Tosi asiaa Foam sandwits rakenteesta

FoamPOMMI

Jotkut ajattelevat umpisolu foam olis hyvä ratkaisu, koska se ei ime vettä, tämä on harhaa...

http://marinesurvey.com/yacht/material.htm

Älä sorru "high tec" rakennettuihin tulevaisuuden sandwitsh runkoisiin pesusieniin, hanki ainoastaan veneitä joissa runko on umpilaminaattia...

43

2123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FoamPOMMI
    • määTaas

      Tässä "hi tec" runko kärsinyt toisellaisesta ongelmasta kuori irronnut ydin materiaalista joko rasituksesta tai epä onnistuneesta tyhjiösäkitys laminoinnista.

      http://www.yachtsurvey.com/bad_news_for_Bertram.htm

      Varokaa vaan foam veneiljät, kun runttaatte veneenne puristuksiin laitureissa, ettei kuulu niks naks....

    • PoraaReikäNiinLorisee

      Lämpökameralla ja kosteus mittauksella minimoit ostamasta .askaa!
      Tässäkin tapauksessa runko vaikuttaa asialliselta on kevlaria, tiheää umpisoluista foamia ja lasikuita sekä gelgoatit. Ja niin vaan oli imaissut umpisoluinen vaahto vedet itseensä, on se kumma.

      http://www.irinfo.org/03-01-2013-allison/

    • kerrospukeutuja

      Pyyhkikää pisarat naamasta siellä saippuakoteloissa. Maailma on täynnä hyvin ja tyyllikkäästi vanhentuneita kerrosrakenteisia (balsa)... Umpilaminaatti on pirun kylmä paikka ennen elokuuta Itämerellä ja sitten siellä sataa sisällä sen jälkeen :)

      • 12-1

        Kylmyydestä ja kosteudesta pääsee kätevästi eroon lämmittimellä oli vene sitten umpi- tai kerrosrakenteinen. Toukokuusta marraskuuhun selviää umpilaminaatilla ilman ongelmia.


      • Balsalennokki

        Montakohan lahonnutta balsa ydintä mailma on joutunut näkemään, eikä taida märkä ja lho balsa paljoa lämmittää, vai olenko ymmärtänyt väärin?


      • Balsa

        Näkeehän sitä kaikissa tuotteissa virheitä j aoptimoinnin puutetta, myös umpilaminaateissa tms. Kuuluu inhimilliseen elämään, jossa niitä voi oppia puntaroimaan. Nykyään on suunnittelutyökalut, joilla on voitu optimoida ainevahvuuksia ja kuitujen suuntia sekä laminointiaineita. On plussia ja miinuksia.
        Itselläni on Baltic tapainen rakenne eli Balsa-ydin kyljissä ja kannessa käsinlaminoituna. Kyljissä balsaa on n. 75-80 % Vain pohja ja n. 20 - 30 cm kyljissä on paksua umpilaminaattia.. Vene on lämmin ja kuiva. Ilmanvaihtoon on kaksi doradoa ja 3 lautasventtiiliä. Ei nitisi, natise tai notku ja raikasta on sisällä. Balsa antaa etua jäykistämällä runkoa, eristyksenä sekä rungon painon pudotuksen johdosta. Se jätetään halvoista pois lähinnä kustannussyistä ja siitä tässä palstan kirjoittelussa on kyse.

        Kun ei ole itsellä balsa-sandwich rakennetta, pitää sitä paljasta umpilaminaattia sikiöasennossa puolustella ja siunata.


      • VarokaaNuoretNäitä
        Balsa kirjoitti:

        Näkeehän sitä kaikissa tuotteissa virheitä j aoptimoinnin puutetta, myös umpilaminaateissa tms. Kuuluu inhimilliseen elämään, jossa niitä voi oppia puntaroimaan. Nykyään on suunnittelutyökalut, joilla on voitu optimoida ainevahvuuksia ja kuitujen suuntia sekä laminointiaineita. On plussia ja miinuksia.
        Itselläni on Baltic tapainen rakenne eli Balsa-ydin kyljissä ja kannessa käsinlaminoituna. Kyljissä balsaa on n. 75-80 % Vain pohja ja n. 20 - 30 cm kyljissä on paksua umpilaminaattia.. Vene on lämmin ja kuiva. Ilmanvaihtoon on kaksi doradoa ja 3 lautasventtiiliä. Ei nitisi, natise tai notku ja raikasta on sisällä. Balsa antaa etua jäykistämällä runkoa, eristyksenä sekä rungon painon pudotuksen johdosta. Se jätetään halvoista pois lähinnä kustannussyistä ja siitä tässä palstan kirjoittelussa on kyse.

        Kun ei ole itsellä balsa-sandwich rakennetta, pitää sitä paljasta umpilaminaattia sikiöasennossa puolustella ja siunata.

        mulla on umpilaminaattia ja verhoiltu kaikkialta, ei ole kylmä ei kosteaa...mistä näitä sikiää? Valmistaja antanut vielä 10 vuoden takuun jopa ruttoa vastaan...

        Lueppa tuosta, mutta älä mene sikiöasentoon, pidän peukkuja, että sinulla olisi tuuria ja balsasi olisi kunnossa, mikä olisi harvinaista, kosteusmittausta et uskalla tilata.

        BALSA CORE = COMPOST

        http://www.pcmarinesurveys.com/Balsa core rot wet.htm


      • Balsa

        Terveiset menevät Yxpilaan ja Orustiin!

        Minä purjehdin ja sinä pidät tuulta lehtiä selaillen kirjastossa.

        Niin se vain menee, että ei palkansaajat enää näitä balsaveneitä uutena osta.

        Jos linkkaa, niin näkee vaivaa katsoa oikeellisuuden. Kohtuudella?


    • Joakim1

      99 % asuttavista purjeveneistä on kerrosrakenteisella kannella. Rungossa osuus on selvästi pienempi, ihan hatusta vedettynä 30%. "Laatuveneissä" osuus on huomattavasti suurempi. Nykyään ei enää montaa C/R-venettä tehdä umpilaminaatista.

      Kerrosrakenteen ongelmista varmasti yli 90% on kansialueella ja liittyvät yleisemmin ruuvattuun huonosti hoidettuun tiikkikanteen (kukaan ei enää ruuvaa uusia) tai kannella seisovaan mastonjalkaan. Runkojen ongelmat ovat erittäin harvinaisia. Kuinka monta tunnette Suomesta? Kuinka moni niistä on vaatinut korjausta?

      Nuo kaksi purjevene-esimerkkiä olivat molemmat erittäin poikkeuksellisella rakenteella, jossa myös kölialueella oli kerrosrakenne. Onkohan tuollaisia Suomessa yhtään? Varmaan on muutama kisavene, oiskohan VOR60:n?

      Noissakin vettä oli havaitta vaahtoon leikatuissa viilloissa, ei itse vaahdossa. Viiltoja tarvitaan, jotta vaahto taipuu kaareville pinnoille. Viiltojen kuuluisi täyttyö hartsilla laminoitaessa. Suurta määrää vettä noihin viiltoihin ei mahdu ja vesi niissä ei tarkoita vielä rakenteen heikentymistä.

    • 12-1

      Jos vesi on viilloissa, se ei ole hyvä asia. Talvisin jäätyessään se puristaa väriainetta kasaan mahdollstaen suuremman vesimäärän vuosittain. Lisäksi se kastelee suojaamatonta kuiturakennetta.

      • Joakim1

        Ei se tietenkään hyvä asia ole eikä vesi sinne kuulu. Oikein tehtynä vesi ei sinne pääse, sillä reikiä ei tehdä kerrosrakennealueelle. Kerrosrakennetta ei ole läpivientien kohdalla jne. Jos on se poistetaan ja korvataan epoksilla.

        Jos vettä nyt kuitenkin on noissa viilloissa, ei se aiheuta mitään akuuttia ongelmaa. Peräsimissä vettä on usein runsaastikin, johtuen huonosti tehdystä vaahdosta tai puutteelisesta täytöstä. Akselin kohdalta vuotaa varmasti ennemmin tai myöhemmin. Silti suurin osa peräsimistä on ehjiä ja alkuperäisiä 70 ja 80-luvun veneissä. Rungossa ei ole mitään läheskään niin vuotoherkkää paikkaa kuin peräsimen akseli.

        Mitenköhän noissa kahdessa esimerkissä on hoidettu kölipultit? Tuleekohan nekin väliaineen läpi? Siinähän on varsin potentiaalinen vuotokohta.


      • Odolk

        Vuotopaikkoja on kannessa paljon enemmän kuin tiikkikannen ruuvit tai mastonjalka. Vähän suunnittelijan ja rakentajan taidoista riippuu, minne ovat osanneet valita umpinaista. Yleensä pitäisi olla vähintään, mastonjalka, vinssit, genuan kiskot ja rustit. Yleinen tapa on korvata vaahto noissa paikoissa vanerilla. Vaahtoon kun ei pysty kiristämään heloja, vaan kansi puristuu kasaan. Edellämainitut paikat ovat kovalla rasituksella ja sika pettää joskus. Sen jälkeen alkavat vuodot kerrosrakenteeseen. Mulla oli rustien vuodon takia sivukansien foamit täynnä vettä. Korvasin vanerin rustien kohdalla g10 levyllä ja uusin divinycellit. Yhden kevään projekti. Kantta on ihan mukava laminoida, kun voi työskennellä alaspäin ja kevätauringossa epoxi kovettuu vauhdilla.


      • Joakim1
        Odolk kirjoitti:

        Vuotopaikkoja on kannessa paljon enemmän kuin tiikkikannen ruuvit tai mastonjalka. Vähän suunnittelijan ja rakentajan taidoista riippuu, minne ovat osanneet valita umpinaista. Yleensä pitäisi olla vähintään, mastonjalka, vinssit, genuan kiskot ja rustit. Yleinen tapa on korvata vaahto noissa paikoissa vanerilla. Vaahtoon kun ei pysty kiristämään heloja, vaan kansi puristuu kasaan. Edellämainitut paikat ovat kovalla rasituksella ja sika pettää joskus. Sen jälkeen alkavat vuodot kerrosrakenteeseen. Mulla oli rustien vuodon takia sivukansien foamit täynnä vettä. Korvasin vanerin rustien kohdalla g10 levyllä ja uusin divinycellit. Yhden kevään projekti. Kantta on ihan mukava laminoida, kun voi työskennellä alaspäin ja kevätauringossa epoxi kovettuu vauhdilla.

        Toinen melko yleinen tapa on laittaa alumiinia väliaineen tilalla helojen kohdalla. Tuollaista käyttävät mm. Dehler ja Bavaria. Ei tarvitse muttereita, kun voi tehdä kierteet alumiiniin.

        Rusti kerrosrakenteen läpi kuulostaa erittäin huonolta rakenteelta oli sitten korvattu vanerilla tai ei. Mastonjalka on monessa 80-luvun veneessä mennyt kasaan vanerin mädännyttyä. Huono rakennehan tuokin on, mutta vaurio on yleensä erittäin paikallinen ja helppo korjata.

        Heloista voi tietysti myös vuotaa, mutta suuri osa heloista on umpilaminaatin alueella kannen ja rungon liitoskohdassa. Tiikkikannesta tulee "miljoona" ruuvia, jotka ovat piilossa ja hyvin potentiaalisia vuotokohtia, kun tiikki ja sen saumaus alkaa väsyä.


      • KorroosioPari
        Joakim1 kirjoitti:

        Toinen melko yleinen tapa on laittaa alumiinia väliaineen tilalla helojen kohdalla. Tuollaista käyttävät mm. Dehler ja Bavaria. Ei tarvitse muttereita, kun voi tehdä kierteet alumiiniin.

        Rusti kerrosrakenteen läpi kuulostaa erittäin huonolta rakenteelta oli sitten korvattu vanerilla tai ei. Mastonjalka on monessa 80-luvun veneessä mennyt kasaan vanerin mädännyttyä. Huono rakennehan tuokin on, mutta vaurio on yleensä erittäin paikallinen ja helppo korjata.

        Heloista voi tietysti myös vuotaa, mutta suuri osa heloista on umpilaminaatin alueella kannen ja rungon liitoskohdassa. Tiikkikannesta tulee "miljoona" ruuvia, jotka ovat piilossa ja hyvin potentiaalisia vuotokohtia, kun tiikki ja sen saumaus alkaa väsyä.

        Mikä takaa ettei alumiini plootu muutu valkoiseksi oxidi jauhoksi?


      • Joakim1
        KorroosioPari kirjoitti:

        Mikä takaa ettei alumiini plootu muutu valkoiseksi oxidi jauhoksi?

        Miksi se muuttuisi? Muuttuuko mastot sellaisiksi? Tai Busterit? En tiedä kuinka vanha keksintö tuo alumiinilevyjen käyttö on, mutta en ole vielä kuullut niistä mitään muuta huonoa kuin sen, että on vaikea tietää missä ne ovat ja ne eivät ole kaikkialla, mihin joku haluaa heloja laittaa.


      • PeräsimenKuivaus
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei se tietenkään hyvä asia ole eikä vesi sinne kuulu. Oikein tehtynä vesi ei sinne pääse, sillä reikiä ei tehdä kerrosrakennealueelle. Kerrosrakennetta ei ole läpivientien kohdalla jne. Jos on se poistetaan ja korvataan epoksilla.

        Jos vettä nyt kuitenkin on noissa viilloissa, ei se aiheuta mitään akuuttia ongelmaa. Peräsimissä vettä on usein runsaastikin, johtuen huonosti tehdystä vaahdosta tai puutteelisesta täytöstä. Akselin kohdalta vuotaa varmasti ennemmin tai myöhemmin. Silti suurin osa peräsimistä on ehjiä ja alkuperäisiä 70 ja 80-luvun veneissä. Rungossa ei ole mitään läheskään niin vuotoherkkää paikkaa kuin peräsimen akseli.

        Mitenköhän noissa kahdessa esimerkissä on hoidettu kölipultit? Tuleekohan nekin väliaineen läpi? Siinähän on varsin potentiaalinen vuotokohta.

        Peräsimestä saa suurimman osan vedestä pois poraamalla reiät ylä- ja alapäähän. Talvella peräsin tuulettuu ja kesäksi reiät tukitaan. Kierteet reikiin niin ne saa umpeen kätevästi ruuveilla.


      • Reiska2K
        PeräsimenKuivaus kirjoitti:

        Peräsimestä saa suurimman osan vedestä pois poraamalla reiät ylä- ja alapäähän. Talvella peräsin tuulettuu ja kesäksi reiät tukitaan. Kierteet reikiin niin ne saa umpeen kätevästi ruuveilla.

        Ethän oikeasti usko itsekään tuohon. Kyllä sieltä alapäästä hieman vettä virtaa ulos noston jälkeen, mutta mitään kuivamista sen lavan sisällä ei kyllä tapahdu.


      • PeräsimenKuivausta

        Nimimerkki oli huonosti valittu. En usko, että kokonaan kuivuu, mutta lienee parempi kuin ilman reikiä. Tarkoitus on estää peräsimen halkeaminen talvella.


      • ilmareikäkin

        Porasin ensin reiän vain alas, ja vettä tiputteli vain vähän aikaa. Sitten jonkun ajan kuluttua kun porasin myös yläpäähän ilmalle reiän, niin alapäästä lorisi kunnolla vedet ulos. Sen jälkeen olen aina tehnyt näin.


      • Reiska2K
        PeräsimenKuivausta kirjoitti:

        Nimimerkki oli huonosti valittu. En usko, että kokonaan kuivuu, mutta lienee parempi kuin ilman reikiä. Tarkoitus on estää peräsimen halkeaminen talvella.

        On tosiaan järkevää päästää ne vedet sieltä ulos ennen pakkasia.
        Koska olen näihin vaahtoa sisältäviin rakenteisiin joutunut läheisesti tutustumaan, niin voin kokemuksesta sanoa, ettei ne todellakaan kuivu koskaan.
        Minäkin porasin siihen veneeseen reikiä ja pidin sitä vuoden pohja ylöspäin kun odottelin veden poistumista.
        Alussa sieltä valui hieman vettä, mutta vain vähän. Painossa ei havaittavaa muutosta.
        Sitten otin rälläkän käteen ja kaavin ne vaahdot ulos - kuusi (6) jätesäkillistä sieltä löytyi. Eikä ne säkit ollet mitään kevyitä kantaa jätelavalle :D
        Peräsimen sisällä ne märät vaahdot ovat hapettomissa oloissa, joten korroosio on ilmeisesti hidasta ja rakenne kestää sitä hautomista kauan, ennenkuin vaurioita tulee. Tämä edellä mainittu on tosin minun omaa mutua, johon asiaa tuntevat voisivat ottaa kantaa.


      • FoamPOMMi
        Reiska2K kirjoitti:

        On tosiaan järkevää päästää ne vedet sieltä ulos ennen pakkasia.
        Koska olen näihin vaahtoa sisältäviin rakenteisiin joutunut läheisesti tutustumaan, niin voin kokemuksesta sanoa, ettei ne todellakaan kuivu koskaan.
        Minäkin porasin siihen veneeseen reikiä ja pidin sitä vuoden pohja ylöspäin kun odottelin veden poistumista.
        Alussa sieltä valui hieman vettä, mutta vain vähän. Painossa ei havaittavaa muutosta.
        Sitten otin rälläkän käteen ja kaavin ne vaahdot ulos - kuusi (6) jätesäkillistä sieltä löytyi. Eikä ne säkit ollet mitään kevyitä kantaa jätelavalle :D
        Peräsimen sisällä ne märät vaahdot ovat hapettomissa oloissa, joten korroosio on ilmeisesti hidasta ja rakenne kestää sitä hautomista kauan, ennenkuin vaurioita tulee. Tämä edellä mainittu on tosin minun omaa mutua, johon asiaa tuntevat voisivat ottaa kantaa.

        Kova homma, sulla ollut, osaatko epäillä mistä vesi oli päässyt foamiin?

        Näin yhden mielenkiintoisen kikan, kun kahlasin aihetta läpi. Kaveri oli keksinyt laittaa ilmeisesti kierteellä kuituun kiinni tyhjiö pumpun veden keräimellä ja näky oli kuin kahvia olis kannussa ollut. Täytteenä oli balsa...


      • Yhdyssanat
        FoamPOMMi kirjoitti:

        Kova homma, sulla ollut, osaatko epäillä mistä vesi oli päässyt foamiin?

        Näin yhden mielenkiintoisen kikan, kun kahlasin aihetta läpi. Kaveri oli keksinyt laittaa ilmeisesti kierteellä kuituun kiinni tyhjiö pumpun veden keräimellä ja näky oli kuin kahvia olis kannussa ollut. Täytteenä oli balsa...

        Tyhjiöpumpun


    • VettynytPursiEiKelpaa

      No, entäs rungon hius halkeamat jotka syntyvät pukituksista ja kapilaarisesti uittavat vettä höttöön?

      Tai kun kolahtaa kiville rungosta? Alkaa kevyt muuttua raskaaksi...

      Mielenkiintoista, kun maailmalla arvostetaan umpilaminaati runkoa laadun mittarina ja suomessa täällä palstalla sanotaan sandwitsin olevan laadun tae, ettei vaan olis oma lehmä ojassa, kun löytyi home skandejakin kamalampia aluksia...

      Kumpi maksaa enempi kuitu hartisit vai höhhö paksussa rungossa matkaveneessä?

      • Joakim1

        Jos runkoon syntyy hiushalkemia, on jotain pahasti pielessä. Silloinkin puhutaan gelcoatin halkeamista, jotka eivät päästä merkittäviä määriä vettä koko laminaatin läpi.

        Missä maailmalla arvostetaan umpilaminaattiveneitä?

        Kuitu hartsi maksaa alle 2 euroa/kg isommissa määrissä. 35-jalkaisessa saattaa lasikuitua olla 1-2 tonnia eli 2-4 000 € on laskikuidun osuus veneen hinnasta. Valmista venettä ei tuossa kokoluokassa saa alta sadan tonnin, joten lasikuidun osuus halpiksissakin on olematon. Työn osuus onkin sitten toinen juttu ja se kasvaa merkittävästi käytettäessä kerrosrakennetta, suunnattuja kuituja, alipainelaminointia jne.

        Balsa ja sen korvaavat väiaineet maksavat kai n. 20 €/m2, joten tuosta tulee toista tonnia tuohon 35-jalkaiseen eli vähintään saman verran kuin lasikuidussa säästyy. Perinteinen tapa on laittaa ulkokuoreen 40% ja sisäkuoreen 30% umpilaminaatin materiaalivahvuudesta eli 30% vähemmän lasikuitua eli säästöä alle tonni.


    • dhgjhhghgjgkjhg

      Ihmeen paljon on aloittajalla tietoa asiasta, jonka nimeä hän ei edes osaa kirjoittaa.

    • seppomartti

      Jos Bavaria ja Dehler käyttävät heloituksen kiinnittämiseen alumiinilevyyn tehtyjä ruuvikierteitä niin saako ne myöhemmin auki?. Ainakin takilassa Aisi 316 ja alumiini sopivat huonosti yhteen. Vuosi sitten purin furlerin. Puhalluslamppua ja väkivaltaa käyttäen sain vain puolet auki ehjänä. Pitemmällä aikavälillä alumiini häviää ruuvin ympäriltä, jollei oksidoidu avaamattomaksi liitokseksi.

      • Oc_46

        Bavarian 10 vuotta paikallaan siihen alumiinilevyyn kiinnitetyn Harkenin vinssin sai ruuvattua irti ihan vaivatta, kierteet "kuin uudet". Ruuvien kierteitä pitkin ei ollut levyyn päässyt vettä, vinssin tiivisteet kai auttoivat. Ainakin tämä vinssin alla oleva levy on aika paksu, noin 10 mm. Toivottavasti muutkin.

        Toisenlainen kokemus oli, kun Facnorin keularulla (ei Bavariassa, siinä on Furlex) piti saada auki, onnistui huoltofirman puhalluslampulla, mutta on nyt taas jumissa.


      • Joakim1

        En tiedä. Ei ole kokemusta kuin kahden rapulukon vaihdosta. Ne aukesivat ongelmitta. Lähtökohtaisestihan laminaatin sisällä oleva levy on kuiva, joten korroosiota ei ole. Helaa asennettaessa on tietysti käytetty Sikaflexiä. Riki sen sijaan ui märkänä molemmin puolin alumiinia ja siinäkin ruuvien jumittuminen kestää vuosikausia, ainakin Itämerellä.


    • seppomartti

      Hyvä tieto, että alumiinilevyssä asennuskierteet toimivat. Takilassa ruuvilukite estää erilaisten metallien välistä korrosiota ja puhalluslamppukikka toimii paremmin. Pronssisissa vanttiruuveissa Tef- gel teflongeeli saattaa olla paras. Aikataulu jumittumiseen metallien välillä Välimeri- Karibia akselilla on 5- 10v.

    • saksalaistalaatua

      Meidän seurassa tehdään runkokatsastus kuivalla maalla, keväisin viiden vuoden välein. Kosteus mitataan rakenteista. 11 vuotta vanha ja 17000 nm ajeltu Bavariani rungosta löytyi 10v-katsastuksessa kyljestä, vesirajan alapuolelta n. 20 cm:n läpimittainen kostea alue. Syyksi päättelimme pari vuotta aikaisemmin, satamatrailerilla kuljetettaessa tapahtuneen vahingon, jossa runkoon oli tullut pieni hiushalkeama, jota ei korjattu. Kölin alueella ei kosteutta ole koskaan ollut, vaikka kiviä tulee kolisteltua aina silloin tällöin. Kyllä nämä "halpikset" ovat mielestäni aivan kelpo kestäviä ja pitävät kosteuden ulkopuolella, kunhan muistaa aika-ajoin mittailla kosteuksia rakenteissa ja ryhtyä tarvittaessa huoltohommiin kolhujen sattuessa. Veneet on tehty käytettäväksi.

      • bavarianristi

        Kai avasit neliön aukon ja vaihdoit foamit? Palkistosi alla on mittavasti säröjä. Kun kunnolla 'ponnistat' sen ensi kesänä, niin salongista avautuu kaunis näky, niin ihana. Kun valuraudan palanen morjestaa veden suihkutessa :)


      • saksalaislaatua
        bavarianristi kirjoitti:

        Kai avasit neliön aukon ja vaihdoit foamit? Palkistosi alla on mittavasti säröjä. Kun kunnolla 'ponnistat' sen ensi kesänä, niin salongista avautuu kaunis näky, niin ihana. Kun valuraudan palanen morjestaa veden suihkutessa :)

        En nyt ihan ymmärrä mitä haluat vastauksellasi sanoa? Bavarian pohjassa ei ole sandwich-rakennetta foameja ei siis ole vaihdettavaksi. Kostea kohta avattiin ammattimiehen toimesta lähes sisimpään kuitukerrokseen. Lisäksi annettiin kuivua vielä usean viikon ajan lämpimässä hallissa. Lopuksi laminoitiin uutta kuitua gelcoat epoksi myrkky.
        Jos veneen pohja on keväällä kuiva lämpimässä hallissa, ei se ole myöskään vettä sisäänsä imenyt. Kosteus säilyy kuidussa gelcoatin alla ilman korjausta ikuisuuden.


    • enoleasiantuntija

      Asiasta toiseen: Oman seurani katsastusmiehet suorastaan ahdistelevat minua tivaamalla, että enkö todella ole porannut peräsimeen REIKÄÄ josta vesi pääsisi ULOS, eikä jäädy talvella????? En ole porannut. Omasta mielestäni porareijästä vesi saattaisi jopa päästä peräsimeen sisälle? En ole varma. Kuitenkin odottelen kiinnostuksella, MILLOIN se jää halkaisee peräsimen. Vene on nyt 37 vuotias, eikä tällaista ole vielä tapahtunut.

    • kerrosrakenne.on.paras

      Kyllä kerrosrakenne on aina parempi kuin umpilaminaatti, paitsi siellä missä pulteilla kiristetään.

    • VettyneetSienetVesillä

      Kiva, kun ymmärsit, siellä missä vaaditaan todellista lujuutta, ei foamia tai balsaa voi käyttää ja fuskata.

      Juuri täällä toitotettu Kerrosrakenteen jäykkyyttä ja lujuutta ja sinä menit mokamaan ja paljastit totuuden kerrosrakenteen heikkoudesta.

      • jotta.ymmärtäisit

        Montakos pulttiliitosta sinun veneen kyljistä on läpi? Kannessa sinulla varmaan on läpipulttauksia, vaikka kansi onkin kerrosrakenteinen.


      • selitäTyhmälleKiitos
        jotta.ymmärtäisit kirjoitti:

        Montakos pulttiliitosta sinun veneen kyljistä on läpi? Kannessa sinulla varmaan on läpipulttauksia, vaikka kansi onkin kerrosrakenteinen.

        Kyllä minä ymmärrän ja nähdäkseni sinäkin, miten surkea ydin täyte on. Lähdit mielestäsi ovelana kiertämään asian "ydintä"

        Ei minulle ole ongelmaa tunnustaa kerros rakenteisen kannen surkeutta monessakin vanhassa veneessäni. Ja surkeus on kannen natinaa ja taipumista kävellessä, kun ydin on irronnut laminaatista tai kuori mitoitettu väärin tai? Lisäksi stressi halkeamat ns. Hämähäkin seitit.

        Veneen pohjassa nyt vaan vaikuttaa hydrostaattinen veden paine aika eri tavalla, kuin kannessa. Siksi se ei ole sama asia, vai mitä en ymmärrä?


      • turhamurhe
        selitäTyhmälleKiitos kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän ja nähdäkseni sinäkin, miten surkea ydin täyte on. Lähdit mielestäsi ovelana kiertämään asian "ydintä"

        Ei minulle ole ongelmaa tunnustaa kerros rakenteisen kannen surkeutta monessakin vanhassa veneessäni. Ja surkeus on kannen natinaa ja taipumista kävellessä, kun ydin on irronnut laminaatista tai kuori mitoitettu väärin tai? Lisäksi stressi halkeamat ns. Hämähäkin seitit.

        Veneen pohjassa nyt vaan vaikuttaa hydrostaattinen veden paine aika eri tavalla, kuin kannessa. Siksi se ei ole sama asia, vai mitä en ymmärrä?

        Turha murehtia ytimen ominaisuuksia, kun kannella vaikuttaa hydrostaattinen paine. Oliko se nyt sitten se sama vai joku muu asia, mitä et ymmärtänyt?


      • Ytimessä
        selitäTyhmälleKiitos kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän ja nähdäkseni sinäkin, miten surkea ydin täyte on. Lähdit mielestäsi ovelana kiertämään asian "ydintä"

        Ei minulle ole ongelmaa tunnustaa kerros rakenteisen kannen surkeutta monessakin vanhassa veneessäni. Ja surkeus on kannen natinaa ja taipumista kävellessä, kun ydin on irronnut laminaatista tai kuori mitoitettu väärin tai? Lisäksi stressi halkeamat ns. Hämähäkin seitit.

        Veneen pohjassa nyt vaan vaikuttaa hydrostaattinen veden paine aika eri tavalla, kuin kannessa. Siksi se ei ole sama asia, vai mitä en ymmärrä?

        Tarkoittaa että täyte on surkea ydin


    • FoamPommi
      • hehhehhehhehheh

        "lasikuituun imeytyvä vesi vähitellen tuhoaa materiaalin"

        Heh, heh.
        Ompahan taas varsinainen "asiantuntija" kirjoittamassa lehteen artikkelia. Ei tiedä edes sitä ettei lasikuituun imeydy vettä yhtään enempää kuin ikkuna- tai juomalasiinkaan. Sitä ympäröivään muoviin sitä taas voi jo imeytyäkin, mutta lasikuitu ei siitäkään kärsi yhtään.


      • juomalasimattoa

        Pehmennyttä vettynyttä lasikuituahan on yllinkyllin todisteena lasikuidun vettymisestä mutta pehmenneitä juomalaseja en ole koskaan nähnyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3704
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      583
      3483
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3382
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2177
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2121
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      319
      1935
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      157
      1636
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe