Miksi pettäminen sattuu?

67545578

En petä, koska tiedän, että se loukkaisi vaimoani syvästi. Mutta en osaa oikein eläytyä tuohon tunteeseen. Jos vaimoni pettäisi, asia olisi minulle jokseenkin yhdentekevä. Ennemminkin olisin tyytyväinen, että hän ei jätä elämää kokematta minun takiani.

23

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OmaaHeikkoutta

      Hyvä kysymys. Nuorempana olin mustasukkainen, en juurikaan enää. Jos niitä tunteita tulee, ne liittyvät minusta pohjimmiltaan menettämisen pelkoon ja omistushaluun.

      Tuntuu pahalta, että toinen ehkä viihtyisi paremmin jonkun toisen seurassa kuin minun ja mitäs jos se haluaa vaihtaa? Eikä tunnu hyvältä, että kukaan muu saisi nauttia kumppanistani intiimisti.

      Tuommoiset ajatukset ovat kuitenkin aika itsekkäitä jos tarkemmin ajattelee. Jos kumppani haluaa vaihtaa eikä koe enää rakkautta minuun, hänellä on siihen täysi oikeus. Jos taas haluaisi satunnaista seksiä jonkun toisen kanssa ilman sen suurempia tunteita, se sattuu minua vain siksi että pelkään etten itse enää kelpaa tai riitä, vaikkei kyse olisi siitä ollenkaan.

      Tästä huolimatta en halua avointa suhdetta. Minusta tuntuu hyvältä jos kumppani on hieman mustasukkainen, hän haluaa pitää minut vain itsellään. Minä en puolestani pysty kestämään omia epävarmuuden tunteitani jos hänellä olisi muita naisia, haluan olla se yksi ja ainoa.
      Olen itse siis nainen.

    • näinseonb

      Tiedät vasta sen jälkeen kun vaimo on pettänyt miltä se tuntuu. Et etukäteen.

    • kkdk

      Minäkin olin mustasukkainen naisestani nuorempana mutta nykyisessä tilanteessa hyväksyisin naiseni uskottomuuden ja jos totta puhutaan hän on harrastanut seksiä vieraiden miesten kanssa. En suuttunut vaan ajatus että hän halusi sitä jonkun muun kanssa oli ok. Minäkin olen harrastanut seksiä vieraan naisen kanssa en tosin tiedä tietääkö naiseni tästä. Nykyinen tilanteemme tarkoittaa että kotona ei ole enää seksiä joten tarpeet hoidetaan toisaalla kun mahdollisuus on.

    • Petettyaikanaan

      Sattuu se lujaa. Varsinkin kun kiinni jäi niin nolosti. Sitten alkoi selittely ja yrittänyt laittaa kaiken tuon toisen niskaan. Ei kuulemma ollut kuin kaveri sille ja langesi sen juttuun. Rupesi painostamaan kun oli vielä kaveri ja kahvilla kävi sen tykönä. Kun jälleen kutsui kahville alkoi iholle ja suutelemaan ja siinä vaiheessa kun yritti estää oli sanonut että ei kerro kellekään ja haluaa vain seksiä ei muuta. Eipä paljon tarvinnut. Niinhän siinä sitten kävi. No totuutta en voi tietää oliko todella noin kiero kakkonen. Vai käyttikö tilaisuuden hyväkseen muutoin. Kertoi kyllä paljon ja uskon ainakin osaan. Kun erottiin koski se kovasti. Kun palattiin yrittämään tuli ongelmaksi se luottamus. Riitojahan se aiheutti pitkään. Mutta loukkaa se todella.

    • miksipetti

      Pettäminen henkisellä tasolla voi mennä hyvinkin syvälle. Ei varmaan ehkä toisilla tunnu missään, mutta toisilla tuntuu sitäkin enemmän. Jää syviä haavoja, jää kysymyksiä joihin ei välttämättä koskaan ole eikä tule vastauksia. Menee luottamus, menee itsetunto. Miksi petti. Mikä pettämisen sai aikaan.

      • henkinenpettäminen

        Mitä tarkoitetaan henkisellä pettämisellä? Sitäkö, että toinen ystävystyy jonkun vieraan kanssa ja kertoo hänelle asioita, joista hänen pitäisi periaatteessa puhua puolison kanssa? Entä jos puolison kanssa ei yksinkertaisesti pysty puhumaan kaikesta?
        Mulla on hyvä miespuolinen ystävä, jonka kanssa jutellaan ihan mistä vaan. Hän on mulle sanonut, että mulle uskaltaa puhua kaikesta ja mä annan hyvän naisnäkökannan asioihin. Mä olen hänelle sanonut, että puhuisit vaimollesi samoin mutta hän ei uskalla. Hänen mukaansa vaimo ei ole halukas puhumaan asioista, joista me puhutaan. Mun avullani hänen on kuulemma helpompi ymmärtää vaimon aivoituksia.
        Seksisuhdetta meillä ei ole eikä tule. Jos vaimo kuulisi, luultavasti hän syyttäisi miestä pettämisestä. Mulle pettäminen on fyysistä yhteyttä, ei henkistä.


      • klopklop

        Henkinen pettäminen sattuu yhtä paljon. Henkinen pettäminen on kai jonkun ihastussuhteen salaaminen vaikkei varsinaista yhdyntää tapahdukaan. Pahemmaksi asian tekee se, ettei mies puhu parisuhteen asioista vaimon kanssa, vaan vaimolle tuntemattoman naisen kanssa. Naiset eivät ole kovin luotettavia, jutut leviää. Näinollen vaimo saattaa myös huomata, että miehessä on jokin vialla ja epäillä miestä pettämisestä. Eli henkinenpettäminen on yhtä paha asiakuin fyysinen.
        Naiset pitää salaisuudet niinkauan kuin heitä miellytetään, puukkoa tulee selkään kun "ystävyys" loppuu.


      • miksipetti
        henkinenpettäminen kirjoitti:

        Mitä tarkoitetaan henkisellä pettämisellä? Sitäkö, että toinen ystävystyy jonkun vieraan kanssa ja kertoo hänelle asioita, joista hänen pitäisi periaatteessa puhua puolison kanssa? Entä jos puolison kanssa ei yksinkertaisesti pysty puhumaan kaikesta?
        Mulla on hyvä miespuolinen ystävä, jonka kanssa jutellaan ihan mistä vaan. Hän on mulle sanonut, että mulle uskaltaa puhua kaikesta ja mä annan hyvän naisnäkökannan asioihin. Mä olen hänelle sanonut, että puhuisit vaimollesi samoin mutta hän ei uskalla. Hänen mukaansa vaimo ei ole halukas puhumaan asioista, joista me puhutaan. Mun avullani hänen on kuulemma helpompi ymmärtää vaimon aivoituksia.
        Seksisuhdetta meillä ei ole eikä tule. Jos vaimo kuulisi, luultavasti hän syyttäisi miestä pettämisestä. Mulle pettäminen on fyysistä yhteyttä, ei henkistä.

        Ai sori, nyt huomasin kirjoittaneeni huonosti. Siis jos on pettämistä, niin se henkisellä tasolla voi mennä hyvinkin syvälle (siis sattua pahasti). Henkiset arvet.


    • kokenutsentietää

      Et oikeastaan voi etukäteen eläytyä ja tietää miltä jokin asia TODELLISUUDESSA tuntuu, jos et itse ole tuntenut sitä aikaisemmin. On mahdotonta tuntea etukäteen esim. läheisen menetyksen tuomaa surua. Vain sellainen, joka on sen joskus itse kokenut ja tuntenut, kykenee tuntemaan muidenkin surun.

    • jkuio

      Pettämisen paikkoja kyllä aina monelle ilmestyy ja niin on minuakin houkuteltu useampaankin otteeseen.
      Vaikka aina ei ole niin loistavaa ollutkaan, ei koskaan ole edes käväissyt mielessä, että voisin pettää. Minulla on puoliso ja kaksi lasta, jotka todella merkitsevät minulle niin paljon, elämä heidän kanssaan on kokonaisuus ei vain seksiä.
      Joten suuresti ihmettelen tätä pettämisen tarvetta ihmisillä, ainakin näiden kirjoitusten perusteella heidän elämänsä on vain seksi ja muulle arvolle ei näy löytyvän tilaa.
      Jokaisessa suhteessa ns. kylmiä jaksoja syistä tai toisista ja jo tämän päivän työelämä tekee ulkomaankomennusten tai vain viikon komennuksin eri paikkakunnalla kotimassa työskentelyn vuoksi ihan pakollisia seksittömiä aikoja.
      Selkärankaa pitää olla matkatyöläisellä, sillä kotona odottaa perhe, monesti pienet lapset ja vaimo tai mies täysin uupuneena, tehden kaikki kodin työt tuona aikana ja vielä oman päivätyönsä. Kyllä siinä on mehut vähissä ja seksi tuskin on ensimmäinen asia mielessä. Mutta kyllä se herää jos toinen tultuaan ottaa hetkeksi perheestä vastuun kokonaisvaltaisesti ja antaa tämän raatajan levätä hetken, seksi on sen jälkeen mitä suloisinta.
      Tarvitaan välittämistä, luottamusta ja tukea.
      Se on selvää, että työmatkalaiselle tarjoutuu tilaisuuksia, mutta millainen ihminen uhraa perheensä tuolle alttarille. Surkea ja moraaliton.

      • VapaaTahtoKaikilla

        Moraalikäsityksiä on erilaisia.
        Jos työmatkalla oleva harrastaa satunnaista ja rentouttavaa seksiä ja homma jää siihen, kaiki eivät koe uhranneensa yhtään mitään millekkään alttarille. Kovin paatoksellinen ilmaisukin.

        Arki on normlraskasta yksinhuoltajillakin, ei siinä kukaan vetovastuuta ikinä tule ottamaan. Mutta ei me olla uhriuduttu ja kärsitty ja mitä kaikkea että seksi ei maistu. Kyllä maistuu ja elämäkin maistuu miesystävän kanssa.

        Meillä etäsuhde eli nähdään 2 x kk:ssa, molemmat yksinhuoltajia. Olemme uskollisia, mutta sovittu että jos jotain tapahtuu erillään kun ollaan, se kerrotaan ja mietitään sitten yhdessä onko se syy lopettaa vai oliko kyseessä vain "seksiä seksin vuoksi". Tai jos toinen haluaa alkaa tapailemaan jotakuta toista, se on hyväksyttävä.

        Elämä miesystävän kanssaan on myös minulle kokonaisuus, ei vain seksiä - aivan turhaan takerrut johonkin ydinperhe-koti-uskonto tematiikkaan luullen että toinen elämäntapa on huonompi tai moraaliton. Me ei täällä omisteta toisiamme.


      • sullaonhienosuhde
        VapaaTahtoKaikilla kirjoitti:

        Moraalikäsityksiä on erilaisia.
        Jos työmatkalla oleva harrastaa satunnaista ja rentouttavaa seksiä ja homma jää siihen, kaiki eivät koe uhranneensa yhtään mitään millekkään alttarille. Kovin paatoksellinen ilmaisukin.

        Arki on normlraskasta yksinhuoltajillakin, ei siinä kukaan vetovastuuta ikinä tule ottamaan. Mutta ei me olla uhriuduttu ja kärsitty ja mitä kaikkea että seksi ei maistu. Kyllä maistuu ja elämäkin maistuu miesystävän kanssa.

        Meillä etäsuhde eli nähdään 2 x kk:ssa, molemmat yksinhuoltajia. Olemme uskollisia, mutta sovittu että jos jotain tapahtuu erillään kun ollaan, se kerrotaan ja mietitään sitten yhdessä onko se syy lopettaa vai oliko kyseessä vain "seksiä seksin vuoksi". Tai jos toinen haluaa alkaa tapailemaan jotakuta toista, se on hyväksyttävä.

        Elämä miesystävän kanssaan on myös minulle kokonaisuus, ei vain seksiä - aivan turhaan takerrut johonkin ydinperhe-koti-uskonto tematiikkaan luullen että toinen elämäntapa on huonompi tai moraaliton. Me ei täällä omisteta toisiamme.

        Samaa mieltä sun kanssa. Monet etenkin vanhemmista ihmisistä (tulkitsen ed. kirjoittajan olevan kuusissakymmenissä ainakin) ajattelee juuri noin että ydinperhe on vain se ainoa ja oikea. Pettää ei saa eikä seksikään ole tärkeä asia parisuhteessa. Kyllä se vaan on etenkin jos sitä ei toisen mielestä ole tarpeeksi ja toinen ei halua ollenkaan. Mun mielestä jos haluttomuutta esiintyy, on se haluttoman ensin katsottava peiliin ennenkuin menee ja syyttää omasta haluttomuudestaan toista. Halu lähtee omasta itsestään eikä sitä voi toisen vastuulle syytää.
        Teillä on hyvä suhde. Olette sopineet asioista keskenänne. En usko, että jos toinen tai molemmat teistä seksiä vieraan kanssa harrastaa sen johtavan eroon. Siitä on vaan keskusteltava sitten jos asia sattuu kohdalle. Kukaan ei oikeasti omista toista. Mulle tuo on jo ajatuksena vieras, että mulla olisi omistusoikeus puolisoon.
        Yksinhuoltajan arki on raskasta, raskaampaa kuin siinä ydinperheessä, jossa on ainakin periaatteessa on kaksi, jotka omalta osaltaa huolehtii arjen sujuvuudesta ja lapsista. Yh on koko ajan yksin vastuussa kaikesta. Mutta harvemmin ainakin itseni kohdalle on sattunut yksinhuoltajaa, joka ruikuttaa, miten rankkaa on elämä. Ne ruikuttajat löytyy yleensä ydinperheistä. Mikä on mun mielestä käsittämätöntä.


      • Kysymystä
        sullaonhienosuhde kirjoitti:

        Samaa mieltä sun kanssa. Monet etenkin vanhemmista ihmisistä (tulkitsen ed. kirjoittajan olevan kuusissakymmenissä ainakin) ajattelee juuri noin että ydinperhe on vain se ainoa ja oikea. Pettää ei saa eikä seksikään ole tärkeä asia parisuhteessa. Kyllä se vaan on etenkin jos sitä ei toisen mielestä ole tarpeeksi ja toinen ei halua ollenkaan. Mun mielestä jos haluttomuutta esiintyy, on se haluttoman ensin katsottava peiliin ennenkuin menee ja syyttää omasta haluttomuudestaan toista. Halu lähtee omasta itsestään eikä sitä voi toisen vastuulle syytää.
        Teillä on hyvä suhde. Olette sopineet asioista keskenänne. En usko, että jos toinen tai molemmat teistä seksiä vieraan kanssa harrastaa sen johtavan eroon. Siitä on vaan keskusteltava sitten jos asia sattuu kohdalle. Kukaan ei oikeasti omista toista. Mulle tuo on jo ajatuksena vieras, että mulla olisi omistusoikeus puolisoon.
        Yksinhuoltajan arki on raskasta, raskaampaa kuin siinä ydinperheessä, jossa on ainakin periaatteessa on kaksi, jotka omalta osaltaa huolehtii arjen sujuvuudesta ja lapsista. Yh on koko ajan yksin vastuussa kaikesta. Mutta harvemmin ainakin itseni kohdalle on sattunut yksinhuoltajaa, joka ruikuttaa, miten rankkaa on elämä. Ne ruikuttajat löytyy yleensä ydinperheistä. Mikä on mun mielestä käsittämätöntä.

        Ei parisuhdettaan arvosta ja puolisoa kunnioita jos harrastaa seksiä jonkun toisen kanssa jos sitä ei ole puolison kanssa millään tavalla sovittu. Se on hyvin itsekästä toisen häpäisyä eikä ajatella miten paljon toista loukkaa. Turha sanoa että ei halua loukata tai vain rentoutuu eikä toista omista. Vaikka ei omistakaan, ei voi käyttäytyä toista halventaen, sitä uskottomuus on siitä huolimatta pukee sen mihin kaapuun tahansa omassa mielessään. Millainen on omatunto ihmisellä jolle uskottomuus ei merkitse enempää?


      • VapaaTahtoKaikilla

        Olet asian ytimessä: "jos siitä ei ole sovittu". Monissa parisuhteissa asiasta ei puhuta säännöllisesti ja etukäteen, vaan ollaan järkähtämättä sitä mieltä, että uskollisuus on itsestäänselvää ja pysyvä tila molemmille.

        Kun tällaisessa suhteessa toinen kokee seksuaalista halua muuhun kuin puolisoonsa, se on tabu ja toiselle myös aivan valtava henkilökohtainen kriisi ja loukkaus. Tuo on kuitenkin liki väistämätön tilanne pidemmässä suhteessa, joten on todellakin aiheellista pohtia miten suhde sen kestää ja kuinka itse kokee asian, ja miten kumppanit kommunikoivat asiasta. Tämä nimenomaan ei ole itsekästä vaan toisen arvostamista, asioiden katsomista silmiin.

        Se, että asiasta ei puhuta ja kumppani pettää salaa, kertoo juuri tämän asian ympärillä olevasta kaksinaismoralismista. Se on nimenomaan halventavaa, itsekästä ja kertoo omatunnon olevan aivan pielessä. Tuo piilottelu on kuitenkin yleisempi tilanne kuin se että asiasta puhuttaisi ja kohdattaisi se, että seksuaalisuutta on muuallakin kuin kahden ihmisen välillä tästä hamaan hautaan.


      • 89694835
        VapaaTahtoKaikilla kirjoitti:

        Olet asian ytimessä: "jos siitä ei ole sovittu". Monissa parisuhteissa asiasta ei puhuta säännöllisesti ja etukäteen, vaan ollaan järkähtämättä sitä mieltä, että uskollisuus on itsestäänselvää ja pysyvä tila molemmille.

        Kun tällaisessa suhteessa toinen kokee seksuaalista halua muuhun kuin puolisoonsa, se on tabu ja toiselle myös aivan valtava henkilökohtainen kriisi ja loukkaus. Tuo on kuitenkin liki väistämätön tilanne pidemmässä suhteessa, joten on todellakin aiheellista pohtia miten suhde sen kestää ja kuinka itse kokee asian, ja miten kumppanit kommunikoivat asiasta. Tämä nimenomaan ei ole itsekästä vaan toisen arvostamista, asioiden katsomista silmiin.

        Se, että asiasta ei puhuta ja kumppani pettää salaa, kertoo juuri tämän asian ympärillä olevasta kaksinaismoralismista. Se on nimenomaan halventavaa, itsekästä ja kertoo omatunnon olevan aivan pielessä. Tuo piilottelu on kuitenkin yleisempi tilanne kuin se että asiasta puhuttaisi ja kohdattaisi se, että seksuaalisuutta on muuallakin kuin kahden ihmisen välillä tästä hamaan hautaan.

        Ei halun tunteminen ole uskottomuutta (eikä edes maininnan arvoinen ongelma). Halulle periksi antaminen on.


      • Hhhss

        Sanon sulle vaan et rispekt! Olet hieno ihminen!


      • kkkihsikllllljjj
        Kysymystä kirjoitti:

        Ei parisuhdettaan arvosta ja puolisoa kunnioita jos harrastaa seksiä jonkun toisen kanssa jos sitä ei ole puolison kanssa millään tavalla sovittu. Se on hyvin itsekästä toisen häpäisyä eikä ajatella miten paljon toista loukkaa. Turha sanoa että ei halua loukata tai vain rentoutuu eikä toista omista. Vaikka ei omistakaan, ei voi käyttäytyä toista halventaen, sitä uskottomuus on siitä huolimatta pukee sen mihin kaapuun tahansa omassa mielessään. Millainen on omatunto ihmisellä jolle uskottomuus ei merkitse enempää?

        Höpöhöpö, jos joskus tekee sen virheen, että antautuu tilanteen ja sen hetkisen himon vietäväksi, tarkoita sitä etteikö kunnioittaisi puolisoaan saati rakasta. Tiedän kokemuksesta (olen nainen), että seksiä voi olla toisen kanssa mutta sillä ei ole mitään tekemistä tai vaikutusta avioliittoon, korkeintaan positiivista. Seksi on seksiä, mutta parisuhde on parisuhde.

        Ja turha tuomita, olemme olleet yhdessä yli 30 vuotta, seksi sujuu, viihdymme toisemme seurassa, syrjähypyt ovat hetken juttuja eivätkä vaikuta meihin mitenkään. Miksi vaikuttaisivatkaan?


    • dvuyhgt

      Ei kai kummonen omatunto. Pettäjän on kuitenkin turha syyttää vaimoaan mustasukkaisuus kohtauksista, kun on kerran sen luottamuksen pettänyt. Ne nousee välillä aina pintaan. Mielelläänhän pettäjä sysää syyn puolisolleen ja se vain pahentaa tilannetta. Pettäjän, jos se oli se yksi heikkohetki, tulisikin heti selvittää oma mokansa vaimonsa kanssa. Tällöin on vielä asia korjattavissa. Vuosikausiksi haudatut pettymykset ei poistu mielestä kun niistä ei puhuta. Se on hauska juttu, kun pettäjä unohtaa helposti tälläiset asiat ja petetty ei koskaan. Kenen mielessä on vikaa? Petetty voi vain erota tai kostaa. Eikä kuitenkaan helpota.

    • ap.lle

      Niin eihän se haittaa,että kumppani pettää!
      Mutta,kun tuleekin perheen lisäystä niin ei sekään haittaa,että lapsi on jonkun toisen!
      Et monikohan mies tietää,et onko oikeasti lapsen isä?
      Niin,miten sit suu laitetaan?

    • sojhyt

      Vai ei haittaa, et vaimo pettää......mitäs on tullu tehtyä mies:) Yritätkö palstan kautta paikata omaatuntoa tai sul ei oo mitään tunteita.

      • 67545578

        Tätä patologista omistamishalun tunnetta ei satu olemaan.


    • Tämäkoulukunta

      Pettäminen sattuu, luultavasti. Siis silloin kun se tulee tietoon. On paljon syrjähyppyjä, jotka ovat tilanteen ja minkälie jatkumoja ja täysin merkityksettömiä sen hetken jälkeen. Näistä ei tietenkään kannata kertoa koska niillä ei tosiaankaan ole ollut merkitystä kuin ehkä se hetken himo tai helpotus.MUTTA sitten on niitä, jotka välttämättä haluavat avautua ja "olla rehellisiä" puolisolleen ja näin loukata puolisoaan kertomalla hetken hairahduksesta.

      Olen Apn kanssa samoilla linjoilla eli kokonaisuus ratkaisee, rakkaus ratkaisee. Ei se, että tekee virhee elämässään vähennä rakkautta puolisoon, joskus jopa vahventaa mutta kannattaisi aina muistaa, ettei rakastaminen ja arvostus edellytä sellaista avoimuutta, joka loukkaa puolisoa ja helpottaa omaatuntoa. Omista virheistä tulisi oppia ja kärsiä vain itse.

    • sattuuko

      Pettäminen sattuu jos uskot olevasi toisen ihmisen (pettäjän) omistaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe