Kirjoitustaito puuttuu useimmilta nuorilta

Joitakin vuosia sitten Lieksan palstalla keskusteltiin nuorison äidinkielen osaamisen tasosta. Kyseessä oli suomen kieli. Työelämässä ollessani havaitsin työnsä aloittaneiden nuorten kirjallisen tekstin tuottamisen vaikeuden. Monen kohdalla törmäsin myös luetun ymmärtämisen ongelmaan. Nuoret olivat peruskoulun ja ammattikoulun suorittaneita. Kun luen keskustelupalstojen tekstejä, sama ilmiö näkyy kaikkialla. Palsoilla kirjoitetaan ala-arvoista tekstiä jollakin tekstiviestikielellä.

Lukemisen ymmärtämisen helpottamista tukevat yhdyssana- ja välimerkkisäännöt eivät näitä kirjoittajia koske. Miksi kirjoittaminen on muuttunut viime vuosikymmeninä vaikeaksi? Vaikeuden huomaa myös sanomalehtien uutisissa käytettävästä kielestä. Virheisiin törmää hyvin usein. Milloin äidinkielen opetusta on vähennetty? Onko muita oppiaineita lisätty liikaa? Oppilailta ei vaadita kouluissa nykyään mitään. Luokalle ei voi jäädä. Minun lapsuudessa oppilas voitiin jättää luokalleen jo ensimmäisen kouluvuoden jälkeen, jos lukeminen ja kirjoittaminen ei vielä onnistunut.

Äidinkieli on kaiken oppimisen perusta. Esimerkiksi matematiikan tehtävien ratkaiseminen ei onnistu, jos tehtävänantoa ei ymmärretä. Samoin on muidenkin lukuaineiden ymmärtämisen kanssa. On ikävää, että monet suomalaiset nuoret ovat pudonneet jo koulun kyydistä. Eräs syy lienee se, etteivät nuoret enää lue kirjallisuutta. Oman kielen hallinta ei kehity.

Kirjoitusvirheitä tulee kirjoittaessa kaikille, mutta kieliopin osaamattomuus näkyy hyvin selvästi. Tälläkin palstalla kirjoitustaidottomien kirjoitukset ovat enimmäkseen yksirivisiä virkkeitä useine kielioppivirheineen. Pahimmillaan viestit koostuvat vain parista sanasta. Sitä ei voi sanoa enää keskusteluksi. On hyvä, että edes yritetään kirjoittaa, vaikka tulos on mitä sattuu.

87

934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hissanmaikk

      Opdtte oikeesti kirjottaan dnnesku haukut muita

      • äidinkielen.maikka

        Hissanmaikk onkin hyvä esimerkki kirjoitustaidottomasta henkilöstä.
        Oikein hyvä, että hän ilmoittautui ensimmäisenä.


    • mielenkiintoista.oli

      Minun käydessäni koulua, suomen kielioppi oli erittäin tärkeässä asemassa. Kielioppitermit piti hallita ja usein äidinkielen tunneilla harjoittelimme lauseenjäsennystä. Kaikille lauseen sanoille piti nimetä kieliopillinen termi, sijamuodot, persoonamuodot jne. Oppilaan piti ymmärtää mikä on adverbi tai adjektiivi, subjekti tai objekti jne. Kuinkahan asia lienee nyt?

      • IhanVainAvaajalle

        Mutta tarinassa on toinenkin puoli.
        Josku tulee halu ilmaista mielipiteensä, mutta on vain näin, että jotakin kolarin seurauksena hävivisi, pitkän tajuttomuuden myötä päästä.
        On vaikea hahmottaa tiettyjä asioita, laittaa pilkut ja pisteet oikeeseen järjestykseen ja kun uupuu näöstä esim. sellainen seikka, että jos esim. laitetaan kaksi keilaa peräkkäin, niin toista en näe. Joskua kirjoittaessa esim. jos on kaksi samaa kirjainta toinen jää uupumaan ja sitten tulee äidinkielenlehtori ja vittuilee väärinkirjoituksesta.
        Jne .
        Suomessa on paljon lukihäiriöisiä ja annetaan maidän kirjoittaa ilman vittuilua.
        Mutta jos avaaja olet yli-ihminen niin se sulle suotakoon.


      • olen.hidas.lukia
        IhanVainAvaajalle kirjoitti:

        Mutta tarinassa on toinenkin puoli.
        Josku tulee halu ilmaista mielipiteensä, mutta on vain näin, että jotakin kolarin seurauksena hävivisi, pitkän tajuttomuuden myötä päästä.
        On vaikea hahmottaa tiettyjä asioita, laittaa pilkut ja pisteet oikeeseen järjestykseen ja kun uupuu näöstä esim. sellainen seikka, että jos esim. laitetaan kaksi keilaa peräkkäin, niin toista en näe. Joskua kirjoittaessa esim. jos on kaksi samaa kirjainta toinen jää uupumaan ja sitten tulee äidinkielenlehtori ja vittuilee väärinkirjoituksesta.
        Jne .
        Suomessa on paljon lukihäiriöisiä ja annetaan maidän kirjoittaa ilman vittuilua.
        Mutta jos avaaja olet yli-ihminen niin se sulle suotakoon.

        Lukihäiriöitä on korjaattu jo kymmeniä vuosia ja vammautuneet henkilöt ovat tietenkin poikkeus. Kädettömän on myös hankala pärjätä käsitöissä. Aloittaja kirjoittaa täyttä asiaa.
        "Vielä kerran kielon päälle", tai mennään sosiaali huolon kautta. Monet ovat hitaita lukioita.


      • olen.hidas.lukia kirjoitti:

        Lukihäiriöitä on korjaattu jo kymmeniä vuosia ja vammautuneet henkilöt ovat tietenkin poikkeus. Kädettömän on myös hankala pärjätä käsitöissä. Aloittaja kirjoittaa täyttä asiaa.
        "Vielä kerran kielon päälle", tai mennään sosiaali huolon kautta. Monet ovat hitaita lukioita.

        On todettu, että jonkintasoista lukihäiriötä esiintyy kymmenellä prosentilla ihmisistä. Useimmilla heistä on lievä lukemis- ja kirjoittamishäiriö. Lievemmissä tapauksissa lukeminen ja kirjoittaminen onnistuvat, mutta oppiminen on hidasta. Pahimmissa tapauksissa henkilö ei opi lukemaan juuri ollenkaan. Tällöin uuden oppiminen lukemalla on mahdotonta. Lukihäiriö on perinnöllistä. Erityisopetuksella häiriötä voidaan osittain korjata, mutta yleensä se on elinikäinen vaiva.

        Ennen muinoin kun lukihäiriötä ei ymmärretty, lukemaan oppimattomat oppilaat jätettiin luokalleen ja osa heistä jäi kokonaan pois koulusta ja heitä kohdeltiin jälkeenjääneinä.

        Nykyinen suuri luku- ja kirjoitustaidottomuus johtuu välinpitämättömyydestä. Välinpitämättömyyteen syyllistyvät sekä vanhemmat että opettajat. Oppilas käy koulun läpi oppimatta lukemaan ja kirjoittamaan. Se ei ole hyvä pohja edessä olevalle elämälle.


    • oikeinkirjoitusta

      Todella hyvä asia, se että joskus lautakunta on tomerana ja asiasta jo lausuin ajatuksen ja se meni tiedoksi.Eli todella häpeällistä toimintaa jälleen virkamieheltä ajattelemattomuutta . eli urheilumies ja ajatukset ns putkinäköä, selvää on että musiikkiopiston rehtori olisi muuten mahdollista toimia vapauksia antamalla mutta nyt oli kyse esteellisyydestä Olin vaan nyt asiassa asiaa käsittelemässä pois johon olisi ollut mahdollisuus varajäsenenä .mutta sattuin lumenluonnissa aura auton jälkeen tapaturma ja olin lasaretissa ennen lehtilööppejä olen jo lausunut mielipiteeni ja nyt on samansuuntaisia ajatuksia tullut tekstiviesteissä. Olen tutustunut asiakirjoihin lautakunnan varajäsenenä On kuitenkin hyvä asia jos neuvottelu tuo hyvän tuloksen Lieksan imagon kannalta.Jo aikanaan tänne puuhattiin jäähallia ja nyt on jo toinen halli .Silloin oli lööpejä lehdessä koska palautin hurttien kausikortin, en nähnyt suopein silmin mitään sellaista toimintaa,että vuosikortteja jaettaisiin kaupunginvaltuutetuille ja siten halutaan vaikuttaa päätöksentekoon mielestäni sellainen toiminta oli hyvin kyseenalaista ja näin on jopa ihmissuhde kärsinyt ja monta tappelua ollut jonkun henkilön kanssa julkisesti. siksi lauloin valtuuston kokouksessa "en etsi valtaa loistoa en kaipaa kultaakaan " eli totesin ,ettei pidä tehdä vastakkainasettelua urheilun ja kulttuurin välillä koska itse harrastin kumpaakin lähinnä urheilutoimitsijana 20 vuotta Lieksassa näen kaikki harrasteet ja opiskelut ihmisille tarpeelliseksi koska toimin aikanaan kansalaisopiston viimeisenä johtokunnan puheenjohtajana

      • sinkomies

        Tässä Korpinen kirjoittaa taasen nimellään nimimerkin suojassa.


    • Muikula.et.ole.täydellin

      Hei aloittaja älä nosta kynnytä liikaa. Huomasitko kirjoituksessasi on useita kielioppivirheitä?

      • kuikula

        Laitapa ne kielioppivirheet tähän näkyviin ja kerro minkälaisista virheistä on kysymys. Se on opiksi meille kirjoitustaidottomille.


      • En ole kertonut missään, etten tekisi virheitä. Niitä me teemme kaikki niin kirjoituksissamme kuin muussakin elämässä. Virheistä on otettava opiksi. Usein niistä opitaankin kantapään kautta. Silloin muistammekin ne parhaiten. On myös totta, että olemme sokeita omille kirjoitusvirheillemme vaikka tarkastaisimme kirjoituksemme useaan kertaan.


      • kynnytän.nostaja

        MInä olen kynnytän nostaja. Jaksan nostaa kynnytän hyvin ylös. Laipioon saakka nousee tänään kynnytä.


    • Hyvin vastasit.
      Itse löysin vain yhden aloittajan tekstistä. En ole "äiskänmaikka" joten löydökseni voi olla epäpätevä;)
      Selkeää asiapitoista ja ymmärrettävää tekstiä hän kirjoitti kaikin puolin.
      Näinä päivinä on aloittajan aihe ihan hyvä keskusteluissakin nostaa esille. On suuri harmi, jos ajan edetessä kielen huolittelu katoaa ja tekstit muuttuvat ”pullamössöksi”.

      Kielen opetus ei ole mielestäni ainoa asia joka koululaitoksen takavuosien saattoa muistellen olisi huolen aihe.

      Liikunta on jäänyt myös aivan liian vähälle koulupäivien ajankäytössä ja oppituntilukujärjestyksen nykymuotoa suunniteltaessa. Tilalle on tullut kaikkea vähemmän tärkeää. Tietysti tulevaisuus voi olla, että ei enää arvosteta Mēns sāna in corpore sānō eli tervettä sielua terveessä ruumissa.
      Pitäisi olla vain isot aivot, lihaksista ja kokonaisuuden hyvinvoinnista viis veisataan. Nopeasti sekatekstiä kirjoittavan ”älypuhelinnörttin” ei pitäisi olla minkään eikä kenenkään ihanneihminen. Liikunta ja hyvä fyysinen kunto ovat osasektoreineen kaiken oppimisen yksi merkittävä tekijä. Siinä sielu saa voimaa hyvistä, sopivista, oikeamielisistä ja eteenpäin vievistä virikkeellisistä ponnistuksista. Olkoot ne sitten itse kullekin sopivia kykyjensä mukaan.

      Ps. Meillä on oikeus tehdä virheitä. Kukaan ei ole täydellinen. Se kuka virheetön väittää olevansa, valehtelee. Tuo hissanmaikk tekee virheensä suurimmaksi osaksi tahallaan, lällätys mielessään. Ei minua paljon hetkauta. Mahtaisikohan kovin parempaan pystyä, vaikka yrittäisi tosissaan oikein kirjoittaa kauniistikin kaunoa, sitä mietin, mutta harvoin. Olkoon koko raakile oloissaan puolestani.

      Hyviä, reippaita ja ryhtejä kirjoituksia kaikille.

      • Kysyn-Vain

        Myös minä huomasin vain yhden kirjoitusvirheen. Sanasta "palsoilla", ilmeisesti puuttui yksi "t" kirjain. Muuten kirjoitus oli asiallinen ja ajankohtainen. Voimia opettajille ja oppilaille.


      • Kysyn-Vain kirjoitti:

        Myös minä huomasin vain yhden kirjoitusvirheen. Sanasta "palsoilla", ilmeisesti puuttui yksi "t" kirjain. Muuten kirjoitus oli asiallinen ja ajankohtainen. Voimia opettajille ja oppilaille.

        Tarkka havainto! Sinulla ei ole lukemisessa minkäänlaisia häiriöitä eikä näytä kirjoittamisessakaan olevan mitään vikaa.


      • Kysyn-Vain

        Kiitos asiallisesta palautteesta.


    • ihanmuutjutut

      Koska ketään normijärkistä ei VITTU kiinnosta pilkut ja pisteen vaan

      • lukeva.mies

        Hyvin sanottu itsestäsi! Mielestäsi ketään normijärkistä ei kiinnosta pimpero. Pilkut ja pisteet kiinnostavat vaan. Minua kiinnostavat kyllä molemmat.


    • kalliimmaksi.tulee

      Se voi maksaakkin enempi jos ei osaa kirjoittaa? Luin lehedstä jutun jossa miesasiakas oli ravintolassa, ja syötyään tilasi laskun?
      Tarjoilija toi laskun jossa luki,, "Yksi omeleti 10 euroa"? Asiakas näytti sormella laskua " tämä on väärin, pitää olla kaksi t:ä?!
      Tarjoilija otti laskun ja tulisi sitten takaisin, ja laskussa luki " yksi Omeleti ja kaksi teetä, 12 euroa"!

    • Nimimerkin "ihanmuutjutut" viestistä tulee mieleeni seuraava tarina, jossa pilkun oikealla käytöllä voi olla hyvin suuri, jopa elintärkeä merkitys. Seuraavassa lainaus aiheesta.

      Äidinkielen tunneilla kerrotaan vuosikymmenestä toiseen tarinaa Venäjän tsaarin armahtamasta miehestä, jonka kohtaloksi koitui kirjurin pilkkuvirhe: tsaarin käsky “Armoa, ei Siperiaan” muuttui kirjurin käsissä muotoon “Armoa ei, Siperiaan” ja miesparka joutui työleirille.

      Lausahdukselle on olemassa venäläinen vastine: historioitsijoiden mielipidettä ei tiedetä, mutta kansan keskuudessa siitä saavat yleisimmin kunnian joko Pietari I ja hänen kirjurinsa tai Aleksanteri III ja välimerkin paikkaa omakätisesti siirtänyt vaimonsa Maria Fjodorovna.

      Venäjäksi tämä lausepari kuuluu:

      Помиловать нельзя, cослать в Сибирь.
      Armahtaa ei saa, karkottakaa Siperiaan.

      Помиловать, нельзя cослать в Сибирь.
      Armahtakaa, ei saa karkottaa Siperiaan.

    • itasuomenUkko

      no minä oon 70v ja pein pientä firmoo 40 vuotta
      en oo koskaan tienny mihin se pilukku tullee
      muussa kun laskussa
      ja en noita isoja pienii kirjaimii sua oikeisiin paikkoin
      mutta ol välillä toistakymmentä ukkoo töissä ja palakat män oikein
      jotta pärjevvää se immeinen vaikka aina ei pilikulleen tiijä
      muta tuo lukihäiriöinen Harkimo ei oo pärjännä

      • radiokuuntelija

        Ruotsin kuninkaan suvussa lukihäiriö on periytynyt jo monen sukupolven ajan. Kruununprinsessa Viktoria on lukihäiriöinen ja apukoulussa häiriötä on paranneltu. Se kuitenkin säilyy seuraavillekin kuningattarille ja kuninkaille.
        Jos syntyy kuninkaalliseksi, mitään haittaa kyseisestä vaivasta ei ole kun ei tarvitse tehdä mitään oikeata työtä.


      • kirkon.rotta

        Yrittäjälle riittää vanha viisaus : kun markalla ostaa ja kahdella myy, niin prosentin voittaa. Pilkkujen kanssa ei tarvitse vekslata, kun käyttää laskuissa vain tasalukuja, joissa on paljon nollia perässä. Pankki huolehtii yrittäjän tileillä olevien miljoonien desimaalipilkuista. Jos pankkitilit alkavat pursuta yli, Nordea neuvoo veroparatiisien verovapaiden tilinumeroiden käytön.


      • Urpo-ps
        radiokuuntelija kirjoitti:

        Ruotsin kuninkaan suvussa lukihäiriö on periytynyt jo monen sukupolven ajan. Kruununprinsessa Viktoria on lukihäiriöinen ja apukoulussa häiriötä on paranneltu. Se kuitenkin säilyy seuraavillekin kuningattarille ja kuninkaille.
        Jos syntyy kuninkaalliseksi, mitään haittaa kyseisestä vaivasta ei ole kun ei tarvitse tehdä mitään oikeata työtä.

        mutta se tämä lieksan vittuilija onki parempoo väkkee
        ja osovva pillut ja pisteet


    • Täydelliset.miettikää

      Mikä on tärkeämpää kirjoittaa kieliopillisesti oikein, vai toista kunnioittaen. Ylempänä tässä ketjussa nimimerkki "kynnytän nostaja" pilkkaa kirjoittajaa jolta on yksi s- kirjain jäänyt tekstistä pois. Siihen ei kukaan ole puuttunut, mutta jos pienikin kielioppivirhe löytyy niin heti pilkataan. Sitäkö se korkea sivistys on. Kaikki eivät ole saaneet käydä lukiota eikä korkeita kouluja, on pelkkä peruskoulupohja ja ikääkin alkaa olla.

      Tiedän vanhempia ihmisiä jotka eivät kirjoita tänne koska pienestäkin virheestä saavat osakseen teidän korkeasti koulutettujen pilkkaa. Ruotikaa nyt tämäkin ja etsikää mistä voisi pilkata, mutta miettikää tekisittekö saman jos olisitte kasvokkain saman ihmisen kanssa. Pääseekö täällä tuntemattomana alhaisimmat vaistot valtaan. Toisilla on toinen vajavuus ja toisilla toinen, minullakin on liikuntavamma. Lisäksi pelkkä peruskoulupohja ja ikää 70v.

      Kysyn vaan kumpi on tärkeämpää keskustelussa toisen virheiden ruotiminen ja niillä pilkkaaminen vai toisen ihmisen ottaminen ihmisenä?

    • kiertokoulun.suorittanut

      Poimintoja kirjoitustaidosta.

      ”On pakko avautuun et nuoret on niit, ketä ei iha aina osaa kirjoittaa yleiskielel - ainakaan internetin keskustelupalstoilla”.

      Nuoret kirjoittavat vapaa-ajallaan enemmän kuin kymmenen vuotta sitten, mutta kirjakieli on katoamassa puhekielisyyden alle.

      Puhekielen vahva valta tällä hetkellä on aiheuttanut sen, että kirjakielen oppimisesta on monelle tullut ensimmäinen vieras kieli englannin kielen jälkeen.

      Opetussuunnitelman uudistuksen myötä kouluissa kiinnitetään tulevaisuudessa entistä enemmän huomiota ns. monilukutaitoon. Uudenlaisen ajattelun tarkoituksena on siirtää luku- ja kirjoitustaidon opetus muillekin kuin äidinkielen tunneille.

      Mielenkiintoinen havainto on, että suomen kieli on ensimmäinen vieras kieli englannin kielen jälkeen suomalaiselle nykynuorelle! Englantia opetetaan jo esikoulussa, mutta suomen kieli on on tainnut jäädä sivuaineeksi jo ala-asteella. Pakkosuomi pakolliseksi suomalaisille!

    • ypi.ylli.ymppä

      Olisin aloittajan kanssa hieman erimieltä siitä, että kirjoitustaito puuttuisi "useimmilta nuorilta". On totta, että normitetun kielen kirjoitustaito on heikentynyt. Pojilla kirjoittamisessa on enemmän vaikeuksia. Poikien kielellinen osaaminen menee voimakkaasti kahtia. On paljon huonoja poikia, mutta hyvät pojat ovat todella hyviä. Tytöillä vaikeuksia on selvästi vähemmän. Tytöistä puolet selvitti yhdeksännen luokan valtakunnallisen testin erittäin hyvin. Heikkoja oli vain joka 20:s. Viidennes pojista onnistui heikosti.

      Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, toki lukeminen auttaa myös taidon kehittymisessä. Isien olisi tärkeää tukea poikien koulunkäyntiä ja osoittaa arvostusta luku- ja kirjoitustaidon kehittämiseen.

      Koulussa kyllä opetetaan kaikkia kielen rekistereitä. Puhekielen, joka on meidän jokaisen ensimmäinen kieli, muuntamista kirjoitetun kielen normiin joudutaan harjoittelemaan paljon. Ala-asteella äidinkielen tunteja on paljon ja kuten edellä mainittiin, kaikissa oppiaineissa tulee myös äidinkielen opetusta.

      Tällaisilla keskustelupalstoilla mielestäni riittää, että tekstistä saa selvää. Tämä on kuitenkin paikka, jossa puhekielisyys tai välimerkkien puuttuminen ei ole niin vakavaa.

      Se hankaluus puhekielisyydessä aina on, että merkityseroja on vielä enemmän kuin normitetun kirjoituksen tulkinnassa. Minulle vaikkapa tuo "äiskänmaikka" olisi enemmän äitini opettaja kuin äikänmaikka, joka opettaa äidinkieltä. Alueelliset ja ikä erot näkyvät näissäkin sanoissa.

    • Oikein asiapitoinen kommentti äidinkielen nykytilasta. Minun suomen kielen opintoni alkoi vuonna 1954 silloisessa lieksalaisessa kansakoulussa. Muistelen, että äidinkielen jälkeen tärkeimmät oppiaineet koulussa olivat silloin uskonto, laskento ja liikunta.

      Äidinkielen tunneilla luimme todella paljon ja myös kotiläksyiksi annettiin kirjoja luettaviksi. Ainekirjoitukset olivat hyvin tavallista puuhaa ja niitä luettiin ääneen luokan edessä. Osallistuimme kilpakirjoituksiin ja parhaimmat kirjoitukset palkittiin.

      Pääsin oppikouluun 1950-luvun lopulla eikä koulunkäynti tuottanut minulle mitään vaikeuksia. Olin oppinut kirjoittamaan ja lukemaan sekä hallitsin suomen kielen kieliopin sisäolentoineen päivineen.

      Oppikoulussa sisäolennot muuttuivat inessiiveiksi. Lyseon ensimmäisellä luokalla alkoi Jacobson-Fröbergin ruotsin kielen alkeiskirjaan syventyminen rehtori Helojoen johdolla. Suomen kielen kieliopin hallinta on runkona vieraiden kielten opiskelussa. Toisella luokalla alkoi saksan opiskelu ja lukiossa tuli mukaan vielä englanti.

      Korkeakoulun ohella pääsin opiskelemaan lisäksi venäjää. Siinä minua auttoivat paljon ruotsin ja saksan sanasto sekä tietenkin suomen kieliopin hallinta. Vaikka ikäni on jo yli 70, tulen hyvin toimeen maailman matkoillani mainitsemillani kielillä.

      Äidinkieli oli äikkä ja geometria oli jomma.

    • Tänne on tullut sen verran hyvää tekstiä lisää, etten malta olla kirjoittelematta joitakin mielipiteitäni lisäksi, rikaksi tähän hyvänmakuiseen, -tuntuiseen keskusteluun.
      Yllä oli jo hyviä esimerkkejä miten huolittelematon sanankäyttö voi johtaa suorastaan koomisiin tilanteisiin ja pahimmassa tapauksessa saattaa olla jopa hengenlähtö lähellä. Sati sitten että laskun summa on suurempi jos heittäytyy liian viisaaksi. Nauroin ihan aidosti tietyille palautuskirjoituksillenne ja oivaltavalle ajatukselle.

      Nimimerkki ”Täydelliset.miettikää” kysyi: ” Kumpi on tärkeämpää keskustelussa toisen virheiden ruotiminen ja niillä pilkkaaminen vai toisen ihmisen ottaminen ihmisenä”? Tuohon vastaan yksiselitteisesti, toisen ihmisen ottaminen ihmisenä. Toivon pilkkaamisen olevan täysin poissa. Asiallinen palaute ja virheistä keskustelu ja oikaisukaan eivät ole mielestäni ehdoin tahdoin pilkkaamista. Se siitä.

      ”Kiertokoulun.suorittanut” ja ”ypi.ylli.ymppä” nimimerkeiltä tuli laidasta laitaan täyttä asiaa. Muiden muassa tämä ”äiskänmaikka ja ”äikänmaikka” ajattelutti. Minä esim. olen tottunut käyttämään edellistä, mutta tuo oli niin hyvä pointti, että saattaa hyvinkin olla, jotta pidän kohta jälkimmäistä parempana vaihtoehtona.
      Mahtaako olla sellaista henkilöä, joka hallitsisi kaikki sanankäytön osa-alueet. Väitän että ei. On kirjoittelu niin monimuotoista ja laaditut tekstit ovat käyttömerkitykseltään niin erilaisia. On palstakeskustelua, kirjeitä, asiakirjoja, käsikirjoituksia, tekstiviestejä, chattiä, whats uppia ym. Viimeksi mainittujen teksti on kaikkein huolittelemattominta näistä edellä luetelluista.
      Vähittäiset oivallukset kuitenkin kehittävät meitä kaiken aikaa. Tämä palstakirjoittelukin kehittää mukavasti ja ikään kuin huomaamatta näihin sanankäytön saloihin kaiken aikaa.

      Täällä on kirjoittelijoille ns. junia joka lähtöön. Asemalle ei ketään jätetä. Aikataulukin on mahdollista itselle sopivaksi valita. Voit olla kirjoitteluissasi täällä yökyöpeli tai aamun virkku. Nautintoaineitakin voi kohtuudella käyttää, koska näennäisälykkyys poistaa tekstisi, mikäli se menee sääntörikkomukseksi. Mahdollista on myös valita junansa, ja jopa vaununsa, missä haluaa kirjoittelunsa, ja mietteensä esiin tuoda.

      Olen kuullut myös käytettävän sellaista termiä kuin ”kynäsota”. Keskustelu on silloin lisäarvoja antavaa, kun syntyy kohteliasta polemiikkia ja muuta mukavaa. Kiitos ketjun aloittajalle.

      Loppukevennys: Aikoinaan kuuntelin ”Reetun” kappaletta jonka sanat alkavat: ” Kai moni miettii onko nyt mieltä missään…”
      Minä huonokuuloisena ja omia johtopäätöksiä tehden laulelin sitä sitten niin, että vaimoni miettii…
      No, vaimoni sitten oikaisi sen minulle, parempikuuloisena, miten lauletaan oikein.

      https://www.youtube.com/watch?v=r2ELodzUKdI

      • Musan-ystävä

        Loppukevennys oli hyvä! Minäkin joskus hurjassa nuoruudessani kuulin sanat, että "vaimoni miettii, saisiko nyt miestä mistään". Olen itse "sinkku".


      • Vastasit mukavasti. Jos en olisi varattu, olisin nuorempi, sitoumukseni olisivat eri luokkaa, tai muuten olisin sopivan mietteliäs ja harkitseva; saattaisinpa ottaa sinuun jopa yksityisemmin merkityksellisempää yhteyttä.

        Oi nuoruus. Mutta näin tämän ajan mieliemme ja kaiken muunkin korrektin sallimissa rajoissamme annan vain asioiden olla. Olkaamme musiikin ja kaiken muunkin ymmärtäviä ja omantuntomme vakaasti tuntevia ihmisiä ihmisten joukossa.
        Ei, ei tämä ollut mitenkään flirttiä. Asiallista keskustelua on vain. Ilman suurempia katseita;)

        Sydän liikkuu. No lyrics, no video. Tietänette kuitenkin mitä on hyllyssä. Musan ystävä minäkin, monipuolinen.


    • Isänä ja moninkertaisena ukkina, pappana, olen usein ajatellut, minne terve luovuus ja taiteellisia asioita vaativat asianhaarat katoavat.

      Eivät ne katoa. Ne jäävät vain liikaa taustalle olevaksi. Kaivettavaksi unholasta. Turhissa asioissa ei olisi kenenkään syytä jäävätä itseään. Rohkeus on olemassa, kunhan se on oikean sortin rohkeutta. Olisi monta syytä tulla mielipiteineen tässä ajassamme useamman tolkussaan olevan ihmisen esille.

      • Ja nyt on vauhti kielen huolittelussa jo sen verran kova, että edellistä kirjoitteluani tohdin korjata itse itseäni komentaen. Jos käytän edellä monikkoa, olisi verbienkin oltava monikkomuodoissa paremman ja huolitellumman kielenkäytön kannalta monikoissa. Eli. Ei olevaksi, vaan oleviksi, ja ei kaivettavaksi, vaan kaivettaviksi. Nyt yliopiston käyneet korjatkoon, jos olen hakoteillä?


    • Ja tämä ei ole salaisuus. Viki opetti minulle aikana sillä, kun olin koulussa Lieksassa, suomen kieltä. Lopputulos on tämän kaltainen.

      Elämän taiteilija taisi minusta tulla lasiluokassa;)

      • Lasiluokkaa pidettiin käytävässä, parkkipaikkaan päin.


    • IhmeJaHumma

      Minä muistan sekä omalta että eräiden luokkakavereitten kohdalta, miten jouduimme koulukiusatuksi, kun ei tuo kielioppi ollut ykkösaine.
      Jotenkin vaan vuosien varrella kun on ammattikoulut ja jatko-opisekelut kynyt ja työ on ollut kaksinkertainen oppimiseen nähden, niin melkein sanoisin, ettöä tämäkin avaaja on koulukiusaajan asemassa ja tekeetyötä, joka ei hedelmää kanna.

      • Hedelmän kanto on elossamme kullakin omissa tapahtumissamme. Kokemuksien, en kenenkään mieleensä sulautuneita muistoja ja tunteitten pyörteittänne ole kykenevä edes arvioimaan, saati siitä jotain totta sanomaan.
        Koulukiusattu olen minäkin ollut, ja entä sitten; minä olen osannut vastapainoisesti koulussa kiusata takaisin kohteliaasti, se on niin sanottua nuoren elon kilpailua, jota ei mielestäni sosiaalisesti väärämieliset tantat saa koskaan kitkettyä pois. Silloin vain tuntui, että on annettava palautetta, takaisin nyrkeillä (kilpailutilanne nätin tytön huomiosta). Normaalia nuoren miehen sarvien kalistelua oli mielestäni silloin. Hys hys. Ei noin saa tehdä. Usein hävisin nyrkkieni pienuuden tähden. Tai, jos nyrkit olivat oikeat, vasenkädessäkin oikeaa mieltä, heillä, oli parempi antaa, ajatuksia.

        Mutta ajatukseen tukevaan antaen vasta myöhemmin oikein olevia.
        Kiusaamista en hyväksy siten, jos se todellista pahaa aiheuttaa. Kuitenkin sanon, että tietynlaista kiusaamista on ollut, ja tulee aina olevan. Sanokaa mitä hyvänsä.

        Parannetaan kuitenkin tätä maailmaa. On hyvä, että on runsaasti maailman parantajia.


      • tyytyväinen-kuhnuri

        Työntekijöitä tarvitaan niin ihmiskunnassa kuin eläinkunnassakin. Esimerkiksi muurahaisyhdyskunnan muodostavat lähinnä munintakoneen roolissa oleva kuningata, kuhnurit eli koiraat, joita tarvitaan kuningattaren hedelmöittämiseen ja naaraat eli työläiset, jotka tekevät kaikki yhdyskunnan työt ruoanhausta jälkeläisten hoitoon.

        Monet ihmiskuhnureista ovat alistuneet työntekoon ja siirtyneet naisten töihin.
        Minä olen syntynyt kuhnuriksi ja kuhnurina pysyn ja kuolen.


    • oppilaat.sivuseikkana

      Kirjoituksissa on pohdiskeltu, mitkä seikat aiheuttavat ihmisen kirjoitustaidottomuuden. Minä vastaisin, että epäpätevät opettajat, some, koulukurittomuus, kelvoton oppimateriaali, lukutaidottomuus, vanhempien välinpitämättömyys ja luokalta seuraavalle pääsee vaikka ei osaa yhtään mitään.

      • Internetinaika

        Elektroniset härpäkkeet vievät ihmiseltä kyvyn keskittyä pidempiaikaiseen lukemiseen, kaikki lukeminen on netissä pelkkää selailua ja nautinto pitää saada heti jonkun pelin kautta.


    • paras-konsti

      Opettajat tuskin on epäpäteviä, mutta luulen että vika löytyy opetettavista! Tunnilla ei seurata opetusta, vaan rapsutellaan älypuhelimella kiusaamisviestejä kiusattavasta, ja muutenkin häiriköidään! Opettajan pitäisi vain sitten kokeita tarkistaessa muistaa niitä ketkä seuraa opetusta, ja ketkä ei? Numerot sitten sitämukaa!
      Turha niille pennuille on rähjätä, nehän vain yltyy enempi häiriköimään!
      Huomaa ne pennut sitten todistuksessa numeroista, että miten sitä tuli seurattua tunnilla!

      • Ahaa. Syitä sepissä ja sysissä. Voipihan noinkin todella olla. Mielenkiintoista, mutta ei mitenkään uutta.
        Olisi äärettömän mukavaa, jos joku asiantuntija, pedagogi osallistuisi kohtapuoliin keskusteluumme.

        Vaikka monta ja paljon oivallan mielestäni, en kenenkään kalloa ryhdy kutistamaan. Se on vissi se. Asiat asiallisesti ja siten jatketaan. Toivottavasti muissakin junissa, saati unissa;)


      • Kun minä aloitin oppikoulun 50-luvun lopulla, puolet Lieksan yhteislyseon opettajista oli epäpäteviä. Lieksan kaltaiselle syrjäseudulle oli vaikeaa saada päteviä opettajia opettajapulan takia. Sota oli karsinut opettajakuntaa ja opettajien koulutus oli keskeytynyt sotien takia. Kansakoulun opettajat olivat seminaarin käyneitä ja me maalaiskylien oppilaat opimme lukemaan ja kirjoittamaan. Ne olivat tärkeimmät oppiaineet. Sitten tulivat vasta uskonto, laskento, liikunta ja muut aineet.

        Nykyajan opettajat ovat päteviä, mutta etenkin nuorten poikien luku- ja kirjoitustaito on huolestuttavasti heikentynyt. Ei se opettajista johdu.


      • Hyvä wanha, ei millään pahalla, mutta miten vain etenkin poikien, eikö tyttöjenkin?


      • Täys totta on, että ei ole mielestäni opettajien vika , ei vikaa;)


      • nomikäänsheriffi kirjoitti:

        Hyvä wanha, ei millään pahalla, mutta miten vain etenkin poikien, eikö tyttöjenkin?

        Tutkimuksissa on eroteltu tytöt ja pojat. Osalla pojista luku- ja kirjoitustaito on suorastaan romahtanut, mutta tytöillä vain jonkinverran huonontunut.


    • roifkfhtudtjddhj

      Jo koulumatkat kuljetaan kaupungilla puhelimella etsimässä jotain ötököitä, vai mitä pokemoneja ne on?Kulkevat kuin zombit mitään mistään tajuamatta? Kotona on sitten nintendo ja muita härpäkkeitä, ja läksyt jää tekemättä? Eikö siinä ole jo syytä huonoon koulumenestykseen? Koululaiset ovat jotenkin kuin toisella planeetalla!

      • No älä sie ryhdy aikuisten koulukiusaajaksi. Pokemonin vastaveitikaksi. Se on kato sillä tavalla, että ajassa suuressa, joka on aina useimpien pätevimpien mielessä, on vai tanssittava. Potkiuduttava ulos pokemoneistaan ja ymmärtämättömyyden kapaloista.

        Sinulle ja muille ajattelijoille musaa:

        https://www.youtube.com/watch?v=WaDqxdNO3Ws


    • Olemme miten tahansa ajattelevia, siitä ja senkin tähden huolimatta, huolitellen; ajatuksiemme olisi syytä olla edes keskinkertaisen kirkkaita, terveitä ja sopusuhteessa sovittelevia ympäröivän mielipidemaailmamme kera.

      Tyylini ei pitäisi olla kenellekään epäkelpo. Jos se on sitä, minulla on terveen ajattelijan oikeus korjata ruorillani oman alukseni suuntaa ohjaimellani tahtoni ja tahtonne toivottavaan suuntaan.

      • juupe.juu

        lop0eta sinäökin se jatkuva humallassa sekoilu palstalla


    • lippis.hävisi.mähköllä

      siniset pyörittää rumbaansa ja haukku muita muikelo taitaa olla pääpomo=kamuttaja

      • ymmärrän.tuskasi

        Ikävää, ettet ole vieläkään löytänyt lippalakkiasi. Ymmärrän hyvin tuskasi lippiksen suhteen kun muistelet sitä noin usein. Se on ollut sinulle rakas muisto ja isältä peritty kalleus ajalta, jolloin Mähkö oli vielä hyvin harvaan asuttua seutua. Muisto on kaunis. Rantalan koulu oli juuri valmistunut ja sinä istuit jo toista vuotta ensimmäisellä kansakoululuokalla lippalakkiasi ihailleen.

        Toivon, että lakkisi vilä löytyy ja pääset elämässäsi tasapainoon.


      • ymmärrän.tuskasi
        ymmärrän.tuskasi kirjoitti:

        Ikävää, ettet ole vieläkään löytänyt lippalakkiasi. Ymmärrän hyvin tuskasi lippiksen suhteen kun muistelet sitä noin usein. Se on ollut sinulle rakas muisto ja isältä peritty kalleus ajalta, jolloin Mähkö oli vielä hyvin harvaan asuttua seutua. Muisto on kaunis. Rantalan koulu oli juuri valmistunut ja sinä istuit jo toista vuotta ensimmäisellä kansakoululuokalla lippalakkiasi ihailleen.

        Toivon, että lakkisi vilä löytyy ja pääset elämässäsi tasapainoon.

        Jo kirjoitus vihreistä huomaatm etten ole muikelo enkä kamuttelija. Pääpomo kuulostaa hyvältä, mutta olen mieluummin vain vanhempi erikoisylipääjohtaja.


    • kiintoisaa.seurata

      Varmasti on paljon erittäin hyvin elämässään pärjänneitä kunnollisia kansalaisia, joiden kirjoitustaito on vähäisempää. Isäni lukeutui heihin. Myös monet kirjailijat ovat kansakoulun käyneitä.

      Aika on nyt toinen. Jos vielä kirjoitusongelmien kanssa arjessa selviääkin (avuksi tulee esim. tietokoneen tekstinkorjaaja), niin luetun ymmärtäminen on suurin haaste. Siihenkin tulee varmasti lisäapuja. Meidän vanhempien kouluaikoina ei tarvinnut perehtyä eri tekstityyppeihin ja lähes kaikki tekstit olivat kirjakielisiä. Jopa elokuvat pääosin. Radio-ohjelmat, TV, kaikki antoivat mallia juuri siihen kirjoitustaitoon, jota silloin vain tarvittiin.

      Jo pelkästään teksti -käsitteen merkitys on muuttunut. Nyt se laajentuu pelkän tekstin tuottamisesta monimediaiseksi ja multimodaaliseksi merkitysten esittämiseksi. On siinä opettamista ja oppimista.

      Pitkälle on tultu käsinkirjoitetusta aineesta, jolla yo-kokeessa mitattiin suomen kielen taito. Nyt en osaa itsekään kirjoittaa mitään käsin. Ahistaa, kun ei pysty korjaamaan ja siirtelemään tekstiä vapaasti. Taannoin huokaisimme helpotuksesta, kun tuli tieto kaikkien yo-kokeiden muuttumisesta sähköiseksi vuoteen 2018 mennessä. Perhepiirissä kun on erittäin hyvä lukija ja kirjoittaja, jolle kynän käyttö on motorisesti vaikeaa.

      Linkitän erittäin asiantuntevan, joskin hieman työläästi aukenevan kirjoituksen aiheesta. Kolme vuotta on jo taas muuttanut tilannetta. "Vaikka uuden kirjoittamisen taitoja ei kouluissa tavoitteellisesti vielä opeteta" -lause ei enää pidä paikkaansa. Ei tainnut kaikilta osin pitää tuolloinkaan.
      https://mediaviestinta.fi/blogi/mita-on-uusi-kirjoittaminen-uusien-mediakirjoitustaitojen-merkitys/

      • Paljon on kirjoitustaidossa tapahtunut viimeisten vuosikymmenien aikana. Minun aikanani ylioppilaskirjoitusten ainekirjoitus suoritettiin mustekynällä kaunokirjaimin.

        Olen seurannut nykynuorten kirjoittamistaitoja. Voisin sanoa, että uusi kirjoittaminen on sitä, ettei osata kirjoittaa enää käsin ollenkaan. Kynällä saadaan aikaan vain jonkinlaista tuherrusta pölkkykirjaimin. Kaunokirjoitus on julistettu pannaan. Edes kynää ei osata enää pitää oikealla tavalla kädessä. Kirjoittaminen näyttää koomiselta jykertamiseltä.

        Kaikessa ollaan koneiden armoilla. Itse ei tarvitse kirjoittaa enää mitään. Opinnäytetyöt saadaan luotua kopioimalla materiaalia verkosta ja liittämällä se omaan kyhäelmään. Tohtorinväitöskirjan voi ostaa vaikkapa amerikkalaisista yliopistoista entisen Finlandia talon johtajan tavoin. Venäjänkielisiä tutkintotodistuksia voi tilata tarvittaessa Moskovasta lääkärin virkaa varten. Nettiaikakaudella "uusi kirjoittaminen" on tullut vain helpommaksi. Nyt kirjoittajan on hyvä kirjoitella!

        Onneksi Kotimaisten kielten keskus pitää huolta kielemme säilymisestä apunaan kielilainsäädäntö (kielilaki ja perustuslaki). Perustana on suomen kielen kielioppi, jonka sääntöjä noudattaen kirjoitamme tuotoksemme. Toki kirjoittamiseen käytettävät välineet voivat olla muitakin kuin pelkkä kynä.

        Kirjoitetun kielemme historia on peräisin 1500-luvulta eikä siten hevin muutella rönsyillä, kuten ”uudella kirjoittamistavalla”. Tällä hetkellä nuorten suosimat monialustaiset sisällönjakosivustot, kuten Instagram ja Snapshot, viestipalvelu WhatsApp ja monet muut ovat nopeasti ohimeneviä ilmiöitä. Uusia tulee pikavauhdilla, mutta kirjoittamisemme runkona on aina ollut ja tulee aina olemaan suomen kielen kielioppi.

        Silloin tällöin putkahtelee propellilippispäisille nörteille huuhaaelämyksiä, jotka onneksi hautautuvat pian unholaan.

        Olen edelleen sitä mieltä, että kouluissa pitää opettaa lapset lukemaan ja kirjoittamaan ja puhumaan omalla äidinkielellään. Se on tärkein oppiaine ja kaiken myöhemmän oppimisen perusta.


      • tiedonvaltatiellä

        Olen samaa mieltä, että kielioppi, niin kirjoitetun kuin puhutun kielen, tulee olemaan kielenkäytön pohjana. Se muuttuu ja on muuttunut jatkuvasti. Myös normitetun kielen osalta.
        Jos meitä tulee pian hakemaan itseohjautuva auto, joka ajaa itsensä myös huoltoon, niin eiköhän myös puhuttua kieltä voine pian simuloida kirjoitukseksi. Siihen voi sitten valita tyylilajin jne. Suomi on erittäin säännönmukainen kieli, jonka kirjain-äännevastaavuus tekee sen käsittelyn helpoksi.

        Meillä on muuten jo käytössä plagioinnin paljastavia ohjelmia. Turnitin-järjestelmä on toiminut ainakin neljä vuotta.


      • pahapoikako
        Muikula kirjoitti:

        Paljon on kirjoitustaidossa tapahtunut viimeisten vuosikymmenien aikana. Minun aikanani ylioppilaskirjoitusten ainekirjoitus suoritettiin mustekynällä kaunokirjaimin.

        Olen seurannut nykynuorten kirjoittamistaitoja. Voisin sanoa, että uusi kirjoittaminen on sitä, ettei osata kirjoittaa enää käsin ollenkaan. Kynällä saadaan aikaan vain jonkinlaista tuherrusta pölkkykirjaimin. Kaunokirjoitus on julistettu pannaan. Edes kynää ei osata enää pitää oikealla tavalla kädessä. Kirjoittaminen näyttää koomiselta jykertamiseltä.

        Kaikessa ollaan koneiden armoilla. Itse ei tarvitse kirjoittaa enää mitään. Opinnäytetyöt saadaan luotua kopioimalla materiaalia verkosta ja liittämällä se omaan kyhäelmään. Tohtorinväitöskirjan voi ostaa vaikkapa amerikkalaisista yliopistoista entisen Finlandia talon johtajan tavoin. Venäjänkielisiä tutkintotodistuksia voi tilata tarvittaessa Moskovasta lääkärin virkaa varten. Nettiaikakaudella "uusi kirjoittaminen" on tullut vain helpommaksi. Nyt kirjoittajan on hyvä kirjoitella!

        Onneksi Kotimaisten kielten keskus pitää huolta kielemme säilymisestä apunaan kielilainsäädäntö (kielilaki ja perustuslaki). Perustana on suomen kielen kielioppi, jonka sääntöjä noudattaen kirjoitamme tuotoksemme. Toki kirjoittamiseen käytettävät välineet voivat olla muitakin kuin pelkkä kynä.

        Kirjoitetun kielemme historia on peräisin 1500-luvulta eikä siten hevin muutella rönsyillä, kuten ”uudella kirjoittamistavalla”. Tällä hetkellä nuorten suosimat monialustaiset sisällönjakosivustot, kuten Instagram ja Snapshot, viestipalvelu WhatsApp ja monet muut ovat nopeasti ohimeneviä ilmiöitä. Uusia tulee pikavauhdilla, mutta kirjoittamisemme runkona on aina ollut ja tulee aina olemaan suomen kielen kielioppi.

        Silloin tällöin putkahtelee propellilippispäisille nörteille huuhaaelämyksiä, jotka onneksi hautautuvat pian unholaan.

        Olen edelleen sitä mieltä, että kouluissa pitää opettaa lapset lukemaan ja kirjoittamaan ja puhumaan omalla äidinkielellään. Se on tärkein oppiaine ja kaiken myöhemmän oppimisen perusta.

        Minä se olen sitä kurjaa porukkaa, joka pitää kynää omintakeisesti. Etu- ja keskisormen välissä. Osaan kirjoittaa kaunoa ja opinnot ovat edenneet hyvin.
        Antetaan ihmisille vapaus valita!


    • Kotuksen.jaottelua

      Kirjasieppo
      Kirjasieppo on vanhakantainen laji, jonka juuret ulottuvat kauas kirjoitetun kielen historiaan. Kirjasiepon kirjoittelu on asiallista ja ymmärrettävää. Neutraali ulosanti naamioi alleen paitsi yksilön iän myös alueellisen ja sosioekonomisen taustan; tosin tyyli tuo monesti mieleen korkean koulutuksen.

      Onhan tuo vähän hurjaa että arvokkaita kirjoja menee roskiin, mutta niin siinä kai sitten voi käydä.

      Puhekaani ja englantiainen
      Kirjasiepon eräänlainen vastakohta on puhekaani. Puhekaani ei nimittäin hahmota puhuttua ja kirjoitettua kieltä toisistaan irrallisina aloina, vaan leikittelee somessa vapaasti niiden välimaastossa. Toisin sanoen puhekaani kirjoittaa pitkälti niin kuin ääntelee:
      vaihtoehtona olis ollu myös riisipohjainen vaniljajäde mut tää soija houkutti enemmän. oon kohta kaks viikkoa eläny tällä herkulla.

      Yksi puhekaanin alatyypeistä on uusi lajitulokas englantiainen. Englantiaisen puhekielisyydet ovat lähinnä angloamerikkalaista lainaa: luonteenomaisia ovat muun muassa sanoista deep, rage ja like väännetyt äännähdykset.

      Aika diippii ragee niinku!

      Murrekurkku-uikku ja idänpikkuliittäjä
      Myös murrekurkku-uikku on sukua puhekaanille. Murrekurkku-uikulle ominaista on alalajien runsaus: lajeja ja murreasuja on yhtä monta kuin suomen aluemurteita.

      Alalajeille yhteistä on kuitenkin kirjoittelun nopeus ja vaikeaselkoisuus, sillä murrekurkku-uikut karsastavat yleiskielen lause- ja muoto-oppia. Myös sanasto sisältää runsaasti erikoisuuksia:

      Eikös tässois jo ihan priima poruhka jotta ote neljä aikuisiin ja yks lapsiin piletti vekasii ja juhlitaa keskenää häät sielä!

      Harvinaiseksi ellei suorastaan uhanalaiseksi käynyttä murrekurkku-uikkua tavanomaisempi laji on idänpikkuliittäjä. Se on mielenkiintoinen moderni hybridi, jossa yhdistyy kirjasiepon norminmukaiset lauserakenteet ja murrekurkku-uikun alueellisesti varioivat murremuodot:

      Varmaa nyt sit teen niin, et joko tuun suoraan yliopistolta [tapaamiseen] tai sit lähen [tapaamisesta] suoraan yliopistole. Nyt tuntus siltä, et aikasin mahollinen ajankohta ois miule paras.

      Bloginiekan haaviin tarttui tässä tarkastelussa vain idänpikkuliittäjä, jonka kirjoituksessa hehkuvat itämurteisuudet. Länsi-somessa on kuitenkin laaja reviiri myös lännenpikkuliittäjällä, joka puolestaan liittää yleiskieleen länsimurteisuuksia.

      Sotakieli
      Mikä v**** meitä Suomalaisia oikein vaivaa? Miten h******ssä tämä juroksi haukuttu kansa pystyy saamaan sen s******n turpansa auki jossakin niinkin ihmeellisessä paikassa kuin ruokakauppa? Siis v****.

      Näin äänekkäänä ja huomiota vaativana kajahtaa sotakielen huutelu. Sotakieli tunnetaan äkkipikaisena ja vihaisena kirjoittajalajina. Se ei välitä oikeinkirjoitussäännöistä tai yleisestä korrektiudesta, vaan viljelee aggressiivirakenteita ja kirosanoja välimerkkien ja harkittujen argumenttien sijaan.

      Emojintu
      Jottei lukijoiden mieleen jäisi vain viimeisenä esitelty provosoimaan pyrkivä sotakieli, luokaamme vielä pikainen silmäys kenties somen iloluontoisimpaan lajiin.

      Lopputulos kuitenki roskaruokahimoItkunauru:))Pakastepitsat uunissa Peukku

      Emojinnut itkunauravat ja peukuttavat elämän pieniä iloja. Heille eivät riitä verbaaliset ilmaukset, vaan he tarvitsevat kuvaavamman ulosannin herkästi herääville tunteilleen.

      Emojintu polveutuu aiemmin hyvin yleisestä naurulolkki-lajista, jonka hersyvää naureskelua ilmensi emojien sijaan lol-lyhenne. Sittemmin lol-viserrykset ovat leimautuneet ironisiksi ja naurulolkit käyneet harvinaisiksi.

      http://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/ilona_paajanen/somenkieliset.21371.blog

    • Niin se maailma muuttu Eskoseni! Minun kansakouluaikaan 50-luvulla kynän kädessä pitämistä opetettiin oikein kädestä pitäen. Kaikki sen oppivat. Silloin oli hyvin tärkeää, ettei kirjoitettu vasemmalla kädellä. Opettajani piti sitä pahana poikkeavuutena, lähes vammana. Vasenkätiset tuhrustajat parannettiin oikeakätisiksi. Luokkamme kahdesta vasenkätisestä pojasta tuli molempikätisiä. He kirjoittavat oikealla kädelle, mutta tarkkuutta vaativat tehtävät he tekevät vasemmalla kädellä.

      Puhevikoja ei korjattu. Ärrä-, ässä- ja älläviat hyväksyttiin. Niistä ei ollut opettajallekaan haittaa. Vain vasenkätisyys oli kauhistus.

    • vähäpoika1234

      Ei pilkku-, kielioppi- tai muutkaan kirjoitusvirheet haittaa henkilöä jolla on hallussa kielioppi, oikeinkirjoitus ja luetun ymmärtäminen.

      • idänisokiitäjä

        Eikä minnuu. Vaikkei ookaa nuo hallussa.


    • Eivät kirjoitusvirheet haittaa lukemistamme. Ihmisaivot ovat tehokas oikolukija. Ne lukevat oikein senkin mikä on kirjoitettu väärin. Emme edes huomaa virheitä. Ihminen sietää lukiessaan paljon kirjoitusvirheitä, koska aivot korjaavat luettavaa tekstiä.

      Seuraavassa esimerkki siitä kuinka aivosi korjaavat lukemaasi tekstiä ja ymmärrät sen sisällön. Lue teksti samalla tavalla, jolla luet esimerkiksi sanomalehtien juttuja jäämättä tavaamaan yksittäisiä sanoja.

      "Krijaimten väilistä
      Lujit okein. Tämä uitineen on krijoitetu täyisin väirin. Siitä hualimotta pstyt lukeeman sen helpsti. Cmabridgen yliopston tuktimusken mukan ei ole väilä, misä jäjerstyskessä sanan krijaimetovat. Ainastaan ensnimmäinen ja vimnen krijain tulee ollla oijkeilla piakoilla. Lopt vioivat olla mssä jerjestkessä thahansa ja imhinen voi slti lukea tksin ogemlitta. Aiovt eiävät luje jokasita kirjiaitna eriskeen vaan sajan kokonainsena. "Olin yllnättynyt, kuika helpnoa lukemninen on. Tiesnin, etä aivnot voivat muodstaa jäkreä täydstä sekaskotkusta, mutta en olisni pytstynyt avistaman, että se olisi nion sekleää ja suoriviovaista", tuktija Roz McCarthy Camabridgen ylipoistosta The Guardian-samonaledhelle."

      Kun tutkit tekstiä tarkemmin, huomaat, että muutaman kirjoitusvirhe siitä löytyy. Kun selvitit tekstin sujuvasti, ei sinulla ainakaan lukihäiriötä ole.

      Koska aivot korjaavat kirjoitusvirheet, emme löydä omistakaan kirjoituksistamme kovin helposti virheitä.

      • Olipas hauska teksti.
        Minulla sitten taitaa olla jonkin asteinen lukihäiriö, kun jouduin keskittymään joka sanaa, ja toisiin oikein kunnolla.
        Minun aivoni eivät korjanneet tekstiä alkuunkaan.

        Näin sitä voi tietämättään kantaa jotain, jota ei itse aavista, eikä toiset huomaa, vai onko sittenkään niin?


      • vähäpoika1234
        kamuttaja kirjoitti:

        Olipas hauska teksti.
        Minulla sitten taitaa olla jonkin asteinen lukihäiriö, kun jouduin keskittymään joka sanaa, ja toisiin oikein kunnolla.
        Minun aivoni eivät korjanneet tekstiä alkuunkaan.

        Näin sitä voi tietämättään kantaa jotain, jota ei itse aavista, eikä toiset huomaa, vai onko sittenkään niin?

        Hmm tuo on jo vanha juttu.
        Kamuttaja älä yritä lukea tarkasti sana kerralla vaan etene nopeasti sanojen kanssa älä mieti miten ne on kirjoitettu väärin, siis kirjain järjestystä, huomaat, että ei se sinun lukihäiriö ole kovinkaan suuri sillä osasit jo osan selvittää ;)
        Osaatko mitään vierasta kieltä?


      • vähäpoika1234 kirjoitti:

        Hmm tuo on jo vanha juttu.
        Kamuttaja älä yritä lukea tarkasti sana kerralla vaan etene nopeasti sanojen kanssa älä mieti miten ne on kirjoitettu väärin, siis kirjain järjestystä, huomaat, että ei se sinun lukihäiriö ole kovinkaan suuri sillä osasit jo osan selvittää ;)
        Osaatko mitään vierasta kieltä?

        No nyt ei ahista enää niin paljon, kun lohdutit, ettei häiriöni aivan hirmuinen ole;-))

        Kyllä minä osaan useampaa kuin yhtä vierasta kieltä vieläkin, vaikka osa jo alkaa näin aktiivikäytön puutteessa narista ruosteisena.


      • vähäpoika1234
        kamuttaja kirjoitti:

        No nyt ei ahista enää niin paljon, kun lohdutit, ettei häiriöni aivan hirmuinen ole;-))

        Kyllä minä osaan useampaa kuin yhtä vierasta kieltä vieläkin, vaikka osa jo alkaa näin aktiivikäytön puutteessa narista ruosteisena.

        Kuten arvasin yritit lukea kirjain kerralla. No kokeille katsoa sitä kirjoitusta kokonaisena ei sana kerralla ja lukea, en tiedä ymmärrätkö mitä tarkoitan...ei kaikilla ole suppea näkö, ainakin minä näen kokonaan tekstin ja pystyn lukemaan tuota väärin kirjoitettua ja vielä useammalla kielellä se onnistuu. Olen joskus katsonut teeveestä ohjelmaa jossa on vain muutama kirjain paikallaan ja loput epäjärjestyksessä ja 8/10 olen nopeammin saanut sanan aikaiseksi, ennen kyseisen kielen äidinkieltä puhuvalta.
        Esim suomenkieltä opin n.4-5v ja sitä ennen puhuin jo kahta muuta kieltä ja kouluun mennessä puhuin neljä kieltä ja kirjoitin myös.

        No ainakin minulla pää usein muistaa lippiksen et se olisi vielä päässä vaikka olen ottanut sen pois :)


      • no.ei.mikään.sheriffi
        vähäpoika1234 kirjoitti:

        Kuten arvasin yritit lukea kirjain kerralla. No kokeille katsoa sitä kirjoitusta kokonaisena ei sana kerralla ja lukea, en tiedä ymmärrätkö mitä tarkoitan...ei kaikilla ole suppea näkö, ainakin minä näen kokonaan tekstin ja pystyn lukemaan tuota väärin kirjoitettua ja vielä useammalla kielellä se onnistuu. Olen joskus katsonut teeveestä ohjelmaa jossa on vain muutama kirjain paikallaan ja loput epäjärjestyksessä ja 8/10 olen nopeammin saanut sanan aikaiseksi, ennen kyseisen kielen äidinkieltä puhuvalta.
        Esim suomenkieltä opin n.4-5v ja sitä ennen puhuin jo kahta muuta kieltä ja kouluun mennessä puhuin neljä kieltä ja kirjoitin myös.

        No ainakin minulla pää usein muistaa lippiksen et se olisi vielä päässä vaikka olen ottanut sen pois :)

        Ny tkyllä valehtelet että korvat heiluu kieli taidostasi kouluun mennessä muka puhunu ja kirjoittanu neljää kieltä olisit sillä tuloksella Guinesin kirjassa ollut jo vuosia. Ajatusten virtasi viehättää vain Wanhaa egoasi ei muuta.


    • dfhasgfhghasf

      Syy on internetin, tietokoneiden ja multimedian. Nykyään ei tarvitse osata mitään, katsotaan netistä.

      • tgjgöoyöi

        Lukeminenkin sitten jäänyt pois ja sanavarasto kuihtunut huolestuttavaksi.Asiaa tai ilmiöitä enään osata kunnolla edes kuvailla vaan kyl sää sen tiedät kommentit.Huomaa myös nuorison muotisanasta "jäätyminen" kun jokin hämilleen tai pasmat sekaisin meno aivan outo sana mitä aina käytetty ja jäätyminen hiukan kaukaa haettu sana


      • vähäpoika1234

        Eihän se katsomalla parane pitää osata lukea ja ymmärtää mitä lukee.


    • Olen luettuttanut ylläolevaa virheellistä tekstiä useilla henkilöillä ja keskimääräinen tekstin lukunopeus on ollut puoli minuuttia. Lukijat ovat edenneet lukemisessaan sujuvasti eivätkä ole jääneet mihinkään sanaan kiinni. Lukeminen tapahtuu sana kerrallaan luettiinpa hitaammin tai nopeammin. Ihmisen terävänäköalue on varsin pieni eikä siihen kerrallaan monta sanaa mahdu. Lukunopeudet vaihtelevat ja lukunopeus kasvaa lukemisen myötä. Minä luen kirjan tai kaksi viikossa ja tavallisen romaanin lukuvauhti on 60 - 80 sivua tunnissa riippuen kirjainten ja sivujen koosta.
      Vieraskieliset ja tuntemattomat sanat hidastavat lukunopeutta.

      • Minä olen joskus opetellut ns. pikalukemisen ehkä se on tuossa haittana.
        Tiedät varmaan mitä pikalukeminen tarkoittaa, se ei ole tavallista lukua.


      • sinkomies

        Montakos nikeä sulla Muikula onkaan täällä tuon Kamuttajan lisäksi


      • JopaSeitsemän

        Ainahin viis jos ei enempää


      • on.se.poistunut
        sinkomies kirjoitti:

        Montakos nikeä sulla Muikula onkaan täällä tuon Kamuttajan lisäksi

        Muikula ei näytä olevan enää rekisterissä kun nimimerkki on muuttunut mustaksi.
        Voimme kaikki ryhtyä Muikuloiksi.


    • Olen käynyt pikalukemisen kurssin. Siinä katsotaan suurempia kokonaisuuksia tekstistä, toisin sanoen muutama sana kerrallaan eli noin yhden palstan leveyden verran. Se vaatii harjoittelua. On sanottu, että nopeasti lukiessa luettu asia tulee paremmin ymmärretyksi. Se pätee vain tiettyyn rajaan saakka. Kovin suuria sanakokonaisuuksia ihmissilmä ei voi hallita yhdellä silmäyksellä juuri terävänäköalueen takia. Sen alueen kukin voi testata katsoessaan yhtä sanaa. Sen ympärillä kauempana olevat sanat hämärtyvät.

    • mollauksen.kohda

      Kyllä on meitä nuorempia kunnioittava ja opinnäytteitämme arvostava suhtautuminen!
      Varmasti tohtorikoulutettavat ja erinomaisesti maailman yliopistoissa menestyneet suomalaiset nuoret ovat vain plagioinnin osaajia.

    • Kuten huomaamme, hyvä aloitus tuo esille monta elämän sektoria. Nyt jo ollaan lähestymässä kaiken hyvän saavutusta suorastaan. Pyhät asiatkin saadaan Poketontuijottajien vertaisluettavaksi maamme, ja varsin, hyvin oksin Lieksan korpeen;) Susille asioille vain pitäisi rakentaa suojateitä. Enemmän, että ei susi ja lapsi, jäisi ajatuksiemme suurien, ryhtien alle.

      https://www.youtube.com/watch?v=OaZZ4Q6IgPQ

    • ihmeMulkero

      Ja näin sanoi Nm Muikula.
      Ihan kysyä pitää . maksaako sulle joku palkkaa, siitä, että sekoilet täällä. Useine nikeisisi. Eipä puutu ettet laula karaokee.

      • Olinkin jo huolestunut, onko sinulle jotain sattunut, kun ei ole näkynyt käkättämässä.
        Ilmeisesti kaikki on taas kunnossa.;-))


      • Minä puolestani olen huolestunut mahdollisesta "sinisestä hypo­kondriasta" tällä palstalla. Voi tautinen miten on joillakuilla vaikeaa terveitten ja selkeästi olemassa olevien asianlaitain ymmärtäminen;)


      • nomikäänsheriffi kirjoitti:

        Minä puolestani olen huolestunut mahdollisesta "sinisestä hypo­kondriasta" tällä palstalla. Voi tautinen miten on joillakuilla vaikeaa terveitten ja selkeästi olemassa olevien asianlaitain ymmärtäminen;)

        Älä muuta virka.
        Tuolla yhdellä taitaa olla jo aivan pakkomielle minusta, varmaan viimeisenä nukahtaessa toistaa nimeäni, ja aamulla heti herättyään.
        Mikähän minussa kiehtoo häntä?


    • idealisti

      Niin on, mutta mikä neuvoksi? Peruskoulussa ongelmaksi muodostuu se, että heikolla lukutaidolla putoaa, auttamattomasti. Sen jälkeen ei koulu enää kiinnosta ja aletaan lintsata. Ei päästä/pyritä aammattikoulutukseenkaan ja jatkohan tiedetään; kortistoon! Mutta tehdään korjausliike nykyisten koululaisten kohdalla. Aletaan me vanhemmat istumaan läksyjen vieressä ja tukemaan niissä vaikeissa laskuissa ja luvuissa heti alaluokilla. Jos/kun taito loppuu meiltä vaaditaan kansalaisopistoa tueksi opettamaan meistä apuopettajia, koska muuta neuvoa ei taida olla. Ei opettajia kiinnosta muut kuin ne jotka osaavat. Sehän on helppoa, edetään niiden mukana lukioon ja yliopistoon! Vai, olenko väärässä jopa siinäkin mitä voisimme pehdä perheinä, lasten vanhempina. Eihän opettajilla ole virkavastuuta, eikä voi ollakaan!

    • sivusta.seuraillut

      10 - 12 vuotiaiden lasten ollessa kyseessä, vanhempien matematiikan, äidinkielen ja muiden kielten taidot loppuvat. Ei heistä ole enää lastensa opettajiksi. Myöhäistä on kyseisten vanhempien alkaa opiskelemaan apuopettajiksi, koska sinä aikana lapset ovat karaneet opintiellä vanhempien ulottumattomiin. Muutaman alakoululuokan vanhemmat pysyvät mukana, mutta siihen se jää useimpien kohdalla.

      Vanhemmilla on omia (tärkeitä?) menoja iltaisin eikä läksyjen vahtimiseen ehditä.

      Luku- ja laskutaidon opettaminen kuuluu opettajille ja jos oppilaat eivät opi, syy on opettajan taitamattomuudessa käsitellä oppilaitaan. Koulu on oppimista varten, kotona opetellaan elämisen taitoja.

      • opetelkaa.lukemaan

        Olen täysin samaa mieltä sivusta.seuraillut.
        Luetun ymmärryksen taito on monen menestyksen oleellisin seikka.


    • Vakavaksi.vetää

      Hyvät vanhemmat kyllä jälkikasvuaan sopivasti tukien auttavat koulumenestykseen ja muuhun.
      Kaikilla ei ole ns. hyviä vanhempia, ja siitä johtuu, että yhteiskuntavastuu tasapuolisuudessa on erittäin vaikea toteutattavaksi.

      Ajat ovat Lieksassakin sellaiset, että kouluja on lakkautettu. Lieksalainen nuori on tänä päivänä eriarvoisessa asemassa useinpien suurempien kaupunkilaistuneiden perheisiin ja verrokkimukuloihin nähden.

      Toki. Onhan niin mukavaa, että koulutamme uutta rotua isisiemme tähden Lieksaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe