Muisti tai ei

LailaLiisukka

Mietin usein, miksi oma muistini on niin huono. Tapaan ja tunnen ihmisiä, jotka muistavat vuosikymmenten takaisia tilanteita ja sattumuksia ja mitä jotkut ihmiset ovat silloin sanoneet ! Joka kerra kun tapaan näitä ihmisiä, kuulen uusia juttuja menneistä tapahtumista ja ihmisistä. Itse muistan aika rajallisesti vanhoja tapahtumia saatikka ihmisten sanomisia. En oikein ymmärrä miten joillekin jää mieleen kaikenlaiset, pienetkin, tapahtumat ja minulle ei. Tunnen itseni aivan tyhmäksi ollessani näiden ihmisten seurassa.

23

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina-ei-voi-muistaa

      Uusia muistikampoja saa hyvin varustetuista operaattoriliikkeistä jossa on annettava dna ja huawei näyte.

      *vitsi*

      Myös sukututkimus ja sukulaisten haastatteleminen keventää huolta.

      Oletko elänyt niin tylsän ja harmaa-arkisen elämän, ettei sielt

      • mullakin-pätkii

        No lopun saa arvata. Häntä hävisi.


    • Muistipirkko

      Muistiakin voi parantaa monella tavalla. Olen huomannut, että kun nukun ja syön kunnolla enkä stressaa muistan paljon paremmin asioita. Jotenkin tuntuu, että opin myös paremmin uusia ja vanhoja sattumuksia. En meinannut muistaa mitenkä tätä asioita tietokoneen käyttämisestä, kun olin nukkunut huonosti, mutta levänneenä osaan heti tehdä monia asioita tietokoneella. Tästä sivusta on ollut minulle apua: https://oppimis-ja-muistitekniikat.fi . En ole osannut sieltä vielä ostanut, kun en tiedä voiko tähän tietokoneen maksamistiliin luottaa ja tuosta ilmaisestakin on ollut apua.

    • Elämänkerta-10001-sivua

      Minä. Olen. Muistihirviö. Se hirvittää välillä itseänikin. Ei olisi tarpeen muistaa aivan kaikkia asioita.

    • elämä-on-ihanaa-

      kun sen oikein oivaltaa,,,,


      --
      Mää en muista mittää, eikä tarvi, elän päivän kerrallaan,,,,

    • Minulla pelaa lähimuisti hyvin. Lapsuudesta ja nuoruudesta muistan sellaisia tapahtumia missä itse olen tehnyt jotain tyhmää. Tyrinyt tai saanut moitteita.

      • exrek

        Pelaa lähimuisti vielä minullakin. Numeroita, vuosilukuja
        ja tunnussanoja muistan lukuisia, mutta nimiä heikoimmin.
        Nuoruuden mokat tulevat usein mieleen. Ikuisesti muistan, kun nuorena työnjohtajana leikillisesti, mutta pahasti, loukkasin erään rouvan hänen ahkeruudestaan.
        Myös se, että yrittäjänä olen laiminlyönyt tapaamisia ja toimeksiantoja vaivaa minua yhä.
        Parempi olisi muistaa vain nykyiset tapahtumat, kun elämänsä virheitä ei enää voi oikaista.

        Paloma:
        Rekattuna ollessani olit kaverina, ja yhä pidän sinut
        miellyttävänä ja asiallisena keskustelijana.


    • muistimutteihirviö

      Minulla on vähän sama ongelma. Olen päätynyt siihen, että toiset näkevät asiat erilailla. Itselleni ne tilanteet ovat olleet vähemmän merkityksellisiä. Ehkä olen kiinnittänyt sillä hetkellä huomioni johon aivan muuhun tai "mielen päällä" on ollut jotain tai joitain asioita.
      Nyt kun tuo lähimuistikin välillä pätkii, niin kyllä se pistää huolestumaan.

    • MuistiTietoaJaMontaa

      Vuosien varrella kerääntyy varmaan eri tavalla muistitietoa, jos toimii pienissä ympyröissä saman pienen ihmisjoukon kanssa tai monenlaisissa ympyröissä koko maailman, Euroopan, pohjoismaiden tai vaikka vaan Suomen alueella. Voi olla suuria työnantajayrityksiä ja harrastuskuvioita, tai voi pitää yhteyttä vain oman perheen ja naapurien kanssa. - Tietysti voi painaa mieleen myös eri aloilta monenlaista tietoa, olla erityisasiantuntija joillain alueilla ja tietää siitä kaiken mahdollisen.

    • pare-ku-ei-muista-mittää

      Älkää hyvät ihmiset muistelko,
      sillä,
      " joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään "
      siinähän tulee sokeeksi,
      ku liian usein saa tikun silmäänsä,

      en muistele,
      elän tässä päivässä,

      enkä taatusti ala vanhanakaan muisteleen vaikka kuinka joku höynäisi,

      • Puolestani voisin kehoittaa, että muistelkaa hyvät ihmiset.

        "Myönteinen muistelu on voimavarapankki" se jäsentää elämää ja arkea, saattaa lohduttaa vaikeissa tilanteissa ja opettaa ymmärtämään elämää ja ihmisiä ympärillä.

        Muistelu on yhdenlainen vuorovaikutusmenetelmä ja käytetäänhän sitä terapianakin.

        Tuon muistelun jossa tikun saa silmäänsä käsitän tilanteeksi, jossa kehotetaan unohtamaan saadut loukkaukset ja olemaan kaivelematta menneitä ikäviä asioita.


    • samaanaikaan.oho

      Eikan vaimonkin lähimuisti pätkii.

      • Herkkänä

        Minä muistan liiankin hyvin kaiken pahan sanoman. Siellä ne pysyy vaan.


      • herkkisOlen
        Herkkänä kirjoitti:

        Minä muistan liiankin hyvin kaiken pahan sanoman. Siellä ne pysyy vaan.

        Minä olen myös herkkä muistamaan sen kaiken mikä on minulle pahalla sanottu.


      • Asenneratkaiseee

        Molemmilla teillä on asenneongelma. Ja toisaalta; mistä te tiedätte kenenkään tarkoitusperät? Jotta "pahan sanoma" ja "pahalla sanotut" voivat olla ainoastaan ja vain oman huonon itsetunnon tulosta ja pelkkää luulottelua.


    • Muistaakseni-oikein

      Muistitikkuni mukaan olen käynyt tälläkin palstalla.

    • Muistipalaapätkittäin

      Ei kai se tee ihmistä tyhmäksi, jos hän ei muista itselleen merkityksettömiä asioita vuosien päästä. Ja sitäpaitsi; muisti ja muistaminen tarvitsee 'avaimen', se ei tule ulos lokerosta jonne se on säilötty, muuten. Joten älä huoli, keskity olennaiseen.

    • dfghdfjhrftyj

      Ainakaan statiinit, markariinit,puskariinit ja muu keveyskama ei mahja tehjä hyvää aivostolle. Siksi varmaan niin monille lopulta ooltsheimeriä pukkaa kun aivot kuihtuu läskisoosin, punasen mairon, kolesteroolin ja oikean voin puutteessa

    • mänttimummu

      Mietittekö koskaan muistin tai siihen liittyvien asioiden yhteydessä ihmisten herkkyyksiä tai herkkäuskoisuutta - tai elämäntapahtumia, jotka saaneet ihmisiä pois tolaltaan,
      vammautumaan, jopa menettäneet henkensä, vuosien varrella esm lukuisia tragedioita
      - joitten johdosta pitkäaikaista shokkista oloa - kaikenmaailman aivo- ja muistitutkimukset. lääkitys ym ovat hurjan kalliita niin yksilöille kuin yhteiskunnallekin
      - vaikkei talous- ja raha-asioista koskaan edes missään puhuttaisikaan
      - millä tavoin muistamattomia arjessa voitaisiin auttaa tavallisesti
      - ilman kohtuuttomilta kuulostavia rakkauven lurituksii?
      Asia kerrallaan ja aloittaen yläpäästä.

    • eppu2

      Iän kohotessa varsinkin nimimuisti saattaa heikentyä, eikä se ole välttämättä mikään sairauden oire.
      Ihminen muistaa parhaiten itselleen tärkeät asiat., kohokohdat. Myös sellaiset asiat, jotka varta vasten tietoisesti muistiin laittaa.
      Jotkut asiat saattavat tulla esiin vuosikymmenienkin päästä, jos saa jonkun ´´herätteen.´´ Täällä toisinaan jonkun kommentista pulpahtaa esiin, joku oma muisto.
      Myöskin, jos on paljon tapahtumaa jatkuvasti, ei millään muista kaikkea. Ikäänkuin, että pää ´ ei vedä.´

      • New-age

        Mua kiusaa, jos en muista nimeä, mutta silmieni edessä on kuva henkilöstä. Olisi hieno keksintö, jos kuvan voisi aivoista siirtää kuvan toiselle. Varmaan on tutkittu, missä kohtaa aivot aktivoituu, kun n ä k e e kuvan, mutta sitten kun m u i s t a a, niin se ping! voi näkyä toisaalla. Nimeä näyttämällä tuo muistuma ping! voitaisiin tutkia.
        Työssä piti paljon pohtia, muistaa, toimia systemaattisesti ja järjestyksessä, käyttää tietoa ja nyt, kun sitä tarvetts ei ole, pelkään, että jokin tarpeellinen ärsyke puuttuu ja aivot laiskistuu. Pläts.
        Harrasteella yritän rääkätä. Huomaan, että vielä oppii uutta. Mieleenpainaminen tuntuu vain pinnallisemmalta. Ei ole painetta, välttämätöntä tämä oppiminen.
        Se on kivaa, stressitöntä. Mutta riittäkö se haasteeksi aivoille. Onko niille riittävästi "ruokaa".


      • eppu2
        New-age kirjoitti:

        Mua kiusaa, jos en muista nimeä, mutta silmieni edessä on kuva henkilöstä. Olisi hieno keksintö, jos kuvan voisi aivoista siirtää kuvan toiselle. Varmaan on tutkittu, missä kohtaa aivot aktivoituu, kun n ä k e e kuvan, mutta sitten kun m u i s t a a, niin se ping! voi näkyä toisaalla. Nimeä näyttämällä tuo muistuma ping! voitaisiin tutkia.
        Työssä piti paljon pohtia, muistaa, toimia systemaattisesti ja järjestyksessä, käyttää tietoa ja nyt, kun sitä tarvetts ei ole, pelkään, että jokin tarpeellinen ärsyke puuttuu ja aivot laiskistuu. Pläts.
        Harrasteella yritän rääkätä. Huomaan, että vielä oppii uutta. Mieleenpainaminen tuntuu vain pinnallisemmalta. Ei ole painetta, välttämätöntä tämä oppiminen.
        Se on kivaa, stressitöntä. Mutta riittäkö se haasteeksi aivoille. Onko niille riittävästi "ruokaa".

        Jostain luin vähän aikaa sitten, että normaali ihminen oppii missä iässä tahansa.
        Vain hitaampaa on mieleenpainaminen.
        Sen olen huomannutkin. Asiat jäivät vähemmällä mieleen nuorempana.
        Aina parempi kun sitä ´ruokaa´ aivoille antaa, mutta yhtä tärkeää on lepo, uni.
        Olen jonkun kerran katsonut sellaista ohjelmaa, kun aivopelit. Siinä oli ihan hämmästyttäviä juttuja.
        Porukoille annettiin erilaisia tehtäviä ja sitten niitä tutkijat selitti.


      • Tahtotilastakyse

        Ihminen oppii aivan kaiken ikäisenä. Ainut ehto on, että itse haluaa oppia. Oppiminen voi kestää kauemmin kuin nuorilla, mutta oppiminen on pitkäkestoisempaa. Ts. oppii perusteellisesti ja oppi pysyy päässä pitkään, nuorilla ei välttämättä kauaakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe