Skoda ei uskalla valmistaa takavetoisia autoja

automotive.enthusiast

Skoda valmistaa Saksasta saneltujen ohjeiden mukaisesti ja saa käyttöönsä saksalaisten tekniikkaa tietyin rajoituksin. 90% autoilijoista ja 99% skodisteista/volkkaristeista eivät ymmärrä mikä takavetoisessa on niin hyvää, koska heillä ei ole ajokokemusta moderneista takavedoista metriäkään.

Porschella olisi konsernissa mainioita ratkaisuja takavetoisiin autoihin mm. upea ja nopea PDK-kaksoiskytkinautomaatti sekä erinomaisia alustageometrisia ratkaisuja täydellisen balanssin sekä ohjauksen toteutukseen takavetoautossa. Sen kyllä tiedämme, ettei teillä ole metriäkään myöskään Porschella ajokokemusta. Olisiko aika hankkia kokemusta niin ymmärtää asioita paremmin autokeskustelussa?

62

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 324

      Olisiko aloittajan aiheellista tutustua mm. kustannuslaskentaan niin ymmärtäisi mistä autojen valmistuksessa on kyse.

      • skodakriitikko

        Pelkissä valmistuskustannuksissa tuskin on suurta eroa. Kyllä ne skeida on ihan tarkoituksella halpuutettu ja itäeurooppalainen suunnittelutyö on mitä sattuu... Ei se tsekki ole turhaan vielä 2017 halpatyömaa!


    • HOLISTI75

      itäauto skoda on romua eikä se siitä miksikään muutu, paistaisi vaikka jäteöljyssä.

    • kyykmanintappaja

      taas tehty kirjoitus ihan vain härnätäkseen ja jengi menee vipuun. Trolli nauttii.

    • Skeidamani

      Totta, ei uskalla. Toinen ongelma on, että osaaminen ei riitä.

      Surkea itälintta kyseessä.

    • automotive.data

      Onhan se vaikeaa myöntää, ettei ole kokemusta. Asiaa on turha kuitenkaan alkaa kiertelemään.

      Jatkuva 45/55 "oikea" (ei haldex) neliveto esim. Mersussa suurentaa myös hieman kääntösädettä sekä vähentää ketteryyden tunnetta, lisää voimansiirtohäviöitä ja tekee ohjauksesta tunnottomamman.

      Mercedes E220d A farmari (194hv) takaveto:

      0-50 km/h: 2,7s
      0-100 km/h: 7,9s

      E220d A farmari (194hv) neliveto:

      0-50 km/h: 2,9s
      0-100 km/h: 8,7a

      http://www.autobild.de/artikel/mercedes-e-klasse-t-modell-volvo-v90-test-10958027.html

      http://www.autobild.de/artikel/mercedes-e-klasse-all-terrain-volvo-v90-cross-country-test-11379355.html

    • Kalauilujaa

      Skodahan aikanaan valmisti menneisyyden tuotteita, takavetoisia autoja.

      • mummosimunisunmammasi

      • automotive.data

        Taas yksi jolla ei ole kokemusta. Kommenttisi vain paljastaa ettei metriäkään ole tullut sinulla ajettua 2010-luvun takavetoisella. Etuveto on vain halpuutustekniikkaa, koska kokoonpano halvempaa ja vähemmän osia eli kustannukset n. 15-20% alhaisemmat kuin takavetoisessa.


      • mihintarvitaantakavetoa

        Se on vaan tyhmää maksaa liikaa.


    • Kalauilujaa

      Tarkoitat siis että elektroniikka on senverran kehittynyttä, että 2010 -luvun takavetoiset pysyvät jotenkuten tiellä liukkaalla kelillä, jos nyt ylipäänsä pääsevät liikkeelle.

      • automotive.experience

        Nämä sinun juttusi ovat Esson baarin tasoista toistelua vailla oikeaa pohjaa. Milloin olet ajatellut hankkia oikeasti ihan itse ajokokemusta?

        Itse olen ollut testaamassa näitä elektronisia apujärjestelmiä työkseni, luuletko etteivät ne ole vaikuttaneet myös etuvetorimpuloiden kehitykseen? Etuvetoisista yritetään kaikin voimin saada elektroniikan avulla nykiminen ja aliohjautumistaipumus piiloon sekä kehitellä elektronisia lukkoja vetäville pyörille kun voimaa ei saa tiehen muuten ollenkaan. Silti lukoton tehottomampi takaveto nöyryyttää esim. elektronisen kitkalukon omaavaa Octavia RS-mallia paikaltaan suoraan sekä paikaltaan mutkaan kiihdytettäessä.

        Jaguarin takavetoinen XE oli Ivalossa TM talvitestissä noin kiihtyjä yhdessä parhaan etuvetoisen kanssa paikaltaan lumella ja jäällä.

        Talvea on pari kuukautta vuodessa, muuten takavetoiset ovat ajettavuudeltaan ylivertaisia etuvetoihin nähden. Etuvetoinen vääntävä ja ns. tehokas auto on melkoinen nykivä rimpula ajaa kelillä kuin kelillä eikä pärjää ajodynamiikassa tai ajotuntumassa takavetoiselle.

        Toivottavasti saat ajokokemusta niin sinulla voisi olla jotain annettavaakin autokeskusteluun.


      • japaskanmarjat
        automotive.experience kirjoitti:

        Nämä sinun juttusi ovat Esson baarin tasoista toistelua vailla oikeaa pohjaa. Milloin olet ajatellut hankkia oikeasti ihan itse ajokokemusta?

        Itse olen ollut testaamassa näitä elektronisia apujärjestelmiä työkseni, luuletko etteivät ne ole vaikuttaneet myös etuvetorimpuloiden kehitykseen? Etuvetoisista yritetään kaikin voimin saada elektroniikan avulla nykiminen ja aliohjautumistaipumus piiloon sekä kehitellä elektronisia lukkoja vetäville pyörille kun voimaa ei saa tiehen muuten ollenkaan. Silti lukoton tehottomampi takaveto nöyryyttää esim. elektronisen kitkalukon omaavaa Octavia RS-mallia paikaltaan suoraan sekä paikaltaan mutkaan kiihdytettäessä.

        Jaguarin takavetoinen XE oli Ivalossa TM talvitestissä noin kiihtyjä yhdessä parhaan etuvetoisen kanssa paikaltaan lumella ja jäällä.

        Talvea on pari kuukautta vuodessa, muuten takavetoiset ovat ajettavuudeltaan ylivertaisia etuvetoihin nähden. Etuvetoinen vääntävä ja ns. tehokas auto on melkoinen nykivä rimpula ajaa kelillä kuin kelillä eikä pärjää ajodynamiikassa tai ajotuntumassa takavetoiselle.

        Toivottavasti saat ajokokemusta niin sinulla voisi olla jotain annettavaakin autokeskusteluun.

        Halloo! Viimeksihän se työtehtävä liittyi iskunvaimentimiin.

        Mutta kyllähän se tiedetään, että tarinat muuttuu joka ainoassa trollauskirjoituksessa.

        Kyykmanni on psykopaattitrolli. Toivottavasti se ymmärtää hakeutua hoitoon kun sillä ei ole mitään oikeaa annettavaa tähän autokeskusteluun.


      • automotive.experience

        Sinun päässäsi se on liittynyt vain iskunvaimentimiin. Työtehtävä liittyi alustakomponenttien ja ajonvakautus- sekä alustaelektroniikan testaukseen.

        Onko jo hankittu kokemusta?

        Sinun pääsi tuotoksia on myös sekoittaa minut johonkin "Kyykmanniin"

        Suosittelisinkin ehkä ennen ajokokemuksen hankkimista hakeutua psykiatriseen tutkimukseen.


      • hirveesti_kokemusta
        automotive.experience kirjoitti:

        Nämä sinun juttusi ovat Esson baarin tasoista toistelua vailla oikeaa pohjaa. Milloin olet ajatellut hankkia oikeasti ihan itse ajokokemusta?

        Itse olen ollut testaamassa näitä elektronisia apujärjestelmiä työkseni, luuletko etteivät ne ole vaikuttaneet myös etuvetorimpuloiden kehitykseen? Etuvetoisista yritetään kaikin voimin saada elektroniikan avulla nykiminen ja aliohjautumistaipumus piiloon sekä kehitellä elektronisia lukkoja vetäville pyörille kun voimaa ei saa tiehen muuten ollenkaan. Silti lukoton tehottomampi takaveto nöyryyttää esim. elektronisen kitkalukon omaavaa Octavia RS-mallia paikaltaan suoraan sekä paikaltaan mutkaan kiihdytettäessä.

        Jaguarin takavetoinen XE oli Ivalossa TM talvitestissä noin kiihtyjä yhdessä parhaan etuvetoisen kanssa paikaltaan lumella ja jäällä.

        Talvea on pari kuukautta vuodessa, muuten takavetoiset ovat ajettavuudeltaan ylivertaisia etuvetoihin nähden. Etuvetoinen vääntävä ja ns. tehokas auto on melkoinen nykivä rimpula ajaa kelillä kuin kelillä eikä pärjää ajodynamiikassa tai ajotuntumassa takavetoiselle.

        Toivottavasti saat ajokokemusta niin sinulla voisi olla jotain annettavaakin autokeskusteluun.

        Älä poika pökise tyhjää. Talvella on lunta ja tiet polanteella tai lumisia hieman enemmän kuin kaksi kuukautta. Kokeile siinä sitten heiluperseellä ajella.


      • Kalauilujaa
        automotive.experience kirjoitti:

        Nämä sinun juttusi ovat Esson baarin tasoista toistelua vailla oikeaa pohjaa. Milloin olet ajatellut hankkia oikeasti ihan itse ajokokemusta?

        Itse olen ollut testaamassa näitä elektronisia apujärjestelmiä työkseni, luuletko etteivät ne ole vaikuttaneet myös etuvetorimpuloiden kehitykseen? Etuvetoisista yritetään kaikin voimin saada elektroniikan avulla nykiminen ja aliohjautumistaipumus piiloon sekä kehitellä elektronisia lukkoja vetäville pyörille kun voimaa ei saa tiehen muuten ollenkaan. Silti lukoton tehottomampi takaveto nöyryyttää esim. elektronisen kitkalukon omaavaa Octavia RS-mallia paikaltaan suoraan sekä paikaltaan mutkaan kiihdytettäessä.

        Jaguarin takavetoinen XE oli Ivalossa TM talvitestissä noin kiihtyjä yhdessä parhaan etuvetoisen kanssa paikaltaan lumella ja jäällä.

        Talvea on pari kuukautta vuodessa, muuten takavetoiset ovat ajettavuudeltaan ylivertaisia etuvetoihin nähden. Etuvetoinen vääntävä ja ns. tehokas auto on melkoinen nykivä rimpula ajaa kelillä kuin kelillä eikä pärjää ajodynamiikassa tai ajotuntumassa takavetoiselle.

        Toivottavasti saat ajokokemusta niin sinulla voisi olla jotain annettavaakin autokeskusteluun.

        Ajokokemusta varmaankin useammalla ajoneuvotyypillä kuin sinulla "testaajalla". Vetotavasta ja moottorin sijoituksesta riippumatta niillä on pystynyt ajamaan puskematta, nykimättä ja "nöyryytämättä" arkiliikentessä.


    • skodakoppimopedi

      No ei tosiaan uskalla skoda semmoisia valmistaa tai edes miettiä.
      Nykyistenkin kanssa on ongelmaa ongelman perään. Jopa saastepäästöongelmaa eli huijausta.
      Siihen vielä takaveto ! Huhhuh. Sitten ne menisi aivan minne sattuu, kun nyt menee minne sattuu.
      Skoda on ainoastaan yksipyörä vetoinen koppero, jossa voi istua sateella sisällä vaikkakin jalat kastuu.

    • Venäjältä

      Ne skotan ohjeet sanellaan.

      • tgjgöoyöi

        Kyllä urheilullinen Skoda rapid kyykytti kyllä kuplia 80-luvulla kun sporttikone ärjyi takapaksissa Porchen malliin.


    • HOLISTI75

      eihän kommunistisessa tsekkoslovakiassa ymmärretä takavetoisuudesta mitään. siellä paikalliset rantojen miehet kiljupöhnässä kasaavat skootia niillä osilla mitä sattuvat kaatopaikoilta löytämään. suomessa jotkut hönökit pitävät skootaa laatuautona, kyllä minä säälin heitä tuolla liikenteessä nähdessäni. tekisi mieli antaa pari ropoa että saisivat ostettua kaupasta ruokaa ettei tarvii dyykata.

    • nytpelottaa

      Skoda on suurimman osan historiastaan valmistanut takavetoisia autoja, aikoinaan lähes kaikki autot olivat takavetoisia, sitten tuolla sosialismin (pieni osa Skodan historiaa) aikakautena tuli Moskovasta käsky tehdä niitä takamoottorisia JA TAKAVETOISIA, eihän takamoottorisia etuvetoisia ole olemassakaan! Siispä hyvät ja kestävät etumoottoritakavetoautot vaihtuivat noihin takatuuppareihin. Samassa yhteydessä Skodan aikaisempi korkea laatu romahti, liekö suunnitelmatalouden tekosia?

      Summasummaarum; VW konserni valmistaa juuri niitä autoja joita haluaa, ihan sillä merkillä jolla haluaa, eikä siihen jollain suomalaisella pikkusieluisella trollilla ole mitään sanomista, luuletko typerys että VW konserni sinua pelkää?

      • kurja.kippana

        Takaveto sopiikin skeidalle kun se oli ladassakin.


    • noinniinkuin

      Olisi mukava tietää että millä autoilla ylipäätänsä näillä suurilla skodafanaattisilla tietäjillä on kokemusta?

    • Jonne_ylinopeus
      • automotive.experience

        Sinulla ei siis ole kokemusta. Olisitpa niinkin rohkea, että myöntäisit sen. Mersu-uutisen jaksoit kaivaa vaikka takavetoisia autoja valmistaa kymmenet muutkin valmistajat eikä sinulla ole kokemusta yhdestäkään 2010-luvun takavedosta. Onko kateuteesi lääkettä?


      • trollitrollitrolli
        automotive.experience kirjoitti:

        Sinulla ei siis ole kokemusta. Olisitpa niinkin rohkea, että myöntäisit sen. Mersu-uutisen jaksoit kaivaa vaikka takavetoisia autoja valmistaa kymmenet muutkin valmistajat eikä sinulla ole kokemusta yhdestäkään 2010-luvun takavedosta. Onko kateuteesi lääkettä?

        Onko SINUN sairauteesi mitään lääkettä? Höpönhöpönjuttua vaan pukkaa.


    • KQLMEKAKARAAJARAKKI

      Takaveto on toimiva ratkaisu jos kone on takana. Aikanaan etuvedon ongelma olivat vetoakselit, kunnes keksittiin vakionopeusnivel. Henkilöautossa ainoa etumoottori/takavetoratkaisua puoltava seikka on pienempi kääntösäde. Tuo yhdistelmä tarvitsee käytännössä vähintään yhden ylimääräisen kulmavaihteen jollei toisiovetoa toteutettu ketjulla kuten moottoripyörässä. Ja ihan tiedoksi, moottoripyörät ovat keskimoottorisia.

      • KQLMEKAKARAAJARAKKI

        Toki jos voimansiirto toteutetaan sähköllä tai hydrauliikalla...


    • Tylsä.hajoava.ulisko

      Skoda ei valmista todellakaan itse mitään.
      Skoda on vw.n tahdosta halppismerkki joka kasataan volkswagenin edellisvuoden tekniikalla.
      Skodat tehdään juuri niinkuin vw määrää.pian skoda kasataa tatan kanssa yhteistyössä,yhteisistä komponenteista.
      Vw yhdisti halpuutus vimmassa kaksi halppista.

      • noin.se.menee

        Tojokin kyhätään alihankkijoiden tekemistä osista.


      • skootaloota

        Tojotalla on oma tekniikka. Skeida luopui omistaan 90-luvun alussa ja vetäytyi housut kintuissa pelkäksi merkiksi... täysin pirkka-tason touhua


      • Tohjota.Varis
        skootaloota kirjoitti:

        Tojotalla on oma tekniikka. Skeida luopui omistaan 90-luvun alussa ja vetäytyi housut kintuissa pelkäksi merkiksi... täysin pirkka-tason touhua

        Toyota on aloittanut kutomakoneiden valmistamisella. Sieltä on niiden tekniikka kopioitu.


      • itälinttahäviääaina
        Tohjota.Varis kirjoitti:

        Toyota on aloittanut kutomakoneiden valmistamisella. Sieltä on niiden tekniikka kopioitu.

        Montas "autoa" skeida on valmistanutkaan?


    • Rallittaja

      Voin ajaa takavetoisella autolla kaasu lähes pohjassa, mutta jos teet saman nykyaikaisella autolla etuvedolla varustettuna nykyaikaisella elektronikalla löydät itsesi ojan pohjasta hyvin pian ensimmäisessä mutkassa. Ralleja tietääkseni ei ajeta etuvetoisilla autoilla, se olisikin hyvin hauskaa katsella.

      • ookkonää.pöljältä

        Heheheheh mikä munapieru.
        Jokkis-luokassa ehkä ajellaan takavetoisilla, mutta kaikki WRC-autothan ovat nelivetoisia.


      • AWD_faktaa
        ookkonää.pöljältä kirjoitti:

        Heheheheh mikä munapieru.
        Jokkis-luokassa ehkä ajellaan takavetoisilla, mutta kaikki WRC-autothan ovat nelivetoisia.

        ...ja koska skodalla ei edes ole oikeaa nelivetoa niin sinun on paras pysyä puolustelemassa sitä etuvetoasi eikä "vaihtaa tonttia".


    • AUDlMAN

      Skoda ei osaa valmistaa edes kunnollista etuvetoa. Nelivetoa ei ole edes yritetty.

    • Kohan_kyselen

      Kertokaapa maisterit mikä auto on oikea neliveto.

      • Uima_maisteri

        AWD:lle faktaa:

        Neuvostoliitossa valmistettu KrAZ-255B-kuorma-auto.

        On itseasiassa jokapyörävetoinen. Siis ainakin niin monta pyörää kun kolmelle akselille laitetaan:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/KrAZ-255B


      • HOPBORO
        Uima_maisteri kirjoitti:

        AWD:lle faktaa:

        Neuvostoliitossa valmistettu KrAZ-255B-kuorma-auto.

        On itseasiassa jokapyörävetoinen. Siis ainakin niin monta pyörää kun kolmelle akselille laitetaan:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/KrAZ-255B

        Kunnon Skodisti ei tuollaisiin "kiovan fasistijuntan" tekeleisiin kajoa.


      • Uima_maisteri

        On se vähän epäkäytännöllinen, kun kääntöympyräkin on 13,5m.
        Kiihdyttelijäkin kostuu: 0 -50 km/h rivakoi 650 metrin matkalla.
        Tosin mersukiihdyttelijä tuskin tohtii "kyykytellä". Saattaapi tulla lokasuojaan lommo. Tai sylinterilohkoon. Tai aivolohkoon...


      • Kohan_kyselen
        Uima_maisteri kirjoitti:

        AWD:lle faktaa:

        Neuvostoliitossa valmistettu KrAZ-255B-kuorma-auto.

        On itseasiassa jokapyörävetoinen. Siis ainakin niin monta pyörää kun kolmelle akselille laitetaan:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/KrAZ-255B

        Siinä yksi esimerkki oikeasta nelivetoautosta. Löytyykö lisää?


    • Kyykkyläisenkyykky

      Skoda on täysin marginaalimerkki, sillä ei ole kunnollista kattavaa mallistoa edes. Naurettavia noi jeti ja koodiakki kin. Ei mitään oikeita autoja edes, eikä varsinkaan citymaastureita/crossovereita. Nauraa skeida-mobiilille naurismaan aidatkin.

      • Jonne_ylinopeus

        Sinulle taitaa kaikki ajoneuvot, pois lukien Jopo, olla marginaalisia. Tiedät kyllä miksi.


      • mitestää

    • Jonne_ylinopeus

      Konsernista löytyy erittäin laadukkaasti valmistettu ajoneuvo. Se riittänee, vai kaipaako kriitikko kovastikin takavetoskodaa?

    • Peräthajoilee

      Takavetosissa se huono, että niissä on sitten järestään perät paskana, kun on tarpeeksi vuosia ja ajoja takana. Täällä Suomessa kun ajellaan kaiken maailman vanhoilla paskoilla, niin sitten tulee kaikki viat tutuiksi, mitä vaan voi autoihin tulla.

      • automotives

        Etuvetoiset jo pitkälti romuttamon metallikierrätyksessä kun takavetoisissa perät isommassa huollossa. Tehokkaammissahan etuvedoissa vetarit paukkuu jo naurettavan alhaisilla kilometreillä jos paljon kaupunkiajoa.


      • 0000000001111

        90-luvun Skodia löytyy nettiautosta vähemmän myynnistä kuin 80-luvun Volvoja. Kertoo jotain sekin.


      • anal-logiaa
        0000000001111 kirjoitti:

        90-luvun Skodia löytyy nettiautosta vähemmän myynnistä kuin 80-luvun Volvoja. Kertoo jotain sekin.

        Kuinkahan paljon Skodia vs. Volvoja on myyty 80- ja 90-luvulla? Kertoo jotain sekin. Ja 90-luvun alun Skodahan oli halppis kertakäyttöön ja Volvo kallis kestävä Premium. Eikö?


      • Tölkkis
        automotives kirjoitti:

        Etuvetoiset jo pitkälti romuttamon metallikierrätyksessä kun takavetoisissa perät isommassa huollossa. Tehokkaammissahan etuvedoissa vetarit paukkuu jo naurettavan alhaisilla kilometreillä jos paljon kaupunkiajoa.

        Juu, ajele sä vaan museoautoilla. Uus on aina uus, parin kolmen vuoden välein, kun takuu loppuu.


    • Automaatikko

      Takavedolla ei saavuteta mitään sellaista merkittävää etua, että kannattaisi edes harkita takavetoisen auton valmistamista. Tutki rauhassa, montako takavetoista henkilöautomallia on markkinoilla ja montako etuvetoista, sitten laske niiden keskihinta, niin ymmärrät, ettei ole järkevää ja kustannustehokasta valmistaa keskihintaista perheautoa takavedolla puhumattakaan pienemmistä autoluokista.
      Kaikki takavetoiset henkilöautot taitavat olla premium-luokan menopelejä, joissa kustannukset eivät näyttele pääosaa.

      • simmottii_asiaa

        No niin, siinäpä kyykkänälle miettimistä (tiedä häntä kykeneekö kykkelbyy siihen)


      • automotive.experience

        Katsokaapa testejä niin huomaatte, että ajodynamiikka ja käsiteltävyys osiossa takavetoiset lähes poikkeuksetta voittavat pisteytyksessä etuvedot.

        Renault Twingo on hyvä esimerkki takavetoisesta pikkuautosta joka on todella ketterä ja tarjoaa takavetoisen hienon ajotuntuman. Toki autossa on takamoottori, joka tekee autosta hieman epätasapainoisen kun painosta suurempi osa on takaosassa. Tämä takamoottorirakenne toisaalta tekee sisätiloista hieman suuremmat ja säästää kokoonpanokustannuksissa hieman.

        Takavetoisia perheautoja on huomattavasti enemmän markkinoilla eri merkeiltä kuin mitä skodisti kykenee ajattelemaan, koska hänen maailmassaan todellisuus on vain se mitä Suomen kaduilla sattuu näkemään.


      • älä_wingoile
        automotive.experience kirjoitti:

        Katsokaapa testejä niin huomaatte, että ajodynamiikka ja käsiteltävyys osiossa takavetoiset lähes poikkeuksetta voittavat pisteytyksessä etuvedot.

        Renault Twingo on hyvä esimerkki takavetoisesta pikkuautosta joka on todella ketterä ja tarjoaa takavetoisen hienon ajotuntuman. Toki autossa on takamoottori, joka tekee autosta hieman epätasapainoisen kun painosta suurempi osa on takaosassa. Tämä takamoottorirakenne toisaalta tekee sisätiloista hieman suuremmat ja säästää kokoonpanokustannuksissa hieman.

        Takavetoisia perheautoja on huomattavasti enemmän markkinoilla eri merkeiltä kuin mitä skodisti kykenee ajattelemaan, koska hänen maailmassaan todellisuus on vain se mitä Suomen kaduilla sattuu näkemään.

        Ai Twingossako on moottori takan? Ei kai se väsy jo paina pikkuista? Sinun pitäisi mennä aikaisemmin nukkumaan.


    • eiymmärräe

      Keskiverto skodisti on ihan pihalla

      • säälitään_kökköä

        Sehän on sinun häpeä, jos et ymmärrä asioita. Pitäisikö sinun käväistä välillä sielä pihalla, raitis ilma tekisi sinulle varmasti hyvää.


    • naurattaaskooda

      skeida on säälittävä copycat eikä silti osaa edes kopioida

      • olet_hupiveikko

        Vaan sinulta se kopiointi onnistuu. Samaa kakkaa jauhat lähes joka saitilla.


      • jorman.paniikki
        olet_hupiveikko kirjoitti:

        Vaan sinulta se kopiointi onnistuu. Samaa kakkaa jauhat lähes joka saitilla.

        Niin onko siellä yhä alkuperäinen skeidan tekniikka käytössä? Mitään ei tule Wolfsburgista... rööh..


    • vatkaus

      Takapotkusena vois olla näppärä vekotin, luulis ny edes rinkelii saavan mutta ku ei, paitsi kolholla nelivetolla!

      • BMWpower

        Ja saatas samalla etu akselia eteen päin? Kauhee viritys?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe