D5300 geokoordinaatit

geotaggeri

Kertokaa joku, jolla on otsikon kamera, vastaus ongelmaani.
Olen esitteistä ja muista internetin tiedoista käsittänyt, että ko. kamerassa on geotaggeri eli kuvan ottopaikan koordinaatit tulevat kuvan tietoihin samalla tapaa kuin aukko, kameran merkki ym.
Pitääkö asia paikkansa? Epäilen siksi, kun joku kameran myyjä ei ollut varma asiasta.

Olen ostamassa eka järkkäriä ja haluan ko. ominaisuuden.

11

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgxdhasghffc

      Kyllä siinä on GPS, joka laittaa koordinaatit kuvan metadataan, jos ominaisuus on päällä. Katso manuaalista käyttö. Kuvan sijainnin näkee sopivalla ohjelmalla.
      Ominaisuus kannattaa ottaa pois, tai kuvien metadata tuhota, jos kuvia julkaisee. Muuten hyvästä kohteesta tulee turistikohde.

      • Oletko ihan vakavissasi? Miksi tuhota metadataa ja koordinaatteja? Jos kohteesi on missä hyvänsä ja millainen hyvänsä niin jos todella pidät siitä niin miksi piilottaa se muilta? Rungossani ei ole moista ominaisuutta mutta kytken siihen gps anturin aina kun kuvaan ulkomailla ja laajemmin Suomessakin jotta näen myöhemmin paikan jossa olen käynyt. Viikkoja kun kuljeskelee niin aina ne maisemien paikat eivät enää vanhaan nuppiin jää kiinteiksi muistoiksi vaan on helpompaa laittaa ne muistiin.

        Jos löydän mielestäni hienon maiseman Alpeilta tai Norjasta niin en mitenkään halua estää muita sitä näkemästä oman kameransa avulla, ei maisema siitä kulu! Kateus joka kuultaa tuosta kommentistasi ei kuulu ainakaan minun huonoihin ominaisuuksiini, muita kyllä löytyy!


      • jklkg
        nikon_d90 kirjoitti:

        Oletko ihan vakavissasi? Miksi tuhota metadataa ja koordinaatteja? Jos kohteesi on missä hyvänsä ja millainen hyvänsä niin jos todella pidät siitä niin miksi piilottaa se muilta? Rungossani ei ole moista ominaisuutta mutta kytken siihen gps anturin aina kun kuvaan ulkomailla ja laajemmin Suomessakin jotta näen myöhemmin paikan jossa olen käynyt. Viikkoja kun kuljeskelee niin aina ne maisemien paikat eivät enää vanhaan nuppiin jää kiinteiksi muistoiksi vaan on helpompaa laittaa ne muistiin.

        Jos löydän mielestäni hienon maiseman Alpeilta tai Norjasta niin en mitenkään halua estää muita sitä näkemästä oman kameransa avulla, ei maisema siitä kulu! Kateus joka kuultaa tuosta kommentistasi ei kuulu ainakaan minun huonoihin ominaisuuksiini, muita kyllä löytyy!

        Esim. otat kuvan hienosta arvokokoelmasta, laitat sen nettiin, ja ihan välttämättä haluat, että koordinaatit on kaikkien varkaiden nähtävissä?


      • Canonisti_____minäkin
        nikon_d90 kirjoitti:

        Oletko ihan vakavissasi? Miksi tuhota metadataa ja koordinaatteja? Jos kohteesi on missä hyvänsä ja millainen hyvänsä niin jos todella pidät siitä niin miksi piilottaa se muilta? Rungossani ei ole moista ominaisuutta mutta kytken siihen gps anturin aina kun kuvaan ulkomailla ja laajemmin Suomessakin jotta näen myöhemmin paikan jossa olen käynyt. Viikkoja kun kuljeskelee niin aina ne maisemien paikat eivät enää vanhaan nuppiin jää kiinteiksi muistoiksi vaan on helpompaa laittaa ne muistiin.

        Jos löydän mielestäni hienon maiseman Alpeilta tai Norjasta niin en mitenkään halua estää muita sitä näkemästä oman kameransa avulla, ei maisema siitä kulu! Kateus joka kuultaa tuosta kommentistasi ei kuulu ainakaan minun huonoihin ominaisuuksiini, muita kyllä löytyy!

        Samaa mieltä. Geodatan käyttö kuvissa tulee tehdä todella harkitusti. Itse käytän harvoin nettiin menevissä kuvissa puhelinta vaan aina kameraa, jossa ei ole GPS:ää. Silloin koordinaatit eivät vahingossa jää kuvan metatietoihin.

        Ajattele yhdistelmää:
        1. kuva: kevättä omalla takapihalla, ensimmäinen esikko
        2. kuva: aamulla Helsinki - Vantaan lentoasema, edessä upea viikko Italiassa


      • geotagger

        Eli kiitos sinulle asian varmistuksesta. Muilla karkasi juttu vähän ohi.

        Elän ilmeisesti joko toisella, sivistyksestä jälkeen jääneellä planeetalla, tai sitten ajassa ennen olemassaoloa, sillä minulla ei ole minkäänlaista aikomusta julkaista kuviani vaan pidän ne omalla kiintolevyllä ja varmistuksen toisella. Katselen omaksi tai jonkun muun harmiksi tai iloksi mutta en koko maailman. Eli en ole olemassakaan tellus nimisellä pallolla tälle sosiaalisen median sukupolvelle , jolla on tarve laittaa elämänsä biteiksi ja jakaa se koko maailmalle.

        Mutta sitten oikeaan asiaan liittyen vielä sellaista, että kuinka monta kuvaa kameralla saa, jos gps on koko ajan päällä? Tietoni mukaan se kuluttaa aika paljon akkua.


      • Canonisti_____minäkin kirjoitti:

        Samaa mieltä. Geodatan käyttö kuvissa tulee tehdä todella harkitusti. Itse käytän harvoin nettiin menevissä kuvissa puhelinta vaan aina kameraa, jossa ei ole GPS:ää. Silloin koordinaatit eivät vahingossa jää kuvan metatietoihin.

        Ajattele yhdistelmää:
        1. kuva: kevättä omalla takapihalla, ensimmäinen esikko
        2. kuva: aamulla Helsinki - Vantaan lentoasema, edessä upea viikko Italiassa

        Jos nyt oikein ymmärsin tuon nikon_d90 jutun niin kyse ei ole hänen kohdallaan eukon jalokivikokoelmasta vaan turisti tai kuvausretkien kuvista ympäri Euroopan. Nuo kuvathan tulevat, siis jos tulevat, julkisiksi vasta kun hän on kotosalla sillä tuskin hän niitä sieltä alkaa paljoa lähettelemään eikä niissä silti näy koti osoitetta ja sitä mitä joku nyt pelkää, jotta kaksi viikkoa vielä aikaa tehdä kotosalla suursiivous jossa kaikki rahan arvoinen viedään pois pölyttymästä.

        Nuo nikonin esimerkkipaikathan olivat Norja ja Alpit, lienee yhden tekevää jos joku tietää missä kuvaaja on seisonut ottaessaan kuvaa vuoresta tai laaksosta.


      • hdghsghf

        Tuon tiedät vain kokeilemalla. Sammuta kamera, kun et kuvaa.

        Gps on samanlainen virtasyöppö, kuin elektroninen etsin. Eräs tuttu ammattikuvaaja osti lisäkameraksi kameran, jossa oli vain sähköinen etsin ja valitti, kun latauksella sai vain 30 kuvaa. Määrä tuntuu pieneltä, mutta kun ottaa huomioon hänen työtapansa se ei ole ihme. Sähköetsimellinen kamera syö virtaa koko ajan kun se on päällä. Se käyttää kennoa ja etsintä koko ajan, mikä kuluttaa paljon virtaa.
        Optisella etsimellä voit tiirata maisemia viikkokaupalla akun loppumatta, mutta sähköetsin syö aina kun etsimeen katsotaan ja akku voi loppua ilman, että yhtään kuvaa otetaan.


      • geotagger

        On siihen toinenkin tapa tietää kuvien määrä. Nimittäin joku, joka on käyttänyt ko. kameraa gps päällä, voisi sen oman kokemuksensa perusteella kertoa.

        Asia on minulla edelleen samassa vaiheessa kuin kysymystä tehdessäni, eli olen vasta ostamassa, joten en voi kokeilla. Mutta taitaa käydä niin, että ko. kamera on ainut saman hinta- ja laatuluokan kuvain, missä on mainittu ominaisuus. Eli ei oikein ole vaihtoehtoja. Mutta taidan tehdä niin, että ostan heti suoraan toisen akun.


      • sähköetsin
        hdghsghf kirjoitti:

        Tuon tiedät vain kokeilemalla. Sammuta kamera, kun et kuvaa.

        Gps on samanlainen virtasyöppö, kuin elektroninen etsin. Eräs tuttu ammattikuvaaja osti lisäkameraksi kameran, jossa oli vain sähköinen etsin ja valitti, kun latauksella sai vain 30 kuvaa. Määrä tuntuu pieneltä, mutta kun ottaa huomioon hänen työtapansa se ei ole ihme. Sähköetsimellinen kamera syö virtaa koko ajan kun se on päällä. Se käyttää kennoa ja etsintä koko ajan, mikä kuluttaa paljon virtaa.
        Optisella etsimellä voit tiirata maisemia viikkokaupalla akun loppumatta, mutta sähköetsin syö aina kun etsimeen katsotaan ja akku voi loppua ilman, että yhtään kuvaa otetaan.

        Kameran sähkönkulutusta voi hillitä hyvin yksinkertaisesti. Sähköä kuluttavia ominaisuuksia (näyttö, GPS, etsin, salama jne) pidetään päällä vain silloin kun niitä tarvitaan. Salamaa ei käytetä kuin poikkeustapauksissa, näytön voi kytkeä pois päältä ja etsin kytkeytyy päälle silmäntunnistimen avulla. Näin menettelemällä kameralla voi kuvata yhdellä latauksella 2-3 kertaisen määrän kuvia valmistajan ilmoittamaan määrään verrattuna.


      • jklkg kirjoitti:

        Esim. otat kuvan hienosta arvokokoelmasta, laitat sen nettiin, ja ihan välttämättä haluat, että koordinaatit on kaikkien varkaiden nähtävissä?

        Jos kuvaan jotain olohuoneen pöydällä niin siinä oleva esine ei kaipaa koordinaatteja. Olette te aika toheloita jos totta kirjoitetaan. Kyse on kuvista vaikkapa pitkin Norjaa ja ne ilmestyvät nettiin, jos ilmestyvät vasta kuukauden kahden kuluttua kun olen ne itse käynyt läpi. Jos silloin selviää, vaikka marraskuussa missä olen heinäkuussa seikkaillut niin moniko rosvo lähtee niiden perusteella siihen kuvauspaikkaan hakemaan jälkiäni jotta minne olen mahtanut lähteä.

        Myöskään takapihan kukkien kuvat eivät kaivanne koordinaatteja koska niiden paikka on helposti muutoinkin saatavilla.

        Aina kuvausreissulla pitää olla mukana täyteen ladattu vara-akku. Kerran se jäi reppua pakatessani pöydän kulmalle ja vieläkin kyrsii vaikka aikaa on jo kulunut reippaastikin.

        Tosin kunnon järkkärillä jossa on oikea optinen etsin pystyy kuvaamaan noin 1000 kuvaa täydellä akulla joten harvoin olen sitä vara-akkua tarvinnut. Aina kuitenkaan se akku ei ole lähtiessä täynnä jos olet unohtanut sen ladata joten edelleen pyrin ottamaan sen vara-akun följyyseen.


    • minulle on ihan sama, haluaako joku jättää koordinaatit esille kuvaansa.

      Toki se joskus voi kiinnostaa, missä kuva on otettu.
      Mutta harvoin.

      Sen sijaan GPS kuluttaa sähköä ja jos on tarkan akunkeston tilanteessa, kannattaa GPSn vaikutusta akunkestooin arvioida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe