanallistamaan kaikkea."

        Eli nykykielellä miehimys ja miesten kanssa makaavat miehet - termit voidaan hyvin kääntää sanalla - homoseksuaali.


      • johtopäätöstä kirjoitti:

        " Mutta jokainen aikakausi käyttää sitä kieltä ja ilmaisuja, jotka heille ovat tuttuja. Eikä ihmisen ymmärrys aina edes riitä sanallistamaan kaikkea."

        Eli nykykielellä miehimys ja miesten kanssa makaavat miehet - termit voidaan hyvin kääntää sanalla - homoseksuaali.

        Mutta ei toki niinkään! Käytä joskus järkeä.

        Ei hetero eikä biseksuaali muutu homoseksuaaliseksi, vaikka makaakin miesten kanssa.


      • muutama-kommentti
        EvLut kirjoitti:

        "Tietysti tietyt perusasiat on pakko ottaa totena, jotta uskonto ylipäänsä toimisi, mutta jos raamattua luetaan kriittisesti, niin sen voi ajatella enemmänkin uskonnollis-filosofisena kirjana ja elämänohjeina hyvän elämän puolesta."


        >>> Mutta jos lähdetään ottamaan Raamatun ulkopuolelta kriteereitä esim. sille mikä osa raamatusta on otettava Jumalan sanana, niin joudutaan pian kestämättömään tilanteeseen:

        Toinen esim. perustelee kanataansa sienillä, mutta toinen on eri mieltä ja perustelee kantaansa historiallis-kriittisellä metodilla. Kumpaako on uskottava? Kysymys on vakava sillä kyse ei ole vähemmästä kuin siitä mikä osa on Jumalan sanaa ja mikä ei!

        Jos nyt edes ylipäätään uskotaan Jumalan olevan niin kysymys on tärkeä, jopa elintörkeä sillä onhan ensiarvoisen tärkeää saada siinä taoauksessa tietää mitä Jumala tahtoo sanoa? Sitten jos Jumalaan ei uskota, mitäpä millään on väliä... mutta nyt siis oletetaan että uskotaan.

        Jos onkin kohtuullisen helppoa valita kumpiko vaikuttaisi luotettavammalta: sieniteologia vaiko historiallis-kriittinen teologia niin mennäänpä vähän syvemmälle:

        Entä jos noudatetaan historiallis-kriittistä metdia ja käy kuten oikeastikin käy että Räisänen sanoo samasta asiasta eri tavalla kuin vaikkapa Riekkinen; -kumpaako uskoa? Tehdäänkö valinta pelkän mutun perusteella vai painotetaanko oppiarvoa? vai olisiko työkekemuksen määrä sittenkin luotettavampi kun pitää päättää mikä on Jumalan sanaa ja mikä ei?

        Kaikkihan tietävät että jopa historiallis-kriittisen puolueen sisällä hajonta mnoon niin suurta että jos päätettäisiin kuulla kaikkia "asiantuntijoita", koko raamattu olisi hylättävä sillä ei yhtään kohtaa jää ilman väitettä etteikö se olisi hyljättävä pelkkänä ihmisten sanana tai "hyvänä elämänohjeena"

        Näin on siis tultu siihen ettei mitään Jumalansanaa olekaan, välttämättä. Tai ainakaan kukaan ei voi luottaa mihinkään. Mistä voi esim. tietää onko edes evankeliumi Jumalan sanaa? Kyllä löytyy tiedemiehiä jotka Raamatun ulkopuolisin argumentein kiistävät tämänkin.

        Oletetaan nyt siis että vielä halutaan pitää kiinni uskonnosta ja Jumalan olemassaolosta. MIten maallikko voi koskaan olla varma ettei koko Raamattu ole pelkkää ihmisten hourausta.

        osaisiko joku ihan oikeasti yrittää vastata? Eikö tämä Raamatun todistaminen Raamatun ukkopuolisilla argumenteilla johdaklin väistämättä koko Raamatun loogiseen hylkäämiseen?

        Entpä jos sienimies onkin se joka on oikeassa ja kaikki muut väärässä?

        Minusta on lähtökohtaisesti hyväksyttävä, että raamattu ei ole täydellinen ja ristiriidaton. On hyväksyttävä, että se on vajaavaisten ihmisten kirjoittama. On myös hyväksyttävä, että se on aikaansa sidottu kirja siinä missä monet muutkin tekstit. On myös hyväksyttävä, että poliittiset kysymykset vaikuttavat aina siellä taustalla. Raamatun koostamiseenkin ne ovat vaikuttaneet.

        Mutta se myös on pitkälti raamatun hienous, että sitä voidaan tutkia ja tulkita myös aikaansa sitoen. Ja että raamatun koostamisprosessiakin voidaan arvioida kriittisesti jälkikäteen. Emme ole mitään muslimeja vaan kristinuskoon kuuluu kritiikin kesto aivan oleellisena osana.

        Toiseksi raamatun ydinviesti esimerkiksi Jeesuksesta on aika selkeä ja ei sitä kukaan kristinuskoa tunnustava varmaan kiellä riippumatta oppisuunnista. Myös monissa raamatun eettisissä ohjeissa piilee ajatonta viisautta. Esimerkkinä kultainen sääntö ja kymmenen käskyä.

        Menettävätkö nämä ydinviestit pyhyytensä, jos todetaan, että raamatussa on myös paljon ristiriitoja?

        Lisäksihän ei kai uskonnon tarvitse olla valmiiksi pureskeltua tavaraa. Eikö uskonnon harjoittaminen ole lopulta jatkuvaa itsetutkiskelua ja epävarmuudessakin elämistä. Hyvän elämän tavoittelua ja oman vajaavaisuutensa hyväksymistä.


      • johtopäätöstä kirjoitti:

        " Mutta jokainen aikakausi käyttää sitä kieltä ja ilmaisuja, jotka heille ovat tuttuja. Eikä ihmisen ymmärrys aina edes riitä sanallistamaan kaikkea."

        Eli nykykielellä miehimys ja miesten kanssa makaavat miehet - termit voidaan hyvin kääntää sanalla - homoseksuaali.

        No, nuo sanat ovat peräisin ajalta, jolloin ei tunnettu homoseksualismia. Kääntäjä ei edes kääntänyt niitä alkuperäisen merkityksen mukaan.


      • muutama-kommentti kirjoitti:

        Minusta on lähtökohtaisesti hyväksyttävä, että raamattu ei ole täydellinen ja ristiriidaton. On hyväksyttävä, että se on vajaavaisten ihmisten kirjoittama. On myös hyväksyttävä, että se on aikaansa sidottu kirja siinä missä monet muutkin tekstit. On myös hyväksyttävä, että poliittiset kysymykset vaikuttavat aina siellä taustalla. Raamatun koostamiseenkin ne ovat vaikuttaneet.

        Mutta se myös on pitkälti raamatun hienous, että sitä voidaan tutkia ja tulkita myös aikaansa sitoen. Ja että raamatun koostamisprosessiakin voidaan arvioida kriittisesti jälkikäteen. Emme ole mitään muslimeja vaan kristinuskoon kuuluu kritiikin kesto aivan oleellisena osana.

        Toiseksi raamatun ydinviesti esimerkiksi Jeesuksesta on aika selkeä ja ei sitä kukaan kristinuskoa tunnustava varmaan kiellä riippumatta oppisuunnista. Myös monissa raamatun eettisissä ohjeissa piilee ajatonta viisautta. Esimerkkinä kultainen sääntö ja kymmenen käskyä.

        Menettävätkö nämä ydinviestit pyhyytensä, jos todetaan, että raamatussa on myös paljon ristiriitoja?

        Lisäksihän ei kai uskonnon tarvitse olla valmiiksi pureskeltua tavaraa. Eikö uskonnon harjoittaminen ole lopulta jatkuvaa itsetutkiskelua ja epävarmuudessakin elämistä. Hyvän elämän tavoittelua ja oman vajaavaisuutensa hyväksymistä.

        "Toiseksi raamatun ydinviesti esimerkiksi Jeesuksesta on aika selkeä ja ei sitä kukaan kristinuskoa tunnustava varmaan kiellä riippumatta oppisuunnista. Myös monissa raamatun eettisissä ohjeissa piilee ajatonta viisautta."

        Ydin eli sanoma on se tärkein, ei se miten se on aikoiaan ylös kirjoitettu.


      • muutama-kommentti kirjoitti:

        Minusta on lähtökohtaisesti hyväksyttävä, että raamattu ei ole täydellinen ja ristiriidaton. On hyväksyttävä, että se on vajaavaisten ihmisten kirjoittama. On myös hyväksyttävä, että se on aikaansa sidottu kirja siinä missä monet muutkin tekstit. On myös hyväksyttävä, että poliittiset kysymykset vaikuttavat aina siellä taustalla. Raamatun koostamiseenkin ne ovat vaikuttaneet.

        Mutta se myös on pitkälti raamatun hienous, että sitä voidaan tutkia ja tulkita myös aikaansa sitoen. Ja että raamatun koostamisprosessiakin voidaan arvioida kriittisesti jälkikäteen. Emme ole mitään muslimeja vaan kristinuskoon kuuluu kritiikin kesto aivan oleellisena osana.

        Toiseksi raamatun ydinviesti esimerkiksi Jeesuksesta on aika selkeä ja ei sitä kukaan kristinuskoa tunnustava varmaan kiellä riippumatta oppisuunnista. Myös monissa raamatun eettisissä ohjeissa piilee ajatonta viisautta. Esimerkkinä kultainen sääntö ja kymmenen käskyä.

        Menettävätkö nämä ydinviestit pyhyytensä, jos todetaan, että raamatussa on myös paljon ristiriitoja?

        Lisäksihän ei kai uskonnon tarvitse olla valmiiksi pureskeltua tavaraa. Eikö uskonnon harjoittaminen ole lopulta jatkuvaa itsetutkiskelua ja epävarmuudessakin elämistä. Hyvän elämän tavoittelua ja oman vajaavaisuutensa hyväksymistä.

        Hei, nimim. muutama-kommentti.

        Olen kanssasi samaa mieltä. Olisi aika erikoista, että jos Raamatun tekstistä ei voitaisi keskustella ja tulkita sitä. Onhan se meidän ihmisten kirjoittama ja kuten sanoitat aikaansa sidottu. Sen syntyyn ovat vaikuttaneet sen aikaiset yhteiskunnalliset olot, vallanpitäjät ja erityisesti myös kirjoittajien omat motiivit. Ja silti Raamatun tekstien syntyyn on vaikuttanut Pyhä Henki ja se on pyhä kirja, mutta samalla kertaa niin inhimillinen.

        Merja-pappi


      • yks.mummo.vaan
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei, nimim. muutama-kommentti.

        Olen kanssasi samaa mieltä. Olisi aika erikoista, että jos Raamatun tekstistä ei voitaisi keskustella ja tulkita sitä. Onhan se meidän ihmisten kirjoittama ja kuten sanoitat aikaansa sidottu. Sen syntyyn ovat vaikuttaneet sen aikaiset yhteiskunnalliset olot, vallanpitäjät ja erityisesti myös kirjoittajien omat motiivit. Ja silti Raamatun tekstien syntyyn on vaikuttanut Pyhä Henki ja se on pyhä kirja, mutta samalla kertaa niin inhimillinen.

        Merja-pappi

        Juuri näin!


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei, nimim. muutama-kommentti.

        Olen kanssasi samaa mieltä. Olisi aika erikoista, että jos Raamatun tekstistä ei voitaisi keskustella ja tulkita sitä. Onhan se meidän ihmisten kirjoittama ja kuten sanoitat aikaansa sidottu. Sen syntyyn ovat vaikuttaneet sen aikaiset yhteiskunnalliset olot, vallanpitäjät ja erityisesti myös kirjoittajien omat motiivit. Ja silti Raamatun tekstien syntyyn on vaikuttanut Pyhä Henki ja se on pyhä kirja, mutta samalla kertaa niin inhimillinen.

        Merja-pappi

        Hyvin tiivistetty!


    • OtemporaOmores

      Fundamentalisteilta:

      "Fundamentalistinen raamattukäsitys. Uskonpuhdistuksen jälkeen 1600-luvulla varsin yleinen näkemys oli ns. sanainspiraatio-oppi, jonka mukaan koko Raamattu on sana sanalta Jumalan sanelema kirja. Kirjoittajat ovat aikanaan toimineet Jumalan sanojen mekaanisina kirjureina. Näkemyksessä kiistetään Raamatun inhimillinen värittyneisyys. Näkemykseen liittyi hyvin kirjaimellinen tulkinta teksteistä. Asiat ovat juuri niin kuin Raamattu sanoo, esim. maailma on luotu kuudessa päivässä. Raamattu on erehtymätön ja ristiriidaton kirja. Jos ristiriitoja ilmenee, ne selitetään pois. Tällaisella raamattunäkemyksellä on yhä kannatusta ja sitä kutsutaan fundamentalistiseksi tai äärikonservatiiviseksi raamattukäsitykseksi.

      Yleensä fundamentalistikin tulkitsee jotkut Raamatun kohdat sitovammaksi kuin toiset. Esimerkiksi juuri kukaan ei noudata VT:n ruokasäännöksiä kirjaimellisesti. Näkemyksen suurin ongelma on se, että Raamattu tosiasiassa sisältää ristiriitaisia kohtia (esim. erilaiset luomiskertomukset 1. Moos. 1:1-2:4 ja 1. Moos. 2:4-25, avioero Mark. 10:1-12 ja Matt. 19:9 tai väkivallan oikeutus Matt. 26:52 ja Room. 13:14) Monet raamatuntekstit ovat aikaansa sidottuja (esim. naisen aseman kuvaukset tai usko riivaajiin) eikä kaikkea voi ongelmitta soveltaa nykypäivänä."

      http://www.kolumbus.fi/juha.seppanen/ue1/609.html

      • näin.se.menee

        "Yleensä fundamentalistikin tulkitsee jotkut Raamatun kohdat sitovammaksi kuin toiset."

        Fundamentalisti ei tulkitse ollenkaan. Kaikki Jumalan Sana on yhtä arvokasta meille ihmsille ojennukseksi ja opetukseksi.


      • näin.se.menee

        "Esimerkiksi juuri kukaan ei noudata VT:n ruokasäännöksiä kirjaimellisesti. "

        Missä joku fundamentalisti on kieltänyt etteivätkö nuo vanhan liiton säädökset ole myös Jumalan Sanaa.

        Ei se, että joku ei noudata Raamatun Sanaa, todista, että ko. jae ei olisi Jumalan Sanaa. Ei ihminen määrää millään teoillaan tai tekemättä jättämillään, mikä on Jumalan Sanaa ja mikä ei ole! Tämän määrää Jumala.


      • näin.se.menee kirjoitti:

        "Esimerkiksi juuri kukaan ei noudata VT:n ruokasäännöksiä kirjaimellisesti. "

        Missä joku fundamentalisti on kieltänyt etteivätkö nuo vanhan liiton säädökset ole myös Jumalan Sanaa.

        Ei se, että joku ei noudata Raamatun Sanaa, todista, että ko. jae ei olisi Jumalan Sanaa. Ei ihminen määrää millään teoillaan tai tekemättä jättämillään, mikä on Jumalan Sanaa ja mikä ei ole! Tämän määrää Jumala.

        No, VT osoittaa mikä kohtalo on niillä, jotka eivät tee mitä Jumala on käskenyt Sanassaan. Siitä ei pääsyyt sillä. että pitää kaikkea "yhtä arvokkaana". Nythän kukan ei noudata Jumalan Sanaa juuri lainkaan.

        Mitä siitä määrää Jumala?


      • näin.se.menee kirjoitti:

        "Yleensä fundamentalistikin tulkitsee jotkut Raamatun kohdat sitovammaksi kuin toiset."

        Fundamentalisti ei tulkitse ollenkaan. Kaikki Jumalan Sana on yhtä arvokasta meille ihmsille ojennukseksi ja opetukseksi.

        "Fundamentalisti ei tulkitse ollenkaan. Kaikki Jumalan Sana on yhtä arvokasta meille ihmsille ojennukseksi ja opetukseksi."

        Tämä on itsepintainen väite, joka vain kertoo ettei ymmärretä sitä, miten me tulkitsemme aivan kaiken mitä havannoimme. Kun riittävän monella on samasuuntainen tulkinta, se riittää myös kertomaan, mikä on totta ja mikä ei.


      • motivate
        mummomuori kirjoitti:

        "Fundamentalisti ei tulkitse ollenkaan. Kaikki Jumalan Sana on yhtä arvokasta meille ihmsille ojennukseksi ja opetukseksi."

        Tämä on itsepintainen väite, joka vain kertoo ettei ymmärretä sitä, miten me tulkitsemme aivan kaiken mitä havannoimme. Kun riittävän monella on samasuuntainen tulkinta, se riittää myös kertomaan, mikä on totta ja mikä ei.

        Jumalan Sanaa ei kuitenkaan tule tulkita, koska tulkitessa ihminen ottaa sen vallan. Ja kaikkinainen valta kuuluu vain Jumalalle.


      • motivate kirjoitti:

        Jumalan Sanaa ei kuitenkaan tule tulkita, koska tulkitessa ihminen ottaa sen vallan. Ja kaikkinainen valta kuuluu vain Jumalalle.

        Hirveän paljon kuitenkin tulkitaan. Mm. Jeesuksen sanojen toteuttaminen on tulkittu "Herran kiusaamiseksi".


      • motivate kirjoitti:

        Jumalan Sanaa ei kuitenkaan tule tulkita, koska tulkitessa ihminen ottaa sen vallan. Ja kaikkinainen valta kuuluu vain Jumalalle.

        Ikävä kyllä sinä vain joudut lukemaan tekstiä ja tulkitsemaan sen aivoissasi ja joudut jopa ensin opettelemaan sanojen sisällöt, ennen kuin saat mitään kokonaista käsitystä aikaan.


      • yks.mummo.vaan
        mummomuori kirjoitti:

        "Fundamentalisti ei tulkitse ollenkaan. Kaikki Jumalan Sana on yhtä arvokasta meille ihmsille ojennukseksi ja opetukseksi."

        Tämä on itsepintainen väite, joka vain kertoo ettei ymmärretä sitä, miten me tulkitsemme aivan kaiken mitä havannoimme. Kun riittävän monella on samasuuntainen tulkinta, se riittää myös kertomaan, mikä on totta ja mikä ei.

        "Kun riittävän monella on samasuuntainen tulkinta, se riittää myös kertomaan, mikä on totta ja mikä ei."

        Noinhan se käytännössä menee. Vaikka tulkinnat vaihtelevat, niin ihmisten on tehtävä yhteistyötä parhaan mahdollisen eli totuudenmukaisimman lopputuloksen saavuttamiseksi. Sama metodi pätee yleensä minkä tahansa tutkimuksen tekemiseen. Kyse on monivaiheisesta prosessista, joka edellyttää kykyä kriittiseen, kyseenalaistavaan ja koettelevaan ajatteluun. Pelkkien tuntemusten varassa ei esim. pitkälle päästä vaikka ne miten varmoilta tuntuisivat. Jos on esim. tarkoitus suunnistaa vieraassa maastossa johonkin tiettyyn pisteeseen, oikeaan päämäärään pääsemiseksi ei riitä se, että johonkin tiettyyn suuntaan vain tuntuu oikealta mennä. Tarvitaan kartta eikä sekään vielä riitä ellei osata välillä pysähtyä ja tarkistaa, että mennään oikeaan suuntaan ts. ymmärtää mikä sen koko kartan ja suunnistamiseen tarvittavien välineiden idea on.

        Kuinka moni tositilanteessa olis valmis eksyksiin jouduttuaan valmis seuraamaan sitä tyyppiä, joka vain vakuuttavimmin ilmoittaa, että vain minä tiedän oikean reitin, seuratkaa minua tyyliin Donald Trump?


      • yks.mummo.vaan kirjoitti:

        "Kun riittävän monella on samasuuntainen tulkinta, se riittää myös kertomaan, mikä on totta ja mikä ei."

        Noinhan se käytännössä menee. Vaikka tulkinnat vaihtelevat, niin ihmisten on tehtävä yhteistyötä parhaan mahdollisen eli totuudenmukaisimman lopputuloksen saavuttamiseksi. Sama metodi pätee yleensä minkä tahansa tutkimuksen tekemiseen. Kyse on monivaiheisesta prosessista, joka edellyttää kykyä kriittiseen, kyseenalaistavaan ja koettelevaan ajatteluun. Pelkkien tuntemusten varassa ei esim. pitkälle päästä vaikka ne miten varmoilta tuntuisivat. Jos on esim. tarkoitus suunnistaa vieraassa maastossa johonkin tiettyyn pisteeseen, oikeaan päämäärään pääsemiseksi ei riitä se, että johonkin tiettyyn suuntaan vain tuntuu oikealta mennä. Tarvitaan kartta eikä sekään vielä riitä ellei osata välillä pysähtyä ja tarkistaa, että mennään oikeaan suuntaan ts. ymmärtää mikä sen koko kartan ja suunnistamiseen tarvittavien välineiden idea on.

        Kuinka moni tositilanteessa olis valmis eksyksiin jouduttuaan valmis seuraamaan sitä tyyppiä, joka vain vakuuttavimmin ilmoittaa, että vain minä tiedän oikean reitin, seuratkaa minua tyyliin Donald Trump?

        "Kyse on monivaiheisesta prosessista, joka edellyttää kykyä kriittiseen, kyseenalaistavaan ja koettelevaan ajatteluun. Pelkkien tuntemusten varassa ei esim. pitkälle päästä...."

        Aivan.


      • motivate kirjoitti:

        Jumalan Sanaa ei kuitenkaan tule tulkita, koska tulkitessa ihminen ottaa sen vallan. Ja kaikkinainen valta kuuluu vain Jumalalle.

        "Jumalan Sanaa ei kuitenkaan tule tulkita, koska tulkitessa ihminen ottaa sen vallan. Ja kaikkinainen valta kuuluu vain Jumalalle. "

        Kovasti palstan "oikeauskoiset" kuitenkin Jumalan Sanaa tulkitsevat.


      • kui2

        Joo, Kyllä Mellerkin aina tulkitsee ohjelmassaan, eli puhuu tulkitsemisesta ja usein he jotka Mellerille soittavat. ;)

        Semmoinen joka sanoo ettei saa tulkita, ei ymmärrä kertakaikkiaan mitä sillä sanalla tarkoitetaan tai sitten ei tahdo..


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Jumalan Sanaa ei kuitenkaan tule tulkita, koska tulkitessa ihminen ottaa sen vallan. Ja kaikkinainen valta kuuluu vain Jumalalle. "

        Kovasti palstan "oikeauskoiset" kuitenkin Jumalan Sanaa tulkitsevat.

        Kyllä ja jopa tulkitsevat toisinaan hyvinkin omintakeisilla tavoilla.


    • Yksinkertaista

      Parhaiten ja konkreettisemmin Jumalan Sanan erehtymättömyys tulee esiin, että se ei ole erehtynyt!

      Sama kuvio miten todistaa, että tietty lakana on valkoinen. Näytetään ihmisille, että konkreettisesti, että ko. lakana on valkoinen väriltään. Yksinkertaista - eikö totta!

      • Raamatussa on mm. kolme erilaista versiota Jeesuksen viimeisistä sanoista. Kolme erehtymättömyyttä?


      • "Parhaiten ja konkreettisemmin Jumalan Sanan erehtymättömyys tulee esiin, että se ei ole erehtynyt!"

        Miten tuo erehtymättömyys tulee esiin? Kuten sage tuossa jo yhden esimerkin laittoi, Raamattu on täynnä ristiriitaisuuksia. Näyttö onvarsin vahva nimenomaan erehtyvyyden puolesta. Esitä todisteet erehtymättömyydestä, jos se on muka yhtä yksinkertaista kuin tuo lakanaesimerkkisi.


      • kui2

        Lakana esimerkki sopii vissiin myös nimim. EvLut :lle? - Mutta ei sienestys esimerkki ;D eheei


      • todistaja
        sage8 kirjoitti:

        Raamatussa on mm. kolme erilaista versiota Jeesuksen viimeisistä sanoista. Kolme erehtymättömyyttä?

        Älä ole typerä. Viimeisiä sanoja voi olla vain yksi! Etkö mitenkään löydä kolmea. Jos löydät niin tuo ne tänne, kaikki kolme!

        PS. Tämä asia muuten nousee esiin noin puolen vuoden välein eri foorumeilla.


      • todistaja kirjoitti:

        Älä ole typerä. Viimeisiä sanoja voi olla vain yksi! Etkö mitenkään löydä kolmea. Jos löydät niin tuo ne tänne, kaikki kolme!

        PS. Tämä asia muuten nousee esiin noin puolen vuoden välein eri foorumeilla.

        UT:ssa on kaiketi viisi eri verisota siitä mitä Jeesus viimeksi sanoi. Kyllä on ollut vaikeaa.


      • todistaja
        torre12 kirjoitti:

        UT:ssa on kaiketi viisi eri verisota siitä mitä Jeesus viimeksi sanoi. Kyllä on ollut vaikeaa.

        Mutta et kuitenkaan onnistu löytämään näitä viittä eri versiota! Jeesuksen viimeisiä sanoja ristillä on vain yksi kappaletta. Olen vastannut tähän haasteeseen kymmeniä kertoja ja joka kerta vänkääjät ovat olleet väärässä.


      • taastätäsamaa

        Mutta,
        Raamatusta puhuessanne, tai paremminkin VT:stä ja UT:sta puhuessanne unohdatte että siinä on kaksi kirjaa, kahden eri uskonnon opusta. Siksi keskustelu voi edetä kuin narua työntäisi.


      • taastätäsamaa kirjoitti:

        Mutta,
        Raamatusta puhuessanne, tai paremminkin VT:stä ja UT:sta puhuessanne unohdatte että siinä on kaksi kirjaa, kahden eri uskonnon opusta. Siksi keskustelu voi edetä kuin narua työntäisi.

        Kyllä siinä on useampi kirja. Tyyleiltään ja ajatuksiltaan erilaisia. Yksittäiset kirjatkin on eri lähteitä käyttäen kasattu, joten kirjojen sisäistäkin jännitettä on. Keskustelu etenee varmasti juuri kuvaamallasi tavalla, jos ei ole ymmärrystä Raamatun todellisesta luonteesta täysin inhimillisenä, noin vuosituhannen aikana muotoutuneena, eri tekstilaleja sisältävänä uskonnollisen kirjallisuuden kokoelmana. Lisäksi on ymmärrettävä, että VT:a ei voi selittää UT:lla, toisin päin kyllä.


      • todistaja kirjoitti:

        Älä ole typerä. Viimeisiä sanoja voi olla vain yksi! Etkö mitenkään löydä kolmea. Jos löydät niin tuo ne tänne, kaikki kolme!

        PS. Tämä asia muuten nousee esiin noin puolen vuoden välein eri foorumeilla.

        Matt.27:46.50
        Luuk.23:46
        Joh.19:30


      • sage8 kirjoitti:

        Matt.27:46.50
        Luuk.23:46
        Joh.19:30

        Sanat ovat samat mutta järjesty hieman eri. Se ei Jeesuksen sanoja muuksi muuta, eihän?


      • sage8.ei.kirj
        usko.vainen kirjoitti:

        Sanat ovat samat mutta järjesty hieman eri. Se ei Jeesuksen sanoja muuksi muuta, eihän?

        Jeesuksesta en tiedä mutta Raamattu ei ole kirjaimellista totuutta niinkuin väität ja monet muutkin väittävät. Jo se, että evankeliumien kirjoittajat kirjoittavat heille merkittävästä asiasta täysin eri lailla todistaa sen.


      • sage8.ei.kirj kirjoitti:

        Jeesuksesta en tiedä mutta Raamattu ei ole kirjaimellista totuutta niinkuin väität ja monet muutkin väittävät. Jo se, että evankeliumien kirjoittajat kirjoittavat heille merkittävästä asiasta täysin eri lailla todistaa sen.

        Kas kummaa kun et tiedä Jeesukesta koska Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta.
        Evankeliumieden kirjoittajat kirjoittavat juuri kuten asiat ovat nähneet ja kuullet. Eivät siis matki toisiaan. Eikös ole selvä merkki rehellisestä ja totuudenmukaisesta todistuksesta?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kas kummaa kun et tiedä Jeesukesta koska Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta.
        Evankeliumieden kirjoittajat kirjoittavat juuri kuten asiat ovat nähneet ja kuullet. Eivät siis matki toisiaan. Eikös ole selvä merkki rehellisestä ja totuudenmukaisesta todistuksesta?

        Sinun totuus on tässäkin asiassa valhe.


      • sage8 kirjoitti:

        Sinun totuus on tässäkin asiassa valhe.

        Minun totuus on Raamatun totuus. Entä mikä on sinun totuutesi?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minun totuus on Raamatun totuus. Entä mikä on sinun totuutesi?

        Kerroin jo.


      • sage8 kirjoitti:

        Kerroin jo.

        Älä viitsi venkoilla.
        Kerro apostolit jotka valehtelevat ja mitä valehtelevat koska niin väität.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Älä viitsi venkoilla.
        Kerro apostolit jotka valehtelevat ja mitä valehtelevat koska niin väität.

        Jeesuksen taivaaseen lentämisen paikkakin ja siinä toiminta on kerrottu neljällä eri tavalla.


      • torre12 kirjoitti:

        Jeesuksen taivaaseen lentämisen paikkakin ja siinä toiminta on kerrottu neljällä eri tavalla.

        Mitä sitten? Kaikki varmaan kertoivat, että Jeesus meni taivaaseen?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mitä sitten? Kaikki varmaan kertoivat, että Jeesus meni taivaaseen?

        Matteus ja Johannes eivät kertoneet. He juuri olivat ne opetuslapset, jotka muiden kirjoittajien mukaan olivat ihan paikalla.


      • torre12 kirjoitti:

        Matteus ja Johannes eivät kertoneet. He juuri olivat ne opetuslapset, jotka muiden kirjoittajien mukaan olivat ihan paikalla.

        Mitä sitten? Miksi kaikkien olisi siitä pitänyt kirjoittaa?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mitä sitten? Miksi kaikkien olisi siitä pitänyt kirjoittaa?

        Ehkä siksi, että olisi saatu silminnäkijätodistuksia ja tarkemmat raportit.

        Nyt taivaaseen menosta ovat kertoneen vain ne, joilla on vain kuulopuhteet, ja tarinat eivät täsmää muiden kanssa.


      • torre12 kirjoitti:

        Ehkä siksi, että olisi saatu silminnäkijätodistuksia ja tarkemmat raportit.

        Nyt taivaaseen menosta ovat kertoneen vain ne, joilla on vain kuulopuhteet, ja tarinat eivät täsmää muiden kanssa.

        Mitä tarkempaa pitäisi tietää?


      • todistaja
        torre12 kirjoitti:

        Jeesuksen taivaaseen lentämisen paikkakin ja siinä toiminta on kerrottu neljällä eri tavalla.

        "Jeesuksen taivaaseen lentämisen paikkakin ja siinä toiminta on kerrottu neljällä eri tavalla."

        Tämäkin asia käsiteltiin muutama kuukausi sitten eikä mitään ongelmaa löytynytkään. Nämä Raamatusta ristiriitoja etsijät ovat itse erehtyneet jokainen kerta. Myös Jeesuksen viimeisistä sanoista ei löydetä ristiriitoja. Skepsiksen ja muillakin sivuilla on ainakin tuhat erilaisten "ristiriitaa" esitelty eikä ainoakaan ole aito ristiriita. Ihmiset vaan omissa mielikuvissaan muodostaa kuviteltuja ristiriitoja, mutta ne eivät ole koskaan kestäneet tarkempaa tarkastelua.

        Jos joku nyt löytyy omasta mielestään ristiriidan, niin tuokoon tänne Raamatun kohdat, niin sitten voidaan taas kerran katsoa kestääkö väitteet.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mitä tarkempaa pitäisi tietää?

        Heh, no kun on monta eri versiota, niin minulla hälytyskellot soi.

        Olen loistava valheiden ja syyllisten paljastaja: minulta ei voi paeta, minua ei voi huijata. Ei edes Raamattu.

        Noin tärkeästä asiasta kristityille on annettu siis toisen käden tietoa ilman silminnäkijälausuntoja. Kun kaikki kirjoittavat mitä sattuu, herää vahva epäilys keksitystä tarinasta.

        Miettikää miksi Jeesus ei ole koskaan palannut. Onko koskaan minnekään mennytkään? Itse mietin ja pohdin aina epäselviä asioita.


      • torre12 kirjoitti:

        Heh, no kun on monta eri versiota, niin minulla hälytyskellot soi.

        Olen loistava valheiden ja syyllisten paljastaja: minulta ei voi paeta, minua ei voi huijata. Ei edes Raamattu.

        Noin tärkeästä asiasta kristityille on annettu siis toisen käden tietoa ilman silminnäkijälausuntoja. Kun kaikki kirjoittavat mitä sattuu, herää vahva epäilys keksitystä tarinasta.

        Miettikää miksi Jeesus ei ole koskaan palannut. Onko koskaan minnekään mennytkään? Itse mietin ja pohdin aina epäselviä asioita.

        Sinun herätyskellosi soivat ihan turhaan. Tiedämme kaiken sen Jeesuksen taivaaseen menemisesrä mikä meidän tulee tietääkin.
        Sinä ateistina nielet kuin kala koukun evoluutiosta toiden käden tiedon. Eiks oo jännää?
        Jeesus meni taivaaseen ja tulee sieltä takaisin, pohdippa sitä asiaa koska sitten kun Hän palaa on liian myöhäsitä pohtia yhtään mitään.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinun herätyskellosi soivat ihan turhaan. Tiedämme kaiken sen Jeesuksen taivaaseen menemisesrä mikä meidän tulee tietääkin.
        Sinä ateistina nielet kuin kala koukun evoluutiosta toiden käden tiedon. Eiks oo jännää?
        Jeesus meni taivaaseen ja tulee sieltä takaisin, pohdippa sitä asiaa koska sitten kun Hän palaa on liian myöhäsitä pohtia yhtään mitään.

        Torre puhuu faktoja Raamatun kirjoituksista, sinun puhut fiktioita, mutuja ja muunneltuja totuuksia.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinun herätyskellosi soivat ihan turhaan. Tiedämme kaiken sen Jeesuksen taivaaseen menemisesrä mikä meidän tulee tietääkin.
        Sinä ateistina nielet kuin kala koukun evoluutiosta toiden käden tiedon. Eiks oo jännää?
        Jeesus meni taivaaseen ja tulee sieltä takaisin, pohdippa sitä asiaa koska sitten kun Hän palaa on liian myöhäsitä pohtia yhtään mitään.

        Minä en kuulepa usko mitään noin vain. En usko edes maailman synnyn teorioihin: emme voi tietää mitä on kauan sitten tapahtunut. Minulle kaiken pitää olla varmaa, ei luuloja. Se on "jännää".


      • onko.jännää
        torre12 kirjoitti:

        Minä en kuulepa usko mitään noin vain. En usko edes maailman synnyn teorioihin: emme voi tietää mitä on kauan sitten tapahtunut. Minulle kaiken pitää olla varmaa, ei luuloja. Se on "jännää".

        Mutta luulethan sinä kuitenkin, että homostelu on Jumalan silmissä OK, vaikka Jumalan sana selvästi sanoo homostelijoista, että he eivät peri Jumalan valtakuntaa, eli Jumalan silmissä homostelu EI ole OK. Onko vieläkin "jännää"


      • onko.jännää kirjoitti:

        Mutta luulethan sinä kuitenkin, että homostelu on Jumalan silmissä OK, vaikka Jumalan sana selvästi sanoo homostelijoista, että he eivät peri Jumalan valtakuntaa, eli Jumalan silmissä homostelu EI ole OK. Onko vieläkin "jännää"

        Mutta vielä jännempää on se, että sinä luulet homostelun olevan Jumalan silmissä jotain kamalaa, vaikka hänen silmissä vain miehen makaaminen miehen kanssa on surmattavaksi vietävää, kuten jos maataan kuukautisten aikaan, tai pitää tätiään sivuvaimonaan tai tekee hommia lepopäivinä.

        Mitä sinä tarkoitat "homostelulla" Sitä mitä homot tekevät? Vai sitä mitä muutkin miehet tekevät miesten kanssa? Homotkin tekevät monenlaista, eikä sitä ole kaikkea ole kielletty. Lesboilta ei ole kielletty senkään vertaa.

        Tulkinta ja omat toiveet pois ja katse suoraan Jumalan sanoihin, kiitos.


      • sage8 kirjoitti:

        Torre puhuu faktoja Raamatun kirjoituksista, sinun puhut fiktioita, mutuja ja muunneltuja totuuksia.

        Torre tulktsee Raamattua minä luen sitä niinkuin se on kirjoitettu.


      • torre12 kirjoitti:

        Minä en kuulepa usko mitään noin vain. En usko edes maailman synnyn teorioihin: emme voi tietää mitä on kauan sitten tapahtunut. Minulle kaiken pitää olla varmaa, ei luuloja. Se on "jännää".

        Se on kuule ihan sinun oma asiasi mitä sinä uskot ja mitä et.
        Jos et kertan usko niin mitä täällä vuositolkulla jankuatat?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Torre tulktsee Raamattua minä luen sitä niinkuin se on kirjoitettu.

        Sinähän tässä tulkitset. Minä en edes tiedä mitä tulkintasi "homostelu" sinulle tarkoittaa. Et suistu selittämään.


      • torre12 kirjoitti:

        Sinähän tässä tulkitset. Minä en edes tiedä mitä tulkintasi "homostelu" sinulle tarkoittaa. Et suistu selittämään.

        Etkö oikesti vieläkkän tiedä, että homostelu on miesten keskeisen seksin harjoittamista?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Etkö oikesti vieläkkän tiedä, että homostelu on miesten keskeisen seksin harjoittamista?

        En ole kyllä kuullut edes heterolustelusta. Tai biseksustelusta.

        Mutta mennään TAAS siihen mitä Jumala pitää pahana: jos mies makaa miehen kanssa tai maataan kuukautisten aikana. Muuten heterot ja homot saavat tehdä mitä vaan. Ja lesbot saavat tehdä kaikkea ilman rajoitusta.

        Tulkitsemisesta ei ole mitään hyötyä ainakaan Jumalalle.


      • torre12 kirjoitti:

        En ole kyllä kuullut edes heterolustelusta. Tai biseksustelusta.

        Mutta mennään TAAS siihen mitä Jumala pitää pahana: jos mies makaa miehen kanssa tai maataan kuukautisten aikana. Muuten heterot ja homot saavat tehdä mitä vaan. Ja lesbot saavat tehdä kaikkea ilman rajoitusta.

        Tulkitsemisesta ei ole mitään hyötyä ainakaan Jumalalle.

        No nyt tiedät mitä homostelu on niin siitä,ei tarvitse enää jankuttaa.
        Jankuta sinä noita jankutuksiasi ihan rauhassa. Vastauksia voit lukea omasta profiilistasi 2015 tammikuusta lähtien.


      • yks.mummo.vaan
        usko.vainen kirjoitti:

        Minun totuus on Raamatun totuus. Entä mikä on sinun totuutesi?

        Tässä paljastit itsestäsi mielenkiintoisen seikan. Nimittäin sen, että sinun totuutesi Raamatun totuudesta on se ainut oikea. :)


      • yks.mummo.vaan kirjoitti:

        Tässä paljastit itsestäsi mielenkiintoisen seikan. Nimittäin sen, että sinun totuutesi Raamatun totuudesta on se ainut oikea. :)

        Ota sinäkin Raamattu totuudeksesi niin se on sinullakin.


      • yks.mummo.vaan kirjoitti:

        Tässä paljastit itsestäsi mielenkiintoisen seikan. Nimittäin sen, että sinun totuutesi Raamatun totuudesta on se ainut oikea. :)

        Näin se vain aina menee. Omia tulkintoja tehdään ja sitten silmät kirkkaina väitetään niitä "ainoiksi oikeiksi".


      • yks.mummo.vaan
        usko.vainen kirjoitti:

        Älä viitsi venkoilla.
        Kerro apostolit jotka valehtelevat ja mitä valehtelevat koska niin väität.

        "Kerro apostolit jotka valehtelevat ja mitä valehtelevat koska niin väität."

        Uusapostolit nyt ainakin!

        Hehän viis veisaavat Raamatun aikaisista apostoleista nostaen itsensä yhtä pätevään asemaan. Kohta varmaan kirjoittavat Raamatunkin kokonaan uusiksi.

        "Onko apostoleja tänään? Minulta on kysytty tätä useasti viime aikoina. Toinen vastaava kysymys koskee profetian ja profeettojen jatkuvuutta nykyaikana. Siihen vastaan toisella blogikirjoituksella myöhemmin. Keskityn tässä kirjoituksessani oleellisimpiin Uutta testamenttia selittäviin argumentteihin, jotka ymmärretään ongelmallisesti uusapostolisessa liikkeessä, jonka keskeisimmän ajattelijan C. Peter Wagnerin mukaan elämme ”toista apostolista aikakautta”. Muun muassa apostolin viran/lahjan ennallistamiseen liittyviä oppihistoriallisia kysymyksiä olen käsitellyt artikkelissani Uusapostolisen liikkeen oppi Kristuksesta teoksessa Koetelkaa kaikki: Suuntaviivoja aikamme hengellisten ilmiöiden arviointiin (2016, toim. Leevi Launonen ja Elina Rautio) ja rajaan nämä aiheet pois tästä kirjoituksesta."

        http://www.pastoriesa.fi/teologia/onko-apostoleja-tanaan/


      • mummomuori kirjoitti:

        Näin se vain aina menee. Omia tulkintoja tehdään ja sitten silmät kirkkaina väitetään niitä "ainoiksi oikeiksi".

        Èi mummo, ei pidä tehdä tulkintoja vaan ymmärtää Raamatun sana.


      • yks.mummo.vaan
        usko.vainen kirjoitti:

        Èi mummo, ei pidä tehdä tulkintoja vaan ymmärtää Raamatun sana.

        Sulle on jo vastattu aiemmin samanlaiseen kommenttiin, että ymmärtäminen ja tulkinta on sama asia.


      • yks.mummo.vaan kirjoitti:

        Sulle on jo vastattu aiemmin samanlaiseen kommenttiin, että ymmärtäminen ja tulkinta on sama asia.

        Ne eivät ole sama asia.


      • yks.mummo.vaan
        usko.vainen kirjoitti:

        Ne eivät ole sama asia.

        Kirjaimellisesti eivät mutta sisällöllisesti kyllä. Lapsellisella pilkunviilauksella et pysy kuin ikuisena vauvana, joka on kyllä jo nähty / todettu moneen kertaan.


      • yks.mummo.vaan
        usko.vainen kirjoitti:

        Ne eivät ole sama asia.

        Kulloinenkin asia on ymmärretty, jos ihminen kykenee:

        - selittämään asian: tuottamaan siitä perusteellisia ja perusteltavissa olevia esityksiä;
        - tulkitsemaan oppimaansa; kertomaan asiasta tarinoita ja anekdootteja, tekemään analogioita, havainnekuvia, malleja yms.;
        - soveltamaan oppimaansa muissakin tilanteissa kuin siinä missä asian alun perin oppivat (ns. siirtovaikutus);
        - näkemään oppimansa asian perspektiivissä: muista näkökulmista, osana kokonaisuutta yms.;
        - myötäelämään: arvostamaan muista näkökulmista asiaa katsovien käsityksiä; sekä
        - olemaan tietoinen itsestään: omista rajoituksistaan, ennakkoluuloistaan ja muista ajattelutyylinsä erikoispiirteistä suhteessa opittuun asiaan.

        Tulkinta on ts. osa ymmärtämisen prosessia eikä tässä pitäisi olla mitään epäselvää ellei tahallaan halua heittäytyä tietämättömäksi ja kiukutella kuin pikkulapsi, joka ei saa tahtoaan läpi. ;)


      • yks.mummo.vaan kirjoitti:

        Kulloinenkin asia on ymmärretty, jos ihminen kykenee:

        - selittämään asian: tuottamaan siitä perusteellisia ja perusteltavissa olevia esityksiä;
        - tulkitsemaan oppimaansa; kertomaan asiasta tarinoita ja anekdootteja, tekemään analogioita, havainnekuvia, malleja yms.;
        - soveltamaan oppimaansa muissakin tilanteissa kuin siinä missä asian alun perin oppivat (ns. siirtovaikutus);
        - näkemään oppimansa asian perspektiivissä: muista näkökulmista, osana kokonaisuutta yms.;
        - myötäelämään: arvostamaan muista näkökulmista asiaa katsovien käsityksiä; sekä
        - olemaan tietoinen itsestään: omista rajoituksistaan, ennakkoluuloistaan ja muista ajattelutyylinsä erikoispiirteistä suhteessa opittuun asiaan.

        Tulkinta on ts. osa ymmärtämisen prosessia eikä tässä pitäisi olla mitään epäselvää ellei tahallaan halua heittäytyä tietämättömäksi ja kiukutella kuin pikkulapsi, joka ei saa tahtoaan läpi. ;)

        "Tulkinta on ts. osa ymmärtämisen prosessia eikä tässä pitäisi olla mitään epäselvää ellei tahallaan halua heittäytyä tietämättömäksi ja kiukutella kuin pikkulapsi, joka ei saa tahtoaan läpi. ;) "

        Hyvin kiteytetty :)


    • TietoaRäyhiksestä
    • erttkkl

      Jeesus torjui kiusaajan Raamatun sanoilla!

    • erehtymättömyys

      Raamatun erehtymättömyys -tulkinta on peräisin paavien ja kirkon vallanhimosta. Ihan samasta syystä naisten merkitys on poistettu raamatusta. Maria Magdalenasta, ensimmäisen seurakunnan perustajasta tehtiin huora jne.

    • odottelentäälläjo

      Täällä esitettiin väite, että Jeesuksen viimeisissä sanoissa ristillä olisi jokin ristiriita Raamatussa. Todisteita ei vaan kukaan ole uskaltanut tuoda esiin. Missä ne todisteet nyt viipyvät?

      • Minä olen tarkoittanut viimeisiä sanoja ennen kuin lensi taivaaseen. Kaikki kertovat erilaiset ´"viimeiset sanat". Viimeiset sanat riippuvat siis kustakin kirjoittajasta.


      • Matt.27:46.50
        Luuk.23:46
        Joh.19:30


      • Mot.Matt
        sage8 kirjoitti:

        Matt.27:46.50
        Luuk.23:46
        Joh.19:30

        Ja mikä näistä on sitten Jeesuksen viimeiset sanat? Jeesuksen viimeiset sanat olivat tietenkin "Isä sinun käteesi minä annan henkeni". Eihän muita vaihtoehtoja edes voi olla - ei kuollut enää sano mitään ennenkuin nousee taas ylös.


      • Mot.Matt kirjoitti:

        Ja mikä näistä on sitten Jeesuksen viimeiset sanat? Jeesuksen viimeiset sanat olivat tietenkin "Isä sinun käteesi minä annan henkeni". Eihän muita vaihtoehtoja edes voi olla - ei kuollut enää sano mitään ennenkuin nousee taas ylös.

        Höpöhöpö, tuo on taas sitä viisastelua koska kysehän oli Raamattuun kirjoitetusta saman tapahtuman erilaisista versioista.


      • Mot.Matt kirjoitti:

        Ja mikä näistä on sitten Jeesuksen viimeiset sanat? Jeesuksen viimeiset sanat olivat tietenkin "Isä sinun käteesi minä annan henkeni". Eihän muita vaihtoehtoja edes voi olla - ei kuollut enää sano mitään ennenkuin nousee taas ylös.

        Erittäin hyvä huomio :D


      • Mot.Matt
        sage8 kirjoitti:

        Höpöhöpö, tuo on taas sitä viisastelua koska kysehän oli Raamattuun kirjoitetusta saman tapahtuman erilaisista versioista.

        Ja Raamattu kertoo saman asian, että nuo olivat Jeesuksen viimeiset sanat.

        Luuk. 23:46

        Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran


        Jeesus henkäisi viimeisen kerran!!!

        Amen


      • usko.vainen kirjoitti:

        Erittäin hyvä huomio :D

        Et kai vastannut ja peukuttanut itsellesi?


      • sage8 kirjoitti:

        Et kai vastannut ja peukuttanut itsellesi?

        En. Etkö näe, ettei viestissäni ole peukkua?


      • Mot.Matt
        sage8 kirjoitti:

        Et kai vastannut ja peukuttanut itsellesi?

        Ei koska minä kirjoitin tuon viestin! En koskaan peukuta omia viestejäni.


      • Mot.Matt kirjoitti:

        Ei koska minä kirjoitin tuon viestin! En koskaan peukuta omia viestejäni.

        Mutta minä peukutin :D


      • Mot.Matt kirjoitti:

        Ja Raamattu kertoo saman asian, että nuo olivat Jeesuksen viimeiset sanat.

        Luuk. 23:46

        Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran


        Jeesus henkäisi viimeisen kerran!!!

        Amen

        Höpöhöpö, kaikissa muissakin versioissa sanotaan Jeesuksen kuolleen heti sanomansa jälkeen mistä evankeliumin kirjoittajat kirjoittivat.


      • Mot.Matt kirjoitti:

        Ja mikä näistä on sitten Jeesuksen viimeiset sanat? Jeesuksen viimeiset sanat olivat tietenkin "Isä sinun käteesi minä annan henkeni". Eihän muita vaihtoehtoja edes voi olla - ei kuollut enää sano mitään ennenkuin nousee taas ylös.

        Kolmesta viimeisistä sanoista sinä valitset "tietenkin" sen, josta pidät eniten.

        Pelleilyllä ei ole rajoja uskovien piirissä.


      • Mot.Matt
        sage8 kirjoitti:

        Höpöhöpö, tuo on taas sitä viisastelua koska kysehän oli Raamattuun kirjoitetusta saman tapahtuman erilaisista versioista.

        Raamatussa on vain yksi versio Jeesuksen viimeisistä sanoista.

        Joh. 19:30

        Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.

        Jeesus antoi henkensä sanoen ...

        Luuk. 23:46

        Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.


        Johannes on vaan jättänyt tuon lauseen pois, jossa Jeesus antaa henkensä Isän Jumalan haltuun. Mutta myös Johannes toteaa, että Jeesus antoi henkensä.


      • Mot.Matt kirjoitti:

        Ei koska minä kirjoitin tuon viestin! En koskaan peukuta omia viestejäni.

        Mikset rekkaa nikkiäsi ja kirjoita sillä vuoronperään "usko.vaisen" kanssa niin olisit uskottavampi koska "usko.vainen" on niin monesti jäänyt kiinni kieroilusta ja valehtelusta.
        Jos rekkaat ja kirjoitat sillä nopeasti rekatun "usko.vaisen" kanssa vuoronperään niin vasta sitten uskon.


      • Mot.Matt kirjoitti:

        Raamatussa on vain yksi versio Jeesuksen viimeisistä sanoista.

        Joh. 19:30

        Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.

        Jeesus antoi henkensä sanoen ...

        Luuk. 23:46

        Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.


        Johannes on vaan jättänyt tuon lauseen pois, jossa Jeesus antaa henkensä Isän Jumalan haltuun. Mutta myös Johannes toteaa, että Jeesus antoi henkensä.

        Todiste vaan siitä, että Johannes on jättänyt olennaista evankeliuminsa kirjoituksestaan pois, kiitos.


      • Mot.Matt
        Mot.Matt kirjoitti:

        Raamatussa on vain yksi versio Jeesuksen viimeisistä sanoista.

        Joh. 19:30

        Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.

        Jeesus antoi henkensä sanoen ...

        Luuk. 23:46

        Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.


        Johannes on vaan jättänyt tuon lauseen pois, jossa Jeesus antaa henkensä Isän Jumalan haltuun. Mutta myös Johannes toteaa, että Jeesus antoi henkensä.

        Matteus taas kuvaa vähän eri tavalla tapahtumien kulkua, mutta lopputulos on sama:

        "46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
        47 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Hän huutaa Eliasta".
        48 Ja kohta muuan heistä juoksi ja otti sienen, täytti sen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda.
        49 Mutta muut sanoivat: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias häntä pelastamaan".
        50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."

        Ensin Jeesus huusi hylkäämis-tuskansa ulos suurella äänellä. Sitten ihmiset juttelee jonkun aikaa mitä Hän huusi ja Jeesus on tietenkin ristinpuulla koko tuon juttelun ajan elossa. Sitten Jeesus huusi taas suurella äänellä "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni" antaen näillä sanoilla henkensä kuten Matteuskin toteaa. Matteus ja Luukas molemmat mainitsee tuon huudon suurella äänellä ja Johannes mainitsee nimenomaan, että Jeesus ANTOI henkensä.


      • Mot.Matt
        sage8 kirjoitti:

        Todiste vaan siitä, että Johannes on jättänyt olennaista evankeliuminsa kirjoituksestaan pois, kiitos.

        Totta tuo, että evankelistat kirjoittivat tapahtumat aina oikein, mutta jättivät paljon pois Pyhän Hengen ohjauksessa. Yksi evankelistahan toteaa, ettei maailmaan mahtuisi ollenkaan kaikki kirjat, jos kaikki Jeesuksen teot kuvattaisiin. Tästä syystä evankelistat keskittyivät aina olennaisiin ja olivat tässä Pyhän Hengen ohjauksessa.


      • Mot.Matt kirjoitti:

        Matteus taas kuvaa vähän eri tavalla tapahtumien kulkua, mutta lopputulos on sama:

        "46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
        47 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Hän huutaa Eliasta".
        48 Ja kohta muuan heistä juoksi ja otti sienen, täytti sen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda.
        49 Mutta muut sanoivat: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias häntä pelastamaan".
        50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."

        Ensin Jeesus huusi hylkäämis-tuskansa ulos suurella äänellä. Sitten ihmiset juttelee jonkun aikaa mitä Hän huusi ja Jeesus on tietenkin ristinpuulla koko tuon juttelun ajan elossa. Sitten Jeesus huusi taas suurella äänellä "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni" antaen näillä sanoilla henkensä kuten Matteuskin toteaa. Matteus ja Luukas molemmat mainitsee tuon huudon suurella äänellä ja Johannes mainitsee nimenomaan, että Jeesus ANTOI henkensä.

        Todisteita, ei mutuja!


      • Mot.Matt
        sage8 kirjoitti:

        Todisteita, ei mutuja!

        Evankelistat kuvaa tosi hyvin tapahtumien kulun, jos lukee jokaista evankelistaa, niin saa riittävän täydellisen kuvan, myös Jeesuksen viimeisestä lauseesta ristinpuulla. Nuohan eivät ole Jeesuksen viimeisiä sanoja, sillä Hän nousi ylös kolmantena päivänä. Ja vielä tänäänkin Jeesus puhuu, mutta vain meille uskoville - ja joskus myös uskomattomille. Mutta he tulevatkin sitten välittömästi uskoon Jeesukseen.


      • Mot.Matt kirjoitti:

        Totta tuo, että evankelistat kirjoittivat tapahtumat aina oikein, mutta jättivät paljon pois Pyhän Hengen ohjauksessa. Yksi evankelistahan toteaa, ettei maailmaan mahtuisi ollenkaan kaikki kirjat, jos kaikki Jeesuksen teot kuvattaisiin. Tästä syystä evankelistat keskittyivät aina olennaisiin ja olivat tässä Pyhän Hengen ohjauksessa.

        Olet aivan selvästi "usko.vainen," tunnusta pois.


      • sage8.ei.kirj
        torre12 kirjoitti:

        Kolmesta viimeisistä sanoista sinä valitset "tietenkin" sen, josta pidät eniten.

        Pelleilyllä ei ole rajoja uskovien piirissä.

        Täsmälleen näin.


      • sage8 kirjoitti:

        Mikset rekkaa nikkiäsi ja kirjoita sillä vuoronperään "usko.vaisen" kanssa niin olisit uskottavampi koska "usko.vainen" on niin monesti jäänyt kiinni kieroilusta ja valehtelusta.
        Jos rekkaat ja kirjoitat sillä nopeasti rekatun "usko.vaisen" kanssa vuoronperään niin vasta sitten uskon.

        Lopeta tuo työerä jankutuksesi ja yritä keskustella kuten aikuiset, pystytkö?!


      • sage8 kirjoitti:

        Olet aivan selvästi "usko.vainen," tunnusta pois.

        Mitä sinä minua vainoat? Jos sinulla on minulle sanottavaa niin sano ja jätä muut rauhaan tuolta vainoharhaisuudeltasi!


      • yks.mummo.vaan
        usko.vainen kirjoitti:

        Erittäin hyvä huomio :D

        Olet tosi huvittava. Kirjoitat ensin nimimerkillä Mot.Matt, jota sitten nimimerkillä usko.vainen komppaat. Miksi pitää yllä noin läpinäkyvää yhden miehen showta? Millaisen vaikutuksen sen pitäisi mielestäsi herättää?


      • yks.uskovainen.vaan
        yks.mummo.vaan kirjoitti:

        Olet tosi huvittava. Kirjoitat ensin nimimerkillä Mot.Matt, jota sitten nimimerkillä usko.vainen komppaat. Miksi pitää yllä noin läpinäkyvää yhden miehen showta? Millaisen vaikutuksen sen pitäisi mielestäsi herättää?

        Sen tarkoitus on herättää hämminkiä ja sekaannusta, jotta omat velheeni pääsevät läpi. Sen tarkoitus on saada muut uskomaan, että meitä on enemmän. vakuuttaa. Kun jotain asiaa hoteaan tarpeeksi kauan, siitä tulee totta. olen oppinut sen göringiltä.


      • yks.mummo.vaan kirjoitti:

        Olet tosi huvittava. Kirjoitat ensin nimimerkillä Mot.Matt, jota sitten nimimerkillä usko.vainen komppaat. Miksi pitää yllä noin läpinäkyvää yhden miehen showta? Millaisen vaikutuksen sen pitäisi mielestäsi herättää?

        Minä kirjoitan tällä nikillä joten älä velehtele.


      • yks.mummo.vaan
        usko.vainen kirjoitti:

        Minä kirjoitan tällä nikillä joten älä velehtele.

        "älä velehtele"

        En kunniasanalla ole koskaan velehdellut ja vannon etten edes tiedä mitä se on!


    • tietoonannettu

      Se mitä Jumala on Raamatussa sanonut on totuus ja se mitä selvästi Raamatun ilmoituksen mukaan tiedämme nimenomaan Jumalan sanoneen ja näin sanojensa kautta ohjanneen uskovia sanomaan ja toimimaan. Näitä suoraan Jumalalta tulleita sanoja on varmasti niin paljon ja laaja-alaisesti eri tilanteisiin liittyen, että saamme niiden kautta riittävän tiedon elääksemme Jumalan tahdon mukaan. Hän ei ole pitänyt itseään ja tahtoaan salassa.Jo 10 käskyä antaa hyvän perusrungon .
      Jeesus Kristus puhui mitä Isä oli käskenyt sanoa ja teki kaikessa Isän tahdon.

      Raamatussa on paljon kerrottu mitä ihmiset ovat tehneet ja puhuneet, mutta selkeä Jumalan ilmoitus on sieltä nähtävissä, jotka tiedämme Jumalan sanaksi ja niiden kautta Hän on ilmoittanut tahtonsa ihmisille.

      • Ettei totuus unohtuisi:
        VT:n Jumalan ja J.Nasaretilainen puheet eivätkä teotkaan oikein kirjoitusten mukaan täsmää. Tappotuomioita VT:n Jumala käski ihmisten tehdä monessakin tapauksessa ja J.N käski rakastaa vihollisiaankin.


      • Vaikka Jumala olisikin sanonut Raamatussa totuuden, niin emme me silti tee niin kuin totta on. Emme esimerkiksi surmaa sitä, joka kerää puita lepopäivänä tai lauantaina.

        Jumalan ilmoitus ja tahto ei tavoita nykyajan ihmistä.


      • "...Raamatun ilmoituksen mukaan tiedämme nimenomaan Jumalan sanoneen..."

        Tiedämme miten kirjoittajat (joskin moni taisi käyttää kirjureita?) on tuon Jumalan ilmoituksen ymmärtänyt.


    • yks.mummo.vaan

      Mitä muuten Raamatun erehtymättömyyteen tulee, niin ensimmäisessä tai toisessa Kuningasten kirjassa on virheellinen laskutoimitus vastoin parempaa tietoa. Joku viitseliäs voi sen sieltä etsiä.

      • ihmeissään.olen

        Tarkoitat kai piin likiarvoon liittyvää tilanne? Ei mitään ristiriitaa :)


      • yks.mummo.vaan
        ihmeissään.olen kirjoitti:

        Tarkoitat kai piin likiarvoon liittyvää tilanne? Ei mitään ristiriitaa :)

        No selitä sitten usko.vainen miksi siinä ei ole ristiriitaa? Oletan, että järkeilyssä kyllä löytyy.


      • siinä.selitys
        yks.mummo.vaan kirjoitti:

        No selitä sitten usko.vainen miksi siinä ei ole ristiriitaa? Oletan, että järkeilyssä kyllä löytyy.

        Jos on todettu että köysi kiertyy ko. padan ympärille, niin se sitten kiertyy. On siis tehty empiirinen koe mikä on onnistunut. Miten todistat, että se koe ei ole tehty eikä ole onnistunut! Köysi aina venyy mm. merkittävästi, riippuen köydän laadusta palljonkin. Kysehän ei ole tuossa Raamatun kohdassa teoreettisesta järkeilystä.


      • Onhan siellä niitä. Eräs hauskin mielestäni on se, että jänikset ovat märehtijöitä.


      • älä.tulkitse.ymmärrä
        mummomuori kirjoitti:

        Onhan siellä niitä. Eräs hauskin mielestäni on se, että jänikset ovat märehtijöitä.

        SE ETTÄ Raamattu sanoo jäniksen olevan märehtijä, on usein herättänyt epäilyksiä raamatunkriitikoissa (3. Mooseksen kirja 11:4, 6; 5. Mooseksen kirja 14:7). Tulisi kuitenkin ottaa huomioon, että nykyaikainen, tieteellinen märehtimisen määritelmä ei anna perustetta arvostella sitä, mitä Raamattu sanoo, koska sellaista määritelmää ei ollut olemassakaan Mooseksen aikana. Jo 1700-luvulla englantilainen runoilija William Cowper, joka oli pitkään tarkkaillut kotieläiminä pitämiään kaniineja, sanoi, että ne ”märehtivät kaiken päivää”. Samalla vuosisadalla elänyt kuuluisa luonnontieteilijä Linné uskoi kaniinien märehtivän. Tieteellisemmän aineiston kokoaminen jäi kuitenkin muiden tehtäväksi. Ranskalainen Morot havaitsi 1882, että kaniinit nauttivat jopa 90 prosenttia päivittäisestä ravinnostaan toiseen kertaan. Eräässä jonkin aikaa sitten ilmestyneessä julkaisussa Ivan T. Sanderson sanoo jäniksestä: ”Niiden ruoansulatusmenetelmä on meidän mielestämme hyvin erikoinen. Tämä ei koske yksin Leporidae-heimoa [jänikset, kaniinit], vaan kuten nykyään tiedetään, myös monia jyrsijöitä. Kun kuivan talvirehun sijasta on saatavilla tuoretta vihreää ruokaa, eläimet hotkivat sitä ahnaasti ja sitten ulostavat sen puoliksi sulaneena ympäri pesäänsä. Jonkin ajan kuluttua jätökset sitten syödään uudelleen, ja prosessi voi toistua useamminkin kuin kerran. Näyttää siltä, että vain täysikasvuiset kaniinit toimivat tällä tavalla.” (Living Mammals of the World, 1955, s. 114.)

        Eräät brittitiedemiehet tarkkailivat huolellisesti kaniinien elintapoja tarkkaan valvotuissa olosuhteissa, ja heidän tutkimustuloksensa ilmestyivät julkaisussa Proceedings of the Zoological Society of London (1940, 110. vsk., s. 159–163). Seuraavassa on lyhyt kuvaus siitä, kuinka jänis nauttii ravintonsa uudelleen: Aamiaiseksi syöty tuore ruoka kulkee mahalaukun läpi ohutsuoleen ja sivuuttaa mahansuuhun jäävät palloset, joita on noin 40–50 grammaa ja jotka olivat siellä jo tuoretta ruokaa syötäessä. Ohutsuolesta aamuateria siirtyy paksusuolen umpinaiseen alkuosaan eli umpisuoleen ja jää sinne joksikin aikaa. Päivän mittaan palloset laskeutuvat, ja suolisto sulattaa niiden sisältämän bakteeriproteiinin. Saapuessaan paksusuoleen ne ohittavat umpisuolessa olevan aineen ja jatkavat matkaansa lynkkysuoleen, missä liika kosteus imeytyy pois ja muodostuu tuttuja kuivia papanoita, jotka poistuvat elimistöstä. Kun kiertokulun tämä vaihe on päättynyt, umpisuolen loppupäähän varastoitunut aine siirtyy seuraavaksi lynkkysuoleen, mutta kaikki kosteus ei imeydykään siitä pois, vaan tullessaan peräaukkoon se on koostumukseltaan melko pehmeää. Se on pallosina, ja kutakin pallosta ympäröi sitkeä limakerros, joka estää niitä tarttumasta toisiinsa. Nyt kun nämä palloset tulevat peräaukkoon, jänis ei tiputakaan niitä pois, vaan se koukistuu kaksinkerroin ja ottaa ne suuhunsa ja varastoi ne mahansuuhun seuraavan aterian syömiseen saakka. Erikoinen jaksottainen kiertokulku on tällä tavalla päättynyt, ja suurin osa ruoasta on kulkenut toisen kerran ruoansulatuskanavan läpi.

        Tri Waldo L. Schmitt, Washingtonissa (D. C.) sijaitsevan Smithsonian Institutionin eläintieteen osaston pääintendentti, kommentoi näitä havaintoja ja kirjoitti: ”Ei näytä olevan minkäänlaista syytä epäillä eri työntekijöitten antamien selostusten oikeaperäisyyttä, että jänikset tavallisesti varastoivat puoliksi sulanutta ruokaa umpisuoleen ja että tämä joutuu sulatettavaksi uudelleen kulkien toisen kerran ruoansulatuskanavan läpi.” Lisäksi hän huomautti, että tässä on selitys ”jänisten ilmiömäisen suurelle umpisuolelle toisten imettäväisten umpisuoliin verrattuna”.


      • yks.mummo.vaan
        mummomuori kirjoitti:

        Onhan siellä niitä. Eräs hauskin mielestäni on se, että jänikset ovat märehtijöitä.

        Laitoin tähän pari nauruhymiötä, jotka ilmoitettiin sääntöjen vastaisiksi. Guess Who. ;)


      • yks.mummo.vaan
        älä.tulkitse.ymmärrä kirjoitti:

        SE ETTÄ Raamattu sanoo jäniksen olevan märehtijä, on usein herättänyt epäilyksiä raamatunkriitikoissa (3. Mooseksen kirja 11:4, 6; 5. Mooseksen kirja 14:7). Tulisi kuitenkin ottaa huomioon, että nykyaikainen, tieteellinen märehtimisen määritelmä ei anna perustetta arvostella sitä, mitä Raamattu sanoo, koska sellaista määritelmää ei ollut olemassakaan Mooseksen aikana. Jo 1700-luvulla englantilainen runoilija William Cowper, joka oli pitkään tarkkaillut kotieläiminä pitämiään kaniineja, sanoi, että ne ”märehtivät kaiken päivää”. Samalla vuosisadalla elänyt kuuluisa luonnontieteilijä Linné uskoi kaniinien märehtivän. Tieteellisemmän aineiston kokoaminen jäi kuitenkin muiden tehtäväksi. Ranskalainen Morot havaitsi 1882, että kaniinit nauttivat jopa 90 prosenttia päivittäisestä ravinnostaan toiseen kertaan. Eräässä jonkin aikaa sitten ilmestyneessä julkaisussa Ivan T. Sanderson sanoo jäniksestä: ”Niiden ruoansulatusmenetelmä on meidän mielestämme hyvin erikoinen. Tämä ei koske yksin Leporidae-heimoa [jänikset, kaniinit], vaan kuten nykyään tiedetään, myös monia jyrsijöitä. Kun kuivan talvirehun sijasta on saatavilla tuoretta vihreää ruokaa, eläimet hotkivat sitä ahnaasti ja sitten ulostavat sen puoliksi sulaneena ympäri pesäänsä. Jonkin ajan kuluttua jätökset sitten syödään uudelleen, ja prosessi voi toistua useamminkin kuin kerran. Näyttää siltä, että vain täysikasvuiset kaniinit toimivat tällä tavalla.” (Living Mammals of the World, 1955, s. 114.)

        Eräät brittitiedemiehet tarkkailivat huolellisesti kaniinien elintapoja tarkkaan valvotuissa olosuhteissa, ja heidän tutkimustuloksensa ilmestyivät julkaisussa Proceedings of the Zoological Society of London (1940, 110. vsk., s. 159–163). Seuraavassa on lyhyt kuvaus siitä, kuinka jänis nauttii ravintonsa uudelleen: Aamiaiseksi syöty tuore ruoka kulkee mahalaukun läpi ohutsuoleen ja sivuuttaa mahansuuhun jäävät palloset, joita on noin 40–50 grammaa ja jotka olivat siellä jo tuoretta ruokaa syötäessä. Ohutsuolesta aamuateria siirtyy paksusuolen umpinaiseen alkuosaan eli umpisuoleen ja jää sinne joksikin aikaa. Päivän mittaan palloset laskeutuvat, ja suolisto sulattaa niiden sisältämän bakteeriproteiinin. Saapuessaan paksusuoleen ne ohittavat umpisuolessa olevan aineen ja jatkavat matkaansa lynkkysuoleen, missä liika kosteus imeytyy pois ja muodostuu tuttuja kuivia papanoita, jotka poistuvat elimistöstä. Kun kiertokulun tämä vaihe on päättynyt, umpisuolen loppupäähän varastoitunut aine siirtyy seuraavaksi lynkkysuoleen, mutta kaikki kosteus ei imeydykään siitä pois, vaan tullessaan peräaukkoon se on koostumukseltaan melko pehmeää. Se on pallosina, ja kutakin pallosta ympäröi sitkeä limakerros, joka estää niitä tarttumasta toisiinsa. Nyt kun nämä palloset tulevat peräaukkoon, jänis ei tiputakaan niitä pois, vaan se koukistuu kaksinkerroin ja ottaa ne suuhunsa ja varastoi ne mahansuuhun seuraavan aterian syömiseen saakka. Erikoinen jaksottainen kiertokulku on tällä tavalla päättynyt, ja suurin osa ruoasta on kulkenut toisen kerran ruoansulatuskanavan läpi.

        Tri Waldo L. Schmitt, Washingtonissa (D. C.) sijaitsevan Smithsonian Institutionin eläintieteen osaston pääintendentti, kommentoi näitä havaintoja ja kirjoitti: ”Ei näytä olevan minkäänlaista syytä epäillä eri työntekijöitten antamien selostusten oikeaperäisyyttä, että jänikset tavallisesti varastoivat puoliksi sulanutta ruokaa umpisuoleen ja että tämä joutuu sulatettavaksi uudelleen kulkien toisen kerran ruoansulatuskanavan läpi.” Lisäksi hän huomautti, että tässä on selitys ”jänisten ilmiömäisen suurelle umpisuolelle toisten imettäväisten umpisuoliin verrattuna”.

        Olis rehellisempää vaan myöntää tosiasiat. Mitä uskoa se sellainen on, joka kaatuu ajatukseen Raamatun inhimillisestäkin puolesta? Arvostan heitä, jotka luottavat Raamattuun SIITÄ HUOLIMATTA! Siinä on jo sitä jotain. Pyhän hengen vaikutusta. ❤


    • yks.mummo.vaan

      Malise Ruthven kirjassa Fundamentalismi on myös luku "Kirjaimellisen tulkinnan loukku" sivulta 70 eteenpäin.

      "Fundamentalistit ympäri maailmaa pyrkivät pyhien kirjoitusten kirjaimelliseen tulkintaan. Gallup-organisaation vuonna 1980 tekemän kyselyn mukaan 40% yhdysvaltalaisista sanoi uskovansa Raamatun olevan Jumalan sana, jota tulee TULKITA kirjaimellisesti, sana sanalta. Myös useimmat usko.vaiset muslimit, eivät vain islamistit tai militantit, ovat fundamentalisteja siinä mielessä, että he lukevat Koraania kirjaimellisesti Jumalan sanana, jonka Jumala ilmoitti profeetta Muhammadille enkeli Gabrielin (Jibreel) välityksellä."

      (s.70-71)

      "Kirjaimellisella tulkinnalla on kuitenkin omat kompastuskivensä. tekstien kirjaimellinen tulkinta erotettuna niiden myyttisestä tai allegorisesta merkityksestä voi avata ovet tekstikritiikille, jota fundamentalistit niin suuresti vastustavat. Kuten Barr huomauttaa, ristiriitaisuudet ja poikkeavuudet Raamatussa eivät ole mytologiaa ja allegorioita tutkivien tutkijoiden huomaamia, vaan Raamattua kirjaimellisesti tulkitsevien tutkijoiden, jotka kiinnittivät huomiota pelkkään tekstiin." (s.73.74)

      LOL. :D He tekevät sen itse!

      • ihmeissään.olen

        Minkä tekevät itse?

        Raamatussa ei ole ristiriitaisuuksia!


      • yks.mummo.vaan
        ihmeissään.olen kirjoitti:

        Minkä tekevät itse?

        Raamatussa ei ole ristiriitaisuuksia!

        "Raamatussa ei ole ristiriitaisuuksia!"

        Tuossa lukee, että Raamatussa on ristiriitaisuuksia. Kyse on vain siitä, ettet ymmärrä mitä juuri kirjoitit. Lue nyt vaan tarpeeksi monta kertaa kunnes ymmärrät mitä siinä lukee!


      • näin.jatkamme
        yks.mummo.vaan kirjoitti:

        "Raamatussa ei ole ristiriitaisuuksia!"

        Tuossa lukee, että Raamatussa on ristiriitaisuuksia. Kyse on vain siitä, ettet ymmärrä mitä juuri kirjoitit. Lue nyt vaan tarpeeksi monta kertaa kunnes ymmärrät mitä siinä lukee!

        Raamatusta ei ole tosiaankaan löydetty ristiriitaisuuksia tähän mennessä, vaikka tuhansia yritelmiä on kehitetty. Itse olen näitä kahlannut läpi satoja erilaisia ja kaikki yhtä surkeita yritelmiä. Liberaalien ongelma on yleensä se, että lukevat omia ajatuksiaan eivätkä sitä mitä nimenomaan on kirjoitettu. Viimeisin skisma tästä oli Jeesuksen viimeiset sanat, joista yritettiin vääntää ristiriitaisuutta surkein tuloksin.


      • Fundamentalismia on jokaisen uskonnon edustajissa, sillä se määritellään nykyään laajemmin. Heillä on yhteisiä tekijöitä, joista yksi on uskonnollisten teosten lukeminen kirjaimellisesti. Pienenä huomautuksena: nämä samaiset kristilliset fundamentalistit eivät hyväksy mm. islamista kuin sen fundamentalistisen suunnan ”oikeaksi”.

        ”Kun hindut kokevat asemansa uhatuksi, he luonnollisesti etsivät ja valikoivat hindulaisesta perinteestä omaa vastarintaansa tukevia elementtejä.”

        ”Vastaavasti muslimit, kristityt ja juutalaiset valikoivat omasta perinteestään teemoja ja käsitteitä. Kuitenkin ne voivat kaikissa tapauksissa tuottaa absolutistisen, dualistisen ja millennialistisen uskonnollisen järjestelmän, jotka muistuttavat hämmästyttävällä tavalla muiden uskontojen fundamentalismia.”

        Lähde: Kimmo Ketola: Mitä on fundamentalismi?
        ”…ristiriitaisuudet ja poikkeavuudet Raamatussa eivät ole mytologiaa ja allegorioita tutkivien tutkijoiden huomaamia, vaan Raamattua kirjaimellisesti tulkitsevien tutkijoiden, jotka kiinnittivät huomiota pelkkään tekstiin.”

        Totta, mikään muu tulkintatapa ei tuota niin paljon erilaisia tulkintoja kuin tuo!


      • yks.mummo.vaan
        näin.jatkamme kirjoitti:

        Raamatusta ei ole tosiaankaan löydetty ristiriitaisuuksia tähän mennessä, vaikka tuhansia yritelmiä on kehitetty. Itse olen näitä kahlannut läpi satoja erilaisia ja kaikki yhtä surkeita yritelmiä. Liberaalien ongelma on yleensä se, että lukevat omia ajatuksiaan eivätkä sitä mitä nimenomaan on kirjoitettu. Viimeisin skisma tästä oli Jeesuksen viimeiset sanat, joista yritettiin vääntää ristiriitaisuutta surkein tuloksin.

        "Liberaalien ongelma on yleensä se, että lukevat omia ajatuksiaan eivätkä sitä mitä nimenomaan on kirjoitettu."

        Jos kokonaisuuden mielekäs hahmottaminen/ymmärtäminen ja ehjän/loogisen verkoston hahmottaminen - saati pätevien syy-seuraus -ketjujen selvittäminen ovat mielestäsi omien ajatusten lukemista, niin olet oikeassa.

        Yritä vaikka keittää maukas soppa noudattamalla ohjeita juuri siten miten ne on kirjoitettu niin voit huomata ettet pääse edes aloittamaan selvittämättä ensin mistä koko hommassa noin ylipäänsä on kyse. :)

        Kysymys on käytäntöön soveltamisesta ja jos Raamattu ei toimi käytännössä niin se on kelvoton teos tai sopii ainoastaan vegetatiivisessa omissa fantasiamaailmoissa leijuville.

        Konkreettinen ajattelu on tunnusomaista pikkulapsille ja kehitysvammaisille. Aikuisilta edellytetään kykyä abstraktiin ajatteluun.


      • yks.mummo.vaan kirjoitti:

        "Liberaalien ongelma on yleensä se, että lukevat omia ajatuksiaan eivätkä sitä mitä nimenomaan on kirjoitettu."

        Jos kokonaisuuden mielekäs hahmottaminen/ymmärtäminen ja ehjän/loogisen verkoston hahmottaminen - saati pätevien syy-seuraus -ketjujen selvittäminen ovat mielestäsi omien ajatusten lukemista, niin olet oikeassa.

        Yritä vaikka keittää maukas soppa noudattamalla ohjeita juuri siten miten ne on kirjoitettu niin voit huomata ettet pääse edes aloittamaan selvittämättä ensin mistä koko hommassa noin ylipäänsä on kyse. :)

        Kysymys on käytäntöön soveltamisesta ja jos Raamattu ei toimi käytännössä niin se on kelvoton teos tai sopii ainoastaan vegetatiivisessa omissa fantasiamaailmoissa leijuville.

        Konkreettinen ajattelu on tunnusomaista pikkulapsille ja kehitysvammaisille. Aikuisilta edellytetään kykyä abstraktiin ajatteluun.

        "Aikuisilta edellytetään kykyä abstraktiin ajatteluun."

        Tai Raamatun ymmärtäminen vaatii sitä. Ei kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä voi muuten ymmärtää.


    • yks.mummo.vaan

      Tässä lisää siitä miten fundikset ihan itse heikentävät Raamatun sanomaa ja vaikuttavuutta:

      "Tekstuaaliset poikkeamat joko kielletään tai upotetaan Raamatun tulkinnan erehtymättömyyteen, jossa todisteiden taakka on sälytetty Jumalan harteilta ihmisyyden harteille. Ne voidaan selittää puutteina IHMISEN YMMÄRRYKSESSÄ, ei niinkään puutteina ITSE TEKSTISSÄ. bin Bazin (kiihkoislamisti) itsepintaisuus Kopernikuksen Maa kiertää Aurinkoa -löydön JÄLKEEN on erilainen kuin kopernikusta edeltäneiden astronomien asenne. jos Kopernikusta edeltäneillä tutkijoilla olisi ollut käsissään todisteet, joihin bin Bazi suhtautui hyökkäävästi, he olisivat luultavasti muuttaneet ptolemaiolaisia käsityksiään.

      Samalla logiikalla ajateltuna EREHTYMÄTTÖMYYSOPPI viimeistelee kirjaimellisen tulkinnan ongelmat. Hyvän esimerkin tarjoavat ihmetarinat, joita löytää vanhasta ja Uudesta testamentista. Niiden suhteen fundamentalistien näkemykset ovat hyvin kaukana keskiaikaisista tai traditionalistien näkemyksistä: jälkimmäisten mukaan Jumala puuttuu luonnon toimintaan aiheuttamalla vedenpinnan nousun tai pysäyttämällä auringonliikkeen, kun taas fundamentalistit JÄRKEISTÄVÄT ihmeet sanomalla, että ne ovat YHTÄPITÄVIÄ luonnonprosessien, kuten maanjäristysten ja -vyörymien tai astronomisten konjunktioiden, kanssa. vaikka fundamentalistit periaatteessa eivät kiellä ihmeiden olemassaoloa, HEIKENTÄVÄT he niiden asemaa."

      (s. 76)

      jne., jne. ja jne. Lukekoot lisää ken tahtoo - viesti meni jo näillä varmasti perille muille kuin usko.vaiselle.

      • ei.vaan.onnistu

        Ei onnistu!

        Ei ole IHMISEN keinoa tehdä Jumalasta valehtelija, huonon ilmaisutaidon omaava tahikka harhaanjohtaja! Kaikki tällaiset yritykset ovat kaikki epäonnistuneet.


      • yks.mummo.vaan
        ei.vaan.onnistu kirjoitti:

        Ei onnistu!

        Ei ole IHMISEN keinoa tehdä Jumalasta valehtelija, huonon ilmaisutaidon omaava tahikka harhaanjohtaja! Kaikki tällaiset yritykset ovat kaikki epäonnistuneet.

        Ei siitä olekaan kyse. Kyse on Raamatun ja ihmisten, ei Jumalan erehtymättömyydestä. ;)


      • yks.pointti.vaan
        ei.vaan.onnistu kirjoitti:

        Ei onnistu!

        Ei ole IHMISEN keinoa tehdä Jumalasta valehtelija, huonon ilmaisutaidon omaava tahikka harhaanjohtaja! Kaikki tällaiset yritykset ovat kaikki epäonnistuneet.

        Katsos kun Jumalan määritelmä jo lähtökohtaisesti on itse täydellisyys. Tällä logiikalla se mikä ei ole täydellistä, on inhimillistä - ei niin, että inhimillinen epätäydellisyys selitetään täydelliseksi jumaluudeksi kuten Sinä teet. Myös omalla kohdallasi. Ihmetyttää lähinnä miten olet päässyt aikuisikään tajuamatta niin itsestäänselvää asiaa?


      • hyvin.ratkaistu
        yks.mummo.vaan kirjoitti:

        Ei siitä olekaan kyse. Kyse on Raamatun ja ihmisten, ei Jumalan erehtymättömyydestä. ;)

        Tämä ratkaisi sitten asian, koska Raamattu on Jumalan Sanaa. Eikä Jumala ole valehtelija, huono ilmaisuissaan eikä harhaanjohtaja.


      • yks.mummo.vaan
        hyvin.ratkaistu kirjoitti:

        Tämä ratkaisi sitten asian, koska Raamattu on Jumalan Sanaa. Eikä Jumala ole valehtelija, huono ilmaisuissaan eikä harhaanjohtaja.

        Raamattu on Jumalasta, ei Jumalan Sanaa, siinä on selvä ero. Keskity välillä ajattelemiseen pelkän lukemisen ja kirjoittamisen sijaan. Ajanhukkaa vastata ennalta määrättyihin oikeaoppisiin viesteihisi.

        Hei taas ja ensi viikkoon! Peliaika päättyi.


      • korjaan.hieman
        yks.mummo.vaan kirjoitti:

        Raamattu on Jumalasta, ei Jumalan Sanaa, siinä on selvä ero. Keskity välillä ajattelemiseen pelkän lukemisen ja kirjoittamisen sijaan. Ajanhukkaa vastata ennalta määrättyihin oikeaoppisiin viesteihisi.

        Hei taas ja ensi viikkoon! Peliaika päättyi.

        Raamattu on Jumalan Sanaa ja ilmoitusta meille ihmisille annettu Pyhän Hengen kautta. Amen


      • yks.pointti.vaan
        korjaan.hieman kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan Sanaa ja ilmoitusta meille ihmisille annettu Pyhän Hengen kautta. Amen

        No, ei se ainakaan omassa toiminnassasi mitenkään näy. Huomaan vain inhimillistä pinnistämistä. ;)


      • yks.pointti.vielä
        korjaan.hieman kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan Sanaa ja ilmoitusta meille ihmisille annettu Pyhän Hengen kautta. Amen

        Se jäi vielä askarruttamaan, että miksi olla ylipäänsä edes uskossa, jos koko uskonkäsitys Raamatun tulkintaa myöten on läpeensä maallistunut vailla minkäänlaista hengellistä ymmärrystä?

        Silloinhan on aivan sama onko uskossa vai ei - maailmankuva on joka tapauksessa samanlainen. Fundamentalistit kun nimenomaan tulkitsevat Raamattua maallisesta ja kansantajuisesta näkökulmasta käsin. Jumala kaikesta yli inhimillisen käsityskyvyn menevästä jumalallisuudesta saati pyhyydestä puhumattakaan häviää taivaan tuuliin. Uskosta tulee arkipäiväisen latteaa ja tylsämielistä puuhastelua. Yhtä mielenkiintoista kuin vessassa käymisestä.

        Vaikeaa keksiä hölmömpää tai traagisempaa kohtaloa. :(


      • Kiitos muuten mielenkiintoisen teoksen esille tuomisesta.

        "Niiden suhteen fundamentalistien näkemykset ovat hyvin kaukana keskiaikaisista tai traditionalistien näkemyksistä..."

        Fundamentalismi on oikeastaan varsin moderni tulokas, ja olen havainnut ettei perinteisiä näkemyksiä edes tunneta näissä piirreissä. Silti paradoksaalinen väite kuuluu, että he "puolustavat" jotain traditiota...


      • yks.mummo.vaan
        mummomuori kirjoitti:

        Kiitos muuten mielenkiintoisen teoksen esille tuomisesta.

        "Niiden suhteen fundamentalistien näkemykset ovat hyvin kaukana keskiaikaisista tai traditionalistien näkemyksistä..."

        Fundamentalismi on oikeastaan varsin moderni tulokas, ja olen havainnut ettei perinteisiä näkemyksiä edes tunneta näissä piirreissä. Silti paradoksaalinen väite kuuluu, että he "puolustavat" jotain traditiota...

        "Fundamentalismi on oikeastaan varsin moderni tulokas, ja olen havainnut ettei perinteisiä näkemyksiä edes tunneta näissä piirreissä."

        Sama täällä. Etenkin kun itse olen vielä erityisen kiinnostunut historiasta ylipäänsä.


      • yks.mummo.vaan kirjoitti:

        "Fundamentalismi on oikeastaan varsin moderni tulokas, ja olen havainnut ettei perinteisiä näkemyksiä edes tunneta näissä piirreissä."

        Sama täällä. Etenkin kun itse olen vielä erityisen kiinnostunut historiasta ylipäänsä.

        Kiva että täällä on muitakin jotka asian ymmärtävät!


    • yks.mummo.vaan

      Tässä on muuten vielä yks hyvä esimerkki - sitten saa tältä päivältä riittää tämä teriksen pelaaminen:

      "Fundamentalistien käsitys erehtymättömästä Raamatusta pitää tekstejä historiallisina kuvauksina todellisista tapahtumista ajassa (erotettuna myyttisistä tapahtumista, joiden merkitys on symbolinen tai hengellinen). Siksi KONSERVATIIVIT pyrkivät muokkaamaan samoista tapahtumista kertovia tekstejä yhteneväksi narratiiviksi.

      Tunnetuin esimerkki tästä on Uuden testamentin tarina, jossa Jeesus tyhjentää temppeliä ja heittää koronkiskurit ulos. Synoptiset evankeliumit (Matteus, Markus ja Luukas) sanovat, että tämä tapahtui Jeesuksen elämän loppupuolella, kärsimysviikon (viikko ennen ristiinnaulitsemista) alussa. Toisaalta Johannes kuvaa tapahtumien sijoittuvan Jeesuksen elämän alkuvaiheisiin. Liberaalit teologit saattavat selittää eroavaisuudet sillä, että Johannes käyttää sitä tehokeinona selittäessään gnostista "maailmaa lihaksi" -teemaa, joka säilyy läpi koko evankeliumin. Konservatiivi Graham Swift sen sijaan antaa YKSINKERTAISEMMAN selityksen; Jeesus tyhjensi temppelin kahteen kertaan. Jos samaa metodologiaa soveltaa myöhemmin, saadaan kaksi Jesuksen taivaaseennousua, sillä Luukkaan mukaan se tapahtui samana päivänä kuin ylösnousemus, mutta Apostolien tekojen mukaan se tapahtui 40 päivää myöhemmin, sen jälkeen, kun Jeesus oli ilmestynyt opetuslapsille. Kaksinkertainen taivaaseennousu , kuten kaksinkertainen temppelin tyhjennyskin, mahdollistavat molempien kertomusten kirjaimellisen tulkinnan, sillä ne tapahtuivat todellisessa ajassa "tuolla jossain". Kaikin mahdollisin keinoin tulee välttää liberaalien tulkintaa, jossa "ei ole varmuutta tapahtumien ajallisesta järjestyksestä tai todellisuudesta tai siitä, esittävätkö jotkut kirjoittajat tapahtumat tällä tavalla vain, koska se on tärkeää kirjoittajan teologisen viestin kannalta." (s.82-83)

      Tästä nähdään, että fundiksille Raamattu on lähinnä politiikan- ja vallanväline, siinä missä liberaaleja kiinnostaa Raamatun totuus sen itsensä vuoksi.

      Ruthven kirja oli sen verran kattava teos fundisten ajatusmaailmaan, että sitä voi jo pitää eräänlaisena käyttöoppaana. :)

      • yks.mummo.vaan

        Tetriksen! AAAAhhhh! Tein kirjoitusvirheen ja vielä myönnän sen julkisesti mikä todistaa etten ole Jumalasta! :(


      • tässä.ratkaisu

        "Jeesus tyhjensi temppelin kahteen kertaan. "

        Näköjään Jeesus on tyhjentänyt temppelin useaan kertaan. Ilmeisesti joka kerta kun siellä on vieraillut eikä evankeliumeissa ole taatusti kaikkia käyntikertoja raportoitu.


      • yks.pointti.vaan
        tässä.ratkaisu kirjoitti:

        "Jeesus tyhjensi temppelin kahteen kertaan. "

        Näköjään Jeesus on tyhjentänyt temppelin useaan kertaan. Ilmeisesti joka kerta kun siellä on vieraillut eikä evankeliumeissa ole taatusti kaikkia käyntikertoja raportoitu.

        Ps.

        Jeesuksella oli myös rakastaja, lapsia ja kulissiliitto naisen kanssa mutta sitä ei ole ollut tarvetta evankeliumeissa kertoa ettei Jeesuksen imago kärsi.


      • yks.mummo.vaan
        tässä.ratkaisu kirjoitti:

        "Jeesus tyhjensi temppelin kahteen kertaan. "

        Näköjään Jeesus on tyhjentänyt temppelin useaan kertaan. Ilmeisesti joka kerta kun siellä on vieraillut eikä evankeliumeissa ole taatusti kaikkia käyntikertoja raportoitu.

        Jeesus kävi myös vessassa mutta miksi siitä ei ole kerrottu? Oikeastaan koko Jeesus -juttu oli vain sen ajan joutilaiden miesten tapa tehdä uskonnon nimissä hyvää bisnestä - ihan kuten nykyäänkin. Tosi arkipäiväistä ja käytännöllisen kansantajuista. ;)


      • Tuo teos täytynee hankkia.


    • hytftfrre

      Siis...

      raamattu on edelleen saatanaa jumalanaan palvelevan rikollisuuden käsikirja.

      VT - on historiaa jonka muutamiin kohtiin Jeesus opeissaan viittaa.

      JEESUKSEN EVANKELIUMEISTA väärentämättöminä ei ole paljoa jäljellä ja sitä vähääkään ei pappislupauksen antaneet saa opettaa ja saarnata. Noin 18 Jeesuksen evankeliumeista on vain neljä Paavali ja sen oppikunta ottanut raamattuun, osittain voimakkaasti väärennettynä.

      UT - on paavalilais-luterilaisuuden eksytys tulkintoja Jeesuksen evankeliumeista ja mm Jumalan ja Jeesuksen Lain väärennyksellistä tekstiä sisältävä.

      Siis todellisuudessa JEESUKSEN EVANKELIUMIT eivät edes kuulu rikollisen kristinuskon raamattuun. Niistä, arviolta 18:sta evankeliumeista neljä osittain rajusti väärentämällä luvatta anastettiin rikollisuuden käyttöön. Sen väärennös työn aloitti Paavali oppikuntineen. Ja ehkä törkein on suomenkielisenä 1992 vuoden saatanallisuuden käsikirja jossa Jumalan ja Jeesuksen Lakiakin väärensivät tosi pahan eksytyksen aikaan saamiseksi.

      Joh. Ilm. 22:18, 19 "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. "

      Osa, Jeesuksen evankeliummeista kristityt saivat kiristämällä Pietaria ennen kuin tappoivat hänet. Ja Pieyrinkin antamia tietoja väärensivät kuninkaita jumalainaan palvelevina.
      Viellä 1700-luvulla, kuninkaat olivat jumalia ja luder/lutherikin yritti tehdä itsestään munkkina jumalan ja laati järkyttävän, edelleenkin maailmassa rikoksia televälle lahkolleen opeja joista maailmaan kansat kärsivät, suomikin...
      Lainattua tekstiä:
      "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallaan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukomurhasta. " (IL)

      • Sinä se jaksat hokea tuota väärennöstä.

        ”Noin 18 Jeesuksen evankeliumeista on vain neljä Paavali ja sen oppikunta ottanut raamattuun…”

        Kerro, missä ovat nuo loput arvelemasi evankeliumit?


    • Nostetaan tämä palstan ikuisuusaihe.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3774
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1861
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1404
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      951
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      900
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      893
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      870
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      858
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe