Omaan 6-metriseen dc-veneeseen pitäisi ostaa trimmitasot, mutta valinnanvaraa riittää. Aikani nettiä selanneena, en tiedä minkä paketin ostan.
Nämä Ultraflex MTB12 tasot lienevät nopeimmat (molemmat levyt liikkuvat aina samanaikaisesti, kun kääntää vivusta), mutta ovatko pitkäikäiset, kun ovat sähköiset eivätkä hydraulituubit: https://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=200
Nämä olivat aiemmassa veneessä ja samaa sarjaa on käytetty jo 80-luvulla: https://www.navimare.fi/product_details.php?p=1061
Ei moittimista, mutta yksi trimmilevy liikkuu kerrallaan ja toisaalta enemmän komponentteja, hydraulipumppu ja muuta..
Samantapainen setti: http://www.marinea.fi/bennett_m120_10_x_12_keinuvipukatkaisijalla
Kalliit ja hieman ihmeellisesti toimivat: http://www.marinea.fi/zipwake
Pelkästään sähköiset:
https://www.navimare.fi/product_details.php?p=655
Kokemuksia eri trimmitasoista
20
6158
Vastaukset
Voin vastata yleisellä tasolla. Meillä on ollut sähköiset trimmit vuodesta 2000.Ne on MADE IN USA, merkkiä en muista.Koskaan ei ole ollut mitään vikaa.Muistan että myyjä sanoi mikä on kestävyyden takana.Se että trimmeissä on paineentasausputki trimmeistä veneeseen, sähkökaapelin mukana.Siis lämpeneminen tai jäähtyminen ei aiheuta yli- tai alipainetta joka imee vettä trimmeihin.Ei hydrauliikkasäiliötä.Veneemme on 7 m ja molemmille trimmeille on oma katkaisija.
- kunnonTrimmi
Bennet jo vuodesta 59 tehnyt trimmejä, kokemusta on ja pelkkää hyvää sanottavaa...
Takuu 5v - asentomittari
Ei ole ollut koskaan ongelmia trimmilevyjen kanssa. Sähköiset toimivat varmasti ihan hyvin. Hydrauliset ovat käytännössä ikuiset koska niiden sylinterit voi kunnostaa ja pumpun vaihtaa vaikka erimerkkiseen. Sähköiset lienevät riippuvaisia yhdestä valmistajasta.
Trimmien nopeudella ei ole kauheasti merkitystä koska kaikki toimivat joka tapauksessa nopeammin kuin niitä viitsii itse näpelöidä.
Se, mihin kannataa kiinnittää huomiota, on trimmitason asennon mittari. Se on ainakin minulle hyödyllinen apuväline. Tuo Zipwake näyttää idealtaan samalta kuin Volvon myymä QL trim system. Laitoin edelliseen veneeseeni sellaiset kyllästyttyäni hydraulisten trimmitasojen korjailuun. Olin tyytyväinen.
(Hydraulisten tasojen korjaustarve johtui siitä, että pari kertaa sen 10 vuoden aikana, jona kyseinen vene minulla oli, ne osuivat poijukettinkiin sellaisella tuloksella, että jotain repesi.)- Yammusi
Itse ottaisin Bennetit. Juuri sen takia, että firma tehnyt niin pitkään trimmejä.
Lisäksi ottaisin lisävarusteena Bennett Auto Tab Retractor (ATR). Nostaa trimmit ylös kun virta katkaistaan. Ei pääse levä kasvamaan sylintereihin. - mielenkiintoistaaa
Omassa veneessä jouduin etsimällä etsimään trimmisylintereihin menevää letkua ja tilaukseen meni. Hydrauliikkakauppiaatkaan eivät pidä kaupungin eri liikkeissä tarpeeksi paineenkestävää kangaskudosetkua.
Miten muuten teidän veneissänne trimmilevyt ovat kiinnitettyinä peräpeiliin?
Olen seurannut myyntipalstojen kuvia ja varsin monenlaisia variaatioita näkyy olevan.
Lasikuituveneissä reikä porataan, kalvataan, liima reikään ja sen ympärille ja HST a4-ruuvilla kiinni. Ainakin tämän työjärjestyksen olen huomannut monella forumilla.
Pääpiirteittäin näin näkyy olevankin myytävissä veneissä.
Miten alumiiniveneet? On muuten sekametelisoppa trimmien kanssa:
Bennetin ohjeissa käsketään käyttämään läpipultteja, eli koneruuveja.
Nimetön venekauppiaamme sanoi, että normaali reiän esiporaus ja ruuvi perään liimoineen, ei siis läpipulttia/ koneruuveja. Tämä kauppa on arvostettu yleisellä tasolla sanottuna.
Jotkut suosittelevat anodeja trimmilevyihin, jotkut eivät.- pääsiHiukaSyöpymään
Mulla ei aluksi ollut anodeja ja syöpyi kärjistä hiukan, laitoin ns.peräsin sinkin jo loppui syöpymä. Varmaan riippuu veneestä tarvitaanko?
Vuosittain vaihtanut siten,,että laitan alapuolelle vanhan ja yläpuolelle uuden anodin ja läpipultilla. Ylös parempi kun siellä sylinteri yms.
Löyty moponetista ja bitemasta ja kaikista venekaupoista, tuossa esimerkki minkä näköinen mötiäinen kyseessä.
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/fi/peraesin/1370-perasinanodi.html - HyviäJuttuja
Anodit on perusteltuja monessakin mielessä. Omat rst trimmit eivät veteen liukene, mutta ne voivat toimia toisena napana jollekin muulle metallikohteelle, joka alkaa syöpyä.
Läpipulttaus kiinnitykseen voi onnistua pienissä veneissä, mutta ei enää, kun pohjan paksuus on useita senttejä. Jos siihen tekisi läpipulttauksen, tulisi mutterit keulan läpi :D
Omaan trimmilevyyn olen letkuna käyttänyt PU-letkua, joka kestää erinomaisesti säätä ja painetta. En tarvitse kudoksellista letkua mihinkään. - pääsiHiukanSyöpymään
HyviäJuttuja kirjoitti:
Anodit on perusteltuja monessakin mielessä. Omat rst trimmit eivät veteen liukene, mutta ne voivat toimia toisena napana jollekin muulle metallikohteelle, joka alkaa syöpyä.
Läpipulttaus kiinnitykseen voi onnistua pienissä veneissä, mutta ei enää, kun pohjan paksuus on useita senttejä. Jos siihen tekisi läpipulttauksen, tulisi mutterit keulan läpi :D
Omaan trimmilevyyn olen letkuna käyttänyt PU-letkua, joka kestää erinomaisesti säätä ja painetta. En tarvitse kudoksellista letkua mihinkään.Ne on läpipultattu aisi316 trimmilevyistä, olisiko ainevahvuus luokkaa 3-4mm, höh
- SiitäOliKyse
pääsiHiukanSyöpymään kirjoitti:
Ne on läpipultattu aisi316 trimmilevyistä, olisiko ainevahvuus luokkaa 3-4mm, höh
Kyse oli trimmilevyjen kiinnittämisestä veneen runkoon. Isommissa veneissä läpipultti olisi veneen mittainen koska se kulkisi kuoren sisällä kunnes tulee keulasta läpi.
- pääsiHiukanSyöpymään
SiitäOliKyse kirjoitti:
Kyse oli trimmilevyjen kiinnittämisestä veneen runkoon. Isommissa veneissä läpipultti olisi veneen mittainen koska se kulkisi kuoren sisällä kunnes tulee keulasta läpi.
Ai, sorry. Mulla oli 40 jalkainen fly paatti ja mielestäni, ne oli aika tikeästi ruuvattu...
- Jenkkiveneilijä
Harkitsin zipwake järjestelmää omaan veneeseeni, mutta messuilla jokusen sanan vaihdettuani myyjän kanssa, ei pystynyt samomaan saako ko.järjestelmällä venettä pintaan, jos nykyiset levytrimmit ovat tarpeelliset liukuunnousussa. Levyillähän saadaan pohjan pinta-alaa lisättyä, jota taas zipwake ei tee.
Hydraulinen Instatrim pelannut vuodesta '89 moitteetta.- Trimmissä
Jos ajelet myös pahemmissa keleissä, perus trimmit ilman automatiikka luotettavimmat. Jossain kohtaa ne alkaa temppuilemaan, kuten monet muutkin elektroniset lelut ja voi olla enempi haittaa kun hyötyä.
Levyt tosiaan lisäävät hieman runko pituutta ajatellen liukua ja hissukseen ajaessa, jos eivät ihan mikki hiiri tasoa... - KaukaaHaettuVaara
Trimmissä kirjoitti:
Jos ajelet myös pahemmissa keleissä, perus trimmit ilman automatiikka luotettavimmat. Jossain kohtaa ne alkaa temppuilemaan, kuten monet muutkin elektroniset lelut ja voi olla enempi haittaa kun hyötyä.
Levyt tosiaan lisäävät hieman runko pituutta ajatellen liukua ja hissukseen ajaessa, jos eivät ihan mikki hiiri tasoa...Automatikka ei ole heikko kohta koska sen voi kytkeä pois päältgä ja ajella trimmejä käsin. Kovassa kelissä trimmiautomatiikalla ei muutenkaan ole käyttöä ainakaan pienillä veneillä koska ne eivät ehdi kompensoida aaltoja.
Toivoisin jatkossa hiukan itsekritiikkiä maailmantuskaa potevilta uhkakuvien kluojilta. ymmärrän, että tämä on pelottava paikka, mutta monet hyvät asiat ovat vain hyviä asioita ilman huonoja puolia. - Trimmissä
KaukaaHaettuVaara kirjoitti:
Automatikka ei ole heikko kohta koska sen voi kytkeä pois päältgä ja ajella trimmejä käsin. Kovassa kelissä trimmiautomatiikalla ei muutenkaan ole käyttöä ainakaan pienillä veneillä koska ne eivät ehdi kompensoida aaltoja.
Toivoisin jatkossa hiukan itsekritiikkiä maailmantuskaa potevilta uhkakuvien kluojilta. ymmärrän, että tämä on pelottava paikka, mutta monet hyvät asiat ovat vain hyviä asioita ilman huonoja puolia.Siinä se riski myös väijyy, kytkeekö pois vai ei. Uutena kaikki pelaa hyvin, ei kysymyskään...
Olet kai kuullut ongelmista silloin tällöin elektroniikassa...
- jasperiD
Buster suosii Lencon sähkötrimmejä ja niistä löytyi netin mukaan epäluotettavuutta.
Bennett-trimmit ollut useassa veneessä eikä mitään moitittavaa. Old school hydraulijärjestelmä toimii. - miettinytasiaa
Mikä on mielestänne veneen minimikoko, jolloin trimmit tulevat tarpeellisiksi?
Onko mitään järkeä asentaa alle 5m veneeseen?- JosSiltäTuntuu
Liukuvaan veneeseen voi aina asentaa trimmit. Pieni vene hyötyy niistä enemmän kuin iso, mutta veneen mallilla on myös merkitystä.
- trimmissä
Lähinnä kukkaro kysymys, kaikissa jopa tasaperäinen uppoumarunkoinen voi hyötyä trimmeistä. Niillä pääsee eron myös sivu kallistuksista, ei pelkästään keula trimmaamista...
- Stalkkaaja
Uudessa Buster Magnumissa trimmilevyt oli asennettu (oletettavasti jo tehtaalla) peräpeiliin hitsattuun alumiinilattaan ihan "perus" haponkestävillä peltiruuveilla. Olisko koko about 4,2x19mm.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 535178
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233377Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281512Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei1841353- 761046
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna24958Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49877Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259816Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35768Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.63728