Lääkärin näkökulmia sos. aborttia hakevaan

Törmäsin tällaiseen artikkeliin, Vähän uutta asiaa ja lääkärinkin tuumailuja arkaan aiheeseen ja näihin sosiaalisiin abortteihn, kun nehän pääasiassa täälläkin tunteita herättää.

http://www.nly.fi/artikkeli/nakokulmia-sosiaalista-aborttia-hakevan-kohtaamiseen

Mitä mieltä? En ole itse lukenut tätä ajatuksen kanssa vielä. Mulle jäi epäselväksi, onko tämä lääkäri itse kehittänyt jonkun haastattelulomakkeen näihin keskusteluihin ja onko se käytössä jossain.

"Siksi lähdin toimittamaan esimerkinomaista haastattelurunkoa kliinisen työn apuvälineeksi."

Kertokaa te, jotka olette käyneet raskaudenkeskeytyksessä viime aikoina jos tiedätte?

18

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsenlapsi

      Mielestäni hyvä ja asiallinen kirjoitus. Itse raskauden keskeytystä useamman viikon miettineenä en enää tiedä mitä teen. Soitin tänään aamulla polille ja tiedustelin miten keskeytys tehdään ja keskustelu mahdollisuutta niin kovin oli kylmä vastaus. Keskustelu mahdollisuutta en saa vaikka raskaus suht pitkällä ja olen vanhakin (43v). Peruttiin ensi viikoksi suunniteltu keskeytys ja miettiminen yksin jatkuu. Käskettiin miettiä yksin ja hakea valviralta lupa. Yritin kertoa ahdistuksesta sekä paniikista ja että en kykene olemaan keskeytyksen ajan naisten polin aulassa. Näin toimitaan Oulussa. Ei mitään inhimillisyyttä ja yksityisyyttä vaan kaikki vaivasta riippumatta samassa aulassa. Erityis kohtelua en odottanutkaan vaan että olisi huomioitu yksilöllinen tarve vaikka sille keskustelulle ja omalle rauhalle keskeytyksen tapahtuessa. Surullista että osa kokee keskenmenon ja osalle tehdään keskeytys ja keskenään aulassa toisiaan tukien naiset ovat.

      • miksihyysäys

        Keskenmenon kokeneilla on varmasti vielä paljon rankempaa.
        Miksi lapsensa tahallaan tappavia pitäs jotenkin erityisesti "huomioida" tässä ja paapoa?

        "raskaus suht pitkällä"
        "Itse raskauden keskeytystä useamman viikon miettineenä en enää tiedä mitä teen."

        Miksi arvot vieläkin lapsesi kohtaloa? Mitä ilmeisimmin hän jo näyttääkin pieneltä ihmiseltä ja joutuisit jokatapauksessa synnyttämään hänet kaarimaljalle. Miksi et mieluummin synnyttäisi häntä elävänä ja saisit lisää aikaa miettiä, pidätkö vai olisiko lapsen parempi varttua toisessa perheessä jonka tekee taatusti ikionnelliseksi?


      • lapsenlapsi

        Asiaa ajattelen lapsen kannalta koska olen vanha ja oma jaksamiseni mietityttää. Minulle ei ole aiemmin tehty keskeytystä ja päätös onkin todella vaikea. Ei tullut mieleenkään että tulisin vielä tässä iässä raskaaksi joten itseäni voin syyttää. Aiemmat raskaudet (4) olleet vaikeita joten sekin huolestuttaa ja ikäni vielä lisää riskejä ja jo nyt olen huomannut ettei kehoni jaksa raskautta kuten 20v sitten. Mummikin jo olen 2 vuotiaalle pikku tytölle.


      • FaktatEsiin
        miksihyysäys kirjoitti:

        Keskenmenon kokeneilla on varmasti vielä paljon rankempaa.
        Miksi lapsensa tahallaan tappavia pitäs jotenkin erityisesti "huomioida" tässä ja paapoa?

        "raskaus suht pitkällä"
        "Itse raskauden keskeytystä useamman viikon miettineenä en enää tiedä mitä teen."

        Miksi arvot vieläkin lapsesi kohtaloa? Mitä ilmeisimmin hän jo näyttääkin pieneltä ihmiseltä ja joutuisit jokatapauksessa synnyttämään hänet kaarimaljalle. Miksi et mieluummin synnyttäisi häntä elävänä ja saisit lisää aikaa miettiä, pidätkö vai olisiko lapsen parempi varttua toisessa perheessä jonka tekee taatusti ikionnelliseksi?

        Miksi sinä et voisi antaa ihmisen tehdä ratkaisuaan ihan itse, ilman jatkuvaa änkytystäsi? Kuvitteletko sinä, että yli nelikymppinen ihminen kaipaa jotenkin kitinääsi?

        Normaaliälyllä varustettu ihminen kyllä käsittää kirjoittajan ongelman.


      • urputiurpun
        FaktatEsiin kirjoitti:

        Miksi sinä et voisi antaa ihmisen tehdä ratkaisuaan ihan itse, ilman jatkuvaa änkytystäsi? Kuvitteletko sinä, että yli nelikymppinen ihminen kaipaa jotenkin kitinääsi?

        Normaaliälyllä varustettu ihminen kyllä käsittää kirjoittajan ongelman.

        Harmittaahan sua tietenkin vietävästi kun moni on lapsen elämän puolella.. tänne ei kenenkään oo pakko tulla tilittään asioitaan, jos haluaa tehdä "rauhassa" ne ratkasunsa.

        "Normaaliälyllä varustettu ihminen kyllä käsittää kirjoittajan ongelman."

        Ilmankos sinä et käsitäkään mistään kikkareen vertaakaan. Ja kuka muuten kaipaa sun kitinöitäs joita täällä tunget joka väliin?


      • elämälapselle
        lapsenlapsi kirjoitti:

        Asiaa ajattelen lapsen kannalta koska olen vanha ja oma jaksamiseni mietityttää. Minulle ei ole aiemmin tehty keskeytystä ja päätös onkin todella vaikea. Ei tullut mieleenkään että tulisin vielä tässä iässä raskaaksi joten itseäni voin syyttää. Aiemmat raskaudet (4) olleet vaikeita joten sekin huolestuttaa ja ikäni vielä lisää riskejä ja jo nyt olen huomannut ettei kehoni jaksa raskautta kuten 20v sitten. Mummikin jo olen 2 vuotiaalle pikku tytölle.

        Ikäsi puolesta varmaan pääset erityisseurantaan, ja et olisi ollenkaan ensimmäinen etkä viimenenkään iltatähteä odottava mummu :) jos keho on liian vanha saamaan lapsen, se ei tule raskaaksi. Kai isommista lapsista olisi apua vauvan kanssa, entä miehesi tai sukulaiset? Entä adoptio vaihtoehto? Nykyäänhän avoinkin adoptio on mahdollinen, jollon lapseen saa pitää yhteyttä.


      • FaktatEsiin
        urputiurpun kirjoitti:

        Harmittaahan sua tietenkin vietävästi kun moni on lapsen elämän puolella.. tänne ei kenenkään oo pakko tulla tilittään asioitaan, jos haluaa tehdä "rauhassa" ne ratkasunsa.

        "Normaaliälyllä varustettu ihminen kyllä käsittää kirjoittajan ongelman."

        Ilmankos sinä et käsitäkään mistään kikkareen vertaakaan. Ja kuka muuten kaipaa sun kitinöitäs joita täällä tunget joka väliin?

        Etkö tosiaankaan käsitä, että tämä paikka on olemassa abortista keskustelua varten? Eikö sananvapaus muuten koskekaan kuin vain sinua?


      • ongelmasiellä
        FaktatEsiin kirjoitti:

        Etkö tosiaankaan käsitä, että tämä paikka on olemassa abortista keskustelua varten? Eikö sananvapaus muuten koskekaan kuin vain sinua?

        Sinähän sitä et näytä käsittävän. Vai onko keskustelua vain ne mielipiteet jotka sua miellyttää?


      • lapsenlapsi
        elämälapselle kirjoitti:

        Ikäsi puolesta varmaan pääset erityisseurantaan, ja et olisi ollenkaan ensimmäinen etkä viimenenkään iltatähteä odottava mummu :) jos keho on liian vanha saamaan lapsen, se ei tule raskaaksi. Kai isommista lapsista olisi apua vauvan kanssa, entä miehesi tai sukulaiset? Entä adoptio vaihtoehto? Nykyäänhän avoinkin adoptio on mahdollinen, jollon lapseen saa pitää yhteyttä.

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Asiaa olen miettinyt paljon, päivittäin. Elämän tilanteeni on tällä hetkellä vaikea ja lapsista ei taida olla apua sillä aikuinen tyttäreni häpeää tilannettani ja ei hyväksy päätöstä jos lapsen pidän johon sanoikin ettei auta mitenkään. Tuntuu että muut pakottavat keskeytykseen eikä päätös sitten ole minun. Lapsista 2 aikuisia ja kotona vielä 2 ala-aste ikäistä teiniä. Toki tiedän että on muitakin ikäisiäni synnyttäjiä mutta tämä olisi jo kolmas sarja joten jaksaminen huolestuttaa paljon kun kaikki alkaisi alusta. Lisäksi en enää uskalla synnyttää koska raskaudet olleet vaikeita sekä synnytykset. Nuorimmainen 2006 sektiolla kk ennen laskettua aikaa. Adoptiota en ole harkinnut joko keskeytän tai pidän lapsen. Olen myös miettinyt että menisi spontaanisti kesken (tiedän olen kamala ihminen ja syyllistän itseäni) jolloin ratkaisu ei olisi minun käsissäni. Tällä hetkellä luultavasti maha asukki voi hyvin sillä vatsa pyöristyy nopeasti jota pian joutuu piilottelemaan (rv 10)


      • FaktatEsiin
        lapsenlapsi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Asiaa olen miettinyt paljon, päivittäin. Elämän tilanteeni on tällä hetkellä vaikea ja lapsista ei taida olla apua sillä aikuinen tyttäreni häpeää tilannettani ja ei hyväksy päätöstä jos lapsen pidän johon sanoikin ettei auta mitenkään. Tuntuu että muut pakottavat keskeytykseen eikä päätös sitten ole minun. Lapsista 2 aikuisia ja kotona vielä 2 ala-aste ikäistä teiniä. Toki tiedän että on muitakin ikäisiäni synnyttäjiä mutta tämä olisi jo kolmas sarja joten jaksaminen huolestuttaa paljon kun kaikki alkaisi alusta. Lisäksi en enää uskalla synnyttää koska raskaudet olleet vaikeita sekä synnytykset. Nuorimmainen 2006 sektiolla kk ennen laskettua aikaa. Adoptiota en ole harkinnut joko keskeytän tai pidän lapsen. Olen myös miettinyt että menisi spontaanisti kesken (tiedän olen kamala ihminen ja syyllistän itseäni) jolloin ratkaisu ei olisi minun käsissäni. Tällä hetkellä luultavasti maha asukki voi hyvin sillä vatsa pyöristyy nopeasti jota pian joutuu piilottelemaan (rv 10)

        Eiköhän asian ratkaisu ole teidän vanhempien käsissä. Juttele asia läpi miehesi kanssa. Mitä mieltä hän on asiasta? Kummallista, jos hänellä ei ole mielipidettä asiaan.

        Sitä kannattaa miettiä, toisiko lapsi syntyessään mukanaan ongelmia. Onko parisuhteessanne kaikki muuten ok? Mikä työtilanteesi on? Taloudellinen tilanteesi?

        Jos terveydellinen puoli sinua vaivaa, keskustele lääkärin kanssa. Mene tarvittaessa yksityiselle. Ei se nyt niin paljoa maksa.

        Ylipäätään ottaen ihmetyttää, jos laitat kovin paljon painoarvoa sille, mitä täällä sanotaan. Eikö sinulla ole läheisiä ystäviä? Sukulaisia? Heidän kanssaan luulisi asiaa olevan helpompi pohtia.

        Viime kädessä sinä itse kai kuitenkin ratkaisusi teet. Siitä sinun ei kannata hirveästi välittää, mitä muut sanovat. Sinä elät omaa elämääsi. Olipa ratkaisusi mikä tahansa, sinun sen kanssa on elettävä.


      • puhutmaha-asukista
        lapsenlapsi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Asiaa olen miettinyt paljon, päivittäin. Elämän tilanteeni on tällä hetkellä vaikea ja lapsista ei taida olla apua sillä aikuinen tyttäreni häpeää tilannettani ja ei hyväksy päätöstä jos lapsen pidän johon sanoikin ettei auta mitenkään. Tuntuu että muut pakottavat keskeytykseen eikä päätös sitten ole minun. Lapsista 2 aikuisia ja kotona vielä 2 ala-aste ikäistä teiniä. Toki tiedän että on muitakin ikäisiäni synnyttäjiä mutta tämä olisi jo kolmas sarja joten jaksaminen huolestuttaa paljon kun kaikki alkaisi alusta. Lisäksi en enää uskalla synnyttää koska raskaudet olleet vaikeita sekä synnytykset. Nuorimmainen 2006 sektiolla kk ennen laskettua aikaa. Adoptiota en ole harkinnut joko keskeytän tai pidän lapsen. Olen myös miettinyt että menisi spontaanisti kesken (tiedän olen kamala ihminen ja syyllistän itseäni) jolloin ratkaisu ei olisi minun käsissäni. Tällä hetkellä luultavasti maha asukki voi hyvin sillä vatsa pyöristyy nopeasti jota pian joutuu piilottelemaan (rv 10)

        "aikuinen tyttäreni häpeää tilannettani ja ei hyväksy päätöstä jos lapsen pidän johon sanoikin ettei auta mitenkään."

        Hän kuulostaa aikuiseksi melko lapselliselta, joten eiköhän aika ja suloinen nyytti tee tehtävänsä, vaikka nyt sanookin noin. Entä ne kotona asuvat isosisarukset?

        "Tuntuu että muut pakottavat keskeytykseen eikä päätös sitten ole minun."

        Et kai antaisi kenenkään muun painostaa sinua näin merkittävässä asiassa? Kyse on kuitenkin kuopuksesi hengestä ja koko ihmiselämästä! Jos miettii aikaa vaikkapa 10-20 vuotta eteenpäin, ja katsoisit nuorta ihmistä ponnistamassa itsenäiseen elämään, tuskin katuisit että annoit hänenkin jatkaa elämää ja pitää vielä sinunkin mielesi vireämpänä pidemmälle vanhuuteen? :) Lapset kasvaa kuitenkin todella nopeasti, ja toisaalta aika tuntuu kuluvan sitä kiihtyvämpää nopeutta mitä enemmän itselle tulee ikää. Ennenkuin huomaatkaan, on se fyysisesti rasittavin 1-2 ensimmäistä vuotta takana ja lapsi voi aloittaa päivähoidossa.
        Miltä abortti tuntuisi sitten vaikkapa 5-10 vuoden päästä? Joutuisit loppuelämäsi miettimään että nyt se lapsi olisi sen ja sen ikäinen, menisi kouluun, pääsisi ripille, valmistuisi ammattiin tai ylioppilaaksi, olisiko sillä jo kenties lapsia, olisiko naimisissa. olisiko tyttö vai poika, minkä näköinen jne. Kipeästi tietäisit aina että näitä ei tullut siksi koska sinä päätit niin että hänen elämänsä tyssää heti alkuunsa.


      • puhutmaha-asukista kirjoitti:

        "aikuinen tyttäreni häpeää tilannettani ja ei hyväksy päätöstä jos lapsen pidän johon sanoikin ettei auta mitenkään."

        Hän kuulostaa aikuiseksi melko lapselliselta, joten eiköhän aika ja suloinen nyytti tee tehtävänsä, vaikka nyt sanookin noin. Entä ne kotona asuvat isosisarukset?

        "Tuntuu että muut pakottavat keskeytykseen eikä päätös sitten ole minun."

        Et kai antaisi kenenkään muun painostaa sinua näin merkittävässä asiassa? Kyse on kuitenkin kuopuksesi hengestä ja koko ihmiselämästä! Jos miettii aikaa vaikkapa 10-20 vuotta eteenpäin, ja katsoisit nuorta ihmistä ponnistamassa itsenäiseen elämään, tuskin katuisit että annoit hänenkin jatkaa elämää ja pitää vielä sinunkin mielesi vireämpänä pidemmälle vanhuuteen? :) Lapset kasvaa kuitenkin todella nopeasti, ja toisaalta aika tuntuu kuluvan sitä kiihtyvämpää nopeutta mitä enemmän itselle tulee ikää. Ennenkuin huomaatkaan, on se fyysisesti rasittavin 1-2 ensimmäistä vuotta takana ja lapsi voi aloittaa päivähoidossa.
        Miltä abortti tuntuisi sitten vaikkapa 5-10 vuoden päästä? Joutuisit loppuelämäsi miettimään että nyt se lapsi olisi sen ja sen ikäinen, menisi kouluun, pääsisi ripille, valmistuisi ammattiin tai ylioppilaaksi, olisiko sillä jo kenties lapsia, olisiko naimisissa. olisiko tyttö vai poika, minkä näköinen jne. Kipeästi tietäisit aina että näitä ei tullut siksi koska sinä päätit niin että hänen elämänsä tyssää heti alkuunsa.

        Toistanpa tähän. Nimimerkki "puhut maha-asukista" kommentoit argumenteilla, jotka on kuin Itu-Projektin ohjekirjasesta, missä neuvotaan ala-ikäisiä ja kokemattomia miettimään ja kuvittelemaan, miltä lapsen kanssa eläminen olisi.

        Aivan naurettavaa, sillä kyllä neljän lapsen keski-ikäinen äiti sen varmasti jo itsekin tietää miltä raskaus tuntuu 5-10 vuoden päästä, tai millainen lapsi on yksivuotiaana jne jne. :) Ja osaa varmasti arvioida oman jaksamisensa paremmin kuin kukaan muu.

        Itu-projekti sopii mielestäni ajattelemisen aiheeksi korkeintaan nuorelle ja uskonnollisuuteen taipuvaiselle tytölle, mutta miten joku selkeästi vähemmällä kokemuksella voi neuvoa mestaria tämän omalla sarallaan?


    • bella-33

      Ymmärtäisin tuon maanittelun abortin välttämiseksi jos tuo henkilö olisi joku epävarma teini jolle käyny vahinko.Sellaselle tuo sopii ajattelunaiheeksi,mutta hei puhut yli 40 vuotiaalle naiselle jolla jo neljä lasta, joten eiköhän hänella oo tarpeeksi kokemusta asiasta mitä lapsi oikeasti tarkoittaa??? Ei tarvi kuvitella mitenkään mitään.

      """"""" Ennenkuin huomaatkaan, on se fyysisesti rasittavin 1-2 ensimmäistä vuotta takana ja lapsi voi aloittaa päivähoidossa."""""""

      Kyllä luulis että tuo 40 vuotias on tämän rasituksen huomannut ja siksi jaksaminen on kortilla jo tuon 4 kertaa koettuaan. Itse nää tietää, ei toinen.

      • MissäPatteriOn

        Lapsi on vuosikymmenten urakka. Ne pari ensimmäistä vuotta ovat vain pieni osa. Sen jälkeen vasta vaaditaankin jaksamista ja pitkäjänteisyyttä. Noin voi puhua vain lapseton ihminen.


      • jäkätijäkä

        Voi ne unohtua 40-vuotiaaltakin... mutta tietenkin jauhat paskaa lapsen elämän puolella oleville ja siihen kannustaville, ettei vaan ykskään vihaamas lapsi sais jatkaa elämäänsä!

        "Lapsi on vuosikymmenten urakka."

        Ai, asuuko lapset yleensä kotona passattavana vuosikymmeniä? Jos sulle on käyny näin, ei tarkota ettei kukaan muukaan osaa niitä kasvattaa pärjääviks aikuisiks. Lapsensa tappaneen ihmisvihaajan käsityshän on tietenkin että mitään iloa, apua vanhemmille ym. hyvää niissä ei koskaan voi olla :DD pelkkää harmia, urakkaa, rasitusta jne.


      • Ajattele.edes.kerran
        jäkätijäkä kirjoitti:

        Voi ne unohtua 40-vuotiaaltakin... mutta tietenkin jauhat paskaa lapsen elämän puolella oleville ja siihen kannustaville, ettei vaan ykskään vihaamas lapsi sais jatkaa elämäänsä!

        "Lapsi on vuosikymmenten urakka."

        Ai, asuuko lapset yleensä kotona passattavana vuosikymmeniä? Jos sulle on käyny näin, ei tarkota ettei kukaan muukaan osaa niitä kasvattaa pärjääviks aikuisiks. Lapsensa tappaneen ihmisvihaajan käsityshän on tietenkin että mitään iloa, apua vanhemmille ym. hyvää niissä ei koskaan voi olla :DD pelkkää harmia, urakkaa, rasitusta jne.

        Et taida olla selvillä nykypäivän menosta? Etpä tietysti, koska olet lapseton!

        Nuorisotyöttömiä on paljon. Kaikki eivät opiskelupaikkaa saa. Nuoria ihmisiä siirtyy suoraan eläkkeelle suurin määrin.

        Pohjimmainen ongelma on se, että yhä enenevässä määrin erilaiset työttömyyden ja syrjäytyneisyyden kaltaiset ongelmat periytyvät. Aborttien on todettu kasautuvan enenevässä määrin samoille ihmisille. Kuvitteletko noiden ihmisten ilmeisine elämänhallintaongelmineen edustavan yhteiskuntamme tasapainoisinta joukkoa ja terävintä kärkeä? Hehän niitä sinun mukavuusaborttejasi tekevät!


      • sullahanniitäeioo
        Ajattele.edes.kerran kirjoitti:

        Et taida olla selvillä nykypäivän menosta? Etpä tietysti, koska olet lapseton!

        Nuorisotyöttömiä on paljon. Kaikki eivät opiskelupaikkaa saa. Nuoria ihmisiä siirtyy suoraan eläkkeelle suurin määrin.

        Pohjimmainen ongelma on se, että yhä enenevässä määrin erilaiset työttömyyden ja syrjäytyneisyyden kaltaiset ongelmat periytyvät. Aborttien on todettu kasautuvan enenevässä määrin samoille ihmisille. Kuvitteletko noiden ihmisten ilmeisine elämänhallintaongelmineen edustavan yhteiskuntamme tasapainoisinta joukkoa ja terävintä kärkeä? Hehän niitä sinun mukavuusaborttejasi tekevät!

        "Etpä tietysti, koska olet lapseton!"

        Harhakoi vaan sieltä mutupallostas, jos helpottaa ;) sinähän se vasta "hyvin" tiedätkin kun pelkät ihtiriekot ulisee nurkissa.

        Kuule kyllä tota nuorison tilaa on nähty lähipiirissäkin, mikä ei tarkota etteikö ihan jokaisella ois mahdollisuus halutessaan pärjätä aina jotenkin tässä yhteiskunnassa. Ja koskee samoin työttömiä yksinhuoltajia ym. tilanteita joilla niitä "sossusyiden" abortteja anellaan.


      • MieMeiltä78

        Vaikka olisi ikää ja kokemusta, kriisiraskaus on aina kriisiraskaus. Just vierestä seurannut kahta ihmistä, jotka ovat noita asioita pyöritelleet ja olleet terveydenhuollon painostuksen kohteena, että päätös pitää tehdä nopeasti. Kriisissä ihminen ei välttämättä ole ns. oma itsensä ja voi paniikissa tehdä ratkaisun, jota katuu myöhemmin. Tärkeintä olisi saada omat tunteet ja ajatukset toimimaan normaalisti kriisistä huolimatta, jotta voisi tehdä oman päätöksen, omilla perusteillaan, eikä suostua kenenkään painostukseen.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe